eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
517 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️ شهادت امام حسن عسگری (ع) تسلیت باد @hekmateislami
🌺 السَّلامُ عَلَيْكَ، عَجَّلَ اللَّهُ لَكَ مَا وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ، أَنَا مَوْلاكَ عَارِفٌ بِأُولاكَ وَ أُخْرَاكَ، أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ، وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَى يَدَيْكَ، 🌺 سالروز آغاز امامت و ولایت حضرت مهدی موعود موجود(عج) بر منتظران و حقیقت جویان تبریک و تهنیت باد. @hekmateislami
کلاس مصباح الانس استاد حضرت حجت الاسلام والمسلمین آقای رمضانی امروز دوشنبه 1399/08/05 یک ساعت به مغرب برگزار می گردد. مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
◀️یکصد و شانزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "بررسی و نقد تقابل نظریه فرگشت با برهان نظم از دیدگاه داوکینز"با ارائه حجت الاسلام دکتر حامد ساجدی– سه شنبه 29 مهر 99 : 🔹برهان نظم یکی از براهین مهم در الهیات محسوب می شود. درست است که در کتب فلسفه و کلام اسلامی، براهین دیگری مانند برهان امکان و وجوب و برهان صدیقین جایگاه مهمتری دارند و متقن تر محسوب می شوند، اما در مقام برقراری ارتباط با اندیشمندان غربی معاصر، برهان نظم کارایی بیشتری دارد، زیرا سعی می کند از همان مبانی مورد پذیرش دانشمندان تجربی استفاده کند. برهان امکان و وجوب از اصل علیت استفاده می کند یعنی بر این گزاره مبتنی است که «هر ممکن الوجودی نیازمند علت است». این گزاره هرچند نزد ما بدیهی شمرده می شود، در فضای فلسفه غرب و علم مدرن، مورد تردید است زیرا دانشمندان در پدیده های مختلفی مانند کنشهای ذرات کوانتومی، اصل عدم موجبیت و عدم قطعیت را پذیرفته اند و به عبارتی دیگر تصادف هستی شناختی را به رسمیت شناخته اند. بنابراین ما اگر برهانی داشته باشیم که بتواند بدون استفاده از اصل علیت حداکثری رهیافتی به الهیات داشته باشد باید برای ما مهم باشد. برهان نظم اینگونه است، زیرا صرفاً علیت را به همان میزانی که در علوم تجربی پذیرفته شده است می پذیرد. در علوم تجربی هر گاه ببیند بین دو پدیده همواره توالی وجود دارد اولی را علت دومی محسوب می کنند. همین علیت حداقلی برای برهان نظم هم کافی است. بنابراین برهان نظم به دلیل مقبولیت عمومی ای که دارد و اینکه از مبانی استفاده می کند که مورد پذیرش دانشمندان است و همچنین از متن پدیده های تجربی استدلال را آغاز می کند برای ما دارای اهمیت است. 🔸از سوی دیگر در متون دینی ما به پدیده های طبیعی به عنوان آیات و نشانه های خداوند اشاره شده است که ما با احیای برهان نظم می توانیم وجه اعتبار این دیدگاه دینی را نیز تبیین کنیم. لذا دفع شبهات پیرامون برهان نظم از نظر الهیاتی برای ما دارای اهمیت است. در میان شبهاتی که به برهان نظم وارد شده است، به نظر می رسد از نظر تاریخی مهمترین شبهه، همین شبهه ای است که نظریه تکامل یا فرگشت ایجاد کرده است، زیرا تا قبل از پدید آمدن این نظریه، با وجود اینکه اشکالات هیوم و کانت مطرح شده بود، کتاب الهیات طبیعی ویلیام پیلی دارای مقبولیت عمومی بود به نحوی که حتی خود داروین هم آن را حفظ بود. از این رو بحث کردن پیرامون تقابل نظریه فرگشت و برهان نظم حائز اهمیت است. در این باره به طور خاص به دیدگاه ریچارد داوکینز به عنوان نماینده طبیعت گرایی و الحاد مدرن توجه می شود. 🔹به طور کلی سه رویکرد در نحوه مواجهه بین نظریه فرگشت و برهان نظم وجود دارد:... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11097 @hekmateislami
