10.عوامل عزت آفرین_3- اطاعت و تبعیت از ولایت.pdf
868.4K
🔰#عزت_عاشورایی
🏴شب_دهم و پایانی: «عوامل عزت آفرین: 3- پیروی از امامت ؛ اطاعت از ولایت»
👌سلسله سخنرانی ویژه محرم، براساس محور عزت در بیانیه گام دوم 🇮🇷
📌 خلاصه و سیر بحث:[اشاره]
🔻در این جلسه پایانی با مروری بر بخشهایی از بحثهای گذشته و جمعبندی از آن بهصورت خلاصه به برخی نکات کلیدی مباحث گذشته اشاره میکنیم. در ابتدا به نیاز روحی انسان به عزت میپردازیم و لذت طلبی را در کنار راحتطلبی بهعنوان موانع عزت در فرد معرفی میکنیم. در ادامه آسیبهای عزت که عبارت است از غرور و اخم بهجای لبخند در مقابل مؤمنین هست را بیان کرده و سپس سه فایده عزت فردی مطرح مینماییم. 1. تأمین منافع دنیا 2. دوری از بسیاری از گناهان و 3. نزدیک شدن به منشأ عزت یعنی خدا و اهلبیت ع و در ادامه وارد بخش دوم عزت یعنی عزت جامعه میشویم. دو فایده عزت در جامعه را بازگو کرده؛ و بابیان خاطراتی از مرحوم ابو ترابی و شهید چمران و حضرت امام به تبیین موضوع عزت میپردازیم؛ و درنهایت ولایت را بهعنوان مهمترین عامل تعیینکننده و تأمینکننده عزت برای جامعه بهشرط اطاعت از ولایت شرح و توضیح میدهیم و بابیان سخنانی از امام علی ع و حضرت زینب س، به پیامدهای منفی عدم اطاعت از ولایت که موجب شکست جامعه و ذلت آن و از دست دادن منافع میگردد اشاره مینمایم.
#حکمت_بیان
#محرم
#بیانیه_گام_دوم
#ماندگار_همچو_حسین
📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🏴سیاسیترین دهۀ سال؛ دهۀ اول محرم
🔻امام خمینی(ره) میفرمود: والله اسلام تمامش سياست است. اسلام دين سياست است قبل از اينكه دين معنويات باشد (صحیفۀ امام، ج۱ص۲۷۰و ج۶ص۴۶۷)
🔻اگر بپذیریم که دهۀ اول یا هفتۀ اول محرم، بهنام «امر به معروف و نهی از منکر» باشد، طبیعتاً این دهه سیاسیترین دهۀ سال خواهد بود؛ چون امر به معروف و نهی از منکر در درجۀ اول، سیاسی است.
🔻اینکه ما با شنیدن امر به معروف و نهی از منکر، یاد بیحجابی و مسائلی از این دست میافتیم، ناشی از اشتباه ما در دینداری است. امر به معروف و نهی از منکر، اول به مسائل کلان مربوط میشود، بعد به مسائل جزئیتر.
🔻وقتی امام حسین(ع) فرمود:«اُرِیدُ اَن آمِر بِالمَعروفِ وَ اَنهَی عَنِ المُنکَرِ» بعدش یک حرکت سیاسی انجام داد. ایشان میخواست از یاران خود در کوفه، برای کوبیدن قدرت سیاسی باطل کمک بگیرد؛ که البته یارانش بیوفایی کردند.
