#نکات_آموزنده
سعیدی حسینی
پنج شنبه ۹۷/۱۲/۹
▪️۲۰ #انسان_کامل_۷
▫️ولايت تكوينى و تشريعی(۲)
✅اين ولايت كه اقتدار نفس بر تصرف در ماده كائنات است ولايت تكوينى است نه تشريعى.
چه، ولايت تشريعى خاصّ واجب الوجود است كه شارع و مشرّع است و براى عبادتش شريعت و آئين قرار مى دهد و جز او كسى حق تشريع شريعت را ندارد و گرنه ظالم است:
💠«ثُمَّ جَعَلْناكَ عَلى شَرِيعَةٍ مِنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْها وَ لا تَتَّبِعْ أَهْواءَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ» (جاثيه/ 19)
💠«شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً» (شورى/ 13)
💠«أَمْ لَهُمْ شُرَكاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ ما لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ وَ لَوْ لا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ» (شوری/21)
پيامبر مأمور به انذار و تبشير و تبليغ و مبيّن احكام است نه مشرّع، «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ» (رعد/7) «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلَّا مُبَشِّراً وَ نَذِيراً» (نساء/ 106)
🔹شيخ اكبر محيى الدين عربى را در باب سيصد و هيجدهم فتوحات مكيه در اين كه تشريع خاصّ واجب الوجود است كلامى مفيد است. ...
شيخ عارف مذكور علاوه بر اين كه در گفته تحقيقى خود در بيان شارع مشرّع افادهاى قابل توجه فرموده است، مطلب مهم ديگر نيز بر مبناى اصيل اسلامى افاده فرموده است كه در دين خدا قياس و تفسير به رأى غلط است و اتكاء به رأى و قياس در مقابل شرع الهى شرع آوردن است كه بدان مأذون نيست و چه نيكو فرموده است كه: «فلو كان هذا الدين بالرأى لكان رأى النبى صلّى اللّه عليه و اله و سلم أولى من رأى من ليس بمعصوم».
🔹و در باب ديگر «فتوحات» گويد:
«لا يجوز أن يدان اللّه بالرأى و هو القول بغير حجّة و برهان من كتاب و لا سنة ولا اجماع، و أما القياس فلا أقول به و لا اقلد فيه جملة واحدة، فما أوجب اللّه علينا الاخذ بقول أحد غير رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلم».
🌺شيخ عربى در اين مقام مطابق مذهب طائفه اماميه سخن گفته است و كلمات دال بر شيعه اثنا عشريه بودن وى در كتب و رسائلش بسيار است، و از جمله دلائلى كه بر شيعه بودن وى احتجاج آورده اند همين سخن او در رأى و قياس است كه نقل كرده ايم. علماى تسنن در اجراى احكام شرعيه دليل قياس را در مقابل كتاب و سنت و اجماع، برهان مستقل دانسته عمل بر مقتضاى آن را متبع شمارند، از آنجائى كه عقيده شيخ مخالف اعتقاد علماء جماعت بوده بر اين معنى انكار بليغ آورده مى گويد: «عمل نمودن بر رأى خود بدون دليل شرعى اگر جائز بود براى حضرت ختمى مرتبت كه منزلت و مقام عصمت داشت مجوّز مى شد با آنكه رأى شريف آن حضرت مسلما از احتمال زلّت، معصوم است، خداى تعالى وى را در متابعت رأى خود به خطاب «يا ايها النبى لم تحرم» عتاب فرمود پس در اين صورت متابعت قياس كه در واقع رأى بدون دليل است أحدى را مجوز نخواهد بود».
(انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه ص 59 و 60)
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#غرب_شناسی_انتقادی
ذبيح الله نعيميان
شنبه ۹۷/۱۲/۱۱
▪️۱۱ انقلاب اسلامي و توسعه غربشناسي
انقلاب اسلامی افق جدیدی را در فضای غربشناسی گشود. چنانکه، مطالعات مربوط به فرهنگ و تمدّن غرب در قالبهای مختلفی سامان گرفته است.
افزون بر تأسیس رشتههای نوین علوم انسانی و تدریس مباحث مختلفی از ابعاد فرهنگ و تمدّن غربی در دانشگاههای متعدّد، رواج پژوهشها و تکنگاریهای فراوان ادبی، فلسفی، تاریخی، سیاسی، دینی و ... به این امر دامن زده است. چنانکه، تهیه ترجمههای فراوانتری از آثار غربیان و شرقیان درباره تمدّن غربی مطالعات و تأملات غربشناسانه را توسعه داده است.
