eitaa logo
تکاپو برای بهتر زیستن
371 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
691 ویدیو
389 فایل
پیشنهادات و انتقادات و مطالب تان را از طریق آیدی زیر: @hekmati52 به مدیر انتقال دهید. با ما در👇همراه باشید. 🔶ایتا: http://Eitaa.com/hekmati12 تلگرام: https://t.me/hikmati112 https://eitaa.com/joinchat/793640970C53eb70d335 📅ت 1397.01.17 ابراهیم حکمتی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از افق حوزه
📜پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم شهر رمضان الذی أنزل فیه القرآن خدا را صد هزار مرتبه شکر می گوییم که منت بر ما نهاد و این ماه پربرکت را بار دیگر درک کردیم. شکرانه ی این نعمت بزرگ آن است که احترام ماه رمضان را نگه داریم؛ همگان سعی کنند در روزه ی آن بکوشند و آن کس که معذور است تظاهر به روزه خواری نکند و اگر افرادی متجاهرین به روزه خواری را ببینند به مسئولین ذی ربط خبر دهند تا از این کار خلاف جلوگیری شود. از وظائف مهم روزه داران در این ماه مبارک، کمک به نیازمندان است که اصولاً یکی از فلسفه های مهم روزه، باخبرشدن از حال محرومان می باشد. در دعاهای ماه رمضان بارها برای جلب توجه همگان به محرومان دعا شده، لذا هر کس باید به قدر توانایی خود در این راه بکوشد چرا که اجر و پاداش آن تا هفتاد برابر پاداش در غیر ماه رمضان است. از سوی دیگر این ماه، ماه قرآن است و لازم است جلسات قرائت قرآن مخصوصاً برای تعلیم نوجوانان و جوانان تشکیل شود و قرآن با توجه به معانی آیات و محتوای پربار آن مورد توجه قرار گیرد. در این ماه باید مظاهر گناه ازجمله کشف حجاب برچیده شود. توبه از گناهان گذشته، یکی دیگر از وظایف مهم روزه دارانِ این ماه است؛ باید آن چنان توبه کاران توبه کنند که با پایان ماه، پاک و پاکیزه به استقبال آینده بروند. به هر حال ماه رمضان فرصت مهمی برای همه کارهای خیر و برنامه های تربیتی است. این فرصت پرارزش را غنیمت بشمریم و از آن حداکثر استفاده را بنماییم و برای ظهور صاحب الامر امام زمان علیه السلام دعا کنیم. من به همه ی روزه داران و علاقه مندان به این ماه دعا می کنم و امیدوارم که توفیقات الهی در این ماه عزیز شامل حال همه ی ما گردد. قم ـ ناصر مکارم شیرازی دوم رمضان المبارک 1443 📢 کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
هدایت شده از افق حوزه
💠 توصیه رمضانی آیت الله العظمی وحید خراسانی به مبلغان حضرت آیت الله وحید خراسانی در پیامی به مبلغین ماه مبارک رمضان، دعوت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه را وظیفه‌ هر مبلغ دینی در این ایام مبارک دانستند. 📜 متن پیام معظم له بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم این ماه ؛ ماه ضیافت خداست. کسانی که پای منبر شما می‌نشینند همه‌شان میهمانان خدا هستند. در ماه خدا ، با میهمانان خدا، وظیفه‌ی شما چیست؟ وظیفه ی شما در دو کلمه است ترویج دین ؛ دعوت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) اوست که باب الله الاعظم است. ﻷن یهدی الله علی یدیک رجلا خیر لک مما طلعت علیه الشمس اگر توفیق پیدا شد و یک نفر به دین و امام زمان (علیه السلام) هدایت گردید، عبد آبقی را به آغوش مولایش برگردانده‌اید؛ آن وقت است که اجر شما قابل وصف و درک نیست. قدر خودتان را بدانید که چنین توفیقی نصیب تان گردیده است. در پایان باز متذکر می‌شوم دعوت به خدا و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) را فراموش نکنید. ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ 📢کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
هدایت شده از افق حوزه
💠 بحث تفسیر آیت الله العظمی سبحانی در ماه مبارک رمضان 🔹حضرت آیت الله سبحانی، سلسله مباحث تفسیری خود را در روزهای ماه مبارک رمضان بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد موسسه آموزش عالی فقه(مدرسه حجتیه) برگزار می کنند. 🔹این سلسله مباحث در طول یک ماه، بعد از اقامه نماز با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار خواهد شد. 📢 کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
هدایت شده از افق حوزه
