جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/marefatshenasi
@hekmateislami
⬅️دویست و سیزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “دلیلی بر توحید ذات”(جلسه دوم) با ارائه حجت الاسلام سید اباذر نبویان – چهارشنبه 11 اسفند 1400 :
🔹1. خداوند متعال واجب الوجود و دارای کمال بی نهایت است زیرا هر کمال محدود، به معنای امکان عام ،امکان معلول بودن دارد بدین معنا که معلول نبودن آن ضرورت ندارد و از آنجا که معلول بودن از اوصاف ذاتی معلول است، صرف امکان آن ضرورت معلول بودن را در پی دارد و معلول بودن با وجوب وجود منافات دارد ( مصباح یزدی، ۱۳۹۱:۴۲ )
🔸۲. در عالم هستی، ایجادی صورت گرفته است و خداوند خالق است. بدین دلیل که وقتی به وجدان خود مراجعه می کنیم به علم حضوری در میابیم که دارای کمالات محدود بوده و لذا ضرورتا مخلوق هستیم و هر مخلوقی محتاج خالق است و خداوند خواه به صورت مستقیم و خواه با واسطه خالق همهی جهان آفرینش و از جمله انسان است.
🔹۳. خالقیت از صفات فعل است و هریک از صفات فعل ریشه در صفات ذات و کمال الهی دارد و بدون آن کمال، صدور فعل از خداوند ممکن نخواهد بود. چنانچه رفتارهای انسانی نیز چنین است. به عنوان نمونه رفتار رفتن که از انسان صادر می شود فرع بر وجود علم و قدرت بر انجام آن در ذات انسان است و اگر شناخت کار و توانایی انجام آن نباشد، فعل مزبور از انسان صادر نمی شود. از این رو هرچند خالقیت از صفات فعل بوده و از کمالات الهی به شمار نمی آید؛ اما ریشه در کمالات ذات الهی دارد.
🔸۴. یکی از ریشه های افعال الهی صفت ذاتی اراده است. لذا انجام افعال الهی فرع بر اراده انجام آن است و اگر در ذات الهی اراده نباشد ضرورتا افعال الهی هم صادر نمی شود. بدیهی است که معنای اراده الهی متفاوت از معنای آن در انسان است؛ زیرا اراده انسان مبتنی بر مقدماتی مانند شوق است که در خداوند متعال راه ندارد؛ زیرا مستلزم نقص و فقدان است. از این رو اراده الهی، از همه جنبه های نقصان مبرا بوده و معنایی شبیه حب یا رضا به انجام فعل است با این تفاوت که حب شامل ذوات و افعال است مثلا انسان دریا و نماز خواندن را دوست دارد اما اراده ای که در اینجا محل بحث است تنها شامل افعال است و شامل حب به ذوات نمیشود هر چند میتوان در خداوند متعال اراده را به معنای دیگری که شامل حب به ذوات شود، در نظر گرفت. لذا از آنجا که معنای اراده مشترک لفظی بوده برای پرهیز از اشتباه دقت کافی در کاربرد آن لازم است.
🔹۵. فعل واحد تنها دارای یک علت تامه و فاعل است بدین معنا که محال است فعل فاعل دارای دو فاعل در عرض هم باشد؛ زیرا معنای دو فاعل این است که دو تاثیر و دو وجود محقق شود و این خلف فرض واحد بودن فعل است. لذا فعل واحد تنها دارای فاعل واحد است.
🔸۶. با توجه به مقدمه پنجم تنها یکی از واجب الوجوب ها خالق هر یک از موجودات جهان خواهند بود و از آن نتیجه می شود که تنها یکی از آن دو، هر یک از آنها را اراده کرده است و محال است که جهان هستی معلول اراده واجب فرضی دوم باشد.
🔹۷. از آنجا که اراده از اوصاف ذاتی واجب است و اوصاف ذاتی از کمالات واجب الوجوب به شمار می آید، فقدان اراده در یکی از دو واجب به معنای فقدان کمال بوده و نتیجه آن، محدودیت است و همچنان که در مقدمهی اول بیان شد هر محدودی ضرورتا معلول است و با وجوب وجود در تنافی است. نتیجه آن که تنها یکی از دو واجب مفروض دارای کمالات بی نهایت بوده و واجب فرضی دوم به دلیل محدودیت اساسا واجب نبوده و ضرورتا معلول است.
🌐https://hekmateislami.com/?p=13034
@hekmateislami
🔵ششمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه با موضوع " نقش خانواده در تربیت از منظر علامه طباطبایی" سه شنبه 17 اسفند برگزار خواهد شد.
