💢چهارمین همایش کتاب سال بانوان در حوزههای مختلف علوم انسانی اسلامی
📚 معاون پژوهش جامعهالزهرا(س) از برگزاری چهارمین همایش کتاب سال بانوان از سوی این موسسه علمی آموزشی خبر داد.
سرکار خانم ریحانه حقانی با اعلام فراخوان چهارمین همایش کتاب سال بانوان، اظهار داشت: چهارمین همایش ملی کتاب سال بانوان از سوی معاونت پژوهش جامعهالزهرا علیهاالسلام با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، جامعه المصطفی العالمیه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه قم، دانشگاه فرهنگیان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دانشگاه تفرش، دانشگاه کردستان، دانشکده هدی، دانشگاه امام حسین(ع)، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، دانشگاه علامه طباطبایی،جهاد دانشگاهی و پژوهشکده زن و خانواده، برگزار میشود.
عاون پژوهش جامعهالزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه این همایش مختص حوزویان نیست، تصریح کرد: همه بانوان پژوهشگر عرصه علوم انسانی اسلامی و پژوهشگران آقا و بانو در حوزه زن و خانواده میتوانند در این همایش شرکت کنند.
وی، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه همایش را تا پایان خرداد 1402 عنوان کرد و افزود: پژوهشگران میتوانند برای ارسال آثار خود به نشانی www.ketabebanovan.ir مراجعه کرده و از طریق پنل شخصی، آثار خود را ارسال کنند و یا از طریق پست الکترونیکی به نشانی info@ketabebanovan.ir با دبیرخانه همایش در ارتباط باشند.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢حضور فعّال انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تخفیف 20 درصدی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
✅ غرفه مؤسسه در سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24) واقع شده است.
📚 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی ایران هرساله در اردیبهشت ماه برگزار می شود. سی و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی برگزار میشود. در روزهای نمایشگاه، غرفه مؤسسه پذیرای مهمانان ویژه خود، أعم از مؤلفانِ آثار و اعضای هیئت علمی مؤسسه، خواهد بود.
📌 شایان ذکر است که سیوچهارمین دوره حضوری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، در روزهای 20 الی 30 اردیبهشتماه 1402 در مصلّی امام خمینی (ره) برگزار میشود. غرفه مؤسسه در سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24) واقع شده است.
علاقهمندان میتوانند برای ورود به درگاه فروش مجازی کلیک نمایند.
🔊علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شمارههای 09195729699 ( عسگری ) و 09198234627 ( شیخ نژاد ) تماس حاصل کنند.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تا ساعت ۲۱ تمدید شد
🔹 سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران در نخستین روز تعطیل با استقبال گسترده مخاطبان مواجه شده و سخنگوی آن، ساعت بازدید از نمایشگاه را برای امروز جمعه ۲۲ اردیبهشت، یک ساعت تمدید کرده است.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
به اطلاع استادان، محققان، دانشجویان و علاقهمندان علوم انسانی میرساند؛
طبق برنامه، دکتر محمد جواد اسماعیلی و خانم دکتر فاطمه شیر محمد زاده از اعضای هیأت علمی امروز جمعه ۲۲اردیبهشتماه ، رأس ساعت 18 در محل نمایشگاه کتاب حاضر میشوند.
از علاقهمندان دعوت به عمل میآید، برای آشنایی و گفتوگوی رودررو با اعضای هیأت علمی در محل نمایشگاه بینالمللی کتاب، واقع در مصلی تهران حضور بههم رسانند.
آدرس غرفه موسسه :
سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24)
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 تأویل متن مقدس در اندیشۀ ابوزید| نوشتهٔ میثم توکلیبینا | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۳۶۸ صفحه | قطع رقعی | جلد شومیز | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۱۴۰,۰۰۰ تومان
📌در این مطالعه، تطور فکری نصر حامد ابوزید در گذر تاریخی عمر وی بررسی شده است. او سودای عبور از ظاهر متن اسلامی برای رسیدن به نسخهای نوشده و فراخور دنیای مدرن دارد؛ شیدایی به غرب و وازدگی از شرق.
