eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.3هزار دنبال‌کننده
491 عکس
137 ویدیو
26 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای https://eitaa.com/Taha_121 نگاشته‌های سید مهدی موسوی طلبه و مدرس فقه واصول-دکتری فلسفه علوم اجتماعی
مشاهده در ایتا
دانلود
| | ❖ ماجرای علامه و امتداد ▫️ارائه توسط استاد امین اسدپور 🔹سر فصل ها • ضرورت امتداد حکمت • الگو امتداد حکمت در علوم انسانی • وجه تمایز الگو امتداد علامه با سایر فیلسوفان معاصر 🔸 لینک صوت «ماجرای علامه و امتداد» ⚛ yun.ir/gk0q71 • • •
📌نظر عارف واصل حضرت آیت الله بهاءالدینی پیرامون اعلمیت امام خمینی آیت الله بهاءالدینی چند مرتبه به کاشان به منزل والد بنده آمد. در یکی از سفرها ، شبی را تا صبح با هم بیدار ماندیم و از هر دری سخن به میان آمد از جمله مسائل اینکه پرسیدم به عقیده شما اعلم علماء کیست؟ ایشان فرمودند: فقها حرف فقها را می‌فهمند امّا آقای خمینی حرف ائمه(ع) و امام صادق (علیه السلام) را می‌فهمد (یعنی در فهم الحدیث از همه قوی‌تر است). گفتم: پس شما آقای خمینی را اعلم می‌دانید؟ فرمود: «حرف من چیزی بالاتر از اعلمیّت را می‌رساند.» نقل از آیت الله مبشر کاشانی. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌فلسفه مقدمه‌‎ای برای رسیدن به کلام خدا «حکمت» قسمت الهی «فلسفه» است، به خصوص الهیات اخص. ولی فلسفه جامع علوم است که طبیعیات و منطق را هم شامل می‌شود. فلاسفه گفته‌اند که فلسفه ما عام است. بعدها به مرور از هم جدا شدند. به عنوان مثال، طبیعیات داخل فلسفه بود الان هم هست اما طلبه‌ها بیشتر به سمت الهیات می‌روند. گفت‌وگوی اختصاصی ایکنا با استاد محمدحسین حشمت‌پور/ ۱ استاد محمدحسین حشمت‌پور از با سابقه‌ترین مدرسان حکمت و فلسفه در ایران معاصر و عضو هیئت علمی گروه فلسفه اسلامی دانشگاه قم است. در فقه و اصول از آیت‌الله وحیدخراسانی بهره برده و فلسفه و عرفان را نزد آیت‌الله جوادی و علامه حسن‌زاده آملی آموخته و بیش از ۵۰ سال تمام، طلبه و مدرس این علوم است. دروس متن‌خوانی حکمت الاشراق، شرح طبیعیات شفا و شرح شواهد الربوبیه ایشان از بهترین نمونه‌های دروس حکمی است. شیوه تدریس استاد حشمت‌پور بر متون ارزشمندی چون؛ کتاب «المله فارابی» و «الذریعه الی مکارم الشریعه» اثر راغب اصفهانی استوار است. ایکنا در روزهایی که به واسطه پیشانی‌نوشت تقویم ایران (روز حکمت و فلسفه) نامیده شده، به گفت‌وگو با این حکیم فرزانه نشسته است. استاد حشمت‌پور که اهل مصاحبه و رسانه به معنای امروز و حتی دیروز کلمه نیست، در این گفت‌وگوی دو ساعته از عشق و همچنین بی‌میلی به فلسفه، تفاوت حکمت و فلسفه، دوران تحصیل فقه و اصول خویش، حکیم ابو علی سینا، ابونصر فارابی، ملاصدرای شیرازی، خواجه نصیرالدین طوسی و همچنین اساتید خود در مشهد و قم سخنان جالبی را مطرح کرده است. نیاز انسان به عرفان در کنار منطق و فلسفه از گذرگاه‌های دیگر این گفت‌وگوست و در نهایت اینکه فلسفه مقدمه‌ای برای رسیدن به کلام خداست. 📌بخش نخست این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم: https://iqna.ir/fa/news/4183268/
