یازدهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی برگزار میشود.
🔸یازدهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه با موضوع “بررسی تطبیقی تفسیر علمی آیات از دیدگاه علامه طباطبایی و موریس بوکای” یکشنبه ۸ خرداد برگزار میشود.
این پیشنشست علمی ساعت ۸ روز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه کرمان و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت حضوری برگزار میشود.
در این پیش نشست علمی که در مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمیه برگزار میگردد سرکار خانم نسیم سادات مرتضوی به عنوان ارائه دهنده و سرکار خانم معصومه حاجی مقصودی به عنوان دبیر علمی به ارائه بحث خواهند پرداخت.
🌐https://hekmateislami.com/?p=13260
@hekmateislami
🔵 دوازدهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی برگزار میشود.
🔹دوازدهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه با موضوع "نقش علامه طباطبایی در تقویت بنیانهای معرفتی و گسترش تشیّع" چهارشنبه 11خرداد برگزار میشود.
این پیشنشست علمی ساعت 10:30 روز چهارشنبه 11 خرداد 1401 در سالن ابن سینا دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت حضوری و مجازی برگزار و حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر عبدالحسین خسروپناه به عنوان کارشناس به ارائه بحث خواهند پرداخت.
🌐https://hekmateislami.com/?p=13263
@hekmateislami
🔵 سیزدهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی برگزار میشود.
سیزدهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه با موضوع “نقش اخلاق در شکلگیری هویت انسان از دیدگاه علامه طباطبایی” چهارشنبه ۱۱خرداد برگزار میشود.
این پیشنشست علمی ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ از سوی معاونت پژوهش مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری سلام الله علیها و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت مجازی برگزار و حجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر علیرضا آل بویه به عنوان کارشناس به ارائه بحث خواهند پرداخت.
🌐https://hekmateislami.com/?p=13267
@hekmateislami
🔵 چهاردهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی برگزار میشود.
چهاردهمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه با موضوع "واکاوی نوآوری علامه طباطبایی در بهرهوری از سیاق جهت تبیین مفاد قصری آیات" پنجشنبه 12خرداد برگزار میشود.
این پیشنشست علمی ساعت 10 روز پنجشنبه 12 خرداد 1401 از دانشگاه مجازی المصطفی و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت مجازی برگزار و سرکار خانم رقیه عالمی به عنوان ارائه دهنده وحجتالاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سید حسین شفیعی به عنوان ناقد به ارائه بحث خواهند پرداخت.
🌐https://hekmateislami.com/?p=13270
@hekmateislami
یکصد و چهلمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “-حکمرانی در اندیشه استاد شهید آیت الله مطهری با ارائه حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی 2- بررسی دیدگاه شهید مطهری در باره مناسبات عقل ودین” با ارائه حجت الاسلام دکتر احمد رضا یزدانی مقدم – سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 :
آقای یزدانی مقدم:
چارچوب تحلیلی شهيد مطهرى درباره عدل و حسن و قبح و مستقلات عقلیه در اعتقادات و فقه
