💢 حال خوبِ زندگی برای بچههای پروانهای
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، مراسم جشن «کودکان پروانهای» عصر روز دهم اردیبهشتماه 1402، با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه یازده تهران و مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در محلّ مؤسسه برگزار شد.
این مراسم با شعار «حال خوب زندگی برای بچههای پروانهای» همزمان با هفته سلامت و بههمراهِ برنامههای شاد و مفرّح برگزار شد؛ در این جشنِ دورهمی، کودکان سرود خواندند، نمایش عروسکی دیدند، و بازی کرده و خوشحال بودند.
شایان ذکر است که در این مراسم، رئیس محترم مؤسسه، حجتالاسلام و المسلمین دکتر عسکر دیرباز، برخی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مدیر کل سلامت شهرداری تهران، و شهردار منطقه 11 حضور داشتند.
https://www.irip.ac.ir/fa/news/557
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 سالروز شهادت استاد مطهری، روز معلم و استاد، گرامی باد
روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، دوازدهم اردیبهشتماه، سالروز شهادت استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری، آغاز هفته معلم، و گرامیداشت مقام استاد را ارج مینهد.
معلمی شغل انبیاء و راه رسم عاشقی در فضای تعلیم و تربیت و پرورش نسلهای آینده است و بیشک ترویج دانش و بینش در میان دانشجویان وظیفهای است خطیر و ارزشمند که آثار آن در پیشرفت و سربلندی میهن عزیزمان بهوضوح مشهود خواهد بود.
این روز، فرصت مغتنمی است تا تلاشها و مجاهدتهای علمی و آموزشی معلمان و استادانِ عرصه پژوهش و آموزش کشور پاس داشته شود.
ضمن ابراز سپاس از تلاشهای بیدریغ تمامی اساتید گرامی مؤسسه، برای ایشان موفقیت روزافزون در راستای اهداف علمی و پژوهشی، و نیز روزهایی خوش و بانشاط توأم با صحت و سلامتی را از خداوند متعال آرزومندیم
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 کارگاه «نظریه ابتناء در منطق و متافیزیک» با ارائه دکتر داود حسینی، دانشیار گروه فلسفه و منطق دانشگاه تربیت مدرس، در روز چهارشنبه، 6 اردیبهشتماه 1402، در دو جلسه دو ساعته از ساعت 14 تا 18 برگزار گردید
📽(گزارش کارگاه بههمراه ویدیوی کامل)
🔹ابتنا مفهومی متافیزیکی است که از اوایل قرن بیستویکم وارد ادبیات منطق و متافیزیک در سنت فلسفۀ تحلیلی شده است. اهمیت ابتنا برای بررسیهای فلسفی با نگاهی به گسترۀ ادعاهای فلسفی در حوزههای متفاوت که همگی اظهارهایی در خصوص ابتنا هستند قابل مشاهده است: ویژگیهای ارزشی، نظیر زیبایی، مبتنی بر ویژگیهای فیزیکی هستند؛ صدق یک جملۀ عطفی مبتنی است بر صدقهای عاطفهای آن؛ صدق یک گزاره مبتنی بر واقعیت یا واقعیاتی در جهان است؛ واقعیات اجتماعی، نظیر واقعیات نهادی، مبتنی بر واقعیاتی در خصوص افراد جامعه و روابط میان آنها هستند؛ وجود یک شیء مرکب مبتنی بر وجود اجزائش است؛ فعل الهی مبتنی بر حکمت الهی است؛ و از این دست.
البته به لحاظ تاریخی این مفهوم را میتوان تا دورۀ باستان ردیابی کرد. نظریههایی نظیر اینکه بنیاد جهان را آب یا عدد یا علل اربعه تشکیل میدهند، درواقع اظهاراتی در خصوص ابتنا هستند. در برش فلسفۀ تحلیلی از تاریخ فلسفه، میتوان سه دوره را از هم تفکیک کرد: دورۀ شکگرایی حلقۀ وینی در خصوص متافیزیک، بهویژه ابتنا؛ دورۀ صورتبندی ابتنا بر پایۀ مفاهیم موجهاتی در نیمۀ دوم قرن بیستم (سوپروینینس)؛ و رویکردهای دهههای اخیر که ابتنا را مفهومی هایپراینتنشنال تلقی میکنند.