اگر از منظر کیفی بخواهیم به ارزیابی تجربۀ نوین غربشناسی در ایران پس از انقلاب اسلامی ایران بپردازیم، این نکته حائز اهمیت است که انقلاب اسلامی برای بسیاری از غربباوران فضای بسیار مناسب و مساعدی فراهم آورد تا دغدغههای غربشناسی را در افق تجدّدگرایی و تجدّدباوری از دو نوع مدرنیته و پست مدرنیته پیگیری کنند.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#فلسفه_فلسفه
رضا درگاهيفر
یک شنبه ۹۷/۱۲/۱۲
◼۳۵ در باب موضوع فلسفه اولی (۱۳)
◽مصداق نهايي موجود بما هو موجود (۴)
حاصل سخن دربارة مصداق نهايي موضوع فلسفه اين است كه فيلسوف، موجود بما هو موجود را موضوع فلسفه قرار ميدهد و بر پاية بحثهاي بعدي خود ميتواند نگاه خود را دربارة آن، بهتفصيل برساند و موجود بما هو موجود را تفسير کند، هرچند در برخي از فلسفهها تفسيرهايي از موجود بما هو موجود ارائه شده که ممكن است آنها را درست ندانيم. در فلسفة اسلامي، گاه موجود بما هو موجود، ماهيت دانسته شده است و گاه وجود. ديدگاه دوم نيز بر سه شعبه است: الف) وجود عام، واحد است و مصاديق آن، وجودات متبايناند؛ ب) وجود، واحد تشکيکي است؛ ج) وجود، واحد شخصي مطلق است. مطابق هريک از اين طرحها، مسائل فلسفي بهگونهاي ويژه رقم ميخورند. مطابق اصالت ماهيت، در فلسفه بايد از عوارض ذاتي ماهيت بحث کرد و مطابق وحدت شخصية وجود، از عوارض ذاتي وجود حق سبحانه. ميبينيم که بحثهاي کلان فلسفي چگونه به تمام مباحث فلسفي رنگ ميزنند و اساسا فيلسوف را ميکشاندن تا در فضاي خاصي تنفس کند. بحثهاي کلان هستيشناختي، نوع نگاه کلان فيلسوف را شکل ميدهند. ازهمينروست که علامه طباطبايي مرحلة اول بدايه و نهايه را «احکام کلي وجود» عنوان داده است.
(برگرفته از دروس خارج نهايه استاد يزدانپناه)
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#تاریخ_فلسفه_غرب
مهدی بابایی
دو شنبه ۹۷/۱۲/۱۳
▪️۳۱ ارسطو : ۳۹۴_۳۲۳ق.م(۵)
محرک اول
ارسطو از طریق حرکت بر وجود محرک نخستین یا محرک غیرمتحرک استدلال میکند. وی بیش از آنکه محرک نخستین را علت فاعلی عالم بداند آن را علت غایی حرکت عالم در نظر میگیرد. محرک اول چون تغییرناپذیر است جنبه بالقوه ندارد بلکه فعلیت محض است و برای انجام فعل به زمان و حرکت نیاز ندارد. او چون غیرمادی است فعل جسمانی انجام نمیدهد بلکه فقط فکر میکند متعلق فکر او باید بهترین متعلق فکر باشد پس متعلق فکرش همان خود اوست که به طور سرمدی در شهود خویش است. او عاشق و معشوق خود است و مجرد از ماده و بسیط است. این استدلال ارسطو فقط خدا را به وصف محرک نخستین اثبات میکند نه به وصف خالق بودن.
منبع: تاریخ فلسفه غرب، دکتر فنایی اشکوری
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638ض
#سبک_زندگی
سید علی موسوی
چهارشنبه ۹۷/۱۲/۱۵
▪️۱۹ دلیل تغییر تاکید آقا از مهندسی فرهنگی به سبک زندگی (۲)
تحلیل سوم: که مناسب تر از دو تحلیل اول است این است که مفهوم تمدن زمینه را برای طرح مهندسی فرهنگی باز کرده است. حضرت آقا پس از تأکید زیاد بر مفهوم تمدن، به مرور بحث مهندسی فرهنگی را مطرح می کنند. اما پس از مدتی می بییند که این مفهوم عملیاتی نمی شود، زیرا کسی متوجه منظور ایشان نمی شود. ایشان اگرچه دغدغه هایشان را با جامعه نخبگانی مطرح می کنند، اما می بینند که آنها نمی توانند به سمت آن حرکت کنند. تحقیقاتی که در این فضا ارائه می شود نیز خارج از مدار دغدغه های ایشان بود. به این ترتیب به این نتیجه می رسند که محور بحث را به سمت مفهوم سبک زندگی عوض کنند. (بگذریم که الان نیز در مورد سبک زندگی داریم دچار همین حالت می شویم!) نکته دیگر آنکه در این مدت متوجه شدند که در قضیه تحول، سبک زندگی نسبت به مهندسی فرهنگی در نقطه کانونی تری قرار دارد و می تواند ما را سریع تر به اهدافمان برساند. دلیل سوم هم آن بود که مفهوم سبک زندگی عینی تر، ملموس تر و جاری تر از سبک زندگی است و همچون تهاجم فرهنگی می توانست در بین عامه مردم نیز مطرح شود. بنابراین این سه دلیل باعث شد بعد از مدتی حساسیت ایشان نسبت به مهندسی فرهنگی کم شده و دال پیرامونی سخنانشان از مهندسی فرهنگی به سبک زندگی تغییر کند.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#نکات_آموزنده
سعیدی حسینی
پنج شنبه ۹۷/۱۲/۱۶
▪️۲۱ #نصایح_سلوکی(۸)
▫️#ماه_رجب
از جمله دعاهایى كه در هر روز از ماه رجب خوانده مى شود دعائى است كه از طريق جدّم ابى جعفر الطوسى رضى اللّه عنه نيز بر ما روايت شده. و آن از اين قرار است كه شيخ گفت: گروهى برايم از ابن عياش نقل كردند كه او گفت: از جمله توقيعاتى كه بر دست شيخ بزرگ ابى جعفر محمد بن عثمان بن سعيد رضى اللّه عنه از ناحيه مقدّسه بيرون شد عبارت است از آنچه كه خير بن عبد اللّه برايم نقل كرد و گفت: خود من آن را از روى توقيع مبارك استنساخ نمودم. (در صدر توقيع چنين آمده:)
«به نام خداوند بخشنده مهربان- بخوان در هر روز از ايّام رجب «اللّهم انى اسئلك بمعانى ... الخ»، يعنى: خداوندا تورا به معانى همه آنچه كه صاحبان امرت بدانها مى خوانند، مورد سؤال قرار مى دهم، آنانى كه بر سرّ تو امين و به امرت شادمانند. و به ستودن قدرتت و آشكار ساختن عظمتت مشغولند. و (همچنين) ترا به مشيّتت كه در حق آنان گوياست مورد سؤال قرار مى دهم. (كه طبق اين مشيّت) آنان را معادن كلمات وجوديت و اركان توحيد و آيات و مقاماتت، قرار دادى. اركانى كه در همه مكان ها در كارند و هيچ گونه بيكارى و مهملى برايشان متصور نيست. هركس كه تو را شناخت بدانها شناخت. ميان تو و آنها هيچگونه جدائى نيست جز آنكه آنها بنده و مخلوق تواند. (تا آخر دعاء).
