eitaa logo
بینش مطهر استان مرکزی
264 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
670 ویدیو
62 فایل
📖شبکه ای با هدف تربیت مربیانی جهت ایجاد نظام فکری اسلام ناب محمدیﷺ 🌐آدرس: خیابان شهید رجایی،کوچه شهید موسوی(جنب پاساژ دیدار)،خانه جوان، بینش مطهر استان مرکزی ارتباط با ما: 📩 @Lindi935 پاسخ به سوالات: 🆔️ @bineshmarkazi سفارش کتاب: @Mali_binesh_markazi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠با قرآن چگونه مواجه شویم؟ بهره بردن از قرآن، بستگی به چگونه خواندن آن دارد. مثلاً هرطور با دریا ارتباط داشته باشیم، به همان اندازه بهره می‌گیریم. گاهی فقط به دریا می نگریم و لذت می بریم. گاهی در همان دریا شنا کرده، بهرۀ بیشتر می‌بریم. برخی مواقع هم به قعر دریا رفته و دُرّ و گوهر و مرجان و لؤلؤ به دست می‌آوریم. همۀ ما در خدمت یک قرآنیم، اما هرکس به اندازه‌‌ای بهره می‌برد. باید به دو طیف ارتباط با قرآن کریم توجه داشته باشیم. قرآن کریم به هزاران نفر تلنگر زده که باید به دو سر طیف تلنگرها نگریست. یکی مثل فُضیل بن عَیاض سارق است که این آیه را شنید: 💫أَلَمْ يأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا يكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلُ فَطَالَ عَلَيهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ. (سوره مبارکه حدید، آیه شریفه 16) ادامه دارد .... 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
«آيا وقت آن نرسيده است که دلهاي مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل کرده است خاشع گردد؟! و مانند کساني نباشند که در گذشته به آنها کتاب آسماني داده شد، سپس زماني طولاني بر آنها گذشت و قلبهايشان قساوت پيدا کرد؛ و بسياري از آنها گنهکارند!» این آیه مثل یک تیر به قلب و روح او فرو رفت. آمد و از اهل معرفت و سلوک و اوحدی از پاکان زمان خودش گردید. ولید بن یزید هم مشابه فضیل قرآن را باز کرد و این آیه آمد که: 💫وَ اسْتَفْتَحُواْ وَ خَابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ. مِّن وَرَائهِ جَهَنَّمُ وَ يُسْقَى‏ مِن مَّاءٍ صَدِيد. (سوره مبارکه ابراهیم، آیه شریفه 15 و 16) «و آنها [از خدا] تقاضاى فتح و پيروزى [بر كفار] كردند. و [سرانجام] هر گردنكش منحرفى نوميد و نابود شد! دنبال او جهنم خواهد بود؛ و از آب بد بوى متعفّنى نوشانده می ‏شود.» وقتی این آیه را دید، قرآن را پاره و پرت کرد. طیف ارتباط با قرآن این گونه است که تلنگر و نهیب زده و توجه می‌دهد. یک نفر گردنکشی کرده و دیگری، فضیل عیاض می‌گردد. حالِ همه ما این است، تا کِی سرمان را پایین انداخته، همینطور راه خود را می رویم؟ این خطاب خداوند است که اگر بد هستیم، خوب، اگر ضعیفیم، قوی و اگر خوب یا متوسطیم، بهتر شویم. هرچیزی دستورالعملی دارد و انسان باید آن را به دست آورد. مثلاً چندین سال است که بالغ شده‌ام؛ در این مدت یکی از دستورات به من این بوده: 💫فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ. (سوره مبارکه مزمل، آیه شریفه 20) «اكنون آنچه براى شما ميسّر است قرآن بخوانيد.» به فکر همه چيز بودیم جز خودمان. آداب ظاهری، باطنی، کم و کیف و وقت قرائت قرآن، مهم است. کسانی بودند که فقط یک نکته را مراعات می‌کردند، گفتند قرآن خواندن ما تغییر کرد و آن یک نکته این بود که ثواب آن را به روح رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هدیه کرده و به این مطلب توجه داشتند و این مهم است. باید دستورالعمل ارتباط با قرآن و بهره‌مندی از آن را بدانیم. ادامه دارد ... . 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ ✅ مقدمات دعا ✍ در روایات اسلامی به عواملی به عنوان مقدمات استجابت دعا اشاره شده است که چند مورد آن را بیان می کنیم :  1⃣ مقدمات دعا باید با استغفار ، و نام بردن خداوند به اسماء حسنی ، و صلوات فرستادن بر محمد و آل او باشد. و نیز توجه و عنایت به عظمت حضرت حق . 