eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.3هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
494 ویدیو
7 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.kodak @hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی ضمن اعلام بیعت مجدد با رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی، هتک حرمت نشریه فرانسوی شارلی ابدو نسبت به ساحت رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع معظم را محکوم می کند. @hekmateislami
⬅️ یکصد و بیست و سومین جلسه گروه علمی فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “از سلسله نشستهای رابطه متقابل فلسفه و علوم ، با محوریت علوم تربیتی” با ارائه حجت الاسلام دکتر علی لطیفی –سه شنبه 13 دی 1401 : 🔹حجت الاسلام دکتر علی لطیفی: پرسش از نسبت فلسفه و علوم پرسش دامن‌گستری است. بنده متمرکز بر موضوع این نشست،یعنی صرفا علوم تربیتی می‌شوم. در این رابطه یک مسئله اساسی، پرسش از خود علوم یا علم تربیتی است. در میان پرسش‌هایی که از خود علوم تربیتی مهم است، این پرسش است که «آیا چیزی به‌نام علم یا علوم تربیتی داریم» به‌گونه‌ای که علمی جدا از دیگر علوم شکل بگیرد؟ آیا هر آنچه در دانشگاه به‌عنوان رشته شکل می‌گیرد یک علم جداگانه است؟ بنابراین این پرسش، یک پرسش فلسفی و علم‌شناختی است. 🔸مقدمه یکی از ضعف‌های ما در علوم انسانی و علوم تربیتی این است که وقتی از یک علم در علوم مدرن صحبت می‌کنیم، چه میزان شناخت از آن داریم؟ معمولا آنچه در مجامع دانشگاهی شکل می‌گیرد، عرفی و با سوگیری بوده. در علوم تربیتی یک رویکرد جدی در مطالعات مدرن، این بوده که چیزی به نام علوم یا علم تربیتی نداریم، هرچند رشته داریم. بلکه این رشته یک قلمرو و‌عرصه است که دانشهای دیگر را می‌توان در آن به کار بست. سورن دایک در این باب می‌گوید نسبت میان تربیت و روانشناسی مانند نسبت کشاورزی و روانشناسی است. در این دوره، رویکرد غالب به علوم تربیتی همین دیدگاه بوده است. علم تربیتی در قلمرو کشورهای انگلیسی زبان، از جمله آمریکا، چیزی نبود جز روانشناسی تربیتی. این نگاه سپس تطوراتی پیدا کرد و به یک دیدگاه دیگر منتهی شد، اکنون به رشته‌های بنیادین خوانده می‌شود. بنابراین دیدگاه، چهار رشته روانشاسی، جامعه شناسی، تاریخ و فلسفه، چهار دانشی هستند که قلمرو کاربست آنها در علوم تربیتی است. در کنار این رویکرد با هردو حالت آن، دیدگاه دیگر در حوزه فرهنگی کشورهای آلمانی زبان شکل گرفت که از ابتدا به دنبال اثبات علم مستقل بودن علوم تربیتی بودند. هربارت در این زمینه به دنبال این بود که مسائل و مفاهیمی را بیابد که در هیچ علم دیگری پاسخ نمی‌یابند و تنها در دانش مستقلی به نام علم تربیت پاسخ دارد. پس او به دنبال این بود که موضوع مستقلی وجود دارد و در نتیجه، علم مستقلی وجود دارد. تلاش او به این نتیجه رسید که ما شاهد پیدایش رویکردی در اروپای قاره‌ای و تحت نفوذ فرهنگ آلمانی بودیم که در آن با یک علم در تربیت مواجهیم. در این رویکرد برخلاف رویکرد انگلیسی ما یک موضوع داریم که در هیچ دانش دیگری بررسی نمی‌شود و جنسش متفاوت از مسائل روانشناسی است که به آن پداگوژی گفته می‌شود و یک دانش مستقل است. پداگوژی به‌معنای یک علم مستقل در تربیت است که پرسش اساسی در علم تربیت آلمانی این است که نسل بزرگ‌تر برای نسل کوچک‌تر چه باید کند و چه می‌کند؟ در این سنت، نگاهی را درباره انسان و رشد آن را داریم که انسان تا قبل از رسیدن به رشد و کمال خود (استقلال شخصیت) نیازمند مداخله دیگری است تا بتواند زندگی خود را اداره کند. حال پرسش این است که آن بالغ بزرگسال باید چه کند تا این خردسال بتواند در یک روند مطلوبی رشد کند. علم تربیت این پاسخ را از کجا می‌دهد؟ علم تربیت بر چه نوع داده‌هایی متکی است؟ در نگاه آلمانی، بر اساس هویت و فرهنگ تاریخی که یک ملت و فرهنگ دارد پاسخ خود را می‌یابد. این پاسخ، صرفا متکی بر آنچه پیشینیان نیست، بلکه همواره همراه با اندیشه‌ورزی، و تحلیل‌های اخلاقی است. بنابراین علم تربیت هرچند ریشه در دانش‌هایی مانند تاریخ، اخلاق و فلسفه دارد اما موضوع مستقلی دارد که موضوع هیچکدام از آنها نیست. این ادبیات فلسفی مانند ادبیات فلسفی اسلامی است که تمایز علوم را به تمایز موضوع می‌داند... ادامه در لینک زیر: 🌐https://hekmateislami.com/?p=14011 @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.siasi @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/g.erfan @hekmateislami
میلاد با سعادت و سراسر نور ام الائمه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز بزرگداشت مقام مادر و زن، بر رهروان صدیق وفادارترین همسر و مهربان ترین مادر فرخنده و خجسته باد. @hekmateislami
بسمه تعالی به اطلاع محققین و مراجعه کنندگان عزیز می رساند کلیه بخش های اداری، آموزشی و کتابخانه مجمع عالی حکمت اسلامی روز شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ تعطیل می باشد. @hekmateislami
⬅️دیدار جمعی از اعضای ستاد برگزاری کنگره علامه طباطبایی(ره) با آیت الله اعرافی
⬅️دیدار جمعی از اعضای ستاد برگزاری کنگره علامه طباطبایی(ره) با آیت الله اعرافی 🔹اعضای ستاد برگزاری کنگره علامه طباطبایی(ره) با آیت الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه دیدار نموده و به ارایه گزارشی از جزئیات برگزاری اجلاسیه ها و پیش نشست های این کنگره پرداختند. 🔹محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی و دبیر اجرایی این کنگره در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که در این جلسه آیت الله غلامرضا فیاضی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و رئیس کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره) همچنین حجت الاسلام والمسلمین حسن معلمی، دبیر مجمع عالی حکمت و خود او حضور داشته اند، ابراز داشت: در این دیدار از سوی بنده گزارشی از فعالیت های صورت گرفته کنگره تاکنون، خدمت آیت الله اعرافی بیان شد. به عنوان مثال اشاره شد که تاکنون ۶۹ پیش نشست علمی در بیش از ۲۰ استان کشور برگزار شده است. وی افزود: همچنین بیان شد که ۴۴۰ چکیده مقاله و نیز بیش از ۲۶۰ اصل مقاله به دبیرخانه رسیده که هم اکنون فرآیند ارزیابی آن ها در حال انجام است، ضمن آن که در عرصه بین الملل نیز نخستین پیش نشست در کشور هند برگزار شده و ما به دنبال برنامه ریزی سه پیش نشست در کشور عراق، یک پیش نشست در ترکیه و نیز پیش نشست هایی در کشورهای