eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.5هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
524 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.gharb @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تیزر کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمد حسین طباطبایی 🌐 http://hekmateislami.com/ @hekmateislami
⬅️دویست و نوزدهمین جلسه گروه علمی معرفت شناسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “اعتبار و واقع نمایی معارف فطری” با ارائه حجت الاسلام دکتر احمد ابوترابی –شنبه 16 بهمن 1400 : 🔸خلاصه مباحث جلسه اخير درباره فطرت موضوع: پاسخ به سؤالات جلسه گذشته • ديدگاه آيت‌الله فياضي حفظه الله تعالي درباره علم حضوري به خدا: در ديداري كه در روز شنبه هفته گذشته با ايشان داشتم، ايشان فرمودند: بنده هم معتقد به اين هستم كه آنچه در عالم ذر رخ داد علم حضوري به خدا بوده و آنچه باقي مانده است نيز علم حضوري است به ويژه به خاطر تعبير نسو الموقف و بقيت المعرفة و عبارت نسو الموقف و ثبتت المعرفة كه ظهور در بقاي همان علم عالم ذر است البته اين علم براي همه و هميشه وجود دارد اما براي همه و هميشه آگاهانه نيست در شرايط خاصي آگاهانه مي‌شود. • سؤال شد آيا علم حصولي تصديقي خبري فطري همان بديهيات اوليه نيست؛ جواب: خير. بديهيات اوليه را عقل از راه درك تصورات به صدقشان پي مي‌برد درحاليكه فرض اين است كه علم حصولي تصديقي، فطري به همراه آفرينش است. البته ما نگفتيم که چنين علمي وجود دارد گفتيم اگر وجود داشته باشد به دليل حكمت خدا و عدم اغراء به جهل بايد واقعيت را درست نشان دهد. • سؤال شد كه در گفتار شما تفاوت غريزه و فطرت معلوم نشد. جواب: غريزه و فطرت طبق معناي لغوي اندکي تفاوت دارند اما مراد از آنها از حيث غير اکتسابي بودن يكي است اما در اصطلاح و كاربردها غريزه گاهي به تمايلات حيوانات اختصاص دارد كه در اين صورت مخصوصا حيوانات است و گاهي در كاربرد به امور حيواني اطلاق مي‌شود كه در اين صورت مشترك ميان انسان و حيوان است و امور حيواني انسان را هم در بر مي‌گيرد. در اين صورت تفاوت ماهوي آنها اين است كه از ويژگي‌ها جنس مشترک انسان و حيوانات است و امور فطري در كاربرد، اختصاص به امور انساني، مثل امور مربوط به جنبه اخلاقي و الهي و كمالي انسان دارد و ريشه در صورت نوعيه نفس انساني دارد. البته تفاوت‌هاي زياد ديگري هم گفته شده است كه غالبا درست نيست مثلا اينكه امور غريزي ناآگاهانه است يا اينكه امور غريزي غير اختياري است اين دو مطلب درست به نظر نمي‌رسد البته در امور غريزي، علم غريزي گفته نمي‌شود بلكه به تمايلات اختصاص دارد. • سؤال شد اينكه گفته مي‌شود فطرت سازوارگي با فطري بودن همه اجزاء دين سازگار است مطلب درستي است ولي اينكه آيه فطرت به فطرت سازوارگي اختصاص باشد قطعي نيست جواب: به نظر مي‌رسد نظر جناب دكتر يوسفي در اين مورد درست است زيرا: اولا مرحوم علامه طباطبايي به صراحت نگفته‌اند اين آيه صرفا به فطرت سازوارگي اختصاص دارد بلكه فقط اين بحث را ذيل آيه فطرت آورده‌اند، ثانيا خود مرحوم علامه در مواردي در توجيه فطري بودن دين آن را به اصول سه‌گانه اعتقادي اختصاص داده‌اند. البته در برخي روايات گفته شده است مراد از دين در اين آيه دين اسلام است كه اطلاق آن همه دين را در بر دارد. اما اينكه بنده فطرت سازوارگي را مطرح كردم براي پاسخ به اين سخن آقاي مصطفي ملكيان بود كه گفته بود فطري بودن همه دين كه مفسران و انديشمندان مسلمان مطرح كرده‌اند بر خلاف عقل و وجدان است چون نه علم فطري به همه دين را در خود احساس مي‌كنيم نه تمايل فطري به همه احكام شريعت وجود دارد بنده در جواب عرض كردم فطري بودن همه دين را اگر به معناي فطرت سازوارگي بگيريم نه مستلزم