eitaa logo
حکمـت و تمدن
1.1هزار دنبال‌کننده
270 عکس
125 ویدیو
11 فایل
🔸روح الله کریمی 📚پژوهشگر #تمدن_اسلامی 📙مبانی تحلیل تاریخ و سیاست 📗شش گام تا سلامتی صفحات مجازی: https://b2n.ir/h42091 🔻ارتباط با ما: @RKarimi14 🎙️دسترسی کامل به تدریس ها #آرشیو موضوعات متنوع تمدنی(روبـیکا): https://rubika.ir/hekmat_tamaddon
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
recording-20221013-184439.mp3
19.64M
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشه‌ها و وقایع جلسه دوم: نیمه دوم قرن پانزدهم کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
حکمـت و تمدن
تاریخ جهان مدرن؛ مبانی، اندیشه‌ها و وقایع جلسه دوم: نیمه دوم قرن پانزدهم #تاریخ_تطبیقی_ایران_و_جها
از دوران شروع رنسانس به بعد، پارادایم حاکم بر اروپا و به تبع آن بقیه دنیا در قرون بعدی، تغییری جدی داشته است. «اَبَر پارادایم» حاکم بر این دوران، اومانیسم است که بر تمام ساحت‌های زندگی بشر اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و ... سایه افکنده است. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
نزاع اصلی با تمدن در تعریف پارادایمی جدید است که توسط حضرت امام ره به وجود آمد. مدعای اصلی اومانیسم، ربوبیت انسان بر خودش است. اومانیست‌ها همانند مشرکان دوره پیامبران، خالقیت خداوند را انکار نمی‌کنند: «و لئن سألتهم من خلق السموات و الارض لیقولن‌ الله» اومانیسم می‌گوید همه عرصه‌ها و ساحت‌های زندگی بشر باید توسط خود انسان تعریف شود و خداوند هیچ نقشی در ربوبیت انسان ندارد؛ نه در اقتصاد و نه سیاست و فرهنگ و علم و ... اومانیسم در هستی شناسی، معرفت شناسی و روش‌شناسی را نیز تحت‌الشعاع قرار داد. از این دوران به بعد، معرفت‌شناسی به تبع اومانیسم، منحصر در معرفت تجربی شد و روش رسیدن به گزاره‌های علمی نیز فقط در آزمایش خلاصه شد. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
همان‌طور که در عالم جسم، خلأ محال است، در عالم ذهن نیز چنین قانونی پابرجاست. ذهن از بدو تشکیل، ولو به صورت ناخودآگاه، هیچ‌گاه به طور مطلق در خلأ به سر نمی‌برد. پس نمی‌توان ذهن را خالی نگه داشت و انتظار داشت که این ذهن خالی، به جذب هیچ اطلاعاتی نپردازد و کماکان خود را در حالت خلأ نگه دارد؛ زیرا چنانچه گفته شد خلأ برای ذهن محال است. در این میان، ذهن غالبا اولین دریافتی‌ها را بیش از بقیه دریافتی‌ها در خود می‌پذیرد و حفظ می‌کند و با آنها انس می‌گیرد. قاعده فوق در موارد مختلف تربیتی، آموزشی، رسانه‌ای و ... کاربرد دارد که به دو مورد اشاره می‌کنیم: ۱-در باب عقاید، اولین عقایدی که در ذهن رسوخ کند معمولا بیش از بقیه، مورد پذیرش قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که در روایات وارد شده که قبل از این که منحرفین، عقاید منحرف را در ذهن اولاد شما قرار دهند شما آن را با عقاید صحیح پر کنید؛ بادروا أولادکم من قبل أن یسبقکم إلیهم المرجئه. ۲-در تفسیر و قرائت وقایع و پدیده‌ها به ویژه پدیده‌های سیاسی نیز این قاعده برقرار است. هرکس اولین تفسیر و تحلیل را از یک واقعه در ذهن مخاطب بگنجاند برنده است. تحلیل‌ها و تفسیرهای بعدی، تأثیر تفسیر اول را ندارد، اگرچه صحیح‌تر و دقیق‌تر باشد. در جریان مسائل اخیر کشور متأسفانه نظام اسلامی دچار چنین قصور آشکاری شده است. رسانه‌های معاند، هرگونه اطلاعات و تحلیلی در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و ذهن مخاطب را هرگونه که بخواهند می‌سازند و رسانه‌های نظام تا مدت زیادی سکوت پیشه می‌کنند و پس از گذشت زمان قابل توجهی، اطلاعات و تحلیل‌هایی در اختیار مخاطبی می‌گذارند که به احتمال زیاد، ذهن او قبلا از اطلاعات و تحلیل‌های دیگری پر شده است. در عین حال نیز از مردم انتظار داریم که گوش به رسانه‌های بیگانه ندهند. در جواب باید گفت: «خلأ محال است.» کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
حکمـت و تمدن
نزاع اصلی #انقلاب_اسلامی با تمدن #غرب در تعریف پارادایمی جدید است که توسط حضرت امام ره به وجود آمد.
