فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
به مناسبت درگذشت دانشمند و شارح شاخص نهج البلاغه کشور مرحوم مغفور “استاد حاج سید مهدی طباطبائی” از عموم دوستداران کلام مولا علی (ع) درخواست می نماییم امشب نماز لیله الدفن این عزیز سفر کرده را قرائت بفرمایند .
نام مرحوم : مهدی فرزند اصغر
564_32943943654035.mp3
4.35M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهل و ششم از خطبه عیادت، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ حکومت علوی بر مبنای تقوا و پرهیزکاری است و مانند چشمه ای زلال و پاک است که خدمت کردن به مردم با عشق و علاقه انجام می شود.
یکی از برترین شاخصه های آن مشورت کردن با مردم است.
پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) در تمامی امور حکومت با مردم مشورت می کردند.
2_ در جنگ احد پیامبر(ص) به یارانش فرمودند : در شهر مدینه می مانیم و اگر به ما حمله کردند با آن ها مبارزه می کنیم.
بعضی ازیاران حضرت موافق و عده ای دیگر مخالف بودند و میخواستند برای جنگ از مدینه به بیرون شهر بروند تا دشمن فکر نکند که ما احساس ضعف وناتوانی می کنیم.
پیامبر(ص) با احترام به نظر اکثریت، تصمیم گرفتند که از مدینه خارج شوند .
حضرت با هزار نفر از یاران خود از شهر مدینه خارج شدند.
بنابراین اگر مردم، حکومت را از خود بدانند و حاکمان هم مردم را از خود بدانند، حاکمان مغرور نمی شوند و به نظر عموم احترام گذاشته ومردم هم با حاکمان همکاری می کنند در نتیجه حاکمان به جای اینکه وقت و امکانات خود را صرف مخالفت با مردم کنند، قدرت و توان و استعداد خود را در جهت پیشرفت و تامین نیازهای مادی و معنوی مردم بکار می برند.
شنبه _1402/11/21_ ارسال از استان اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-46.mp3
4.35M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهل و ششم از خطبه عیادت، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ حکومت علوی بر مبنای تقوا و پرهیزکاری است و مانند چشمه ای زلال و پاک است که خدمت کردن به مردم با عشق و علاقه انجام می شود.
یکی از برترین شاخصه های آن مشورت کردن با مردم است.
پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) در تمامی امور حکومت با مردم مشورت می کردند.
2_ در جنگ احد پیامبر(ص) به یارانش فرمودند : در شهر مدینه می مانیم و اگر به ما حمله کردند با آن ها مبارزه می کنیم.
بعضی ازیاران حضرت موافق و عده ای دیگر مخالف بودند و میخواستند برای جنگ از مدینه به بیرون شهر بروند تا دشمن فکر نکند که ما احساس ضعف وناتوانی می کنیم.
پیامبر(ص) با احترام به نظر اکثریت، تصمیم گرفتند که از مدینه خارج شوند .
حضرت با هزار نفر از یاران خود از شهر مدینه خارج شدند.
بنابراین اگر مردم، حکومت را از خود بدانند و حاکمان هم مردم را از خود بدانند، حاکمان مغرور نمی شوند و به نظر عموم احترام گذاشته ومردم هم با حاکمان همکاری می کنند در نتیجه حاکمان به جای اینکه وقت و امکانات خود را صرف مخالفت با مردم کنند، قدرت و توان و استعداد خود را در جهت پیشرفت و تامین نیازهای مادی و معنوی مردم بکار می برند.
شنبه _1402/11/21_ ارسال از استان اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-47.mp3
3.62M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهل و هفتم از خطبه عیادت، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ در جنگ احزاب تمام دشمنان اسلام باهم متحد شدند تا به مدینه حمله کنند و ریشه اسلام را نابود کنند.
در کتاب مغازی واقدی جلد اول نقل شده: پیامبر برای مردم اخباری را بیان کردند و بایاران خود مشورت کردند و در صورتی که در جنگ پایداری و صبر پیشه کنندبه آن ها وعده پیروزی دادند.