🔸این پیشنشست علمی ساعت 16:30 روز سه شنبه 17 اسفند 1400 از سوی دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت حضوری و مجازی در دانشکده تعلیم و تربیت برگزار خواهد شد.
🔸 در این پیش نشست علمی آقایان دکتر محسن ایمانی و دکتر سید احمد رهنمایی به عنوان کارشناس و خانم دکتر خدیجه ذوالقدر به عنوان دبیر علمی به ارائه بحث می پردازند.
@hekmateislami
ولادت با سعادت سید و سالار آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع) و روز پاسدار مبارک باد🌺
@hekmateislami
ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز مبارک باد.🌺
@hekmateislami
آئین افتتاحیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه همراه با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
سه شنبه۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰
لینک ورود به جلسه
dte.bz/cptconf
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی و برخی از مراکز علمی
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/g.kalam
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.din
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.siasi
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/g.erfan
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تیزر کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمد حسین طباطبایی
⬅️ فرصت ارسال مقالات تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ تمدید شد.
🌐 http://hekmateislami.com/
@hekmateislami
آئین اختتامیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه ( همراه با سخنرانی اساتید معظم،دکتر نجف لک زایی و دکتر حمید پارسانیا)
پنج شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۹ تا ۱۲
لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/cptconf
@hekmateislami
انالله واناالیه راجعون
استاد معظم؛
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی" دامت برکاته"
سلام علیکم؛
با نهایت تاسف و تاثر رحلت اخوی بزرگوارتان مرحوم دکتر حاج اسماعیل واعظ جوادی را به محضر حضرتعالی و سایر بستگان تسلیت عرض می کنیم.
از درگاه خدای منان برای آن فقید سعید علو درجات و حشر با اهل بیت علیهم السلام و برای بازماندگان بویژه حضرتعالی صبر و اجر و طول عمر با عزت، برکت و سلامت مسئلت داریم.
هیئتمدیره مجمع عالی حکمت اسلامی
@hekmateislami
⬅️یکصد و نود و ششمین جلسه گروه علمی عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “سلوک توحیدی در اندیشه و آثار علامه حسن زاده آملی” با ارائه حجت الاسلام دکتر رودگر – چهارشنبه 18 اسفند 1400 :
🔹مقدمه
"توحید" روحِ حاکم بر سلوک تا شهود علامه حسن زاده آملی و "ولایت" جوهره آن "فوق فرشته" بود. شخصیتی که فوق فرشتگی را در پرتو "عبودیتِ حبی" بر مدار "شریعت حقه محمدی(ص)" در اثر اعتلای به فهم خطاب محمدی(ص) درک و دریافت کرد. او از مُلک رهید و به مافوقِ مَلکوت رسید، "خود" ندید و در همه احوالِ سلوکی و اطوارِ وجودی اش "خدا" دید، به تعبیر علامه:
مائیم و رخ یار دل آرام و دگر هیچ
ما راست همین حاصل ایام و دگر هیچ(دیوان اشعار، ص55)
این چنین است که "توحیدِ صمدی" گفتمانِ بینشی، جانمایهِ گرایشی و درون مایهِ کنشی علامه در همه مراحلِ سلوکی و طی مقاماتِ معنوی و فتوحاتِ غیبی بود. علامه حسن زاده آملی"سالکِ مجذوب" بود که "کوشش و کشش توحیدی" را با "ربایش ربوبی" درهم آمیخت و از رهگذر "اسحار" با "اسرار" هستی آشنا شد و در اثر دانایی و دارایی با "سرالقدر" و "رق منشور" ارتباط وجودی برقرار کرد. در هر حال علامه عزیز ما منزل به منزل و آهسته و پیوسته قدم در وادی سلوک الی الله نهاد و با استقامت و صبوری، حلم و شرح صدر و باور به گزاره توحیدی "از تو حرکت، از خدا برکت" شهدِ شهود را چشید و از مرتبهِ"عین الیقین" به مقامِ"حق الیقین" و از آنجا به منزلِ"بردالیقین" نائل شد. این است که علامه حسن زاده بر محور تجربیات سلوکی و عرفانی خویش در تبیین سیر و سلوک نوشته اند : «سلوک عبارت از سیر الی الله ، و سیر فی الله است، سیر الی الله نهایت دارد ، اما سیر فی الله نهایت ندارد ، یعنی سلوک عبارت از رفتن است ، از اقوال و افعال و اخلاق بد، یا اقوال و افعال و اخلاق نیک و از هستی خود ، به هستی خدای ، چون سالک با اقوال و افعال و اخلاق نیک ملازمت نماید ، انوار معارف بر وی ظاهر می گردد و حقایق اشیاء گاهی بر وی منکشف شود و از هستی خود بمیرد و به هستی خدای زنده گردد»(حسن زاده آملی، حسن، نصوص الحکم بر فصوص الحکم، ص309). و چه عمیق و انیق امیرمؤمنان(ع) آن امامِ عارفان در توصیف سالکان و اولیاى حق، گذر از خود تا خدا و عبور از ماده تا معنا و ملک تا ملکوت و فوق آن را ترسیم و تصویر کرده اند، آن جا که فرمود:« قَد أَحیَا عَقلَه وَ أمَات نَفسَه ، حَتَّى دقَّ جَلِیلُه وَ لَطُف غَلِیظُه وَ بَرقَ له لَامِعُ کَثِیرُ البَرقِ فَأَبَانَ له الطَّرِیقَ وَ سَلک بِه السَّبِیل ، وَ تَدَافَعَتهُ الاَبوَابُ اِلَى بَابِ السَّلَامَه وَ دَارِ الاِقَامَهِ وَ َثبَتَت رِجلاهُ بِطمَأنِینَهِ بَدَنَه فِى قَرارَ الاَمنَ وَ الرَّاحَه بِمَا استَعمَل قَلبَه وَ أَرضى رَبَّه» .عارف راستین کسى است که عقل خویش را زنده کرده وتمام هواهاى نفسانى را با ریاضت و بندگى حق میرانده است ، تا جایى که اندام درشت او باریک شده و ستبرى قلب او نرم شده و برقى بسیار پرفروغ براى او درخشیده و راه براى او روشن شده و او را به مسیر حق حرکت داده و از درى به درى برده است تا او را به سلامت و خانه اقامت کشانده و دو پاى او در قرارگاه امن و آسایش استوار گردیده ، زیرا انسان عارف قلب خود را در معرفت حق به کار بسته و پروردگار خویش را راضى کرده است.[1] در دانش زیست شناختی تبیین و ثابت شد که حشرات برای تجربه زندگی های متکثر و متنوع باید شکافتگی و شکفتگی را پشت سر گذاشته و از عمق هستی متحول شوند. تحولی وجودی و ذاتی که به "دگردیسی" موسوم است...
ادامه در لینک زیر:
🌐https://hekmateislami.com/?p=13075
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/g.kalam
@hekmateislami
▪️مراسم بزرگداشت برادر بزرگوار حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، دوشنبه 23 اسفند بعد از نماز مغرب و عشاء در بنیاد علوم وحیانی اسراء برگزار می شود.
مجمع عالی حکمت اسلامی
@hekmateislami
⬅️آغاز به کار شعبه دبیرخانه در دانشگاه علامه طباطبایی
🔹با هدف تعامل بیشتر با مراکز آموزش عالی، برنامهریز و برگزاری پیشنشستهای علمی، جمعآوری خاطرات شفاهی، شعبه دبیرخانه کنگره بینالمللی علامه طباطبایی سهشنبه ۲۴ اسفند با حضور جمعی از مسئولین دانشگاه و کنگره رسما فعالیت خود را آغاز کرد. این برنامه که با حضور حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا دبیر علمی کنگره، دکتر معتمدی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از مدیران دانشگاه و دستاندرکاران کنگره برگزار شد، ابتدا حجتالاسلام والمسلمین پارسانیا به بیان جایگاه علامه و وظیفه خطیر حوزویان و دانشگاهیان در معرفی شخصیت و آرای علامه پرداخت. محمدباقر خراسانی دبیر اجرایی کنگره نیز با اشاره به اهداف و برنامههای کنگره، به تشریح اهداف راهاندازی شعبه دبیرخانه در دانشگاه علامه پرداخت.
🔹دکتر معتمدی ریاست دانشگاه نیز با تأکید بر نقش و جایگاه علامه طباطبایی در علوم انسانی اسلامی بر استفاده از تمام ظرفیت دانشگاه برای برگزاری هرچه بهتر کنگره تأکید کردند. در ادامه نیز اعضای حاضر در این جلسه به بیان دیدگاههای خود در راستای معرفی هرچه بهتر علامه پرداختند. در پایان این برنامه با حکم آیتالله غلامرضا فیاضی رییس کنگره و آقای دکتر عبدالله معتمدی رییس دانشگاه علامه طباطبایی، جناب آقای دکتر حسین کلباسی اشتری به عنوان مسئول دبیرخانه کنگره در دانشگاه علامه منصوب شدند. لازم به ذکر است کمیته حکمت نظری کنگره نیز در این دانشگاه راهاندازی شده است.
🌐http://hekmateislami.com/?p=13102
@hekmateislami