2⃣ دعای بعد از نماز: حضرت امام صادق (ع) فرمودند : بر شما باد به دعا بعد از نماز که به اجابت خواهد رسید . 3⃣ دعا برای همه کردن: حضرت پیامبر اکرم (ص) فرمودند : ( چون یکی از شما دعا می کند همه را دعا کند که این گونه دعا به اجابت نزدیکتر است و اگر کسی پیش از دعا برای خود برای چهل تن از برادران دینی دعا کند برای خودش و آنها به اجابت می رسد). 4⃣ دعا هنگامی که دل نرم و شکسته باشد: حضرت پیامبر اعظم (ص) فرمودند: دعا را هنگامی که دلتان شکسته می شود غنیمت دانید که رقت قلب ، رحمت است . 5⃣ با بسم الله الرحمن الرحیم شروع شود ، حضرت پیامبر اكرم (ص) فرمودند : دعائی که با بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردد مردود نشود . 📚 بحار الأنوار ، جلد ۵۹ 📚 بحار الأنوار ، جلد ۹۳ ✅ نشر آثار استاد قرائتی ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨با توکل به نام اعظمت بسم الله الرحمن الرحیم✨ هیچ چیز ارزشمندتر از بخشیدن آینده ای روشن به کودکان این مرز و بوم نیست.😍😍 سلام و عرض ادب دارم خدمت اعضای محترم کانال بینش مطهر🌺🌺 بنده مهدیه آقایی هستم و قراره با کارگاه بازی در خدمت دوستان باشیم. انشالله که با کمک هم کودکان شادی داشته باشیم. 🆔 @hekmatemotahar1
در مباحث زیر مطرح میشه⬇️ ❇️ اهمیت ❇️ بازی چیست؟ ❇️ تأثیر بازی در رشد کودک من چیست؟ ❇️رشد چیست؟ عوامل موثر بر رشد چیست؟ مراحل رشد کدام است؟ ❇️دلایل ممانعت والدین از بازی کودک ❇️انواع بازی ها و معرفی بازی و اسباب بازی های مناسب هر سن ❇️ ویژگی اسباب بازی مفید ❇️نکاتی که والدین در هنگام بازی باید رعایت کنند. ❇️ سوالات بازی چرا کودک من با وجود اسباب بازی های متنوع با آنها بازی نمیکند؟ وقتی کودک حاضر نیست اسباب بازی خود را در اختیار دیگران بگذارد والدین چه کار انجام دهند؟ با کودکی که همه وسایلش را در اختیار دیگران دیگران قرار میدهد چه کار انجام دهم؟ وقتی کودک اسباب بازی دیگران را بدون اجازه بر میدارد چه کنم؟ ❇️همبازی، و ویژگی های هم بازی؟ 🎀بیشترین زمان کارگاه به مبحث معرفی بازی ها بر اساس سن کودک اختصاص دارد. 🆔 @hekmatemotahar1
اهمیت بازی 1⃣ زندگی کودک است. 2⃣ بازی زبان کودک است، بازی نشان دهنده احساسات و آرزوهای کودک است. 3⃣ بازی سبب رشد کودک است. 4⃣ بازی راهی است برای تخلیه انرژی کودک 5⃣ بازی وسیله یادگیری کودک است. 6⃣ بازی باعث ایجاد محبت و صمیمیت کودک با والدین است. 🆔 @hekmatemotahar1
التماس دعا🤲 یا مهدی💖 سوالات را به آی دی زیر ارسال نمایید. 🆔 @lindi935
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بحثی که ان‌شاءالله قصد داریم با یکدیگرمرور کنیم، بحث اعجاز قرآن است. برای ورود به بحث ابتدا نکاتی مقدماتی را بیان می‌کنیم: 1⃣نکتۀ اول: آیاتی از قرآن کریم که اعجاز قرآن را بیان می‌کنند، در جاهای مختلفی از قرآن کریم و در دسته‌بندی‌های مختلفی آمده‌اند. از جملۀ این آیات، آیات مربوط به تحدی است. تحدی به معنای مبارز طلبی است. قرآن کریم تمام بشریت را به مبارزه می‌طلبد. آیات تحدی در 5 جای قرآن کریم آمده است: (بقره- 23)، (یونس- 38)، (هود- 13)، (قصص- 49)، (إسراء- 88). 2⃣نکتۀ دوم: واژۀ معجزه در قرآن کریم نیامده است. واژۀ معجزه از واژه‌های اختراعی مسلمانان بوده و به معنای «به عجز آورنده» است. برای مفهوم معجزه در قرآن کریم از شش واژۀ دیگر استفاده شده، ولی در هیچ جای قرآن کریم از خود واژۀ معجزه استفاده نشده است. روح اصطلاحات قرآنی، بار منفی ندارد و دارای بار ایجابی و مثبت و رحمانی و جلوۀ رحمت خداوند هستند. ادامه👇👇👇 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