اندونزی، روسیه و دو کشور اروپایی هستیم. دبیر اجرایی کنگره علامه طباطبایی (ره) همچنین ادامه داد: آیت الله اعرافی نیز طی سخنانی در این جلسه ضمن ابراز مسرت و خوشحالی از برگزاری این تعداد پیش نشست، آن را در نوع خود کم نظیر و بلکه بی نظیر توصیف کرده و بر لزوم توجه بیشتر به بُعد بین الملل کنگره تأکید کرد. مدیر حوزه های علمیه همچنین با اشاره به علاقه خاص اندیشمندان و متفکران کشور اندونزی به فلسفه اسلامی و به ویژه شخص علامه طباطبایی و شهید مطهری بر ضرورت برنامه ریزی بهتر در رابطه با این کشور تأکید نمودند. وی بیان داشت: از دیگر تأکیدات مدیر حوزه های علمیه، تلاش برای برگزاری نشست هایی در نجف و کوفه و نیز بغداد بود و این که در این باره تعامل خوبی با بیوت مراجع عظام در نجف اشرف صورت بگیرد به خصوص این که مرحوم علامه طباطبایی حدود ده سال در کشور عراق زندگی کرده بودند. ایشان همچنین خواستار توجه بیش از پیش به مقوله تفسیر و فلسفه در نگاه علامه شدند. خراسانی در خاتمه با اشاره به این که اجلاسیه اصلی و پایانی کنگره، بهار ۱۴۰۲ در سه شهر تهران، قم و تبریز برگزار می شود، افزود: به زودی شورای سیاست گذاری کنگره برای تعیین زمان برگزاری اجلاسیه نهایی با حضور آیت الله اعرافی تشکیل جلسه خواهد داد. 🌐https://hekmateislami.com/?p=14017 @hekmateislami
🔹دویست و سومین جلسه گروه علمی عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “سلوک تقوایی از منظر آیات قرآن با تاکید بر المیزان” برگزار شد. @hekmateislami
⬅️دویست و سومین جلسه گروه علمی عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “سلوک تقوایی از منظر آیات قرآن با تاکید بر المیزان” با ارائه حجت الاسلام و المسلمین شهسواری–چهارشنبه 21 دی 1401 : 🔹سلوک تقوایی که معرفت شهودی از دستاوردهای بارز آن است و منتسب به عرفا و سالکان مسیر لقاء پروردگار و متصوفه می باشد، ریشه های قرآنی داشته و نیز برخاسته از سنت پیشوایان معصوم علیهم السلام می باشد از این رو به برخی از آیات قرآن کریم که می توان در توصیه به این روش معرفتی بدانها استناد جست نگاهی کرده و تحلیل مفسر گرانقدر حضرت علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه نسبت به آیات مذکور را از نظر می گذرانیم. ابتدا سلوک تقوایی یا همان سیر وسلوک عرفانی را بیان و سپس آیات مورد نظر در این زمینه را ذکر و بعد از آن تحلیل حضرت علامه بیان می گردد. السفر: عبارة عن توجه القلب إلى اللّه تعالى بالذكر على اختلاف مراتبه التى عرفتها. (لطائف الاعلام) السلوك: فى اصطلاح الطائفة عبارة عن الترقى فى مقامات القرب إلى حضرات الرب فعلا و حالا، و ذلك بأن يتخذ باطن الإنسان و ظاهره فيما هو بصدده مما يتكلفه من فنون المجاهدات و ما يقاسيه من مشاق المكايدات بحيث لا يجد فى نفسه حرجا من ذلك، (همان) المجاهدة: و هى حمل النفس على المشاق البدنية و مخالفة الهوى على كل حال. سیر در لغت، به معنای پیمودن در روز و یا شب است[۱]. و سلوک به معنای پیمودن راه و طریق می‌باشد[۲]. در اصطلاح عرفانی سیر، تلبس به احوال پی در پی برای سالک[۳] و سلوک عبارت از رفتن مخصوصی است که همان سیر الی الله و فی الله باشد که در آن سالک بر اقوال، افعال و اخلاق خود مواظبت می¬کند تا در معارف به کمال برسد و اشیاء را آن گونه که هستند، بداند و ببیند[۴].