◀️ یکصد و نود و سومین جلسه گروه علمی معرفت شناسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "نقش سکولاریزم و اومانیسم در شکلگیری فلسفه کانت"با ارائه حجت الاسلام دکتر احمد سعیدی – شنبه 15 تیر 98 :
⏪ بحث اول: نقش اصول موضوعه در علوم و نیاز به نقادی این اصول موضوعه برای تولید علوم اسلامی
از یک سو، مبانی فلسفیِ پذیرفته شده توسط نظریهپردازان خودآگاه یا ناخودآگاه تأثیرهای بنیادین درشکلگیری و تکّون علوم دارند و از سوی دیگر، بسیاری از نظریات موجود در علوم غیراسلامی در بستر مبانی فلسفی غرب و تحت تأثیر آنها شکل گرفتهاند. از این رو، یکی از مراحل ضرورری برای نقد این علوم و تولید علوم انسانی اسلامی و بومی، نقد و بررسی مبانی فلسفی علوم مزبور است. یعنی برای تولید علم اسلامی، شناسایی و حذف مبانی غیراسلامیِ نادرست علوم و جایگزینی مبانی مزبور با مبانی صحیح و اسلامی ضروری مینماید.
🔹بحث دوم: نقش سکولاریزم و اومانیسم در شکلگیری فلسفه کانت
کانت متأثر از اوضاع فرهنگی حاکم بر اروپا در قرن هجدهم، بهشدت معتقد به سکولاریزم و اومانیسم است. گسترش روح سکولاریزم و اومانیسم و علمزدگی از آثار جریانی معروف به نهضت روشنگری بود. آقای فولادوند از مترجمان آثار کانت معتقد است که تفکیک حساب دنیا از آخرت، یا، بهاصطلاح، چهره اینجهانی بخشیدن به امور (=secularization)، از خصیصههای فکری اروپا و آلمان در زمان کانت بوده است و کانت در این زمینه تحت تأثیر پیروان انسانگرایی کلاسیک نظیر لسینگ و هردر بوده است که اهمیت عامل انسانی و عقل آدمی را در تاریخ وجهه نظر ساخته بودند. مایکل رولف نیز بر این باور است که نهضت روشنگری تحت تأثیر پیشرفتهای علم نیوتنی «اطمینان و خوشبینیای گسترده درباره قدرت عقل انسان برای ضبط و مهار طبیعت و اصلاح زندگی انسان ایجاد کرد» و یکی از تأثیرات این اعتماد نوظهور به عقل این بود که دیگر نیازی به مراجع دینی و سیاسی نیست. رولف مینویسد:
«روشنگری سودای نشاندن مرجعیت عقل فردی انسانی به جای مراجع سنتی را در سر میپروراند» «کانت همین تعهد روشنگری به حاکمیت عقل را در نقد اول چنین بیان میکند: «زمانه ما زمانه نقد است که همه چیز باید تسلیم آن شود. دین… و قانون… نمیتوانند طالب احترام خالصانهای باشند که عقل تنها نثار چیزی میکند که توانسته است در برابر آزمون آزاد و آشکار آن استوار بماند»
به زبان ساده، کانت مدعی است که در زمان او، عقل فقط به تجربه احترام میگذارد نه به دین و قانون و امثال آنها.
🔸خلاصه این که کانت به شدت تحت تأثیر نهضت روشنگری بوده است ولی نکته جالب اینجاست که نقش کانت در ترویج آموزههای این نهضت، برجستهتر از دیگر متفکران عصر روشنگری است. جناب استاد حداد عادل نیز مینویسد: برخی «کانت را پدر سکولاریزم نامیدهاند». به اعتقاد این فلاسفه، «فلسفه کانت، چه نظری و چه عملی، تکیهگاه عموم متفکران سکولار غربی است». آقای فولادوند نیز در جملاتی تحسینآمیز نسبت به رویکرد سکولار کانت مینویسد:
«شاید هیچکس بهقدر کانت در متزلزل ساختن بنیادهای ماوراء طبیعی و فوق بشری طرز فکر قدیم مؤثر نبود. او علم را از قید موهومات مابعدالطبیعی رهانید و اندیشه بشر را بال و پر داد تا در فضای بیکران پژوهش علمی به پرواز درآید [و] با جسارتی بیمانند فرمان آزادی فکر انسان را در نقد عقل محض صادر کرد».
