eitaa logo
هیات تمدن ساز
1.5هزار دنبال‌کننده
27 عکس
36 ویدیو
10 فایل
وظیفه هیات احیا و اقامه ی امر اهل بیت ع است و‌اقامه ذکر مقدمه ایست برای احیای امر اهل بیت (ع) !!طرح هیاتهای تمدن ساز، قابل استفاده برای مساجد،کانونها،بسیج،هیاتها و فعالین فرهنگی است که دغدغشان جامعه سازیست ادمین : @Nazarat_pishnahadat تبادلات: @adminch
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 با سلام و احترام🌷 🔻نظر به این که کادر پژوهشی « » توفیق داشته در این سالها در محضر اساتید، علما و بزرگان کسب فیض کرده است و همواره از مجالست و ملازمت ایشان بهره مند شده است، در نظر داریم، در طی یک طرح پژوهشی،‌ سوالات تخصصی شما در زمینه مسائل فرهنگی، تربیتی و ... را به محضر بزرگانی چون حضرت حجت الاسلام و المسلمین تحریری، حضرت حجت الاسلام و المسلمین عابدینی،حضرت حجت الاسلام و المسلمین یزدان پناه،حضرت حجت الاسلام و المسلمین ملکی، حضرت حجت الاسلام و المسلمین شیخ جعفر ناصری، حضرت حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی و سایر علما و‌ اساتید تربیتی حفظهم الله تعالی، ارائه کرده و پاسخ های مبذول داشته ی ایشان را پس از گردآوری در اختیار شما سروران قرار دهیم. 🔻فلذا برای ارسال سوالات خود می توانید از طریق شناسه زیر اقدام بفرمائید: 🆔 @Nazarat_pishnahadat 🏴 @heiattamadonsaz
🌒شهادت رئیس مکتب جعفری حضرت امام جعفرصادق (ع) برعموم شيعيان تسليت باد @heiattamadonsaz
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
هیات تمدن ساز
📌 #شما_اینجا_هستید #نمودار_مباحث #هیأت_و_بقای_اسلام 🏴 @heiattamadonsaz
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 2- در احیای اسلام در جامعه ( مقدمه 1 ) 🔺در بخش قبلی ملاحظه شد ، که اسلام جامع بعد از رحلت پیامبر (ص) تا به زمان قیام ابی عبدالله (ع) به نقطه ای رسید که عملاً جز پوسته ای از اسلام در جامعه اجرایی نمیشد و فی الواقع انحراف بزرگ عملی در جامعه اتفاق افتاده بود و آن خالی شدن اسلام از روح حقیقی آن بود . 🔻قیام ابی عبدالله (ع) و بعد از آن امتداد فرهنگی-اجتماعی این قیام توسط تشکیلاتی به نام ، نقطه عطفی در تاریخ حیات اسلام شد. در واقع اگر به طور دقیق به لحاظ و جامعه شناسانه به جامعه اسلامی قبل و بعد قیام نگاه کنی، آن چنان تحولی در این جامعه اتفاق افتاده که جامعه را آماده پذیرش احکام ناب اسلامی کرد . 🔻جامعه ای که حود چهل و اندی سال تحت تربیت و حاکمیت و سیاست های اموی بود ، جامعه ای که شرایط را پشت سر گذاشته بود ، جامعه ای که امیر المومنین (ع) را 25 سال خانه نشین کرد و بعد از آن امام حسن (ع) را وادار به کرد و فاجعه کربلا را رقم زد ، ظرف مدت کمتر از یک قرن به حدی رسید که رژیم مخوف ساقط شد، آن چنان بیداری در جامعه اتفاق افتاد که قیام های پی در پی بر علیه حکومت ظالم بنی امیه اتفاق افتاد و کمتر از دو نسل بعد،نزدیک به 3 هزار شاگرد پای درس فقهی امام صادق (ع) نشست و ائمه جایگاه فقهی و دینی خود را در جامعه بدست می آورند و محل رجوع شدند. 🔻فی الواقع قیام ابی عبدالله (ع) بستر ساز فضای اجتماعی ، برای بیان و اصیل اسلام شد . اهمیت مساله ابی عبدالله (ع) و تغییراتی که به لحاظ تکوینی در جامعه اتفاق افتاد وقتی به درستی مشخص می شود که یک تحلیل جریانی از وقایع صدر اسلام تا قیانم ابی عبدالله (ع) داشته باشیم ... 🔻قیام ابی عبدالله (ع) قیام در برابر یک حاکم و فاسد فقط نبود، بلکه قیام ایشان قیام در برابر یک و یک رژیم بسیار پیچیده بود که از قبل از تولد پیامبر اسلام (ص) از طریق جریان یهود شکل گرفته بود و از هر برنامه ای برای انحراف اسلام دریغ نمی کرد. 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 2- در احیای اسلام در جامعه ( مقدمه 2 ) 🔻به راستی چه اتفاقی به لحاظ تاریخی و جامعه شناسی در جامعه مسلمین اتفاق افتاد که چنین تشکیلات مخوف و رژیمی که بیش از 50 سال قدمت داشت به یکباره با قیام های متعدد مواجه شد و ظرف کمتر از یک قرن با شعار خونخواهی ابی عبدالله (ع) از میان رفت ؟ و به یکباره میل اجتماعی و گرایش مردمی شدیدی در میان مردم برای رجوع به اهل بیت (ع) و احکام ناب دینی اتفاق افتاد ؟ 🔻اگر جامعه شناسی قبل از عاشورا و بعد از عاشورا را به درستی بررسی کنیم ، درخواهیم یافت که محور اصلی جامعه مسلمین، قیام عاشورا و فرهنگ ناب حاصل از آن بود که بلافاصله از همان عصر عاشورا به پرچم داری امام سجاد (ع) و حضرت زینب (ع) پیگیری شد. 