👤 علیرضا پناهیان - ۹۴.۷.۱۹
👈🏻 متن کامل:
Panahian.ir/post/2539
#محرم
@Panahian_ir
نذری مادرانه_ همایش شیرخوارگان.pdf
563.7K
🏴مناسبت: #همایش_شیر_خوارگان_حسینی
🔰 عنوان: #نذری_مادرانه
📌موضوع : نقش نیت مادران در عاقبت به خیری کودکان
✅ پیام : ازدیاد نسل و تربیت فرزند به انگیزه های معنوی
#سخنرانی_روشمند_اقناع_احساس_رفتار
#منبر_مکتوب
📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯
🌀نان علی، خوردنی نیست
🔰#نه_به_اشرافی_گری_مسئولین
🔻دو نفر از یاران امام علی ع نقل می کنند که وارد خانه حضرت شديم و در پيش رويش ظرفى [بافته شده] از ليف بود كه درون آن، يك يا دو گِرده نان جو قرار داشت و سبوسهاى آن، در نان پيدا بود می گوید من دیدم حضرت اینقدر این نان سفت بود که حضرت با زانويش مىشكست و با نمك مىخورد. به فِضّه، گفتيم: آيا اين آرد را براى امير مؤمنان، الَك نكردهاى؟ گفت: او گوارا بخورد و گناهش به گردن من باشد؟! حضرت فرمود لبخندى زد و فرمود: «من دستور دادهام كه الَك نكند». گفتيم: چرا، اى امير مؤمنان؟ فرمود: «اين، براى تواضع نفْس، مناسبتر است و موجب مىشود كه مؤمن، به من اقتدا كند و من به دوستانم ملحق شوم. [شاید منظور حضرت دوستان شهیدش هست که زاهدانه زندگی کردند و از دنیا رفتند]»
🔻دخَلنا عَلى عَلِيٍّ رضىاللهعنه وبَينَ يَدَيهِ طَبَقٌ مِن خوصٍ عَلَيهِ قُرصٌ أو قُرصانِ مِن شَعيرٍ و أنَّ أسطارَ النُّخالَةِ لَتَبينُ فِي الخُبزِ، وهُوَ يَكسِرُهُ عَلى رُكبَتِهِ، ويَأكُلُهُ بِمِلحٍ جَريشٍ. فَقُلنا لِجارِيَةٍ سَوداءَ اسمُها فِضَّةٌ: أ لا نَخَلتِ هذَا الدَّقيقَ لِأَميرِ المُؤمِنينَ؟! فَقالَت: أ يَأكُلُ هُوَ المَهنَأَ ويَكونُ الوِزرُ في عُنُقي؟ فَتَبَسَّمَ وقالَ: أنَا أمَرتُها أن لا تَنخُلَهُ. قُلنا: ولِمَ يا أميرَ المُؤمِنينَ؟! قالَ: ذلِكَ أجدَرُ أن يُذِلّ النَّفسَ، ويَقتَدِيَ بِيَ المُؤمِنُ و ألحَقَ بِأَصحابي
📚ربيع الأبرار: ج 2 ص 693
#رئیسی
#شام_نذری
#زهد_انقلابی
#بیانیه_گام_دوم
📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯
🌀خدای بچه یتمها که بیدار است
🔰#نه_به_اشرافی_گری_مسئولین
🔻چمران وقتی یتیمخانهای را در لبنان دایر کرده بود، در آن فضا به خانم خودش میگوید ما غذایی را منبعد میخوریم که این یتیمها میخورند.
🔻خانمش میگوید یکوقت مادر من یک غذای گرم و خوبی را پخته بود برای من و مصطفی. مصطفی دیروقت آمد خانه. بهش گفتم که بیا این غذا را بخور. آمد بنشیند بخورد برگشت از من پرسید که آیا بچهها هم از همین غذا خوردند؟
🔻من به چمران گفتم نه بچهها غذای یتیمخانهای را که داشتند دایر میکردند، پولش را از اینطرف و آنطرف جور میکردند غذای آنجا را خوردند، این غذا را مادرم پخته برای شما، شما بنشین بخور.
🔻میگوید چمران با تمام گرسنگیای که داشت و ولعی که داشت برای خوردن این غذا، غذا را گذاشت کنار و گفت نه! ما که قرار گذاشتیم فقط غذایی را بخوریم که بچهها بخورند.
🔻خانم چمران میگوید که من بهش گفتم بچهها که الآن خواب هستند! شما که همیشه رعایت میکنی، حالا ایندفعه مادر من غذا درست کرده، بخور دیگر!
🔻میگوید چمران شروع کرد اشک ریختن. گفت بچهها خواب هستند، خدای بچهها که بیدار است که
#رئیسی
#شام_نذری
#زهد_انقلابی
#بیانیه_گام_دوم
📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯
🌀 #شام_مسئولین
🔰#نه_به_اشرافی_گری_مسئولین
🔻از احنف بن قيس: بر معاويه وارد شدم. از شيرينى و ترشى، آن قدر آورد كه شگفتى مرا برانگيخت. آنگاه گفت: آن غذاى رنگين را بياوريد. آنگاه، غذايى آوردند كه نفهميدم چيست.