(رساله نور على نور در ذكر و ذاكر و مذكور، ص: 139 و 140)
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#غرب_شناسی_انتقادی
ذبيح الله نعيميان
شنبه ۹۷/۱۲/۱۸
▪️۱۲ رشد غربشناسي تجدّدگرا و انتقادي
غربشناسی در ایران پس از انقلاب تنها در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی صورتبندی نشد. بلکه، گفتمانهای تجدّدگرایانه نیز در حاشیه گفتمان انقلاب اسلامی رشد کردند.
چنانکه، گفتمانهای تجدّدگرایانه توانستند بهرۀ وافرتری از فضای پس از انقلاب برای ترجمه، تولید نظری و ترویج فراوردههای غربی ببرند.
برخی دیگر از اندیشمندان جهان اسلام نیز به صورتهای مستقل و با تکیه بر تأملات و تجربههای فکری خود به غربشناسی و غرباندیشی با رویکرد انتقادی پرداختهاند.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#فلسفه_فلسفه
رضا درگاهيفر
یک شنبه ۹۷/۱۲/۱۹
◼۳۶ در باب موضوع فلسفه اولی (۱۴)
◽چيستي و موضوع فلسفه اولي در بيان ارسطو (۱)
ارسطو در بخش چهارم از كتاب متافيزيك، يعني گاما (جيم)، ميگويد فلسفه از موجود بما هو موجود بحث ميکند و بعد توضيح ميدهد که چگونه موضوع فلسفه موجود بما هو موجود قرار داده ميشود. متن وي را بنگريد:
«دانشي هست كه به موجود چونان موجود و متعلقات يا لواحق آن بهخودي خود (يعني اعراض ذاتيه) نگرش دارد. اما اين هيچيك از آن [دانشهايي] نيست كه پارهدانش ناميده ميشوند؛ زيرا هيچيك از دانشهاي ديگر، موجود چونان موجود را در كليت آن بررسي نميكنند، بلكه آنها پارهاي از موجود را جدا ميكنند و به بررسي اعراض آن ميپردازند، مانند كاري كه دانشهاي رياضي ميكنند. اما ازآنجاکه ما مبادي (يا اصلها) و برترين علتها را جستوجو ميکنيم، واضح است که اينها بايد متعلق به طبيعتي باشند که داراي وجود بذاته است. اکنون اگر کساني که در جستوجوي عناصر موجودات بودهاند، درست همين مبادي را جستوجو ميکردهاند، پس به حکم ضرورت اينها عناصر موجود بالعرض نيستند، بلکه عناصر موجود چونان موجودند. بنابراين ما هم بايد نخستين علتهاي موجود چونان موجود را دريابيم. (ارسطو، متافيزيك، ترجمه شرفالدين خراساني، ص87-88)
نيز در بخش اپسيلون، که براي بررسي چيستي فلسفه و موضوع آن، بسيار مهم است، چنين ميگويد:
آشکار است که ما در پي مبادي و علتهاي «موجودات چونان موجودات» به جستوجو برآمدهايم؛ زيرا تندرستي و بهبود را علتي هست، و چيزهاي رياضي نيز داراي مبادي، عناصر و علتهايند؛ و بهطورکلي هر دانش انديشهاي و عقلي و هرچه که انديشه را در آن بهرهاي هست، خواه به روشي با دقت هرچه تمامتر، خواه به روشي ساده، در پيرامون علتها و مبادي است. اما همة اين (دانشها) فلان «موجود» و فلان «جنس» را مشخص ميکنند و به آن اشتغال ميورزند، اما نه «موجود» بهطور مطلق يا [موجود] چونان موجود (بما هو موجود) را.