علم فطري است و نه مستلزم گرايش فطري بلكه هماهنگي دين با ساختار وجود انسان در حركت به سوي تكامل يكي از معاني فطري بودن دين است. • سؤال شد: آيا اگر علم حصولي فطري در انسان باشد آيا خود همين دليل نيازمندي واقع نمايي علم حصولي به دليل نيست چرا كه نهايتا چنين تصديقي ريشه در فاعل‌شناسا دارد نه واقعيت. در جواب عرض شد: اين مطلب درست و دقيق است همانطور كه علامه آيت‌الله مصباح هم گفته‌اند علم حصولي فطري به اين معناست كه اين علم از واقعيت گرفته نشده است پس بايد دليل مستقل بر واقع‌نمايي آن ارائه شود. • سؤال شد آيا آنچه حضرت امام فرموده‌اند كه تمايل به كمال به دليل اينكه كمال است نمي‌تواند موهوم باشد از سنخ استدلال از راه مفهوم به واقع نيست كه غالبا آن را سير از مفهوم به مصداق مي‌دانند. در جواب: حق باشماست همينطور است و الاّ مفهوم كمال دلالتي بر واقعيت داشتن ندارد. 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12937 @hekmateislami
⬅️یکصد و سی و پنجمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “جایگاه فعالیت سیاسی زنان در فلسفه سیاسی”(جلسه دوم) با ارائه عضاء محترم گروه – سه شنبه 19 بهمن 1400 : 🔸حجت الاسلام دکتر احمد رضا یزدانی مقدم: در رابطه با جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی اسلامی اولین نکته این است که بدون شک ما به آنچه خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت علیهم السلام فرمودند، معتقد بوده و هستیم، اما پرسش این است که خدا، و پیامبر و امامان معصومین چه فرموده و در چه شرایطی بیان فرمودند؟ امام خمینی(ره) نسبت به بحث تاثیر زمان و مکان در فهم مباحث می‌فرماید: هر چه امام معصوم نسبت به زمان ما بفرمایند برای ما مطاع است و در غیر این صورت و در عصر غیبت امام زمان «عج» برای فهم حکم خدا نیازمند حکم اجتهادی هستیم که مقتضیات جامعه مدنظر است. البته در برخی موارد که بسیار محدود و معدود هم می‌باشد تفاوت‌هایی در احکام بین زن و مرد دیده می‌باشد مثل ارث که در این خصوص هم اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد. وقتی زن را به عنوان یک موجود عاقل، آگاه و مستقل به رسمیت شناختیم و در جامعه اسلامی به او حق را می‌دهیم، چرا در امور خانواده و اجتماع حق مدیریت و اظهار نظر نداشته باشد؟ این یک رویکرد عقلی است که اگر مستقل است و اگر حق رای دارد، باید اجاره مدیریت هم داشته باشد. در شرایطی که زنان در مدیریت‌های کلان حضور ندارند و در سطح میانه هم حضور قابل توجهی ندارند، وضع قانون گذاری همین است که قانونگذاری به نفع آنها صورت نمی‌گیرد. در نحوه تعامل با زنان برخی امور را به شرع منتسب می کنند در حالی که در مواقعی خلاف آن صورت می گیرد.مثل بحث ورود زنان به ورزشگاه که اول جلوگیری کردند و بعد آزاد شد و زنان ورود کردند، که اگر خلاف شرع بود چرا آزاد کردید اگر خلاف شرع نبود چرا از اول جلوگیری کردید. نتیجه‌ای که از بحث می‌توان گرفت اینکه از منظر فلسفه سیاسی اسلامی تا جایی که منع شرعی اثبات شده‌ای وجود ندارد، جایگاه فعالیت سیاسی زنان تفاوتی با جایگاه مردان ندارد و مواردی که بیان می‌شود یا مشکل سندی دارد یا مشکل دلالی. 🔹حجت الاسلام دکتر محمد علی سوادی: علامه طباطبایی ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران می‌فرماید: فقدان نگاه اجتماعی به دین عامل عقب ماندگی مسلمانان است. حضرت آیت الله جوادی می‌فرماید: اگر عقلانیت در بین ما بود، مشکلی بوجود نمی‌آمد. اگر این بحث جایگاه فعالیت سیاسی زنان از منظر فلسفه سیاسی از نگاه حقوقی دیده می‌شود مشخص می‌شود چه مشکلاتی خانوادگی و یا اجتماعی در این زمینه وجود دارد که مناسب است در طرح و بحث این موضوعات جمعی از کارشناسان حقوق هم حضور داشته باشند. 