شهيد مطهرى چارچوبی تحلیلی درباره عدل و حُسن و قبح و مستقلات عقلیه در اعتقادات و فقه ارائه می¬کند.[1] وی در توضیح دیدگاه اشاعره و معتزله می گوید: اشاعره عدل الهى را به گونهاى خاص تفسير كردند، گفتند: عدل، حقيقتى نيست كه قبلا بتوان آن را توصيف كرد و مقياس و معيارى براى فعل پروردگار قرار داد. بنابراین معنى عادل بودن ذات حق، اين نيست كه او از قوانين قبلى به نام قوانين عدل پيروى مىكند، بلكه او سرمنشأ عدل است، آنچه او مىكند عدل است نه اينكه آنچه عدل است او مىكند. عدل و ظلم، متأخر و منتزع از فعل پروردگار است. عدل، مقياس فعل پروردگار نيست؛ فعل پروردگار، مقياس عدل است. میتوان دیدگاه اشاعره را در قالب این مصرع صورتبندی کرد که: «آنچه آن خسرو كند شيرين بود».[2]
معتزله كه طرفدار عدل بودند گفتند: عدل، خود حقيقتى است و پروردگار به حكم اينكه حكيم و عادل است كارهاى خود را با معيار و مقياس عدل انجام می دهد. برخى افعال در ذات خود عدل اند، مانند پاداش به نيكوكاران؛ و برخى در ذات خود، ظلم اند و چون افعال در ذات خود با يكديگر متفاوتند و ذات مقدّس بارى تعالى خير مطلق و كامل مطلق و حكيم مطلق و عادل مطلق است كارهاى خود را با معيار و مقياس عدل انتخاب مىكند. [3]
حسن و قبح عقلى
چون سخن از صفات ذاتى افعال به ميان آمد؛ پاى عقل و استقلال عقل در اكتشاف اين صفات به ميان آمد. به اين صورت كه: آيا عقل در ادراك حسن و قبح اشياء «استقلال» دارد و به تنهائى قادر به درك و تشخيص آنها است يا نيازمند به كمك و راهنمائى شرع است؟ ازاينرو حُسن و قبح ذاتى به نام حُسن و قبح عقلى خوانده شد. معتزله طرفدار حسن و قبح ذاتى عقلى شدند و مسأله مستقلّات عقليّه را طرح كردند. اشاعره حسن و قبح ذاتى عقلى را مورد انكار قرار دادند و عقل را در ادراك حسن و قبحها تابع راهنمائى شرع دانستند. اشاعره مدعى بودند كه به طور كلى اينكه: عدل چيست؟ ظلم چيست؟ نيكو چيست؟ ناپسند چيست؟ همه بايد از لسان شرع اخذ شود و بايد در اين مسائل تابع و تسليم «سنّت اسلامى» بود و بس. [4]
شيعه از «عدليّه» است [5] و به حق گفته شد كه: العدل و التّوحيد علويّان، و الجبر و التّشبيه امويّان. [6]
عدل، حُسن و قبح عقلى، و حجّيّت عقل در فقه شیعه
مطهرى سپس به موضوع عدل در فقه شیعه می پردازد و می¬گوید: ريشه طرح مسأله «عدل» را در جهان اسلام، تنها در علم كلام و در ميان متكلّمان نبايد جستجو كرد، ريشهاى هم در جاى ديگر دارد و آن فقه اسلامى است.[7] در فقه شيعه، اصل تبعيّت احكام از مصالح و مفاسد نفس الامرى و قاعده ملازمه حكم عقل و شرع، مورد تأييد قرار گرفت و حق عقل در اجتهاد، محفوظ ماند. [8] اصل «عدل» و اصل تبعيّت احكام از مصالح و مفاسد نفس الامرى، و اصل حُسن و قبح عقلى و اصل حجّيّت عقل، به عنوان زيربناى فقه شيعه معتبر شناخته شد؛ و اصل «عدل» جاى خويش را در فقه اسلامى بازيافت. در فقه شيعه عقل و برهان معتبر شناخته شد. [9]
تبیین مفهوم عقل
شهید مطهری مفهوم عقل را چنین تبیین می کند که: وقتى كه ما مىگوييم عقل، معنايش اين نيست كه هركسى بنشيند با خودش خيالى بكند و بعد بگويد: عقل من اينجور حكم مىكند؛ همان طور كه در ساير مسائل مىبينيد يك چيزى متد علمى دارد، روى متد علمى بايد عمل بشود وگرنه اشكالاتى به وجود مىآيد.[10] البته علم (يعنى علمى كه كشف مىكند) هم عقل است. هرچه علم كشف مىكند براى عقل انسان هم روشن مىشود. [11]
جایگاه و نقش عقل در فقه
مطهرى جایگاه و نقش عقل در فقه را چنین توضیح می دهد: راهى كه در شيعه هست راه عقل است. عقل حجت است و حجتِ خداست. اما عقل قانون دارد. به نام عقل نمىشود هر اظهارنظرى را حجت دانست. از جمله احكام و قوانين عقل اين است كه عقل مىگويد دنبال يقين برو...
ادامه در لینک زیر:
🌐https://hekmateislami.com/?p=13287
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.akhlagh
@hekmateislami
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تیزر فراخوان مقالات کنگره بین المللی علامه طباطبائی - آخرین تمدید ارسال مقالات
@hekmateislami