هدایت شده از کتابیتا
فرهنگ اصطلاحات اصول_ ملکی.pdf
5.35M
📚عنوان : فرهنگ اصطلاحات اصول
✍نویسنده : مجتبی ملکی اصفهانی
📖موضوع : اصول فقه
📄تعداد صفحات : ۶۰۱ صفحه
📌#کپی فقط با ذکر منبع مجاز است
#اصول_فقه
#فرهنگ_اصطلاحات_اصول
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
نظریه ها و آراء در باب نسبت علم و دین.pdf
856.4K
امکان علم دینی؛ در این مقاله نسبت علم و دین بیان شده است. نسبت علم ودین یا تعارض است یا تمایز یا تایید ویا تکامل. این نسبتهای چهار گانه در این مقاله به خوبی ترسیم شده است. در نهایت بیان کرده است که امکان علم دینی ممکن است یا خیر و طبق کدام نسبت امکان علم دینی ممکن است.
مقاله سخت و دشوار فهمی است. مخاطب مقاله دانشجویان و طلاب است. برای عموم قابل استفاده نیست.
امروز (1401.03.20) بعد از ظهر از ساعت 4 نیم تا ختم مراسم گرامی داشت سومین سالگر فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی (ره) در قم مسجد جامع شهر، مسجد امام حسن العسکری (ع) بر گزار است. شرکت همه مؤمنین موجب ارج نهادن به مقام فقاهت، علم و مرجعیت خواهد بود.
تاثیر مراتب دین داری در کاهش انحرافات اجتماعی در اموزه های قرآنی- آخوندی.pdf
802.8K
همیشه این سوال مطرح بوده است که چرا و چگونه فردی اهل عبادت و نماز هست، ولی در عین حال به راحتی دروغ می گوید، به راحتی مردم آزاری، می کند و...طرف زیارت حج و کربلایش مرتب است ترک نمی شود ولی از آن طرف اهل نماز نیست. در عزاداری و سینه زنی فعال شرکت می کند ولی اهل خمس و زکات و انفاق نیست. یا اهل انفاق هست اما اهل عبادت و نماز نیست. نماز می خواند ولی حجاب ندارد و رعایت محرم و نامحرم نمی کند و.. چرا این دوگانگی ها رخ می دهد؟
در مقاله تاثیر مراتب دین داری در انحرافات اجتماعی به این مطلب پرداخته شده است. مقاله را آقای آخوندی نوشته است. مقاله بدی نیست.
امام رضا (ع) و خلافت مأمون
+++
نزاع دو فرزند هارون، امین و مأمون یکی از نزاع های خونین در تاریخ اسلامی است. جنگهای خونین بین این دو برادر رخ داد خونهای فراوانی بر زمین ریخت، فرزندان فراوانی یتیم و بی پدر شد، خانه های فراوانی تخریب و ویران شد، اما نتیجه این نزاع خونین قتل امین و به قدرت رسیدن برادر وی، مأمون بود. جنگ دو برادر برای تصاحب قدرت و امارت با حمایت بنی عباس و عنصر عربی از امین و در آن طرف خراسانیها و عجمها در کنار مامون قرار گرفتند.
پس از به قدرت رسیدن مأمون، وی اقدام جدی و بی سابقه را انجام داد. یکی از این اقدامها که در نوع خود برای بنی عباس و حکومت وقت یک تابو به حساب می آمد دعوت از امام رضا (ع) و عده از آل ابیطالب بود. در این مورد مرحوم شیخ مفید دارد: «و كان المأمون قدأنفذ إلي جماعة من آل أبي طالب فحملهم إليه من المدينة وفيهم الرضا علي بن موسي (ع)؛ مامون جماعت از آل ابی طالب و امام رضا (ع) را از مدینه خواست».
پس از تصاحب قدرت از سوی بنی عباس به عنوان بخشی از بنی هاشم در قبال بنی امیه، نزاعها بین بنی عباس و شیعیان وجود داشت. در حکومت بنی عباس تمام تلاش بر این بود که از آل ابی طالب و شیعیان را از قدرت دور کند و منزوی سازد، در راستای همین سیاست ستمهای فراوان بر ائمه و شیعیان نمود، زندانی کردن و به شهادت رساندن ائمه قبل از امام رضا (ع) و یارن آنها بخشی از این سیاست بود.