🔻لذا مجموعه های امام حسین (ع) و سیاستی که ائمه معصومین (ع) بعد از ماجرای برعهده گرفتند ، یک بسیار مهم برای کارهای اجتماعی و فرهنگی ما در عصر حاضر خواهد بود. 🔻اگر از بین رفتن ارزشها در جامعه سخن به میان می آید، اگر از غفلت مردم و دوری روز به روزشان از دین سخن به میان می آید، اگر فساد و بی بند و باری در جامعه امروز بی داد می کند، به گواهی تاریخ فضای جامعه امروز ما در نهایت امر شبیه جامعه امام حسین (ع) است؛ البته با این تفاوت که در بهره مندی های فوق العاده ای در جبهه حق وجود دارد که در زمان امام حسین (ع) وجود نداشت. 🔻بنابراین توجه به ائمه معصومین که از زمان قیام عاشورا رنگ بوی جدیدی به خود گرفت و با ادامه پیدا کرد و فضای خفقان علیه اسلام را برگرداند، آنگونه که جامعه ای که نقل حدیث در آن ممنوع بود، به جایی رسید که شاگردان پای درس امام صادق علیه السلام را بیش از 3000 نفر ذکر کرده اند. 🔻لذا نوع نگاه را از یک گاه صرفا علمی به یک نگاه علمی عملیاتی باید تغییر داد و تک تک مولفه هایی که در بخش های بعدی از آنها نام می بریم به عنوان یک راهبرد اساسی در مبارزات فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد. ⚠️ تذکر مهم: مراد از ارائه ای این برش از تاریخ و نگاه کاربردی به آن، و قواعد و اصول مبارزه فرهنگی در بستر اجتماع است. در حقیقت گویی داریم به این پرسش پاسخ میدهیم که در شرایطی که در خطر است، چگونه و تحت لوای چه تشکلی و با چه اقداماتی میتوانیم در به دین حیات ببخشیم؟ 🔜در ادامه به بررسی نقش عاشورا در روند هدایت جامعه و نیز نقش در بقای اجتماعی اسلامی می پردازیم... 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 2- به لحاظ تکوینی(قسمت۱) 🔻واقعه عاشورا ، به عنوان یک حادثه بزرگ در جهان اسلام ، آثار و پیامدهای مختلفی داشت ، که اثر تکوینی این واقعه این بود که جامعه را آماده پذیرش یک برنامه فرهنگی جدید می کرد که قبل از این واقعه، چنین بستری فراهم نبود. 🔻باید دقت داشت جریان هدایت در بستر تاریخ، یک خط سیر واحد دارد و در واقع همه انبیاء دنبال این بوده اند که پرچم هدایت برافراشته باشد اگر چه ممکن بوده است این انبیاء مخفی بودند ولی پرچم موجود بود تا اگر کسی تشنه هدایت است بتواند رجوع به پرچم داشته باشد، لذا این مستخفی بودنشان دال بر فقدان جریان هدایت نبوده است . 🔻مراجعات وجود داشت لیکن رجوع مردم به حدی آشکار نبود که بخواهند با ظالمین به مبارزه برخیزند و بر علیه آنها قیام کنند .نکته قابل توجه این است که فطرت در درون همه بشریت موجود است. اما استقبال از انبیا به بیداری فطرت وابسته ست. هر چقدر فطرت بیدارتر ظهور انبیاء بیشتر خواهد بود .لذا اگر غفلت فراگیر شود و فطرت به حاشیه برود باعث می شود انبیاء و اولیاء مجبور به قیام و نتیجتا شهید بشوند بلکه خونشان موجب بیداری باشد . 🔻این فراموشی فطرت و محو آن، در دوران امام حسین (ع) به اوج رسیده بود. وضعیت مردم آن عصر، با یک کار تشکیلاتی حساب شده در انحراف از اسلام ناب به اوج رسید آن طور که عملا از اسلام جز پوسته ظاهری بجای نماند . 🔻کارکرد اصلی واقعه عاشورا به لحاظ تکوینی در جامعه اسلامی، زنده کردن فطرت های بشری بود به گونه ای بعد از عاشورا "چرا"ها شروع شد و این نقطه عطفی است برای اینکه ائمه بتوانند بعد از جریان عاشورا حول محور ابی عبدالله (ع) این فطرت ها را بیدار کنند و جریان هدایت مسلمین را طرح ریزی کرده و بتوانند اسلام انحرافی ایجاد شده را به نقطه اصلی خود بازگردانند . 🔻قدرت جریان عاشورا در زنده کردن فطرت ها و برانگیختن پرسش ها به حدی بالا بود که تا به شام رسیدن کاروان اسرا، آثار مغلوب شدن یزید کاملا آشکار شد بطوری که مجبور شدند مسیر را از شام تغییر بدهند و بعد از شام برگشت کاروان با احترام همراه شد ... 🔻برای درک ارزش بالای واقعه عاشورا به لحاظ تکوینی باید به قدرت بالای جریانی بنی امیه دقت کرد .جریانی که یک حزب قدیمی تشکیلاتی بود که هرگز بنی عباس از چنین قدرت تشکیلاتی برخوردار نبود .کار بنی امیه خیلی دقیق تر بود و به لحاظ تبلیغاتی سرآمد بودند. و لذا در این فضا جریان عاشورا طی چند روز تمام بساط این ها را به هم ریخت . 🔻لذا وقتی به این سرعت ورق حیات بنی امبه برمیگردد یعنی اینکه قدرت عاشورا بسیار بالا بوده است . بزرگترین گلوگاه بشری جریان عاشورا است .