◀️دومین شماره فصلنامه خبری حکمت اسلامی Islamic Philosophy Monitor به زبان انگلیسی و به صورت الکترونیکی از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد. 🔹مخاطب اصلی فصلنامه خبری حکمت اسلامی Islamic Philosophy Monitor اساتید، نخبگان و فرهیختگان علوم عقلی و مراکز مرتبط با علوم عقلی در خارج از کشور می باشند. 🔸در دومین شماره از این نشریه خبری معرفی بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، بررسی ظرفیت های بین المللی حکمت اسلامی در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر علی عباسی ریاست جامعه لمصطفی العالیمه، معرفی کتاب و فصلنامه، گزارش نشست و جلسات علمی، معرفی مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم و … منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. 🔹فصلنامه خبری حکمت اسلامی Islamic Philosophy Monitor به صاحب امتیازی مجمع عالی حکمت اسلامی و با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن قمی معاون بین الملل مجمع عالی حکمت اسلامی و زیر نظر شورای سیاستگذاری هر سه ماه یکبار و به زبان انگلیسی منتشر و گزارشی از اخبار و ظرفیت های حکمت اسلامی را در سطح بین الملل منتشر و اطلاع رسانی خواهد کرد. گرچه زبان اصلی فصلنامه انگلیسی می باشد اما قرار است بزودی به زبان عربی نیز ترجمه و منتشر شود. ✅http://hekmateislami.com/?p=11100 @hekmateislami
◀️نشست علمی « نقش علوم عقلی در تمدن نوین اسلامی » ، پنج شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ با حضور صاحب نظران، به صورت حضوری(محدود) و مجازی در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. 🔹در این نشست علمی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری و حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی به عنوان کارشناسان بحث و جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی به عنوان دبیر علمی در خصوص موضوع یاد شده به تبادل نظر و بیان دیدگاه های خود پرداختند که خلاصۀ نشست در پی می آید. در ابتدا، دبیر علمی نشست پس از بیان ضرورت بحث، تعریفی از علوم عقلی و تمدّن ارائه کردند. در این بحث، علوم عقلی علومی هستند که پدیده های مختلف را با استدلال عقلی، برهانی و فلسفی مطالعه می کنند. این علوم در سه طبقه قابل تقسیم هستند: ۱- شاخه های مختلف علوم فلسفی، ۲- آن بخش از علوم الهیاتی که روش عقلی دارند، و ۳- علوم ریاضی. تمدّن نیز بالاترین و گسترده ترین مفهوم اجتماعی و تاریخی، و برآیند عناصر چهارگانۀ سرمایه ها و دستاوردهای سخت و نرم است که به صورت یک واحد بزرگ و مستقلّ اجتماعی پدید آمده و جوامع گوناگون جغرافیایی یا تاریخی را در بر می گیرد. این برآیند از یک اندیشۀ تعمیم یافته متأثّر است که در یک بازۀ زمانی و فرآیند تاریخی محقّق می شود. 