#العروة_الوثقی
(مسألة۳۱): لا یجوز النظر إلی الأجنبیّة، ولا للمرأة النظر إلی الأجنبیّ [۷] من غیر ضرورة، واستثنی
جماعة [۱] الوجه والکفّین، فقالوا بالجواز فیهما [۲] مع عدم الریبة والتلذّذ،
وقیل [۳] بالجواز فیهما مرّة، ولا یجوز تکرار النظر، والأحوط [۴] المنع [۵] مطلقاً [۶] .
----------
[۷]: ولا یبعد الجواز، مثل الوجه والرأس والرقبة والیدین والرجلین ممّا جرت علیهالسیرة فی عهد المعصومین : من غیر منعٍ ظاهر. (محمّد الشیرازی). * الظاهر جواز نظرها إلی مثل الرأس، والوجه، والرقبة، والیدین إلی الذراع، والساقین من الرجل؛ للسیرة المتشرّعیّة القطعیّة. (الروحانی).
[۱]: [۱] تحریر الأحکام: ۳/۴۱۹، جامع المقاصد للکرکی: ۱۲/۴۱، کفایة الأحکام للسبزواری: ۲/۸۴، کشف اللثام للفاضل الهندی: ۷/۲۵، ریاض المسائل للسیّد الطباطبائی: ۱۰/۶۷.
[۲]: وهو الأقوی. (الفیروزآبادی). * وهو الأقوی بحسب الدلیل، والأظهر عدم وجوب التستّر علیها بالنسبة إلیهماأیضاً. (الروحانی). * الضمیر راجع إلی الوجه والکفّین دون الرجل والمرأة، وإن کان القائل بالجوازمطلقاً أو فی الجملة لم یفرِّق بینهما، وظاهر العبارة أیضاً یُعطِی ذلک، إلّا أنّه علیتقدیر ثبوت الاستثناء فی المرأة کما هو غیر بعیدٍ لا ملازمة بینها وبین الرجل، والإجماع غیر ثابت. (اللنکرانی).
[۳]: [۳] تحریر الأحکام: ۳/۴۱۹، إیضاح الفوائد: ۳/۷، شرائع الإسلام: ۲/۴۹۵، جامع المقاصد: ۱۲/۳۲، کشف اللثام (ط. ج): ۷/۲۵.
[۴]: بل الأقوی. (النائینی، جمال الدین الگلپایگانی). * لا یُترک هذا الاحتیاط. (زین الدین).
[۵]: بل لا یخلو من قوّة. (عبدالله الشیرازی). * مراعاة هذا الاحتیاط حَسَن جدّاً. (الفانی). * بل هو الأقوی، والتفصیل موکول إلی محلّه. (المرعشی). * بل لا یخلو من قوّة. (محمّد رضا الگلپایگانی).
[۶]: لا یُترک. (الکوه کَمَری، الإصطهباناتی). * ولکنّ الأقوی الجواز مع عدم الریبة مطلقاً. (کاشف الغطاء). * وإن کان الجواز لا یخلو من قرب. (الخمینی). * وکذا الأحوط ترک نظر الأجنبیّة إلی وجه الأجنبیّ وکفّیه. (السبزواری). * إذا کان موضع افتتان، أو کان فی الوجه والکفّین زینة. هذا، وقد تقدّم من الماتن قدّس سرّه فی أوّل السَتر والساتِر الاحتیاط الاستحبابیّ فی سَترهما. (محمّدالشیرازی).
#العروة_الوثقی
❎وجوب ستر المرأة بدنها عن غیر المحارم
ویجب ستر المرأة تمام بدنها عمّن عدا الزوج [۲] والمحارم [۳]، إلاّ الوجه والکفّین [۴] مع عدم
التلذّذ [۱] والرِیبة [۲]،
----------
[۲]: ۲. ومَن بحکمه. (عبدالهادی الشیرازی).