🌙 ماه فرصت‌ها 🔺 ۱۰ توصیه کاربردی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای بهره برداری مومنانه از ماه مبارک رمضان 📢کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
استغفار و دعای زیاد در ماه مبارک رمضان ++++ حَدَّثَنَا أَبِی (رَحِمَهُ اللَّه)ُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مُوسَی الْکُمَیْذَانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَیْدٍ عَنْ عُتْبَةَ بْنِ هَارُونَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو یَزِیدَ عَنْ حُصَیْنٍ عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ (ع) قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع): عَلَیْکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِکَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ، فَأَمَّا الدُّعَاءُ فَیَدْفَعُ عَنْکُمْ بِهِ الْبَلَاءَ، فَأَمَّا الِاسْتِغْفَارُ فَتُمْحَی بِهِ ذُنُوبُکُمْ. 📚 مرحوم صدوق، فضایل الاشهر الثلاثه ( رجب ، شعبان ، رمضان ) - کِتَابُ فَضَائِلِ شَهْرِ رَمَضَانَ - صفحه۷۶ مرحوم صدوق با سند متصل از حضرت امام علی (ع) نقل می کند که حضرت فرمود در ماه مبارک رمضان استغفار و دعا زیاد کنید؛ همانا دعای زیاد بلاها و گرفتاریها را دفع می کند، اما استغفار گناهان را محو می کند. ممکن است انسان در زندگی به بلاهای گرفتار شوم که نه تصور آن را داریم و نه در ذهن مان می رسد، این قسم بلاها و گرفتاریهای بغته و یکباره است که ممکن دامن انسان را بگیرد، دعای زیاد در ماه مبارک رمضان این قسم بلاها و گرفتاریهای ناگوار را دفع می کند. طبق روایات تصدق و صدقه دادن نیز این خاصیت را دارد. درس روز دوم این ماه مبارک مطابق بیان امیر المؤمنین امام علی (ع) دعا و استغفار زیاد است. حکمتی ۱۴۰.۰۱.۱۵ 🔰لینک کانال 👇 💙 تلگرام👇 🆔t.me/hekmati12 🧡ایتا👇 🆔eitaa.com/hekmati12 🔹سروش👇 🆔splus.ir/hekmati12
برخی از مستحبات هنگام افطار شب‌های مبارک ماه رمضان ++++ ۱. مستحبّ است پس از نماز شام، افطار کند مگر آنکه ضعف بر او چیره شده باشد، یا جمعی جهت افطار منتظر او باشند. ۲. با غذایی پاکیزه از حرام و شبهه افطار کند، و بهتر است با خرمای روزه خود را بگشاید، تا ثواب نمازش چهار صد برابر گردد. به خرما، آب، رطب شیر، حلوا، نبات، آب گرم، به هر کدام که افطار کند خوب است. ۳. در وقت افطار دعاهای ویژه آن را بخواند، از جمله بگوید: اللَّهُمَّ لَکَ صُمْتُ وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ؛ خدایا برای تو روزه گرفتم، و بر خوان تو افطار کردم، و بر تو تکیه نمودم. تا خدا ثواب هرکسی را که در این روز روزه داشته به او عطا کند. ۴.نقل شده است که امیر المؤمنین (علیه السّلام) هرگاه می‌خواست افطار کند دعای زیر را می خواند، در حین افطار این دعا خوانده شود: بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَکَ صُمْنَا وَ عَلَی رِزْقِکَ أَفْطَرْنَا فَتَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ؛ به نام خدا، خدایا برای تو روزه گرفتیم، و بر روزی تو افطار کردیم، خدایا از ما بپذیر، که تو شنوا و دانایی. ۵. در هنگام خوردن لقمه اول بگوید بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ اغْفِرْ لِی؛ به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی اش همیشگی است، ای بخشنده فراوان، مرا بیامرز. ۶. در وقت افطار سوره «قدر» را بخواند. ۷. به هنگام افطار صدقه داده، و به روزه داران افطار دهد، هرچند به قدر چند دانه خرما یا جرعه ای آب باشد. ۸. اللَّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ افْتَرَضْتَ عَلَی عِبَادِکَ فِیهِ الصِّیَامَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَام ٍ وَ اغْفِرْ لِی تِلْکَ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُهَا غَیْرُکَ یَا رَحْمَانُ یَا عَلامُ؛ خدایا پروردگار ماه رمضان، که قرآن را در آن فرو فرستادی، و روزه را در آن بر بندگانت واجب نمودی، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و زیارت خانه ات را در این سال و در هر سال نصیب من فرما، و برایم بیامرز گناهان بزرگی را که آنها را جز تو نیامرزد، ای بخشاینده، ای دارای دانش بی پایان. این برخی از اذکار و اعمالی است که در حین افطار انجام شود نیکو است. برای تفصیل مؤمنین به کتابهای مفصل مانند الاقبال و زادالمعاد مراجعه کنند. 📚 بر گرفته از مفاتیح الجنان، مرحوم شیخ عباس، با ویرایش و تصرف. حکمتی ۱۴۰۱.۰۱.۱۵ 🔰لینک کانال 👇 💙 تلگرام👇 🆔t.me/hekmati12 🧡ایتا👇 🆔eitaa.com/hekmati12 🔹سروش👇 🆔splus.ir/hekmati12