(همان، ص194)
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#تاریخ_فلسفه_غرب
مهدی بابایی
دو شنبه ۹۷/۱۲/۲۰
▪️۳۲ ارسطو (۶)
▫️اخلاق
مهمترین اثر اخلاقی ارسطو کتاب اخلاق نیکوماخوس است. به اعتقاد وی روش بحث در علم اخلاق متفاوت با ریاضی است و دقت ریاضی را نباید در مباحث اخلاقی جستجو کرد. اخلاق عمل مطابق با ذوق سلیم است. هدف زندگی وصول به سعادت و خوشبختی است. سعادت انسان در گرو فعالیت مختص انسانی است. وی به تبع از افلاطون برای رفتار انسان سه عامل و منبع انگیزش قائل است: عقل، احساسات و امیال. کمال انسان در به کمال رساندن قوای او و رشد هماهنگ آن قواست. ازینرو باید به کسب فضایل عقل نظری، فضایل عقل عملی و فضایل منش انسانی پرداخت. این فضایل فطری نیستند. قابل اکتساباند. ویژگی ممیز انسان عقل است و برترین وظیفه انسان بکارگیری عقل یعنی تفکر است. زندگی سعادتمندانه زندگی عقلانی است و فضیلت حاکمیت خرد بر غرایز، عواطف و احساسات است. مقتضای عقلانیت معرفت صحیح، تسلط بر نفس، تربیت و آزمودگی و اعتدال در امیال است. ارسطو خیر و فضیلت را با نظریه اعتدال زرین تبیین میکند. فضیلت در میانهروی و اجتناب از افراط و تفریط است. حکمت، شجاعت، عفت و عدالت در رأس فضایلند. شجاعت مثلا حد وسط میان تهور و جبن است. افراط و تفریط یا زیادت و نقصان رذیلت است. حد وسط در احوال مختلف متفاوت است. برای تشخیص اینکه حد وسط در هر مورد چیست قاعده کلی وجود ندارد بلکه باید با تأمل عقلانی و حکمت عملی در هر مورد آن را بدست آورد. یک فعل مطابق با فضیلت وقتی ارزش اخلاقی دارد که اولا فاعل از روی آگاهی آن را انجام دهد؛ ثانیا اینکه فعل از روی اراده انجام گیرد؛ ثالثا اینکه فعل ناشی از منشی ثابت در فاعل باشد و به صورت ملکه در آمده باشد. انسان به طور فطری در پی سعادت است اما فضیلت و کمال اخلاقی در اثر تجربه و عادت بدست میآید.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638ض
#سبک_زندگی
سید علی موسوی
چهارشنبه ۹۷/۱۲/۲۲
▪️۲۰ روش کیفی تحلیل محتوا، مرور مخاطبین (۱)
برای تحلیل کیفی بیانات حضرت آقا ابتدا لازم است که ببینیم ایشان در چه جاهایی در مورد سبک زندگی سخن گفته اند:
23 مهر 91 اولین باری است که رهبری مقوله سبک زندگی را در دیدار با جوانان استان خراسان شمالی مطرح می کنند.
1 آذر هم دوباره در جلسه دیدار با صالحین بحث سبک زندگی و اسلوب زندگی را مطرح می کنند.
در اجلاس علمای بیداری اسلامی بار دیگر این بحث را مطرح می کنند. «در نهضت های بیداری اسلامی باید تجربه تلخ و دهشتناک تبعیت از غرب در سیاست و اخلاق و رفتار و سبک زندگی مورد توجه دائم باشد.»
در دیدار با فرهنگیان نیز می فرمایند: «این سند تحول باید ما را به سمت هدفهای اسلامی حرکت دهد، باید جامعه را به سبک زندگی حقیقتا اسلامی پیش ببرد.
مورد بعدی در دیدار با فعالین قرآنی است.
در دیدار با شاعران 1 مرداد 92 نیز باز بر این مسئله تأکید می کنند و در این جلسه تعبیر قشنگی دارند و آن اینکه یکی از نقاط ویژه شعر حکیمانه سبک زندگی است. و اشاره می کنند که این معارف چگونه می تواند خودش در قالب سبک زندگی در شعر واریز شود.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#نکات_آموزنده
سعیدی حسینی
جمعه ۹۷/۱۲/۲۴
▪️۲۲ #انسان_کامل(۸)
💠 و بدان چنانكه جز حق تعالى كسى حق تشريع ندارد، همچنين حق تعيين امام كه خليفه اللّه است با حق تعالى است و جز خداوند سبحان أحدى حق تعيين خليفه را ندارد، چنانكه فرمود: «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً». (بقره/ 30)
اين كريمه «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً» مثل كريمه: «إِنِّي خالِقٌ بَشَراً مِنْ طِينٍ» (ص/ 72) است كه دالّ است فقط ذات حق خالقى اين چنين است، و آن آيه نيز مىفرمايد كه فقط ذات حق جاعلى آن چنانست در كلمه «إنّى» تدبر به سزا لازم است، و همچنين در كلمه «انّى» و مضاف و مضاف اليه كلمه عهدى اين آيه كريمه: «وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ». (بقره/ 120)
💠 و نيز بدان كه ولايت به حسب رتبت اعلى و ارفع از رسالت و نبوت است چون ولايت باطن نبوت و رسالت است و نيل به اين دو مبتنى بر ولايت است.
مفاد اين سخن نه اين است كه ولىّ مطلقا اعلى از رسول و نبى است بلكه مراد اين است كه ولايت رسول اعلى از رسالت او است، و همچنين ولايت نبى اعلاى از نبوت او است، زيرا ولى متبوع مثلا خاتم صلّى اللّه عليه و اله و سلم به حسب ولايت افضل از تابعانش است، چه مفضول غير متبوع است و افضل غير تابع، هرچند يك شخص كه نبى است از آن حيث كه ولىّ است افضل است از آن حيث كه نبى است نه اين كه ولىّ تابع، افضل از اوست، فافهم.
ولايت نبى جنبه حقانى و اشتغال به حق تعالى است، و نبوت او وجهه خلقى دارد كه توجه نبى به خلق است و شك نيست كه اولى اشرف از دومى است چه آن ابدى است به خلاف اين كه منقطع است.
