eitaa logo
حکمت بیان
2.8هزار دنبال‌کننده
69 عکس
8 ویدیو
338 فایل
منبر مکتوب ویژه مبلغان نخبه و مخاطبان هوشمند
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شب اول _ عزت فردی_ عزت نفس مومن_محرم98.pdf
765.5K
🔰 👌سلسله سخنرانی ویژه محرم، براساس محور عزت در بیانیه گام دوم 🇮🇷 🏴 : ؛ « _مؤمن» 📌 خلاصه و سیر بحث:[اشاره] 🔻در این جلسه، ابتدا به جایگاه مفهوم عزت در قیام حسینی خواهیم پرداخت. پس ‌از آن غربت مفهوم عزت علی‌رغم شهرت آن و اینکه چگونه عزت چالش اصلی تا ظهور خواهد بود، بیان می‌گردد. سپس با طرح این مسئله که چرا امام حسین جانش را برای حفظ عزتش فدا کرد سراغ معرفی سه ضلع عزت یعنی 1. عزت‌نفس مؤمن 2. عزت جامعه ایمانی 3. عزت دین، خواهیم رفت. پس‌ازآن آثار تربیتی و معنوی عزت‌نفس را شرح داده و روش‌های نهادینه کردن عزت‌نفس در دوران کودک را تبیین می‌کنیم که عبارت‌اند از 1. عدم تشویق و تنبیه فوری و معین 2. حفظ عزت مرد در خانه توسط همسر و درنهایت بُعد انعطاف‌پذیر شخصیت مؤمن یعنی تواضع و ذلت مقابل مؤمنین و عزت در مقابل دشمن موردبررسی قرار می‌گیرد و اینکه «عزت‌نفس»، عنصر اصلی در شخصیت حضرت مسلم هست شرح و بسط داده می‌شود. 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
🌀آیا امام حسین(ع) در روز «ترویه»(8 ذی الحجه) حج خود را نا تمام گذاشت؟ 🔻از دیدگاه فقهى، این سخن مشهور که امام حسین علیه‌السلام حج خود را نیمه تمام گذاشت، سخن نادرستى است؛ زیرا امام در روز هشتم ذى حجه «یوم الترویه» از مکه خارج شد.در حالى که اعمال حجّ که با احرام در مکه و وقوف در عرفات شروع مى‌شود از شب نهم ذى حجه آغاز مى‌شود. بنابراین، امام اصولاً وارد اعمال حج نشده بود، تا آن را نیمه تمام گذارد. 🔻عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ خَرَجَ فِی أَشْهُرِ الْحَجِّ مُعْتَمِراً ثُمَّ رَجَعَ إِلَى بِلَادِهِ قَالَ لَا بَأْسَ وَ إِنْ حَجَّ فِی عَامِهِ ذَلِکَ وَ أَفْرَدَ الْحَجَّ فَلَیْسَ عَلَیْهِ دَمٌ فَإِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع خَرَجَ قَبْلَ التَّرْوِیَةِ بِیَوْمٍ إِلَى الْعِرَاقِ وَ قَدْ کَانَ دَخَلَ مُعْتَمِراً 🔻از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که فرمود: امام حسین(ع) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد در حالی که قبلا در ماه حج با احرام عمره، به قصد انجام عمره وارد مکه شده بود و عمره انجام داده بود.» 📚 کافی ج: 4 ص :536 🔻عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع: «قَدِ اعْتَمَرَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع فِی ذِی الْحِجَّةِ ثُمَّ رَاحَ یَوْمَ التَّرْوِیَةِ إِلَى الْعِرَاقِ وَ النَّاسُ یَرُوحُونَ إِلَى مِنًى وَ لَا بَأْسَ بِالْعُمْرَةِ فِی ذِی الْحِجَّةِ لِمَنْ لَا یُرِیدُ الْحَجَّ 🔻امام صادق ع: امام حسین(ع) در ماه ذی الحجه عمره انجام داد و سپس در روز ترویه (هشتم) به سوی عراق حرکت کرد و کسی که نمی‌خواهد حج انجام دهد می‌تواند عمره انجام دهد. 📚 کافی ج: 4 ص :536 👌از این روایات بر نمی‌آید که حضرت حج خود را تبدیل به عمره کرده باشد. 💠 برای توضیح بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.👇👇👇 📚https://www.farsnews.com/news/13940630001300 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 مسئلۀ اول عید قربان، قربانی نیست! 🔻«ماه ذی‌الحجه»، ماه با عظمتی هست. سلسله مناسبت‌هایی در ذی‌الحجه رخ داده که خیلی معنادار هست. 