eitaa logo
◦•●◉✿ حکمت بنـבگی ✿◉●•◦
6.9هزار دنبال‌کننده
726 عکس
381 ویدیو
4 فایل
کانالی سرشار از مطالب روز،احکام،دلنوشته، مشاوره اسلامی، جبهه مقاومت، چریکی و.... ارتباط با ادمین :👇 @hekmate_bandegi1402 تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/2166882998C21c87c2303
مشاهده در ایتا
دانلود
سیمای سوره« ماعون »❤ اين سوره سيماى افراد منفى را معرفى مى‌كند: كسانى كه نسبت به دين، ديدگاه منفى دارند. «يُكَذِّبُ بِالدِّينِ» نسبت به يتيم و مسكين منفى هستند و آنان را طرد مى‌كنند. «يَدُعُّ الْيَتِيمَ وَ لا يَحُضُّ» در عبادت و نماز منفى هستند و اخلاص ندارند. «ساهُونَ‌- يُراؤُنَ» در خدمت به مردم منفى هستند. «يَمْنَعُونَ الْماعُونَ» مراد از «دين» در اينجا روز قيامت است، مانند «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» «دع» راندن همراه با خشونت و «حض» تشويق و ترغيب ديگران است.حساب حضور در نماز جماعت، به خاطر حفظ شعائر الهى، از حساب ريا و خودنمائى به خاطر اهداف نفسانى جداست. در حديث مى‌خوانيم: كسى كه از دادن لوازم منزل خود به همسايگان دريغ ورزد، خدا روز قيامت لطف خود را نسبت به او دريغ خواهد كرد. البته در حديث ديگرى مى‌خوانيم كه پرسيدند: ما همسايگانى داريم كه هرگاه وسائلى به آنان عاريه مى‌دهيم، مى‌شكنند يا خراب مى‌كنند، آيا گناه است كه به آنان ندهيم؟ حضرت فرمود: در اين صورت مانعى ندارد. حساب حضور در نماز جماعت، به خاطر حفظ شعائر الهى، از حساب ريا و خودنمائى به خاطر اهداف نفسانى جداست. در حديث مى‌خوانيم: كسى كه از دادن لوازم منزل خود به همسايگان دريغ ورزد، خدا روز قيامت لطف خود را نسبت به او دريغ خواهد كرد. البته در حديث ديگرى مى‌خوانيم كه پرسيدند: ما همسايگانى داريم كه هرگاه وسائلى به آنان عاريه مى‌دهيم، مى‌شكنند يا خراب مى‌كنند، آيا گناه است كه به آنان ندهيم؟ حضرت فرمود: در اين صورت مانعى ندارد حساب حضور در نماز جماعت، به خاطر حفظ شعائر الهى، از حساب ريا و خودنمائى به خاطر اهداف نفسانى جداست. در حديث مى‌خوانيم: كسى كه از دادن لوازم منزل خود به همسايگان دريغ ورزد، خدا روز قيامت لطف خود را نسبت به او دريغ خواهد كرد.البته در حديث ديگرى مى‌خوانيم كه پرسيدند: ما همسايگانى داريم كه هرگاه وسائلى به آنان عاريه مى‌دهيم، مى‌شكنند يا خراب مى‌كنند، آيا گناه است كه به آنان ندهيم؟ حضرت فرمود: در اين صورت مانعى ندارد 1- تكذيب عملى قيامت از سوى اهل ايمان، امرى شگفت‌آور و جاى سؤال است. «أَ رَأَيْتَ الَّذِي» 2- طرد يتيم انسان را از خدا دور مى‌كند. يُكَذِّبُ بِالدِّينِ‌ ... يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ 3- نشانه ايمان، يتيم نوازى و توجه به گرسنگان و محرومان است و هركس بى‌توجه باشد بى‌دين است. يُكَذِّبُ بِالدِّينِ‌ ... يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ 4- ميان عقيده و عمل رابطه تنگاتنگ است. (مسائل جزئى مثل طرد يتيم را جزئى نگيريد كه گاهى از مسائل مهمى مثل تكذيب دين خبر مى‌دهد). يُكَذِّبُ بِالدِّينِ‌ ... يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ 5- نيازهاى عاطفى، مقدم بر نيازهاى جسمى است. (اول محبت به يتيم، سپس سير كردن مسكين) يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ ... طَعامِ الْمِسْكِينِ‌ 6- هر نمازى ارزش ندارد و هر نمازگزارى بهشتى نيست. «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ» 7- سهو اگر برخاسته از تقصير و بى‌اعتنائى باشد، سرزنش