🔹گفتم: اين چيست؟
🔻گفت: روده مرغابى است كه با مغز و روغن پسته، انباشته شده و بر آن، شكر پاشيده شده است.
🔹من گريهام گرفت.
🔻گفت: چرا گريه مىكنى؟
🔹گفتم: آفرين بر على بن ابى طالب! چنان از جان خود مايه گذاشت كه نه تو و نه غير تو نمىتوانند چنين كنند.
🔻گفت: چگونه؟
🔹گفتم: شبى هنگام افطارش بر وى وارد شدم. به من فرمود: «برخيز و با حسن و حسين، شام بخور». آنگاه خود به نماز ايستاد. هنگامى كه نمازش تمام شد، كيسهاى مُهر شده را خواست و از آن، مقدارى آرد جو در آورد و بار ديگر، آن را مُهر كرد.
🔻گفتم: اى اميرمؤمنان! تو را هيچگاه بخيل نديدهام. پس چرا بر اين كيسه جو، مُهر مىزنى؟
🔹فرمود: «از روى بُخل بر آن مهر نمىنهم؛ بلكه مىترسم حسن يا حسين، آن را به روغنى آغشته كنند و يا چرب كنند».
🔻گفتم: مگر حرام است؟
🔹فرمود: «نه؛ ولى بر پيشوايانِ حق، واجب است كه در خوردن و پوشيدن، به ناتوانترين افراد مردمشان تأسّى جويند و از مردم، با چيزى كه در توان آنان نيست، متمايز نشوند تا تهىدستان، آنان را ببينند و از خدا براى شرايطى كه در آن زندگى مىكنند، خشنود باشند و ثروتمندان، آنان را ببينند و در شُكر و فروتنى بيشتر بكوشند.
🔸عن الأحنف بن قيس: دَخَلتُ علَى مُعاوِيَةَ فَقَدَّمَ إلَيَّ مِنَ الحُلوِ وَالحامِضِ ما كَثُرَ تَعَجُّبي مِنهُ، ثُمَّ قالَ: قَدِّموا ذاكَ اللَّونِ. فَقَدَّموا لَونا ما أدري ما هُوَ، فَقُلتُ: ما هذا؟ فَقالَ: مَصارينُ البَطِّ مَحشُوَّةٌ بِالمُخِّ ودُهنِ الفُستُقِ، قَد ذُرَّ عَلَيهِ السُّكَّرُ.
🔹قالَ: فَبَكيتُ.
🔸فقالَ: ما يُبكيكَ؟
فَقُلتُ: لِلّهِ دَرُّ ابنِ أبي طالِبٍ!
🔹لقَد جادَ مِن نَفسِهِ بِما لَم تَسمَح بِهِ أنتَ ولا غَيرُكَ.
فَقالَ: وكَيفَ؟
🔸قلتُ: دَخَلتُ عَلَيهِ لَيلَةً عِندَ إفطارِهِ، فَقالَ لي: قُم فَتَعَشَّ مَعَ الحَسَنِ وَالحُسَينِ. ثُمَّ قامَ إلَى الصَّلاةِ، فَلَمّا فَرَغَ دَعى بِجِرابٍ مَختومٍ بِخاتَمِهِ، فَأَخرَجَ مِنهُ شَعيرا مَطحونا، ثُمَّ خَتَمَهُ، فَقُلتُ: يا أميرَ المُؤمِنينَ، لَم أعهَدكَ بَخيلًا! فَكَيفَ خَتَمتَ عَلى هذَا الشَّعيرِ؟
🔹فقالَ: لَم أختِمهُ بُخلًا، ولكِن خِفتُ أن يَبُسَّهُ «1» الحَسَنُ وَالحُسَينُ بِسَمنٍ أو إهالَةٍ.
