✅علامه طباطبایی معتقدند آیات مرتبط با خلقت حضرت آدم (ع)، صرفاً، بیانگر امری تاریخی نیستند؛ بلکه حقایقی فراتاریخی دربارۀ سرشت انسان، مسیر ابتدا و انتهای او بهشمار میروند. همچنین، مفاهیم یادشده بهمنزلۀ قواعدی هستند که دیگر مباحث دین اسلام و سایر ادیان ابراهیمی بر آن متفرع میشوند. متأسفانه، علامه فرصت نکردند ابعاد مختلف این مدعای ارزشمند را تبیین کنند. بر همین اساس، پژوهش پیشِ رو قصد دارد گامهای ابتدایی را در تکمیل طرح علامه بردارد. بههمین منظور، ابتدا، تعابیر پراکندۀ علامه در این موضوع به شکل دستگاهی منسجم تنظیم، و سپس دلالتهای مختلفِ این مبنا در دیگر بخشهای دین و حتی نظامهای اجتماعی نمایان شده است. این مطالعه نشان میدهد تفسیر قرآن کریم از خلقت حضرت آدم (ع) نهتنها نوعی انسانشناسی نوین به ارمغان آورده است، بلکه میتواند بنیانی برای تحلیل مباحث الهیاتی، تربیتی و علوم انسانی باشد.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢گزارشی از کرسی ترویجی «نسبت دنیا و آخرت از منظر حکمت متعالیه و نقش آن در فلسفه زندگی
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، در این نشست که در روز دوشنبه 17 اردیبهشتماه 1403 و در سالن دکتر نصر مؤسسه برگزار شد، دکتر مجید احسن به چکیدهای از آراء و مدّعیات خود اشاره داشته و دکتر سیداحمد غفاری و دکتر حسین هوشنگی نیز به نقد و بررسی مواضع وی پرداختند. دکتر میلاد نوری هم عهدهدار دبیری نشست بودند. در ادامه گزارشی تفصیلی از این کرسی ترویجی از نظر میگذرد:
🔶در ابتدای این نشست دکتر میلاد نوری به طرح مسئله پرداخته و گفتند: انسان در جایگاه موجودی بدنمند در جهان زمانی-مکانی زیست میکند که عرصه ستیزه و مرگ است. انسان در این موقعیّت انضمامی، به هستی و طبیعت میاندیشد و موقعیّت رنج آلود خود را به نظاره مینشیند. چهبسا همین موقعیّت است که او را به جانب آرمان زُهد می برد که طبق آن، زیستن در این جهان شایسته ترکگفتن است به مقصد جهانی دیگر که در آن ترس و اندوهی نیست. جهانِ سنّت اغلب با آرمان زُهد درهمتنیده است و همواره با یقین به سعادتی جاویدان مسیر خود را طی کرده است. با این حال، اینک در دورانی هستیم که چنان یقینی به فراموشی سپرده شده است و سودای سعادت جاودان جای خود را به شوق بهرهمندی از زمین و خوبیها و خوشیهای آن داده است. بنیادِ این بهرهمندی علم و تکنیک است و بنیادِ علم و تکنیک خودِ انسانی است که میاندیشد و کنش میکند. این همان اومانیسم است ...
📎ادامه خبر:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/739
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢گزارشی از کرسی ترویجی «عناصر و جایگاه تخنه از یونان باستان تا ابن سینا»
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، این نشست در تاریخ نوزدهم اردیبهشتماه 1403 با ارائه حجتالاسلام دکتر حسین لطیفی و با نقادی حجتالاسلام دکتر زهیر انصاریان و دبیری حجتالاسلام دکتر مهدی خیاطزاده در شعبه قم مؤسسه برگزار شد. در ادامه گزارشی تفصیلی از این کرسی ترویجی از نظر میگذرد:
🔶در این کرسی، ابتدا دبیر علمی جلسه نکاتی پیرامون تخنه و جایگاه آن در حکمت عملی ارائه داده و سپس حجتالاسلام و المسلمین دکتر لطیفی گزارش مختصری از عناصر و جایگاه تخنه در یونان باستان و امتداد آن در جهان اسلام مطرح فرمودند. سپس ناقد محترم و برخی حاضران پرسشها و نقدهایی نسبت به کلام نویسنده محترم ابراز داشته و دکتر لطیفی نیز به پاسخ این نکات پرداختند.
🔸دکتر لطیفی در طرح مسالۀ خود ابتدا اشارهای به ضرورت پرداختن به مسالۀ حکمتِ تولید داشته و سپس عناصر مشترک مفهوم تخنه را برشمردند.