عاشورا جریان بیدار کردن فطرت ها است . 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 2- به لحاظ تکوینی(قسمت 2) 🔻یک مساله این است که اینها شکاندند، و در مقابل امام حسین (ع) ایستادند، اما اینکه اوج فاجعه و را دیدند و آن همه را انجام دادند و اعتراضی در بدنه مردم بوجود نیامد و به پا نخواستند، این نشانگر آن است که در شقاوت در آن ایام به نهایت رسیده بود . اما از طرف دیگر همین که پس از تا کوفه و شام، با خوانی ها و روضه خوانی های باقی ماندگان و کاروان اسرا، جو حاکم منقلب میشود حاکی از عظمت ظرفیت عاشوراست. 🖋مقام معظم (حفظه الله): 🔰امروز ۱۳۰۰ سال یا بیشتر از شهادت حضرت اباعبدالله (علیهالسّلام) میگذرد و روزبه روز این داستان برجسته تر و زنده تر شده. این داستان در بطن خود دارای یک مضامینی است که این مضامین برای جامعه ضروری است. اگر این مضامین گسترش پیدا نمیکرد، از اسلام و از قرآن و از حقایق معارف اسلامی هم امروز خبری نبود۱۳۹۳/۱۱/۲۷ 🔰اگر بزرگ حسین‌بن‌على علیه‌السلام نمى‌بود که این فداکارى، تاریخ را به کلى متوجه و بیدار کرد در همان قرن اول یا نیمه‌ى قرن دوم هجرى، بساط اسلام به کلى برچیده مى‌شد.۱۳۷۲/۰۳/۲۶ 🔻پس عاشورا بزرگترین بیدارکننده بشری است. لذا مقام معظم رهبری در این باره چنین تعبیری دارند: «عاشورا یک حادثه نبود عاشورا یک فرهنگ است .» 🔻کار اصلی جریان عاشورا که بلافاصله از بعد از ظهر عاشورا محور اصلی یک در جامعه توسط اهل بیت (ع) قرار گرفت ، بیدار کردن فطرت های خفته می باشد . 🔻آنچه باید بطور ویژه بدان دقت کرد این است که جامعه اسلامی در زمان ابی عبدالله (ع) آنچنان از دین اسلام فاصله گرفته بود که به قله های رسید و این جریان عاشورا بود که سرآغاز یک اساسی و عظیم در حیات اسلام در جامعه بود . 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
#هیأت_و_بقای_اسلام ✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلا
✅ مولفه های درونی ذاتی 🆔 نقش هیأت و جریان عاشورا در پاسبانی از حیات اجتماعی اسلام 🔢 2- به لحاظ تکوینی(قسمت 3) 🖋مقام معظم رهبری در دیدار فرماندهان سپاه در 13 تیر 94 می فرمایند: 🔰 «تمام راه‌هائی که میشود فرزند پیغمبر از آن راه‌ها استفاده کند برای حفظ میراث عظیم اسلام ـ که میراث جد او و پدر او و پیروان راستین آنهاست ـ در زندگی سیدالشهداء محسوس است؛ از و ، از تحرک تبلیغاتی، از بیدار کردن و حساس کردن وجدانهای عناصر خاص ـ همین که ما تعبیر میکنیم ـ در آن خطبه‌ی منا، اینها همه در طول زندگی است. بعد هم ایستادگی در مقابل یک انحراف بزرگ با قصد با جان؛ نه این‌که امام حسین از سرنوشت این حرکت بی‌اطلاع بود؛ نه، اینها امام بودند. مسئله‌ی امام و امام و آگاهی وسیع امام بالاتر از این حرفهائی است که ماها در ذهنمان میگنجد؛ بلکه به معنای ترسیم یک دستورالعمل می‌ایستد، تسلیم نمیشود، مردم را به یاری میطلبد، بعد هم وقتی یک عده‌ای پیدا میشوند ـ که همان اهل کوفه باشند ـ و اظهار میکنند که حاضرند در کنار آن بزرگوار در این راه قدم بگذارند، حضرت درخواست آنها را اجابت میکند و به طرف آنها میرود؛ بعد هم در میانه‌ی راه پشیمان نمیشود. بیانات امام را که انسان نگاه میکند، می‌بیند حضرت عازم و جازم بوده است برای این که این کار را به پایان ببرد. این‌که در مقابله‌ی با حرکت انحرافی فوق‌العاده خطرناک آن روز، امام حسین (علیه الصّلاة و السّلام) می‌ایستد، این میشود یک درس، که خود آن بزرگوار هم همین را تکرار کردند؛ یعنی کار خودشان را به دستور اسلام مستند کردند: «انّ رسول الله قال: من رأی سلطانا جائرا مستحلاّ لحرمات الله ناکثا لعهد الله مخالفا لسنّة رسول‌الله یعمل فی عبادالله بالاثم و العدوان فلم یغیّر علیه بفعل و لا قول کان حقاّ علی الله ان یدخله مدخله»؛ حضرت این را بیان کردند. یعنی من وظیفه‌ام این است، کاری که دارم انجام میدهم، بایستی ابراز مخالفت کنم، باید در جاده‌ی مخالفت و قدم بگذارم، سرنوشت هرچه شد، بشود؛ اگر سرنوشت پیروزی بود، چه بهتر؛ اگر شهادت بود، باز هم چه بهتر. یعنی اینجوری امام حسین (علیه السّلام) حرکت کردند. این شد ایثار کامل و اسلام را هم حفظ کرد. همین حرکت، اسلام را حفظ کرد. همین حرکت موجب شد که ارزشها در جامعه پایدار بشوند، بمانند. اگر این خطر را نمیپذیرفت، حرکت نمیکرد، اقدام نمیکرد، خونش ریخته نمیشد، آن فجایع عظیم برای حرم پیغمبر، دختر امیرالمؤمنین و فرزندان خاندان پیغمبر پیش نمی‌آمد، این واقعه در نمیماند. این حادثه‌ای که میتوانست جلوی آن انحراف عظیم را بگیرد، باید به همان عظمت آن انحراف در ذهن جامعه و تاریخ، شوک ایجاد میکرد و کرد. این فداکاری امام حسین است» 🖋همچنین در این راستا سایر بیانات حضرت آیت الله خامنه ای (حفظه الله) را بخوانید: 🔰اگر حادثه‌ی كربلا نبود، ما امروز از مبانی و اصول اسلام هم چندان خبری نداشتیم و شاید فقط نامی از اسلام به گوش ما می‌خورد.