دارد. «عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» 8- سهو در نماز قابل جبران و بخشش است ولى سهو از نماز، به معناى رها كردن آن، قابل بخشش نيست. «عَنْ صَلاتِهِمْ» (نه‌ «فِي صَلاتِهِمْ») 9- خطر آنجاست كه كار زشت سيره دائمى انسان شود. يُكَذِّبُ‌ ... يَدُعُ‌ ... لا يَحُضُ‌ (قالب فعل مضارع بيانگر استمرار كار است) 10- اخلاص، شرط قبولى نماز و عبادت است. فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ‌ ... يُراؤُنَ‌ 11- اطعام فقرا مخصوص توانگران نيست، همه وظيفه دارند، گرچه از طريق تحريك و تشويق ديگران باشد. «لا يَحُضُّ عَلى‌ طَعامِ الْمِسْكِينِ» 12- كسى كه گاهى از نماز غافل مى‌شود، مشمول ويل است، پس وضع تاركان دائم نماز چيست! فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ‌ ... عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ‌ 13- بى‌تفاوتى نسبت به نيازهاى ضرورى مردم كيفر دارد. فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ‌ ... يَمْنَعُونَ الْماعُونَ‌ 14- خدمت به مردم در كنار نماز است. فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ‌ ... يَمْنَعُونَ الْماعُونَ‌ 15- غفلت از نماز، بستر غفلت از مردم است. عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ‌ ... يَمْنَعُونَ الْماعُونَ‌ 16- بى اعتنائى به گرسنگان، نشانه بى‌اعتقادى به قيامت است. يُكَذِّبُ بِالدِّينِ‌ ... وَ لا يَحُضُّ عَلى‌ طَعامِ الْمِسْكِينِ‌ 17- سهو از اصل و حقيقت نماز مهم است، نه از تعداد ركعات كه گاهى عارض مى‌شود و قابل جبران است. «عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ» 18- افرادى كه از خدا جدا شوند، به دنبال كسب جايگاهى در نزد ديگران با ريا كارى هستند. يُكَذِّبُ‌ ... يُراؤُنَ‌ 19- بخل، ويژگى منكران معاد است، كه حتى از عاريه دادن چيزهاى كوچك و ناچيز بخل مى‌ورزند. يُكَذِّبُ‌ ... يَمْنَعُونَ الْماعُونَ‌ ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
آمَـدݩت‌آࢪزوسـت.. شمایےکہ‌ دࢪدِجهـاݩ‌ࢪا یگاݩہ‌دࢪمانے...♥︎ اللّهُمّ‌عَجّـل‌لِولیک‌الفَـࢪج . .🌱 ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
عدم ممانعت از پاره کردن کتاب : موسیقی مچاله کردن و پاره کردن کتاب برای کودک لذت بخش است . کاغذ های الگوی خیاطی را در اختیار کودک بگذارید تا پاره کند . غیر از این به او اجازه دهید کتاب ها را پاره کند . این باعث تخلیه انرزی کودک می شود و در آینده دست از این کار خواهد کشید . ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
🌸🍃🌸🍃 مردي به همراه دو کودکش داخل اتوبوس بودند. بچه ها شيطنت و سر و صدا مي کردند و مرد هم در فکر فرو رفته بود. مردم با هم پچ پچ مي کردند و مي گفتند عجب پدر بي ملاحظه ايست و بچه هايش را آرام نمي کند! بالاخره يک نفر بلند شد و به مرد گفت: چرا بچه هايت را آرام نميکني ؟ مرد گفت الان از بيمارستان مي آييم و مادر بچه هايم فوت کرده. در فکرم که چطور اين خبر را به بچه ها بدهم ! در اين لحظه بود که مردم بجاي غر و لند ، شروع به بازي کردن با بچه ها و سرگرم کردنشان شدند و مرد باز در غصه هايش غرق شد ... هيچگاه بدون درک شرايط ديگران ، در مورد آنها قضاوت نکنيم. ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
گر بگویم که مرا با تو سر و کاری نیست در و دیوار گواهی بدهد کاری هست. ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
4704948(1).mp3
14.25M
بوے حیدر مےآید ...! بوے کندن درب خیبر مےآید ...! اے قدس اندکے صبر کہ سحر مےآید (: ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
