فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مرثیهخوانی رهبرانقلاب به زبان ترکی درباره سيدالشهدا (ع) در اردبیل
📌 پیچ تاریخی و موقف ما
پیچ تاریخی همهی جهان را دچار دگرگونی و آشوب میکند، وضعیت امروز ما برآمده از موقف ما در این پیچ تاریخی و وضعیت جهانی است.
مهم این است که این وضعیت را درست بفهمیم و از آثار و تبعات بنیانبرافکن آن به درستی پرسش کنیم.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 پرسش از پیچ تاریخی
سلام علیکم
یک سوال..... 👇
این پیچ تاریخی که حضرت آقا ازش بارها صحبت کردن در کلام حضرت آقا بیشتر به عنوان یک فرصت و نقطه قوت برای ج.ا.ا مطرح شده؛ چرا شما انقدر نگاه منفی و مخرب به این پیچ تاریخی دارید؟
♦️پاسخ:
سلام علیکم
فرصت بودن این پیچ تاریخی در گرو فهم و پرسش از آن و دقت در ماهیت و جوانب مختلف آن است. این پیچ تاریخی همهی عالم انسانی را در دگرگون کرده و همهی جهان را درگیر ساخته است.
پرسش کردن و فهم کردن آن امر منفی نیست. طریقی برای شناخت فرصتها و بهرمندی از آنها برای رقم زدن آینده است.
با نگاههای بسیط و ساده نمیتوان از این فرصت تاریخی استفاده کرد. بلکه به ذهنهای نقاد و چشمهای تیز بین و جهادگران مجاهد در عرصه حکمت و فرهنگ نیاز است تا همچون متفکران اصیل انقلاب اسلامی طی طریق کنند و در عرصههای جهانی بدرخشند.
این طلب پرسش و فهم را حضرت آقا بارها و بارها از نسل جوان و حوزویان داشتهاند. آخرین بار هم در دیدار حوزویان ۱۴۰۲.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📸 تجمع اعتراضی مردم شیراز در محل کتکزدن مادرِ آمربهمعروف
🔷کمپین درخواست برخورد قاطع با ضارب در کمتر از ۲ روز ۷۲ هزار امضا جمع کرده است.
لازم به ذکر است که ساعتی پیش عکسی از زن و مردی با دستبند منتشر شد که پیگیریهای بعدی نشان داد عکس مربوط به ضاربان شیراز نیست. البته پلیس اعلام کرده این افراد بازداشت شدهاند اما عکس متعلق به بازداشت آنها نبوده.
@Farsna - Link
📌کلمات به ظاهر مترادف با معانی متمایز
۱. هست و است
۲. دلیل و علت
۳. مشکی و سیاه
۴. سرخ و قرمز
۵. تند و سریع
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی
(فیلسوفان و متفکران سه نسل انقلاب اسلامی)
✍ سید مهدی موسوی
🔹انقلاب اسلامی محصول #تحول_باطنی و انقلاب درونی ملت ایران بود که ریشه در ارتقای فکر و تعالی اگاهی ملت نسبت به اسلام، جهان، انسان بر محوریت #توحید داشت. این ارتقا و تعالی بسبب تلاش گستردهی فکری _ فلسفی و اجتماعی_اجتهادی متفکران انقلاب اسلامی بود.
🔸از ابتدای قرن ۱۴ هجری شمسی با تاسیس حوزه علمیه قم، با همت حاج شیخ عبدالکریم حائری علاوه بر نهضت فقهی و اصولی، یک نهضت فکری و فلسفی قدرتمندی با دعوت از فلاسفه تهران همچون حکیم متاله میرزا علی اکبر یزدی، آیت الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و آیت الله العظمی شاهآبادی آغاز شد که بزرگترین دانشآموخته این مدرسه #امام_خمینی بود که به سرعت ریاست فلسفه و عرفان حوزه علمیه را عهدهدار شد.