پیامبر(ص) به یارانش فرمود: آیا بیرون از مدینه با دشمنان اسلام مبارزه کنیم یا داخل مدینه؟
سلمان گفت: ما در ایران در هنگام مبارزه با دشمن دور تا دور شهر را خندق حفر میکردیم و این مانع بسیار بزرگی در جنگ برای دشمن محسوب میشد.
آیا اجازه حفر خندق را میدهید؟
مسلمانان از این پیشنهاد سلمان بسیار متعجب و شگفت زده شدند.
پیامبر (ص) با مشورت کردن با یاران خود در دفاع از اسلام از تجارب آن ها استفاده میکردند و این امر باعث پیروزی مسلمانان در جنگ احزاب شد و دشمن نتوانست به اهداف خود برسد.
یکشنبه _1402/11/22_ ارسال از مسیراصفهان
به خرم آباد
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهل و هشتم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ در کتاب مغازی واقدی نقل شده است : پیامبر(ص) ویارانشان بیش از 10 روز در محاصره دشمن قرار گرفته بودند.
پیامبر (ص) دونفر از یاران خود را پیش بزرگان قبیله بنی غطفان فرستادند و از آن دو نفر خواستند که به آن ها بگویند اگر ما یک سوم از خرمای مدینه رادر سال به شما بدهیم آیا شما از جنگ صرفه نظر میکنید؟
آن ها در جواب گفتند: مانصف خرمای مدینه را در سال از شما میخواهیم.
پیامبر(ص) قبول نکردند که بیش از یک سوم از خرمای مدینه را به آنها بدهند بنابراین آنها راضی شدند.
پیامبر(ص) بامردم مشورت کردند و مردم در جواب پیامبر گفتند: اگر خداوند به شما وحی انجام داده ، شما کار خود را انجام دهید ولی اگر وحی الهی نیست و به ما اختیار میدهید ،ما به هیچ عنوان راضی نمیشویم که اموال خود را به دشمن بدهیم و با شمشیر از اسلام دفاع میکنیم.
پیامبر(ص) فرمودند: تمام عرب متحد شدند و با یک کمان شما را نشانه گرفته اند و من میخواستم آن ها را راضی کنم و با آن ها نجنگیم.
حضرت محمد(ص) زمانی که قوت و توان مسلمانان را دیدند حاضر به جنگیدن شدند و پیروز هم شدند.
پیامبر(ص) در تمامی امور با مردم مشورت میکردند و نظر آن هارا میخواستند و به آن ها احترام میگذاشتند و توان آن ها را بررسی میکردند.
2_ یکی از توصیه های مهم پیامبر اکرم(ص) به یاران خود این بود که در جنگ با دشمن هم تقوا را رعایت کنند و جنگیدن آن ها باید برای خدا باشد
دوشنبه _1402/11/23_ ارسال از استان اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-49.mp3
4.65M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت چهل و نهم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ حضرت زهرا (س) بخشی از آیه 51 سوره مبارکه زمر را تلاوت میفرمایند : کسانی که ظلم کردند به زودی گرفتار اعمالی که خود آن ها انجام دادند خواهند شد و هیچ وقت نمیتوانند از چنگال عذاب الهی فرار کنند.
2_ اگر حاکم باتقوا باشد جامعه رو به پیشرفت خواهد بود و اگر تقوا در جامعه و حاکمیت جایگاهی نداشته باشد. حاکم و مردم منحرف میشوند و ضربه جبران ناپذیری به نسل های آینده خواهد خورد.
3_ یکی از شرایط حاکم اسلامی، اعلمیت است.
پیامبر اعظم(ص) میفرمایند : هیچ وقت کار اُمتی را کسی به عهده نمیگیرد که در میان آن امت ، داناتر از او وجود داشته باشد ، مگر اینکه همیشه کار آن ها به سقوط کشیده خواهد شد تا وقتی که آنچه را رها کردند به آن بازگردند یعنی اعلم را حاکم کنند.
4_ پیامبر(ص) میفرمایند : کسی که رهبری جماعتی را به عهده بگیرد که میان آن جماعت داناتر و فقیه تر از او وجود داشته باشد، همیشه کار آن ها در پستی و سقوط است.