📌عرفان استاد شهید مطهری حکیم معلم آقای حشمت‌پور: یک روز رادیو مطلبی از آقای مطهری پخش می‌کرد. کسی می‌خواست رادیو را خاموش کند؛ به او گفتم این کار را نکن، این حرف‌ها، حرف‌هایی است که من به دنبال آنها هستم. تمام حرف‌هایی که من می‌زنم، ایشان هم می‌زدند با اینکه استادی به من درس نداده بود. اساتید من آقای جوادی آملی و آقای حسن‌زاده آملی بودند ولی این حرف را به من نیاموخته بودند؛ با این‌ حال آن مطالب را در ذهن داشتم. یعنی همان‌طور که به قول خودم مطالبی در فلسفه به من افاضه شد، در عرفان هم افاضه شد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌تلنگر ساختارهای معیوب محصول فرهنگ معیوب است و فرهنگ معیوب محصول نبود تفکر واقعی و فقدان عقلانیت اجتماعی است. مشکل جامعه‌ای امروز ما و بحران در برخی از ساختارهای معیوب و فرسوده‌ی آن نتیجه نبود حکمت و عقلانیت اجتماعی راهگشا و بلندمدت است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
تصویری از حضور فیلسوف انقلابی حضرت آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) در حوزهٔ رأی‌گیری همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی ۱۳۵۸/۰۱/۱۰ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 اگر روند مخالفت با فلسفه ادامه می یافت وضع حوزه ها شبیه کلیسای قرون وسطی می شد! ✍عارف کامل، فقبه جامع حضرت امام خمینی (ره) در منشور روحانیت: 🔹«یاد گرفتن زبان خارجى، کفر و فلسفه و عرفان، گناه و شرک بشمار مى‏رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از کوزه‏اى آب نوشید، کوزه را آب کشیدند، چرا که من فلسفه مى‏گفتم. 🔸 تردیدى ندارم اگر همین روند ادامه مى‏یافت، وضع روحانیت و حوزه‏ها، وضع کلیساهاى ‏ مى‏شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مجد واقعى حوزه‏ها را حفظ نمود .. 🔹علماى دین باور در همین حوزه‏ها تربیت شدند و صفوف خویش را از دیگران جدا کردند. قیام بزرگ اسلامى‏مان نشأت گرفته از همین بارقه است. البته هنوز حوزه‏ها به هر دو تفکر آمیخته‏اند.» ♦️ تصویر دستخط عارف حکیم و فقیه جامع حضرت امام خمینی(ره) در منشور روحانیت است. ✅ https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹شعرخوانی سردار شهید محسن فخری زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای - دفاعی چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی آن ‎شب قدر که این تازه براتم دادند
دانشمند شهید فخری زاده با دکتر مهدی گلشنی ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌سخنی چند دربارۀ شهید دکتر فخری زاده (رحمة الله علیه) ✍دکتر مهدی گلشنی استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و پدر فلسفه علم ایران: ولا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ. فرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ شهید دکتر فخری‌زاده، انسانی متواضع، دغدغه مند نسبت به مقتضیات روز و دارای منشی عرفانی بودند که عمر شریفشان را در جبهه‌های جنگ و اقسام فعالیت‌های علمی، دفاعی و غیردفاعی صرف کردند و در ایام کرونا دنبال تهیۀ کیت کرونا و تلاش برای تولید واکسن آن بودند. من در نشستی که با ایشان در اواسط دی ماه ۱۳۹۶، همراه با آقایان دکتر مصطفی تقوی و دکتر ابراهیم اصولی، در اتاقم در گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف داشتم، بحث‌هایی دربارۀ بعضی از ابعاد فلسفی فیزیک و مباحث فلسفی فیزیک مطرح در گروه فلسفۀ علم دانشگاه صنعتی