🔹یکی از بزرگترین اقدامات امام خمینی (ره) در رهبری و مدیریت نهضت اسلامی و انقلاب بزرگ ملت ایران، تربیت و بسیج حکیمان و فقیهان متفکری بود که راهبری جریان فکری و فلسفی انقلاب اسلامی را در مقابل جریانهای چپ و راست برعهده گرفتند تا جامعه را از انحراف و التقاط به مکاتب لیبرالیستی و سوسیالیستی حفاظت کنند و #عقلانیت_توحیدی را در جامعه بگسترانند. عقلانیت توحیدی، صورتی از آگاهی و معرفت اجتماعی را به جامعه عرضه کرد که بواسطهی آن عموم جامعه به ابعاد زندگیساز دین و رستاخیزبخشی توحید ونظام آفرینی شریعت اسلامی پی بردند. بنابراین #نهضت_فکری و فلسفی امام خمینی مقدم بر نهضت اجتماعی و سیاسی ایشان بود.
🔹 البته نقش علامهی طباطبایی هم در همراهی با نهضت فکری و فرهنگی امام خمینی در حوزههای علمیه بسیار موثر بود و توانست حرکت امام خمینی را تقویت و عموم شاگردان ایشان را به داراییهای بیشتر فلسفی و قرآنی مجهز کند و مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را صورتبندی معرفتی نماید و از آن در برابر نسخه های وارداتی دفاع کند.
🔸با راهبری کلان امام خمینی و تلاشهای قرانی و فلسفی علامه طباطبایی، یک نهضت فکری و فلسفی بزرگ و با نشاط در جامعه اسلامی شکل گرفت. پیشقراول این نهضت فلسفی استاد شهید آیتالله مطهری (ره) بود که به تعبیر مقام معظم رهبری ایدئولوگ نظام اجتماعی و سیاسی اسلام در عصر ماست.
🔹 شخصیتهای ارزشمند و فیلسوفان فقیه همچون حضرات آیات شهید بهشتی، شهید مفتح، شهید باهنر، علامه جعفری، علامه حسن زاده آملی، علامه جوادیآملی، علامه مصباح یزدی، آیت الله العظمی سبحانی و جمع دیگر از استادان حکمت و فقاهت نقش بسیار مهمی در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی داشتند و علاوه بر تبیین بنیانهای فلسفی و الهیاتی اسلام و جامعه اسلامی، در برابر تلقیهای ارادهگرا، دیالکتیکی و سوسیالیستی از اسلام و انقلاب اسلامی ایستادند.
🔸 پس از وفات رهبر حکیم و فقیه بینظیر حضرت ایتالله العظمی امام خمینی، زعامت انقلاب اسلامی به حکیم و فقیه نظامپرداز حضرت آیت الله العظمی خامنهای رسید که از شاگردان مبرز حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی بودند و از همرزمان سایر حکیمان و متفکران در نهضت فکری و فلسفی انقلاب اسلامی بودند. آیت الله خامنه ای همچون امام خمینی این نهضت فکری و فلسفی را ارج نهاده و بر گسترش آن و امتداد حکمت متعالیه در عرصههای اجتماعی و سیاسی تاکید داشتند و علیرغم دشمنیها و مخالفتهای چهرههای معروف با فلسفه و عرفان اسلامی، به حمایت تمام قامت از آن پرداختند. از یک سو به تبیین ابعاد فکری و فلسفی مکتب امام خمینی و انقلاب اسلامی میپردازند و از عقلانیت توحیدی آن دفاع میکنند و برای آشنایی با مکتب فکری و فلسفی انقلاب اسلامی. همه ساله همه آحاد جامعه اسلامی و بخصوص نسل جوان را به مطالعهی همهی آثار فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید آیتالله مطهری سفارش میکنند.
🔹 آیت الله العظمی خامنهای با پیشنهاد و پیگیری تاسیس مجمع عالی حکمت در حوزه علمیه قم سنگ بنای بقا و پویایی فلسفه و حکمت را گذاشتند و با معرفی آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی به عنوان استوانههای فلسفی انقلاب اسلامی در دوران جدید، ادامه مسیر نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی راتثبیت کردند.
🔸 به همت متفکران وفیلسوفان انقلاب اسلامی نسل جدیدی ازفلاسفه ومتفکران انقلابی تربیت شدهاند که علاوه برتضلع در حکمت اسلامی درصدد گسترش فکر وفرهنگ انقلاب اسلامی هستند ودر خلأ فلاسفهی نسل قبل، امادهی راهبری نهضت فکری وفلسفی انقلاب اسلامی هستند.