برخی از این عناصر عبارتند از: ...
📎ادامه خبر:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/740
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
هدایت شده از مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران
💢برگزاری همایش ملی «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشرو»
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشرو» با اهتمام گروه «فلسفه اسلامی» مؤسسه و با همکاری و حمایت دانشگاهها و مراکز پژوهشی داخلی و خارجی، در تاریخهای 24 و 25 اردیبهشتماه 1403، برگزار میگردد.
👤سخنرانان:
✔️آیتالله دکتر عسکر دیرباز
✔️حجتالاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد غفاریقرهباغ
✔️حجتالاسلام و المسلمین استاد محمد حسینزاده یزدی
✔️حجتالاسلام و المسلمین دکتر احمدحسین شریفی
✔️حجتالاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح
✔️دکتر محمد لگنهاوزن
✔️و ...
دبیر علمی: سیداحمد غفاریقرهباغ
دبیر تخصصی: حسین علیمحمدی
دبیران اجرایی: حسین رستمی جلیلیان، مجید سروند، سپیده حیدری
📎برای دانلود برنامه همایش کلیک نمایید:
دانلود فایل pdf
📍مکان: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🌏لینک حضور مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/irip/pa
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
⚜️ هماکنون:
ارائه بحث دکتر لگنهاوزن در همایش واقعگروی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
⚜️ لینک حضور مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/irip/pa
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢«حکمای متألّه در شاهنامه»
✍️نوشتاری از دکتر بابک عالیخانی (دانشیار گروه «ادیان و عرفان» مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) به مناسبت 25 اردیبهشتماه، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی
🔶به نام خداوند فراخ بخشایش مهربان
یکم) شهرسپ
سه شهریار تمدّنآفرین مذکور در شاهنامه، هوشنگ و طهمورث و جمشید نام دارند که مظهر خلاقیّت خدای تعالی بهشمار میروند. این سه شهریار، همانند خالق جهان هستی، در شش مرحله به ابداع و نوآوری دست مییازند، و سپس در مرحلۀ هفتم به کاری شگفتتر از شگفت میپردازند که نقطۀ اوج کارهای ششگانۀ پیشین آنان است. در دکترین مزدیسنایی، خلقتهای ششگانۀ اورمزد به ترتیب عبارتاند از آسمان سنگی یا فلزی، آب، زمین، گیاه، جانور، و مردم. هوشنگ در کارهای سازندۀ خود درست از همین طرح و سرمشق الهی پیروی کرده است:
📎برای مطالعه متن کامل کلیک نمایید.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢گزارشی از نشست اول همایش ملی «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیش رو»
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، صبح روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشتماه 1403، نشست اول این همایش برگزار شد که در آن اساتید و صاحبنظرانی چون دکتر عسکر دیرباز، دکتر سیداحمد غفاری، دکتر حسینیزاده یزدی، دکتر حسن عبدی، و دکتر محمد حسینزاده به ایراد سخنرانی پرداختند. در ادامه گزارشی از این نشست از نظر میگذرد:
🔶نخست، حجتالاسلام سیداحمد غفاری قره باغ دبیر علمی همایش ملی «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیشرو» به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: واقعگروی که معادل فارسی واژه realism است یک نظریه نیست بلکه یک فرانظریه است. فرانظریه به نظریاتی اطلاق میشود که برای هدفگیری سایر نظریات شکل میگیرند و در ساختار دیگر نظریات موثرند. فرانظریهها نظریات بنیادین و مبانی هستند و باعث شکلگیری نظامات مختلف دانش میشوند.
🔸وی افزود: پذیرش یا عدم پذیرش رئالیزم معرفتی سبب شکلگیری رویدادهای مختلفی در ساحات علوم تجربی و علوم انسانی خواهد شد. هر اندیشمندی ناچار است تکلیف خودش را با مسئله دسترسی معرفتی به واقعیت روشن کند و این موضوع سبب شکلگیری تنوعات روشنی در تاریخ فلسفه و تاریخ دانش بشری شده است...
📎ادامه خبر:
https://www.irip.ac.ir/fa/news/744
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢اطلاعیۀ جذب «نیروی امریه سربازی»
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، این مؤسسه، وابسته به وزارت علوم، در نظر دارد تا تعدادی نیروی امریه جذب نماید.
🔶لذا از تمامی دانشآموختگان مقطع فوق لیسانس و دکتری در رشتههای علوم انسانی که واجد شرایط لازم بوده و متقاضی هستند، دعوت میشود تا حداکثر تاریخ 1403/03/10 با شماره 09124909467 (آقای محمد فرعی) تماس حاصل فرمایند.