به همین دلیل حضور امام رضا (ع) در کنار مامون موجب اعجاب و بهت عرب و عجم شده بود؛ چه رخداده است که خلیفه عباسی این گونه با امام شیعیان رفتار می کند و خلافت و ولایت عهدی را بر او عرضه می دارد؟!
شواهد و قراین تاریخی نشان می دهد که غیر از امام رضا (ع) حتی نزدیک ترین یاران امام به نیات مامون از این عرضه پی نبرده بودند. بسیاری از یاران ساده دلی امام رضا (ع) و شیعیان حضور امام رضا (ع) به فال نیک می گرفتند، لذا وقتی امام رضا (ع) از قبول ولایت عهدی سرباز زد جمعی زیادی از یاران امام تعجب کرده بودند که چرا امام ولایت عهدی را قبول نمی کند؟! از آن طرف بسیاری از نزدیکان مامون نیز از کنش مامون مبهوت مانده بودند نمی دانستند وی چه در سر دارد؟
اما امام با بصیرت فهمیده بود که مامون شریک جرم می خواهد نه خلیفه بعد از خودش؛ امام می دانست که وقتی در قدرت حضور نمادین داشته باشی، تصمیم گیر نباشی یعنی شریک جرم. امام می دانست که خلافت مأمون از چه جوی خون عبور کرده است و بر چه استخوانها و جانهای عزیز استوار گشته است، لذا شرکت در چنین جرمی آن هم از سوی امام معصوم از محالات بود.
روایت مرحوم شیخ مفید در ارشاد در این مورد خواندنی است. وی نوشته است:
«فقال له اعفني من ذلك يا أمير المؤمنين! فقال له المأمون كلاما فيه كالتهدد له علي الامتناع عليه و قال له في كلامه أن عمر بن الخطاب جعل الشوري في ستة أحدهم جدك أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (ع) وشرط فيمن خالف منهم أن تضرب عنقه و لابد من قبولك ماأريده منك فإنني لاأجد محيصا عنه.
فقال له الرضا (ع): فإني أجيبك إلي ماتريد من ولاية العهد علي أنني لاآمر و لاأنهي و لاأفتي و لاأقضي و لاأولي و لاأعزل و لاأغير شيئا مما هوقائم فأجابه المأمون».
شاید مامون پیش بینی نمی کرد که امام رضا (ع) نیات وی را خوانده باشد! ولی وقتی امام رضا(ع) با قاطعیت تمام خلافت بعد از آن ولایت عهدی را رد کرد، مامون فهمید که امام ذهن او را خوانده است لذا گفتگو پس از این به گونه رقم می خورد که تنها امام رضا (ع) و مامون می دانستند که در گفتگو چه مبادله می شود.
وقتی مامون مطمئن شد که امام رضا (ع) ولایت عهدی را قبول نمی کند داستان شورای شش نفره را یاد آوری کرد. امام پس از ذکر آن داستان ولایت عهدی را با شروطی قبول کرد.
امام با این کنش آگاهانه به گونه رفتار کرد که مامون به آنچه می خواست به طور کامل نرسید و از سوی دیگر شریک جرم مامون نیز نشد. ف
سالروز ولادت با سعادت امام رئوف و مهربان امام رضا (ع) را به همهی ارادت مندان و پیروان اهل بیت تبریک می گویم و از خداوند متعال می خواهم که در این ایام مبارک و با برکت حاجات همه مؤمنین را براورده کند و دعاهای خاصه امام عصر (عج) را بر مؤمنین، شامل حال ما نیز بفرماید.
حکمتی 1401.03.21= 11 ذیقعده 1443
🔰لینک کانال #تکاپو_برای_بهتر_زیستن👇
💙 تلگرام👇
🆔t.me/hekmati12
🧡ایتا👇
🆔eitaa.com/hekmati12
🔷بله👇
🆔https://ble.ir/hekmati12
🔹سروش👇
🆔splus.ir/hekmati12
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
9.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 وقتی منتقدان مسلمانتر از پیامبر(ع)، به امام رضا(ع) برای پذیرش ولایتعهدی تحمیلی ایراد میگیرند!
🌹میلاد مبارک حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام خجسته باد!