🔸پس از بیان مبادی تصوّری، کارشناسان محترم موضوع را از دو منظر تاریخ شناختی و پدیدارشناختی مورد بررسی قرار دادند. جناب آقای دکتر الویری تمدّن را فرآیندی دولایه دانستند. لایۀ زیرین آن مستقل از ارادۀ انسان است. این لایه، سنّت های الهی حاکم بر جوامع بشری و قانون های تاریخی کشف شده توسّط بشر را شامل می شود. لایۀ رویین این فرآیند تحت تأثیر اراده های هم افزای انسانی شکل می گیرد. بر این اساس خودآگاهی انسان ها نسبت به قرار گرفتن در یک وضعیّت تمدّنی در کاهش هزینه ها و افزایش سرعت رسیدن به آن، نقش اساسی دارد. ایشان بیان کردند که هر دو لایۀ تمدّن نیازمند تبیین های علوم عقلی است. در لایۀ زیرین، الهیات سنّت ها را تعریف می کند و نحوۀ شکل گیری و اثرگذاری اجتماعی اراده های هم افزا را تبیین می کند. در لایۀ رویین نیز علوم عقلی و به ویژه فلسفه، نحوۀ ترکیب مؤلّفه های چهارگانه و تعیین نسبت میان «برآیند» و «ترکیب» را تبیین می کند. ضمن اینکه نقش فلسفه و الهیات عقلی را در تعریف انسان ـ به عنوان کنش گر اصلی تاریخ و تمدّن ـ و جامعه، و تعیین اصالت یا عدم اصالت آن غیر قابل انکار دانستند. دکتر الویری با تأکید بر لزوم بهره گیری تمدّن از یک بنیان اندیشه ای، نظام اندیشه ای تمدّن ساز را نظامی جامع دانستند که تحت جامعیّت آن، تبیین های لازم از سوی علوم عقلی ارائه می شود. از نظر ایشان، جامعیّت بنیان اندیشه و رسوخ آن در تار و پود تمدّن را می توان در تمدّن های اسلامی و غربی، و حتّی خرده تمدّن مارکسیستی شاهد بود. ایشان منظور از عقلانیّت را برخورداری از منطق روشن و سازگاری درونی دانستند به گونه ای که بتواند مجموعه ای را از خود متأثّر کند؛ نه اینکه لزوماً به معنای مبتنی بودن بر عقل باشد. از این منظر است که می تواند از عقلانیّت تمدّن غرب سخن گفت و آن را نقد کرد. ضمن اینکه نحوۀ رسوخ این عقلانیّت در تار و پود وجودی تمدّن غرب می تواند منبع الهام ما باشد. ایشان تصریح کردند که علوم عقلی در تمدّن پیشین اسلامی سهم وجودی داشتند نه سهم ایجادی. آن تمدّن یک تمدّن دینی بود که بر مبنای فهم متولیان امور دینی از آموزه های قرآنی و روایی شکل گرفت. فقه عنصر اصلی آن تمدّن به شمار می رفت و علوم عقلی متأخّر از آن تمدّن پدید آمدند. اگر تمدّن پیشین اسلامی را به مثابۀ یک وضعیّت در نظر بگیریم، از این جهت که مسلمانان میراث عقلی تمدّن های دیگر را بازتولید کردند و گسترش دادند علوم عقلی قطعاً جایگاه بسیار شاخص یافت. امّا این تنها در حدّ وجودی باقی ماند. امّا امروز، این علوم به بازخوانی متون دینی و فهم نظام اندیشه ای پیشین کمک کنند، و از آیات قرآن تبیین های عقلی معطوف به ساختن جامعه عرضه کنند. میراث پدید آمده از فیلسوفان و متکلّمان مسلمان را از این منظر مورد مطالعه قرار دهند. از نقش اندیشه ای توده های مردم نیز نباید غافل شد و آنجا که پای مردم به میان می آید باید آنها را به خوبی مدیریّت کرد، چراکه رها کردن آن آسیب های جدّی به بار می آورد و تمدّن را از مسیر خود منحرف می کند.... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11109 @hekmateislami
◀️کتاب "کلام اسلامی" جلد دوم نوشته جناب آقای دکترحسن یوسفیان به همت انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. ✅http://hekmateislami.com/?p=11118 @hekmateislami
🔹ششمین ویژه‌برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
هم اکنون مصاحبه مطبوعاتی ششمین ویژه برنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی ۱۷ آبان ۱۳۹۹ مجمع عالی حکمت اسلامی @hekmateislami
🔹لینک برگزاری جلسه فلسفه علوم انسانی ✅https://engage.shatel.com/b/hek-y9g-tqx @hekmateislami