📌متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/559
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:
كارگاه آموزشي : ویرایشِ زبانی (فنّی یا صوری، و نگارشی)، علمی و عملی
سید جلیل شاهری لنگرودی
(پژوهشگر، مترجم و متخصص ویراستاری )
💢دوره آموزشی «كارگاه ویرایشِ زبانی (فنّی یا صوری، و نگارشی)، علمی و عملی» توسط پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تاریخ 25 اردیبهشت ماه 1402 بصورت مجازی شروع میشود
📌 شركت در اين دوره براي پژوهشگران و دانشجویان رشته¬های زبان¬شناسی و زبان و ادبیات فارسی، ویراستاران و نمونه¬خوانان
برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفيد است.
مدت زمان دوره : 32 ساعت ( 16 جلسه 2 ساعته ) 16 روز
زمان برگزاری: روزهای دوشنبه و چهارشنبه، ساعت 11 تا 13
تاریخ: 25 اردیبهشت ماه 1402
با ارائه گواهينامه معتبر و مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري داراي ارزش علمي و اداري و قابل ترجمه
براي اطلاعات بيشتر و ثبت نام Mata.ihcs.ac.ir
کانال ایتای مرکز:eitaa.com/mataihcs
مشاوره: 88624485
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢حضور فعّال انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تخفیف 20 درصدی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
✅ غرفه مؤسسه در سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24) واقع شده است.
📚 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی ایران هرساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود. سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی برگزار میشود. در روزهای نمایشگاه، غرفه مؤسسه پذیرای مهمانان ویژه خود، أعم از مؤلفانِ آثار و اعضای هیئت علمی مؤسسه، خواهد بود.
📌 شایان ذکر است که سیوچهارمین دوره حضوری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در روزهای 20 الی 30 اردیبهشتماه 1402 در مصلّی امام خمینی (ره) برگزار میشود. غرفه مؤسسه در سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24) واقع شده است.
علاقهمندان میتوانند برای ورود به درگاه فروش مجازی کلیک نمایند.
🔊علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شمارههای 09195729699 ( عسگری ) و 09198234627 ( شیخ نژاد ) تماس حاصل کنند.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢چهارمین همایش کتاب سال بانوان در حوزههای مختلف علوم انسانی اسلامی
📚 معاون پژوهش جامعهالزهرا(س) از برگزاری چهارمین همایش کتاب سال بانوان از سوی این موسسه علمی آموزشی خبر داد.
سرکار خانم ریحانه حقانی با اعلام فراخوان چهارمین همایش کتاب سال بانوان، اظهار داشت: چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا علیهاالسلام با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، جامعه المصطفی العالمیه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه قم، دانشگاه فرهنگیان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه تفرش، دانشگاه کردستان، دانشکده هدی، دانشگاه امام حسین(ع)، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، دانشگاه علامه طباطبایی،جهاد دانشگاهی و پژوهشکده زن و خانواده، برگزار میشود.
عاون پژوهش جامعهالزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه این همایش مختص حوزویان نیست، تصریح کرد: همه بانوان پژوهشگر عرصه علوم انسانی اسلامی و پژوهشگران آقا و بانو در حوزه زن و خانواده میتوانند در این همایش شرکت کنند.
وی، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش را تا پایان خرداد 1402 عنوان کرد و افزود: پژوهشگران میتوانند برای ارسال آثار خود به نشانی www.ketabebanovan.ir مراجعه کرده و از طریق پنل شخصی، آثار خود را ارسال کنند و یا از طریق پست الکترونیکی به نشانی info@ketabebanovan.ir با دبیرخانه همایش در ارتباط باشند.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢حضور فعّال انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تخفیف 20 درصدی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
✅ غرفه مؤسسه در سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24) واقع شده است.
📚 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی ایران هرساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود. سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی برگزار میشود. در روزهای نمایشگاه، غرفه مؤسسه پذیرای مهمانان ویژه خود، أعم از مؤلفانِ آثار و اعضای هیئت علمی مؤسسه، خواهد بود.
📌 شایان ذکر است که سیوچهارمین دوره حضوری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در روزهای 20 الی 30 اردیبهشتماه 1402 در مصلّی امام خمینی (ره) برگزار میشود. غرفه مؤسسه در سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24) واقع شده است.