برخی از معروفترین متفکران وفیلسوفان والاهیدانان نسل جدیدانقلاب اسلامی عبارتنداز:
حضرات آیات:
استاد غلامرضا فیاضی
استاد حمید پارسانیا
استاد سید یدالله یزدانپناه
استاد علی ربانیگلپایگانی
استاد محمدرضا عابدینی
استاد حسن رمضانی
استاد علیرضا اعرافی
استاد علیاکبر صادقی رشاد
🔹 ان شاءالله در سلسله یاداشتهایی معرفی خواهند شد.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
✍️ یادداشتی از استاد عالی به پاسخ یاداشتی از استاد علیدوست
◻️بجاست برخی بزرگواران که بیشتر دستی در فقه و اصول دارند بهتر با مواضع فکری رهبربزرگوارمان آشنا شوند تا دوستانی که در میدان مقابله با مفاسد سیاسی و اجتماعی صدایشان بلند است و در مقابل سیاه نمایی ها و بی اعتمادسازی های دشمن امیدآفرینی میکنند را نکوبند و بیشتر کمک بدهند و در میدان باشند.
📎 متن کامل
___________
✍حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در یادداشتی به آقای علیدوست پاسخ داده است که متن آن به این شرح است:
یکی از اساتید فقه، که پیشتر با کنایه و در لفافه در دفاع از بیحجابی سخنانی گفته بود و وقتی مورد نقد ناقدان قرار گرفت، برخوردی عالمانه و فقیهانه از خود نشان نداد؛ اخیراً نیز در قالب کوتاهنوشتی، «احساس تکلیف» کرده است که به جای ارائه دفاعی درست از انقلاب و نظام اسلامی، به زعم خود به نقد برخی از دفاعهای نادرست «مجاهدان عرصه تبیین» از نظام و انقلاب اسلامی بپردازد! در این میان نکاتی گفته است که این بنده هم «احساس تکلیف» کردم! که به اختصار ملاحظاتی را درباره آنها بیان کنم:
متن کامل
https://www.hawzahnews.com/news/1102185
------------------------------
✍️ یادداشتی از آیت الله علیدوست: دفاعی عقیم و پرهزینه
◻️این روزها دشمنان اهل بیت – علیهم السلام – برای دور کردن نسل جدید شیعه از دامان پاک اهل عصمت، نقشههای بسیار پیچیدهای اجرا میکنند؛ در چنین فضایی لازم است هر گاه به دلیلی سخنی از اهل بیت علیهم السلام میگوییم، مراقب سوء استفادههای احتمالی و قطعی، از گفتههایمان باشیم. سخن گفتن از اهل بیت به هر عنوان ورود به وادی مقدس طُوَی است که باید با احتیاط در آن میدان قدم برداشت!
📎 متن کامل
مقایسه جمهوری اسلامی و حکومت امیر المومنین آیت الله جوادی آملی.mp3
14.73M
🔴 سخنان حکیمانه حضرت آیتالله جوادی آملی حفظه الله در مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیر المومنین علیه السلام
👈چهار تا و چهارصد تا و چهار هزار تا فساد چیزی نیست که انسان بخواهد با آن اساس حکومت را بزند چرا که فساد در همه حکومت ها وجود داشته.
📌علت پیدایش نظریات خشونتآمیز و افراطی علیه دین در اروپا
استاد شهید آیتالله مطهری:
🔸علت پیدایش نظرات بسیار تند علیه دین یک جریان خاصی است که در مغربزمین به وجود آمد و مردم را به اصل دین بدبین کرد، بلکه در مردم عقده و کینه راجع به دین ایجاد کرد.
🔹رفتار ضد دین کلیسا
و آن اینکه کلیسا در مغرب زمین به یک استبداد و خشونت عجیب که با طبیعت دین ناسازگار است دست زد و آن اجبار مردم به عقیده و شکنجههای سخت و آدمسوزیها به بهانههای مختلف و تفتیش و تجسس عقاید [بود]
🔸این کار بود که دلپریهایی ایجاد کرد و عدهای را بکلی بدبین و بیزار کرد و شروع کردند به اظهارنظرهایی خشونتآمیز علیه دین.
🔹دین یک امر خشن بود برای آنها، لهذا در مقام برآمدند که توجیه و تفسیرکنند این بلا از کجا به جان بشر افتاده، زیرا هر بلایی در اجتماع بشری باید یک علت خاص داشته باشد، اصل #فطرت و #سلامت حکم میکند که آن بلا نباشد. علیهذا اظهارنظرها علیه دین در اروپا خود از یک #فطرت سرچشمه میگیرد.
📌دین در مشرق زمین سیادت روحانی داشته و در مغرب سیادت اجباری و دیکتاتوری:
🔸در مشرق زمین، دین همیشه سیادت روحانی داشته نه سیادت مادی و زوری. اسلام تفتیش و تجسس را جایز نمیداند، عقوبتهای شدید را تجویز نمیکند. دین اسباب زحمت و شکنجه و ارعاب و اختناق و وحشت نبوده است.
یادداشتها ج۴ ص ۲۲۵.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
چهارشنبههای اندیشه و تفکر در کتاب فرهنگ این هفته به بررسی نظام فکری امام خمینی بر اساس کتاب های منتشر شده اختصاص دارد.
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه «کتاب فرهنگ» چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۱۵ به مدت ۶۰ دقیقه با محوریت نظام فکری امام خمینی ره به کارشناسی دکتر محمد رسول تبیک از رادیو فرهنگ پخش میشود.
این برنامه بخش های متنوعی دارد که از جمله آنها نویسندگی با عنوان: (قدم به قدم با قلم) است که به نویسندگی خلاق میپردازد، بخش شابک که علی جویا آن را تدارک دیده است به معرفی و خوانش کتاب اختصاص دارد و سمیه نجفی هم شنوندگان را با رویدادها و تازههای نشر آشنا میکند و حمیرا فراتی گزارشگر برنامه است. در این برنامه سید مهدی موسوی نویسنده و پژوهشگر به عنوان کارشناسان تلفنی در خصوص موضوع برنامه صحبت میکند. همچنین کتابهای سیری در ساحل اثر محمد تقی مصباح یزدی، مهربان تر از نسی نوشته محمدرضابایرامی؛ در سایه آفتا اثری از محمدحسین رحیمیان و امام خمینی و خود آگاهی تاریخی نوشته اصغر طاهر زاده در این برنامه معرفی میشوند.
«کتاب فرهنگ» را از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر، با گویندگی و نویسندگی راضیه گردکاهد روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز بشنوید.
⭕️ بيدار باشيد که آزمون های بزرگ در پيش است!
◽️اَلا وَ اِنَّ بَلِيَّتَکُمْ قَدْ عادَتْ کَهَيْئَتِها يَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِيَّهُ وَ الَّذِي بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتَّي يَعُودَ أَسْفَلُكُمْ أَعْلَاكُمْ وَ أَعْلَاكُمْ أَسْفَلَكُمْ
💠آگاه باشيد، تيره روزى ها و آزمايش ها، همانند زمان بعثت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بار ديگر به شما روى آورد.
🔹️سوگند به خدایی كه پیامبر (ص) را به حق مبعوث كرد، سخت آزمایش می شوید، چون دانه ای كه در غربال ریزند، یا غذایی كه در دیگ گذارند، به هم خواهید ریخت، زیر و رو خواهید شد، تا آنكه پایین به بالا، و بالا به پایین رود
🔹نهج البلاغه
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تلنگر
تفکر انقلاب اسلامی که محصول حکمت الهی و فقاهت جواهری و عرفان اصیل اسلامی است و با فرزانگی چون یگانهی دوران حضرت امام خمینی ، مفسر قرآن علامه طباطبایی ، علامهی نابغه شهید مطهری و متفکر انقلابی شهید بهشتی و حکیم فرزانه آیت الله خامنهای هویت یافته است امروز در آستانهی اسارت توهمات #صوفیمشربان و #هگلیمسلکان مدعی خلوص و تمدنسازی است.
قبل از انحراف و تحریف تفکر انقلاب کاری باید کرد.
هر روز که میگذرد توهماتشان بیشتر در سطوح زیرین فرهنگ و اجتماع مستقر میشود و بیشتر از تفکر اصیل انقلاب اسلامی دور میشویم.
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی از اقدامات امام سجاد(علیهالسلام)
رهبر معظم انقلاب: امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابنزیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند... ممکن نبود حکومتها - ولو فاسد باشند؛ ولو بیدین و جائر باشند - بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلاماللهعلیها وادار کنند.