شریف شریف و بعضی مسائل مطرح در سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع صورت گرفت. ایشان برخی مباحث فلسفه فیزیک را از دیدگاه متفکران غربی و اسلامی مطرح کردند. از جمله به وجوه اشتراک و افتراق مادۀ فلسفی و مادۀ فیزیکی پرداختند و ایدۀ انرژی، به عنوان زیربنای ماده و انرژی مرسوم، را مطرح کردند. شهید دکتر فخری‌زاده معتقد بودند که فیزیک معاصر در حد مرزی علم حرکت می‌کند و معتقد بودند که مسالۀ موج - ذره حل نشده است (همان طور که دیراک می‌گفت)، و نظرشان این بود که ذرات می‌توانند از طریق امواج تبادل اطلاعات کنند. شهید دکتر فخری‌زاده در کنار ورود به حوزه‌های فیزیک و مهندسی هسته‌ای و فناوری‌های دفاعی، در عرصۀ اجرایی هم کارآمدی بسیار بالایی داشتند واز دانش و ژرف‌اندیشی فلسفی برخوردار بودند. همچنین به حکمت متعالیه، هم از ابعاد عقلانی و هم از ابعاد عرفانی آن، علاقۀ وافر داشتند. استاد فخری زاده بر تعامل فلسفه اسلامی و علوم روز تأکید داشتند و حیات متعالی را در این می‌دانستند که این تعامل منجر به رشد هر دو شود، اما معتقد بودند که فلسفۀ اسلامی در دوران حاضر چنین تعاملی را ندارد و کمتر به نقد تفسیرهای فلسفی ناشی از علوم، بر اساس مبانی فلسفه اسلامی، پرداخته است. فلسفه اکنون همان است که ملاصدرای شیرازی می‌فرمود، شاید بعضی از مثالهای آن تغییر یافته باشد، اما در مغرب زمین این تعامل دائماً رو به رشد است. ایشان معتقد بودند که باید به داشته‌های فلسفی خودمان برگردیم و از حکمت اسلامی خودمان در راستای توسعۀ علم و فناوری و نوآوری برای ایجاد یک سبک زندگی اسلامی و یک تمدن ایرانی‌- اسلامی نوین برآئیم. در آن جلسه تفاهم نامه‌ای با ایشان امضا شد، که شامل همکاری ما با سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در امر مشارکت در توسعۀ علم و فناوری بر اساس جهان‌بینی توحیدی؛ همکاری در حل بعضی مسائل مطرح شده از طرف آن سازمان؛ همکاری در برگزاری همایش‌های داخلی و بین‌المللی و میزگردها و همکاری در طراحی و اجرای بعضی طرح‌های پژوهشی و دوره‌های آموزشی بود. چند ماه پس از امضای این تفاهم نامه، با بازنشسته شدن من توسط آقای دکتر فتوحی رئیس دانشگاه، اجرای این طرح منتفی شد. شهید بزرگوار دکتر فخری زاده (رحمة الله علیه) چند خصوصیت داشتند که در میان عالمان امروزی کمیاب است. اولاً فوق العاده متواضع بودند. ثانیاً از اقتضائات زمان حال آگاهی داشتند و نسبت به رفع نیازهای کشور بسیار حساس بودند. ثالثاً روی استفاده از فلسفۀ اسلامی در علوم و تعامل این دو حوزه تأکید داشتند. مهمترین درسی که نسل امروزی می توانند از آن شهید جلیل القدر فرابگیرند توجه به این خصیات تأثیرگذار است. شهادت این جهادگر عرصۀ علم و فناوری برای جامعۀ اسلامی ما ضایعه‌ای جبران ناپذیر می‌باشد. خداوند متعال روح این عالم بزرگوار را غریق رحمت فرماید. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌 جریان علمی شیخ مفید آیت الله العظمی خامنه‌ای: شیخ مفید در سلسله‌ی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی مؤسس و سرحلقه‌ی جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشته‌ی کلام و فقه، تا امروز در حوزه‌های علمی شیعه امتداد یافته و با وجود برکنار نماندن از تأثرات تاریخی جغرافیایی و مکتبی، ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان پابرجاست مانده است. پیام به کنگره‌ی جهانی هزاره‌ی شیخ مفید ۱۳۷۲/۰۱/۲۸ https://khl.ink/f/2662 به مناسبت روز بزرگداشت شیخ مفید ۹ آذر ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