5_ امام حسن مجتبی(ع) از قول پیامبر(ص) میفرمایند : هیچ امتی رهبری خودش را به شخصی که بهتر از او در میان آن هاست واگذار نکرده، مگر اینکه همیشه کار آن ها به طرف سقوط و پستی پیش برود تا آنکه آنچه را رها کردند بازگردانند.
سه شنبه _1402/11/24_ ارسال از استان اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-50.mp3
4.31M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاهم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ حضرت علی علیه السلام در خطبه 3 نهج البلاغه در رابطه با ابی بکر میفرمایند : ابی بکر در زمان حیات خود از مردم میخواست که عذر او را بپذیرند و او را از خلافت معذرو کنند اما در هنگام مرگش، عروس خلافت را برای عمر کابین بست.
ابی بکر در ابتدای خلافتش به مردم میگفت : من را رها کنید که من بهترین شما نیستم.
2_ ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه جلد ۱، صفحه 169نقل میکند که ابی بکر میگفت «اقیلونی و لست بخیرکم» مرا رها کنید زیرا که بهترین شما نیستیم
در زمان حکومتش میگوید : من رهبر شما هستم ولی بهترین شما نیستم.
هچنین در جلد 6نقل میکند : همه مهاجرین و عده ای از انصار، شک نداشتند که حضرت علی (ع) حاکم است و اوشایستگی رهبری مردم را دارد ولی حضرت را کنار زدند و امامت را تبدیل به خلافت کردند.
3_ کتاب احقاق الحق، جلد 8، صفحه240 نقل شده است که ابی بکر میگوید : من بهترین شما نیستم، در حالی که علی(ع) در میان شماست.
4_ در تاریخ یعقوبی ، جلد 2 نقل شده است که مهاجرین و انصار شک نداشتند که بعد از پیامبر(ص) ، حاکم علی است.
چهار شنبه _1402/11/25_ ارسال از نجف آباد
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-51.mp3
4.63M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاه و یکم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ حضرت مولا (ع) در خطبه 3 نهج البلاغه میفرمایند : به خداوند سوگند ابوبکر پیراهن خلافت را به زور و به ناحق گرفت و بر تن کرد.
ابوبکر خلافت را به خود چسباند با آنکه می دانست شایسته ان نیست.
ابوبکر می دانست موقعیت من به خلافت ، مثل موقعیت قطب نسبت به سنگ آسیاب است.
خلافت باید علوی باشد و اگر حاکمیت در دست علی(ع) نباشد، حکومت به درستی اداره نمی شود.
2_ در ایه ۲۵ سوره مبارکه حدید؛ خداوند اهداف بلند انبیا و کتب آسمانی را معرفی میکند، مردم باید طوری تربیت شوند که معاد و توحید را باور داشته باشند و به قسط و عدالت قیام کنند و هر کسی به حق خودش برسد.
در حکومت شایسته سالاری باشد و اگر به شخصی، پست و جایگاهی را پیشنهاد کنند که تخصص آن را ندارد، او نباید به هیچ عنوان آن پست را بپذیرد.
3_ حضرت علی (ع) در خطبه 119 میفرمایند : من همانند قطب سنگ آسیاب هستم که او دور من میگردد و من بر سر جای خود ثابت هستم.
اگر از محلی که باید باشم ، جدا شوم، مدار آن و سنگ زیرین متزلزل میشود.
پنجشنبه _1402/11/26_ ارسال از استان اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-52.mp3
4.74M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاه و دوم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_حضرت مولا در خطبه ۳ نهج البلاغه می فرمایند: سیل علم و دانش از من سرازیر میشود و هیچ پرنده ی تیز پروازی به اوج این قله نمی رسد.
حضرت خود را به کوهی تشبیه میکنند که سیلاب از ان سرازیر می شود و برف را نگه داشته و در زمان مناسب به مزارع و درختان می رساند. تشبیه علم و دانش به آب بسیار نکته ظریفی دارد همان طور که آب مایه حیات و زندگی است حیات معنوی و مادی انسان به واسطه علم و دانش و معرفت است و رکن اساسی حکومت علم و تخصص و تعهد و شایسته سالاری است.
