25.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت #1401
🔸برنامه چهل و نهم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان 1401
🔹آیت الله محمدباقر #تحریری
شرح دعای 44 صحیفه سجادیه
🔺جلسه بیستم
@hekmateislami
23.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت #1401
🔸برنامه پنجاه
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان 1401
🔹حجت الاسلام والمسلمین#آذربایجانی
دین و خانواده
🔺جلسه دوم
🔸 #خانواده_معنوی
@hekmateislami
20.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت #1401
🔸برنامه پنجاه و یکم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان 1401
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی #یوسفی
حدیث اصبغ بن نباته در فضیلت امیرالمومنین(ع)
🔺جلسه سوم
🔸 #کلیدهای_بهشت_و_جهنم_به_دست_علی_(ع)(3)
@hekmateislami
25.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت #1401
🔸برنامه پنجاه و دوم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان 1401
🔹آیت الله محمدباقر #تحریری
شرح دعای 44 صحیفه سجادیه
🔺جلسه بیستم و یکم
@hekmateislami
25.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت #1401
🔸برنامه پنجاه و سوم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان 1401
🔹حجت الاسلام والمسلمین#آذربایجانی
دین و خانواده
🔺جلسه سوم
🔸 #کارکرد_های_خانواده_(1)
@hekmateislami
22.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت #1401
🔸برنامه پنجاه و چهارم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان 1401
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی #یوسفی
حدیث اصبغ بن نباته در فضیلت امیرالمومنین(ع)
🔺جلسه چهارم
🔸 #تمسک_به_پیامبر_و_اهل_بیت(ع)
@hekmateislami
28.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت #1401
🔸برنامه پنجاه و پنجم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان 1401
🔹آیت الله محمدباقر #تحریری
شرح دعای 44 صحیفه سجادیه
🔺جلسه بیستم و دوم
@hekmateislami
⬅️ یکصد و سی و نهمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “حکمرانی و سیاست گذاری از منظر فلسفه سیاسی اسلامی” با حضور اعضاء محترم گروه – سه شنبه 30 فروردین 1401 :
🔸دکتر علیرضا صدرا:
در میان اندیشمندان فلسفه سیاسی، فارابی و خواجه نصیر دو اندیشمندی هستند که در موضوع سیاست گذاری بیشتر بحث را دارند. چیستی، چرایی و چگونگی حکمرانی، از موضوعاتی است که میخواهیم در مورد آنها بحث کنیم.
گرچه قبلاً بحث، کار شایسته را مطرح میکردند اما در حال حاضر به جای بحث کار شایسته، عنوان بحث حکمرانی خوب مطرح است. در این موضوع نقش دولت ها پر رنگ است چرا که دولت باید نقش قلب را در جامعه داشته باشد، و دولت باید مدیریت کند. بحث حکمرانی الآن در بحث توسعه جایگاه خاصی پیدا کرده و فراگیر شده است و در حال حاضر صندوق بین المللی پول و سایر مراکز اقتصادی بین المللی، دیگر بحث اقتصاد را مطرح نمیکنند بلکه بحث حکمرانی خوب را مطرح میکنند.
برای حکمرانی خوب چند شاخصه مطرح شده است:
1.نظارت؛
2.قانون مندی و قانون مداری، قانون شاکله اصلی جامعه است؛
3.مشارکت جویی، هم دولت و حاکمیت باید مشارکت طلب باشد و هم مردم باید مشارکت طلب باشند؛
4.مسئولیت پذیری سیاسی و مدنی و پاسخگویی؛
5.شایسته سالاری که بر اساس استعداد و استحقاق مسئولیت ها واگذار شود. در شایسته سالاری افراد باید تخصص داشته باشند، با موضوع کاری تناسب داشته باشند، و تجربه هم داشته باشند؛
6.تمرکز زدایی و خود گردانی محلی؛ دولت باید از حالت همه کارهای در بیاید و باید تمرکز زدایی شود و همه تصمیمات نباید در مرکز صورت گیرد. لازمه حکمرانی خوب، خود گردانی استانی، محلی و منطقه ای است که مقدار زیادی از بار مرکز را کم میکند ولی باید هماهنگی مرکزی داشته باشند.
7.کارآمدی نهادها و نظامات و بهرهوری و اثر بخشی.
گرچه برخی از سازمانهای بین المللی اثر بخشی را مطرح نمیکنند ولی باید علاوه بر بهرهوری، اثر بخشی را هم مطرح کنیم. حکمرانی خوب باید این ویژگیها را داشته باشد البته ما علاوه بر حکمرانی خوب، حکمرانی شایسته را دنبال میکنیم. نخبگان نقش مشاوری و دانش بنیانی دارند، از طرف حکمرانی خوب باید بسوی حکمروایی شایسته برویم.
دولت هسته مرکزی حکمرانی است و دولت نقش راهبردی دارد و حکمرانی یک حرکت فرانهادی است که جامعه را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب باید ببرد، دولت باید زمینه سازی کند و رفع موانع کند تا خود مردم از وضع موجود به وضع مطلوب برسند.
حکمرانی سه کار را انجام میدهد:
•نظام سازی؛
•مدیریت؛ (هدایت)
•بسیج منابع. (حمایت)
حکمروایی، کارگزاری است نه کارگزاری و نه سرمایه سالاری.
حکمروایی و کارگزاری چند نقش دارد: یا سیاست گذاری می کند (۱. مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ ۲. مجلس شورای اسلامی) و یا سیاستمداری و اعمال سیاستها( قوه مجریه و ارکان کارگزار)
در حکمرانی شایسته دین، رهبری و امامت امت نیز اضافه میشود.
حجت الاسلام دکتر محسن مهاجر نیا:
این روزها مباحث زیادی در خصوص حکمرانی مطرح میشود بدون اینکه به خواستگاه آن توجه شود.
آنچه از بحث حکمرانی و شاخصههای مربوط به حکمرانی خوب مطرح شده، مربوط به نئولیبرالیسم است که اینها دولت را حذف یا بسیار کوچک میدانند، و برای دولت نقش مکملی قائل هستند، لذا کلمه حکمرانی ابزاری در دست کشورهای غرب برای غربی سازی بلوک شرق است و بعدش با این ابزار کل جهان سوم را تحت پوشش قرار میدهند، لذا مناسب است بجای کلمه حکمرانی، از کلمه حکمروایی استفاده شود.
این مفهوم – حکمرانی- را یا باید بازسازی کنیم و از درون دین یک مفهومی معادل حکمرانی بیاوریم و یا اینکه همین مفهوم را بومی سازی کنیم. پس مناسب است در استخدام واژگان تعیین تکلیف شود و در یکی از جلسات گروه خوب است در خصوص واژه حکمرانی و خاستگاه آن و چگونگی بومی سازی آن از منظر فلسفه سیاسی اسلامی بحث و بررسی صورت گیرد.
حجت الاسلام دکتر رضوانی:
انتظار این بود پیشنهاد دهندگان این موضوع ابتدا طرح بحث میکردند و منظور خودشان را از حکمرانی و سیاست گذاری از منظر فلسفه سیاسی اسلامی بیان میکردند. پیشنهاد این است که به عنوان حکمرانی و سیاست گذاری از منظر فلسفه سیاسی اسلامی بحثی را داشته باشیم...
ادامه در لینک زیر:
🌐http://hekmateislami.com/?p=13139
@hekmateislami
23.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 #ضیافت #1401
🔸برنامه پنجاه و ششم
ویژه برنامه های فرهنگی(مجازی) مجمع عالی حکمت اسلامی در ماه مبارک #رمضان 1401
🔹حجت الاسلام والمسلمین دکتر #آذربایجانی
دین و خانواده
🔺جلسه چهارم
🔸 #کارکرد_های_خانواده_(2)
@hekmateislami