🔸دکتر علیرضا صدرا: این گروه، گروه فلسفه سیاسی است و باید بحث‌ جایگاه فعالیت سیاسی زنان از همین منظر؛ یعنی از منظر فلفسه سیاسی نگاه شود نه از منظر حقوقی. از منظر فارابی و ملاصدرا که دو فیلسوف سیاسی بزرگ اسلامی هستند مطالبی بدست می‌آوریم که مطالب آنها بسیار نزدیک به مباحث قرآنی و معارف اهل بیتی است و حضرت امام خمینی هم از همین منظر بحث‌های خود را مطرح می‌کنند. آنچه در واقع اتفاق تاکنون افتاده اینکه ما هیچ زنی نداریم که پیامبر یا امام باشد و این را ملاصدرا می‌گوید که علت این نکته که هیچ پیامبر یا امامی از زنان نداریم را نمی‌دانم ولی یقین دارم که حتماً حکمتی دارد و دلیل این حکمت خداوند را فقط امام زمان (عج) می‌تواند جواب دهد. زن و مرد، با حضور همدیگر در جامعه و خانواده جامعیت بوجود می‌آورند زیرا زن محبت را بوجود می‌آورد و مرد شجاعت را. بنابر مبنای فارابی و ملاصدرا چون پیامبر و امامی از زنان نداریم، لذا ولی فقیه هم از زنان نمی‌توانیم داشته باشیم که رهبر باشند، همچنان فرماندهان ارشد نظامی هم نمی‌توانیم داشته باشیم چون در سیره پیامبر و امام علی این را ندیدیم... ادامه در لینک زیر: 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12926 @hekmateislami
ولادت امام علی (ع) مبارک باد🌺 @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/g.falsafe @hekmateislami
⬅️ یکصد و نود و چهارمین جلسه گروه علمی عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “تاملی در دیدگاه های محمد عابد الجابری در باره عرفان اسلامی” با ارائه دکتر حامد علی اکبرزاده– چهارشنبه 20 بهمن 1400 : 🔸مقدمه محمد عابد الجابری و به طور کلی غالب نواندیشان عرب مسئله شان بیشتر تاریخ فکر و اندیشه اعم از تاریخ فلسفه، تاریخ عرفان و تاریخ کلام در جهان اسلام است. هر چند عابد الجابری در مورد عرفان کتاب مستقلی ندارد؛ ولی در کتاب هایش از جمله کتاب تکوین عقل عربی و کتاب بنیه العقل العربی مفصل به مبحث عرفان پرداخته است. او حتی در کتاب العقل الاخلاقی عربی و العقل السیاسی العربی نیز رویکرد انتقادی خود به عرفان را دنبال کرده است. 🔹روش روشی که جابری استفاده می کند همان روشی است که فوکو استفاده می کند که همان روش ساختارگرایی و واسازی است. در واقع روش ساختارگرانه به عقلانیت شکل گرفته و موجود در جهان است. ساختارگرایی روشی است که در هر در حوزه ای که ورود می کند ساختاری را لحاظ می کنند، در واقع یک نظام معرفتی را در حوزه معرفتی تصویر می کنند. این روش ساختاگرایی از متاثر از دو دانش است دانش زبانشاسی و دانش نشانه شناسی. زبانشناسی متاثر از نظریات سوسور است . از منظز سوسور در هر نظام زبانی دو مولفه اصلی داریم یک مولفه اسمش زبان است یک مولفه اسمش گفتار است. گفتار در واقع همان سخن گفتن افراد است. در واقع سخن گفتن انفرادی افراد است. زبان آن نظام حاکم بر زبان است. دغدغه سوسور مربوط نظام زبان بوده است. به عقیده سوسور بررسی نظام زبان به دو روش است یک روش، روش همزمانی است و روش دوم روش درزمانی است. روش درزمانی یعنی روشی که به ریشه های تاریخی شکل گیری یک زبان می پردازد، کاری که شرق شناسان انجام می دادند ، همان فقه اللغه یا فیلولوژی است.جابری معتقد است که بر اساس روش در زمانی شرق شناسان وقتی می خواستند درباره اسلام بحث کنند می رفتند ریشه های اسلام را بررسی می کردند؛ اما روش همزمانی یعنی دنبال ریشه یابی نیستند بلکه دنبال این امر هستند که برش خاصی از زمان را بررسی کنند. جابری هم¬عقیده با سوسور و به طور کلی ساختاگرایان روش دوم یعنی روش همزمانی بر می گزیند. معتقد است روش درزمانی به دنبال تخریب است. شرق شناسان با اتخاذ روش درزمانی معتقد است که عرفان از آموزه های نوافلاطونی گرفته شده است و ارزشی ندارد و استقلال و هویت خاص ندارد. جابری روش همزمانی را می پیذیرد اگرچه در آثارش می بینیم که برعکس نظر خویش عمل می کند. ساختارگرایی از دانش نشانه شناسی هم استفاده زیادی می کند. بر اساس دانش نشانه شناسی در هر پدیده و هر متنی نشانه هایی را داریم که این نشانه ها حاکی از یک باطن و یک نظام نشانه شناختی و معرفتی هستند. ساختارها در پس این باطن یا نشانه ها نهفته هستند لذا خود جابری هم وقتی می خواهد عرفان اسلامی را بررسی کند ، آموزه های عرفانی و مناسک عرفان نظری و عملی را به عنوان نشانه هایی در نظر می گیرد که ساختار معرفت عرفانی در پس آن نهفته است. به عبارتی جابری سعی می کند از طریق نشانه شناسی به کشف ساختار آموزه های نهفته در آموزه ها و مناسک عرفانی بپردازد. او در ادامه پس از ساختارگرایی وارد مرحله ساخت¬گشایی یا همان واسازی می شود. کار او در این مرحله در واقع کنار گذاشتن سویه های ایدئولوژیک این ساختار است. معتقد هستند در هر ساختاری مجموعه سویه های ایدئولوژیک وجود دارد که این سویه باید کنار گذاشته شود و روابط قدرت و معرفت از دل این ساختار بیرون بیاید. این ساختارها همیشه متاثر از قدرت شکل می گیرند. هر چند فهم او از قدرت را در اینجا باید عام در نظر گرفت. قدرت مد نظر او به تبع نظر فوکو صرفا قدرت سیاسی نیست. مثلا میشل فوکو اشاره می کند که ضبط صوت هم قدرت ایجاد می کند به همین دلیل فوکو اشاره می کند انقلاب اسلامی ایران انقلاب ضبط صوت و نوار و کاست بوده است، یعنی ابزراهای فرهنگی در این انقلاب قدرت ساز بوده اند... 🔺ادامه در لینک زیر: 🌐 http://hekmateislami.com/?p=12932 @hekmateislami
🔴 قابل توجه دانش پژوهان محترم؛ کلاس شرح نهج البلاغه استاد آیت الله تحریری امروز چهارشنبه 27 بهمن برگزار نمی شود. @hekmateislami
🔵مهلت ارسال مقالات کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ تمدید شد. 🌐http://hekmateislami.com/?p=12966 @hekmateislami
▪️سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها تسلیت باد. @hekmateislami
🔵 نشست علمی “عصب شناسی الهیات(رابطه دین و تجربیات معنوی با عصب شناسی)” برگزار می شود. 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12969 @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.gharb @hekmateislami
🔵 کتاب “فلسفه ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة” در سه جلد منتشر شد. 🔸کتاب شریف «الشواهد الربوبیة» از میان کتب ملاصدرا جهت فهم حکمت متعالیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، زیرا بعد از اسفار نوشته شده است، تطویل اسفار را ندارد و نسبتاً جامع افکار ملاصدراست. این کتاب نیازمند شرح، تبیین و تعلیقه جهت رفع إغلاق است و نقد و بررسی مطالب آن در ادامه فهم دقیق، موجب رشد و شکوفایی آن خواهد بود. کتاب «فلسفه ملاصدرا در کتاب الشواهد الربوبیة» که حاوی نکات مذکور است توسط انتشارات حکمت اسلامی در سه جلد منتشر گردید. 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12975 @hekmateislami
بمناسبت ۵ اسفند سالروز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه خراسان برگزار می کند: همایش بزرگداشت مقام شامخ علمی جناب خواجه نصیرالدین طوسی ✅موضوع:نقش علمی و عملی خواجه نصیرالدین طوسی در جامعه پردازی و تمدن اندیشی زمان: پنج شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸ تا ۱۲ لینک حضور مجازی: https://b2n.ir/isca1400 @hekmateislami
🔵 نشست علمی “عصب شناسی الهیات(رابطه دین و تجربیات معنوی با عصب شناسی)” برگزار می شود. 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12969 @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.siasi @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/g.kalam @hekmateislami