☑️ چند پاسخ رهبر معظم انقلاب درباره کالاهای ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
سیمای سوره« عصر»❤ در صدر اسلام، مسلمانان هنگام خداحافظى و جدا شدن از يكديگر اين سوره را تلاوت مى‌كردند. خداوند در قرآن، به همه مقاطع زمانى سوگند ياد كرده است. در حديثى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه منظور، عصر خروج حضرت مهدى عليه السلام است. بعضى مراد از عصر را عصر ظهور اسلام گرفته‌اند. بعضى عصر را به معناى لغوى آن يعنى فشار گرفته‌اند، زيرا كه فشارها سبب غفلت زدائى و تلاش و ابتكار انسان‌هاست. بعضى مراد از عصر را عصاره هستى يعنى انسان كامل گرفته‌اند و بعضى آن را هنگام نماز عصر دانسته‌اند. خسارت در مال قابل جبران است، امّا خسارت در انسانيّت، بالاترين خسارتهاست. «إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» سفارش ديگران به حق، ممكن است عوارض تلخى داشته باشد كه بايد با صبر و استقامت به استقبال آن رفت. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» فخر رازى مى‌گويد: انسان در دنيا مانند يخ فروشى است كه هر لحظه سرمايه‌اش آب مى‌شود و بايد هرچه زودتر آن را بفروشد و گرنه خسارت كرده است. با اينكه سفارش به حق و صبر جزء اعمال صالح است ولى به خاطر اهميّت جداگانه بيان شده‌اند. همانگونه كه صبر و استقامت نيز حق است و «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» شامل آن مى‌شود ولى به خاطر اهميّت صبر جداگانه آمده است. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» قرآن در آيه‌اى ديگر فضل و رحمت الهى را عامل دورى از خسارت شمرده و مى‌فرمايد: «فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ» بنابراين ايمان و عمل صالح و تواصى به حق، در سايه فضل و رحمت الهى حاصل مى‌شود و انسان بدون لطف خداوند، نه هدايت مى‌شود كه به ايمان برسد و نه اهل عمل صالح مى‌گردد. 1- دوران تاريخ بشر، ارزش دارد و خداوند به آن سوگند ياد كرده است. پس از عبرت‌هاى آن پند بگيريم. «وَ الْعَصْرِ» 2- انسان از هر سو در خسارت است. «لَفِي خُسْرٍ» 3- انسانِ مطلق كه در مدار تربيت انبيا نباشد، در حال خسارت است. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ» 4- تنها راه جلوگيرى از خسارت، ايمان و عمل است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» 5- به فكر خود بودن كافى نيست. مؤمن در فكر رشد و تعالى ديگران است. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» 6- سفارش به صبر به همان اندازه لازم است كه سفارش به حق. «بِالْحَقِ‌- بِالصَّبْرِ» 7- ايمان بر عمل مقدم است، چنانكه خودسازى بر جامعه سازى مقدم است. آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... وَ تَواصَوْا 8- بدون ايمان و عمل و صالح و سفارش ديگران به حق و صبر، خسارت انسان بسيار بزرگ است. «لَفِي خُسْرٍ» (نكره بودن‌ «خُسْرٍ» و تنوين آن نشانه عظمت خسارت است.) 9- اقامه‌ى حق به استقامت نياز دارد. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» 10- جامعه زمانى اصلاح مى‌شود كه همه مردم در امر به معروف و نهى از منكر مشاركت داشته باشند. هم پند دهند و هم پند بپذيرند. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» (كلمه‌ «تَواصَوْا» براى كار طرفينى است) 11- نجات از خسارت زمانى است كه انسان در صدد انجام تمام كارهاى نيك باشد گرچه موفق به انجام آنها نشود. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (كلمه‌ «الصَّالِحاتِ» به صورت جمع محلّى به الف و لام آمده است) 12- ايمان بايد جامع باشد نه جزئى. ايمان به همه اجزا دين، نه فقط برخى از آن. «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا» (ايمان، مطلق آمده است تا شامل تمام مقدسات شود.) ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