رسول و نبى از اسماء اللّه نيستند ولى «ولىّ» از اسماء اللّه است، لذا ولايت منقطع نمى گردد به خلاف رسالت و نبوت. يوسف صديق عليه السّلام فرمود: «فاطِرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَنْتَ وَلِيِّي فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ». (يوسف/ 104)
و حكم بتّى الهى اين كه: «ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ باقٍ». (نحل/ 99)
پس چون رسالت و نبوت از صفات كونيه زمانيه اند به انقطاع زمان نبوت و رسالت قطع مى شوند به خلاف ولايت كه از صفات الهيه است و حق سبحانه در وصف خودش فرمود: «هُوَ الْوَلِيُّ الْحَمِيدُ». (شورى/ 29)
(انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، ص 61 و 62)
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#غرب_شناسی_انتقادی
ذبيح الله نعيميان
شنبه ۹۷/۱۲/۲۵
▪️۱۳ غربشناسي و سادهانگاري
غربشناسی در دوران معاصر رشد و تنوّع گستردهای یافته است. چنانکه، این تنوّع سادهانگاریهایی را نیز درباره غرب در خود دارد.
یک منظر بسیط و سادهانگارانه آن است که غرب را در عینیت جغرافیایی آن تقلیل دهیم. این منظر یافتههای خاصی را در برابر ما مینهد که نیازمند تحلیل است.
این منظر عمدتاً در خدمت ترویج فرهنگ و فراوردههای غربی قرار میگیرند و به تعاملهای انفعالی با غرب، بهویژه در دوران جهانی شدن و به تعبیر دیگر در برنامۀ جهانیسازی معاصر، وارد میشوند.
در مقابل، غربشناسی را میتوان از منظرهای دیگری نیز مورد تأمل و تحلیل قرار داد که بتوانند در کنار رویکرد پیشین، طیفی از مناسبات نظری و معرفتی با غرب را در قالب غربشناسی ارائه دهند.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#تاریخ_فلسفه_غرب
مهدی بابایی
دو شنبه ۹۷/۱۲/۲۷
▪️۳۳ دوره هلنیزم (Helenism)
با مرگ ارسطو دورانی آغاز میشود که به هلنیزم یا دوره یونانی مآبی شهرت دارد. این دوره تا آغاز قرون وسطی ادامه دارد. در این دوره فیلسوف برجستهای دیده نمیشود اما نحلههای مختلف فلسفی ظهور کردند .ه مهمترین آنها عبارتند از کلبیون، رواقیون، اپیکوریان و شکاکین. از ویژگیهای این دوره این است که فلاسفه از سنت افلاطونی و ارسطوئی در محور قرار دادن جهان شناسی روی برتافتند و به سنت سقراطی بازگشتند که انسان و عمل و زندگی او را در محور توجه قرار میداد. حکمت عملی که به چگونه زیستن یا نحوه زندگی سعادتمندانه میپردازد موضوع اصلی کاوشهای فکری در این دوره است.
کلبیون:
برخی دیوجانس سینوپی یا دیوژن( درگذشته حدود 324ق. م) را مؤسس مکتب کلبی دانستهاند. او و اتباعش را به خاطر نحوه رفتار و زندگی آنها کلبی میگویند. برخی میگویند به جهت رفتارهای ناپسندی که مخالفانشان به آنان نسبت دادهاند فلسفه او را کلبی گفتهاند. درباره اوست که گفتهاند:
دی شیخ با چراغ همی گشت دور شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست
گفتند یافت می نشود گشتهایم ما گفت آنکه یافت می نشود آنم آرزوست
وی برای آداب و سنتهای اجتماعی ارزشی قائل نبود و آشکارا به نقض و تمسخر آن میپرداخت. به اعتقاد وی انسان وقتی به دنیا میآید تابع هیچ وطنی نیست لذا ملتزم به رعایت مقررات هیچ جامعهای نیست وطن او جهان است. طبق این تعلیمات دیوگنس زندگی بر وفق طبیعت و مخالفت با شیوه معمول زندگی را پیشه خود قرار داد. به عقیده او اساس فضیلت بینیازی و قطع تعلقات و بیاعتنایی به مقبولات است. انسان باید خود به تأمین نیازهایش بپردازد و دستحاجت به سویدیگران دراز نکند. زندگی او الهامبخش زهد افراطی و گریز از لذات است.
منبع: تاریخ فلسفه غرب، دکتر فنایی اشکوری
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638ض
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 99-98 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد.
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی
🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir
⛔️مهلت: 15 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/SamVh
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📢📢 #پذیرش سال تحصیلی 99-98
#دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی
🔴ویژه خواهران🔴
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🌐#ثبت_نام : www.fvtt.ir
⛔️مهلت: 25 اردیبهشت 98
🔰دفترچه راهنما: http://yon.ir/4Vzry
❓پاسخ به سوالات:
🆔 @hekmat_bagherain
📌مدرسه تخصصی حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/madresehbagherain
📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#غرب_شناسی_انتقادی
ذبيح الله نعيميان
شنبه ۹۸/۱/۱۷
▪️۱۴ خاستگاه غربشناسان
خاستگاه فکری اندیشمندان ایرانی مهمترین عنصری است که در سمتگیری و صبغۀ نظری غربشناسیهای آنان مؤثر بوده است. چنانکه، نسلهای مختلف منورالفکری و روشنفکری در ایران همواره مقتضی غربشناسیهایی غربباورانه بوده است.
بر همین منوال، در دوران پس از انقلاب اسلامی نیز غربشناسی نسل امروز روشنفکری یا حتی غربشناسی نحلۀ روشنفکری شبه دینی ـ و البته موسوم به روشنفکری دینی ـ عمدتاً بازتولید غربشناسی در افق جهانی شدن غرب و به تعبیر دیگر در افق جهانیسازی غرب رقم خورده است.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#فلسفه_فلسفه
رضا درگاهيفر
یک شنبه ۹۸/۱/۱۸
◼۳۷ در باب موضوع فلسفه اولی (۱۵)
◽چيستي و موضوع فلسفه اولي در بيان ارسطو (۲)
ارسطو دربارة موضوع الاهيات، طبيعيات و رياضيات، تحليلي دارد که در بحثهاي ابنسينا هم منعکس شده است. موضوع طبيعيات، مربوط به ماده است و در ماده پيدا ميشود. اما موضوع رياضيات، مربوط به ماده نيست، ولي معمولا در ماده يافت ميشود؛ يعني در ذهن مجرد است و در خارج، مادي. اما دستهاي از موضوعات، چنيناند که مفارق از مادهاند، هم در ذهن و هم در خارج. (ر.ك: ارسطو، متافيزيك، ترجمه شرفالدين خراساني، ص195).
ارسطو بر آن است كه در فلسفه از مفارقات بحث ميشود و ميگويد خداوند هم يقينا در اين دسته است. بدين متن بنگريد: «اما ازآنجاکه دانشي هست دربارة موجود ازآنحيث که موجود و مفارق است، بايد بررسي کرد که آيا آن را با دانش طبيعي يکي بايد انگاشت، يا بيشتر متفاوت با آن. اکنون دانش طبيعي دربارة چيزهايي است که مبدأ حرکت را در خودشان دارند؛ رياضيات نيز دانشي نظري و دربارة چيزهاي ثابت و ماندني است، اما نه (دربارة) چيزهاي جدا (مفارق). پس دربارة موجود مفارق و نامتحرک، دانشي متفاوت با آن دو دانش وجود دارد، اگر که جوهري از آنگونه وجود داشته باشد؛ يعني جوهري مفارق و نامتحرک، چنانکه خواهيم کوشيد آن را ثابت کنيم. اگر طبيعتي از اينگونه در جهان اعيان هست، پس وجود الاهي نيز بايد در اين جهان، در جايي يافت شود و اوست که بايد نخستين و قاهرترين مبدأ باشد. بدينسان روشن ميشود که سهگونه از دانشهاي نظري وجود دارد: طبيعي، رياضي و الاهي (خداشناسي)» (همان، ص364).
سخن وي اين است که فلسفة نخستين، هم خداوند و هم ديگر جوهرها را ازآنجهت که موجودند بررسي ميکند. به اين متن نيز بنگريد: «اما فلسفه دربارة اشياء جزئي ازآنحيث که هريک از آنها داراي اعراضي است، پژوهش نميکند، بلکه دربارة هريک از اينگونه چيزها همچون «موجود بما هو موجود» (موجود چونان موجود) به نظر و بررسي ميپردازد. وضع درزمينة دانش طبيعي نيز به همان نحوي است که در مورد رياضيات است؛ زيرا دانش طبيعي نيز در اعراض و مبادي موجودات، ازآنحيث که متحرکند نظر و بررسي ميکند، اما نه «چونان موجودات». اما گفتيم که دانش نخستين با اين چيزها ازآنحيث سروکار دارد که زيرنهادهاي (موضوعهاي) آنها «موجودها»يند، اما نه از حيث چيز ديگري. بدين علت بايد دانش طبيعي و رياضيات را بخشهايي از حکمت انگاشت.» (همان، ص354)
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#تاریخ_فلسفه_غرب
مهدی بابایی
دو شنبه ۹۸/۱/۱۹
▪️۳۴ رواقیان
فلسفه رواقی با زنون کیتونی آغاز میشود. وی در رواقی با نقش و نگار تعلیم میداد که از اینرو فلسفهاش را رواقی خواندند. از برجستهترین اندیشهوران رواقی، اپیکتتوس، برده آزاد شده و مارکوس اورلیوس امپراتور هستند. رواقیان در پیشرفت دانش منطق سهم داشتند به طوری که گاهی به آنها منطق خاص خودشان را نسبت میدهند و از آن به منطق رواقی تعبیر میکنند. نام «منطق» نیز میراث رواقیان است. پیشینیان از منطق اغلب به ارغنون تعبیر میکردند.
لوگوس یا عقل سرمدی در مابعدالطبیعه رواقی جایگاه ویژهای دارد. لوگوس همان خداست. آنها بر خلاف پیشینیان دریافتند که خدا فقط خالق جهان نیست بلکه حافظ جهان نیز هست. خدا به منزله روح و طبیعت، جسم عالم است. رواقیون به پیروی از هراکیتوس میگویند اصل همه اشیاء به آتش برمیگردد. روح انسان و خدا نیز آتشاند. خدا عقل مطلق و آتش الهی، عنصری عقلی است و نفس انسانی از آتش الهی نشئت گرفته است. اراده خدا بر جهان حاکم است و مشیت اوست که سرنوشت همه چیز را تعیین میکند. بنابراین آزادی انسان تنها به معنای رضایت و موافقتش با آن چیزی است که خدا انجام میدهد.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
هدایت شده از نسیم حکمت
📖موسسه علمی تربیتی آوای توحید
🔰کلاس استاد معظم یزدان پناه
🔻درس رساله قصة الغربة الغربية
🕟پنج شنبه۹۸/۱/۲۲دو ساعت به مغرب
📍مکان: خ معلم، ک10،نبش ک4، موسسه آوای توحید
🎓ثبت نام در دوره بصورت حضوری امکان پذیر می باشد.
https://eitaa.com/nasimehekmat
هدایت شده از نسیم حکمت
🔵پذیرش دوره #تخصصی مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
✅ویژه خواهران
🔻تحت اشراف حجتالاسلام و المسلمین استاد یزدانپناه (مدّظلّه)
🔻با محوریت کتاب های «شرح اشارات» و «اسفار»
☑️با حضور مغتنم:
_حجتالاسلام و المسلمین استاد ضیایی «مدّظلّه» ( از شاگردان مبرّز حضرت علامه حسنزاده آملی حفظه الله)
_حجت الاسلام و المسلمین استاد منصوری «مدّظلّه» (از اساتید سطوح عالی و عضو مجمع عالی حکمت)
🔹شرایط پذیرش:
1⃣گذراندن کامل بدایه و نهایه
2⃣تکمیل دروسی که تا کنون در دوره برگزار شده (شرح اشارات و برهان شفا)
☎️جهت ثبتنام و پاسخ به سوالات:
0919 603 8992
⏱ زمان پاسخگویی: همه روزه (۱۹ تا ۲۱)
🗓مهلت ثبتنام: تا ۲۵ اردیبهشت
https://eitaa.com/madresehbagherain
https://eitaa.com/nasimehekmat
#سبک_زندگی
سید علی موسوی
چهارشنبه ۹۸/۱/۲۱
▪️۲۱ روش کیفی تحلیل محتوا، مرور مخاطبین ۲
در دیدار با دانشجویان نیز ارجاع می دهند به سخن قبلی خودشان که این خودش دلالت بر تأکید بیشتری دارد.
دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور به مسئله سبک زندگی اشاره می کنند و این بار گویا به یک راه کار عملی هم رسیده اند: «یکی از مسائلی که باید در خطبه های نماز جمعه انجام بدهند ..... »
مورد دیگر در دیدار شهردار و اعضای شورای شهر تهران در 23 دی 92 بوده که خیلی جالب است. «تهران از یک طرف نماد آبادانی، صلاح، سعادت و سبک زندگی در کشور است و از طرف دیگر به عنوان الگو و خط دهنده برای شهرهای سراسر کشور مطرح است.» و تأکیدی بر ساخت و سازها بر اساس سبک زندگی می کنند.
اگر به موارد قبل دقت کنیم می بینیم که ایشان عموما این دغدغه را با طیف خاصی از مخاطبان که عموما دانشجو و یا فعالین و نخبگان فرهنگی هستند مطرح می کنند. پس آن برداشتی که می گوید سبک زندگی برای مخاطب عام است و مهندسی فرهنگی برای مخاطبان خاص، نمی تواند برداشت درستی باشد.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#نکات_آموزنده
سعیدی حسینی
جمعه ۹۷/۱۲/۲۴
▪️۲۳ #نصایح_سلوکی(۹)
💠نامه ايست كه به دل شكستهاى رحمة اللّه عليه نوشتهايم:
بسم اللّه خير الأسماء
يار مفروش بدنيا كه بسى سود نكرد **** آنكه يوسف بزر ناسره بفروخته بود
🍀ندانم خواجه در چه حال و منوال است آيا به همان شيوه پيشين و رسم ديرين خود شاد است و يا از خود سفرى كرد و خبرى يافت...
🍀آقا بايد آگاه باشد كه اگر آب در يك جا بماند بو مى گيرد مگر دريا شود و يا به دريا پيوندد و به قول عارف معروف مجدود بن آدم سنائى غزنوى:
چو ماكيان به در خانه چند بينى جور **** چرا سفر نكنى چون كبوتر طيّار
🍀خالصانه دست به دعا برآور و با دل شكسته بگو الهى:
گر من از باغ تو يك ميوه بچينم چه شود **** پيشپايى به چراغ تو ببينم چه شود
🍀و دست توسّل به دامن حجت حق ولى عصر امام زمان دراز كن و صميمانه بگو:
بروى ما زن از ساغر گلابى **** كه خوابآلودهايم اى بخت بيدار
✅سرور گراميم #ماه_مبارك_رمضان ماه امساك و سحرخيزى و شبزندهدارى و قدر يافتن و قرآن شنيدن و قرآن شدن و سرمشق گرفتن در پيش است، از هم اكنون كه #ماه_شعبان و #ميقات_شهراللّه است غسل توبه كن و به لباس وفا و ولا از دل و جان محرم شو و از صميم قلب لبيّك لبيك بگو و در خويشتن سفرى كن و گرد كعبه عشق طواف كن كه دستى از غيب برون آيد و كارى بكند.
(نامهها برنامهها، ص: 66 و 67)
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#غرب_شناسی_انتقادی
ذبيح الله نعيميان
شنبه ۹۸/۱/۲۴
▪️۱۵ تکوين غربشناسي جهتدار
اگر غربشناسی ایرانیان را به سیدجمال الدین اسدآبادی و پس از او به نسلی از روشنفکران نام و نشاندار و عمدتاً غربباور یا وابسته به جریانهای ماسونی، ازلی و افرادی مانند میرزا ملکم خان، مستشار الدوله، آخوندزاده، میرزا آقاخان کرمانی، شیخ احمد روحی و بعدها به کسانی مانند تقیزاده، میرزا ابوالحسن فروغی و ... بازگردانیم، درخواهیم یافت که غربشناسی در ایران معاصر به صورت جهتدار تکوین یافته است.