حضرت امام «ره» می فرماید: پیر عارفان سالک الی الله سلوک را عبارت از مهاجرت معنوی و سفر قلبی از انانیت و نفس برای رسیدن به قرب حق تعالی[۵] و سیر را حرکت به عالم غیب و سفر باطنی می¬داند[۶]. 1.جهاد خدایی و هدایت به سبل الهی وَ الَّذِينَ جَاهَدُواْ فِينَا لَنهَْدِيَنهَّمْ سُبُلَنَا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ(عنکبوت.۶۹) مفسران «جهاد» در این آیه شریفه را به ۱. جهاد با کفار، ۲. جهاد با هواهای نفسانی به انگیزه ترس از خداوند، ۳. تلاش در عبادت الهی به انگیزه پاداش و خوف از عقاب، ۴. تلاش در اطاعت و بندگی ، ۵. کوشش در تفکر در دلائل و نشانه های خداوند، ۶. جهاد با دشمنان ظاهری و باطنی برای خداوند متعال، تفسیر کرده اند. (محمع البیان، ج۷، ص۲۹۳؛ صافی، ج۵، تفسیر کبیر، ج۲۵، ص۹۴) علامه طباطبایی در الميزان،ج‏۱۶، ص۱۵۲ در این باره مطالبی فرموده اند. 🔸بنا بر این جهاد یعنی هر گونه تلاش و کوششی که در راه خداوند متعال و با نیت خالص انجام گیرد، سبب نورانیت و صفای قلب و در نتیجه رویت قلبی حق تعالی می باشد. اهل سیر و سلوک معنوی و تقوایی به این مسئله توجه کامل دارند و دائما مراقب نفس و به یاد خداوند متعال می باشند و این همان جهاد فی الله و ایشان هم مصداق «الذین جاهدوا فینا» خواهند بود. 2.عبادت خداوند تا مرز یقین وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتىَ‏ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ(حجر/۹۹) مرحوم علامه در تفسیر این آیه عبادت را طریق دست یابی به یقین(معرفت شهودی) به خداوند متعال می داند، زیرا یقین بر عبادت متفرع است(ج۵، ص۲۷۰) نتیجه ای که به دست می آید این که پرستش واقعی خداوند متعال موجب و منتج یقین می گردد... ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐https://hekmateislami.com/?p=14028 @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/g.falsafe @hekmateislami
🔵 قابل توجه دانش پژوهان محترم؛ کلاس شرح نهج البلاغه استاد آیت الله تحریری امروز چهارشنبه 28 دی برگزار می شود. @hekmateislami
🔰 مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان برگزار می‌کند: 🔸 نشست تخصصی ماه، شماره ۵، دی ۱۴۰۱ ✅ موضوع: تحلیل منطقی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) با پلورالیزم معرفتی 🔻 ارائه: جناب حجة الاسلام و المسلمین حسن محمدزاده 🔺 ناقد: جناب آقای دکتر میکائیل جمال‌پور 🔺 داور: جناب حجة الاسلام و المسلمین دکتر رحیم شاهدی 🕒 زمان: چهارشنبه ۲۸ دی ماه، ساعت ۱۵ 🏢 مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان ◀️ نشانی: تبریز،‌ بلوار ۲۹ بهمن، ورودی مدرسه علمیه حضرت ولی‌عصر (عج)، ساختمان مدیریت حوزه علمیه استان، طبقه اول @hekmateislami