علاقهمندان میتوانند برای ورود به درگاه فروش مجازی کلیک نمایند.
🔊علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شمارههای 09195729699 ( عسگری ) و 09198234627 ( شیخ نژاد ) تماس حاصل کنند.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تا ساعت ۲۱ تمدید شد
🔹 سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران در نخستین روز تعطیل با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شده و سخنگوی آن، ساعت بازدید از نمایشگاه را برای امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت، یک ساعت تمدید کرده است.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
به اطلاع استادان، محققان، دانشجویان و علاقهمندان علوم انسانی میرساند؛
طبق برنامه، دکتر محمد جواد اسماعیلی و خانم دکتر فاطمه شیر محمد زاده از اعضای هیأت علمی امروز جمعه ۲۲اردیبهشتماه ، رأس ساعت 18 در محل نمایشگاه کتاب حاضر میشوند.
از علاقهمندان دعوت به عمل میآید، برای آشنایی و گفتوگوی رودررو با اعضای هیأت علمی در محل نمایشگاه بینالمللی کتاب، واقع در مصلی تهران حضور بههم رسانند.
آدرس غرفه موسسه :
سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24)
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 تأویل متن مقدس در اندیشۀ ابوزید| نوشتهٔ میثم توکلیبینا | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۳۶۸ صفحه | قطع رقعی | جلد شومیز | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۱۴۰,۰۰۰ تومان
📌در این مطالعه، تطور فکری نصر حامد ابوزید در گذر تاریخی عمر وی بررسی شده است. او سودای عبور از ظاهر متن اسلامی برای رسیدن به نسخهای نوشده و فراخور دنیای مدرن دارد؛ شیدایی به غرب و وازدگی از شرق.
او برای این گذارِ تأویلی، ابتدا، میراث معتزلی را پسندید، سپس، میراث صوفیانه مصر را و سرانجام از نسخهای گادامری پرده برداشت. این مطالعه برای مرور بر میراث معتزله در تأویل و صوفیه در تعبیر، و شیوۀ پیوند ابوزید میان این دو مفید خواهد بود. نیز الگویی احتمالی برای نقادی اندیشه به صورت تاریخی-تحلیلی است.
🌐 سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی: https://www.irip.ac.ir/u/14e
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 تأملی در وجودشناسی ابونصر فارابی | نوشتهٔ فاطمه شهیدی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۳۴۸ صفحه | قطع رقعی | جلد شومیز | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۱۵۰,۰۰۰ تومان
📌ابونصر فارابی را میتوان اولین «فیلسوف»، بهمعنای حقیقی کلمه، در عالم اسلام دانست. او مهمترین مسائل تاریخ فلسفه را، که توسط فیلسوفان بزرگ پیشین طرح شدهبود، در بستر فکری-سیاسی-دینی که خود در آن قرار داشت بازطرح کرد. پاسخهای او به این مسائل به دلیل عمق اندیشۀ فلسفیاش، علی¬رغم برخی شباهتهای ظاهری _حتی در احکام و اصطلاحات_ ،حامل روح و معنایی جدید متناسب با این بستر بود. در یک سنت غالبِ پژوهشی، اندیشۀ بدیع و آرای نوآورانۀ فارابی، بهویژه در ساحت فلسفۀ نظری، گاه در سایۀ قوت و نظاممندی فلسفۀ سینوی و گاه به دلیل غلبه و مقبولیت فلسفۀ صدرایی، مغفول مانده است. در اکثر پژوهشها، به¬ویژه در حوزۀ فلسفۀ نظری فارابی، به منظر و مقصود فلسفی او آنگونه که برای خودش مطرح بوده بیتوجهی شده و تفاوت مهم یا مؤثری میان نظام، مبانی و آرای او با ابنسینا و حتی گاه ملاصدرا دیده نشده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است با تأمل در برخی مفاهیم بنیادین فلسفۀ اسلامی در آثار فارابی (از جمله موجود، ماهیت، امکان و وجوب) و فهم آنها بر اساس متونی که در انتسابشان به او اطمینان نسبی وجود دارد، تصویر دقیقتری از اندیشۀ این فیلسوف بزرگ در حوزۀ وجودشناسی ارائه شود.
🌐سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران: https://www.irip.ac.ir/u/14i
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢دو رسالۀ فلسفی ـ عرفانی «تحفۀ سلیمانی» و «سؤال و جواب» به ضمیمۀ نسخهبرگردان رسالۀ ترکی «عقاید اولیاء سبعه» | نوشتهٔ محمود بن برهانالدین زاهدى | ترجمه از ترکی و اضافاتِ محمدرفیع پیرزاده زاهدی | مقدمه و تصحیحِ محمد سوری و مهدی عسگری | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۲۶۴ صفحه | قطع رقعی | کاغذ بالکی | جلد سخت سلفون | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۱۲۰,۰۰۰ تومان
🌐سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران: https://www.irip.ac.ir/u/14j
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢دو رسالۀ فلسفی ـ عرفانی «تحفۀ سلیمانی» و «سؤال و جواب» به ضمیمۀ نسخهبرگردان رسالۀ ترکی «عقاید اولی
📌دو رسالهاى که در کتاب حاضر به علاقهمندانِ فلسفه و عرفان اسلامی تقدیم میشود، «تحفۀ سلیمانی» و «سؤال و جواب» نام دارد.
«تحفۀ سلیمانی» در اصل نوشتۀ شیخ محمود بن برهانالدین بن جمالالدین علی بن شیخ زاهد گیلانی از عارفان طریقت زاهدیه و صفویه و از نوادگان شیخ زاهد گیلانی (ف 700) و شیخ صفیالدین اردبیلی (ف 735) است.
شیخ محمود زاهدى در بیان باورهاى کلامی و طریقتیِ خود و پدران و اجدادش رسالهای مختصر به زبان ترکی نوشته و آن را «بیان عقاید اولیاءالله» (یا بر اساس نسخه ترکی: «عقاید اولیاء سبعه») نام نهاده است. او در این رساله، که به تقاضاى جمعی از «خواص» و بهویژه فرزندش شیخزاده ملکطیفور نوشته شده، عقاید شیخ زاهد گیلانی و شیخ صفیالدین اردبیلی و سایر مشایخ سلسلۀ زاهدیه و صفویه و برخی سخنان ایشان را نقل کرده است. رسالۀ «بیان عقاید اولیاءالله» را بعدها در اواخر سده یازدهم هجری یکی از نوادگان نویسنده به نام محمدرفیع زاهدى معروف به پیرزاده به زبان فارسی برگردانده و آن را به نام شاه سلیمان صفوی (ف 1105) «تحفۀ سلیمانی» نامیدهاست؛ یعنی همین رسالهاى که در کتاب حاضر تصحیح و تحقیق شده است. مترجم در ترجمۀ خود، بخشی از سخنان استادش ملارجبعلی تبریزی (ف 1080) را نیز به کتاب افزوده است.
از اصلِ ترکیِ رسالۀ «بیان عقاید اولیاءالله»، که گویا تاکنون منتشر نشده باشد، یک نسخۀ خطی در کتابخانۀ آستان قدس رضوى به شمارۀ 640 وجود دارد. عنوان رساله در نسخۀ ترکی «عقاید اولیاء سبعه» است. با توجه به اهمیت این نسخۀ خطی، نسخهبرگردان (فاکسیمیله) آن در پایان کتاب حاضر منتشر میشود.
رسالۀ دیگری که در اینجا نامش «سؤال و جواب» گذاشته شده است، رسالهاى است کوتاه که در کنار «تحفۀ سلیمانی» در یک مجموعۀ خطی قرار گرفته است. این رساله نه عنوان دارد و نه نام نویسنده، ولی با توجه به محتواى آن به نظر میرسد رسالۀ دیگرى از شیخ محمود زاهدى باشد که محمدرفیع پیرزاده آن را نیز به فارسی ترجمه کرده و همچون «تحفۀ سلیمانی» پارهاى از افادات استادش ملارجبعلی تبریزى را نیز به آن افزوده است.
با توجه به اینکه این رساله، برخلاف «تحفۀ سلیمانی»، آغازه و انجامه ندارد، بعید نیست که بخشهایی پراکنده یا گزیدههایی از برخی پرسشها و پاسخهایی باشد که مریدان از محمود زاهدى پرسیدهاند. گویا این پرسشها و پاسخها به همین شکل باقی مانده و صورت نهاییِ رسالهاى مستقل به خود نگرفته است. در این رساله موضوعهاى مختلفی مورد پرسش قرار گرفته است و درمجموع بیستواندى سؤال مطرح شده که به فراخورِ هر سؤال جوابهاى کوتاه و بلندى داده شده است.
دو رسالهٔ حاضر علاوه بر اطلاعات ارزشمندی که از تاریخ و باورهای طریقت زاهدیهٔ صفویه در اختیار ما میگذارند، بخش مهمی از اندیشههای ملارجبعلی تبریزی را نیز ارائه میکنند.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 حکایات الصوفیة؛ تصحیح و تحقیق سه گزیدۀ کهن از کتاب حکایات الصوفیة و گردآوری حکایات پراکندۀ ابنباکویه از منابع تاریخی و عرفانی | نوشتهٔ ابوعبدالله محمّدبن عبداللهبن باکویه شیرازی | تصحیح و تحقیق و گردآوریِ اکبر راشدینیا | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۳۸۲ صفحه | قطع وزیری | جلد سخت سلفون | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۱۷۰,۰۰۰ تومان
🌐سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران: https://www.irip.ac.ir/u/14g
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢 حکایات الصوفیة؛ تصحیح و تحقیق سه گزیدۀ کهن از کتاب حکایات الصوفیة و گردآوری حکایات پراکندۀ ابنباک
ابوعبدالله محمد بن عبدالله بن عبیدالله معروف به ابنباکویه شیرازى (متوفی ۴۲۸) یکی از صوفیان بزرگ سدۀ چهارم و پنجم است که بیش از همه با حکایاتی که از صوفیان قبل از خود روایت کرده شناخته شده است. وی از شاگران ابوعبدالله محمد بن خفیف شیرازی (متوفی ۳۷۱) بوده و در نیشابور بعد از ابوعبدالرحمن سلمی (متوفی ۴۱۲) در خانقاه وی بر مسند شیخی نشست. خواجه عبدالله انصاری و استاد ابوالقاسم قشیری و ابوعلی فارمدی و ابوالفضل محمد بن علی سهلگی بسطامی و جمعی دیگر از صوفیان مشهور آن زمان همه از شاگردان وی بودند.
حکایات الصوفیۀ ابنباکویه برخلاف بعضی از تذکرههای عرفانی که بر مبنای اطلاعات شفاهی و متعارض و متناقض با اطلاعات تاریخی و صرفاً جهت تکریم و تعظیم مشایخ و بزرگان تصوف توسط مریدان و علاقهمندان آنها نگارش یافتهاند، با اهتمام بر نقل حکایات مستند چهرهای واقعی و منصفانه از صوفیان نخستین بر ما ترسیم کرده است. این کتاب از مهمترین منابع شناخت صوفیان سدههای نخستین بوده و در دسترس بیشترِ مورخان و سیرهنویسان و نویسندگان طبقات صوفیه سدۀ پنجم به بعد قرار داشته و بخشهایی از آن را در آثار خود نقل کردهاند. متأسفانه این کتاب ارزشمند ـ تا جایی که اطلاع داریم ـ در گذر زمان از بین رفته و تاکنون هیچ گزارشی از آن در فهرست کتابخانههای جهان ارائه نشده است. آنچه از این کتاب بهجای مانده چند گزیدۀ کوتاه و حکایات پراکندهای است که در لابهلای کتابها از ابنباکویه روایت شده است.
در این مجموعه سه نسخۀ کهن از گزیدههای بهجایمانده از کتاب حکایات الصوفیه تصحیح و تحقیق شده و با بررسی نزدیک به صد عنوان کتاب عرفانی و تاریخی و گردآوری حکایاتِ روایتشده از ابنباکویه سعی شده است گامی در جهت بازسازی این اثر مهم و مرجع بینظیر در شناخت صوفیان سدههای نخستین برداشته شود.
اکبر راشدینیا پیش از این چندین متن مهم عرفانی را تصحیح و منتشر کرده است، از جمله تبیین المقامات و تعیین الدرجات از علاءالدوله سمنانی و فتح مفتاح الغیب از قطبالدین ازنیقی و خطبهٔ قاصعهٔ امیرالمؤمنین علیه السلام که از روی نسخهای به خط صدرالدین قونوی تصحیح شده است.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe