💢دکتر عسکر دیرباز عنوان کرد: قیام حسینی؛ حرکتی در برابر انحطاط اجتماعی
🔷رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران که در نخستین روز از سلسلهنشستهای «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» با عنوان «معارف حکمی قیام حسینی» در روز دوشنبه 2 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت، ضمن اشاره به بعد عقلانی قیام عاشورا تصریح کرد: وقتی ساختارهای جامعه به سمت تباهی و فساد میرود و اکثریت جامعه در برابر آن مقاومتی ندارند و با انحطاط اجتماعی همراه میشوند، باید کسی که از طرف خداوند مأموریتی دارد یا تشخیص میدهد وظیفهاش این است، جامعه را از انحطاط نجات دهد و امام حسین(ع) نیز این کار را به انجام رسانید.
📎اخبار تکمیلی:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/600
💢اتصال «مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» به پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهیِ وزارت علوم و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
🔷به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، براساس تکالیف اسناد قوانین بودجه، کلیه دستگاههای دولتی از جمله دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بایستی خدمات خود را از طریق اتصال پنجره واحد خدمات دولت هوشمند ارائه کنند، در همین راستا این مؤسسه نیز از طریق اتصال به پنجره خدمات هوشمند دانشگاهی، به سامانه دولت متصل شد.
🌏https://usw.msrt.ir/login
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🌀موسسه حامی و خانه اندیشهورزان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی برگزار میکنند:
🔹نظریههای شناخت از دیدگاه متفکران اسلامی
✅سخنران: پروفسور سید حسین نصر
(استاد دانشگاه جرج واشنگتن)
✅ با مقدمهی دکتر سید حسن حسینی (استاد گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف)
📅زمان: سهشنبه ۳ مرداد
⏰ ساعت ۱۸ تا ۲۰
📍مکان: چهار راه ولیعصر، قبل از خیابان برادران مظفر شمالی، خانه اندیشهورزان
✔️حضور برای عموم آزاد و رایگان است. برای ثبتنام، فرم حضور در نشست را پر کنید.
https://forms.gle/V169A9WC4xe4H6Bc8
💢رضا الهیمنش مطرح کرد: امام حسین(ع) در مسیر سلوک به فنای تام نائل شد.
🔷حجتالاسلام و المسلمین رضا الهیمنش، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، که در دومین روز از سلسلهنشستهای «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» با عنوان «جلوههای عرفانی قیام حسینی» در روز سهشنبه 3 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت، ضمن تاکید بر اینکه امام حسین(ع) چهار مرحله سلوک را طی کرده بود و به مقام جمع میان وحدت و کثرت رسیده بود گفت: جمع این دو نگاه توسط اولیای الهی، که نمونه بارز آن امام حسین(ع) است، به ایشان این ظرفیت را میدهد که از دیگران دستگیری کند.
📎گزارش کامل را در لینک زیر ببینید:https://www.irip.ac.ir/fa/news/602
💢حسن عبدی تشریح کرد: معرفت شهودی امام حسین(ع) و یاران در حادثه کربلا
🔷حسن عبدی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، که در سومین روز از سلسلهنشستهای «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» که به همت گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود، با عنوان «نقش معرفت شهودی در نبرد حق و باطل در حادثه کربلا» در روز چهارشنبه 4 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت، اظهار داشت: هیچ شک و تزلزلی از بُعد معرفتی درباره درستی مسیری که اصحاب امام حسین(ع) به تبع ایشان برگزیده بودند وجود نداشت و همین عامل باعث میشد آنها با ثبات قدم به هدف خود برسند بنابراین معرفت شهودی بالاترین معرفت برای جبهه حق در حادثه کربلا است.
📎ادامه خبر:https://www.irip.ac.ir/fa/news/603
⚫ ای اهل حرم میر و علمدار نیامد...
🔺فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، شهادت سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و علمدار باوفایش حضرت ابوالفضل العباس (ع)، تسلیت باد.
«روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران»
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢فراخوان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برای جذب سه پژوهشگر پسادکتری
🔷مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در راستای توسعۀ اهداف پژوهشی خود در نظر دارد از میان دانشآموختگانِ غیرشاغلِ مقطع دکتری داخل یا خارج کشور، پژوهشگر پسادکتری در رشتههای فلسفه اسلامی، ادیان و عرفان، فلسفه علوم انسانی، منطق، و فلسفه و تاریخ علم اقدام نماید.
🔶فارغالتحصیلان دکتری در رشتههای مرتبط میتوانند در خصوص این موقعیت شغلی، درخواست ارسال نمایند.
🔺از علاقمندان تقاضا میشود که جهت ثبت نام، نسبت به ارسال اطلاعات خود به ایمیل ghaffari@irip.ac.ir اقدام نمایند.
📎اخبار تکمیلی:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/604
هدایت شده از مؤسسه حکمت و فلسفه؛ شعبه قم
🚩 سلسله نشستهای مجازی حسینیه حکمت
نشست پنجم
جهان امام حسین(ع) و نسبت آن با کربلای ۶۱ هجری
➖ با ارائه دکتر عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
🕚 زمان یکشنبه ۸ مرداد ساعت ۱۱
💠 گروه فلسفه اسلامی
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
📲لینک حضور👇
http://irip.ac.ir/u/136
💢هشتم مردادماه روز بزرگداشت حكیم بزرگ ایرانزمین، شیخ شهابالدین یحیی سهروردی (۵۴۹–۵۸۷ ق / ۱۱۵۴–۱۱۹۱ م) گرامی باد🌷
🔶سهروردی کسانی که در جستجوی معرفتاند را به چهار دسته تقسیم میکند:
🔸1-آنان که تازه نسبت به معرفت احساس عطش کرده و به راه جستجوی آن گام نهادهاند. 2-آنان که به معرفت صوری واصل شده و در فلسفه استدلالی به کمال رسیدهاند، ولی از عرفان بیگانه اند؛ سهروردی، فارابی و ابن سینا را از این دسته برمیشمارد. 3-آنان که اصلاً به صورتهای استدلالی معرفت توجهی نداشته، بلکه مانند حلاج و بسطامی و تستری به تصفیه نفس پرداخته و به کشف و شهود و روشنی درونی رسیدهاند. 4-آنان که هم در فلسفه استدلالی به کمال رسیده و هم به اشراق یا عرفان دست یافتهاند؛ وی افراد این گروه را «حکیم متألّه» خوانده و فیثاغورث و افلاطون و در جهان اسلامی، شخص خودش، را از آنان برمیشمرد.
🔷سیدحسین نصر در همین باره معتقد است: «سهروردی کوشش کرد تا موجب نزدیکی بین فلسفۀ دیسکورسیو، عرفان، و شهود عقلی شود. این پارادایمِ فلسفیِ متداوم و منسجمْ بهعنوان حکمت الهی (theosophy) شناخته میشود.» به باور وی، «مکتب اشراقی» در ایران از تداومی بیشتر از هشت قرن برخوردار بوده است؛ چنانکه در مکتب اصفهان و بهطور خاص در «حکمت متعالیه» ملاصدرا ارتباطی اساسی را بین «تفکر فلسفی و وحی، ایمان و عقل، و اهمیت معنای باطنیِ متون مذهبیِ بنیادی را برای الهام و تفکر فلسفی» شاهدیم.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢هشتم مردادماه روز بزرگداشت حكیم بزرگ ایرانزمین، شیخ شهابالدین یحیی سهروردی (۵۴۹–۵۸۷ ق / ۱۱۵۴–۱۱۹۱
🔷هانری کربن نیز متأثر از شیخ اشراق، در مقدمۀ جلد اول «اسلام ایرانی»، هدف خود را معرفی نبوغ و استعداد ایرانی میداند که صلاحیت تأسیس یک جهانبینی فلسفی (یا یک نظام فلسفی دربارۀ عالم) را داراست. این استعداد همانا توأمانساختنِ تحقیق فلسفی و تجربه عرفانی یا بهعبارتدیگر تعقّل و تألّه است.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🚩 سلسله نشستهای مجازی حسینیه حکمت «روایت حکمی از قیام حسینی»
نشست ششم:
جایگاه حُب در کنش انسانی در صحنه عاشورا
➖ با ارائه دکتر مهدی عبداللهی عضو هیئت علمی موسسه حکمت و فلسفه ایران
🕚 زمان: دوشنبه ۹ مرداد ساعت ۱۱
💠 گروه فلسفه اسلامی
موسسه حکمت و فلسفه ایران
📲لینک حضور👇
http://irip.ac.ir/u/136
هدایت شده از کانال رسمی انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی
🔰 انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی به مناسبت «روز بزرگداشت #سهروردی » برگزار می کند:
🔹️نشست مجازی با عنوان:
(از ابن سینا تا سهروردی)
📌با حضور:خانم دکتر فرشته ندری ابیانه(دکتری عرفان اسلامی وعضو هیات علمی دانشگاه بو علی سینا)
🗓 تاریخ: دوشنبه ۹مرداد ماه ۱۴۰۲
⏰ ساعت : ۱۶
🔺️شرکت برای عموم آزاد است
🌐لینک ورود به نشست در بستر اسکای روم به عنوان مهمان:👇
https://online.mazaheb.ac.ir/ch/philosophy
✅ انجمن علمی فلسفه و عرفان اسلامی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
🆔️ @philosophymazaheb
🆔https://t.me/philosophy_mazaheb
🚩 سلسله نشستهای مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی)
نشست هفتم
حل پارادوکس معرفت به خدای وصفناپذیر در کلام امام حسین(ع)
➖ با ارائه دکتر حسین سوزنچی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
زمان: سه شنبه ۱۰ مرداد ساعت ۱۱
💠 گروه فلسفه اسلامی
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
لینک حضور 👇
http://irip.ac.ir/u/136
🚩 سلسله نشستهای مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی)
نشست هشتم
روایت عرفانی از امام حسین(ع) و عاشورا
➖ با ارائه دکتر سید احمد غفاری عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
زمان: چهارشنبه ۱۱ مرداد ساعت ۱۱
💠 گروه فلسفه اسلامی
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
لینک حضور 👇
http://irip.ac.ir/u/136
💢مهدی عبداللهی عنوان کرد: کربلا؛ صحنۀ پیکار گرایشات متضاد در جبهۀ حق و باطل
🔷 مهدی عبداللهی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، که در ششمین روز از سلسلهنشستهای «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» که به همت گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار میشود، با عنوان «جایگاه حب در کنش انسانی در صحنه عاشورا» در روز دوشنبه 9 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت؛
🔹ضمن تبیین و تحلیل نحوۀ شکلگیری کنشهای ارادی انسانها تصریح کرد: صحنۀ کربلا تابلویی تمام قد از تاریخ بشریت است، تصویری روشن از کنشهای ارادی انسانهای مختلف در موقعیتِ تزاحمِ خواستههای متضاد با یکدیگر.
📎ادامۀ خبر:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/605
🚩 سلسله نشستهای مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی)
نشست نهم
تحلیل عقلی حکمی تقدس تربت کربلا
➖ با ارائه دکتر سلیمان خاکبان عضو هیئت علمی دانشگاه قم
زمان: پنجشنبه ۱۲ مرداد ساعت ۱۱
💠 گروه فلسفه اسلامی
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
لینک حضور 👇
http://irip.ac.ir/u/136
💢سیداحمد غفاری پاسخ داد: چرا امام حسین(ع) با وجود علم به شهادت، قیام کرد؟
🔷 سیداحمد غفاری قرهباغ، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، که در هشتمین روز از سلسلهنشستهای «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» که به همت گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه برگزار میشود، با عنوان «روایت عرفانی از امام حسین(ع) و عاشورا» در روز چهارشنبه 11 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت؛
🔹ضمن اشاره به اینکه امام حسین(ع) خلیفه الله و انسان کامل بود و از این جهت به شهادت و کیفیت شهادت خود علم داشت، توضیح داد که چرا امام با وجودِ این علم، قیام نمودند.