او برای این گذارِ تأویلی، ابتدا، میراث معتزلی را پسندید، سپس، میراث صوفیانه مصر را و سرانجام از نسخهای گادامری پرده برداشت. این مطالعه برای مرور بر میراث معتزله در تأویل و صوفیه در تعبیر، و شیوۀ پیوند ابوزید میان این دو مفید خواهد بود. نیز الگویی احتمالی برای نقادی اندیشه به صورت تاریخی-تحلیلی است.
🌐 سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی: https://www.irip.ac.ir/u/14e
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 تأملی در وجودشناسی ابونصر فارابی | نوشتهٔ فاطمه شهیدی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۳۴۸ صفحه | قطع رقعی | جلد شومیز | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۱۵۰,۰۰۰ تومان
📌ابونصر فارابی را میتوان اولین «فیلسوف»، بهمعنای حقیقی کلمه، در عالم اسلام دانست. او مهمترین مسائل تاریخ فلسفه را، که توسط فیلسوفان بزرگ پیشین طرح شدهبود، در بستر فکری-سیاسی-دینی که خود در آن قرار داشت بازطرح کرد. پاسخهای او به این مسائل به دلیل عمق اندیشۀ فلسفیاش، علی¬رغم برخی شباهتهای ظاهری _حتی در احکام و اصطلاحات_ ،حامل روح و معنایی جدید متناسب با این بستر بود. در یک سنت غالبِ پژوهشی، اندیشۀ بدیع و آرای نوآورانۀ فارابی، بهویژه در ساحت فلسفۀ نظری، گاه در سایۀ قوت و نظاممندی فلسفۀ سینوی و گاه به دلیل غلبه و مقبولیت فلسفۀ صدرایی، مغفول مانده است. در اکثر پژوهشها، به¬ویژه در حوزۀ فلسفۀ نظری فارابی، به منظر و مقصود فلسفی او آنگونه که برای خودش مطرح بوده بیتوجهی شده و تفاوت مهم یا مؤثری میان نظام، مبانی و آرای او با ابنسینا و حتی گاه ملاصدرا دیده نشده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است با تأمل در برخی مفاهیم بنیادین فلسفۀ اسلامی در آثار فارابی (از جمله موجود، ماهیت، امکان و وجوب) و فهم آنها بر اساس متونی که در انتسابشان به او اطمینان نسبی وجود دارد، تصویر دقیقتری از اندیشۀ این فیلسوف بزرگ در حوزۀ وجودشناسی ارائه شود.
🌐سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران: https://www.irip.ac.ir/u/14i
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢دو رسالۀ فلسفی ـ عرفانی «تحفۀ سلیمانی» و «سؤال و جواب» به ضمیمۀ نسخهبرگردان رسالۀ ترکی «عقاید اولیاء سبعه» | نوشتهٔ محمود بن برهانالدین زاهدى | ترجمه از ترکی و اضافاتِ محمدرفیع پیرزاده زاهدی | مقدمه و تصحیحِ محمد سوری و مهدی عسگری | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۲۶۴ صفحه | قطع رقعی | کاغذ بالکی | جلد سخت سلفون | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۱۲۰,۰۰۰ تومان
🌐سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران: https://www.irip.ac.ir/u/14j
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢دو رسالۀ فلسفی ـ عرفانی «تحفۀ سلیمانی» و «سؤال و جواب» به ضمیمۀ نسخهبرگردان رسالۀ ترکی «عقاید اولی
📌دو رسالهاى که در کتاب حاضر به علاقهمندانِ فلسفه و عرفان اسلامی تقدیم میشود، «تحفۀ سلیمانی» و «سؤال و جواب» نام دارد.
«تحفۀ سلیمانی» در اصل نوشتۀ شیخ محمود بن برهانالدین بن جمالالدین علی بن شیخ زاهد گیلانی از عارفان طریقت زاهدیه و صفویه و از نوادگان شیخ زاهد گیلانی (ف 700) و شیخ صفیالدین اردبیلی (ف 735) است.