⬅️چهارمین جلسه کارگروه علمی فلسفه جنسیت مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “چیستی فلسفه جنسیت” با ارائه سرکار خانم سمیه حاجی اسماعیلی–یک شنبه 25 دی 1401 : 🔹اصولا فلسفه‌های مضاف به دانش‌هایی اطلاق می‌شود که نگاه درجه دوم به یک رشته علمی دارند. مانند فلسفه علوم اجتماعی ، فلسفه فقه، فلسفه ریاضیات، فلسفه علم (فیزیک) اما گاهی فلسفه مضاف به رشته نمی‌پردازد مانند فلسفه دین، فلسفه قدرت، فلسفه پول. به همین دلیل امروزه مقداری تسامح به خرج داده اند و هر امری که بتوان به آن نگاه ژرف کرد و در مورد آن تأملات نظری ورزید، می‌تواند متعلق فلسفه واقع شود. 🔸در فلسفه جنسیت به صورت کلی دو محور قابل بحث است: 1.فلسفه جنسیت(philosophy of gender) اینکه آیا جنسیت امری است که برساخت می‌شود؟ و چگونه برساخت می‌شود؟ طبق این فرض می‌توان گفت می توان گفت که فلسفه جنسیت در واقع پاسخ های فلسفی به مسأله نابرابری‌های جنسیتی و سایر محرومیت‌های اجتماعی زنان است. 2.فلسفه امر جنسی: (philosophy of sexuality) که مربوط به تأملات نظری در مورد بدن، روابط جنسی و تمایلات جنسی است که به نظر می‌رسد این مسأله در سنت فلسفه یونان وجود داشته است و از همان ابتدا تأملات ژرف در مورد آن بوده است. کتاب ضیافت افلاطون رساله ای در باب عشق است که به مرز عشق و رابطه جنسی و مسائلی از این دست می‌پردازد. اینکه فلسفه تا چه حدی می‌تواند پاسخگوی سؤالاتی که در حوزه یاد شده وجود دارد، محل بحث است اما به نظر می‌رسد مفصل‌بندی جنسیت و فلسفه و مشخص شدن نقاط اتصال فلسفه با جنسیت، می‌تواند به روشن شدن نقش فلسفه در ارتباط با مباحث جنسیتی کمک کند. حوزه های فلسفه سنتی ( مابعدالطبیعه، اخلاق، معرفت شناسی). مابعد الطبیعه (متافیزیک) مابعد الطبیعه هرگز بدون منتقد نبوده است چه اینکه تا امروز آرای افلاطون مرتبا مورد تشکیک واقع شده است و از سویی هیوم به مخالفت با مابعدالطبیعه دانان زمان خود برخاست. با توجه به این امر که یکی از اهداف بنیادی پوزیتویسم منطقی، اثبات این امر بود که گزاره‌های مابعدالطبیعه بی معنا هستند. اخیرا نظریه پردازان فمینیست به این جریان پیوسته‌اند. فمینست‌های آکادمیک به محض آنکه متوجه می‌شوند تخصص فردی در فلسفه مابعدالطبیعه است، واکنش‌‍‌هایی حاکی از تعجب و حیرت از خود نشان می‌دهند و گاه او را طرد می‌کنند. آیا مابعدالطبیعه جایگاهی در تحقیقات فمینیستی دارد؟ آیا نظریه فمینیستی چیزی برای ارائه به مابعدالطبیعه دانان دارد؟ مابعدالطبیعه چیست؟ مابعدالطبیعه از سه جزء اصلی تشکیل شده است: الف:مطالعه آنچه هست یا آنچه واقعی است (این حوزه را هستی شناسی نیز می‌گویند) فی المثل آیا ذهن متمایز از جسم است؟ ب: مطالعه مفاهیم اساسی مورد استفاده در شناخت خودمان و عالم مانند وجود، هویت، علیت و ضرورت ج: مطالعه پیش فرض‌های تحقیق یا اصول اولیه چگونه فمینیسم می‌تواند به موضوعات مجردتر مابعدالطبیعه بپردازد؟ نظریه فمینیستی علیت یا نوعیت چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ آیا فمینیسم می‌‌تواند در کشف مقولات پایه هستی به ما کمک کند؟ تمایزگذاری(مابعدالطبیعه مرد محور و زن محور) علم و فلسفه مانند هر مقوله اجتماعی دیگر در معرض جنس‌گرایی قرار دارند و نظریه های مبتنی بر جنس گرایی به وضوح در فلسفه به چشم می‌خورند؛ نظریاتی که بیانگر دون مرتبگی زنان نسبت به مردانند. نظریه‌پردازان فمینیست انتقاداتی را به ایده مرد محوری در فلسفه مطرح کرده اند. یکی از مدعیات این است که هستی شناسی جزئیات منفصل، جهت گیری مردانه دارد... ادامه در لینک زیر: 🌐http://hekmateislami.com/?p=14032 @hekmateislami