⬅️ هم اکنون پخش زنده نشست علمی «حکمت عملی از منظر حکیم سبزواری»
🔹یکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰
پخش مجازی با ترافیک رایگان از:
🌐 http://hekmateislami.com/live
@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺تیزر کنگره بین المللی حضرت آیت الله علامه سیدمحمد حسین طباطبایی
⬅️ فرصت ارسال مقالات تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ تمدید شد.
🌐 http://hekmateislami.com/
@hekmateislami
🌷فرا رسیدن مبعث پیامبر رحمت و مهربانی، حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بر مسلمانان جهان مبارک باد.
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/g.falsafe
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/marefatshenasi
@hekmateislami
⬅️دویست و سیزدهمین جلسه گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “دلیلی بر توحید ذات”(جلسه دوم) با ارائه حجت الاسلام سید اباذر نبویان – چهارشنبه 11 اسفند 1400 :
🔹1. خداوند متعال واجب الوجود و دارای کمال بی نهایت است زیرا هر کمال محدود، به معنای امکان عام ،امکان معلول بودن دارد بدین معنا که معلول نبودن آن ضرورت ندارد و از آنجا که معلول بودن از اوصاف ذاتی معلول است، صرف امکان آن ضرورت معلول بودن را در پی دارد و معلول بودن با وجوب وجود منافات دارد ( مصباح یزدی، ۱۳۹۱:۴۲ )
🔸۲. در عالم هستی، ایجادی صورت گرفته است و خداوند خالق است. بدین دلیل که وقتی به وجدان خود مراجعه می کنیم به علم حضوری در میابیم که دارای کمالات محدود بوده و لذا ضرورتا مخلوق هستیم و هر مخلوقی محتاج خالق است و خداوند خواه به صورت مستقیم و خواه با واسطه خالق همهی جهان آفرینش و از جمله انسان است.
🔹۳. خالقیت از صفات فعل است و هریک از صفات فعل ریشه در صفات ذات و کمال الهی دارد و بدون آن کمال، صدور فعل از خداوند ممکن نخواهد بود. چنانچه رفتارهای انسانی نیز چنین است. به عنوان نمونه رفتار رفتن که از انسان صادر می شود فرع بر وجود علم و قدرت بر انجام آن در ذات انسان است و اگر شناخت کار و توانایی انجام آن نباشد، فعل مزبور از انسان صادر نمی شود. از این رو هرچند خالقیت از صفات فعل بوده و از کمالات الهی به شمار نمی آید؛ اما ریشه در کمالات ذات الهی دارد.
🔸۴. یکی از ریشه های افعال الهی صفت ذاتی اراده است. لذا انجام افعال الهی فرع بر اراده انجام آن است و اگر در ذات الهی اراده نباشد ضرورتا افعال الهی هم صادر نمی شود. بدیهی است که معنای اراده الهی متفاوت از معنای آن در انسان است؛ زیرا اراده انسان مبتنی بر مقدماتی مانند شوق است که در خداوند متعال راه ندارد؛ زیرا مستلزم نقص و فقدان است. از این رو اراده الهی، از همه جنبه های نقصان مبرا بوده و معنایی شبیه حب یا رضا به انجام فعل است با این تفاوت که حب شامل ذوات و افعال است مثلا انسان دریا و نماز خواندن را دوست دارد اما اراده ای که در اینجا محل بحث است تنها شامل افعال است و شامل حب به ذوات نمیشود هر چند میتوان در خداوند متعال اراده را به معنای دیگری که شامل حب به ذوات شود، در نظر گرفت. لذا از آنجا که معنای اراده مشترک لفظی بوده برای پرهیز از اشتباه دقت کافی در کاربرد آن لازم است.
🔹۵. فعل واحد تنها دارای یک علت تامه و فاعل است بدین معنا که محال است فعل فاعل دارای دو فاعل در عرض هم باشد؛ زیرا معنای دو فاعل این است که دو تاثیر و دو وجود محقق شود و این خلف فرض واحد بودن فعل است. لذا فعل واحد تنها دارای فاعل واحد است.
🔸۶. با توجه به مقدمه پنجم تنها یکی از واجب الوجوب ها خالق هر یک از موجودات جهان خواهند بود و از آن نتیجه می شود که تنها یکی از آن دو، هر یک از آنها را اراده کرده است و محال است که جهان هستی معلول اراده واجب فرضی دوم باشد.
🔹۷. از آنجا که اراده از اوصاف ذاتی واجب است و اوصاف ذاتی از کمالات واجب الوجوب به شمار می آید، فقدان اراده در یکی از دو واجب به معنای فقدان کمال بوده و نتیجه آن، محدودیت است و همچنان که در مقدمهی اول بیان شد هر محدودی ضرورتا معلول است و با وجوب وجود در تنافی است. نتیجه آن که تنها یکی از دو واجب مفروض دارای کمالات بی نهایت بوده و واجب فرضی دوم به دلیل محدودیت اساسا واجب نبوده و ضرورتا معلول است.
🌐https://hekmateislami.com/?p=13034
@hekmateislami
🔵ششمین پیشنشست علمی کنگره بینالمللی علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه با موضوع " نقش خانواده در تربیت از منظر علامه طباطبایی" سه شنبه 17 اسفند برگزار خواهد شد.
🔸این پیشنشست علمی ساعت 16:30 روز سه شنبه 17 اسفند 1400 از سوی دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری دبیرخانه کنگره به صورت حضوری و مجازی در دانشکده تعلیم و تربیت برگزار خواهد شد.
🔸 در این پیش نشست علمی آقایان دکتر محسن ایمانی و دکتر سید احمد رهنمایی به عنوان کارشناس و خانم دکتر خدیجه ذوالقدر به عنوان دبیر علمی به ارائه بحث می پردازند.
@hekmateislami
ولادت با سعادت سید و سالار آزادگان جهان حضرت امام حسین (ع) و روز پاسدار مبارک باد🌺
@hekmateislami
ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز مبارک باد.🌺
@hekmateislami
آئین افتتاحیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه همراه با پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
سه شنبه۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۰ تا ۱۰
لینک ورود به جلسه
dte.bz/cptconf
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی و برخی از مراکز علمی
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/g.kalam
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.din
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.siasi
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/g.erfan
@hekmateislami