[۳]: ۳. وکذا الطفل غیر الممیِّز ومن بحکمه، والأحوط لزوما ستر بدنها بل وشعرها عن الطفل الممیِّز إذا بلغ مبلغا یمکن أن یترتّب علی نظره إلیها ثَوَران الشهوة. (السیستانی)
[۴]: ۴. سیأتی من المصنّف فی کتاب النکاح الاحتیاط المطلق بالمنع من النظر إلیهما مطلقا. (الکوه کَمَرَئی). * مع الأمن من أن یتعمّد النظر إلیهما تلذّذا، کما فی العجائز نوعا، وإلاّ یجب الستر علیها. (جمال الدین الگلپایگانی). * الأحوط وجوب الستر، خصوصا فی صورة عدم الأمن من تعمّد النظر إلیها تلذّذا. (الشاهرودی). * لایجوز فیهما أیضا إذا طرأ العنوان الثانوی المؤدّی إلی الفساد کما فی زماننا، فیجب حینئذٍ سترهما. (الرفیعی). * فی الاستثناء تأمّل، فالأحوط لو لم یکن أقوی سترهما، لاسیّما فی مظانّ الرِیبة. (الفانی). * الأحوط بل الأقوی وجوب سترهما أیضاً مطلقاً، وسیأتی منه قدس سره، فی باب النکاح الاحتیاط اللازم بالمنع عن النظر إلیهما مطلقاً، والأدلّة الّتی استند إلیها المشهور فی استثنائهما کلّها مخدوشة، والتفصیل فی محلّه. (المرعشی). * هذا فی غیر المسنّة التی لاترجو النکاح، وأمّا هی فیجوز لها إبداء الشعر والذراع ونحوهما ممّا یستره الخمار والجلباب عادة، من غیر أن تتبرّج بزینة. (السیستانی).
[۱]: ۱. الظاهر حرمة التلذّذ حین النظر، ولا یبعد أن یکون له إطلاق، أی سواء کان بالفعل أم بعد النظر بأن یتلذّذ بما رآه سابقاً. (مفتی الشیعة).
[۲]: ۲. ولا معرضیة الافتتان، ولاتزیّنها. (محمّد الشیرازی). * وقد یُعبّر [عنه] بخوف الفتنة، وهو الوقوع فی الحرام، سواء حصل له بالفعل أی حین النظر أم یحصل له بعد ذلک. (مفتی الشیعة).
نکته ای رو یاد آور بشیم
صِرف نقل فتوا و کلام کسی در این کانال به معنای تایید او نیست
و گاها برای الزام مخالف هم میتوان نقل کرد
لذا ما از نقل فتوای کسی اشاره به تایید او نداریم
⭕عده ای میگن در این هرج و مرج که اصلِ حجاب رو دارن منکر میشن شما حرف از پوشیه میزنید؟؟
باید بگم درسته مردم عوض شدن ولی دین عوض نشده
از قول أبو حیدر بگید
پوشیه که جای خود داره
ما حتی از مستحباتی که فکر میکنید کوچک است مثل با پای چپ به خلا رفتن هم نمیگذریم
به اندازه ی کافی با انفعال دینمان را کج و کوله کردند
ما بیدی نیستیم که با این بادها و فتنه های زمانه بلرزیم و دینمون رو تحریف کنیم و از اصلی از اصول دین یا فرعی از فروعاتش بگذریم
پای کار امام زمانمان هستیم تا جان داریم
عقب نشینی نداریم حتی یک قدم 👌🏽
آن طایفه ای که دخترِ زهرایند
باید که در شهر نقابی بزنند
#پوشیه
#پوشیه_حجاب_حضرت_زهرا_صلوات_الله_علیها
❤️پوشیه، حجابِ مؤمنات❤️
همراهان بزرگوار
دلیل اینکه مدتیه ما در این کانال مطلب قرار نمیدیم اینه که یک بانی خیری پیدا شد کانالی با اعضای بیشتر رو به این کار اختصاص داد و ما در حال راه اندازی کانال جدید هستیم
لذا بزرگواران منتظر باشید به زودی لینک کانال جدید رو اینجا به اشتراک میزاریم که عضو بشید
ممنون از همراهیتون🌹
⭕فتوای حضرت آیت الله مرعشی نجفی فقیه بزرگ و بزرگِ قم مقدسة 👇🏾
لا يجوز النظر إلى الأجنبية و لا للمرأة النظر إلى الأجنبي من غير ضرورة، و استثنى جماعة الوجه و الكفين فقالوا بالجواز فيهما مع عدم الريبة و التلذذ. و قيل بالجواز فيهما مرة، و لا يجوز تكرار النظر. و الأقوى المنع مطلقا.