شیخ محمود زاهدى در بیان باورهاى کلامی و طریقتیِ خود و پدران و اجدادش رسالهای مختصر به زبان ترکی نوشته و آن را «بیان عقاید اولیاءالله» (یا بر اساس نسخه ترکی: «عقاید اولیاء سبعه») نام نهاده است. او در این رساله، که به تقاضاى جمعی از «خواص» و بهویژه فرزندش شیخزاده ملکطیفور نوشته شده، عقاید شیخ زاهد گیلانی و شیخ صفیالدین اردبیلی و سایر مشایخ سلسلۀ زاهدیه و صفویه و برخی سخنان ایشان را نقل کرده است. رسالۀ «بیان عقاید اولیاءالله» را بعدها در اواخر سده یازدهم هجری یکی از نوادگان نویسنده به نام محمدرفیع زاهدى معروف به پیرزاده به زبان فارسی برگردانده و آن را به نام شاه سلیمان صفوی (ف 1105) «تحفۀ سلیمانی» نامیدهاست؛ یعنی همین رسالهاى که در کتاب حاضر تصحیح و تحقیق شده است. مترجم در ترجمۀ خود، بخشی از سخنان استادش ملارجبعلی تبریزی (ف 1080) را نیز به کتاب افزوده است.
از اصلِ ترکیِ رسالۀ «بیان عقاید اولیاءالله»، که گویا تاکنون منتشر نشده باشد، یک نسخۀ خطی در کتابخانۀ آستان قدس رضوى به شمارۀ 640 وجود دارد. عنوان رساله در نسخۀ ترکی «عقاید اولیاء سبعه» است. با توجه به اهمیت این نسخۀ خطی، نسخهبرگردان (فاکسیمیله) آن در پایان کتاب حاضر منتشر میشود.
رسالۀ دیگری که در اینجا نامش «سؤال و جواب» گذاشته شده است، رسالهاى است کوتاه که در کنار «تحفۀ سلیمانی» در یک مجموعۀ خطی قرار گرفته است. این رساله نه عنوان دارد و نه نام نویسنده، ولی با توجه به محتواى آن به نظر میرسد رسالۀ دیگرى از شیخ محمود زاهدى باشد که محمدرفیع پیرزاده آن را نیز به فارسی ترجمه کرده و همچون «تحفۀ سلیمانی» پارهاى از افادات استادش ملارجبعلی تبریزى را نیز به آن افزوده است.
با توجه به اینکه این رساله، برخلاف «تحفۀ سلیمانی»، آغازه و انجامه ندارد، بعید نیست که بخشهایی پراکنده یا گزیدههایی از برخی پرسشها و پاسخهایی باشد که مریدان از محمود زاهدى پرسیدهاند. گویا این پرسشها و پاسخها به همین شکل باقی مانده و صورت نهاییِ رسالهاى مستقل به خود نگرفته است. در این رساله موضوعهاى مختلفی مورد پرسش قرار گرفته است و درمجموع بیستواندى سؤال مطرح شده که به فراخورِ هر سؤال جوابهاى کوتاه و بلندى داده شده است.
دو رسالهٔ حاضر علاوه بر اطلاعات ارزشمندی که از تاریخ و باورهای طریقت زاهدیهٔ صفویه در اختیار ما میگذارند، بخش مهمی از اندیشههای ملارجبعلی تبریزی را نیز ارائه میکنند.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 حکایات الصوفیة؛ تصحیح و تحقیق سه گزیدۀ کهن از کتاب حکایات الصوفیة و گردآوری حکایات پراکندۀ ابنباکویه از منابع تاریخی و عرفانی | نوشتهٔ ابوعبدالله محمّدبن عبداللهبن باکویه شیرازی | تصحیح و تحقیق و گردآوریِ اکبر راشدینیا | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۳۸۲ صفحه | قطع وزیری | جلد سخت سلفون | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۱۷۰,۰۰۰ تومان
🌐سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران: https://www.irip.ac.ir/u/14g
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢 حکایات الصوفیة؛ تصحیح و تحقیق سه گزیدۀ کهن از کتاب حکایات الصوفیة و گردآوری حکایات پراکندۀ ابنباک
ابوعبدالله محمد بن عبدالله بن عبیدالله معروف به ابنباکویه شیرازى (متوفی ۴۲۸) یکی از صوفیان بزرگ سدۀ چهارم و پنجم است که بیش از همه با حکایاتی که از صوفیان قبل از خود روایت کرده شناخته شده است. وی از شاگران ابوعبدالله محمد بن خفیف شیرازی (متوفی ۳۷۱) بوده و در نیشابور بعد از ابوعبدالرحمن سلمی (متوفی ۴۱۲) در خانقاه وی بر مسند شیخی نشست. خواجه عبدالله انصاری و استاد ابوالقاسم قشیری و ابوعلی فارمدی و ابوالفضل محمد بن علی سهلگی بسطامی و جمعی دیگر از صوفیان مشهور آن زمان همه از شاگردان وی بودند.
حکایات الصوفیۀ ابنباکویه برخلاف بعضی از تذکرههای عرفانی که بر مبنای اطلاعات شفاهی و متعارض و متناقض با اطلاعات تاریخی و صرفاً جهت تکریم و تعظیم مشایخ و بزرگان تصوف توسط مریدان و علاقهمندان آنها نگارش یافتهاند، با اهتمام بر نقل حکایات مستند چهرهای واقعی و منصفانه از صوفیان نخستین بر ما ترسیم کرده است. این کتاب از مهمترین منابع شناخت صوفیان سدههای نخستین بوده و در دسترس بیشترِ مورخان و سیرهنویسان و نویسندگان طبقات صوفیه سدۀ پنجم به بعد قرار داشته و بخشهایی از آن را در آثار خود نقل کردهاند. متأسفانه این کتاب ارزشمند ـ تا جایی که اطلاع داریم ـ در گذر زمان از بین رفته و تاکنون هیچ گزارشی از آن در فهرست کتابخانههای جهان ارائه نشده است. آنچه از این کتاب بهجای مانده چند گزیدۀ کوتاه و حکایات پراکندهای است که در لابهلای کتابها از ابنباکویه روایت شده است.
در این مجموعه سه نسخۀ کهن از گزیدههای بهجایمانده از کتاب حکایات الصوفیه تصحیح و تحقیق شده و با بررسی نزدیک به صد عنوان کتاب عرفانی و تاریخی و گردآوری حکایاتِ روایتشده از ابنباکویه سعی شده است گامی در جهت بازسازی این اثر مهم و مرجع بینظیر در شناخت صوفیان سدههای نخستین برداشته شود.
اکبر راشدینیا پیش از این چندین متن مهم عرفانی را تصحیح و منتشر کرده است، از جمله تبیین المقامات و تعیین الدرجات از علاءالدوله سمنانی و فتح مفتاح الغیب از قطبالدین ازنیقی و خطبهٔ قاصعهٔ امیرالمؤمنین علیه السلام که از روی نسخهای به خط صدرالدین قونوی تصحیح شده است.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 الأنوار الإلهیة | نوشتهٔ شمسالدین سمرقندی | تصحیحِ غلامرضا دادخواه | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۲۰۸ صفحه | قطع رقعی | کاغذ بالکی | جلد سخت سلفون | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۸۰,۰۰۰ تومان
📌 الأنوار الإلهیة یکی از آخرین آثار منطقی و کلامی شمس الدین سمرقندی (د. 722ق.) است. این کتاب به درخواست دولتمردی فاضل به نام ”فلک الدین“ ابو المعالی عبد الله بن علاء الدین علی بن محمد تبریزی نوشته شده که ابن فوطی (ق. 723ق.) وی را در تبریز ملاقات کرده و در مجمع الآداب خود به نیکی ستوده است. به دلائلی که در پیشگفتار مصحّح کتاب آمده، الأنوار احتمالاً در فاصلۀ سالهای 688 تا 690ق. (یا نهایتاً تا 695ق.) تالیف شده است.