آقای فولادوند در مورد اومانیسم در عصر کانت و اندیشه کانت نیز مینویسد:
«چهارمین ویژگی انسانگرایی کلاسیک در آلمان، احترام و بلکه پرستش انسان و انسانیت است ـ یعنی هم آدمی بالانفراد و هم تصور کلی بشریت. …شخصیت و فردیت آدمی از هر چیز برتر دانسته میشد. …بنیاد فلسفه اخلاق کانت را همین احترام به فردیت تشکیل میدهد. کانت معقتد بود کسی آزاد است که در ارادت و خواستها از قوانین درونی خود پیروی میکند. آدمی غایت بالذات است».
مایکل رولف مینویسد:
«ایده بنیادی «فلسفه نقدی» کانت… خودآیینی انسان است»....
ادامه در...
✅http://hekmateislami.com/?p=8052
@hekmateislami
◀️ جلسه مشترک هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و مدیران مجمع فلاسفه ایران
🔹ریاست و جمعی از اعضای مجمع فلاسفه ایران پنجشنبه ۲۰ تیر ۹۸ در جلسه مشترک با هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی راههای تعامل و همکاری دو مرکز را بررسی کردند.
🔸در این جلسه گزارشی از فعالیت و برنامه های مجمع عالی حکمت اسلامی ارائه و بر لزوم همکاری دو مرکز تاکید شد.
اعضای مجمع فلاسفه ایران نیز در این جلسه ضمن اظهار خرسندی از حضور در مجمع عالی حکمت اسلامی بر لزوم و تقویت همکاری دو مرکز و برگزاری برنامه های مشترک از سوی دو مرکز در تهران و قم تاکید کردند.
🔹رئیس و جمعی از اعضای شورای علمی مجمع فلاسفه ایران از بخش های مختلف مجمع عالی حکمت اسلامی بازدید و از نزدیک با فعالیت و برنامه های مجمع عالی حکمت اسلامی آشنا شدند.
✅http://hekmateislami.com/?p=8058
@hekmateislami
◀️ انتصاب مدیر جدید شعبه اصفهان
🔹با تصویب هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفر شاه نظری به عنوان مدیر جدید شعبه اصفهان منصوب شد.
🔸در راستای فعال تر شدن مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه اصفهان، هیئت مدیره مجمع عالی ضمن تشکر از فعالیت و خدمات حجت الاسلام و المسلمین مجید هادی زاده مدیر سابق شعبه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفر شاه نظری را به عنوان مدیر جدید شعبه اصفهان منصوب کردند.
✅http://hekmateislami.com/?p=8061
@hekmateislami
◀️ فراخوان مقاله همایش بین المللی باز اندیشی آرای استاد شهید مرتضی مطهری در مواجه با مسائل امروز
🔸این همایش به مناسبت یکصدمین سال تولد استاد فرزانه و علامه شهید آیت الله مرتضی مطهری از سوی بنیاد علمی فرهنگی شهید مطهری و با همکاری جمعی از مراکز علمی، فرهنگی و اجرایی کشور و از جمله با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی در اسفند ۹۸ برگزار خواهد شد.
✅http://hekmateislami.com/?p=8064
@hekmateislami
◀️ نودمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "نقد و بررسی کتاب مقدمه ای بر حکومت اسلامی شهید مطهری"با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی– چهارشنبه 26 تیر 98 :
⏪مطهری در این کتاب آگاهانه وارد مباحث فلسفه سیاسی شده است.
از مجموع مباحث استاد در این کتاب می توان به یک پاسخ اجمالی درباره نظریه دولت رسید.
ایشان می گوید حکومت یک پدیده اعتباری است. از این رو به ملاک نیاز به حکومت می رسد و به آن می پردازد. دو دسته نیاز را حکومت برطرف می کند: ذاتی و مقومات و عرضی. موارد مربوط به مقومات دولت ها عبارتند از:
دفاع از جامعه، حفظ امنیت داخلی و آزادی، وضع قانون عادلانه، قضاوت و دادگستری عادلانه، ارتباط برقرار کردن بین حکومت ها.
موارد غیر ذاتی و غیر مقوم دولت عبارتند از:
آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر و حفظ مواریث، مخابرات، کشاورزی، راه، صنایع و بهداشت.
ایشان در اینجا نظریه مارکسیستی دولت را نیز مورد نقد قرار داده است.
استاد مطهری نیازهای دنیوی را یادآور می شود که دولت را برای ما توجیه میکند که نهادهای دیگر نمیتوانند انجام دهند. دولت سامانه اداره جامعه است. از این رو حکومت و دولت، سامانه ای است که نیازهای جامعه را برطرف میکند.
اما آیا حکومت در قبال عقیده و ایمان مردم هم وظیفه ای دارد؟ حکومت دموکراتیک از نظر ایشان دو مقدمه و پیش فرض دارد:
پیش فرض اول حکومت دموکراتیک این است که مردم همه مساوی هستند.
پیش فرض دوم این است که حکومت متولی امر دنیای مردم است.
معتقد است برخی مباحث مانند آزادی و دین و به صورت مادی دیده می شود. لذا سلیقهای میشود. استاد اصل بحث را می پذیرد اما درباره آن بحث و ملاحظه هایی دارد.
با زور نمی شود یک انسان امانت دار بشود اما با زور می توان جلو سرقت را گرفت. از این رو وظیفه دوم حکومت در قبال فکر و عقیده مردم است.
🔹تنها موجودی که بین خودش و جوهرش تفکیک قائل می شویم، انسان است. لذا به تکامل انسان مطرح است. انسانی که به سعادت رسیده است، تمام ظرفیت هایش شکوفا شده است. اما چون انسان نمی تواند به تنهایی به سعادت برسد، نیاز به حکومت پیدا می شود. اسلام هم هدف است و هم وسیله. از این منظر، اهداف حکومت را مجدداً مرور می کند و بر این نظر است که نیاز معنوی مقدم بر نیاز مادی است و در تعارض میان نیاز مادی و معنوی، باید نیاز معنوی و دین و ارزش های معنوی را باید مقدم کرد. زیرا از دین، انسان به دست می آید. از این رو این اسلام است که انسان می سازد،
بنابراین دولت هم وظایف دنیوی و هم وظایف معنوی دارد. دولت نیازهای معنوی و دنیایی ما را که نمیتوانیم انجام دهید باید برطرف کند.
🔸ملاحظه درباره کتاب:
استاد درباره نظریه دولت و رهبری با ابهام صحبت می کند.
استاد دموکراسی را مرادف سکولاریسم می گیرد و دموکراسی را به معنای سکولاریسم گرفته است.
✅http://hekmateislami.com/?p=8072
@hekmateislami
حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ علی رضایی تهرانی
مدیر محترم مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد
◾️با نهایت تاسف و تاثر درگذشت والده مکرمه تان را به جنابعالی، پدر بزرگوار و اخوان مکرم تسلیت عرض نموده، از خدای متعال برای آن مرحومه علو درجات و همنشینی با حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و برای جنابعالی و سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم، ان شاالله با استعانت و عنایت خدای متعال در این مصیبت در زمره صابرین باشید.
غلامرضا فیاضی
رییس هیئت مدیره
مجمع عالی حکمت اسلامی
۴ مرداد ۹۸
@hekmateislami
تحلیل منطقی ابنسینا از استدلال بر دو گونه است: 1) تحلیل صوری، 2) تحلیل مادی. تحلیل صوری استدلال یعنی واشکافی ساختارهای مشترک در پسِ استدلالهایی که در بافتارهای گوناگون دانش و اندیشۀ انسانی بهکار میروند؛ و تحلیل مادی استدلال یعنی تحلیل معرفتشناختی آن از حیث مقدمات، ساختار، و نتیجه، بر اساس سه معیار باور، صدق، و توجیه. منطق بیرونی و درونی علم، منطق پرسش، و آسیبشناسی منطق استدلال از دیگر موضوعاتیاند که ابنسینا در این بخش از اشارات بررسی میکند و این کتاب به گزارش و سنجش آنها میپردازد.
@hekmateislami
گسترش و تعمیق گفتمان علم دینی مستلزم تبیین ابعاد مختلف فلسفی، روششناختی، جامعهشناختی، اخلاقی و... آن است. کتاب حاضر، حاصل ارائه دیدگاه صاحبنظران عرصه علم دینی در گروه فلسفه علوم انسانی مجمع عالی حکمت اسلامی در تبیین هرچه بیشتر ابعاد این موضوع میباشد.
@hekmateislami
🔹بازدید محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی از خبرگزاری حوزه
شنبه 19 مرداد 98
✅http://hekmateislami.com/?p=8893
@hekmateislami
◀️ خراسانی در بازدید از خبرگزاری رسا:
🔹مراکز حوزوی برای فعالیت های خود پیوست رسانه ای تعریف کنند
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی از مراکز و نهادهای حوزوی خواست برای فعالیت های خود پیوست رسانه ای تعریف کنند.
🔸به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر خراسانی در بازدید از خبرگزاری رسا، ضمن تقدیر از فعالیت های این رسانه حوزوی، روز خبرنگار را به دست اندرکاران این خبرگزاری تبریک گفت.
وی نقش خبرنگاران و رسانه ها را در انعکاس دستاوردهای حوزه بی بدیل توصیف و تصریح کرد: با وجود دستاوردها و پژوهش ها و فعالیت های ارزنده ای که در حوزه و نهادهای حوزوی انجام می شود، متاسفانه جامعه اطلاعی از این دستاوردها ندارد.
وی با بیان این که حوزه وارد مسائل جدی و اصلی جامعه و نظام شده است، اظهار داشت: مراکز و نهادهای حوزوی باید بیش از گذشته اهمیت و نقش رسانه ها را درک کنند و برای تمامی فعالیت های و برنامه های خود پیوست رسانه ای داشته باشند.
🔹خراسانی تاسیس واحد رسانه مجمع عالی حکمت اسلامی را در راستای پاسخ به همین نیاز ارزیابی و تصریح کرد: تاکید ما بر نوآوری و جذاب سازی در ارائه محصولات است.
وی با بیان این که خبرگزاری رسا را از خودمان می دانیم، گفت: خوشبختانه دست اندرکاران این رسانه حوزوی نیز نسبت به اقدامات و برنامه هایی که در مجمع عالی حکمت اسلامی انجام می شود عنایت دارند.
🔸خراسانی با تاکید بر لزوم پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب از سوی رسانه ها بویژه رسانه های حوزوی، اظهار داشت: رسانه های حوزوی اجازه ندهند مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه ها زمین بماند و به فراموشی سپرده شود.
🔹مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از اقدامات و فعالیت های مجمع ارائه کرد و از پیگیری های جدی برای نامگذاری روزی به عنوان روز حکمت اسلامی خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا هرچه سریعتر این مساله در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.
@hekmateislami
حجتالاسلام والمسلمین مرحوم استاد محمدمهدی مهندسی از اساتید شاخص فلسفه و عرفان اسلامی در حوزه و دانشگاه بودند که سالیانی با تلمّذ از محضر اساطین معظم حکمت اسلامی و تدریس و پرورش شاگردان و فضلاء در مراکز مختلف علمی، نقش بهسزایی در ترویج و گسترش حکمت اسلامی داشتند. اثر حاضر، نگاهی اجمالی به حیات علمی و فضایل اخلاقی مرحوم استاد مهندسی میباشد.
@hekmateislami