eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.4هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
519 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️یکصد و چهل و ششمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “بررسی رویکردهای اخلاقی بر اساس بازنگری در نظریه آیت الله مصباح یزدی در اخلاق هنجاری” با ارائه آقای دکتر محسن شکوه – چهارشنبه 10 شهریور 1400 : 🔹سعی ما بر این است که با محور قرار دادن نظریه آیت الله مصباح در اخلاق هنجاری و پیراستن آن از چند ابهام، مبنایی برای تحلیل و داوری در مورد رویکردهای گوناگون اخلاقی اتخاذ شود. نظریه آیت الله مصباح در اخلاق هنجاری را می‌توان این گونه توضیح داد: ارزش اخلاقی فعل اختیاری تابع تأثیری است که این فعل در رسیدن انسان (یعنی فاعل) به کمال حقیقی دارد. برای رسیدن به کمال هم حسن فعلی نیاز است و هم حسن فاعلی که در اندیشه اسلامی نیت تقرب نام دارد. بدون ایمان به خداوند به مثابه کمال نهایی، امکان نیت تقرب وجود ندارد. بنابراین حد نصاب ارزش اخلاقی در اسلام ایمان به خداست. و کارهای خیرخواهانه کفار موجب سعادت ابدی نمی شود و ارزش شان قریب به حد نصاب است به این معنا که تنها انسان را برای نزدیکی به کمال آماده می‌کند. این اندیشه از چند جهت می‌تواند مورد بازنگری قرار گیرد. ما در صدد هستیم که اولا با رد کردن حب ذات به عنوان معیار ارزش اخلاقی، هر کاری را که موجب کمال حقیقی در هستی شود، ارزشمند تلقی کنیم. ثانیا برای افعال خیرخواهانه کفار ارزش اخلاقی (هرچند کم) تصویر نماییم. 🔸1- حب ذات و سایر گرایش‌های تکوینی در انسان -از آن جهت که تمایل انسان هستند- نمی‌توانند معیار ارزش اخلاقی باشند. ارزش اخلاقی از جهت مفهومی نباید به مطلوبیت شخص فاعل تفسیر شود. بلکه باید از افق نگاه فاعل اخلاقی فاصله گرفت و ارزش اخلاقی را صرفا از جهت عقلی بررسی کرد. معقول نیست که «چون به لحاظ روانشناختی فلان کمال مطلوب من است، پس به لحاظ اخلاقی کاری که مرا به آن کمال برساند ارزشمند است.» صرف اینکه فلان گرایش در ما باشد، دلیل نمی شود که تلاش برای تأمین این گرایش ارزش اخلاقی داشته باشد. با استفاده از فرمایش استاد مصباح در کتاب «فلسفه اخلاق»، ص64، می توان گفت: اگر فطرت طور دیگری آفریده شده بود، مثلا به نقص و فنا علاقه می‌داشت آنگاه کاری که منجر به نقص شود، باید دارای ارزش اخلاقی می‌شد. حال آنکه چنین چیزی پذیرفته نیست. بنابراین مطلوبیت اخلاقی نمی‌تواند دائرمدار خواسته‌های انسانی باشد. بلکه باید به ادراک عقلی یا عقلایی مستند باشد. تنها ملاک عقلی، کمال حقیقی است؛ چه برای خود چه برای دیگران. 🔸2- اینطور نیست که انسان تنها به دنبال کمال برای ذات باشد. گرچه گاهی مطلوب انسان بر پایه حب ذات رسیدن به کمال شخصی است، اما بسیار رخ می‌دهد که مطلوب او بر پایه حب غیر، رساندن کمال به دیگران است. استاد مصباح معتقدند: در کارهای خیر نسبت به دیگران نیز در واقع هدف اصلی فاعل، تامین احساسات انسان دوستانه خود است نه رساندن کمال به دیگران. در بررسی این مسأله باید گفت: اولا می پذیریم که هدف اصلی از چنین افعالی نیز ارضای گرایش های درونی و برطرف کردن رنج درونی فاعل است (خودگرایی روانشناختی)، اما سوال این است که آیا پاسخ دادن به چنین رنجی کاری اخلاقی محسوب می‌شود؟ به نظر می رسد در این موارد برای سنجیدن ارزش اخلاقی باید کمال رسانی بر مبنای حب به غیر را مد نظر قرار داد و ارزش آن را بررسی نمود، چه اینکه صرف برطرف کردن رنج درونی کاری اخلاقی نیست؛ بلکه این کمال‌رسانی به دیگران است که عقلا ارزشمند می‌باشد. ثانیا عقلا فردی را که از دیدن فقر مردم بیشتر رنجور می شود، اخلاقی‌تر می‌دانند. زیرا همانطور که فعل صدقه دادن کاری اخلاقی است، حال رقت قلب نیز وصفی اخلاقی است. و می دانیم که اخلاق شامل اوصاف نفسانی که منشأ اختیاری دارند نیز می‌شود. پر واضح است که چنین وصفی تنها ناشی از حب غیر است، نه حب ذات. زیرا هنوز به مرحله صدقه دادن نرسیده تا گفته شود برای درمان رنج خود صدقه می‌دهد... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=12220 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه معرفت شناسی وارد جلسه شوید. ✅https://b2n.ir/marefatshenasi @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه غرب وارد جلسه شوید. ✅https://b2n.ir/f.gharb @hekmateislami
▪️انا لله وانا اليه راجعون با نهایت تاسف و تاثر ارتحال جانسوز استاد گرامی محقق متخلق و سالک زاهد جناب آقاى محسن بيدارفر (رحمة الله عليه) را خدمت بازماندگان، دوستان و علاقمندان به حکمت اسلامی تسلیت عرض می کنیم. @hekmateislami
پیام تسليت مجمع عالی حکمت اسلامی در پی ارتحال مرحوم آقاى محسن بيدارفر بسم الله الرحمن الرحيم انا لله وانا اليه راجعون با نهایت تاسف و تاثر ارتحال جانسوز استاد گرامی محقق متخلق و سالک زاهد جناب آقاى محسن بيدارفر (رحمة الله عليه) را خدمت بازماندگان، دوستان و علاقمندان به حکمت اسلامی تسلیت عرض می کنیم. بهره گیری از محضر اساتید معزز و اساطین معظم حکمت و فلسفه اسلامی همراه با علاقمندی وافر ايشان به معارف الهی و علوم عقلی باعث گردید در ایام غربت حکمت اسلامی، آثار فراوانی از صحف قرآنی متون کلامی فلسفی و عرفانی را تحقیق، تتبع، احیا، تصحیح و نشر دهد تا علاقمندان علوم عقلی اسلامی از این گنجینه کم نظیر بی بهره نمانند و این آثار به فراموشی سپرده نشود. بی شک خدمات علمی و اهتمام آن فقید سعید و آن فرزانه حکمت دوست در جمع اوری، چاپ و نشر آثار مهم حکمی از مصادیق باقیات الصالحات است و تلاش های مخلصانه ايشان فراموش ناشدنی است و ان شاالله ذخیره روز حساب خواهد شد. مجمع عالی حکمت اسلامی با تسليت مجدد ارتحال استاد محسن بیدارفر، از درگاه خدای منان مسئلت دارد روح آن مرحوم را مشمول لطف و عنایت خاص خود قرار دهد و به بهره مند شدگان از آثار و تلاش های خالصانه ایشان، توفیق قدرشناسی عطا فرماید. مجمع عالی حکمت اسلامی ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ @hekmateislami
🔹چهاردهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 منتشر شد. ✅http://hekmateislami.com/?p=12229 @hekmateislami
شهادت امام حسن مجتبی(ع) تسلیت باد. @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید. ✅https://b2n.ir/f.honar @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅https://b2n.ir/f.siasi @hekmateislami