اين امر مقتضي آن است که عمق و اصالت هر یک از آنان در غربشناسی نیز جای بررسی مستقل و گستردهای دارد.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#فلسفه_فلسفه
رضا درگاهيفر
یک شنبه ۹۸/۱/۲۵
◼۳۸ در باب موضوع فلسفه اولی (۱۶)
◽چيستي و موضوع فلسفه اولي در بيان فارابی
فارابي شرحي كوتاه بر متافيزيک ارسطو، با نام اغراض مابعدالطبيعه نگاشته است. ميگويد فلسفه علم الاهي است، اما منظور اين نيست که تنها از خداوند و برخي حقايق ماورائي بحث ميکند، بلکه فلسفه از موجود بما هو موجود سخن ميگويد. وي سخن خود را در اين رساله اينگونه آغاز كرده است:
قصد ما در اين گفتار اين است كه غرضي را كه كتاب ارسطو معروف به مابعدالطبيعه دنبال ميكند، نشان دهيم و اقسام نخستين اين دانش را بازگوييم؛ زيرا بسياري چنين پنداشتهاند كه اين كتاب [تنها] دربارة خداوند سبحان، عقل و نفس و ديگر چيزهايي از اين قبيل است [يعني مفارقات] و دانش مابعدالطبيعه همان علم خداشناسي است. ازهمينرو ميبينيم بيشتر كساني كه در اين كتاب نظر ميكنند، متحيرند و به اشتباه افتادهاند؛ زيرا ميبينيم كه اكثر مباحث اين كتاب خالي از اين غرض [= خداشناسي] است، بلكه كلامي مختص به اين غرض در آن نمييابيم، مگر آنچه در مقالة يازدهم، كه بر آن نشان حرف لام قرار دارد [يعني كتاب لامبدا]، آمده است.
وي در جاي ديگري از اين رساله چنين گفته است:
برخي از موضوعات اين علم [= علم مابعدالطبيعه] اصلا در امور طبيعي يافت نميشوند، نه وهمي و نه حقيقي، و اينگونه نيست كه تنها وهم آنها را مجرد كرده باشد، بلكه وجودشان و طبيعتشان اينگونه است كه مجردند. برخي از آنها در امور طبيعي يافت ميشوند، هرچند ميتوانند مجرد از آنها تصور شوند، اما اينگونه نيست كه در ذاتشان طبيعي باشند و نشود وجودشان خالي از امور طبيعي شود و قوامشان به طبيعيات باشد؛ بلكه هم براي طبيعيات، و هم براي غير طبيعيات، يعني مفارقات، چه آنها كه حقيقتا مفارقاند و چه آنها كه وهم آنها را جدا از ماده ميكند، ميتوانند موجود باشند. بنابراين علمي كه سزوارا است به نام اين علم [= مابعدالطبيعه] ناميده شود، همين علم [علمي كه از مفارقات بحث ميكند] است. در ميان علوم، تنها همين علم است كه علم مابعدالطبيعه است. موضوع اول براي اين علم، موجود مطلق است و آنچه كه در عموم، با آن مساوي است، مانند وحدت.
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638
#تاریخ_فلسفه_غرب
مهدی بابایی
دو شنبه ۹۸/۱/۲۶
▪️۳۵ رواقیان(۲)
در اخلاق رواقی راه خوشبختی فضیلت است و فضیلت هماهنگ زیستن با طبیعت است. لوگوس یا عقل سرمدی، جاری در همه چیز، مسلط بر همه چیز و هدایتگر جهان است. عقل انسان جنبهای از لوگوس الهی است. زیستن بر وفق لوگوس هماهنگی با عالم و برخورداری از فضیلت و خوشبختی است. حکمت، شناخت لوگوس است. اما احساسات اگر غالب باشند به خرد و در نتیجه به فضیلت آسیب میزنند و موجب داوری و تصمیم خطا میشوند. ازاینرو بر احساسات باید لجام زد.
جهان بر طبق لوگوس میگردد و هر چیز همان گونه که باید باشد هست. پس باید همه چیز را پذیرفت و ناملایمات را تحمل کرد. مقاومت در برابر تقدیر خلاف عقل و فضیلت است. برای رسیدن به خشنودی نباید به اموری که بیرون از حیطه قدرت ما هستند متوسل شد باید به سوی چیزی رفت که در اختیار ما قرار دارد. خاستگاه همه ناخشنودیها امیال است. اگر میل به چیزی نداشته باشیم از فقدان آن رنج نخواهیم برد. پس با کنار زدن امیال میتوان از رنج و ناخشنودی نجات یافت. برای این منظور ابتدا باید دیدگاه خود را درباره جهان تغییر دهیم باید بدانیم که جهان به میل ما نمیگردد بلکه آنچه در جهان روی میدهد ناگزیر است. پس راهی جز تغییر امیال نیست. برای اینکه در عمل به چنین وضعی برسیم باید با ریاضتهای جسمانی چون کم خوری، کم خوابیدن و ترک ارضای غرایز از اتکا به امور این عالم بکاهیم.
مکتب رواقی در دورهای نسبتا طولانی رواج داشت و در دورههای مختلف دچار تحولات گوناگونی شد. در قرنهای دوم و سوم پیش از میلاد رواقیان بر اثر مواجهه با منتقدان و تحت تأثیر اندیشههای افلاطونی و ارسطوئی از آموزههای رواقیان نخستین فاصله گرفتند و به نوعی مشرب التقاطی روی آوردند. مکتب رواقی پس از میلاد نیز به همت گروهی احیا شد که به رواقیان متأخر شهرت دارند.
منبع: درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب، دکتر محمد فنایی اشکوری
ااا🔸✾═─┅─┅─
* جهت ارتباط با ادمین مدیر
@Hekmat_erfan
* کانال ما در پیام رسان ایتا:
https://eitaa.com/hekmaterfani
* کانال ما در پیام رسان سروش:
https://sapp.ir/hekmateerfani
* جهت قرار گرفتن در لیست سامانه پیامکی،نام و نام خانوادگی خودرا به شماره زیر پیام کوتاه کنید:
+9830001363000638