📌مشکلهی اضطرار اندیشی
🔹یکی از موانع فکری مهم بر سر راه پیشرفت حقیقی، تعالی اجتماعی و قدرتمند شدن جامعه اسلامی، #اضطرار_اندیشی است که انسان را محصور در حیرتها و ظلمتها تصور میکند و جهان امروز را #عصر_حیرت و #عصر_عسرت می نامد. عسرت در لغت به این معانی آمده است: افلاس، تعسر، تنگدستی، تنگی، تهیدستی، دشواری، سختی، ضراء، عسر، فقر، نداری. بنابراین #عصر_عسرت، عسر انقطاع و انسداد فیض و فتوحات ربانی است. عصر عسرت، عصر انحطاط، تنگدستی و بیپناهی انسان و گرفتاری او در کثرت دنیا و روابط پیچیده و معادلات کمّی سرپرستی اجتماع است که جز با توقف و ستیز و به انتظار آیندهی نامعلوم نشستن و کشیدن طرحهای خیالی و اتوپیایی نمیتوان مشارکت فعال و حرکت سازندهای در تعالی انسان معاصر و تغییر زمانه داشت.
🔸گاه برخی از مروجان این اندیشه، اضطرار اندیشی خود را به آموزهی سازنده و پویای مهدویت و آخر الزمان نسبت میدهند و عصر غیبت را عصر عسرت و عصر اضطرار و انحطاط، عصر انسداد و امتناع حکمت و فقاهت و پیشرفت حقیقی میخوانند و اگر حرکتی را هم در این عصر ممکن بدانند از باب دوران گذار و ناچاری است. در حالی که این با منطق اصیل انتظار و منطق پویایی و سازندگی آن در عصر غیبت ناسازگار است.
🔹اضطرار اندیشی از آغاز حرکت پرشتاب و سازنده انقلاب اسلامی مروجانی داشته است و در هر دورهای صورت جدیدی به خود گرفته است و انسان انقلابی پرنشاط سازنده را نسبت به مسیر پیش رونده انقلاب اسلامی دلسرد کرده است و همواره او را از هیمنهی دنیای مدرن ترسانده است و بر برجسته سازی نقاط ضعف و نواقص داخلی و ارائه طرحهای خیالی و اتوپیایی اصرار داشته است.
🔸این جریان در دو دههی اخیر علیرغم ظاهرسازی انقلابی و تمدنی، بیش از آنکه انسان انقلابی را به #تعالی_اندیشی و #اتصال_تمدنی جبهه حقیقت خواهان عالم دعوت کند و آنان را پویایی و سازندگی علمی و اجتماعی ترغیب کند، آحاد جامعه را به #انحطاط_اندیشی و #انقطاع_تمدنی و تمرکز بر گسست های فرهنگی وادار می کند. بیش از آنکه طرحی کارآمد و راهبردی برای خروج از ضعفها و نواقص اجتماعی ارائه دهد و بر فروبستهای اجتماعی صحه می گذارد و با نفی میراث فلسفی، فقاهتی، علمی و تمدنی خود، از تأسیس فلسفه و فقه و روش های جایگزین و تغییر در منطق شناخت و حجیت سخن میگوید.
🔹در باب ریشه یابی اضطرار اندیشی بسیار میتوان نوشت اما اجمالا میتوان گفت اضطرار اندیشی نتیجه غفلت از فطرت انسان و همچنین تعطیلی عقل حقیقت یاب و نفی حسن و قبح ذاتی افعال و اعتقاد به انسداد باب علم است که نتیجه آن دوری از حقیقت و بی_پناه ساختن انسان و رها کردن او در نسبتها و روابط پیچیده و بی حساب و کتاب مدرنیته است.
🔸اضطرار اندیشی محصول الهیات تنزیهی و عدم درک درست از ربوبیت الهی و فیض رسانی مستمر و مستدام ربوبی در همه زمانها و مکانهاست.
🔹 اضطرار اندیشی معلول تلقی ناصواب از غیبت امام معصوم(ع) و عقیده رهاشدگی انسان در جهان رهاشده و بیسرپناه است.