هدایت شده از موسسه محکمات
پیام آیت‌الله‌خامنه‌ای به کنگره‌هزاره شیخ‌مفید.pdf
266.1K
📜متن پیام حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (حفظه‌الله‌تعالی) به کنگره هزاره شیخ مفید (رحمه‌الله) 📌توجه: خلاصه‌ی این پیام در ادامه تقدیم خواهد شد، با ما همراه باشید... @mohkamatqom
هدایت شده از موسسه محکمات
📌شیخ مفید؛ سرسلسله جنبان تحولات دانشی ✍ آیت‌الله احمد مبلغی(زید‌عزه): 🔹شیخ مفید (336-413 ق) از بزرگ‌ترین دانشمندان شیعه در قرن چهارم و پنجم هجری قمری است. وی در زمینه‌های مختلف علوم دینی، از جمله کلام، فقه، حدیث، تاریخ و ..، آثار متعددی از خود به یادگار گذاشته است. نقش او در حوزه دانشی و معرفتی وی را تا سرحد سر سلسله جنبان دانش‌های اسلامی در شیعه جایگاه بخشیده است. مي‌توان محورهاى نقش معرفتى او را به صورت زير ارائه نمود: 1. تلاش در جهت آشكار‌سازى وحدت و یکپارچگی دینی: شیخ مفید تلاش می‌کرد تا میان اجزای مختلف دین، از جمله اخلاق، اعتقادات و فقه، هماهنگی و انسجام برقرار کند. وی معتقد بود که این اجزا مکمل یکدیگر هستند و باید با هم و هماهنگ با هم در نظر گرفته شوند. 2. سازمان‌دهی اصول فقه: اوّل کسی بود که پس از عصر ائمه علیهم‌السلام، روشی اصولی تأسیس کرد. او راه را برای کسانی که پس از او آمدند، باز کرد و شاگردانش، شیخ طوسی و سید مرتضی، را الهام بخشید تا از روش اصولی او پیروی کنند. 3. ساخت نقد داخلی در شیعه: اوّل کسی بود که از منظر سازمان‌دهی و تحقق عقلانیت بین کلام، حدیث و فقه، نقد درون شيعى روشمند را در جهت اثبات ابعاد عقلانیت دینی بنا کرد. شیخ مفید در نقد عالمان دیگر و نیز عالمان معاصر خود لحنی صریح داشت از طرف دیگر نقدهای او بر پایه معیارهایی مشخص انجام می‌گرفت و از روی سوم نقدهای او به دنبال آن بود که بتواند یک آگاهی‌بخشی متوجه به نصوص را سازماندهی کند. نقد او از شیخ صدوق در این چهارچوب ارزیابی می‌شود. 4. حفظ میراث روایی: شیخ مفید بر حفظ میراث روایی و فقهی تأکید داشت. این امر نشان می‌دهد که وی دارای تصویری جامع و کامل از دین بود و تلاش می‌کرد این تصویر را در خصوص روایات و فقه برجسته نماید. 5 . تعميق روش کلامی، و توسعه علم کلام شیعی: شیخ مفید نقش مهمی در توسعه علم کلام شیعی داشت. وی با آثار متعددی که در این زمینه نوشت، به‌طور قابل توجهی بر این علم تأثیر گذاشت. تاثيرگذاری او در این زمینه عمدتا در نتیجه نیرومند سازی روش کلامی حاصل گشت. روش کلامی شیخ مفید دارای ویژگی‌های زیر است: ▪︎ جمع بین عقل و نقل: شیخ مفید روشی متعادل در علم کلام اتخاذ کرد که در آن عقل و نقل به‌طور هماهنگ در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. وی معتقد بود که عقل و نقل دو منبع معتبر برای شناخت دین هستند و باید از آنها به‌طور توأمان استفاده کرد. ▪︎ نگاه تحلیلی به میراث کلامی اسلامی: شیخ مفید از میراث کلامی اسلامی آگاهی گسترده‌ای داشت و در آثار کلامی خود از آن بهره برد. این امر در توسعه و نوسازی علم کلام اسلامی نقش داشت. ▪︎ توجه به تاریخ اختلافات کلامی: شیخ مفید از تاریخ اسلامی آگاهی گسترده‌ای داشت و در آثار کلامی خود از آن بهره برد. این امر در ارائه تصویری واضح و جامع از عقاید شیعه امامیه نقش داشت. ___________________ 🌐کانال موسسه محکمات @mohkamatqom
