eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.5هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
524 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
1400.03.01 همایش ملاصدرا جلسه صبح.mp3
28.79M
🔹نشست علمی " بررسی جریان نوصدرایی" به مناسبت اول خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا 🔸کارشناس علمی: جناب آقای استاد عبدالرسول عبودیت 🔺 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضاپور زمان: شنبه 1 خرداد 1400 مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی @mediahekmat
◀️ یکصد و نوزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع "شبکه قدرت دولتی از منظر فلسفه سیاسی اسلامی" سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 : 🔺حجت الاسلام دکتر نجف لک‌زایی: بحث شبکه قدرت مرتبط به مباحثی چون شایسته سالاری، تخصص، تعهد، جنسیت، دین و ... می‌شود. در قانون اساسی آمده که اقلیت‌های دینی می‌توانند در پارلمان نماینده داشته باشند و در احوال شخصیّه می‌توانند بر اساس دین خودشان عمل کنند اما آیا زنان می‌توانند در ساختار دولت قرار گیرند و یا اقلیت‌ها می‌توانند مسئولیت‌های مهم را بر عهده بگیرند یا خیر؟ اینها از جمله امور مهمی است که در بحث شبکه قدرت دولت در فلسفه سیاسی مورد بحث و توجه هست. 🔺حجت الاسلام دکتر محمد علی سوادی: وقتی از شبکه قدرت صحبت می‌شود اگر از دولت بحث شود یک نکته هست اما اگر از قدرت مردم صحبت شود بحث دیگری است چرا که مردم در رأس و در قدرت هستند و کانون‌های قدرت مردمی در رأس هست و باید این قدرت مردمی در بحث ما مورد توجه قرار گیرد. 🔺حجت الاسلام دکتر داوود مهدوی ‌زادگان: قبل از هر چیز برای پرداختن به این موضوع باید یکسری تمایزات را مطرح کرد که مرادمان چه چیزی هست و یا چه چیزی نیست. دیوان سالاری با بحث شبکه قدرت مرتبط است. در بحث شبکه قدرت به بحث تاریخی هم و حکومت پیامبر(ص) هم باید اشاره شود. در بحث شبکه قدرت بحث ولایت فقیه هم باید مطرح و بررسی شود. 🔺حجت الاسلام دکتر قاسم شبان‌نیا: دو نکته اینکه اگر شبکه قدرت را بخواهیم بحث کنیم اولین گام اینکه مردم و نهادهای دولتی و غیر دولتی چه سهمی در قدرت دارند و باید سهم هر کدام مشخص شود پس باید قدرت را تقسیم کنیم بین دولت، نهادهای غیر دولتی و مردم. نکته‌ی دیگر اینکه یک جایی باید بین فلسفه سیاسی و فقه سیاسی تفاوت و تمایز قائل شویم مثلاً زنان حق رأی یا مسئولیت دارند یا خیر؟ این بحث فلسفه سیاسی هست یا فقه سیاسی؟ آیا فلسفه سیاسی به این مباحث هم می‌پردازد و یا در حیطه کار فقه سیاسی است، بنابراین باید حدّ یقفی برای فلسفه سیاسی قائل شویم و از آنجا به بعد جایگاه و قلمرو فقه سیاسی باشد، پس در قدرت و شبکه قدرت قلمرو فلسفه سیاسی و فقه سیاسی مشخص شود. 🔺حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا: همانطور که فقه سیاسی به فقه سنتی و مدرن تقسیم می‌شود، مقداری نیاز داریم رویکردهای فلسفه سیاسی چه در فلسفه سیاسی مدرن و سنتی آن بازنگری شود و تعامل و ارتباط فلسفه سیاسی سنتی و مدرن را بررسی کنیم. فلسفه سیاسی که به نحو قضایای حقیقیه هست، حد یقفی ندارد، و به واقعیات بیرونی بحث نمی‌کنیم، نمی‌گوییم رئیس جمهور چه شخصی باشد، اما می‌گوییم رئیس جمهور و هر کارگزاری چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، حتی به عرصه فقه ورود پیدا می‌کنیم. فلسفه سیاسی به عنوان یک پدیده مشرف به فقه سیاسی هم می‌توان ورود پیدا کند... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=11932 @hekmateislami