ترجمه:
نه نگاه كردن به زن اجنبی جايز است و نه نگاه زن به مرد نامحرم بدون اضطرار ،
و جماعتی صورت و دست را استثنا كرده اند و گفتند در آنها بدون ریبه و لذت جايز است و همین جواز را گفته اند که یک مرتبه جایز است و تکرار نگاه جایز نیست اما اقوی این است که مطلقا جایز نیست.
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
💢بسم الله الرحمن الرحیم💢
❎در اهمیت حجاب و مسائل مربوط به محرم و نامحرم همین بس که ما فرعی در فروعات نداریم که به این اندازه راجع به اون در قرآن اهمیت داده بشه و در جزئیاتش وارد شده باشد
🔸حتی مسائلی مانند "نماز" که عمودِ دین و معراج مومن است 👈🏾 صرفا به کلیات اشاره شده در حدِّ سفارش به اصلِ نماز
حتی تعداد رَکَعاتِ نماز، کیفیت نماز و... اشاره ای نشده
🔸اما حجاب و مسئله ی "محرم و نامحرم" را شارعِ مقدّس در کتابی که بنایش بر کلی گویی است نه بیان جزئیاتِ احکام، جزئی وارد شده
👈🏾که در ادامه به این آیات اشاره خواهیم کرد
🔸لذا ما به تبعیّت از "قرآن" میخواهیم به جزئیاتِ مسئله ی حجاب بپردازیم
و هم آیاتِ "قرآن" و هم "فتاوای مراجعِ تقلید" را بصورت مفصل نشر و تبیین کنیم.
🌹حجابِ مؤمنات🌹
🍃 @hejabe_momenat313 🍃
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
💢آیه ی سوم (خانه نشینی و عدمِ خودنمایی و تبرج)
🔹وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَه🔹
🔸و در خانه هایتان قرار و آرام گیرید، و [در میان نامحرمان و کوچه و بازار] مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه جا ظاهر می شدند] ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید و زکات بدهید، و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید🔸
📚آیه 33 سوره احزاب
🌹حجابِ مؤمنات🌹
🆔 @hejabe_momenat313
#پوشیه
#حجاب
#حجاب_مؤمنات
هدایت شده از پوشیه،حجابِ مؤمنات
💢آیه ی چهارم (نام بردنِ محارم و امر به تقوا مقابل نامحرمان)
🔹لَا جُنَاحَ عَلَيْهِنَّ فِي آبَائِهِنَّ وَلَا أَبْنَائِهِنَّ وَلَا إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ إِخْوَانِهِنَّ وَلَا أَبْنَاءِ أَخَوَاتِهِنَّ وَلَا نِسَائِهِنَّ وَلَا مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ ۗ وَاتَّقِينَ اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدًا🔹
🔸و زنان را باکی نیست که بر پدران و فرزندان و برادران و برادرزادگان و خواهر زادگان و زنان مسلمان و کنیزان ملکی (و نابالغ غلامان بیریبه) بیحجاب در آیند (و از غیر اینها باید احتجاب کنند) و (ای بانوان) از خدا (در خیانت و زشتی پنهان) بترسید، که خدا بر همه چیز کاملا گواه و آگاه است.🔸