🌸🍃🌸🍃 مامون در سال 218 هجری درگذشت و پس از او برادرش «معتصم» جای او را گرفت. او در سال 220 هجری، امام جواد(ع) را از مدینه به بغداد آورد . امام جواد(ع) وقتی وارد بغداد شدند معتصم، خلیفه عباسی با«ام الفضل» همسر آن حضرت تماس گرفت واو را واداشت که حضرت را مسموم کند. ام الفضل به وسیله انگور آن بزرگوار را مسموم نمودند اثر زهر در بدن مبارکش ظاهر شد، از کرده ی خود پشیمان گشت و چاره ای نمی توانست کرد و گریه و زاری می نمود. امام به او فرمود: اکنون که مرا کشتی، گریه می کنی؟ خداوند تو را به فقر و بلایی مبتلا کند که قابل درمان نباشد. وقتی امام جواد(ع) به شهادت رسید معتصم، ام الفضل را به حرامسرای خویش برد. در همان روزها  غده ای در رحم او پیدا شد هر چه پزشکان مداوا کردند، مفید واقع نشد. ناچار از حرامسرای معتصم بیرون آمد و هر چه ثروت داشت صرف معالجه ی آن مرض کرد چنان پریشان شد که از مردم گدایی می کرد تا به هلاکت رسید. همچنین روایت شده: شبی از شبها که به عنوان گدایی در کوه های بغداد سرگردان بود، سگهای بغداد او را پاره کردند و به جهنم واصل شد. ۱. سیره پیشوایان، 563 ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
🌻حق الناس های مدرن👆 💥 ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯
🔴 تحسین ایرانیان در قرآن... «وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ»  «و هرگاه سرپيچى كنيد، خداوند گروه ديگرى را به‌جاى شما مى‌آورد…»(محمد/۳۸) 🌕 امام باقر علیه‌السلام در تفسیر این آیه فرمودند: «إِنْ تَتَوَلَّوْا يَا مَعْشَرَ اَلْعَرَبِ يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ يَعْنِي اَلْمَوَالِيَ» «ای گروه عرب اگر از ولایت برگردید خداوند گروه دیگر را جایگزین شما خواهد کرد، یعنی ایرانیان.» 🌕 اصحاب رسول الله صلی‌الله علیه و آله سؤال کردند که: «قَوماً غَیرَکُم» چه کسانی هستند آنان که خدا در قرآنش یاد کرده؟ در حالیکه سلمان ره در کنار پیامبر نشسته بود. حضرت دست مبارک را بر زانوی سلمان زد و فرمود: «هَذَا وَ قَوْمُهُ»: «این شخص و قوم او؛ به خدا سوگند که جانم در دست اوست، اگر ایمان آویزان به ستاره‌ی ثریا باشد، هر آینه مردانی از فارس آن را برمی‌گیرند!» «أَنَّ نَاساً مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللَّهِ قَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هَؤُلَاءِ الَّذِینَ ذَکَرَ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ؟ وَ کَانَ سَلْمَانُ إِلَی جَنْبِ رَسُولِ اللَّهِ فَضَرَبَ یَدَهُ عَلَی فَخِذِ سَلْمَانَ فَقَالَ: هَذَا وَ قَوْمُهُ وَ الَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَوْ کَانَ الْإِیمَانُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِس» 📗تفسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام ج۱۴،ص۳۹۰ 📗بحارالأنوار، ج۲۲، ص۵۲ 📗تفسير نورالثقلين ج ۵، ص ۴۶ ✍نکته: از قوم سلمان هستند یعنی ایرانیان شیعه و صحیح العقیده‌ای که پیرو و تسلیم محض امر اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند! نه هر ایرانی!! ╭━━⊰❀🇮🇷❀⊱━━╮ @hekmate_bandegi ╰━━⊰❀♥️❀⊱━━╯