۱۳۸۷/۰۲/۱۳ 🔰ماجرای امام حسین(علیه السلام)، نجات بخشیِ یک ملت ویا یک امّت نبود؛ نجات بخشی یک تاریخ بود.۱۳۷۷/۰۲/۱۸ 🔰اساس با عاشورا پیوند خورده و به برکت عاشورا هم باقى مانده است.۱۳۷۲/۰۳/۲۶ 🔻امروز در جامعه ما نیز، معاصی و فجور بسیاری علناً انجام می شود؛ راه حل رفع این معضلات و جریان سازی فرهنگی به جهت بازگشت به همان نقطه کلیدی _ که احیای فطرت بشر است _ یعنی پرداختن به جریان ست. 🔻لذا اگر بخواهیم به لحاظ اجتماعی دین را در سطح جامعه مجدداً احیا کنیم ، و به مرور شاهد فرهنگ توحیدی در جامعه باشیم باید با به احیای فطرت جمعه بپردازیم . 🔻باید توجه داشت که بیان و غرض ما از بیان این روند تاریخی ، صرفا بیان یک واقعه تاریخی نیست بلکه باید به عاشورا و نحوه برخورد ائمه معصومین با این جریان یک عملیاتی برای مبارزه در عصر حاضر کرد، لذا در مبحث بعدی به نقش کلیدی تشکل هیات ، که حول محور جریان عاشورا و محبت اهل بیت (ع) شکل گرفت در جامعه و حرکت جامعه به سوی فرهنگ توحیدی و احیای اسلام اشاره خواهیم کرد . 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔴 طرحنامه عملیاتی و اجرا شده ی 👇🏻👇🏻👇🏻
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه ✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی (مقدمه 1) 〰〰〰〰〰〰 🔹سر منزل مقصود ما از روند تربیتی رسیدن به حقیقت عبودیت حق تعالی ست که این هدف میسر نمی شود مگر با پیوند خواص و عوام و جهاد در نصرت امام. به این صورت که باید مأموریت های ولی جامعه در نظرگرفته شده و « »های متربیان در این راستان شناسایی و بر طبق آن خوراک دهی علمی و عملی شوند. 🔹لازم به ذکر است در اینجا اصل تقدم روح تربیتی بر تفاصیل و برنامه هایی که از آن منشعب می شود. اهمیت ویژه ای دارد. 🔹باتوجه به مثلث رشد حاکم بر روندهای تربیتی، یعنی « معرفت بنیادی، محبت محوری و عملگرایی» مجموعه ای مطلوب برای رسیدن به این مهم می باشد. البته هیأتی که که یگانگی و اتحاد با داشته باشد . چرا که تحقق عبودیت و و رشد فردی و اجتماعی همانا اقامه در بستر جامعه باشد و هیأت و مسجد دو بازوی اساسی تحقق این مطلبند. 🔹در این راه دو قشر اهمیت ویژه ای پیدا میکنند: یکی ها با پشتیبانی فکری و مهارتی از ایشان برای رشد نسل بعد از تولد، یکی هم و حضور و درگیری شان در امر تربیت به معنای خاص 🔹هیأت تمدن ساز ا هدف اشاعه فرهنگ ناب شیعی در عرصه اجتماع و نیز تربیت نخبگانی تشکیل شده است که برای توضیح نحوه کار تربیتی و فرهنگی این هیأت اشاره به مقدمات زیر ضروری است : ⚠️قبل از شروع بیان مقدمات باید به این نکته اشاره کنیم که آنچه در این مقدمات ذکر می شود اجمالی از مبانی کار بوده و ممکن است در متن اجمالاتی مشاهده شود که مقام این اقتضاء را دارد که بیش از انداز حوصله طرح به آن پرداخته نشود لکن در کتابچه مبانی ان شاء الله بطور مستوفی به آن پرداخته خواهد شد. ادامه👇 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🔴 #طرحنامه_عملیاتی ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه ✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی (مقدمه 1) 〰〰〰〰〰〰 🔹سر م
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه ✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی (مقدمه 2) 〰〰〰〰〰〰 🔶اصول و مقدمات حاکم بر امر تربیت و قرارگاه تربیتی 1- اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی 2- هدف غایی از تربیت عوام و خواص رسیدن به حقیقت عبودیت و بندگی است 3- نصرت امام و پرداختن به اهداف امام شاه راه رسیدن به بندگی خدا 4-اصل در بندگی فضای جهاد فی الله است 5- اصل تقدم پرداختن به روح تربیت بر قالب های تربیتی-تفصیلات تربیتی 6- اختصاصات خوراک های تربیتی و فرهنگی متناسب با استعداد های درونی 7- تفصیلات تربیت بر اساس روح حاکم بر تربیت 8- اصل استعداد سنجی در فرآیند تربیتی 9-اصل استفاده از روحانی در تربیت