نقل از روابط عمومی مرکز خدمات حوزههای علمیه
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 بنیان علوم انسانی
فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
🔹در علوم انسانی میبینیم سخن از انسان کامل و انسان ناقص است، سخن از انسان پایین افتاده و انسان مترقی و متعالی است. آن انسانی که از نظر علوم انسانی، از نظر علوم اخلاقی، از نظر علوم اجتماعی ممکن است کامل باشد و ممکن است ناقص، قابل ستایش و تقدیر و تکریم باشد و یا به هیچ وجه قابل ستایش و تعظیم نباشد بلکه شایسته تحقیر باشد، کدام انسان است؟ معیار انسانیت چیست و در کجاست؟
🔸این چگونه است که میان مثلًا چومبه و لومومبا فرق میگذاریم؟ در چه چیزِ آنها فرق میگذاریم؟ چه چیز، یکی را انسان منحطّ قابل نکوهش و حتی مستحق اعدام قرار داده است و دیگری را انسانی قابل ستایش؛ با اینکه از جنبههای زیستشناسی اگر هر دو را کالبدشکافی کنند شبیه یکدیگرند، حتی جهازات روانیشان هم شبیه یکدیگر است: هر دو دارای قلب، سلسله اعصاب، کبد، کلیه، ماهیچهها، معده و... هستند و چه بسا که اعضای بدن انسان قابل نکوهش از اعضای بدن انسان متعالی بهتر کار کند. پس چه چیز در این است و چه چیز در آن که باعث تفاوت این دو شده است؟.
🔹این همان مسئله بسیار بسیار مهمی است که از قدیم در علوم انسانی و نیز در ادیان و مذاهب مطرح بوده است. مثلًا قرآن انسانهایی را برتر و بالاتر از فرشته و شایسته مسجودیت ملائک میداند، چنانکه میگوید: ما به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید. ولی در مورد انسانهایی نیز میگوید که چهارپایان بر اینها برتری دارند.
🔸چه مقیاسها و معیارهایی است که این مقدار تفاوت را به وجود آورده است؟ این امر به دین و مذهب هم ارتباط ندارد و حتی مسئله انسان در سطحی قرار گرفته است که با موضوع خدا هم صددرصد بستگی ندارد؛ یعنی فیلسوفان مادی جهان هم که به خدا و دین و مذهب اعتقاد ندارند، باز مسئله انسان و انسانیت و مسئله انسان برتر و انسان فروتر را مطرح کردهاند. در اینجا این سؤال مطرح میشود که از نظر مکاتب مادی، انسان برتر و انسان فروتر چگونه انسانهایی هستند و ملاک برتری و ملاک فروتری چیست؟ این سؤال بود، حال ببینیم جواب چیست
استاد مطهری، آزادی معنوی، ص230
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌ماهیت حکمت عملی و علم انسانی
در کتاب تحصیل السعاده
ابو نصر فارابی
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 معنای انتقاد
فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
🔸به طور کلی برای هر انسانی لازم است که دارای فکر نقّادی باشد. قوه نقّادی و انتقاد کردن به معنای عیبگرفتن نیست.
🔹معنای انتقاد، یک شیء را در محک قرار دادن و به وسیله محک زدن به آن، سالم و ناسالم را تشخیص دادن است. مثلًا انتقاد از یک کتاب معنایش این نیست که حتماً باید معایب آن کتاب نمودار بشود، بلکه باید هرچه از معایب و محاسن داشته باشد آشکار بشود.
🔸 انسان باید در هر چیزی که از دیگران میشنود نقّاد باشد، یعنی آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کند. صرف اینکه یک حرفی در میان مردم شهرت پیدا میکند خصوصاً که با یک بیان زیبا و قشنگ باشد، دلیل بر این نیست که انسان حتماً باید آن را بپذیرد و قبول کند. به ویژه در امر دین و آنچه که مربوط به دین است، انسان باید نقّاد باشد.
✍ استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج 1، ص171
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 معنای انتقاد
فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
🔹مسئله تجزیه کردن یک سخن .. یعنی عناصر درست را از عناصر نادرست جدا کردن. فرق است میان اینکه انسان از دو سخن درستش را بگیرد و نادرستش را رها کند، و تجزیه کردن یک سخن که انسان عناصر درستش را بگیرد و عناصر نادرستش را الغاء کند و اینقدر تشخیص داشته باشد که بگوید از این سخن این قسمتش درست است و این قسمتش نادرست. این همان مطلبی است که در روایات تعبیر به نقد و انتقاد شده است.