2-ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می نویسد این مقام بلند حضرت علی (ع) است مثل این که حضرت در بلندترین نقطه کوهی ایستادند و به همه جا مشرف هستند.
3_ حضرت علی (ع) با این دو تشبیه به همگان اعلام نمودند که امام معصوم در اوج قله و وجود او پر از برکت و همه خوبی ها،علوم و کمالات از معصوم سرازیر می شود.
4- مولا در ادامه خطبه ۳ می فرمایند: من ردای خلافت را رها کردم و از حکومت فاصله گرفتم، در این فکر بودم آیا تنها برای گرفتن حقم به پا خیزم یا در این محیط خفقان صبر پیشه کنم صبری که جوانان را پیر، پیران را فرسوده و مردان مومن را تا قیامت اندوهگین میکند و سرانجام صبر را خردمندانه تر دیدم در حالیکه گویا خار در چشم و استخوان در گلویم فرو رفته بود.
شنبه 1402/11/28 ارسال از مشهد مقدس
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-53.mp3
4.02M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاه و سوم ازخطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_در کتاب منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه، در جلد 3 ، صفحه 41 از احتجاج طبرسی ، جلد 1، صفحه 88 نقل شده : زمانی که منافقین گفتند ابوبکر مقام حضرت علی (ع) را غصب کرده و میگوید من از حضرت ، شایسته تر هستم.
هنگامی که ابوبکر برای سخنرانی از جای خود بلند شد و گفت : باید صبر کنید در مورد کسانی که براحتی به دین خود برنمیگردند(منافقین) و مراقب رفتار و اعمال خود نیستند و آداب محبت و دوستی را به جا نمی آورند.
کسانی که به ناچار و از روی ذلت ،ایمان آوردند و با کینه ورزی نفاق خود را پنهان کردند.
آن ها حقیقتا پیروان شیطان اند.
منافقین گروهی طغیان گر هستند.
2_ ابوبکر در ادامه میگوید : این ها چنین فکر میکنند که من میگویم از علی افضل ترم،چطور این سخن را بگویم؟
من ویژگی های حضرت علی(ع) و سابقه ایشان و همچنین خویشاوندی که با پیامبر دارد را ندارم .
علی (ع) موحد است در حالی که من کافر بودم.
او یاور رسول خدا بود و من دشمن او.
حضرت علی (ع) در ایمان و تقرب به خداوند به رتبه های بالایی رسید که اگر تمام انسان ها از اول تا آخر عالم بخواهند به این درجات برسند و راه او را بپیمایند، هیچ کدام نمیتوانند مگر پیامبران الهی
راه علی(ع) را هیچ کسی نمیتواند بپیماید.
یکشنبه_ 1402/11/29 ارسال از مشهد مقدس
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-54.mp3
3.15M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاه و چهارم ازخطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_در کتاب منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه از احتجاج مرحوم طبرسی از قول زبیر ابن عوام نقل شده است که ابوبکر میگوید : حضرت علی (ع) تمام وجودشان را برای خداوند فدا کردند و عشق و محبت خود را به پیامبر(ص) تقدیم کردند.
حضرت علی(ع) برطرف کننده نگرانی ها و دفع کننده سختی ها و مشکلات هستند.
حضرت مولا، اسباب هدایت و رستگاری و نابود کننده شرک است.
حضرت علی (ع) آشکار کننده حیله و نفاق و دورویی است.
حضرت امیر، مخزن اسرار این جهان اند.
دانش و فهم و بردباری در حضرت علی (ع) جمع شده است.
گویا تمام خیرها و نیکی ها و گنج ها در قلب حضرت وجود داشت و ذخیره شده بود .
از بانیان خیر زبر دست بود و رفت
دنیا همیشه در نظرش پست بود و رفت
نهج البلاغه گو تر، از او اصفهان ندید
یک عمر، از کلام علی مست بود و رفت
(به یاد مرحوم آقای سید مهدی طباطبایی پور اصفهانی)
دوشنبه_ 1402/11/30_ ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-55.mp3
4.38M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاه و پنجم ازخطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_حضرت مولا در خطبه 3 نهج البلاغه میفرمایند : صبر کردم، در حالی که گویا خار در چشمان من واستخوان در گلویم فرو رفته است.
با چشمانم می دیدم که ارث من را به غارت می برند.
2_ پیامبر(ص) به دستور خداوند ، حضرت علی (ع) را وصی خود قرار دادند و مردم در غدیر خم با حضرت بیعت کردند به همین خاطر حضرت مولا، خلافت را جزء ارث خود می دانستند که ان را هم غصب کردند.
3_ ابن ابی الحدید می نویسد : ابوبکر خلافت را به عمر ابن خطاب واگذار کرد.
در ادامه ابن ابی الحدید نقل می کند : اموالتان را به ناحق در میان خودتان نخورید و آن را با رشوه به سوی قضات و حکام سرازیر نکنید.
خلافت خلیفه دوم ، پاداشی بود که ابوبکر در برابر خدمات عمر ، به او داد زیرا عمر خلافت ابوبکر را محکم کرد و ابوبکر نیز با این کار زحمات او را جبران نمود.
عمر مخالفان ابوبکر را سرکوب و شمشیر زبیر را با شمشیر خود شکست و مقداد را عقب زد و همچنین سعد ابن عباده را در سقیفه لگد مال کرد و گفت سعد را بکشید،خدا او را بکشد.
عمر در روز سقیفه بینی حباب ابن منذر را شکست و او را ساکت کرد.
اگر عمر نبود به هیچ عنوان حکومت ابوبکر استمرار پیدا نمی کرد.
سه شنبه_ 1402/12/01_ ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-56.mp3
3.16M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاه و ششم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
حضرت زهرا (س) در مورد سرنوشت کسانی که امامت را به خلافت تبدیل کردند و دین را ابزاری برای رسیدن به قدرت و ثروت و حکومت قرار دادند میفرمایند : بیایید و بشنوید، تا زمانی که زنده هستید و زندگی می کنید،روزگار حوادث تعجب آوری را به شما نشان خواهد داد و اگر شگفت انگیز شدید،از حرف های آن ها (منظور صحبت های ابوبکر و یارانش)تعجب میکنید.
ای کاش من میدانستم که اینان به چه چیز هایی استناد کردند؟
به چه ستون و تکیه گاهی ، تکیه و اعتماد کردند؟
به چه دستگیره ای چنگ زدند؟
علیه چه ذریه ای [ذریه پیامبر(ص) ] اقدام کردند و آن ها را نابود کردند؟
چقدر ناپسند است، آنکه رهبر و مولای این جامعه است و آن کسی که آن ها را کمک و یاری میکند و برای ظالمین این تکیه گاه ها ، تکیه گاه بسیار بدی است.
چهارشنبه_ 1402/12/02_ ارسال از اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-57.mp3
4.64M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاه و هفتم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_حضرت زهرا (س) با اشاره به آیه5 سوره مبارکه رعد استناد ومیفرمایند : به کسانی که قیامت را انکار میکنند، به چه نحوی حقیقتی انکار نشدنی را انکار میکنند؟ ای کاش من میدانستم
در ادامه میفرمایند: به کدام سندی استناد میکنید؟ به چه ستونی تکیه و اعتماد کردید؟
به چه دستگیره ای چنگ زدید؟
بااین حکومت که درست کردید پشتیبان وستون شما چیست؟
شما به کدام خانواده ای تکیه زدید؟
برای چه کسانی خودتان را جهنمی کردید؟
حاکمان شما چه ارزش و سابقه ای در اسلام داشتند؟
شما خود را باختید و آخرت خود را به دنیا فروختید.
شما چه چیزی ازدست دادید و چه چیزی بدست آوردید؟(غیر از آنکه خسارت دیده در دنیا و آخرت شدید)
2_ حضرت علی(ع) در حکمت350 نهج البلاغه میفرمایند : برای ظالمان و ظلم 3 نشانه است
ظالمان 3 دسته هستند و نشانه های آن ها هم این است :
دسته اول : ظالمانی که به بالاتر از خود با معصیت و نافرمانی کردن ظلم میکنند.