بمعنی الاخص 10- اصل تحت پوشش قرار دادن تربیتی خانواده ها در راستای تربیت متربی 11- راهبرد تربیت روش محبت محور و معرفت بنیاد و عملگرا است 12-اقامه نماز ،تحقق عبودیت در نظام فردی و اجتماعی و ارتباط آن با نصرت امام 13-هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن نوین اسلامی 14-اتحاد و یگانگی مسجد و هیأت در امر تربیت ⚠️پس از این به ترتیب به تشریح هر یک از این 14 مقدمه خواهیم پرداخت ادامه👇 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🔴 #طرحنامه_عملیاتی ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه ✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی (مقدمه 2) 〰〰〰〰〰〰 🔶اصول
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه ✳️ مرحله اول : قرارگاه تربیتی 🔰مقدمه 1 : اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی ( قسمت 1 ) 〰〰〰〰〰〰 🔹یکی از مبانی اصلی که در طرح به آن توجه شده ، این نکته است که در امر تربیت نباید بین مردم و آن ها جدایی افکند. درواقع اعتقاد ما بر این است که در امر تربیت مردم و نخبگان اصل بر جدایی ناپذیری این دو قشر از همدیگر است و اساسا در مقوله تربیت نخبگان و خواص جامعه باید همواره این قشر را با مضاف الیه خودشان که مردم است دید تا بتوان برنامه تربیتی لازم را برای آنها ارائه داد. 🔹لذا از این منظر، مجموعه هایی که فقط و تنها به هرکدام از این دو قشر عوام و خواص نگاه می کنند و مناسبات و تاثیر گذاری های هر یک بر دیگری را نادیده می‌گیرند در امر تربیت دچار خلل های جدی خواهند شد . 🔹این مقدمه اصلا بدان معنا نیست که ما در بستر تربیت قائل به خصوصیات های خاص هر یک از دو قشر نیستیم بلکه مرادمان از عدم جدایی این دو قشر از همدیگر تربیت هر یک در لوای توجه به دیگری است و لذا از نظر ما ، در پرداختن به نخبگان باید اتصال این ها را به مردم در دو ناحیه برقرار کرد : 1⃣ در بستر تربیت 2⃣ در بستر خروجی 🔹لذا اگر در مقوله پرداختن به امور نخبگان این دو امر لحاظ نشود هم در عرصه تربیت و هم در عرصه نتیجه گیری برای جامعه دچار خطاهای جدی و جبران ناپذیری خواهیم بود . 🔹شاید بتوان پدیده نامبارک فرار مغزها را جزء مصادیقی از این ضرر جبران ناپذیر دانست، چرا که در امر تربیت فقط توجه به خوراک های استعدادی آنها شده و هرگز در عمق جان این ها این تفکر کارگر نشده است که حیات اجتماعی اینها به معنای حقیقی در گرو اتصال به بدنه جامعه خودشان است. 🔹لذا متاسفانه ما شاهد این هستیم که برای به ثمر نشستن این استعدادها و نخبگان در هر یک از شاخه های خود، چه وقت ها و چه هزینه ها از سوی آموزش و پرورش و حتی مجموعه های تربیتی و دینی انجام می‌گیرد اما بخاطر غفلت از این نکته ، لقمه‌ای آماده برای استفاده دیگران خواهند شد. 🔜 ادامه دارد ان شاء‌الله 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اطلاعیه به اطلاع می رساند به منظور تسهیل در بهره وری از محتوای تغییراتی در روند فعالیت کانال در نظر گرفته شده است. این ویدئو را تماشا کنید 👆 @heiattamadonsaz 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سوال مهم آیا مباحث هیأت تمدن ساز تنها برای تشکلی به نام کارایی دارد؟ آیا صحبت از هیأت به معنای نفی ، کانون ها و سایر تشکل هاست؟ این ویدئو را تماشا کنید 👆 @heiattamadonsaz 🏴
🔰شبکه کانالهای هیأت زوارالزهرا سلام الله علیها در ایتا دنبال کنید👇 💟 کانال هیأت زوار الزهرا (س) http://eitaa.com/joinchat/4154458112C55fda7a1a5 💟 کانال تربیت هیأتی (مبانی تربیتی هیأت زوارالزهرا(س)) 🔹http://eitaa.com/joinchat/1507459084Cdf4c05b04b 💟 کانال بایگانی صوت و تصویر 🔹http://eitaa.com/joinchat/1619263499Ce0e8e8ebc0 💟 کانال طب و تغذیه تسآ 🔹http://eitaa.com/joinchat/3923968002Cc0f1f98204 💟 کانال نشریه مجازی پلاک 135 🔹http://eitaa.com/joinchat/3382575115Ce964588bf6 💟 کانال خیریه زوارالزهرا (س) 🔹http://eitaa.com/joinchat/2952134668C14d528e663 💟 کانال موسسه فرهنگی چادرانه 🔹http://eitaa.com/joinchat/2881748992C7c99c639b2
