eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.5هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
524 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
⬅️هم اکنون پخش زنده نشست علمی «عصب شناسی الهیات، رابطه دین و تجربیات معنوی با عصب شناسی» 🔹پنج شنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ 🔸مجمع عالی حکمت اسلامی پخش مجازی با ترافیک رایگان از: 🌐 http://hekmateislami.com/live @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/f.gharb @hekmateislami
⬅️ نشست علمی "حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری" برگزار می شود. 🔸به مناسبت هشتم اسفند سالروز بزرگداشت حکیم ملاهادی سبزواری، نشست علمی با عنوان "حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری" یکشنبه 8 اسفند 1400 از ساعت 14 الی 16 به صورت مجازی و حضوری در موسسه حکمت و فلسفه ایران شعبه قم واقع در بلوار شهید صدوقی، خیابان دانش، کوچه 3، پلاک 71 برگزار می شود. 🔹در این نشست علمی کارشناسان محترم آقایان: حجج اسلام عبدالحسین خسروپناه، امین عابدی نژاد و مسلم گریوانی به ارائه بحث خواهند پرداخت. 🔸دبیر علمی نشست "حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری" را جناب حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد غفاری بر عهده خواهند داشت. لینک حضور مجازی: 🌐http://hekmateislami.com/live @hekmateislami
🔵معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلام الله علیها با همکاری دبیرخانه بین المللي کنگره علامه طباطبایی برگزار می کند. 🔺سومین پیش نشست علمی «معرفی کنگره و تبیین شخصیت علامه طباطبایی(ره)» 🔹کارشناس جناب آقای محمد باقر خراسانی (محقق حوزه و دانشگاه و دبیر اجرایی کنگره) 🗓زمان: یکشنبه 8 اسفندماه 1400 ساعت 9:30 الی 11 (به صورت حضوری و مجازی) لینک حضور مجازی 🌐http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/ 🔸مکان: جامعه الزهراسلام الله علیها، معاونت پژوهش، پژوهشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها، طبقه سوم، سالن نشستهای علمی پژوهشی @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/g.kalam @hekmateislami
🔵کتاب “تفکر فلسفی در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف” منتشر شد. 🔸فلسفه، تفکر عقلی روشمند دربارۀ پرسش‌های بنیادین بشر و از زیربنایی‌ترین عناصر سازندۀ فرهنگ و تمدن است. بسیاری از اثرگذارترین شخصیت های متفکر تاریخ در جوامع مختلف فیلسوفان هستند. از اینجاست که شناخت چیستی و چرایی فلسفه اهمیت بسزایی دارد. دربارۀ فلسفه، اهمیت و اعتبارش پرسش‌ها و ابهام‌های فراوانی مطرح است. برخی از این پرسش‌ها بدین قرار است: روش تفکر فلسفی چیست؟ چگونه می‌توان در فلسفه نوآوری کرد؟ فلسفه با علوم و معارف دیگر چه نسبتی دارد؟ نسبت فلسفه با دین چیست؟ فلسفه چه نقشی در زندگی بشر دارد؟ چرا گروهی با فلسفه مخالف هستند؟ نویسنده محترم جناب آقای دکتر محمد فنایی اشکوری در فصل‌های گوناگون کتاب در صدد یافتن پاسخ به این‌گونه پرسش‌ها بوده‌اند. این کتاب توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. 🌐https://hekmateislami.com/?p=12997 @hekmateislami
🔵کتاب”معاد جسمانی عنصری از دیدگاه عقل و نقل” منتشر شد. 🔸کتاب معاد جسمانی عنصری از دیدگاه عقل و نقل، نتیجه تلاش گسترده نویسنده توانایی است که با ژرف‌نگری، معاد جسمانی عنصری را از دیدگاه­های مختلف مورد بررسی قرار داده و در حقیقت جامع­ترین کتابی است که در این موضوع نوشته شده است. در فصل دوم این کتاب، موضوع از منظر اندیشمندان اسلامی پی­گیری شده که همگان بر معاد جسمانی اعتقاد راسخ دارند. بازشناسی این گروه، از قرن سوم آغاز شده و در قرن چهاردهم با نظر امام خمینی (رحمة الله علیه) پایان پذیرفته است. و در فصل سوم که در حقیقت بیت­القصید کتاب است، ادله چهارده­گانه عقلی معاد جسمانی عنصری مطرح شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در فصل چهارم، ادله نقلی معاد جسمانی عنصری را از نظر آیات و روایات مطرح نموده و با تحقیق جامع­الاطراف، موضوع را به پایان رسانیده است. کتاب حاضر به قلم حجت الاسلام و المسلمین سید محمدمهدی نبویان به رشته تحریر در آمده و با همت انتشارات حکمت اسلامی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. 🌐https://hekmateislami.com/?p=13002 @hekmateislami
⬅️ نشست علمی «حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری» 🔹یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ پخش مجازی با ترافیک رایگان از: 🌐 http://hekmateislami.com/live @hekmateislami