🔸دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🔴 چرا تنوعطلبی در روابط جنسی به آرامش منجر نمیشود؟
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
هدایت شده از کتابیتا
🔰#کتاب_مناسبتی🔰
📚عنوان : تحلیلی از زندگانی امام رضا(ع)
✍نویسنده : محمد جواد فضل الله
📖موضوع : امام رضا(ع)
📄تعداد صفحات : ۳۲۴ جلد
📆به مناسبت فرا رسیدن میلاد باسعادت امام رضا(ع)
📌#دانلود کتاب از طریق لینک زیر:
☘ketabeitaa.ir/Books/Emamat/Tahlili-az-zendegani-emam-reza.pdf
#امام_رضا
#تحلیلی_از_زندگانی_امام_رضا
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
هدایت شده از کتابیتا
📚عنوان : مقتل مقرّم
✍نویسنده : آیت الله سیدعبدالرزاق موسوی مقرّم
📖موضوع : امام حسین (ع)
📄تعداد صفحات : ۲۷۷ صفحه
📌دانلود کتاب از طریق لینک زیر :
☘ ketabeitaa.ir/Books/Ahlebeyt/Maghtal-mogharam.pdf
#امام_حسین
#مقتل_مقرم
💢 به کتابخانه عمومی ایتا ( کتابیتا ) بپیوندید :
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
واقعیت قومی از معضل تا فرصت
معضل رهبری طالبان پشتون روز به روز بیشتر میشود. زیرا معضل درونگروهی طالبان پشتون و غیرپشتون آغاز شده است. مولوی صلاحالدین ایوبی فرمانده اوزبیکتبار طالب و مولوی مهدی فرمانده هزارهتبار طالب چندبار مورد سوء قصد طالبان پشتون قرار گرفتند. اما جان سالم به در بردند.
اعضای طالبان غیر پشتون به رهبری طالبان پشتون بیاعتماد شدهاند. بنابراین در حفظ جان خود برآمدهاند. زیرا میدانند با تسلیمشدن به رهبری طالبان پشتون، حذف خود را قبول میکنند.
مولوی فاضل از طالبان پشتون برای گرفتاری مولوی صلاحالدین به فاریاب رفته بود، بین طالبان اوزبیک و پشتون درگیری رخ داد، اما گرفتاری موفقانه صورت نگرفت، مولوی فاضل در فاریاب احساس خطر کرد، با آشفتگی به کابل برگشت.
هیات طالبان پشتون برای تسلیمی مولوی مهدی به بلخآب رفته بود. مولوی مهدی به تسلیمی تن نمیدهد، به پاسخ هیات طالبان پشتون میگوید مذهب شیعه مانند گذشته رسمی باشد، هزاره و شیعه در حکومت شریک شود و هزاره حداقل در محلهای هزارهنشین از خود والی، ولسوال و... داشته باشد. این مطالبات مولوی مهدی دقیق، درست و قابل حمایت است.
معضل قومی از اساسیترین معضلهای حکومتداری در افغانستان است. حکومتهای قومی پشتون در طول تاریخ خواسته، این معضل را با سرکوب کتمان کنند، اما سرکوب نتیجه نداده است.
وقتی امارت قبلی طالبان سقوط کرد، در دانشگاه کابل دانشجو بودم، یکی از دوستان اوزبیک من گفت جوانان پیش جنرال دوستم میروند، شما هم با ما بروید. جوانی از دوستم پرسید چرا از همکاری با حکومت داکتر نجیبالله دست کشیدی. جنرال دوستم گفت تازه با موفقیت از جنگ جنوب برگشته و کنار داکتر نجیب نشسته بودم که هیاتی خارجی به دیدار نجیب آمد و یکی از آن هیات از نجیب دربارهی در صدی اقوام افغانستان پرسید. نجیب در پاسخ گفت بالای نود و پنج در صد مردم افغانستان پشتون است. دو تا سه در صد تاجیک دارد. هزاره و اوزبیک یک درصد هم نیستند. با شنیدن این سخن داکتر نجیب تصمیم گرفتم از حکومت نجیب جدا شوم.
به این خاطره برای این اشاره کردم، فرقی نمیکند، حکومت کمونستی باشد، جمهوری لیبرال باشد، امارت اسلامی باشد و... هرچه که باشد، این معضل قومی وجود خواهد داشت. رهبری حکومت معمولا در اختیار سران قوم پشتون بوده است، خواستهاند حکومت یک قوم بر اقوام دیگر تسلط پیدا کند. بنابراین جنگ و درگیری حکومت قومی با اقوام دیگر آغاز شده است.