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه مرحله اول : قرارگاه تربیتی 〰〰〰〰〰〰 🔰مقدمه 1 : اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی ( قسمت 2 ) 🔹لذا ما در هیچ کجای بستر تربیت اسلامی نمی بینیم که پیامبر(ص) یا هر یک از ائمه هدی (ع) دست از جامعه بشویند و اقدام به تربیت عده ای خاص بکنند، درواقع آنچه از بستر تربیتی اسلامی فهم می شود پهن شدن سفره عظیمی به نام اسلام است و هر یک به فراخور استعداد و تواناییش، تغذیه متناسب برای او فراهم می شود. 🔹این دست در دست دادن قشر خواص و عوام در مقوله تربیت و خروجی برای جامعه ثمربخش خواهد بود. 🔹بدیهی است که این اصل منکر خوراک دهی خاص نخبگان و خوراک دهی خاص عوام نخواهد بود ، در واقع همانطور که در تعریف نخبه آمده است که نخبه کسی است که قابلیت اثرگذاری بر اطراف خود داشته باشد این امر به وضوح روشن خواهد شد که در امر تربیت نخبگانی و یا پرداختن به مساله جامعه باید هر دو قشر را کنار همدیگر ملاحظه نمود . 🔹مجدد یادآور می شود، آنچه مورد تاکید این مقدمه است، اشاره به این نکته است که جداسازی این دوقشر و پرداختن به تربیت هر کدام بدون در نظر گرفتن لوازم تربیتی و اثر گذاری های تربیتی این دو کنار همدیگر ، باعث نقصان در امر تربیت هر کدام خواهد شد. 🔹لذا در امر تربیت نخبگانی باید نگاه به مضاف الیه این ها یعنی مردم باشد ، به همین منظور در جای جای تربیت نخبگانی باید اتصال به شبکه مردم برقرار باشد و با نگاه به این مضاف الیه امور تربیت خاص این قشر را برنامه ریزی کرد. 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه مرحله اول : قرارگاه تربیتی 〰〰〰〰〰〰 🔰مقدمه 1 : اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی ( قسمت 3 ) 🔹ملاحظات اشاره شده در باب خواص و نخبگان در برنامه ریزی های کلی برای جامعه نیز باید مورد لحاظ قرار گیرد ، به طوری که برنامه ریزی های فرهنگی و تربیتی طوری باشد که در عین اینکه برای همه است بتواند مورد استفاده نخبگان هم باشد و یا اقدام به برنامه ریزی هایی برای عموم مردم شود که در آن اشتراک این دو قشر در کنار یکدیگر لحاظ شود .لذا برنامه ریزی فرهنگی برای جامعه بدون در نظر گرفتن وضعیت خواص و برنامه برای آنها نیز همین نواقص را به دنبال دارد . 🔹نکته ی دیگر که باید در این مقدمه به آن اشاره کرد ،توجه به این است که در هر مجموعه ای امری به عنوان محور اصلی و دیگری به عنوان محور فرعی است ، آنچه در هیأت ‌تمدن ساز مورد تاکید است، پرداختن به تربیت خاص نخبگان با نگاه به فرهنگ عمومی که این نخبگان در آن تنفس می کنند .لذا نوک پیکان برنامه های هیأت تربیت خواص است اما در امر پرورش همین خواص توجه جدی به لایه عموم می شود و حتی برنامه های مستقلی برای عموم انجام میگیرد که در نهایت سطح ورودی و سطح تربیتی خواص مورد نظر ما را بالا می برد . 🔹از طرفی شایان ذکر است با مقدماتی که در جلوتر به آن اشاره میکنیم این نخبه باید در انتهای فرآیند تربیتی به حدی رسیده باشد که مشخصا به دسته ای از مأموریت ها برسد که اثر این مأموریت ها رشد اجتماعی خواهد بود ، این مأموریت ها چه به لحاظ علمی باشد چه به لحاظ فرهنگی و ....همه و همه در راستای رشد و اعتلای عموم جامعه خواهد بود . 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه مرحله اول : قرارگاه تربیتی 〰〰〰〰〰〰 🔰مقدمه 1 : اصل جدا ناپذیری عوام خواص از یکدیگر برای تربیت و اثردهی اجتماعی ( قسمت 4 ) لذا اقدامات هیأت برای قشر عوام در دو حیطه انجام می گیرد : 1⃣ اقدامات ناظر بر قشر عموم با رویکرد تربیت نخبه : 🅰 اقدامات بالا برنده سطح عمومی جامعه : این اقدامات اقدامات ناظر بر عام است ولی نتیجه اش افزایش سطح جامعه و لذا افزایش سطح ورودی های نخبه ما خواهد بود مانند اعزام مبلغ به مدارس و استقرار روحانی در مدارسی که تحت پوشش نخبگانی ما هستند لذا ورودی هایی که ما به دنبال آن هستیم از بدو ورود با سطحی بالاتر خواهند بود . ⚠️همین جا باید تذکر داده شود که یکی از اهداف طرح اعزام مبلغ نکته اشاره شده می‌باشد. 🅱 اقدامات تربیتی برای ابعاد نخبه با رویکرد توجه به عموم جامعه : این اقدامات با محوریت تربیت ابعاد مختلف نخبگانی است اما رویکرد آن توجه به عموم جامعه هست .یعنی هم به لحاظ اینکه این افراد نخبه فردی از این جامعه اند ودر اشتراک با آنها خوراک های خاص می خواهند را شامل می شود و هم برنامه هایی که برای مردم است اما به دلیل رشد ابعاد تربیتی نخبگان تهیه می شود . 🔹برای نمونه می توان به برنامه های فرهنگی مانند برقراری هیأت های هفتگی اشاره کرد ، نه فقط هیأتی که اعضای نخبگانی هیأت در آن باشند بلکه هیأتی خواهد بود که امتداد اثردهی های فرهنگی و تربیتی آن تمام محلی که این نخبگان در آن هستند را در برمی گیرد و کاملا ناظر بر آنها و برای استفاده بردن آنها تعبیه شده است . 