📌 از اراده گرایی تا اصالت قدرت 🔹برخی از حرف‌ها و مدعیات مطرح در جامعه، ریشه در اراده گرایی و ادعای تقدم اراده بر معرفت دارد و طبیعتاً دل در گرو اقتدارطلبی دارد. از این رو، تنها نسخه‌ی حل همه‌ی مسایل جامعه را در کسب قدرت و اقتدار می‌داند و علم و اخلاق و قانون و ولایت را صرفا برساخته‌های اجتماعی و ابزاری در جهت کسب قدرت معرفی می‌کند. 🔸این تفکر به ظاهر زیبا اما اگر در جامعه‌ای رسوخ کرد در بلند مدت موجبات گسست اجتماعی و تضادگرایی را در میان نیروها و کنشگران اجتماعی فراهم می‌کند و همبستگی ملی و اعتماد عمومی را نسبت به ساختارها و قوانین و همچنین نسبت به مدیران و متخصصان سلب می‌کند. 🔹بزرگترین عامل برای تضعیف سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد عمومی، همین اراده‌گرایی و قدرت‌طلبی مفرط است که نه تنها ریشه در حکمت و معرفت حقیقی ندارد بلکه با حکمت و معرفت عمیق، ستیز ناآشکار دارد و بر احساس‌گرایی تضادگرایانه و تفاهم اغواگرایانه تاکید دارد. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
آیت الله جوادی آملی .mp3
2.69M
📌 روضه آیت الله العظمی شیخ فضل الله نوری (رحمة الله علیه) 🎙آیت الله العظمی جوادی آملی منزلت علمی آيت الله امیرکلایی(ره) و ماجرای شهادت مظلومانه آیت الله شیخ فضل الله نوری(ره) از زبان ایشان 👈🏻کانال رسمی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
📌 وضعیت تأسف بار مسئولیت اجتماعی در کادر درمان ♦️ پدر نوزاد ۶ماهه فوت شده: کارکنان اورژانس اهمیتی به وخامت حال کودکم نداده و مشغول اعتراض بودند؛ نفس های النا به شماره افتاده بود پدر دختر ۶ ماهه در مصاحبه‌ با فارس: 🔹وقتی با همسرم به بیمارستان رفتیم من به او گفتم دخترم را ببرد برای پذیرش تا من ماشین را پارک کنم و بیایم. وقتی پیشش رفتم دیدم روبه‌روی در بیمارستان منتظر است. گفت اینجا اعتراض‌ شده و کارکنان به‌خاطر عقب‌افتادن حقوقشان دخترمان را پذیرش نمی‌کنند. 🔹من هم سراغ پرسنل اورژانس رفتم و از آن‌ها خواستم که به دخترم النا رسیدگی کنند و بارها به آن‌ها گفتم حال دخترم خوب نیست اما هیچکدامشان اهمیتی ندادند و همچنان درحال اعتراض بودند تا وقتی که خانمم از فریادهای زیادی که برای کمک‌خواستن زده بود ضعف کرد روی زمین افتاد، یک خانمی که کنار نشسته بود سریع دخترم را گرفت و برای او تنفس مصنوعی گذاشت و من هم شروع به فریادزدن کردم. 🔹در همین لحظه ۲ نفر از دکترهایی که داخل حیاط بیمارستان درحال اعتراض بودند متوجه ما شدند به اورژانس آمدند و النا را از من گرفتند، دستگاه اکسیژن را به او وصل کردند اما خودم با چشمان خودم دیدم  دخترم نفسش به شماره افتاده است! 🔹وقتی با کارکنان پذیرش بحث می کردم که چرا دیر به فریاد ما رسیده‌اند در جوابم گفتند: «برو خدا را شکر کن ما به تو لطف کرده‌ایم.» ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌بررسی پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیت الله العظمی نجفی مرعشی کیهان اول مرداد ۱۳۵۸ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌روز قانون اساسی 🔹یکی از اتفاقات مهم در تاریخ تفقه شیعی، نگارش و تصویب قانون اساسی براساس معارف اسلامی و فقاهت شیعی است که مجتهدان و روحانیون و روشنفکران مسلمان به زعامت و هدایت حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) در تهیه آن نقش ایفا کردند. 🔸قانون اساسی نمونه‌ای موفق از عقلانیت انقلاب اسلامی و حکمت و فقاهت متفکران اصیل انقلاب اسلامی است. 🔹البته نقش شهید فقیه و مجاهد حکیم آیت الله سید محمد حسینی بهشتی نقش بی‌بدیل و محوری بود که با مدیریت عالمانه و حکیمانه‌ی خود تعادل و توازن را مجلس خبرگان قانون اساسی حفظ کرد و با تذکرات به جا و به موقع از افراط و تفریطهای افراد می‌کاست. شهید بهشتی خطاب به یکی از طلاب جوان حاضر در مجلس به صراحت و تندی می‌فرماید: «شما به آینده این مملکت سوء ظن دارید ...» ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کتاب صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در چهار مجلد که در آذرماه ۱۳۶۴ شمسی توسط اداره کل امور فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی به چاپ رسیده است با مجوز رسمی و با رعایت حقوق مولف در اینجا قابل دریافت است. https://www.shora-gc.ir/fa/news/2098/ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌ما برای وصل کردن آمدیم شاعر : مولانا جلال الدین محمد بلخی کتاب : مثنوی معنوی وحی آمد سوی موسی از خدا بندهٔ ما را ز ما کردی جدا تو برای وصل کردن آمدی یا برای فصل کردن آمدی تا توانی پا منه اندر فراق ابغض الاشیاء عندی الطلاق هر کسی را سیرتی بنهاده‌ام هر کسی را اصطلاحی داده‌ام در حق او مدح و در حق تو ذم در حق او شهد و در حق تو سم ما بری از پاک و ناپاکی همه از گرانجانی و چالاکی همه من نکردم امر تا سودی کنم بلک تا بر بندگان جودی کنم هندوان را اصطلاح هند مدح سندیان را اصطلاح سند مدح من نگردم پاک از تسبیحشان پاک هم ایشان شوند و درفشان ما زبان را ننگریم و قال را ما روان را بنگریم و حال را ناظر قلبیم اگر خاشع بود گرچه گفت لفظ ناخاضع رود زانک دل جوهر بود گفتن عرض پس طفیل آمد عرض جوهر غرض چند ازین الفاظ و اضمار و مجاز سوز خواهم سوز با آن سوز ساز آتشی از عشق در جان بر فروز سر بسر فکر و عبارت را بسوز موسیا آداب‌دانان دیگرند سوخته جان و روانان دیگرند عاشقان را هر نفس سوزیدنیست بر ده ویران خراج و عشر نیست گر خطا گوید ورا خاطی مگو گر بود پر خون شهید او را مشو خون شهیدان را ز آب اولیترست این خطا را صد صواب اولیترست در درون کعبه رسم قبله نیست چه غم از غواص را پاچیله نیست تو ز سرمستان قلاوزی مجو جامه‌چاکان را چه فرمایی رفو ملت عشق از همه دینها جداست عاشقان را ملت و مذهب خداست لعل را گر مهر نبود باک نیست عشق در دریای غم غمناک نیست ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121