دسته دوم: با قدرتی که دارند به زیر دستان خود ظلم وستم میکنند.
دسته سوم : کسانی که ظالمین و جباران و ستمکاران را کمک و یاری میکنند.
پنج شنبه_ 1402/12/03_ ارسال ازمسیر اصفهان به خوزستان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-58.mp3
4.93M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاه و هشتم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ حضرت زهرا (س) میفرمایند: به خداوند سوگند این ها بال های جلو را رها کردند و بال های عقب را گرفتند [ بال های جلوی پرندگان، قدرتمند و وسیله ای برای پرواز است ولی بال های عقب که بر روی دُم آن ها قرار دارد به اندازه بال های جلو اهمیت ندارد.]
برآمدگی نزدیک گردن را دادند و دُم را گرفتند.
2_ پیامبر(ص) در مورد حضرت علی(ع) میفرمایند : اگر همه آسمان و زمین را در یک سمت ترازو و ایمان حضرت علی(ع) را در سمت دیگر قرار بدهند، قطعا ایمان حضرت علی(ع) فزونی پیدا می کند.
3_ پیامبر اکرم (ص) میفرمایند: بعد از من فتنه ای بوجود می آید.
زمانی که این فتنه بوجود آمد ، شما از حضرت علی(ع) پیروی کنید.
حضرت علی(ع) جداکننده حق از باطل است.
همچنین حضرت محمد(ص) میفرمایند: اعلم اُمتم بعد از من ، حضرت علی(ع) است.
علی (ع) با قرآن است و قرآن نیز با علی (ع) است و این دو هیچ گاه از یکدیگر جدا نمیشوند تا این که در روز قیامت بر حوض کوثر بر من وارد شوند.
شنبه_ 1402/12/05_ ارسال از شهر آبدانان از استان بوشهر
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
0811-59.mp3
3.88M
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت پنجاه و نهم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ حضرت زهرا (س) با استناد به آیه 35 سوره یونس میفرمایند: آیا کسی که دیگران را به راه حق هدایت میکند و رهبر عدالت و امام هدایت است، سزاوار پیروی کردن است یا کسی که هدایت نشده است؟
از این آیه شریفه فهمیده می شود،کسانی که عالم و متخصص و متعهد هستند، میتوانند جامعه را خوب هدایت کنند.
2_حضرت زهرا (س) در ادامه میفرمایند: اگر به عقل و وجدان خود نیز مراجعه کنید ، متوجه میشوید چه اشتباه بزرگی مرتکب شدید.
حضرت مولا(ع) با این همه فضایل و تجربه، باید کنار گذاشته شود و بی تقواها حاکم شوند؟
3_ حضرت علی (ع) در غرر الحکم میفرمایند: دین و دانش، تخصص و تعهد باید در کنار یکدیگر باشند و اگر یکی از آنها نباشد (خصوصا در حاکمان و مسئولان) کشور دچار مشکل و بحران میشود و دین و دنیا و آخرت مردم نابود میشود.
یکشنبه_ 1402/12/06_ ارسال از بخش آبدان شهرستان دیر استان بوشهر
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت شصتم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_ حضرت زهرا (س) در مورد تلخ کامی های جامعه اسلامی بعد از تشکیل سقیفه میفرمایند: آگاه باشید که این حکومت تازه آبستن و ناقه خلافت باردار و نطفه فساد و تباهی بسته شده، فتنه ها و حوادث تلخی را در راه خواهید داشت.
این ها امامت را به خلافت تبدیل کردند.
همه خواهید دید که بعد از این، چه حوادث تلخ و ناگواری نه تنها جامعه اسلامی بلکه تمام عالم را در بر خواهد گرفت.
تبدیل امامت به خلافت باعث خواهد شد که اشخاصی مثل یزید و معاویه و.... در طول تاریخ به اسم اسلام و با نام قرآن بر جامعه اسلامی مسلط شوند و ظلم ها و جنایات و فاجعه هایی را به اسم حاکمان اسلامی مرتکب شوند.