📚آیه 55 سوره احزاب
🌹حجابِ مؤمنات🌹
🆔 @hejabe_momenat313
#پوشیه
#حجاب
#حجاب_مؤمنات
⭐️پُوشـْیٰه...⭐️
♥️پرده ایست مشکے
بر " کعبه ے روے زن "
که مرد را به " طواف " وا مےدارد.♥️
زنِ پوشیه ایِ ملتزم به معنای آن گنجِ زندگیِ مردِ غیور است
❎متن عروة الوثقی و برخی تعلیقاتِ فقهای معظم
ویجب ستر المرأة تمام بدنها عمّن عدا الزوج والمحارم ، إلاّ الوجه والکفّین [۴] مع عدم
التلذّذ والرِیبة
---------
ترجمه : بر زن واجب است که تمامِ بدنش را از غیرِ شوهر و محارم بپوشاند بجز صورت و دست ها[4]🔹زمانی که لذت و ريبة(ريبه یعنی فقط ترسِ افتادن به لذت و گناه) وجود نداشته باشد🔹
👇🏾👇🏾تعلیقات و حاشیه ی فقهاء بر این متنِ عروة👇🏾
[4]
❎مع الأمن من أن یتعمّد النظر إلیهما تلذّذا، کما فی العجائز نوعا، وإلاّ یجب الستر علیها. (جمال الدین الگلپایگانی).
مرحوم سید جمال الدین گلپایگانی رحمة الله علیه :نپوشاندنِ صورت و دست ها فقط زمانی واجب نیست که از نگاهِ تعمدیِ لذتمند در امان باشد ولی اگر امنیت از نگاهِ تعمدیِ لذتمند در امان نباشد(مثلِ حالتی که نوعا در پیرزنان وجود داردکه کسی برای لذت به آنها نگاه نمیکند) پوشاندن ِ صورت و دست ها واجب است
❎ الأحوط وجوب الستر، خصوصا فی صورة عدم الأمن من تعمّد النظر إلیها تلذّذا. (الشاهرودی).
مرحوم آیت الله شاهرودی :نزدیک تر به احتیاط این است که بر زن واجب میباشد صورت و دست ها را بپوشاند خصوصا زمانی که از نگاهِ تعمدیِ تلذذی در أمان نباشد
❎لایجوز فیهما أیضا إذا طرأ العنوان الثانوی المؤدّی إلی الفساد کما فی زماننا، فیجب حینئذٍ سترهما. (الرفیعی).
آيت الله رفیعی:در صورت و دست ها هم نپوشاندن واجب نیست اگر عنوانِ دیگری مثل ایجاد ِ فساد بر او مترتب شود همانطور که در زمانِ ما اینگونه است (یعنی نپوشاندنِ صورت و دست ها فساد آور است) پس در این هنگام پوشاندن ِ صورت و دست ها واجب است.
❎الأحوط بل الأقوی وجوب سترهما أیضاً مطلقاً، وسیأتی منه قدس سره، فی باب النکاح الاحتیاط اللازم بالمنع عن النظر إلیهما مطلقاً، والأدلّة الّتی استند إلیها المشهور فی استثنائهما کلّها مخدوشة، والتفصیل فی محلّه. (المرعشی).
حضرت آیت الله مرعشی نجفی رحمة الله علیه : مطابقِ با احتیاط و بلکه قولِ قوی واجب بودنِ پوشاندنِ صورت و دست هاست بصورت مطلق (چه نگاه ريبة و فساد باشد چه نباشد) همانگونه که خودِ صاحب عروة در بابِ نکاح میآورد که احتیاط واجب نگاه کردن به صورت و دست های زنِ نامحرم جایز نیست و ادله ای که مشهور در استثنای صورت و دست ها وارد میکنند همگی مخدوش (خدشه دار) میباشد