🔵 قابل توجه دانش پژوهان محترم؛
کلاس شرح نهج البلاغه استاد آیت الله تحریری امروز چهارشنبه 28 دی برگزار می شود.
@hekmateislami
🔰 مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان برگزار میکند:
🔸 نشست تخصصی ماه، شماره ۵، دی ۱۴۰۱
✅ موضوع: تحلیل منطقی ادراکات اعتباری علامه طباطبایی (ره) با پلورالیزم معرفتی
🔻 ارائه: جناب حجة الاسلام و المسلمین حسن محمدزاده
🔺 ناقد: جناب آقای دکتر میکائیل جمالپور
🔺 داور: جناب حجة الاسلام و المسلمین دکتر رحیم شاهدی
🕒 زمان: چهارشنبه ۲۸ دی ماه، ساعت ۱۵
🏢 مکان: مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان
◀️ نشانی: تبریز، بلوار ۲۹ بهمن، ورودی مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج)، ساختمان مدیریت حوزه علمیه استان، طبقه اول
@hekmateislami
⬅️چهارمین جلسه کارگروه علمی فلسفه جنسیت مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “چیستی فلسفه جنسیت” با ارائه سرکار خانم سمیه حاجی اسماعیلی–یک شنبه 25 دی 1401 :
🔹اصولا فلسفههای مضاف به دانشهایی اطلاق میشود که نگاه درجه دوم به یک رشته علمی دارند. مانند فلسفه علوم اجتماعی ، فلسفه فقه، فلسفه ریاضیات، فلسفه علم (فیزیک) اما گاهی فلسفه مضاف به رشته نمیپردازد مانند فلسفه دین، فلسفه قدرت، فلسفه پول. به همین دلیل امروزه مقداری تسامح به خرج داده اند و هر امری که بتوان به آن نگاه ژرف کرد و در مورد آن تأملات نظری ورزید، میتواند متعلق فلسفه واقع شود.
🔸در فلسفه جنسیت به صورت کلی دو محور قابل بحث است:
1.فلسفه جنسیت(philosophy of gender) اینکه آیا جنسیت امری است که برساخت میشود؟ و چگونه برساخت میشود؟ طبق این فرض میتوان گفت می توان گفت که فلسفه جنسیت در واقع پاسخ های فلسفی به مسأله نابرابریهای جنسیتی و سایر محرومیتهای اجتماعی زنان است.
2.فلسفه امر جنسی: (philosophy of sexuality) که مربوط به تأملات نظری در مورد بدن، روابط جنسی و تمایلات جنسی است که به نظر میرسد این مسأله در سنت فلسفه یونان وجود داشته است و از همان ابتدا تأملات ژرف در مورد آن بوده است.
کتاب ضیافت افلاطون رساله ای در باب عشق است که به مرز عشق و رابطه جنسی و مسائلی از این دست میپردازد.
اینکه فلسفه تا چه حدی میتواند پاسخگوی سؤالاتی که در حوزه یاد شده وجود دارد، محل بحث است اما به نظر میرسد مفصلبندی جنسیت و فلسفه و مشخص شدن نقاط اتصال فلسفه با جنسیت، میتواند به روشن شدن نقش فلسفه در ارتباط با مباحث جنسیتی کمک کند.
حوزه های فلسفه سنتی ( مابعدالطبیعه، اخلاق، معرفت شناسی).
مابعد الطبیعه (متافیزیک)
مابعد الطبیعه هرگز بدون منتقد نبوده است چه اینکه تا امروز آرای افلاطون مرتبا مورد تشکیک واقع شده است و از سویی هیوم به مخالفت با مابعدالطبیعه دانان زمان خود برخاست. با توجه به این امر که یکی از اهداف بنیادی پوزیتویسم منطقی، اثبات این امر بود که گزارههای مابعدالطبیعه بی معنا هستند. اخیرا نظریه پردازان فمینیست به این جریان پیوستهاند. فمینستهای آکادمیک به محض آنکه متوجه میشوند تخصص فردی در فلسفه مابعدالطبیعه است، واکنشهایی حاکی از تعجب و حیرت از خود نشان میدهند و گاه او را طرد میکنند.
آیا مابعدالطبیعه جایگاهی در تحقیقات فمینیستی دارد؟ آیا نظریه فمینیستی چیزی برای ارائه به مابعدالطبیعه دانان دارد؟
مابعدالطبیعه چیست؟
مابعدالطبیعه از سه جزء اصلی تشکیل شده است:
الف:مطالعه آنچه هست یا آنچه واقعی است (این حوزه را هستی شناسی نیز میگویند) فی المثل آیا ذهن متمایز از جسم است؟
ب: مطالعه مفاهیم اساسی مورد استفاده در شناخت خودمان و عالم مانند وجود، هویت، علیت و ضرورت
ج: مطالعه پیش فرضهای تحقیق یا اصول اولیه
چگونه فمینیسم میتواند به موضوعات مجردتر مابعدالطبیعه بپردازد؟ نظریه فمینیستی علیت یا نوعیت چه مفهومی میتواند داشته باشد؟ آیا فمینیسم میتواند در کشف مقولات پایه هستی به ما کمک کند؟
تمایزگذاری(مابعدالطبیعه مرد محور و زن محور)
علم و فلسفه مانند هر مقوله اجتماعی دیگر در معرض جنسگرایی قرار دارند و نظریه های مبتنی بر جنس گرایی به وضوح در فلسفه به چشم میخورند؛ نظریاتی که بیانگر دون مرتبگی زنان نسبت به مردانند. نظریهپردازان فمینیست انتقاداتی را به ایده مرد محوری در فلسفه مطرح کرده اند. یکی از مدعیات این است که هستی شناسی جزئیات منفصل، جهت گیری مردانه دارد...
ادامه در لینک زیر:
🌐http://hekmateislami.com/?p=14032
@hekmateislami
⬅️یکصد و پنجاه و یکمین جلسه گروه علمی فلسفه سیاسی مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “حکمرانی و سیاستگذاری عمومی از منظر فلسفه سیاسی اسلامی(جلسه هشتم)” – سه شنبه 20 دی 1401 :
🔹حجت الاسلام دکتر احمد رضا یزدانیمقدم:
فارابی در متون و مباحث فلسفه سیاسی؛ مفهوم «تعقل» را مطرح میکند. این مفهوم عملیاتیترین مفهوم در فلسفه سیاسی فارابی است. فارابی دقیقا می داند در مورد «تعقل» چه میگوید و گفتار او چه تبعاتی دارد. وی در احصاء العلوم و الملة و نصوص منتزعه مطرح میکند که حاکم یا رهبر یا فاضل چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ فارابی در پاسخ میگوید: الف) لازم هست حاکم و رهبر جامعه فلسفه نظری را به خوبی بداند و در همین رابطه مباحث مهمی دارد. وی نگاه خاصی به فلسفه نظری دارد. از نظر وی شخص فاضل یا رهبر جامعه باید، بر پایه فلسفه نظری، مبدأ و معاد را بشناسد و انسان بین مبدأ و معاد را نیز بشناسد. ب) فارابی معتقد است حاکم غیر از فلسفه نظری به فلسفه عملی نیز نیاز دارد. پس فاضل و حاکم جامعه، هم باید فلسفه نظری و هم فلسفه عملی را به کمال داشته باشد و بداند. ج) در بیان فارابی حاکم علاوه بر فلسفه نظری و عملی، به مشاهدات طولانی و تجربیات طولانی هم نیاز دارد. وی از حاصل این تجربه و مشاهده طولانی با عنوان «تعقل» یاد می کند.
تعقل که فارابی گاه از آن با عنوان قوه فکری یاد میکند، اگر بر پایه فلسفه نظری صحیح باشد میشود فضیلت فکری. حاکم فاضل باید هر دو را با هم داشته باشد. به همین جهت فردی مثل معاویه چون قوه فکری او بر پایه فلسفه نظری صحیح نیست و مقصد عالی و الهی را سرلوحه کار خود قرار نداده است، پس مشاهده و تجربیات و «تعقل» او فضیلت فکری نیست و شیوه حکمرانی او مطلوب نیست و از مقصد عالی و الهی فاصله گرفته است. چرا که مشاهده و تجربه را در خدمت مقاصد عالی انسانی و الهی به کار نمیگیرد. قوه فکری دارد ولی فضیلت فکری ندارد. کسانی مثل معاویه و یا برخی از کارشناسان سیاسی و مدیریتی و روسای جمهور کشورهای مستبد و ستمگر و استکباری و سلطه گر شیوه حکومت و تجربه لازم را دارند ولی فضیلت فکری ندارند. بدین ترتیب از نظر فارابی هم استفاده از تجارب و مشاهدات طولانی و هم حکمت عملی لازم است، در کنار آن حکمت نظری هم باید باشد.
فارابی برای «تعقل» انواع و اقسام مختلفی در نظر میگیرد و ابعاد گوناگونی برای آن قائل است. در نگاه امروزی و با استفاده از شبکه مفاهیم فارابی، اگر در دوران خودمان بخواهیم «تعقل» مورد نظر فارابی را پیاده کنیم باید از تمامی دانشها و دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی علوم سیاسی، مهندسی، انسانی و... استفاده کنیم و همه دانشها را برای مدیریت جامعه به کار گیریم. از نظر فارابی فیلسوف حقیقی کسی است که بتواند تمام دانشها را به کار گیرد و نظریهپردازی و مدیریت کند. بر پایه دیدگاه فارابی دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی ما فیلسوفپرور نیستند، بلکه میتوانند در مسیر فیلسوف پروری کمک کنند و به کار آیند.
بدین ترتیب از نظر فارابی حاکم و فاضل برای اداره جامعه جامعه باید از سهگانه: «فلسفه نظری، فلسفه عملی و تعقل» برخوردار باشد...
ادامه در لینک زیر:
🌐http://hekmateislami.com/?p=14047
@hekmateislami
▪️با نهایت تاسف و تاثر رحلت همسر مکرمه و مومنه استاد معظم حضرت آیت الله العظمی سبحانی را به محضر آن فقیه والامقام و حکیم متأله تسلیت عرض کرده، از درگاه خدای منان برای آن بانوی مکرمه و متدینه علو درجات و حشر با حضرت زهرا سلام الله علیها و برای عموم بازماندگان بویژه استاد بزرگوار حضرت آیت الله سبحانی،صبر و اجر مسئلت داریم.
مجمع عالی حکمت اسلامی
@mbkho1
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.gharb
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/hekmat.amali
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.honar
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.siasi
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.din
@hekmateislami
#باشگاه_گفت_و_شنود_اندیشه_ها
🔶یازدهمین نشست علمی معاونت فرهنگی اجتماعی دفتر نماینده ولی فقیه در استان در سال ۱۴٠۱ با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه آذربایجان
🔹بامحوریت:
بررسی چالش های حکمت عملی در دنیای مدرن و راه کار برون رفت از آن با تکیه بر منظومه فکری علامه طباطبائی(ره)
♦️باحضور نماینده معظم ولی فقیه در استان و امام جمعه محبوب تبریز
♦️باارائه:حجه الاسلام و المسلمین دکتر رحیم شاهدی
🛑زمان دوشنبه دهم بهمن ماه ماه۱۴٠۱ساعت۱۵:۳۰تا۱۷
🛑مکان: دفتر نماینده محترم ولی فقیه دراستان-مجتمع فرهنگی کوثر
❌ویژه اساتید حوزه و دانشگاه و طلاب و دانشجویان
🆔http://eitaa.com/Mfarhangiejtemaei
🆔@hekmateislami
🔵نشست علمی «ابتکارات فلسفه اخلاقی علامه مصباح یزدی»
🔸زمان: چهارشنبه 5 آبان 1401 ساعت 18:45
🔸مکان: سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی
🔺پخش زنده از پایگاه اطلاع رسانی مجمع عالی حکمت اسلامی
🌐www.hekmateislami.com/live
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/g.erfan
@hekmateislami
🔵کتاب “خداباوری در گذر اندیشهها” منتشر شد.
🔸فراگیری گسترده و زنده مباحث خداشناسانه در تاریخ اندیشه بشر، نشان از اهمیت و جایگاه این بحث خطیر در حیات فردی و اجتماعی بشر دارد و ازاینرو تأملات فلسفی بیش و پیش از هر چیز در حوزه مباحث و مسائل دینی، متوجه مقوله خداباوری بوده است. بیتردید چالشها و کاوشهای فراروی این براهین در سدههای گذشته، زمینه پویایی و قوت مباحث خدااندیشی را فراهم نموده و جذّابیّت و کشش این حوزه معرفتی را دو چندان نموده است.
🔸مجموعه حاضر، حاصل مباحثات و گفتگوهای اساتید برجسته فلسفه دین در موضوعات مختلف و مرتبط با مقوله «وجود خدا» است که در جلسات متعدد گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. در هر یک از موضوعات ابتدائاً یکی از اساتید به طرح بحث در موضوع پرداخته است و سپس در ادامه با پرسش و پاسخها و نکتهسنجیهای ژرفنگرانه سایر اساتید، مباحث بسط و غنا و تفصیل بیشتری یافته و ابعاد موضوع روشنتر شده است.
🔹این کتاب توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت.
🌐https://hekmateislami.com/?p=14067
@hekmateislami