🔸وقتی میگویند: انْتَقَدَ الدِّرْهَمَ یا: انْتَقَدَ الْکلامَ (که در هر دو مورد به کار میرود) یعنی اظْهَرَ عُیوبَهُ وَ مَحاسِنَهُ [عیوب و محاسن آن درهم یا کلام را آشکار کرد] چنانکه سکهای را که به محک میزنند، آن طلای خالص و به اصطلاح عیارش را به دست میآورند. کلامی را نقد کردن نیز یعنی خوبیهای آن را از بدیهای آن جدا کردن.
🔹در این زمینه احادیث زیاد و عجیبی داریم. یکی این است که در روایات ما از حضرت مسیح روایت شده است که میفرمود: خُذِ الْحَقَّ مِنْ اهْلِ الْباطِلِ وَ لا تَأْخُذِ الْباطِلَ مِنْ اهْلِ الْحَقِ. در اینجا ظاهراً توجه به این است که شما به گوینده سخن توجه نداشته باشید، سخن شناس باشید، تکیهتان روی گوینده سخن نباشد؛ ای بسا حق را از اهل باطل بشنوید بگیرید، وای بسا باطل را از اهل حق بشنوید نگیرید. شاهدم این جمله آخر است که فرمود: کونوا نُقّادَ الْکلامِ [بحارالانوار] صرّافِ سخن باشید.
استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص33
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 معنای انتقاد
فیلسوف انقلاب اسلامی استاد شهید مطهری:
🔸ما میخواهیم ارزشهای اصیل انسانی را بر مبنای اسلام بشناسیم؛ یعنی میخواهیم بفهمیم اسلام ارزشهای اصیل انسانی را چه چیز میداند.
🔹ما تا مکتبهای مختلف را طرح و سپس نقد نکنیم، نمیتوانیم نظر اسلام را بشناسیم. منظور از نقد، نقد به معنی واقعی است که به معنی ایراد گرفتن نیست. نقد به معنی واقعی مانند عمل صرّاف است، یعنی آن کاری که صراف با یک سکه انجام میدهد. او سکه را به محک میگذارد و عیارش را به دست میآورد؛ میخواهد بفهمد چند درصد یک سکه طلای خالص یا نقره خالص است و چقدر مخلوط دارد. بنابراین، نه این است که نقد کردن همهاش رد کردن باشد. نقد کردن یعنی اینکه ببینیم که با معیارها و محکهای اسلامی، آن سکهها چه از آب در میآید.
🔹سکهای را فلاسفه عرضه داشتهاند، سکهای را عرفا عرضه داشتهاند و سکههایی را مکتبهای دیگر. ما اینها را یک یک طرح میکنیم، و تا سکههای دیگران را دقیقاً بررسی نکنیم نمیتوانیم سکه اسلامی را بشناسیم که آن سکهای که اسلام طرح و پیشنهاد میکند چگونه سکهای است، و الّا اگر اینها را طرح نکنیم و من از پیش خود بگویم که ارزشهای اصیل انسانی عبارت از فلان چیزهاست، مطمئن هستم یک نفر هم نیست که بگوید خیر، یک چیز دیگر هم در اینجا هست و یا بگوید چرا این یک ارزش است و دیگری یک ارزش نیست؟ ولی وقتی که مکتبهای دیگر را طرح میکنیم و به معنای واقعی نقد میکنیم یعنی در محک اسلامی میگذاریم، آن وقت میتوانیم خیلی منطقی و مستدل بگوییم که ارزشهای اسلامی در باب انسان و ارزشهای انسانیای که اسلام برای آنها واقعاً ارزش قائل است چیست، و حتی میتوانیم درصد هریک را بیان کنیم؛ یعنی اگر مجموعه ارزشها را صد حساب کنیم، روی حساسیتهایی که خود اسلام در این زمینهها نشان داده است میتوانیم بگوییم فلان ارزش مثلًا پنجاه درصد [ارزشهای انسانی را تشکیل داده] است و دیگری سی درصد و سومی ده درصد.
✍ استاد مطهری، انسان کامل، ص167
✅ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121