کمی صبر کنید تا نطفه کاشته شده به نتیجه برسد ، میبینید که چه نوزادی متولد خواهد شد!
این نوزاد به مرور زمان جامعه اسلامی را از پای در خواهد آورد و پس از آن به اندازه ظرف های بزرگ، خون خالص بنوشید.
سم کشنده از این حکومت نصیب شما خواهد شد.
2_ حضرت زهرا (س) ریشه تمام این ظلم ها و جنایات رو فتنه بزرگ سقیفه معرفی می کنند.
در این هنگام است که زیان کار میشوند آن هایی که راه باطل را می پیمایند.
نسل های آینده خواهند دید انحرافی را که گذشتگان بنا کردند.
شاید خودشان هم باور نمیکردند که دچار عواقب شوم سقیفه خواهند شد.
بخش هایی از جامعه اسلامی از دین زده خواهند شد و علاوه بر آن که دین گریز میشوند، دین ستیز خواهند شد.
دوشنبه_ 1402/12/07_ ارسال از استان اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت شصت و یکم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_وقتی معاویه به حکومت رسید ، خلافت را به سلطنت که زشت ترین نوع حکومت در جهان است ، تبدیل نموده و در زمان مرگ ، یزید را جانشین خود قرار داده و سلطنت را موروثی کرد.
یزید و تمامی حاکمانی که بعد از او به حکومت رسیدند ، خود را جانشین پیامبر نمیدانستند بلکه خود را خلیفه الله(جانشین خدا) میدانستند .
معتقد بودند ، همانطور که از خدا نمیتوان سوال کرد ، از خلیفه الله هم نمیتوان سوال نمود.
مردم اجازه انتقاد از حکومت را نداشتند.
2_ هشام ابن عبد الملک دستور نوشتن نامه ای را به خالد ابن عبدالله داد که استاندار مکه و امیر عراق بود.
در متن آن نامه نوشتند: هشام ابن عبدالملک اطلاع پیدا کرده که فردی نزد تو آمده و گفته من، تو را به خاطر چند صفت دوست دارم
اول: خدا کریم است و تو هم کریم هستی
دوم : خدا سخاوتمند است و تو هم سخاوتمند هستی
سوم : خداوند رحیم است و تو هم رحیم هستی
(صفات خداوند را به خالد ابن عبدالله نسبت دادند.)
خالد ابن عبدالله در جواب نامه نوشت: آنچه برای شما(هشام ابن عبدالملک) نقل کردند ، صفات خیلی برتر و بالاتری نسبت به من است.
آن ها قبول داشتند که خلیفه خدا بر روی زمین اند و پیامبر(ص) ، فرستاده خداست و مقام آن ها از پیامبر(ص) بالاتر است.
3_ در تاریخ طبری نقل شده: خالد ابن عبدالله که امیر مکه بود ، اعتقاد داشت پیامبر(ص) فرستاده خداست و هشام ابن عبدالملک خلیفه خداست.
با این جملات قصد انحراف در دین را داشتند.
این ها همه از نتایج کنار گذاشتن حضرت علی(ع) است.
4_ خالد ابن عبدالله میگوید: اگر هشام ابن عبدالملک به من اجازه بدهد ، حتی کعبه را هم ویران میکنم.
سه شنبه_ 1402/12/08_ ارسال از استان اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت شصت و دوم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_یکی از جنایت های خلفا این بود که حق اعتراض و انتقاد را کاملا از مردم سلب کردند.
بیت المال را مال البیت خود قرار داده بودند.
2_ اباذر غفاری از یاران پیامبر(ص) بود که با ابوبکر بیعت نکرد و در زمان خلافت عمر با این که او را از نقل روایات پیامبر(ص) منع کرده بودند اما او وظیفه اش را انجام داد و میگفت : اگر با شمشیر به دهان من بزنند بیشتر دوست دارم تا سکوت کنم و روایات پیامبر(ص) را به گوش مردم نرسانم.
اباذر را به خاطر نقل کردن روایات پیامبر(ص) دستگیر کردند.