🔹 و یا برنامه های مانند اردوهای جهادی یا سر کشی به مناطق محروم یا پروژه مقر کتاب که رویکرد اصلی آن پشتیبانی فرهنگی و مطالعاتی است برای تمام اعضای محل که با طرح هایی مانند مادر محله ، همسایه فهیم و ...اجرا می شود و مجری این ها خود افراد نخبگانی است . 🔹در آخر توجه به این نکته حائز اهمیت است که ما صرفا به دنبال برپایی چند برنامه فرهنگی یا چند برنامه تربیتی پسندیده نیستیم که این اشکال بشود که در سایر مجموعه ها هم این امور نامبرده در قالب مثال های بالا انجام می شود. بلکه باید گفت حق بر این است که یک نخ تسبیح جدی همه این برنامه های تربیتی و فرهنگی عمومی و نخبگانی را در بر می گرد و آن تیتر یاد شده در مقدمه است. و به جد یک مبنای جدی خواهد بود که این هیأت باید به چه سر فصلهایی اقدام کند و دست از چه اموری باید بردارد لذا تفاصیل این امر در کتابچه مبانی توضیح داده خواهد شد. 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 با روند ارائه مباحث آشنا بشوید☝️ بررسی اجمالی تاریخچه هیأت ظرفیت شناسی و مولفه های هیأت مطلوب طرح کلی هیأت های تمدن ساز اتحاد و یگانگی هیأت و 💠هیأت تمدن ساز @heiattamadonsaz 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 ⭕️اگر هیأتی بخواهد واقعا تمدن ساز بشود باید حائز چه مولفه هایی باشد؟ (مقدمه) 💠هیأت تمدن ساز @heiattamadonsaz 🏴
هیات تمدن ساز
🔴 #طرحنامه_عملیاتی ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه مرحله اول : قرارگاه تربیتی 〰〰〰〰〰〰 🔰مقدمه 1 : اصل جدا
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه مرحله اول : قرارگاه تربیتی (قسمت 5) 〰〰〰〰〰〰 🔰مقدمه 2 : هدف غایی از تربیت عوام و خواص رسیدن به حقیقت عبودیت و بندگی است 🔹خداوند متعال در سوره مبارکه ذاریات آیه 56 می فرماید : وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ 🔹از این آیه و آیات مشابه و روایات مربوطه به وضوح فهم می شود ک هدف نهایی از خلقت ، رسیدن به بندگی خدا است . 🔹آنچه تمدن توحیدی حضرت ولی امر (عج ) برای بشر به ارمغان می آورد حاکمیت و سراسری شدن عبودیت در عرصه جامعه جهانی خواهد بود . لذا اصلی‌ترین هدف و هدف نهایی که در امر تربیت نخبگانی و پرداختن به فرهنگ عمومی از همه برنامه های تربیتی و فرهنگی باید دنبال کرد ، ایجاد روح بندگی و دمیدن روحیه عبودیت در افراد و جامعه خواهد بود . 🔹توجه به این نکته که در پس همه برنامه های باید توجه به روح لحاظ شود نکته ای است که مورد تاکید این مقدمه و سایر مقدمات می شود و گرنه نبود این نگاه و نظر باعث می شود ما مجموعه ای از فعالیت های خوب داشته باشیم اما مانند مهره های تسبیحی باشند که نخ واحدی ندارند و لذا یک روح واحد در جان متربی ایجاد نمی شود .لذا در تمامی برنامه های فرهنگی و تربیتی توجه به این مساله از حیاتی‌ترین نکات می باشد . 🔹لذا باید در هر برنامه ی و تربیتی که برای مخاطبان اجرا می کنیم ، این نکته را مورد توجه قرار دهیم که چه میزان به عبودیت این افراد اضافه شده است .این مقدمه در کنار مقدمات بعدی نقش خود را واضح تر نشان خواهد داد. 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه مرحله اول : قرارگاه تربیتی (قسمت 6) 〰〰〰〰〰〰 🔰مقدمه 3: نصرت امام و پرداختن به اهداف امام شاه راه رسیدن به بندگی خدا 🔹مفهوم بندگی خدا مفهومی در نگاه اولیه ممکن است این طور فهم شود که مفهومی است که حدود و ثغور آن به درستی مشخص نیست و افراد می توانند دریافت های متعددی از این مفهوم داشته باشند. لذا ما در جریان تاریخ شاهد این هستیم که به اسم دین و بندگی خدا ، در برابر حقیقت دین مقابله کردن و حتی خود را متلبس به افعال و کرده اند در حالی که اندک استشمامی از رایحه ایمان در جان آنها ننشسته است. 🔹لذا ترجمه دقیق و صحیح سر صحنه مفهوم بندگی خدا، بطوری که در همه عرصه های زندگی شخص تعریف درستی از مفهوم داشته باشد از امور ضروری و مهم برای تربیت نخبگانی و پرداختن به با توجه به مقدمات بالا خواهد بود . 🔹آنچه از تراث ادعیه و روایات و نیز از مشاهدات بزرگان و علماء از حققیت عالم به دست ما رسیده است این نکته را برای ما یادآور می شود که: « مظهر اسم جامع الله ، حقیقت رسول ختمی مرتبت و ائمه هدی (ع) می باشد و انسان کامل جامع‌ترین و کامل‌ترین موجود پس از خداست . این که انسان کامل جانشین خدا تکویناً و تشریعاً بر تمامی موجودات اند . » 🔹این که انسان کامل واسطه در فیض است بین حق و خلق و اگر انسان کامل نباشد هیچ کس مناسبتی با حق ندارد برای دریافت فیض الهی. 