❇️برای اعزام 1403/05/01
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢گزارشی از نشست دوم همایش ملی «واقعگروی معرفتی در فلسفه اسلامی و چالشهای پیش رو»
✍️به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، بعدازظهر روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشتماه 1403، نشست دوم این همایش برگزار شد که در آن اساتید و صاحبنظرانی چون دکتر محمد لگنهاوزن، دکتر عبدالله محمدی، و دکتر عباس عارفی به طرح نقطه نظرات خود پرداختند. در ادامه گزارشی از این نشست ارائه میشود:
🔶عبدالله محمدی، مدیر گروه حکمت عملی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، به عنوان اولین سخنران نوبت عصر این همایش ملی بحث خود را با این سوال آغاز کرد که موضوع واقع گرایی چقدر مسئله واقعی امروز ماست؟
🔸وی گفت: این سوال از این جهت اهمیت دارد که بعد از رنسانس معیارهایی توسط بیکن مطرح شد با این موضوع که مباحث فلسفی مباحث انتزاعی هستند و ما هرچقدر بتوانیم از متافیزیک فاصله بگیریم تفکر بشری بیشتر رشد میکند. در بین همه این مباحث؛ مباحث معرفت شناسی از همه مباحث انتزاعیتر است و اگر بخواهیم طبق تفکر بیکن عمل کنیم باید از مطرح شدن این مباحث صرف نظر کنیم. گاهی اوقات اینطور تلقی میشود که عبور از بحثهای معرفتشناسانه یک اتفاق مثبت و باعث رشد و پیشرفت فلسفه شده است و سوال مشخص امروز من این است که آیا واقعاً اینطور است؟
🔸محمدی ادامه داد: ...
📎ادامه خبر:https://www.irip.ac.ir/fa/news/746
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
⚜️ استاد شهرام پازوکی:
🔶«دکتر کریم مجتهدی» دو چهره داشت؛ یکی چهره آکادمیک و دیگری چهره «غیرآکادمیک» که برای من این چهره ایشان خیلی جذاب بود. همچنین، آقای مجتهدی مسئله «ایران» برایشان بسیار مهم بود و اعتقاد داشتند که در ایران بودن، لوازم و اقتضائات خاص خودش را دارد. بهطوریکه یک استاد فلسفه نمیتواند فلسفهورزی کند اما متوجه نباشد که در ایران است. برای نمونه، ایشان اصلاً تفکیکهایی مثل «ایران قبل از اسلام» و «بعد از اسلام» را قبول نداشت.
🔶موضوع دیگری که برای دکتر مجتهدی بسیار اهمیت داشت، مسئله «سنت و مدرنیته» بود. ایشان موضوع عالم مدرن را مسئله غربشناسی میدانست و غربی بودن و غربشناسی را به عالم مدرن مرتبط میدانست، با این حال از بکار بردن کلمات خارجی و غربی بهشدت دوری میکرد. تا جایی که من را که فقط سه واژه (سوژه، ابژه، و مدرن) را خارجی میگفتم، همیشه بابت استفاده از آنها مورد عتاب قرار میداد. همچنین، مرحوم مجتهدی معتقد بود که تجدّد یک عمل دفعی نیست و باید به صورت آگاهانه مورد بررسی قرار گیرد. به باور دکتر مجتهدی، فلسفهها یا سطحی هستند یا عمقی و اینکه ما عالم مدرن را بر حسب مسائل سیاسی و اقتصادی بررسی کنیم نوعی سطحینگری است.
❇️(بخشهایی از سخنان دکتر پازوکی در آیین بزرگداشت استاد کریم مجتهدی- اردیبهشتماه 1403)
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💠 منتشر شد:
✍️ مقدمهای بر فلسفۀ روانشناسی | تألیف دانیل وایسکاف و فرد آدامز | ترجمۀ ابوتراب یغمائی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ دوم، ۱۴۰۳ | ۴۵۶ صفحه | قطعِ رقعی | کاغذِ بالکی | جلدِ شومیز | قیمت ۴۰۰,۰۰۰ تومان
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14J
▪️همچنین امکان خرید از نمایشگاه (فیزیکی و مجازی) کتاب تهران.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
📚منتشر شد:
💠 فلسفۀ غرب و ترجمه؛ گزیدۀ مقالات همایش فلسفۀ غرب و ترجمه | بهکوششِ امیرحسین خداپرست | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ | ۳۰۰ صفحه | قطعِ رقعی | کاغذِ بالکی | جلدِ شومیز | قیمت ۲۵۰٫۰۰۰ تومان
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14L
▪️همچنین امکان خرید از نمایشگاه کتاب تهران.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢فلسفهورزی یکی از شیوههای اصیل و مهم انسان برای شناخت خود و جهان است، شیوهای که گرچه عنوان عام «فلسفهورزی» بر آن میگذاریم، در درون خود متضمن تکثر منابع، روشها و دستاوردهاست. ترجمۀ متن فلسفی بیانگر آن است که ما نهتنها این تکثر را به رسمیت میشناسیم، بلکه تصور میکنیم با این کار میتوانیم هم به طرح و نقد اندیشۀ فلسفی متفاوتی بپردازیم هم آن را با اندیشههای فلسفی خود مقایسه کنیم و اندیشههای خود را در پرتو آن بسنجیم. فلسفه، همچون هر دانش دیگر، از طریق چنین روابط و تعاملهایی شکل میگیرد و غنا مییابد. شاید بتوان یکی از علل رکود و زوال اندیشۀ فلسفی در فرهنگ ما پس از دورهای طلایی در سدههای میانه را گسسته شدن ارتباط آن از اندیشههای فلسفی شکلگرفته در دیگر سرزمینها شمرد، همانطور که یکی از علل اوجگیری آن پیوستنش به فلسفۀ یونانی از طریق ترجمهها بود.
اینک متون فلسفیِ ترجمهشده از زبانهای غربی بخشی عظیم از مجموعۀ متون فلسفی به زبان فارسی را شکل میدهند و با در نظر داشتن این ملاحظات، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که به تاریخ و تحولات ترجمۀ متون فلسفی غربی به فارسی نظری نقادانه بیفکنیم و وجوه گوناگون آن را بکاویم. این همان اندیشۀ اولیهای است که مبنای برگزاری همایشی برای بررسی ترجمۀ متون فلسفی غربی به زبان فارسی قرار گرفت. این کتاب شامل گزیدۀ مقالات ارائهشده در آن همایش است.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
📚منتشر شد:
💠 مباحثی در فلسفۀ منطق و زبان: دلالتشناسی | سیّدمحمدعلی حجتی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ | ۲۸۸ صفحه | قطعِ رقعی | کاغذِ بالکی | جلدِ شومیز | قیمت ۲۵۰٫۰۰۰ تومان
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14K
▪️همچنین امکان خرید از نمایشگاه کتاب تهران.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢در فلسفۀ منطق و فلسفۀ زبان مباحث مهم و مختلفی مورد بحث قرار میگیرد. بحث دلالتشناسی (یا سمانتیک) یکی از مباحث بسیار مهمِ مشترک در هر دو فلسفه است. محور اصلی رابطۀ الفاظ و معانی و مدلولهای آنهاست. در این کتاب، نویسنده به توضیح و بررسی و نقد دلالتشناسیِ اوصاف معین و اسامیِ خاص و کلماتِ فاقد مدلول و کلماتِ نمایهای پرداخته است.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
📚منتشر شد:
💠 المبدأ والمعاد | أبوعلی حسینبن عبداللهبن سینا | با مقدمه و تصحیحِ سیّدحامد هاشمی | ویراستار علمی: سیّدمحمود یوسفثانی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ | ۵۲۰ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ بالکی | جلدِ سخت سلفون | عربی با مقدمۀ فارسی و انگلیسی | قیمت ۴۷۰٫۰۰۰ تومان
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14M
▪️ همچنین امکان خرید از نمایشگاه کتاب تهران.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢کتاب المبدأ والمعــاد از آثار مهمّ ابنسینا است که برای تبیین حاصل و ثمرهٔ دو علم بزرگ «مابعدالطبیعه» و «طبیعیّات» نگاشته شده است. ابنسینا در این کتاب، ثمرۀ علــم مابعدالطبیعه را شــناخت مبدأ اوّل و نســبت موجودات _ براســاس ترتیبشــان _ به او دانسته و ثمرهٔ علم طبیعیّات را شــناخت بقای نفس انســانی و معاد آن معرّفی میکند.