📌روشنی خورشید (بررسی نقش علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی) "هنگامه، هنگامه‌ی اولیاء و فقها و عرفا است " ✔️پیام منتشر نشده آیت الله خامنه ای به سمینار بزرگداشت علامه‌ی فقید سید محمدحسین طباطبایی-۱۳۶۱/۸/۲۱ مخاطب: علما، فضلا و فرهیختگان شرکت‌کننده در سمینار بزرگداشت علامه طباطبایی تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۶۱ بخش اول ... بسم‌الله‌الرّحمن‌الرحیم 🔸اکنون که یک سال از ارتحال فقید بزرگ اسلام، حضرت استاد آیه‌الله علامه سید محمدحسین طباطبایی می‌گذرد، جای آن است که یاد گرامی این حکیم الهی و این فقیه پرهیزکار و این مفسّر قرآن و این اسلام‌شناس بزرگ در خاطره‌ی نسل کنونی انقلابی ما شایسته‌ی خود را باز یابد و در هنگامه‌ی شور و شوق عاشقان لقاءالله که ذخیره‌ی هستی را با اشتیاق تمام نثار اسلام و قرآن می‌کنند، مشعل اندیشه‌ی ژرف و راهنمای او، در آیینه‌بندان روزگارِ تجدید شکوه و عظمت اسلام، تابناک‌تر از همیشه جلوه‌گری کند. 🔹امید است که این مجمع دانش‌پژوهان و حکمت‌شناسان آگاه بتواند نقش بزرگ خود را در ادای این واجب تاریخی به تمام و کمال ایفا کند و یاد زنده‌ی آن مرد علم را در خاطره‌ی روزگار ما زنده‌تر و برجسته‌تر سازد. 🔸حقیقت آن است که انقلاب اسلامی کبیر ایرانیان در این روزگار، در مبنا و ریشه، یک انقلاب فرهنگی و مبتنی بر احیای ارزش‌های فرهنگی اسلام است. همه‌بُعدی بودن این انقلاب، ناشی از آن است که اندیشه‌ی اسلام، یعنی محور این فرهنگ آسمانی و الهی، اندیشه‌ای همه‌بُعدی است که به انسان از جوانب مختلف می‌نگرد و به جنبه‌های مادی زندگی وی نیز در کنار جنبه‌های معنوی آن بها می‌دهد. به سخنی کوتاه می‌باید گفت: انقلاب ما به معنای حاکمیت اسلام بر ذهن و بر عمل انسان‌ها ست و اسلام که همان رهاورد پیامبران الهی برای بشر است، یک حقیقت فرهنگی است، یک ایمان است که از آن شیوه‌ی زندگی درست و بهنجار انسان می‌تراود و جوانه می‌زند. 🔹در این انقلاب، واقعیّت‌های زندگی، یعنی روش‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی همه ساخته و پرداخته‌ی آن ایمانند، پس در چنین انقلابی مهم‌تر از همه، بازپس‌گرفتن ارزش‌های اصیل فرهنگی و معنوی از دست تطاول روزگاران گذشته و بازگرداندن ریشه‌های فکری و عقیدتی آن ایمان فعال و سازنده به فضای جامعه و به حریم دل‌های مردم است. 🔸در این انقلاب همه‌ی تلاش‌های اقتصادی و سیاسی و نظامی و غیر آن باید بر مبنای این تجدید بنای ایمانی و فرهنگی صورت گیرد و از آن جدا نماند که جدا ماندن از آن، انحراف و در نهایت مرگ این انقلاب را معنی می‌دهد. 🔹با چنین تلقی‌ای از انقلاب می‌توان شخصیت علامه‌ی فقید بزرگوار زمان ما را به درستی ارزیابی کرد و او را در مجموعه‌ی عظیم این انقلاب به درستی شناخت. 🔸او مجموعه‌ای از معارف و فرهنگ اسلام بود، فقیه بود، حکیم بود، آگاه از اندوخته‌های فلسفی شرقی و غربی بود، مفسّر قرآن بود، از علوم اسلامی یعنی علومی که از اسلام نشأت گرفته یا از آن تغذیه کرده است مطلع بود، از اصول، از کلام، از ادبیات، از نجوم و هیأت و ریاضیات و از برخی علوم بی‌نام‌ونشان دیگر. 🔸شخصیت او در لابلای این دانستنی‌های بسیار به کمک ریاضتی مداوم و درازمدت، پرورده، صیقل یافته و پرداخته شده بود. از کسانی بود که تنها مکتب جامعی چون اسلام می‌تواند امثال او را در دامان پربرکت خویش پرورش دهد، چهره‌ی معنوی او، سیمای پرصلابت مردی بود که ایمانی استوار و عرفانی راستین را با دانشی گسترده و عمیق توأم ساخته و با آمیزه‌ی شگرف وجود خویش ثابت کرده بود که اسلام می‌تواند سوز درون دل‌سوختگان شیفته را با عقل راسخ فرزانگان فرهیخته یک‌جا گرد آورد. 🔹او، تلاش و جهاد بی‌انتها و خاموش‌نشدنی خود را هم به این معجون الهی در آمیخته بود. 