«اَبَر پارادایم» دیگری که از دوران رنسانس به بعد بر جهان غرب و به تبع بر کل دنیا حاکم شد، «ماتریالیسم» بود؛ اصالت ماده. به این ترتیب عالم غیب و تمام پدیده‌های غیبی و ماورائی و نقش آن در زندگی انسان انکار شد؛ همان غیبی که ویژگی اساسی زندگی مؤمنانه و مبتنی بر تقواست. اما اصالت ماده نیز در دستگاه فکری بنیانگذاران ، به ویژه گالیله و دکارت، تفسیری کمّی و مبتنی بر ریاضی به خود گرفت. اینان معتقد بودند که تمام پدیده‌های فرهنگی، روانشناختی، جامعه شناختی، اقتصادی، سیاسی و ... باید با محوریت ریاضیات تفسیر شوند؛ بنابراین اصالت ماده، رنگ اصالت کمیت به خود گرفت. از آن پس، تمام پدیده‌ها بر روی نمودارها و فرمول‌های ریاضی رفت و نقش امور ماورائی به طور کلی انکار شد. در چنین دستگاهی، مفاهیمی مانند برکت، شفا، رزق من حیث لایحتسب و ... که ناشی از تأثیرات غیب بر زندگی انسانهاست، به کلی بی‌معناست. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
recording-20220514-181515.mp3
10.3M
تکنولوژی اسلامی؛ تکنولوژی حکمی جلسه اول کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon
سلامتی؛ ساده و ارزان (۲) در مطلب قبل گفتیم غذا برای هضم شدن در بدن نیاز به دو عامل اساسی دارد: آب و حرارت حرارت مورد نیاز برای هضم باید از درون بدن تأمین شود. اگر حرارت داخلی بدن به هر دلیلی کم شود، سیستم هضم با مشکل مواجه می‌شود. در برخی مواقع، حرارت ذاتی بدن، از عمق به سطح بدن می‌آید. در این موارد، حرارت اعضای درونی بدن کم می‌شود. از جمله اعضای درونی بدن، معده است. پس در مواقعی که حرارت از عمق به سطح می‌آید، حرارت معده کم و در نتیجه، هضم ضعیف می‌شود؛ پس در چنین مواردی، نباید به غذا خوردن اقدام نماییم، تا وقتی که حرارت مجددا به عمق بدن بازگردد. مواردی که حرارت به سطح بدن می‌آید را به خوبی می‌توانیم درک کنیم؛ به چند نمونه اشاره می‌کنیم: ۱-حرکت شدید قبل و بعد از غذا ۲-عصبانیت شدید ۳-شدت گرمای هوا ۴-هیجانات شدید مثل شادی بیش از حد در چنین مواردی نباید غذا خورد تا بدن کمی تعادل پیدا کند. در صورت غذا خوردن در چنین مواردی، معده ضعیف خواهد شد و هاضمه با اختلال مواجه می‌شود و مشکلاتی مانند نفخ، ترش کردن، سوء هاضمه، یبوست، قولنج روده، آپاندیس و ... به وجود می‌آید. کانال "حـکـمــت و تـمـدن" 💠 @hekmat_tamaddon