کتاب الأنوار در سه مطلع (بخش) تنظیم شده است: منطق، مبادی علم کلام، و مسائل علم کلام. بخش منطق کتاب تا حدود زیادی چکیدۀ مباحثی است که نویسنده پیش از این در قسطاس الأفکار به آنها پرداخته است. دو بخش کلامی هم برگرفته از مطالب اثر مشهور نویسنده با عنوان الصحائف الإلهیة است. میان الأنوار و دیگر آثار منطقی و کلامی سمرقندی اما تفاوتهایی از نظر ساختار و درونمایه دیده میشود که شایسته است در پژوهشهای مربوط به اندیشۀ سمرقندی به درستی مورد توجه قرار گیرد.
🌐سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران: https://www.irip.ac.ir/u/14h
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 اصول الهیات | نوشتهٔ پروکلوس | ترجمهٔ امیرحسین ساکت از یونانی | به انضمام متن یونانی و شرح دادز | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۴۴۸ صفحه | قطع وزیری | کاغذ بالکی | جلد سخت سلفون | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۲۲۵,۰۰۰ تومان
🌐سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران: https://www.irip.ac.ir/u/14f
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
💢 اصول الهیات | نوشتهٔ پروکلوس | ترجمهٔ امیرحسین ساکت از یونانی | به انضمام متن یونانی و شرح دادز |
اصول الهیات اثر جاودان پروکلوس، فیلسوف نوافلاطونی قرن پنجم میلادی، یکی از آخرین آثار بزرگ فلسفۀ یونانی است که بعدها به عالم اسلام و مسیحیت راه یافت و در تطور و تکامل فلسفههای اسلامی و مسیحی مؤثر بود. پروکلوس در این کتاب فلسفۀ خود را که تقریری از فلسفۀ نوافلاطونی متأخر است، در قالب نظامی استنتاجی تلخیص و تنظیم کرده است. وی همانند بسیاری از معاصران خود فیلسوفی التقاطی است و فلسفۀ او عمدتاً ترکیبی از اندیشههای افلاطون و افلاطونیان و تفسیری بر آنها است. با این حال ترکیب این عناصر فلسفی در هیئتی جدید و بدیع سهم خاص او در تاریخ فلسفه و حسن ختام فلسفۀ یونان است.
اصول الهیات نمونهای عالی از تلفیق عناصر فلسفی مختلف در یک دستگاه جامع منطقی است و از این حیث هیچیک از آثار یونانی با آن برابری نمیکند. اصول الهیات یک نظام جامع منطقی است که به تقلید از اصول هندسۀ اقلیدس به روش استنتاج هندسی تنظیم شده و احتمالاً اولین نمونه از نظامهای فلسفی است که نظایر آن بعدها در کتاب اخلاق اسپینوزا و پدیدارشناسی روح هگل مشاهده میشود. کتاب متشکل از 211 قضیه است و هر قضیه با یک اصل فلسفی آغاز میشود که در حکم فرضیهای است که باید به اثبات برسد. در مرحلۀ بعد همۀ احتمالات و شقوق ممکن به شیوۀ برهان خلف طرح و یکی پس از دیگری رد میشود و در نهایت تنها احتمال باقیمانده که همان اصل اول است، به اثبات میرسد. هر نتیجهای خود مقدمۀ قضایای بعدی قرار میگیرد و در نهایت از ترکیب آنها دستگاهی جامع و دقیق تشکیل میشود که کل هستی را دربرمیگیرد. کتاب شامل دو بخش اصلی است. بخش اول شامل طرح و اثبات بعضی از مهمترین اصول اندیشۀ یونانی و افلاطونی است که در حکم مقدماتی برای بخش دوم کتاب است. پروکلوس در بخش دوم که به توصیف سه اقنوم واحد و عقل و نفس اختصاص یافته، با استفاده از مقدماتی که در بخش اول به اثبات رسیده است، به تشریح سلسله مراتب موجودات و مناسبات میان آنها میپردازد.