🔹آیاتی که در مورد وجه الله صحبت می‌کند و روایاتی که ذیل این آیات می فرماید نحن وجه الله ... و در جامعه کبیره این طور میخوانیم که الحق فیکم و منکم و الیکم و ... 🔹همچنین روایات متعدد دیگر که در این زمینه، این نکته را آشکار می سازد که برای رسیدن به بندگی خدا، شخص باید خود را هماهنگ با هرآنچه که و ولی خدا می خواهد، بکند؛ چرا که هر مرتبه و ساحتی که امام در آنجا باشد، آنچا است و هر مرتبه ای که مورد رضایت امام نباشد آنجا است چرا که امکان ندارد امام فرمان به امری بدهد و رضایت به فعالیتی داشته باشد که در آنجا رضایت الهی وجود نداشته باشد. ادامه🔻 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه مرحله اول : قرارگاه تربیتی (قسمت 7) 〰〰〰〰〰〰 🔰مقدمه 3: نصرت امام و پرداختن به اهداف امام شاه راه رسیدن به 🔹این امر تمامی ساحت های زندگی بشری را تحت تاثیر خود قرار می دهد و لذا و محدود کردن مفهوم بندگی به امور مهمه ای چون نماز و روزه و حج و زکات و ... و خالی کردن دین در سایر ساحتهای زندگی امری بسیار غلط است. 🔹کما اینکه ما در تاریخ و حتی امروزه مشاهده می کنیم که خود را مجری احکام الله می دانستند و می‌دانند و خود را بنده حقیقی می دانند و به نام دین و ابزار دین به مقابله با امام حق پرداختند و می‌پردازند درحالی که قدم از قدم در راه بندگی خدا برنداشتند. 🔹بدیهی است که در این مقدمه اصلا منظور این نیست که نباید به این امور پرداخت بلکه برعکس در مقدمات آینده اشاره خواهد شد که عمل به پرداختن به انسانیت است و رکن این واجبات است و ما برای اقامه نماز اهمیت ویژه قائلیم اما محل اصلی سخن در اینجاست که نباید و را در این امور شخصی و ظاهری خلاصه کرد، بطوری که شخص بریده از حقیقت نهفته در اینها باشد؛ بلکه تحقق حقیقت عبودیت در جامعه و نظام فردی با حقیقت نصرت امام یک امر واحد است و اعمال شریعت همه در راستای رشد و کمال نهایی فرد است ، لذا معنا ندارد که با انجام این امور مهم شخص بریده از امام و ولی باشد. 🔹لذا انسان برای رسیدن به بندگی ناب باید تمام ساحات زندگی خود را مطابق با امام کند . چه ساحت های و چه ساحت های . ادامه خواهد داشت 🔜 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52
هیات تمدن ساز
🔴 #طرحنامه_عملیاتی ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه مرحله اول : قرارگاه تربیتی (قسمت 7) 〰〰〰〰〰〰 🔰مقدمه 3:
🔴 ⭕️شرح سه مرحله ی طرحنامه مرحله اول : قرارگاه تربیتی (قسمت 8) 〰〰〰〰〰〰 🔰مقدمه 3: نصرت امام و پرداختن به اهداف امام شاه راه رسیدن به بندگی خدا 🔶برای توضیح بهتر به مثال زیر توجه کنید : 🔹ما 3 سبک زندگی برای افراد یک جامعه متصوریم 1⃣زندگی به غایت حیوانی یا زندگی به مثابه زندگی در تمدن غرب 2⃣ زندگی عامیانه اسلامی 3⃣ زندگی ناب شیعی 🔹در توضیح هریک باید گفت : در سبک زندگی اول ، محور اصلی زندگی است و تمام باید و نباید ها حول محور خود ،آن هم خود حیوانی می چرخد. و لذا تماما منفعت محوری بر این زندگی حاکم است و احیانا اگر فضیلت‌هایی در این زندگی از قبیل عدالت، عدم ظلم به دیگران مشاهده می شود حقیقتا فضیلت نبوده بلکه فضیلت نما هستند چرا که محور در اینگونه زندگی ها ارزش و سعادت نیست بلکه خود و تماما منفعت است که مفصل آن در پشتوانه های این طرح کامل توضیح داده خواهد شد. 🔹اما در سبک زندگی دوم ، زندگی بر اساس خود حیوانی بسته نشده است بلکه در این محور اصطلاحا باید ها حاکم باشد درواقع عمل به از این جهت که اینها رساننده ما به سعادت هستند و دین و شریعت این را خواسته است بدین جهت که اینها دارای حسن ذاتی فعلی هستند و من انجام دهنده این ها هستم برای حسن ذاتی اینها و بخاطر طریق کمال بودن . ⚠️ اما نقطه انحراف این سبک خالی کردن اعمال و ساحتهای مختلف زندگی بشری از حقیقیت دین است . 🔹در واقع مدل زندگی دوم محدود کردن دین به امور است بطوری که این امور تمام ساحت های زندگی شخص را پر نمی‌کند و از منظر این سبک زندگی خیلی از امرو جاریه و ساری در زندگی ربطی به ساحت دین ندارد . ادامه🔻 〰〰〰〰〰〰 💠هیأت تمدن ساز رهیافتی شیعی به سوی تمدن توحیدی مهدوی 🏴 eitaa.com/joinchat/502988811C13eb3e3e52