◀️یکصد و بیست و چهارمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “بررسی مرکز تصمیم گیری -در دولت- از منظر فلسفه سیاسی اسلامی" (جلسه سوم) – سه شنبه 16 شهریور 1400 : 🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی: در خصوص مرکز تصمیم گیری در دولت چند رویکرد وجود دارد: در نظام ها و رویکردهای لیبرالیستی مرکز تصمیم گیری را مردم می‌دانند. در رویکرد اسلامی رهبر را مرکز تصمیم تصمیم گیری می دانند. در رویکردی دیگر آنچه به بحث هدایت مربوط می‌شود، مرکز تصمیم گیری را رهبر و امام جامعه می دانند و آنچه به امور دنیوی بر می گردد مردم را مرکز تصمیم گیری می دانند. در قرآن کریم با بررسی داستان های مروبط به بنی اسراییل همچون داستان‌ هارون، موسی و یا داستان طالوت هم می‌توان نسبت به بحث مرکز تصمیم گیری استفاده کرد که افرادی که از دستور طالوت که نقش فرمانده را بر عهده داشتند، پیروی کردند، پیروز شدند. (آیه 247 بقره) در قرآن کریم به جاهایی که بحث تصمیم گیری مطرح بوده و حتی نسبت به امور دنیوی، رأی رهبر را فصل الخطاب می داند. 🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر داوود مهدوی زادگان: محوری‌ترین آیه در خصوص تصمیم گیری، آیه مشورت (وشاورهم فی الامر؛ آل عمران 159) این آیه در کانون آیات مربوط به تصمیم گیری می‌تواند قرار گیرد که برای تصمیم گیری اول یک مشورتی باید انجام شود و وقتی پیامبر به اصلی رسیدند و تصمیمی را گرفتند، با توکل به خدا انجام دهند. لذا طبق این آیه، برای تصمیم دیگری یک امر مقدماتی لازم است که همان مشورت است و اینکه با چه کسانی باید مشورت شود، این را می‌شود از سیره پیامبر اسلام (ص) استفاده کرد. مشورت جنبه همگانی دارد، چرا که مرکز حکومت پیامبر مسجد بود و در مسجد همه افراد حضور داشتند، لذا مشورت جنبه همگانی دارد. نکته دیگر اینکه باید بین مرکز تصمیم گیری و مرجع تصمیم گیری تمایز قائل شد. مرکز یعنی به کدام سمت التفات داشته باشد و مرجع اینکه چه هیئت و یا ترکیبی تصمیم می‌گیرد. هیئت تصمیم گیری که همان مرکز است و کسانی که مشورت می‌دهند ولی شخص پیامبر مرجع تصمیم گیری است و این تفاوت را بین مرکز و مرجع تصمیم گیری باید داشته باشیم. 🔹آقای دکتر علیرضا صدرا: اهل سنت (اندیشه سیاسی اهل سنت) معتقد است رهبر فقط شأن هدایت دارد و شأن دیگری ندارد، لذا برای رهبر شان تصمیم گیری قائل نیستند. شیعه براساس اندیشه سیاسی معتقد است رهبری و امامت سه شأن دارد. 1. نقش مربی؛ 2. نقش معلم؛ 3. شأن مدیر بودن. برای مدیر بودن باید دو شأن اول حتما باشد. در رابطه با شأن سوم یعنی شان مدیریت جامعه، 5 عنصر لازم است و باید وجود داشته باشد: ... ادامه در... ✅https://hekmateislami.com/?p=12246 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه وارد جلسه شوید. ✅https://b2n.ir/g.falsafe @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه اخلاق وارد جلسه شوید. ✅https://b2n.ir/f.akhlagh @hekmateislami