اصول الهیات محل تلاقی سه سنت بزرگ فلسفۀ یونانی و اسلامی و مسیحی و از بزرگترین مجاری انتقال میراث یونانی به وارثان مسلمان و مسیحی است. این کتاب در نخستین قرون اسلامی به نام ارسطو و با عنوان مجعول خیر محض به عربی ترجمه و تلخیص شده و در کنار اثولوجیا یکی از منابع اصلی فیلسوفان مسلمان بوده است. معالوصف این کتاب تاکنون در تحقیقات فلسفۀ اسلامی کاملاً مغفول مانده و سهمی در بازسازی تاریخ فلسفۀ اسلامی نداشته است. مرور اجمالی مطالب کتاب حاکی از شباهت بسیاری از مفاهیم و مضامین آن به موضوعات اصلی فلسفۀ اسلامی و احتمال تأثیر آن بر فیلسوفان مسلمان است. سابقۀ بسیاری از مضامین فلسفۀ اسلامی به این کتاب بازمیگردد و قطعاً تحقیقات مستقل در آیندۀ نزدیک این مطلب را تأیید خواهد کرد. اصول الهیات حلقۀ مفقودۀ فلسفۀ اسلامی است و معرفی و تحلیل دقیق محتوای آن پرده از بسیاری از اسرار فلسفۀ اسلامی برخواهد داشت.
خیر محض بعدها در حدود قرن سیزدهم با عنوان Liber de Causis ( کتاب العلل) از عربی به لاتین ترجمه شد و تأثیری بزرگ بر فلسفۀ مدرسی مسیحی داشت. اما تأثیر بزرگ¬تر آن بر تفکر مسیحی پیش از آن و در حدود قرن ششم میلادی در آثار دیونوسیوس مجعول به وقوع پیوست. در حدود قرن ششم میلادی آثاری منحول و منسوب به دیونوسیوس آریوپاگی در اروپای مسیحی رواج یافت و بسیاری از فیلسوفان مسیحی تحت تأثیر آنها قرار گرفتند. تحقیقات جدید حاکی از آن است که این آثار در اصل تقریری از اصول الهیات پروکلوس بوده است.
ترجمۀ فارسی کتاب که اینک تقدیم خوانندگان گرامی می¬شود، ترجمه¬ای از اصل یونانی است که ضمناً با ترجمه¬های انگلیسی و آلمانی مقابله شده است. متن یونانی و ترجمۀ فارسی در کنار یکدیگر چاپ شده که امکان مقابلۀ مطالب را برای محققان فراهم می¬کند. معادل یونانی همۀ اصطلاحات در حاشیۀ صفحات ضبط شده و علاوه بر آن فهرست کاملی از آنها در پایان کتاب آمده است. همچنین مقدمه و توضیحات مترجم انگلیسی کتاب، ای. آر. دادز، برای مراجعه و استفادۀ خوانندگان ترجمه و به متن کتاب ضمیمه شده است.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 ردیه بر پروکلوس درباب قِدم عالم ۱ تا ۵ | نوشتهٔ فیلوپونوس | ترجمه و تحقیقِ میثم توکلیبینا | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۳۳۶ صفحه | قطع وزیری | کاغذ بالکی | جلد سخت سلفون | چاپ اول ۱۴۰۱ | ۱۷۰,۰۰۰ تومان
▪️سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید از نمایشگاه مجازی کتاب تهران: https://www.irip.ac.ir/u/14d
🏷 فهرست و مقدمه فارسی ردیه بر پروکلوس درباب قِدم عالم
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 اثولوجیا| با تعلیقات قاضی سعید قمی |نوشتهٔ افلوطین | با مقدمه و تصحیحِ سیدجلالالدین آشتیانی | ویراستار علمی: سیدمحمود یوسفثانی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | ۲۷۲ صفحه | قطع وزیری | کاغذ تحریر| جلد سخت سلفون | چاپ اول ۱۴۰۱ | 125000 تومان