🔸اضطرار اندیشه محصول نوعی از فلسفه تاریخ است که سیر حرکت بشر را به گونهای ترسیم میکنند که عقل خودبنیاد مدرنیته قدرت تام و تمام یافته و راه منطقی و عقلی هم برای خروج از سیطره و هیمنهی آن نیست، لذا سیر جهان رو به انحطاط و قدرتمند شدن جبهه باطل است و از قدرت و توانایی جبهه حق و امکان پیشرفت واقعی و سازندگی اجتماعی آن مأیوس هستند و تنها راه خروج را در دوگانهی ستیز و تضاد و یا کُرنش و پیروی تلقی میکنند.
🔹 تاریخ نشان داده است که اضطرار اندیشان با غربستیزی و تجددستیزی آتشین آغاز کردهاند و علم مبارزهی تمام عیار با عقل مدرن و علم و نظم غربی برافراشتهاند و در رسانهها بر طبل آن کوبیدهاند اما پس از گذشت چند دهه و به تدریج آتش آنها به سردی گراییده و در انحطاط فرورفتهاند و با معرفی زمانه به زمانه حیرت و عصر عسرت، از عقب ماندگی و توسعهنیافتگی نالیدهاند و براساس منطق اضطرار به أخذ تمدن غربی از باب اکل میته و ناچاری دوران و دوران گذار سخن راندهاند.
✍ سید مهدی موسوی
۲۴ آبان ۱۴۰۱
#اضطرار_اندیشی
#انحطاط_اندیشی
#انقطاع_تمدنی
#عصر_عسرت
#عصر_حیرت
#عصر_اضطرار
#دوران_گذار
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/954
📌جنایات کومله در کردستان از زبان شهید چمران
مدتی است که چند کتاب درباره کردستان و جنایات سوسیالیستها و دموکراتها علیه مردم شریف آن دیار را میخوانم.
یکی از بهترینها کتاب کردستان شهید دکتر مصطفی چمران است در ص ۱۳۸ آن ماجرای بسیار خوفناک ی را نقل میکند ...
#کردستان
#کومله
#دموکرات
#جنایت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 کردستان
🔹 تاریخ سرگذشت آینده است.
🔸 تاریخ آزمایشگاه علوم انسانی و نظریههای اجتماعی است.
🔹 تاریخ سالهای آغازین انقلاب شکوهمند اسلامی ملت بزرگ ایران، سرمایهای بزرگ و درس آموز ادامه انقلاب است. بدون مطالعهی تاریخ این سالها نمیتوان مسیر آینده را پیشپیشبینی کرد.
🔸 وقایع کردستان در آغازین سالهای انقلاب یکی از آن سرمایههاست. هجوم گسترده جریانات وابسته به شرق و غرب و تسخیر پاسگاههای نظامی و خلع سلاح نظامیان و اعلان جنگ علیه مردم کردستان و انقلاب اسلامی و تجزیهی ابران، جزء تلخترین روزهای ایران و مردم عزیز استان همیشه ایرانی کردستان است.
🔹وقایع کردستان شباهت زیادی به وقایع فتنه ۱۴۰۱ دارد. جریاناتی که با غصب جغرافیای فکری جوانان درصدد نابودی ایران و تجزیه آن دارند.
🔸 قهرمان جبهه کردستان دکتر مصطفی چمران بود که با عرفان و حماسه در وسط معرکه حضور یافت. چمران خمینی با الهام گیری از عاشورا توانست کمر فتنه را بشکند.
🔹 دکتر چمران خاطرات و تحلیلهای خود از فتنه چپ و راست در کردستان را با قلم و زبان بیان کرد و مجموع آنها در کتاب #کردستان گردآوری شده است.
🔸مطالعه این کتاب برای درک شرایط امروز انقلاب اسلامی و شناخت ریشههای فتنه ۱۴۰۱ بسیار مهم و عبرتآموز است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 مشکلهی خبر زدگی
🔹در انتظار خبر جدید بودن یکی از خصیصههای قابل تأمل انسان است که نیازمند کنکاش وجودی است و شایسته است از چرایی آن پرسش شود و نمیشود به سادگی از کنار آن گذشت.