🔻شما در دهۀ اول ذی‌الحجه، «نماز ذی‌الحجه» را می‌خوانید. آیۀ را تکرار می‌کنید که شما را یاد «خلافت» حضرت «هارون»(ع) می‌اندازد. «وَ قالَ مُوسى لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني في قَوْمي»(الأعراف، 142). این اولین مناسبتی هست که شما را به یاد «ولایت» و «امامت» می‌اندازد. ده روز به یاد خلافت حضرت «هارون»(ع) می‌افتید. همان هارونی که پیامبر بارها فرمود: «علی جان جایگاه تو نسبت به من، همانند هارون(ع) هست نسبت به موسی(ع) مگر اینکه تو پیامبر نیستی ؛ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِيَّ بَعْدِي»(کافی،ج8،ص 107) 🔻بعد در اوج این دهه، «عید قربان» قرار دارد. مسئله اول «عید قربانی»، «قربانی» نیست. مسئله اصلی «امامت» حضرت «ابراهیم»(ع) هست. خداوند بعد از اینکه امتحانات فراوانی از حضرت ابراهیم(ع) گرفت و در نهایت به قربانی فرزند رسید و حضرت «ابراهیم» سربلند از این «امتحان» بیرون آمد خدا به او فرمود:«من تو را امام قرار دادم؛ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً»(بقرة،124) «عید قربان»، تولد «امامت» حضرت ابراهیم(ع) هست و جریان امامتی که به نسل او منتقل شد. ریشه امامت را امام رضا(ع) به امامت حضرت ابراهیم(ع) بر می‌گرداند.«إِنَّ الْإِمَامَةَ خَصَّ اللَّهُ بِهَا إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلَ ع بَعْدَ النُّبُوَّةِ وَ الْخُلَّةِ مَرْتَبَةً ثَالِثَةً»(عیون اخبارالرضا، ج1،ص217) 🔻تناسب «حج» هم با «ولایت» و «امامت» در اوج هست. و «حج» و «ولایت» در هم تنیده شده است. جدای از اینکه اصل حج، آثار و جای پای هاجر و اسماعیل(ع) و ابراهیم(ع) هست. 🔻حضرت ابراهیم(ع) وقتی خواست دعا کند عرض کرد خدایا فرزندانم را در سرزمینی غیر حاصل خیز مقیم کردم تا نماز را اقامه کنند و بعد گفت: «خدایا دل های مردم را به سوی فرزندان من بگردان ؛ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ»(إبراهيم؛ 37). بعد فرمودند منظور حضرت ابراهیم(ع) ما اهل بیت هستیم. مردم در حج دلشان «هوای اهل‌بیت» را کند.«ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ آلُ مُحَمَّدٍ آلُ مُحَمَّدٍ ثُمَّ قَالَ إِلَيْنَا إِلَيْنَا»(تفسیر عیاشی،ج2، ص234) 🔻 امام باقر(ع) وقتی که دیدند مردم دارند «طواف» می‌کنند فرمودند:«مردم در دوران جاهلیت هم همین طور طواف می کردند. پرسیدند آقا پس فرق حج اسلامی با حج غیر اسلامی چیست؟ حضرت فرمود حج اسلامی آن است که مردم بعد از حج ولایت و نصرت خودشان را به ما اهل بیت ابراز کنند. ؛ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: نَظَرَ إِلَى النَّاسِ يَطُوفُونَ حَوْلَ الْكَعْبَةِ فَقَالَ هَكَذَا كَانُوا يَطُوفُونَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ يَطُوفُوا ثُمَّ يَنْفِرُوا إِلَيْنَا فَيُعْلِمُونَا وَلَايَتَهُمْ وَ يَعْرِضُونَ عَلَيْنَا نَصْرَهُم»(همان) اگر کسی حج آمد اما نیامد به محضر امامش؛ چه حجی هست! چه سعی! چه منایی! چه صفایی! حج بی امام صفا ندارد. در روایت دیگری حضرت فرمود:«تمام حج ملاقات امام هست؛ تَمَامُ الْحَجِّ لِقَاءُ الْإِمَامِ.»(کافی، ج4، ص549) 🔻پیغمبر از فرصت حج استفاده کرد در حجه الوداع، موضوع ولایت و امامت و غدیر را مطرح کرد. در پایان حج شما یاد امام و ولایت نیفتی یاد چه موضوعی می‌خواهی بیافتی. 🔻امام حسین(ع) هم از فرصت حج، استفاده کرد. بیش از چهار ماه در مکه بود تا موسم حج برسد. از همه جای عالم به حج می آیند، دعوت حسینی باید مقارن با موسم حج باشد. و امام حسین(ع) اتمام حجت را در حج قرار داد. ای مردم حق امام این هست که بعد از حج نصرت خودتان را به امام عرضه کنید. امام حسین(ع) از این فرصت بهترین استفاده را کرد. چون حق امام از حج این هست. 🔻همان طور که پیامبر از ظرفیت حج برای نشر دعوت خویش بهره مند شدند؛ امام زمان هم در کنار خانه خدا تجلی می‌کنند. این ظرفیت عظیم حج هست که به دست آل سعود نابود شده است. ان شاء الله با نابودی «آل سعود» از اصلی ترین منفعت حج«لِيَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ»(حج،28) یعنی «نصرت امام» بهترین استفاده را شود. 🔻 فرمود: برای ما اهل بیت عید قربانی و عید فطری نگذاشتند به خاطر اینکه حاکمیت دست ما اهل بیت نیست؛ ان شا الله در دوران ظهور در روز عید قربان، جشن عظیم ولایت و امامت ابراهیمی برقرار شود.«مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يُجَدِّدُ لآِلِ مُحَمَّدٍ فِيهِ حُزْناً قُلْتُ وَ لِمَ ذَاكَ قَالَ لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ.»(کافی،ج4، ص170) 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
هدایت شده از هیئت حجت بن الحسن
✨بهترین کارها در روز عید قربان... 🔹 امام جواد علیه السلام فرمودند: 🔹ما مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلَ يَوْمَ النَّحْرِ مِنْ دَمٍ مَسْفُوكٍ أَوْ مَشْيٍ فِي بِرِّ الْوَالِدَيْنِ أَوْ ذِي رَحِمٍ قَاطِعٍ يَأْخُذُ عَلَيْهِ بِالْفَضْلِ وَ يَبْدَؤُهُ بِالسَّلَامِ أَوْ رَجُلٍ أَطْعَمَ مِنْ صَالِحِ نُسُكِهِ وَ دَعَا إِلَى بَقِيَّتِهَا جِيرَانَهُ مِنَ الْيَتَامَى وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْمَمْلُوكِ وَ تَعَاهَدَ الْأُسَرَاءَ. 🔹در روز عید قربان کاری با فضیلت تر از این پنج چیز نیست: قربانى کردن، یا راه رفتن در جهت نیکى به پدر و مادر یا خویشاوندى که قطع رحم کرده تا به او چیزى ببخشد و آغاز سلام کند، یا مردى که از بهترین قسمت قربانیش به دیگران اطعام کند و بقیه آن را به همسایگان از یتیمان و بیچارگان و بردگان بدهد و از اسیران دلجویى کند. 📚 خصال، ج ۱ ص ۲۹۸ @ostadelahi
با زمان مهربانتر باشیم_ ولادت امام هادی ع.pdf
233K
🌺🌺 🌀 🔰پیام : انقلاب هنجارهای جدیدی به‌وجود می‌آورد؛ حفظ این هنجارهای جدید تداوم انقلاب است؛ اگر انقلاب مبارزه لازم داشت تا پیروز شود، امروز هم مبارزه لازم است تا جامعه‌ی ما جامعه‌ی اسلامی بشود.مقام معظم رهبری 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
زندگی نامه امام هادی ع.pdf
335.5K
🌺🌺 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
اعمال و آداب روز غدير.pdf
135.6K
🌺🌺 🔻روايات سى ودو عمل را در اين روز مستحب شمرده‏اند. اين تعداد حكم براى يك روز نشان از اهميت، حساسيت و عظمت آن دارد. در اسلام براى هيچ روزى، هر چند بسيار مهم و مقدس، اين تعداد حكم ارائه نشده است. 🔻در برخى از روزهاى مهم مانند فطر و قربان، عرفه و مباهله اعمال متعددى مستحب شمرده شده، ولى اگر همه آنها را به يكديگر ضميمه كنيم، با مستحبات غدير برابرى نمى‏كنند. 🔻برای روز غدیر در هر زمينه‏اى عملى وارد شده، اعمالى جامع و بى كم و كاست؛ از عمل عبادى تا برنامه سياسى همايش و طرح اقتصادى ايجاد مساوات همه در فقه غدير گرد آمده است. 🔻 گستردگى و غناى اين اعمال چنان است كه مى‏توان گفت در آينه غدير كمال دين تجلى يافته است. 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯
فضائل غدیر از زبان امام رضا ع.pdf
82.5K
🌺🌺 📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉 ✅ ╭┅─────────┅╮ 🆔https://eitaa.com/hekmatebayan ╰┅─────────┅╯