📌 کتاب اثولوجیا از زمان ترجمه به زبان عربی در قرون نخستین اسلامی مورد توجه فلاسفه و حکیمان قرار گرفته و بر آن شرح و تعلیقههای گوناگون نوشته شده است. یکی از شارحان متأخر اثولوجیا قاضی سعید قمی، حکیم نامآور عصر صفوی است. شرح قاضی تنها مربوط به چهار میمر نخست از میمرهای دهگانة اثولوجیا است. استاد جلالالدین آشتیانی ضمن تصحیح تعلیقة قاضی سعید با استفاده از چند نسخة خطی، متن میمرهای چهارگانه را نیز در این مجموعه قرار دادهاند و مقدمههای مشروحی بر هر دو بخش نگاشتهاند که حاوی نکات عمیق و ارزشمندی است. از آنجا که به طبع پیشین کتاب اغلاط و اشتباهاتی راه یافته بود که اصلاح و تصحیح آنها را ناگزیر میکرد، در ویراست جدید با مراجعه به برخی نسخ خطیِ متن و شرح، تلاش شده است تا آن کاستیها برطرف و اصلاحات لازم اعمال گردد. علاوه بر این نمایههای چندگانهای به پایان کتاب افزوده شده است.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢 سیر منطق | نوشتۀ ویلیام نیل و مارتا نیل | ترجمۀ مهدی عظیمی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | قطع وزیری | جلد سخت سلفون | چاپ اول ۱۴۰۱ |
| جلد اول| ۶۶۴ صفحه | ۲۴۰,۰۰۰ تومان|
| جلد دوم| ۵۴۴ صفحه | ۲۰۰,۰۰۰ تومان|
📌 «سیر منطق» عنوانِ فارسیِ پرآوازهترین کتاب تاریخ منطق، به نام The Development of Logic نوشتۀ ویلیام نیل (۱۹۹۰-۱۹۰۶) و - همسرش - مارتا نیل (۲۰۰۱-۱۹۰۹) است که به همت دکتر مهدی عظیمی، دانشیار دانشگاه تهران، از انگلیسی به فارسی برگردانده شده، و در حجمی بالغ بر ۱۲۰۰ صفحه، در دو مجلد، توسط انتشارات موسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران منتشر شده است.
نویسندگان این کتاب، پساز ترسیم سیر منطقِ پیشا-ارسطویی، منطق ارسطویی، منطق مگارایی-رواقی، و منطق رومی-قرونوُسطایی، به واکاوی زمینههای ظهور منطق جدید در دوران رنسانس میپردازند؛ و سپس سیر منطق، فلسفۀ منطق، و فلسفۀ ریاضیات را نزد فرگه و اخلافش بررسی میکنند.
مترجم فارسیِ این اثر پیشگفتاری در باب شیوۀ ترجمه، روش گزینش و ساخت معادلهای فارسی، و نقد برخی از داوریهای تاریخی کتاب؛ و نیز پیگفتاری در شرح احوال و آثار نویسندگان، و گزارش و سنجش کلی کتاب حاضر، به متن افزوده است. تعلیقات توضیحی، واژهنامههای یونانی، لاتین، انگلیسی و آلمانی به فارسی، و نمایۀ جامع اصطلاحات، اعلام، و کتب، از دیگر افزودههای مترجم در راستای تسهیل کار خواننده است.
سیوچهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، شبستان، راهرو ۲۳ ، غرفۀ ۱۶
▪️لینک خرید جلد اول : https://www.irip.ac.ir/u/14k
▪️لینک خرید جلد دوم
https://www.irip.ac.ir/u/14l
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
به اطلاع استادان، محققان، دانشجویان و علاقهمندان علوم انسانی میرساند؛ طبق برنامه، دکتر محمد جواد ا
با عرض سلام و ادب خدمت سروران گرامی
فردا (سهشنبه) 26 اردیبهشت 1402 راس ساعت ۴ بعدازظهر جناب استاد بابک عالیخانی در غرفهٔ مؤسسه، حضور خواهند داشت.
از علاقهمندان دعوت به عمل میآید، برای آشنایی و گفتوگوی رودررو با ایشان در محل نمایشگاه بینالمللی کتاب، واقع در مصلی تهران حضور بههم رسانند.
آدرس غرفهٔ مؤسسه: سالن شبستان، راهروی 23، غرفه 16 (ستون 24)
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
⚫️
شهادت امام جعفر صادق «ع»؛ مرد آسمانی مدینه، چشمه جود و سخاوت
کوه حلم و بردباری، تجسم اخلاص و صبر
تسلیت باد.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe