جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.kodak
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.siasi
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/g.kalam
@hekmateislami
◼️هفت تیر سالروز شهادت مظلومانه آیت الله دکتر سید محمدحسین بهشتی و 72 تن از یاران انقلاب اسلامی گرامی باد.
مجمع عالی حکمت اسلامی
@hekmateislami
🔹جلسه شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علامه طباطبایی با حضور حضرت آیت الله اعرافی برگزار شد. شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲
@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
🔹جلسه شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علامه طباطبایی با حضور حضرت آیت الله اعرافی برگزار شد. شنبه
🔵شورای سیاستگذاری کنگره بینالمللی علامه طباطبایی برگزار شد.
🔹سومین جلسه شورای سیاستگذاری کنگره بینالمللی علامه طباطبایی شنبه ۱۰ تیر با حضور آیتالله اعرافی در دفتر مدیر محترم حوزههای علمیه برگزار شد.
در این جلسه ابتدا محمدباقر خراسانی دبیر اجرایی کنگره گزارشی از فعالیتها و برنامههای انجام شده ارائه کرد. بر اساس گزارش دبیر اجرایی ۳۴۴ چکیده و 218 اصل مقاله به کنگره ارسال شده است که در کمیتههای ششگانه علمی مورد برررسی و ارزیابی قرار گرفته است که بیشترین مقالات مربوط به قرآن و حدیث و حکمت نظری میباشند. تاکنون ۸۱ پیشنشست علمی در ۱۸ استان و ۳۱ شهرستان برگزار شده است. ضمن اینکه ۶ پیشنشست علمی بینالمللی نیز در هند و ۵ شهرعراق برگزار شده است.
دبیر اجرایی کنگره از تهیه سه مستند رسانهای از سوی دبیرخانه کنگره خبر داد و گفت: مستند فیض حضور (ارتباط علامه طباطبایی و شهید مطهری) بهمناسبت سالروز شهادت شهید مطهری، المیزان و زندگینامه علامه طباطبایی که مستند المیزان با زیرنویس عربی آماده شده است که در پیشنشستهای عراق پخش شده است.
مستند زندگینامه علامه در حدود ۹۰ دقیقه که در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی آماده می شود. پس از ارائه گزارش، پیشنهادهای شورای برنامهریزی کنگره برررسی و به شرح زیر مورد تصویب قرار گرفت:
اجلاسیه اصلی کنگره آبان ۱۴۰۲ برگزار شود.
افتتاحیه اجلاسی ۲۴ آبان و همزمان با چهل و دومین سالروز رحلت علامه طباطبایی در قم برگزار شود.
اختتامیه ۳۰ آبان و همزمان با روز جهانی فلسفه در تهران برگزار شود.
۲۷ آبان برنامه اجلاسیه در تبریز برگزار خواهد شد.
کمیسیونهای تخصصی کنگره از ۲۴ لغایت ۲۹ آبان برگزار میشود که مقالات برگزیده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
در افتتاحیه و اختتامیه از سخنرانی جمعی از مراجع عظام، اساطین حکمت و فلسفه و شخصیتهای کشوری استفاده خواهد شد.
با توجه به رویکرد ادبی و هنری (خوشنویسی) علامه طباطبایی، برخی برنامههای ادبی و هنری در زمان اجلاسیه اصلی برنامهریزیی شود.
برخی از شخصیتهای بینالمللی که با اندیشه و آراء علامه آشنایی دارند، از سوی کمیته بینالمللی کنگره دعوت خواهند شد.
از ۲۴ آبان لغایت ۳۰ آبان هفته حکمت و فلسفه اسلامی نامگذاری و طرح آن جهت بررسی و تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزههای علمیه آماده شود.
🌐https://hekmateislami.com/?p=14373
@hekmateislami
⬅️دویست و پنجاه و نهمین جلسه گروه علمی کلام مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “تعاملات و چالشهای دیوبندیه با شیعیان و پاسخ به سوالات جلسه قبل دکتر روحی” با ارائه آقای دکتر ابوالفضل روحی –سه شنبه 16 خرداد 1402 :
🔹مقدمه استاد رضانژاد:
در جلسات گذشته در قالب معرفی میدانی دیوبندی و نوع ارتباط آنها با شیعیان، بحثهایی توسط دکتر روحی ارائه شد و درمورد مبانی و اصول ارتباطی آنها و نیز مبانی کلامی دیوبندی هم در آینده مباحثی را ارائه خواهیم کرد ولی در این جلسه تعاملات و چالشهای دیوبندی با شیعیان را بحث میکنیم.