🔸فقُلتُ: أحَرامٌ هُوَ؟
🔹قالَ: لا، ولكِن عَلى أئِمَّةِ الحَقِّ أن يَتَأَسَّوا بِأَضعَفِ رَعِيَّتِهِم حالًا فِي الأَكلِ وَاللِّباسِ، ولا يَتَمَيَّزونَ عَلَيهِم بِشَيءٍ لا يَقدِرونَ عَلَيهِ؛ لِيَراهُمُ الفَقيرُ فَيَرضى عَنِ اللّهِ تَعالى بِما هُوَ فيهِ، ويَراهُمُ الغَنِيُّ فَيَزدادُ شُكرا وتَواضُعا.
📚تذکر الخواص، ابن جوزی، ص110
#رئیسی
#شام_نذری
#زهد_انقلابی
#بیانیه_گام_دوم
📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از علیرضا پناهیان
🌀 طبق آیۀ قرآن، چند قطبیکردن جامعه یک روش فرعونی برای تسلط بر جامعه است
🌀 برای هردو گروه که دوقطبیِ «اصلاحطلب اصولگرا» را پذیرفتند متأسفم! چون به ضعیفشدن جامعه کمک کردند
🔻 #آخرین_آمادگی_برای_ظهور (ج۷)- ۲
🔹 قرآن دربارۀ مدیریت فرعونی توضیح میدهد و میفرماید «جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» فرعون قومی را که میخواست بر آنها تسلط پیدا کند «چند قطبی» کرد! چند قطبیکردن جامعه یکی از رفتارهای فراعنه برای تسلط بر جامعه است.
🔹 برخی از سیاستمداران در جامعۀ ما اگر مقولهای مثل «دوقطبیکردن جامعه به اصلاحطلب و اصولگرا» نباشد اصلاً حیات سیاسی نخواهند داشت.
🔹 بنده برای هردو گروه که این دوقطبی را پذیرفتند کاملاً متأسفم! اگر کسی انقلابی بوده و به او گفتند «اصولگرا» حتماً اشتباه کرده که پذیرفته؛ چون به «شِیَعاً»شدنِ جامعه کمک کرده و این یعنی ضعیفشدن جامعه و امکان سلطه بر جامعه توسط فراعنه.
🔹 این دوقطبیسازی، از ابتدا یا دست افراد نادان بوده یا دست دشمنان دانا. صهیونیستها تمام دنیا را به این شیوه دارند اداره میکنند، یعنی جامعه را پاره پاره و قطببندی کرده و مردم را سر کار میگذارند که «یکدفعه به این طرف رأی بده، یکدفعه به آن طرف رأی بده!» جالب اینجاست که تهِ هر دو قطب هم خودشان هستند!
🔹 البته در جامعۀ ما نتوانستند این طرح را واقعاً خوب اجرا کنند و این طرح در جامعۀ ما، بهشدت گیج اجرا شده است. همین رئیسجمهور ما یک زمانی جزء رئوس جریان اصولگرایی بود و همیشه اسمش در لیستها بود ولی حالا آمده است اینطرف! یا آنیکی میرود آنطرف و...
🔹 چرا در کشور ما نمیتوانند این دوقطبیسازی را خوب اجرا کنند؟ چون اینجا یک جریان مدیریتی صحیح به نام «مدیریت ولایی» وجود دارد. اما وقتی ببینند بازیشان به نتیجه نمیرسد، یک دو قطبیِ دیگر درست میکنند. روزنامههای بیبیسیچی هم سعی میکنند همهچیز را دو قطبی کنند؛ همانطور که بیبیسیِ خبیث این کار را میکند!
🔹 بین مادر و نامادری اگر دعوا بشود، مادر از حق خودش میگذرد تا بچه سالم بماند، ولی اگر هردو طرفِ دعوا نامادری باشند چه؟ بچه شقّه میشود! این طرحی است که صهیونیستها دارند آمریکا و اروپا را با آن اداره میکنند؛ خُب چرا همین را در ایران اجرا نکنند؟! شما فکر میکنید سیاستمدارهای ما خیلی باهوش هستند که بازی نخورند!
🔹 ما به این بازیِ کثیف «اصولگرا اصلاحطلببازی» رسمیت دادهایم و این موجب خفقان روانی در جامعه شده است؛ چون هرکسی میخواهد حرفی بزند اول انگِ اصولگرا یا اصلاحطلب به او میزنند تا نگذارند آن طایفۀ مقابل، حرفش را بشنود. وقتی دو گروه به همدیگر ناسزا میگویند؛ نه جای اظهار نظر و گفتگو باقی میماند نه جای نقد علمی!