مهمترین هدف ابنسینا در این کتاب، شناساندن «مبدأ اوّل» و «نفس ناطقه» است؛ امّا او این دو را بهصورت جدا از هم نمیبیند و ازاینرو، شناختی را ارائه میدهد که ارتباط و اتّصال این دو را با هم نشان دهد. این ارتباط و اتّصال، همان است که در ترتیب «آخذ» و «عائد» نظام مبادی هستی، معنا پیدا میکند. در این ترتیب که ترسیمکنندهٔ یک حرکت دورانی در نظام مبادی است، از یک سو، مبدأ اوّل با فیضان وجود از خود، ترتیب آخذ را پدید میآورد؛ و از ســویی دیگر، نفس ناطقــۀ انســانی با معاد خویش به ســمت مبدأ اوّل، ترتیب عائد را تکمیل میکند. به همین سبب است که نام این کتاب، المبدأ (ترتیب آخذ نظام مبادی) والمعاد (ترتیب عائد نظام مبادی) برگزیده شده است.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💠 تائوی اسلام؛ کتاب مرجع دربارۀ مناسبات مربوط به جنسیت در اندیشۀ اسلامی | ساچیکو موراتا | مترجمان: اسماعیل علیخانی و حسین نقوی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ | ۸۰۴ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ تحریر | جلدِ سخت سلفون | قیمت ۶۰۰٫۰۰۰ تومان
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14O
▪️ همچنین امکان خرید از نمایشگاه کتاب تهران.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢كتاب تائوی اسلام كتابی مرجع دربارۀ مناسبات مربوط به جنسیت در اندیشۀ اسلامی است كه، نه فقط به لحاظ پژوهش علمی، كه از نظر تبلیغات اسلامی نیز شاهكاری واقعی است. این كتاب بهترین پاسخها را در برابر حملات فمینیستها بر ضد اسلام فراهم كرده است. خانم موراتا برای دریافت صحیح موضوع جنسیت در اسلام، در اقیانوس عرفان و حكمت اسلامی غور كرده است؛ اقیانوسی كه عمق آن را با استفادۀ از آثار متفكران و فرزانگانی كه شمارۀ آنها قریب به پنجاه نفر است، با استادی تمام اندازهگیری كرده است. خانم موراتا با تبیین دوگانگیهای جنسیتی در اندیشۀ اسلامی و مقایسۀ آن با دوقطبی یین و یانگ در اندیشۀ تائوئیستی، طرحی نو درافكنده است.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
📚منتشر شد:
💠 رسائل قیصری | شرفالدّین داود قیصری | با حواشی عارف محقق آقامحمدرضا قمشهای | با تعلیق و تصحیح و مقدّمۀ سیّدجلالالدین آشتیانی | به اهتمامِ سیّدمحمود یوسفثانی | انتشارات مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران | چاپِ اول، ۱۴۰۳ | ۲۹۶ صفحه | قطعِ وزیری | کاغذِ بالکی | جلدِ سخت سلفون | قیمت ۲۷۰٫۰۰۰ تومان
▪️ اطلاعات بیشتر و خرید با تخفیف ۲۰ درصد و ارسال رایگان:
https://www.irip.ac.ir/u/14N
▪️ همچنین امکان خرید از نمایشگاه کتاب تهران.
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe
💢شرفالدین داود قیصری عارف بزرگ و نامدار قرن هشتم هجری آثار بسیاری در حوزۀ علوم عرفانی از خود به یادگار گذاشته است. مهمترین اثر او «شرح فصوص الحکم» ابنعربی است که قرنها است در حوزههای علمیه به صورت متن درسی تدریس میشود. دیگر آثار او نیز پیوسته مورد توجه و مراجعۀ محققان علوم اسلامی بوده است. از جملۀ این آثار رسالههایی است که در این مجموعه گرد آمده است و مشتمل است بر: ۱. التوحید والنبوة والولایة، ۲. أساس الوحدانیة، ۳. نهایة البیان في درایة الزمان، ۴. کشف الحجاب عن کلام رب الأرباب.
سه رسالۀ نخست سالها پیش تحت عنوان رسائل قیصری با مقدمه و تصحیح سیدجلالالدین آشتیانی به طبع رسیده است و اینک با بازنگری و اصلاح در این مجموعه آورده شده است. رسالۀ چهارم که قیصری در «شرح فصوص الحکم» از آن یاد میکند برای نخستین بار در ایران با ویرایش جدید به طبع میرسد.
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
🏴 إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
«اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الشُّهَدآءُ الْمُؤْمِنُونَ»
◾️سلام بر جانهای به لب رسیده در راه خدمت و قلبهای ایستاده به احترام غم وطن؛ سلام بر همهٔ کسانی که در خاک مقدس سرزمینم مبعوث میشوند.
◾️شهادت رئیسجمهور محترم و همراهان ایشان را تسلیت عرض مینماییم.
◾️روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
🆔https://eitaa.com/hekmatfalsafe