eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.6هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
541 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس گفتار 🔸چیستی فلسفه سیاسی 🔺حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا ▫️شنبه 98/09/09 الی سه شنبه 98/09/12 ساعت 17:30 الی 18 شبکه چهار سیما @hekmateislami
@hekmateislami
@hekmateislami
@hekmateislami
@hekmateislami
◀️هم اکنون نشست علمی"بررسی و نقد ادله جدید الحاد" 🔹پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸ 🔸مجمع عالی حکمت اسلامی 🔻این نشست به صورت زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی در حال پخش می باشد. ✅www.hekmateislami.com @hekmateislami
◀️هم اکنون نشست علمی"بررسی و نقد ادله جدید الحاد" ▫️جناب آقای دکتر رضا اکبری 🔹پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸ 🔸مجمع عالی حکمت اسلامی 🔻این نشست به صورت زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی در حال پخش می باشد. ✅www.hekmateislami.com @hekmateislami
◀️هم اکنون نشست علمی"بررسی و نقد ادله جدید الحاد" 🔹پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸ 🔸مجمع عالی حکمت اسلامی 🔻این نشست به صورت زنده از سایت مجمع عالی حکمت اسلامی در حال پخش می باشد. ✅www.hekmateislami.com @hekmateislami
▪️سالروز وفات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تسلیت باد @hekmateislami
@hekmateislami
◀️نشست علمی «بررسی و نقد ادلۀ جدید الحاد» برگزار شد. ⏪به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع عالی حکمت اسلامی: نشست علمی «بررسی و نقد ادلۀ جدید الحاد» پنج‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۳۹۸، از ساعت ۹ الی ۱۲، با حضور صاحب‌نظران، محققین، طلاب و دانش‌پژوهان حوزوی و دانشگاهی در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد. 🔹در این نشست علمی دکتر رضا اکبری عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، دکتر سید حسن حسینی سروری عضو هیئت‌علمی گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به‌عنوان کارشناس و حجت‌الاسلام دکتر سید فخرالدین طباطبایی به‌عنوان دبیر علمی، در خصوص مفهوم شناسی الحاد و برخی از ادله جدید الحاد و نقد این ادله، به تبادل‌نظر و بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. 🔸در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام طباطبایی در سخنانی ابراز داشت: گروه‌های مختلف انسانی از گذشته‌های دور تاکنون، بحث خداباوری را در میان خود داشته‌اند، همچنین در مقابل، بحث‌های ناخداباوری یا الحاد نیز از گذشته مطرح بوده است، اما با ظهور فرهنگ جدید غرب ما با سبک‌های جدیدی از الحاد روبه‌رو هستیم که جامعه ایران نیز به دلیل تبادل مباحث علمی با غرب، این ادله جدید الحاد وارد مباحث دانشگاهی و مطالعاتی ایران نیز شده است. 🔹«الحاد عمل‌گرایانه در دوره معاصر» در ادامه دکتر رضا اکبری به ایراد بحث خود با عنوان «الحاد عمل‌گرایانه در دوره معاصر» پرداخت و ابراز داشت: الحاد الگوهای مختلفی را در دوره معاصر دارا شده است و به‌تبع اصطلاحات جدیدی در این زمینه مطرح گردیده که در ادامه به تشریح برخی از این اصطلاحات می‌پردازیم. 🔸عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام ادامه داد: یکی از این اصطلاحات، «الحاد سلبی» از «آنتونی فلو» است به این مفهوم که متدینین باید ابتدا یک توصیف درست از خداوند ارائه کنند به‌گونه‌ای که دارای تعارض نباشد، بعد به سراغ ادله برویم و ادله را صرفاً به‌عنوان یک الگوی خطی در نظر نگیریم بلکه این ادله باید گفتگو محور باشد که در پایان ممکن است حتی شخص متدین نیز از اعتقاد خود برگردد! اصطلاح دیگر «الحاد دوستانه» است که ویلیام ال‌.رو‌، مطرح می‌کند و می‌گوید ما ادله‌ای را که در باب الحاد مطرح می‌کنیم این ادله حداکثر می‌توانند نشان دهند که خدایی که ادیان مطرح می‌کنند و دارای صفات اطلاقی خیرخواهانه مانند علم و قدرت است قابل اثبات نیست اما اینکه خدایی ماوراء عالم ماده وجود داشته باشد که دارای قدرت و توانمندی محدود باشد را ادله الحاد نمی‌تواند لزوماً رد کند. 🔹وی ابراز داشت: نوعی از الحاد «تقابل با خداباوری» است که در الگوهای کمونیستی آن را مشاهده می‌کردیم که سعی می‌شد به هر طریقی جامعه را به یک جامعه خدا زدوده تبدیل کنند و در این مسیر از هر ابزاری استفاده می‌کردند. در «الحاد ستیزه‌جویانه» بحث دیگر در حوزه تئوری نیست بلکه آن‌ها معتقد بودند باید وارد عمل بشویم و ابتدا در مقام معرفت و سپس در فضای عمل، همه سمبل‌های خداباوری را از جامعه پاک کنیم. 🔸دکتر اکبری اذعان داشت: نوع دیگری از الحاد، «الحاد عملی» است که دیدگاه توصیه‌ای دارد و به شما می‌گوید فارغ از اینکه خدایی وجود داشته باشد یا نداشته باشد شما در مقام عمل به‌گونه‌ای عمل کنید که وجود یا عدم وجود خدا برای شما موضوعیتی نداشته باشد چون اعتقاد به خدا آثار عملی خاصی برای انسان ندارد در نتیجه عملاً خدا وجود ندارد. از سوی دیگر الگویی داریم که می‌توان از آن تعبیر به «دغدغه مند نبودن نسبت به خداباوری» کرد که دیدگاه توصیه‌ای نیست، گام اول این دیدگاه یک بحث روانشناسی است که می‌گوید اساساً چرا انسان باید درباره وجود یا عدم وجود خدا، بررسی و تحقیق کند؟ این دیدگاه در واقع بی‌توجهی معرفتی و بی‌تمایلی به مباحث ناظر به وجود خداوند است. ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=9849 @hekmateislami
@hekmateislami
@hekmateislami
@hekmateislami
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹درس گفتار 🔸فلسفه سیاسی فارابی 🔺حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ▫️سه شنبه، چهارشنبه 19 و 20 آذر و شنبه 23 آذر ساعت 17:30 الی 18 🔸کاری از مجمع عالی حکمت اسلامی و شبکه چهار سیما @kekmateislami
@kekmateislami
◀️انتخاب آیت الله فیاضی به عنوان پژوهشگر برتر 🔹همزمان با هفته پژوهش و فناوری، آیت الله فیاضی رئیس هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی به عنوان پژوهشگر برتر استان قم معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند. @hekmateislami
@hekmateislami
@hekmateislami
سخنرانی آیت الله جوادی آملی در دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی.mp3
11.47M
◀️ بیانات ارزشمند حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی 🔹چهارشنبه 22 آبان ۹۸ 🔸مجمع عالی حکمت اسلامی @mediahekmat
@hekmateislami
@hekmateislami