🔸در یکی از حسّاس‌ترین دوران‌های حیات اسلام و تشیع، جانانه به دفاع از حریم معنویت اسلامی و حکمت و معرفت الهی برخاسته و مفاهیم زیبای اجتماعی اسلام را از آیات کلام الهی استخراج کرده و به عرضه‌ی کامل و جامع اسلام پرداخته بود. او مدافعی استوار از ارزش‌های فرهنگ اسلام در برابر بساط نیرنگ مکاتبی بود که با بهره‌گیری از انواع شیوه‌ها و ترفندها بر این فرهنگ الهی تاختن آورده و به تدریج رابطه‌ی دل‌ها و مغزها را در بخش‌هایی از جامعه، از چشمه‌سار زلال آن گسسته بودند. ادامه دارد ... ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌روشنی خورشید (بررسی نقش علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی) "هنگامه، هنگامه‌ی اولیاء و فقها و عرفا است " ✔️پیام منتشر نشده آیت الله خامنه ای به سمینار بزرگداشت علامه‌ی فقید سید محمدحسین طباطبایی-۱۳۶۱/۸/۲۱ مخاطب: علما، فضلا و فرهیختگان شرکت‌کننده در سمینار بزرگداشت علامه طباطبایی تاریخ: ۲۱ آبان ۱۳۶۱ بخش دوم: 🔸 او که در حوزه‌ی علمیه‌ی قم، در شمار درخشنده‌ترین گوهرها بود و به آن مدرسه‌ی اسلامی پربرکت، ارزش می‌بخشید، تنها به آن حوزه محدود نشده بود و به تدریج در همه‌ی حوزه‌های علمی و در همه‌ی محافل اسلامی و در سطح وسیع جامعه حضور خود را مجسم‌تر و برجسته‌تر می‌ساخت، معارفی که از زبان و قلم او بر صفحه‌ی دل‌ها و کاغذها نقش بسته بود از صدها و هزارها زبان و با صدها و هزارها بیان در همه‌جا منتشر می‌گشت و به همه‌کس علم و معرفت می‌آموخت. 🔸اکنون این چراغ برافروخته و روشنی‌بخش به خاموشی گراییده است؛ اما، طلوع‌کرده و عالم‌افروز اسلام می‌رود که همه‌ی زوایا را در این کشور فرا گیرد. 🔹جامعه‌ی امروز به سمت همان سرمنزلی پیش می‌رود که او در اندیشه‌ی بلند خود آن را می‌دید و به سوی آن برمی‌انگیخت. 🔸در پیشاپیش این کاروان مردی از سلاله‌ی انبیاء و رهبری از زمره‌ی عاشقان و عارفان بالله، فقیهی بزرگ و اسلام‌شناس راه را می‌پیماید و هدف را می‌نمایاند؛ عطر دل‌آویز دنیای انبیاء و اولیاء به مشام می‌رسد؛ آخرت با دنیا در آمیخته و بهشت الهی دریچه‌ای به سوی زمین گشوده است. 🔹 هنگامه، هنگامه‌ی اولیاء و فقها و عرفا است و جای آن فقیه و عارف و سالکی که اکنون به یاد یکمین سالگرد رحلتش گرد آمده‌ایم خالی است. 🔸استاد علامه‌ی بزرگوار ما باید با گسترش میراث فرهنگی گران‌بهایی که گرد آورده و اندوخته بود در جامعه حاضر و شاهد بماند و سرانگشت اشارت او راه درست را به همه‌ی راهروان بیاموزد، این مهم به عهده‌ی دانش‌پژوهان و معرفت‌پروران است و امید که این مجمع بزرگ و محترم از عهده‌ی سهم خود در این تکلیف به خوبی برآید. والسلام‌علیکم‌ورحمه‌الله‌وبرکاته سید علی خامنه‌ای رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ۱۳۶۱/۸/۲۱   منابع: ۱- روزنامه‌ی «جمهوری اسلامی» شماره‌ی ۱۰۰۱ صفحه‌ی ۱۲ ۲- کتاب «پیام: مجموعه پیام‌هاى جناب آقاى سیدعلى خامنه‌اى» منتشرشده توسط «وزارت ارشاد اسلامی» صفحه‌ی ۱۰۰ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
📌خودباوری همچو شیری صید خود را خویش کن ترک عشوهٔ اجنبی و خویش کن همچو خادم دان مراعات خسان بی‌کسی بهتر ز عشوهٔ ناکسان در زمین مردمان خانه مکن کار خود کن کار بیگانه مکن مولانا جلال الدین بلخی ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✅ https://eitaa.com/hekmat121