دکتر روحی: با عرض تسلیت ایام چهاردهم و پانزدهم خرداد و گرامیداشت یاد امام راحل قدس سره الشریف و شهدای انقلاب اسلامی خصوصا در پانزده خرداد،
در ابتدا چند سوال که در جلسه قبل بررسی شد به بحث میگذاریم:
استاد اسدی سؤالی را درمورد سید ابوالحسن ندوی گفتند که در پاسخ به آن عرض میکنم یکی از شخصیتهای مهم شبهقاره هند که کمتر توسط شیعیان شناختهشده است سید ابوالحسن ندوی است او هم شخصیت فقهی و هم کلامی و حدیثی دارد و مربوط به قرنهای ۱۲ و ۱۳ هجری است در شبهقاره خیلی شخصیت مهمی دارد، در کتابها و آثار وی میتوان بروز و ظهور چند شخصیت را مشاهده نمود و بهنظر من برخی کتاب های او ، متاثر از چند کتاب و شخصیت دیگر است ، یعنی کتاب احیای فکر دینی از اقبال لاهوری و کتاب المعالم فی الطریق اثر سید قطب و برخی از اندیشههای سید جمال اسدآبادی، اینها در آثار ندوی بروز و ظهور دارد.
ابوالحسن ندوی عصاره روشنفکران جامعه اسلامی در چند منطقه است و جا دارد که کنگرهای در ایران برای ندوی برگزار شود نگاه او جامعهشناسانه است و برخلاف افرادی که نگاه سکولار به دین دارند او تلاش میکند جنبههای اجتماعی اسلام را معرفی کند
مثلا در برخی کتب خود مطرح نموده که گر اسلام را میخواهیم مشاهده کنیم در عرصههای اجتماعی ، میتوانیم چند دوره را ببینیم : دوره پیامبر اسلام، دوره صفوی و دوره عثمانی پس خود این شخص نگاه اجتماعی دارد و درعینحال استعمار ستیز هم هست برخلاف امثال عبده که رفتن او به اروپا باعث تأثیرگذاری بر تفکراتش شدهاست و بهگونهای زمینه غربزدگی مسلمانان را فراهم میکند .
نکته دیگر در اسلامشناسی ندوی آنست که تمرکز او بر قرآن کریم است و در خط قرآن بر گرفته و انحراف پیدا نکرده است.
اگر پایاننامهای در بحث افکار مشترک امام راحل و ندوی نوشته شود کار خوبی است و مشترکاتی وجود دارد خصوصاً که وی در شبه قاره بوده و قبل او تلاشهای زیادی برای سکولار کردن دین وجود داشته و دارد و برخی عالمان آن دیار هم نگاه ظاهری به دین داشتهاند این اهمیت کار ندوی را بیشتر میکند چند کتاب او به فارسی ترجمه شده که نشان میدهد آثار وی مورد توجه بودهاست و چون ندوی ، یکی از شخصیتهای دیوبندی است ، خوب است دیوبندی ها او را احیا کنند و دار العلوم به این بپردازد و همچنین مناسب است که جلسه جداگانهای بگذاریم که نگاه ندوی به حکومت اسلامی را بررسی کنیم ، ندوی نگاهی خاص به حکومت اسلامی ، جمهوری اسلامی و حکومت شیعه داشته است با مرور صحبتهای او درمورد اسلام و انقلاب اسلامی مشخص میشود که او معتقد است انقلاب اسلامی بهعنوان حکومتی با شعار دینی آمدهاست و استکبارستیزی دارد .
فعالیتهای ندوی در حد شاه ولیالله دهلوی است.
چند مورد از اندیشههای کلامی ندوی:
یکی در مسئله خلافت که معتقد است هیچ دورهای از اسلام و مسلمانان نمیتوانستند بدون خلیفه ای باشند که از جانب خدا مؤید باشد و این خلیفه در جایگاه حاکم دینی و همان جایگاه خلفا قرار بگیرد...
ادامه در لینک زیر:
🌐https://hekmateislami.com/?p=14397
@hekmateislami
⬅️دویست و بیست و هشتمین جلسه گروه علمی فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “مختصات عقلانیت فطری از منظر علامه طباطبائی” با ارائه دکتر مهدی جلالوند–چهارشنبه 17 خرداد 1402 :
🔹عقل، خصیصه ای است که انسان را از دیگر حیوانات متمایز کرده و وجه برتری او بر آنها شمرده شده است و تلقی ارزشمندانه از عقل در همه انسان ها، آنها را به سمت استفاده حداکثری از عقل سوق داده و در تلاش برای انتساب افعال و اعمال خود به وصف عقلانی قرار داده است؛ لذا تلاش های فراوانی در شناخت تصویر صحیحی از آن، توسط اندیشمندان صورت گرفته تا به سبب آن، کارکردها و نحوه استفاده از عقل را ارائه و نتایج به کارگیری آن در زندگی فردی و اجتماعی، به انسان گوشزد گردد. علامه طباطبایی نیز در پی شناخت صحیح عقل و کارکردهای آن برآمده و برای ارائه تصویر روشنی از کارکردهای عقل، گام هایی برداشته است
در اعتقاد علامه، از آنجايي که همواره حق با حجت و دليل قاطع همراه است و باطل هيچ دليلى ندارد، جداسازي حق از باطل و خير از شر، با حجت ها و دلايل قاطعي که توسط عقل کشف مي شود صورت مي گيرد؛ لذا افعال و اقوال حسن، برخلاف سيئات، مطابق حکم عقل هستند. بدين سبب است که خداي متعال اساس همه آنچه براي بشر بيان نموده را نيرويي قرار داده که به وسيله آن، حق را از باطل تميز مي دهد و اين نيرو همان عقل است (طباطبایی 1371، ج2، ص188).
علامه طباطبايي نيروي جداکننده حق و باطل و خير و شر را عقل عرفي نمي داند، بلکه قيدي به آن افزوده و به سبب آن، تعريفي کامل از عقل ارائه نموده است؛ اين قيد همان حرکت نيروي مذکور در طريق فطرت سالم انساني و دوري از اميال و غرايز و مسائل شهواني است.
علامه طباطبایی در رد رویکردهای عقلی جوامع مادی، لذائذ حیوانی و مشتهیات نفسانی را مانعی برای دستیابی به گنجینه¬های معارف فطری بشر دانسته و این مسئله را سببی در فراموشی و دوری از فضائل انسانی و موروثی می داند. در نظر ایشان، نتیجه این تفکر و عقلانیت، غرق شدن مجامع پیشرفته غربی در مادیات و تسلیم در برابر لذت های حیوانی و غفلت از معنویت و سعادت حقیقی خواهد بود (طباطبایی 1371، ج7، ص277).
در نظر علامه تمام معارف وحیانی با عقول بشری، در افقی نزدیک به یکدیگر قرار داشته و رابطه ای تنگاتنگ بین قرآن و عقل برقرار است؛ آنگونه که بیانات قرآن، فهم و درک انسان را رشد داده و سبب تشخیص حق از باطل خواهد شد؛ از طرفی عقل نیز امور خیر و نافع موردنظر قرآن را خیر و نافع می داند و امور باطل و شر در نظر آن را باطل و شر می شناسد (طباطبایی 1371، ج3، ص292). از این رو رویکرد مورد نظر مرحوم علامه، متفاوت از قرائت¬های غالب در غرب و شرق است و تأکید فراوانی بر فطرت انسان دارد، لذا آن را رویکرد فطری عقل یا عقلانیت فطری می نامیم...
ادامه در لینک زیر...
🌐https://hekmateislami.com/?p=14399
@hekmateislami
چهاردهم تیر؛ روز قلم بر نویسندگان و حکمت پژوهان مبارک باد.
مجمع عالی حکمت اسلامی
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/f.jensiyat
@hekmateislami
⬅️یازدهمین جلسه کارگروه علمی فلسفه جنسیت مجمع عالی حکمت اسلامی با موضوع “الهیات فمینیستی مسیحی” با ارائه خانم دکتر زهرا شریف – یک شنبه 18 تیر 1402 :
🔹الهیات فمینیستی الهیاتی انتقادی است که به دنبال ایجاد آگاهی فمینیستی از مردانه بودن الهیات است و با استفاده
از ابزار تحلیلی جنسیت به بررسی و فهم متن، سنتها، مناسک و اساسا سیاق دینی می پردازد تا به پیشنهاداتی
دست یابد که برای تبیین سهم کامل زنان در الهیات مفید باشد. رویکرد متکلمین فمینیست به این پرسش که آیا
مسیحیت موجود میتواند تأمین کننده دغدغه های زنان و رهایی بخش برای آنان باشد یا خیر، دارای سه طیف
انقلابی، اصلاحی و بازسازی گرایانه است. گونه های الهیات فمینیستی را نیز میتوان در چهار قسم تصویر نمود:
الهیات فمینیستی به مثابه فلسفه دین، به مثابه الهیات پساسنتی، به مثابه هرمنوتیک کتاب مقدس و به مثابه الهیات
ادیان. در این تنوع منظر، رشدی سه مرحلهای قابل مشاهده است که شامل پیشفرض سازی انسانیت برای زنان،
جایابی نقادانه زنان در الهیات موجود و اصلاح اجتماع میگردد. نقاط محوری الهیات فمینیستی مسیحی عبارتند
از الهیات زندگی و شور، پدر به مثابه امر الهیِ مرتبط با زندگی، تأکید بر ساخت استعاری و اسطوره های آموزه های
دینی، پذیرش تکثر به عنوان منبع گسترش معرفتی، بازخوانی هنجار اخلاقی، طراحی سیاست هویتی، بسط آگاهی
انتقادی، ضرورت تمرین فردی و کنش اجتماعی. به نظر میرسد این امور در تناظر با الهیات اسلامی نیز معنادار
هستند و تحقیق در تراث و گفتگو با اندیشمندان و صاحب نظران در این حوزه میتواند ابعاد عالمانه و درخنشده
الهیات اسلام را بارز نماید.
🌐https://hekmateislami.com/?p=14411
@hekmateislami
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/o.ensani
@hekmateislami