3_ ابن ابی الحدید میگوید: یکی از دلایلی که عثمان ، اباذر را تبعید نمود این بود که اباذر تاب و تحمل دیدن اینکه بیت المال را مال البیت قرار دهند نداشت.
اصل خلافت ابوبکر و عمر غاصبانه بود.
4_ خلافت زمانی که به عثمان رسید به تعبیر حضرت علی (ع) در خطبه 3 نهج البلاغه میفرمایند : مثل شتران گرسنه که وقتی به گیاهان بهاری میرسند ، آن را می بلعند، اموال بیت المال را می بلعیدند و در حق دیگران اجحاف میکردند.
وقتی عثمان اموال بیت المال را به ناحق به داماد و اقوام خود میداد ، اباذر اعتراض کرده و بین مردم فریاد میزد : کافران را بشارت دهید به عذابی دردناک .
و با صدای بلند آیه 34 سوره توبه را تلاوت میکرد : کسانی که طلا و جواهرات را نگهداری میکنند و در راه خدا انفاق نمیکنند ، آن ها را بشارت دهید به عذابی دردناک.
خلفا، بارها به اباذر در مورد رفتارش تذکر دادند ولی اباذر مجاهد دست از رفتارش نمیکشید و می گفت: به خدا سوگند اگر خداوند از من راضی شود و عثمان از من غضبناک،بیشتر میپسندم.
من هیچ موقع خدا را غضبناک نمیکنم تا عثمان از من راضی شود.
پنجشنبه_ 1402/12/10_ ارسال از استان اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷
گک🌹 ﷽ 🌹
💠اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج💠
🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
قسمت شصت و سوم از خطبه عیادت ، ملاقات زنان انصار و مهاجرین با حضرت زهرا(س)
خلاصه ای از درس امروز
1_وقتی حکومت بر اساس تقوا نباشد، معروف ، منکر و منکر، معروف میشود.
مردم حق اعتراض علیه حاکمیت را ندارند.
امر به معروف و نهی از منکر در جامعه جایگاهی ندارد.
در این حکومت( که بر اساس تقوا نیست) قلم ها را می شکنند و لب ها را می دوزند و دهان ها را می بندند و هیچ گاه پاسخگوی مردم نیستند.
2_اباذر غفاری کسی بود که دنیا در مقابل دیدگانش کوچک و خدا در برابر چشمانش با عظمت بود، در سخت ترین شرایط هم از امربه معروف و نهی از منکر دست برنداشت.
در منهاج البراعه یکی از برخوردهای ابوذر غفاری را با عثمان از تفسیر علی ابن ابراهیم قومی نقل کردند که ابوذر پیش عثمان آمد و دید که در مقابل او 100هزار درهم هست و اطرافیان انتظار داشتند که بین آن ها تقسیم کند.
در این هنگام ابوذر به عثمان میگوید: این پول ها چیست؟ از کجاست؟
عثمان در جواب گفت: میخواهم این 100هزار درهم که برای من از بعضی مناطق آوردند را با 100هزار درهم دیگر کنار آن قرار دهم و سپس تصمیم به تقسیم آن کنم.
ابوذر از عثمان سوال کردکه 100هزار درهم بیشتر است یا 4 دینار.
عثمان در جواب گفت که قطعا 100هزار درهم بیشتر است.
ابوذر به عثمان یادآور شد زمانی که با هم به پیش پیامبر(ص) رفته بودیم و غمگین بودن پیامبر(ص) را مشاهده کردیم و فردا صبح مجدد پیامبر(ص) را در حالی که خوشحال بود دیدیم و از او دلیل غمگینی شب گذشته را پرسیدیم؟
پیامبر(ص) در جوابمان گفت: دیشب ۴ دینار از اموال مسلمین پیش من بود و ترسیدم در حالی که تقسیم نکرده ام مرگم فرا برسد و تکلیف این 4 دینار مشخص نشود و امروز 4 دینار را به اهلش دادم و خوشحالم.
جمعه_ 1402/12/11_ ارسال از استان اصفهان
خداوند یار و نگهدارتان 🌹
🌹🌷🌹🌷🌹🌷