⬅️ هم اکنون پخش زنده نشست علمی «حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری» 🔹یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ پخش مجازی با ترافیک رایگان از: 🌐 http://hekmateislami.com/live @hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تیزر کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمد حسین طباطبایی ⬅️ فرصت ارسال مقالات تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ تمدید شد. 🌐 http://hekmateislami.com/ @hekmateislami
🌷فرا رسیدن مبعث پیامبر رحمت و مهربانی، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر مسلمانان جهان مبارک باد. @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/g.falsafe @hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/marefatshenasi @hekmateislami
⬅️دویست و سیزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “دلیلی بر توحید ذات”(جلسه دوم) با ارائه حجت الاسلام سید اباذر نبویان – چهارشنبه 11 اسفند 1400 : 🔹1. خداوند متعال واجب الوجود و دارای کمال بی نهایت است زیرا هر کمال محدود، به معنای امکان عام ،امکان معلول بودن دارد بدین معنا که معلول نبودن آن ضرورت ندارد و از آنجا که معلول بودن از اوصاف ذاتی معلول است، صرف امکان آن ضرورت معلول بودن را در پی دارد و معلول بودن با وجوب وجود منافات دارد ( مصباح یزدی، ۱۳۹۱:۴۲ ) 🔸۲. در عالم هستی، ایجادی صورت گرفته است و خداوند خالق است. بدین دلیل که وقتی به وجدان خود مراجعه می کنیم به علم حضوری در میابیم‌ که دارای کمالات محدود بوده و لذا ضرورتا مخلوق هستیم و هر مخلوقی محتاج خالق است و خداوند خواه به صورت مستقیم و خواه با واسطه خالق همه‌ی جهان آفرینش و از جمله انسان است. 🔹۳. خالقیت از صفات فعل است و هریک از صفات فعل ریشه در صفات ذات و کمال الهی دارد و بدون آن کمال، صدور فعل از خداوند ممکن نخواهد بود. چنانچه رفتارهای انسانی نیز چنین است. به عنوان نمونه رفتار رفتن که از انسان صادر می شود فرع بر وجود علم و قدرت بر انجام آن در ذات انسان است و اگر شناخت کار و توانایی انجام آن نباشد، فعل مزبور از انسان صادر نمی شود. از این رو هرچند خالقیت از صفات فعل بوده و از کمالات الهی به شمار نمی آید؛ اما ریشه در کمالات ذات الهی دارد. 🔸۴. یکی از ریشه های افعال الهی صفت ذاتی اراده است. لذا انجام افعال الهی فرع بر اراده انجام آن است و اگر در ذات الهی اراده نباشد ضرورتا افعال الهی هم صادر نمی شود. بدیهی است که معنای اراده الهی متفاوت از معنای آن در انسان است؛ زیرا اراده انسان مبتنی بر مقدماتی مانند شوق است که در خداوند متعال راه ندارد؛ زیرا مستلزم نقص و فقدان است. از این رو اراده الهی، از همه جنبه های نقصان مبرا بوده و معنایی شبیه حب یا رضا به انجام فعل است با این تفاوت که حب شامل ذوات و افعال است مثلا انسان دریا و نماز خواندن را دوست دارد اما اراده ای که در اینجا محل بحث است تنها شامل افعال است و شامل حب به ذوات نمیشود هر چند میتوان در خداوند متعال اراده را به معنای دیگری که شامل حب به ذوات شود، در نظر گرفت. لذا از آنجا که معنای اراده مشترک لفظی بوده برای پرهیز از اشتباه دقت کافی در کاربرد آن لازم است. 🔹۵. فعل واحد تنها دارای یک علت تامه‌ و فاعل است بدین معنا که محال است فعل فاعل دارای دو فاعل در عرض هم باشد؛ زیرا معنای دو فاعل این است که دو تاثیر و دو وجود محقق شود و این خلف فرض واحد بودن فعل است. لذا فعل واحد تنها دارای فاعل واحد است. 🔸۶. با توجه به مقدمه ‌پنجم تنها یکی از واجب الوجوب ها خالق هر یک از موجودات جهان خواهند بود و از آن نتیجه می شود که تنها یکی از آن دو، هر یک از آنها را اراده کرده است و محال است که جهان هستی معلول اراده واجب فرضی دوم باشد. 🔹۷. از آنجا که اراده از اوصاف ذاتی واجب است و اوصاف ذاتی از کمالات واجب الوجوب به شمار می آید، فقدان اراده در یکی از دو واجب به معنای فقدان کمال بوده و نتیجه آن، محدودیت است و همچنان که در مقدمه‌ی اول بیان شد هر محدودی ضرورتا معلول است و با وجوب وجود در تنافی‌ است. نتیجه آن که تنها یکی از دو واجب مفروض دارای کمالات بی نهایت بوده و واجب فرضی دوم به دلیل محدودیت اساسا واجب نبوده و ضرورتا معلول است. 🌐https://hekmateislami.com/?p=13034 @hekmateislami
🔵ششمین پیش‌نشست علمی کنگره بین‌المللی علامه طباطبایی رحمة‌الله‌علیه با موضوع " نقش خانواده در تربیت از منظر علامه طباطبایی" سه شنبه 17 اسفند برگزار خواهد شد. 🔸این پیش‌نشست علمی ساعت 16:30 روز سه شنبه 17 اسفند 1400 از سوی دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت حضوری و مجازی در دانشکده تعلیم و تربیت برگزار خواهد شد. 🔸 در این پیش نشست علمی آقایان دکتر محسن ایمانی و دکتر سید احمد رهنمایی به عنوان کارشناس و خانم دکتر خدیجه ذوالقدر به عنوان دبیر علمی به ارائه بحث می پردازند. @hekmateislami