اما واژۀ اعجاز، بیشتر جلوۀ قهر و غلبه را نمایان می‌‌کند و خداوند این اصطلاح را برای معجزات خودش، به کار نبرده است. انتخاب این اصطلاح، یک انحراف از مقصد قرآن است که در طول تاریخ برای متکلمین و علمای بزرگوار ما پیش آمده است. آنها می‌خواستند یهودیان و مسیحیان و‌‌ مشرکان را مسلمان کنند، اصطلاحی درست کردند که فضای قرآن را به روحیۀ جنگ و دعوا برده و یک سنت غلط ایجاد کرده است. تفاوت نگاه بشری و نگاه رحمانی در همین نام‌گذاری‌‌ها مشخص می‌‌شود. روح اصطلاح قرآنی، روح هدایت است و نگاه رحمانی. ولی با نگاه بشری و اصطلاح‌سازیِ تقابلی، این روح رحمانی را از افراد گرفتند و آنها را به فضای تقابل کشاندند. ادامه دارد... 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💠⚜️💠💠 ✅حل آیۀ 3 سورۀ نساء اما حل این آیه را توجه کنید. از میان آراء ششگانۀ مفسرین، آنکه نزدیک تر به واقع می‌نمود و مرحوم علامه طباطبایی پذیرفتند این است که «بعضی از دختران یتیم هم مال داشتند و هم جمال، لذا افرادی می‌آمدند و آنها را به همسری می‌گرفتند. اما چون این ایتام پشتوانه‌ای نداشتند، مال آنها را تصاحب کرده و بعد هم نفقه‌ای به آنها نمی‌دادند یا اندک می‌دادند؛ نهایتاً هم در جامعه رهایشان می‌کردند. خداوند می‌فرماید اگر آنقدر در خودت عرضه نمی‌بینی که تقوا را مراعات کرده و با اینها درست رفتار کنی برو از کسانی که خانواده و عشیره دارند زن اختیار کن؛ که اگر خواستی یک کاری بکنی بیایند و یک دست کتکت بزنند تا آدم شوی.» به نظر می‌رسد که این فرمایش محل تأمل است. به خاطر اینکه می‌گوید اگر شما نتوانستید... خب کسی که نمی‌تواند با یتیم درست رفتار کند مگر با زن دیگر درست رفتار می‌کند؟ اگر با یتیم که خودش عواطف را تحریک می‌کند به درستی رفتار نکردی قطعاً با بقیه هم درست رفتار نخواهی کرد. این قول یعنی اگر ایتام را نتوانستید مراعات کنید با اینها چکار دارید؟ این حرف معنا ندارد. نکته اش چیست؟ اگر دقیق تر به آیه نگاه کنید، خیلی نکات لطیفی دارد. ضمن اینکه طبق این قول، اعداد آیه قابل توجیه نبود؛ آیه می‌توانست بگوید فانکحوا من النساء اخری، زنان دیگری بگیرید؛ اما می‌گوید اگر ترسیدید قسط را رعایت نکنید دو و سه و چهار از زنان را بگیرید، یعنی ازدواج کنید با این خصوصیت تعدد. این طرز بیان چه چیزی را به ما می‌فهماند؟ مطالبی که بنده عرض می‌کنم احتمالاتی است که به ذهن رسیده است و نمی‌خواهم بگویم این نظر خداوند است. در عبارت فان خفتم الا تعدلوا دقت کنید. ادامه دارد 🆔 @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و تحیت بینش‌پژوهان عزیز *نهمین جلسه سراسری دوره ملی بینش مطهر* بر اساس مقرری اول کتاب *آزادی بندگی؛ هدف زندگی*، سه‌شنبه ۳۱ فروردین از ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود. با توجه به شرایط کرونا، فعلا *جلسه حضوری برگزار نخواهد گردید.* پخش جلسه از طریق لینك‌ زیر صورت می‌پذیرد. https://www.aparat.com/iau.bineshmotahar 🆔@hekmatemotahar1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠استعمال لفظ «آیت» به جای «معجزه» در قرآن کریم: اولین اصطلاح قرآنی برای معجزه، آیت (به معنای علامت و نشانۀ خداوند) است. در سوره مبارکه إسراء، آیه شریفه 101 می‌فرماید: 💫وَلَقَدْ آتَينَا مُوسَى تِسْعَ آياتٍ بَينَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَوْنُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا مُوسَى مَسْحُورًا. «ما به موسی نُه معجزه روشن داديم؛ پس از بني اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد (چگونه بودند)؟! فرعون به او گفت: اي موسی! گمان مي‌کنم تو ديوانه (يا ساحري)!» نمی فرماید «تسع معجزات». اگر به ما بگویند این شیء یک آیت است و خداوند این را برای شما فرستاده و نشان از خداوند دارد و شما را به خداوند رهنمون می‌‌سازد، چه حسی داریم؟ هدف از آیت، هدایت است، نه غلبه. هدف از بحث آیت این نیست که اثبات برتری کرده تا طرف مقابل را به خاک بیندازد و ذلت او مشخص شود و بگوید حال که متوجه شدی تابع باش! ادامه👇👇👇 🆔️ @banovan_rahehagh 🆔@hekmatemotahar1