جنگ عبدالرحمان با هزاره، جنگ قومی بود. جنگ امانالله و نادر با امیرحبیبالله خادم دین رسولالله جنگ قومی بین پشتون و تاجیک بود. جنگ محمدگل مهمند و کاکاهای ظاهرشاه در شمال با اوزبیک و تاجیک، جنگ قومی بود. جنگ حکومت داکتر نجیب با مجاهدان، جنگ قومی بود. جنگ مجاهدان با هم جنگ قومی پشتون، تاجیک، هزاره و اوزبیک بود. جنگ فعلی رهبری طالبان با اعضای غیر پشتونش جنگ قومی است.
کرزی و غنی نیز به خارجیان همان سخن داکتر نجیب را میگفتند و میگویند. کرزی به وزیر دفاع آمریکا گفته بود مشکل حکومتداری ما طالبان نیست، مردم و جبههی شمال است. یکی از سناتوران آمریکایی در یکی از روزنامههای آمریکا نوشته بود، کرزی به ما گفته بود، ملتسازی در افغانستان باید به اساس ارزشهای قوم پشتون صورت گیرد زیرا پشتون بالای هشتاد درصد است. این سناتور آمریکایی میگوید وقتی کابل رفتم متوجه شدم واقعیت قومی و فرهنگی غیر از آنچه استکه کرزی میگفت.
اگر بخواهیم به حکومتداری عادلانه، فراگیر و مردمی برسیم، باید در حکومتداری واقعیت قومی را درنظر گیریم و واقعیت قومی را به معضل تبدیل نکنیم. واقعیت قومی را به فرصت و همزیستی تبدیل کنیم. تبدیل واقعیت قومی به فرصت و همزیستی در حکومتداری فدرال ممکن است. حکومت قومی پشتون نمیتواند تاجیک، هزاره، اوزبیک و... را کاملا نابود کند. بنابراین بهتر است ایده و ارادهی سرکوب قومی کنار گذاشته شود.
یعقوب یسنا
حسن خلق!
++++
حسن ابن بشار واسطی می گوید به امام رضا (ع) نوشتم و پرسیدم که برخی از بستگان خواستگار دخترم است، اما کمی تند خلق است چه کنم؟
امام رضا (علیه السلام) فرمود اگر بد خلق است به تزویجش در نیار.
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ بَشَّارٍ الْوَاسِطِیِّ قَالَ:
کَتَبْتُ إِلَی أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) أَنَّ لِی قَرَابَةً قَدْ خَطَبَ إِلَیَّ وَ فِی خُلُقِهِ شَیْ ءٌ؟ فَقَالَ:
لَا تُزَوِّجْهُ إِنْ کَانَ سَیِّئَ الْخُلُقِ.
📚مرحوم کلینی، الکافی، ج ۵، ص ۵۶۳
یکی از ویژگیهای همسر خوب طبق روایات خلق نیک است. انسانی که تند خلق و بد اخلاق و بد زبان است هم خودش و هم نزدیکان او در اذیت و سختی است.
یکی از رنجهای که زنان در خانه از همسرانشان رنج می برند بد اخلاقی و بدزبانی مردان است. سزاوار است مرد مسلمان در خانه به گونه رفتار کند که اطرافیان وی در اذیت نباشند.
اسلام به خاطر مصالحی مدیریت خانواده را به مرد داده است؛ الرجال قوامون علی النساء، اما مرد از این اختیاراتش سؤ استفاده نکند، بلکه به گونه رفتار کند که اعضای خانواده از حضورش احساس سکون و آرامش کند. همه بدانیم که خانه محل سکون و آرامش است نه میدان رقابت و نزاع، این هدف اساسی زمانی حاصل می شود که زوجین از بد اخلاقی و بد رفتاری و بد زبانی دوری کنند.
برخی مردان در خانه به گونه رفتار می کنند که آرامش را از خانواده می گیرند با رفتارها و زبان شان دایم در حال آزار رساندن به زنان و نیز فرزندان است.
بد اخلاقی و تند خلقی علاوه بر حرمت تکلیفی که دارد جزا و عقاب دنیوی و اخروی نیز دارد. عقاب دنیوی فردی بد اخلاق این است که عمر وی کوتاه می شود، اما عقاب اخروی آن عذاب قبر است. البته این سخن مشمول زنان نیز می شود. هم زن و هم شوهر مکلف است از سخنان آزار دهنده و رفتارهای موذی در منزل پرهیز کنند و منزل را که محل آرامش و سکون است، به محلی نزاع و اضطراب تبدیل نکنند. حکمتی ۱۴۰۱.۰۳.۲۴