🔹چهاردهمین درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی سال تحصیلی 1401-1400 ویرایش دوم ✅http://hekmateislami.com/?p=12229 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه معرفت شناسی وارد جلسه شوید. ✅https://b2n.ir/marefatshenasi @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه کارگروه حکمت عملی وارد جلسه شوید. ✅https://b2n.ir/hekmat.amali @hekmateislami
◀️یکصد و چهل و هفتمین جلسه گروه علمی فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “بررسی رویکردهای اخلاقی بر اساس بازنگری در نظریه آیت الله مصباح یزدی در اخلاق هنجاری(جلسه دوم)” با ارائه آقای دکتر محسن شکوه – چهارشنبه 24 شهریور 1400 : 🔹1- طبق مبنای آیت الله مصباح کار خیر باید به همراه انگیزه رسیدن به کمال شخصی باشد وگرنه شخص به آن کمال نخواهد رسید. پس کارهای عاطفی و خیرخواهانه مسلمانان که توجهی به قرب الی الله و بهشت و جهنم ندارند، ارزش چندانی ندارد. اما روایات و تجربه های نزدیک به مرگ خلاف این مطلب است. برای نمونه شیخ حر عاملی بابی با عنوان «اسْتِحْبَابِ تَقْبِيلِ الْإِنْسَانِ وُلْدَهُ عَلَى وَجْهِ الرَّحْمَة» باز کرده که در هیچ کدام از روایات آن سخنی از قصد تقرب نیست و بر کار عاطفی ثوابهای اخروی مترتب شده است. مثلا: أَكْثِرُوا مِنْ قُبْلَةِ أَوْلَادِكُمْ فَإِنَّ لَكُمْ بِكُلِّ قُبْلَةٍ دَرَجَةً فِي الْجَنَّةِ مَسِيرَةَ خَمْسِمِائَةِ عَامٍ. در برخی روایات تصریح شده که برای سعادت ابدی در هر کاری قصد تقرب لازم نیست. برای نمونه حضرت رسول در خطاب به امیرالمؤمنین فرمودند: «يَا عَلِيُّ مَنْ تَرَكَ‏ الْخَمْرَ لِغَيْرِ اللَّهِ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِيقِ الْمَخْتُومِ» امام پرسیدند: «لِغَيْرِ اللَّهِ؟!» فرمودند: «نَعَمْ وَ اللَّهِ صِيَانَةً لِنَفْسِهِ يَشْكُرُهُ اللَّهُ عَلَى ذَلِكَ» 🔸2- طبق مبنای ایشان، مستضعفین نباید به سعادت ابدی برسند چون ایمان ندارند. حتی کسی که به خاطر شکر منعم یا دفع ضرر احتمالی یا حقیقت طلبی یا کمال طلبی یا ... دنبال دین است و قبل از کشف حقانیت اسلام بدون ایمان فوت می کند، کارش بی ارزش است. اما طبق سایر فرمایشات آیت الله مصباح و روایات مربوط به استضعاف چنین افرادی امکان سعادت ابدی را دارند. 🔹3- طبق مبنای ایشان با غیر مسلمانان گفتمان مشترک نخواهیم داشت. هنگام تبلیغ دین، زبان مشترک ما با یک کافر یا اهل کتاب، اهتمام شریعت به انسانیت است. اما با مبنای مورد نظر وقتی او متوجه شود که کارش از نظر دینی هیچ ارزشی ندارد، آیا به دین جذب می شود؟ در ادامه با توجه به انگیزه هایی که یک فرد از انجام کار می تواند داشته باشد، گرایش های انسانی را تقسیم بندی کرده و ارزش اخلاقی هر قسم را بررسی می کنیم. فعل ممکن است به خاطر کمال طلبی یا کامل طلبی صورت پذیرد. کما اینکه ممکن است ناظر به دنیا یا آخرت باشد و در هر شاخه ممکن است کمال مادی یا معنوی مد نظر باشد. همچنین ممکن است این کمال را برای خود یا دیگران بخواهد... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=12258 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅https://b2n.ir/f.siasi @hekmateislami