🔹 این خفقان موجب شده است در هر دو گروه، ضُعفای آنها بالا بیایند، چون میگویند: «این بالاخره آدمِ ما است و باید از او طرفداری کنیم و اِلا آبرویمان در خطر است!» مگر اینجا عصر جاهلیت است؟!
🔹 در تاریخ اسلام فقط یکبار پیامبر با امت خودش قهر کرد، آن هم زمانی بود که «عبداللهبناُبی» مردم مدینه را به دو قسمت کرد و بر شقاق مهاجر و انصار تأکید کرد. گفت «ما انصار باید علیه مهاجرین قیام کنیم، آنها ما را قبول ندارند و ما آنها را قبول نداریم!» وقتی این حرف به گوش پیغمبر(ص) رسید آنقدر غضبناک شد که یکروز با کسی حرف نزد. سورۀ منافقین هم در همین باره نازل شد.
👤علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه امامصادق(ع)- ۹۸.۶.۱۵
@Panahian_ir
هدایت شده از علیرضا پناهیان
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آی مجلس! چه چیزی را از ملت پنهان میکنید؟
➕پیشنهاد علیرضا پناهیان برای رسوا شدن مخالفین شفافیت آرای نمایندگان مجلس
#تصویری
@Panahian_ir
🏴 توصیف روز تاسوعا از زبان امام صادق (ع)
🔰امام صادق (ع):
🔻تَاسُوعَا يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ وَ أَصْحَابُهُ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ ع وَ أَصْحَابَهُ وَ أَيْقَنُوا أَنَّهُ لَا يَأْتِي الْحُسَيْنَ نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدُّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفَ الْغَرِيب
🔻تاسوعا روزى است كه امام حسين عليه السلام و يارانش در كربلا محاصره شدند و اهل شام در اطراف آنان اجتماع نمودند. ابن مرجانه و ابن سعد از كثرت لشكر خود خوشحال شدند و امام حسين و ياران او را در آن روز ضعيف شمردند يقين كردند كه براى حسين عليه السلام ياورى نخواهد آمد و اهل عراق آن حضرت را امداد نخواهند كرد. پدرم بفداى آن حسينى كه ضعيف شمرده شد و غريب بود!!
📚 کافی، ج4، ص147
📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
📌پی دی اف | نگاهی به ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع)
👈🏻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی
🔻دریافت:
📎 Panahian.ir/post/5724
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
هدایت شده از حوزه و تبلیغ | علیرضا پناهیان
Panahian_Hawzah-AdabZiyaratEmamHosein.pdf
717.5K
📌 نگاهی به ضرورت، فضیلت و آداب زیارت امام حسین(ع)
👈🏻 کاری از گروه پژوهشی موسسه بیان معنوی
✅ اختصاصی کانال مطالب حوزوی علیرضا پناهیان
@Panahian_Hawzah
🔰 #افول_آمریکا
📌مقام معظم رهبری: آمریکا از چهل سال پیش ضعیف تر و ایران قوی تر شده است
🔹امروز وضع آمریکا را در یک نگاه وسیع که میبینیم این است که قدرت آمریکا رو به افول و رو به زوال است. آمریکای امروز از آمریکای چهل سال قبل بهمراتب ضعیفتر است.
🔹آمریکا رو به افول است؛ این را همه بدانند. این [افول] مربوط به امروز و دیروز هم نیست و یک مسئلهی بلندمدت است. اینها #محکوم هستند به اینکه ساقط شوند و افول کنند.نقطهی مقابل افول آمریکا، جمهوری اسلامی است که از صفر شروع کرده و در طول این ۴۰ سال مرتباً پیش رفته است.
📚حسینیه امام خمینی(ره) - ۱۲ آبان۹۷
#منبر_مکتوب
📌به ما بپیوندید 👌 ورود فقط مخصوص طلاب 👉
✅ #کانال_حکمت_بیان
╭┅─────────┅╮
🆔https://eitaa.com/hekmatebayan
╰┅─────────┅╯