📎ادامۀ خبر:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/606
🚩 سلسله نشستهای مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی)
نشست دهم
حسین بن علی(ع)، تأملی از افق نگاه اشراقی
➖ با ارائه دکتر مجید احسن عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)
زمان: شنبه ۱۴ مرداد ساعت ۱۱
💠 گروه فلسفه اسلامی
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
لینک حضور 👇
http://irip.ac.ir/u/136
💢محمدجعفر جامهبزرگی: ملاصدرا سعادت بشری را منوط به نگاه عقلانی میداند.
🔷دکتر جامهبزرگی، عضو گروه فلسفه اسلامی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری شبستان، ضمن بیان اینکه ملاصدرا از دریچۀ بحث سعادت وارد موضوع کرامت انسانی میشود، گفت: او معتقد است که اگرچه این کرامت انسانی ذاتی و خدادادی است اما برای حفظ آن وفای به عهد الهی، تقوا، و عقلانیت نقش مهمی را ایفا میکنند.
📎متن کامل مصاحبه ایشان را در لینک زیر ببینید:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/607
🚩 سلسله نشستهای مجازی حسینیه حکمت(روایت حکمی از قیام حسینی)
نشست یازدهم
فراز و فرود انسان در مکتب عاشورا
➖ با ارائه دکتر احمد شهگلی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
زمان: یکشنبه ۱۵ مرداد ساعت ۱۱
💠 گروه فلسفه اسلامی
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
لینک حضور 👇
http://irip.ac.ir/u/136
💢اسماعیل رادپور تشریح کرد: تعامل «حکمت چین» و «عرفان اسلامی»
🔷دکتر اسماعیل رادپور، عضو گروه ادیان و عرفان مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در گفتگویی تفصیلی با «سایت فرهنگی نیلوفر»، اظهار داشت:
🔹از قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی به بعد، حکمای مسلمان چین، کوشیدند که معارف اسلامی و تصوف را به زبان چینی بیان کنند و حتّی بعضی آثار شیخ نجم الدین رازی و شیخ عبدالرحمن جامی و دیگر بزرگان صوفیه را به چینی ترجمه کردند. آنها در این نوشتهها از نحوۀ بیان و اصطلاحات کنفوسیوسی و دائویی بهره برده و به یک معنی هم سنّت حکمی چین را توسعه بخشیدند و هم تعالیم عرفانی اسلام را به مسلمانان چین که با زبانهای اسلامی بیگانه بودند، ارائه کردند.
📎متن کامل گفتگو را در لینک زیر بخوانید:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/608
💢احمد شهگلی: کربلا؛ سکوی صعود و سقوط امت پیامبر(ص) بود.
🔶احمد شهگلی، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، که در آخرین روز از سلسلهنشستهای «حسینیه حکمت (2)؛ روایت حکمی از قیام حسینی» که به همت گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه برگزار میشود، با عنوان «فراز و فرود انسان در مکتب عاشورا» در روز یکشنبه 14 مردادماه 1402 به ارائه سخنرانی پرداخت؛
🔸ضمن اشاره به اینکه کربلا آزمونی الهی بود که امّت اسلام با آن درگیر شد و جبهۀ حق و باطل کاملاً مشخص گردید، از کربلا به عنوان سکوی صعود و سقوط امّت پیامبر(ص) یاد کرد.
📎ادامۀ خبر را در لینک زیر ببینید:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/609