🔸مولانا در اشعاری از نسبت میان #خبر و #جان سخن میگوید و معتقد است یک نوع رابطه وجودی و تکاملی میان این دو برقرار است:
جان نباشد جز خبر در آزمون
هر که را افزون خبر جانش فزون
جان ما از جان حيوان بيشتر
از چه زان رو که فزون دارد خبر
🔹حال این سوال مطرح می شود که آیا هر خبری چنین رابطهای با جان آدمی دارد یا نوع خاصی از خبر موجب فزونی جان آدمی میشود؟
🔸اجمالا باید گفت: اخباری چنین کارویژهای دارند که راهبر انسان به حقیقت و وجود باشد چرا که جان آدمی از جنس وجود است و فقط امری که بهرهای از حقیقت داشته باشد و حکایت از وجود کند میتواند موجب اشتداد و فزونی جان شود و الا خبرهایی که نه بابی از وجود و حقیقت را میگشایند و نه راهی به معرفت حقیقی و وحدت بخش ندارند نه تنها موجب فزونی جان نیست بلکه موجب تکثر جان و پراکندگی وجود انسان میشود و او را از راهیابی به حقیقت جهان و جهان معنا باز میدارد.
🔹خبر در رسانههای خبری عصر گسست از وجود و وحدت و توجه به ماهیت و کثرت (مدرنیته)، دیگر آن معنای متعالی خبر و کارویژههای آن در جهان معنایی مولانا را ندارد و نسبتی با جان آدمی برقرار نمیکند بلکه فقط ابزاری برای گذران زندگی راحتتر و رقابت پر سودتر در بازار عرضه و تقاضا است. بنابراین با تولید انبوه کالا، تولید انبوه خبر هم برای تبلیغ بیشتر و بهتر کالاها لازم میشود و در نتیجه یافتن بهترین و ارزانترین کالا متوقف بر رصد بيشتر اخبار روزمره است که طبیعتا روزمرگی و تکثر و تنوع و سطحیشدن بر انسان استیلا مییابد و از جان و حقیقت و وحدت و هویت باز میماند.
🔸 خبر زدگی و اعتیاد به خبر یکی از ویژگیهای عصر تجدد است. امری که علیرغم جذابیت و سرگرمی و منفعت آن با توجیهات مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی، دامن بشریت امروز را گرفته است و او را از #تفکر و اندیشهورزی باز داشته است.
🔹این نکته بسیار جالب توجه است که حقیقت خبر که برای تنبهبخشی وخروج از غفلت و سطحیشدگی است میتواند به ضد خودش تبدیل شود و ابزار غفلت و سطحی شدن گردد و باب حقیقت را مسدود سازد و انسان را گرفتار امور غیر واقعی و مجازی کند. گسترش رسانههای دیجیتال و شبکه های اجتماعی را نمیتوان خارج از تحولات معنایی عصر تجدد تحلیل و فهم کرد.
🔸 این نکته به معنای نفی خبر و ترک پیگیری مطلق اخبار و فرو رفتن در بیاطلاعی و سر در برف کردن نیست که خود دردی مضاعف است بلکه غرض تأمل و تفکر در خصیصهها و رویههایی است که عادی و ضروری تلقی میشوند و از تفکر و پرسش میگریزند.
🔹هدف پرسش کردن از ضرورتنماهایی است که انسان را از راهبابی به حقیقت و تعالی باز میدارند و گرفتار غفلت و روزمرگیها کرده است.
#خبر_زدگی
#روزمرگی
#غفلت
#تفکر
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 پیشرفت و اغتشاش
♦️رهبر انقلاب در دیدار مردم اصفهان:
قدرتهای استکباری دنیا هیچ غلطی نمیتوانند بکنند؛ تا حالا هم نتوانستند بعد از این هم نمیتوانند
🔹مشکل غرب با جمهوری اسلامی این است که جمهوری اسلامی در حال پیشرفت است.
🔹این پیشرفت را همه دنیا میبینند و به آن اعتراف میکنند. این برای غرب غیر قابل تحمل است.
🔹اگر ما پیشرفت نمیکردیم و اگر ما حضور قدرتمند از خود در منطقه نشان نمیدادیم و در مقابل آمریکا و استکبار صدایمان میلرزید این فشارها کمتر میشد.
🔹هر وقت صدای قدرتمندی جمهوری اسلامی بلندتر بوده است تلاش دشمن برای پنجه زدن به جمهوری اسلامی بیشتر بوده است.
🔹همه قدرتهای استکباری دنیا که عمدتا آمریکا و اروپاست در مقابل پیشرفت جمهوری اسلامی حرص میخورند و مضطرب و ناراحت میشوند لذا وارد میدان میشوند هر کاری از دستشان برمیآید انجام میدهند البته هیچ غلطی هم نمیتوانند بکنند؛ تا حالا هم نتوانستند بعد از این هم نمیتوانند.
🔹آنهایی که پشت صحنه اغتشاشات را دارند میچرخانند، میخواستند مردم را در صحنه بیاورند؛ حالا که نتوانستند، میخواهند شرارت کنند بلکه بتوانند مسئولین کشور را و دستگاه را خسته کنند. اشتباه میکنند؛ این شرارتها موجب میشود مردم خسته بشوند، از آنها بیزارتر بشوند، از آنها متنفّرتر بشوند. حالا که مردم از این اشرار متنفّرند. ادامهی این کار موجب میشود تنفّر مردم بیشتر بشود.
📌حقارت اشرار
آیت الله خامنهای در دیدار مردم اصفهان:
🔹اینهایی که در صحنه هستند و آنهایی که پشت صحنه هستند، بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند.
🔹این بساط شرارت جمع خواهد شد بدون شک آن وقت ملت ایران با نیروی بیشتر، با روحیهی تازهتر وارد میدان، در میدان به پیشرفت ادامه خواهد داد.
📌قاعده راهبردی:
زمانی که هزار تا کار هم عرض و صوری تعریف می کنی یعنی هیچکاری تعریف نشده است.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 بالندگی عقلانیت در چهله دوم انقلاب اسلامی
1. هر حرکت اجتماعی بر نوعی از عقلانیت و نظم محاسباتی استوار است که به انتخابها، تصمبمات و کنشهای کنشگران به عنوان مسئول اجتماعی معنا، جهت و نظم دهد.
2. عقلانیت دارای دو لایه است: ثابت و متغیر.
3. جنبه ثابت عقلانیت همان زیرساختهای بینشی و آرمانی است که عقل و حکمت عهده دار آن است و بر بنیادی نظری و فلسفی استوار است.
4. جنبه متغیر عقلانیت به امکانها و موقعیتهای تاریخی و شرایط اجتماعی زندگی انسان وابسته است و ناظر به موقف حرکت انسان در مسیر صیرورت و تحول است.
5. عقلانیت به جهت لایه متغیر، مقوله ای سیال و در حال تحول و تکامل است و بسته به کسب تجربه ها و دانش های انسان انضمامی و در نسبت با شرایط پیرامونی و موقعیتهای ممکن نیازمند باز خوانی و بازسازی دوباره است که امکان بالندگی و پویایی تصمیمات و کنش های سرنوشت ساز اجتماع را فراهم سازد.
6. انقلاب اسلامی ایران به مثابه یک موجود زنده و در حال حرکت و پویایی، از چنین عقلانیتی برخوردار بوده است و براساس همین عقلانیت به پیشرفت ها و توانمندیهای مختلفی دست پیدا کرده است.
7. اما این پیشرفت ها و توانمندی های به معنای بی نیازی از بازخوانی و بازسازی دوباره عقلانیت اسلامی در نسبت با چهله دوم و آینده پیش رو نیست. چرا که پس از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی امروزه جهان وارد موقعیت و شرایط جدیدی شده است و عناصر دانشی و فناوری های نوین اجتماعی وارد معادلات جهانی شده است و نظم فعلی جهان در آستانه فروپاشی و شکل گیری نظم جدیدی است. مشارکت در ایجاد نظم نوین جهانی نیازمند بازخوانیو بازسازی عقلانیت انقلاب اسلامی در نسبت به نظم نوین جهانی است.
#انقلاب_اسلامی
#عقلانیت_اجتماعی
#حکمت_عملی
#نظم_نوین
#ایران_آینده
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌قاعده راهبردی:
هر ایرانی در هر سطحی نماینده فرهنگ و تمدن ایرانی است و با هر کاری نشانگر ایران است.
📌ساعت ايراني
صنعت و اختراع در ایران
کتاب نتیجة الدوله از معدود کتابهایی است که در زمینۀ علم الحِیَل یا صناعة الحیل، آن هم به زبان فارسی نوشته شده و از آخرین آثار مکتوب در این زمینه است که از واپسین روزهای با شکوه دوران تمدن اسلامی و در واقع از دورۀ احتضار آن به ما رسیده است. در این کتاب طراحی و ساخت ساعت مکانیکی، ماشین روغنکشی، و آسیای آبی به تفصیل تشریح شده است. به اجمال باید گفت که علم حِیَل را دانشمندانی چون فارابی، احمد بن یوسف کاتب خوارزمی، ابن ندیم، قطبالدین شیرازی، حاجی خلیفه و دیگران از شاخههای علوم دورۀ اسلامی برشمردهاند. علت نامگذاری آن به این اسم، ساخت و بهکارگیری دستگاههایی بود که هر یک کار ویژهای را به صورت خودکار انجام میداد و از دیدِ مردم آن روزگار محیّر العقول بود؛ از این رو از حیلهها و نیرنگها محسوب میشد و به آن «نیرنجات» هم میگفتند. این علم قابل تطبیق با مهندسی مکانیک امروزی است.
کتاب نتیجة الدوله را محمد حافظ اصفهانی در نیمۀ اول سدۀ دهم هجری، در دورۀ تیموریان و به احتمال قوی در خراسان تألیف کرد. مرحوم تقی بینش این کتاب را عیناً از روی نسخۀ ظاهراً یکتای آستان قدس رضوی، در سال ۱۳۵۰ش توسط انتشارات بنیاد فرهنگ ایران به چاپ رساند
#صنعت
#ساعت
#نتیجة_الدولة
#حافظ_اصفهاني
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 پیشنهاد شهید مطهری در اغتشاشات
🔷 سفر به کردستان
🔶 مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی
گسترش نا آرامی ها و بروز تشنجات بیشتر در کردستان همه فکر و ذکر مسئولان کشور و یقیناً بیش از همه فکر رهبری انقلاب را به خود جلب کرد. خوشبختانه امام این بار نیز مانند دفعات گذشته به موقع و بجا و درست در لحظه مناسب تصمیم لازم را گرفتند و دستور اعزام هیأتی به کردستان را صادر کردند. با مذاکرات کوتاهی که در خدمت امام داشتیم، خطوط کلی حرکت و ماموریت مشخص شد.
قرار شد هیأتی در معیت آیت الله طالقانی و با عضویت آقای دکتر بهشتی، من و آقای بنی صدر از طرف شورای انقلاب و آقای صدر حاج سید جوادی و جمعی دیگر از طرف دولت برای رسیدگی به ناآرامی های سنندج و بررسی خواست های مردم و مطالعه در عوامل شورش و آشوب و موارد دیگری که ممکن است باشد به آنجا برویم.
ما با این هدف در همان روز اول فروردین به سمت منطقه حرکت کردیم؛ البته آن مقداری که ممکن بود در تهران اطلاعات بدست آوردیم. سپس در مسیر راه تا کردستان نیز با عده ای از افراد محلی - که مقیم مرکز بودند و به مسائل آنجا آشنایی داشتند - مذاکرات مفصلی کردیم در کرمانشاه چند ساعتی ماندیم و با تماسی که با مردم و علما و ارتشی ها داشتیم به مسائل و حوادث نزدیکتر شدیم، آخر شب هم خودمان را به سنندج - که حوادث اصلی در آنجا جریان داشت - رساندیم.
خوشبختانه با ورود هیأت به سنندج آشوب کم شد و شهر مملو از هیجان تا حدودی آرام گرفت. ما در محیطی نسبتا آرام توانستیم با مردم، گروه ها و رهبران برجسته منطقه ظرف یک شبانه روز ارتباط برقرار سازیم و با حضور در جلسه هائی که عموم مردم در آن شرکت کرده بودند از نزدیک مسائل و مشکلات منطقه را لمس کنیم.
من خودم در این سفر با مردم گفت و گوهایی انجام دادم و در مسجد جامع سنندج سخنرانی کردم. سعی کردم با رعایت افکار عمومی مردم توطئه ها و برنامه های ضدانقلاب را به اطلاع آنها برسانم و ضمن آنکه از منفک و مجزا کردن مشکلات کردستان، از مسائل مجموعه نظام و کشور انتقاد کردم، در عین حال به آنها نسبت به رفع محرومیت و مشکلات سیاسی منطقه امیدواری دادم.
مجموعه مطالعه ها و مذاکرات، ما را به این نتیجه رساند که در کردستان زمینه و شرایط برای دخالت معترضان و آشوب طلبان و عوامل رژیم بیشتر از جاهای دیگر وجود داشته است، به همین دلیل آتش فتنه و توطئه مخالفان، به ویژه گروه های چپگرا، منافقین و عوامل خارجی در این منطقه بیشتر از جاهای دیگر اثر گذار شده است. درگیری های خونین کردستان با حضور، سخنرانی و مذاکره مداوم و پیگیری هیأت اعزامی امام خمینی با طرف های درگیر پس از مدتی فروکش کرد؛ اما با اطلاعاتی که به دست آوردیم، مشخص شد که آن حوادث آغاز یک سلسله بهانه جویی ها و فعالیت های ممتد است که به سادگی، آتش آن خاموش نمی شود.
چون درست چند روز پس از اعلام توافق هیات اعزامی با نیروهای مخالف در سنندج، عین همان درگیری ها و وقایع ناگوار در سایر مناطق کردستان و حتی در سایر نقاط کشور، به نحو دیگری تکرار شد. بحث این حوادث در جلسه های شورای انقلاب نیز مطرح می شد و هر کس نظر خود را می داد.
بعضی ها از جمله آقای #مطهری معتقد بودند که باید دست چپی ها را در این وقایع رو کرد و از طریق دولت و روزنامه ها نظرات امام را مطرح ساخت تا جلوی اغفال مردم گرفته شود. مجموع نظرات اعضای شورای انقلاب این بود که قبل از گسترش توطئه ها و درگیری ها باید اقدام موثری انجام داد و به عنوان نخستین گام به این نتیجه قطعی رسیدیم که دولت باید جلوی تحریک تبلیغات و تلقیناتی که از سوی گروهک ها در تهران می شود و اثرات سوئی در آن مناطق دارد بگیرد.
سیاست امام در اعزام هیات هایی به مناطق مسأله دار برای حل و فصل مسالمت آمیز مشکلات با رفتن آقای مهندس بازرگان به تبریز و خوزستان (در تاریخ های ۳ و ۴ فروردین ۱۳۵۸) و نیز مسافرت آیت الله خامنه ای به سیستان و بلوچستان (در تاریخ ۹ فروردین ۱۳۵۸) پیگیری شد و آثار مقبولی را نیز به همراه داشت.
📚 انقلاب و پیروزی {کارنامه و خاطرات سال های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ هاشمی رفسنجانی}، به اهتمام: عباس بشیری، ناشر: دفتر نشر معارف انقلاب، چاپ دوم: ۱۳۸۳، ۲۳۸ - ۲۴۰
نقل از کانال: خاطرات انقلاب
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121