1400.03.01 همایش ملاصدرا جلسه عصر.mp3
22.5M
🔹نشست علمی " ویژگی های مکتب صداریی" به مناسبت اول خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا 🔸کارشناس علمی: حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدان پناه 🔺 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین محمد رضاپور زمان: شنبه 1 خرداد 1400 مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی @mediahekmat
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
دویست و یازدهمین جلسه گروه علمی معرفت شناسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع " معرفت شناسی لورنس بنجور” با ارائه آقای عیسی موسی زاده– شنبه 8 خرداد 1400 : در این نشست بیان شد که لورنس بونجور در دوره نخست فکری خود به انسجام گرایی روی آورده بود و تحت تأثیر قیاس دو وجهی سلارز، داده تجربی را اسطوره می دانست؛ در ادامه با ملاحظه نواقص و کاستی های انسجام‌گرایی، به تدریج از آن فاصله می‌گیرد و به نوعی مبناگرایی سنتی و درون‌گرایانه روی می‌آورد. وی در رد ایراد سلارز به مبناگرایی، نشان می دهد که نوعی مواجهه مستقیم میان واقعیت غیر مفهومی و مفهومی که توصیف کننده آن واقعیت است، اتفاق می افتد و چنین مواجهه‌ای صرفاً زمانی ممکن است که واقعیت مورد بحث خود حالتی آگاهانه باشد و توصیف مورد بحث به مضمون آگاهانه آن حالت‌‌ تعلق‌ گیرد. به این ترتیب تجربه غیر مفهومی می‌تواند توجیهی برای باورهای راجع‌ به خود مضمون تجربه ‌شده به دست دهد و دیگر نمی توان گفت که داده تجربی یک اسطوره‌ است و هیچ نقش توجیهی نمی¬تواند داشته باشد. در واقع وی با تکیه بر مواجهه مستقیم میان جنبه غیر مفهومی و توصیفات مربوط به آن، توانست راهی مبناگرایانه برای برون‌رفت از مسئله تسلسل معرفتی ارائه نماید. اما در ادامه به نظر بونجور، منبع توجیه معرفتی منحصر در داده تجربی نیست و برای توجیه باورها نمی‌توان صرفاً به تجربه اکتفا کرد، چرا که در این صورت یا باورهای موجه بسیار محدود خواهند بود‌ و یا‌ حتی ممکن است هیچ باور موجهی وجود نداشته باشد. از نظر او تنها در صورتی می‌توان به گسترش باورهای موجه امیدوار بود که به نقش توجیهی شهودهای عقلی نیز‌ توجه‌ شود‌ و لذا نه تنها بر نقش توجیهی شهود عقلی تأکید می کند، بلکه بر اهمیت و تقدم منطقی شهود عقلی نیز تأکید دارد و عقلانیت‌ باورهای تجربی را نیز‌ نهایتاً متوقف بر توجیه حاصل از شهودهای عقلی می داند. به این ترتیب است که در نظام‌ معرفت‌شناسی‌ بونجور، شاهد بنا شدن ساختار معرفت بر دو پایه شهود عقلی و داده تجربی‌ هستیم. بونجور با پذیرش امکان شهود عقلی و تأکید بر توجیه پیشینی، ابتدا از تجربه‌گرایی افراطی فاصله می‌گیرد و در ادامه با توجه به این‌که توجیه پیشینی را منحصر در گزاره‌های تحلیلی نمی‌داند از تجربه‌گرایی معتدل نیز جدا می‌شود و به این ترتیب در برابر دیدگاه تجربه‌گرایی، از دیدگاهی عقل¬گرایانه دفاع می‌کند که‌ بر اساس آن بصیرت پیشینی یک مبنای واقعی برای معرفت به شمار می آید و شهود‌ عقلی‌ را منبع‌ بنیادین توجیه پیشینی محسوب می کند. وی توضیح می‌دهد که در شهود عقلی، ما اوصاف ضروری واقعیت را به‌ طور مستقیم مشاهده می کنیم‌ و مشاهده‌ این‌که یک گزاره، وصفی ضروری از واقعیت را‌ بیان‌ می‌کند، می تواند توجیه کننده آن گزاره باشد و توجیهی معرفتی به ‌شمار آید و کسی که پیوندهای ضروریِ میان واقعیت‌ها را درک‌ نکند،‌ اساساً توان اندیشیدن را هم نخواهد داشت. البته بونجور نه در خصوص توجیه پسینی و مربوط به داده تجربی و نه در خصوص توجیه پیشینی و مربوط به شهود عقلی، امکان خطا را نفی نمی¬کند و لذا یک اعتدال‌گرای کامل است و باورهای پایه را خطاپذیر می داند. از نظر وی از سویی آگاهی سازنده از مضمون یک باور باید خطاناپذیر باشد، صرفاً به این دلیل که واقعیت یا موقعیت مستقلی در میان‌ نیست‌ که‌ این آگاهی نسبت به آن خطا باشد؛ اما «خطاناپذیریِ آگاهیِ ذاتی» شامل‌ فراباور‌ دریافتی نمی‎شود و هنوز این امکان وجود‌ دارد‌ که کسی‌ در‌ ادراک‌ دریافتیِ باور خود دچار‌ خطا شود، یعنی باور درجه دومی داشته باشد که مضمون آگاهی ذاتی یا سازنده را‌ که‌ سازنده باور درجه اول است به‌ درستی‌ نمایش‌ نمی دهد‌ و از سوی دیگر دو تمایز پیشینی- پسینی و ضروری- ممکن هرچند به هم مربوط هستند، اما معنی و کاربرد کاملاً متفاوتی دارند. تمایز پیشینی- پسینی تمایزی معرفت‌شناختی است که به شیوه توجیه معرفتی مربوط است، اما تمایز ضروری ممکن تمایزی متافیزیکی است که به نسبت یک گزاره به شیوه هایی که جهان می توانست به آن شیوه ها تحقق یابد مربوط است. به این ترتیب این دو تمایز یکسان نیستند و لذا این‌که گزاره¬ای از توجیه پیشینی برخوردار است، به هیچ وجه بیان کننده این نیست که چنین گزاره¬ای از صدق ضروری نیز برخوردار است و امکان کذب ندارد... ادامه در... hekmateislami.com/?p=11943 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه سایر گروه ها وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به نشست علمی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 پخش با ترافیک رایگان از: heyatonline.ir/heyat/3129 @hekmateislami
یاد، نام و راه امام خمینی رحمت الله علیه پر رهرو، زنده و پاینده باد. @hekmateislami
جهت ورود به نشست علمی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه سیاسی وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 پخش با ترافیک رایگان از: heyatonline.ir/heyat/3129 @hekmateislami
🔹هم اکنون پخش زنده نشست علمی «فلسفه سیاسی امام خمینی(قدس سره) و انتخابات» ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ لینک پخش با ترافیک رایگان از: ✅ heyatonline.ir/heyat/3129 @hekmateislami
🌹 سالروز انتصاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی گرامی باد. @hekmateislami
علاقمندان جهت خرید آثار مکتوب مجمع عالی حکمت اسلامی و بهره مندی از تخفیف ویژه طرح بهارانه کتاب به فروشگاه انتشارات حکمت اسلامی واقع در مجتمع ناشران طبقه اول واحد ۱۰۴ مراجعه فرمایند. @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه کلام وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه وارد جلسه شوید. ✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685 @hekmateislami
◀️خلاصه بحث دکتر یزدانی مقدم در نشست علمی “فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و انتخابات” 🔹خلاصه بحث جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم: “ولایت فقیه از منظر فلسفه سیاسی امام خمینی(ره)”: مقصود از فلسفه سیاسی در اینجا فلسفه سیاسی مرجَع یا فلسفه سیاسی مستنبَط از آثار امام خمینی و به طور مشخص البیع است. حتی می­توانیم عنوان را متمرکزتر کنیم و از “حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی” سخن بگوئیم. در هر صورت تحلیل مفهوم حکومت در اندیشه سیاسی امام خمینی مقدمه ورود به بحث از ولایت فقیه از منظر فلسفه سیاسی یا اندیشه سیاسی امام خمینی است. بزرگان نیز بیان کرده­اند ورود امام خمینی به موضوع ولایت فقیه یک ورود عقلی و فلسفی است. 🔸استدلال عقلی بر وجود حکومت در اسلام در البیع نخست تحلیلی از اسلام و احکام اسلام ارائه می­شود و سپس نتیجه گرفته می­شود که اسلام یک سامان سیاسی عادلانه است و احکام یاد شده احکام این سامان سیاسی عادلانه و ابزار تحقق عدالت و مصلحت هستند.[۱] این سامان سیاسی عادلانه؛ استبدادی یا مشروطه یا جمهوری مبتنی بر قوانین بشری نیست بلکه حکومتی مبتنی بر قانون الهی است که در موضوعات طبق صلاح مسلمانان یا مسلمانان حوزه حکومت تصمیم می­گیرد.[۲] بدین ترتیب فلسفه حکومت از این نظر، یعنی اجرای احکام اسلام، همان فلسفه امامت است.[۳] در همین رابطه امام خمینی به حکمت الهی استدلال می­کند و اهمال امت اسلام و بلاتکلیفی امت اسلام و هرج و مرج و اختلال نظام را خلاف حکمت الهی معرفی می­کند.[۴] چنین فهمی از حکومت و نسبت دین و حکومت در اندیشه فارابی نیز سابقه دارد. از نظر فارابی گفتمان دینی برقراری یک سامان سیاسی عادلانه را در نظر دارد.[۵] به طوری که چندان تمایز و تفکیکی میان دین و حکومت در اندیشه فارابی قابل مشاهده نیست. 🔹والی یا حاکم چه کسی است؟ از نظر امام خمینی در زمان پیامبر و امامان معصوم، آنان والی و حاکم هستند و در زمان غیبت امام معصوم حکومت از آنِ شخص خاصی نیست[۶] بلکه برای کسی است که دارای ویژگی­های ذیل باشد: علم به قانون یا احکام؛ عدالت و توانایی اداره امور؛[۷] و نتیجه می­گیرد که: چنین شخصی فقیه عادل است. [۸] ولایت فقیه، با توجه به مقدمات و تحلیل ارائه شده و بعد از تصور اطراف قضیه؛ امر نظری و محتاج برهان نیست.[۹] از آنجا که فقیه عادل والی است از این رو، در جهات مربوط به حکومت، هر آنچه برای پیامبر و امامان بود برای او نیز هست.[۱۰] بنابراین برای فقیه عادل جمیع آنچه برای پیامبر و امامان، در امور حکومت و سیاست، بوده؛ هست و فرق میان فقیه عادل با پیامبر و امامان، در امور حکومت و سیاست، معقول نیست. زیرا والی مجری احکام شریعت برای صلاح مسلمین است و از این جهت بین فقیه و امامان معصوم فرقی نیست.[۱۱] 🔸معنای ولایت مطلقه امام ولایت مطلقه را به حکومت تعریف می­کند.[۱۲] یعنی ولایت مطلقه فقیه مانند قدرت و سلطنت عرفی و دیگر مناصب عقلایی است.[۱۳] بدین ترتیب ولایت مطلقه فقیه قدرت و سلطنت عرفی و مانند دیگر مناصب عقلایی است.[۱۴]... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=12019 hekmateislami
◀️خلاصه بحث دکتر سوادی در نشست علمی “فلسفه سیاسی امام خمینی (ره) و انتخابات” 🔺خلاصه بحث جناب حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی سوادی با موضوع فرعی: « بایسته های نامزد اصلح و چگونگی تشخیص آن از منظر امام خمینی(ره)»: 🔹چند نکته مقدماتی : – لزوم نگرش منظومه ای به اندیشه هر متفکری در راستای ادراک بایسته نظام اندیشه وی یا یک ویا چند زیرمنظومه آن – برای این منظور پیش از هر چیز ضرورت توجه به غایت منظومه آن اندیشه و اصلی ترین مبانی آن – گستره دید اندیشمند به لحاظ جهانی یا ملی بودن و کلان یا خرد بودن پیش نیاز منظومه فهمی – به لحاظ ژرفا تکثر لایه های اندیشه وی یا محدود به یک یا دو لایه بودن به لحاظ آینده نگری، اندازه امتداد افق متفکر -به لحاظ تعدد ساحت های اندیشه یعنی توجه به منظرهای فلسفی کلامی عرفانی سیاسی، … – غایت منظومه اندیشه امام نجات بشریت نه صرف ملت ایران، بنا بر این کاملا انسان گرا – مبنای آن توحید کاملاَ ناب فرا عرفانی یا وحیانی، در دو ساحت نظری و عملی بعد حق گرایی و سپس عدالت محوری 🔸گستره اندیشه: جهانی و الگو دهی به کل انسان ها و جامعه ها به لحاظ ژرفا و بطون نگرش ولایی تکوینی یعنی عنایت به ملکوت امور به لحاظ آینده نگری پیوند یافتن انقلاب اسلامی به انقلاب مهدوی برای بررسی موضوع هایی مانند انتخابات در یک اندیشه توجه به سیر عمودی جدلی یا دیالکتیکی غایت به مبنا و برعکس با لحاظ داشت انواع مؤلفه های میان آن دو و در مقام عینیت بخشی به آن توجه به فرایند طی شده توسط متفکر در مقام عمل. در صورت چنین جهت گیری در مطالعه می توان و باید به نظریه انتخابات در اندیشه یک متفکر دست یافت. از منظر حضرت امام حکومت تعیین گر فلسفه عملی برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلی و خارجی است. غایت انتخابات به عنوان زیرمنظومه اندیشه سیاسی حضرت امام، حفاظت از امنیت همه جانبه، استقلال کامل و آزادی فراگیر است. انتظار حضرت امام از حاملان و عاملان اندیشه نسبت به ایفای نقش در برگزاری پر شور انتخابات، متناسب با قدر مراتب علم و ایمان ایشان، مرجع تقلید به گونه ای و فردی عادی به گونه دیگر. در مراحل آغازین تأسیس نظام سیاسی انواع انتخابات به عنوان مصادیق حق تعیین سرنوشت هر کدام در جای خود و به هنگام باید انجام شود بسیار سریع بعد از پیروزی انقلاب، برگزاری همه پرسی برای نظام جمهوری اسلامی، بعد در اولین فرصت ممکن انتخابات خبرگان برای تدوین قانون اساسی درخواست تسریع در نگارش قانون اساسی و به پایان بردن آن ظرف یکی دو ماه برگزاری همه پرسی برای قانون اساسی برگزاری انتخابات ریاست جهموری برگزاری انتخابانت مجلس و بعد شوراها این ها همه به سرعت و به ترتیب و شتابان برای این که دشمنان خارجی و عمال آن ها در داخل هیچ فرصتی برای هیچ اقدامی بر ضد نظام نو خاسته نیابند. در نظر داشتن اصل حفظ نظام در تمام مراحل و تنظیم تمام راهبردها و تاکتیک های انتخابات با این اصل حاکم. 🔹توجه کامل به وحدت اجتماعی پیش از انتخابات، در دوران تبلیغات و پس از انتخابات در بین مردم از یک سو و بین منتخبان ملت در مجلس یا سمت های دیگر با همتایشان در مجلس یا همراهانشان در دولت و شورای نگهبان و دیگر نهادها 🔸فراخوانی مؤکد به مشارکت حد اکثری همگان به عنوان یک تکلیف شرعی و نهی از کناره گیری به عنوان یکی از گناهان بزرگ، به ویژه دلسرد کردن دیگران به عنوان گناه بزرگ تر... ادامه در... ✅http://hekmateislami.com/?p=12026 @hekmateislami