دو خوشخالی وصف ناپذیر برای صائم ++++ حَدَّثَنَا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ ، حَدَّثَنَا ضِرَارٌ وَهُوَ أَبُو سِنَانٍ ، عَنْ أَبِي صَالِحٍ ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، وأبى سعيد ، قَالَا : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم)َ : إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ : إِنَّ الصَّوْمَ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ. إِنَّ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَيْنِ: إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ ، وَإِذَا لَقِيَ اللَّهَ فَجَزَاهُ، فَرِحَ. وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ ، لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ، أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ، مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ. (مسند احمد حنبل، حدیث ۷۰۰۱) ترجمه و توضیح: از رسول الله (ص) نقل شده است که حضرت فرمود: الله (ج) فرمود روزه برای من است من خودم به روزه دار پاداش می دهم. برای روزه دار دو خوشحالی هست: ۱. زمانی که افطار می کند خوشحال می شود. ۲. زمانی که خداوند را ملاقات می کند. قسم به کسی که جان محمد (ص) در دست اوست، بوی دهان روزه دار خوشبوتر و نیکو تر از بوی مشک و عطر نزد خداوند متعال است. چند نکته: ۱. روز داری محرومیت‌های برای انسان در خوردن و آشامیدن و... ایجاد می کند، اما در برابر این محرومیتها خداوند پاداشهای فراوان اعطا می کند. علاوه بر آن پاداشها، دو فرحه ظاهری برای روزه دار وجود دارد: الف. فرحه در حین افطار؛ هنگام افطار یک حالت معنوی و خوشحالی برای روزه دار ایجاد می شود که غالبا قابل وصف برای دیگران نیست، تنها انسان مکلف روزه دار آن حالت را درک می کند، اما از بس عظیم و زیاد است به دیگران نمی تواند توصیف کند. ب. فرجه دوم، که لذت آن را احدی جز خدا نمی داند بعد از مرگ هنگام ملاقات با الله (ج) است که رسول الله (ص) از آن خبر داده است. ۲. دهان روزه دار به خاطر امساک؛ نخوردن و نیاشامیدن ممکن است بوی ایجاد کند که در ظاهر آزار دهنده باشد، اما مطابق این روایت این بو نزد خداوند متعال نیکو تر و خوشبوتر از ریح عطر است. حکمتی ۱۴۰۱.۰۱.۱۵
اجتهاد در مقابل نص یعنی چه؟ یعنی فقیه تمام نصوص را نادیده بگرید بر خلاف آن فتوا بدهد. فتوا دادن بر خلاف نصوص موجود در مورد قصر نماز و افطار روزه فتوا در مقابل نص است. ثانیا آنچه از روایات استفاده می شود موضعیت داشتن هشت فرسخ است نه غیر آن لذا این مسافت شرعی را چه پیاده یا با شتر یا با وسیله دیگر، هر فردی طی کند نمازش قصر است روزه را باید افطار کند. مطابق روایات زمان موضوعیت ندارد بلکه طی مسافت شرعی (8فرسخ) موضوعیت دارد، بنا بر این هر گاه مسافت شرعی طی شود حکم آن بار می شود. اگر مسافت شرعی موضوعیت نمی داشت باید شارع بین مسافر پیاده و مسافر اسب سوار یا شتر سوار تفکیک قائل می شد، چون مسافتی را که یک شتر سوار یا اسب سوار در یک روز طی می کند به مراتب بیشتر از مسافتی است که یک مسافر پیاده در یک روز طی می کند؛ این عدم تفکیک نشان می دهد که زمان موضوعیت و وسیله موضوعیت ندارد بلکه مسافت شرعی موضوعیت دارد. اگر در برخی روایات دلیل قصر نماز و افطار روزه در مسافرت به خاطر خستگی راه، بیان شده است از باب حکمت است. اگر علت بیان شود در نبود علت معلول نیز نیست، ولی در حکمت اینطور نیست، در حکمت حکم ممکن است حکمت حکم نباشد ولی حکم باشد. خستگی در مسافرت حکمت قصر نماز و افطار روزه است نه علت، لذا در نبود حکمت (خستگی راه) باز حکم، یعنی قصر نماز و افطار روزه، موجود است. درک علت حکم برای مکلف دشوار است به خصوص در امور عبادی که این دشواری مضاعف می شود، بله شاید در احکام اجتماعی، حقوقی که جنبه عبادی ندارد ممکن است علت حکم درک شود ولی درک علت در احکام عبادی، برای غیر معصوم، تقریبا مطلقا امکان ندارد یا خیلی دشوار است.
مخالفت با تحصیل زنان کار درست نیست این نظر قطعا مخالف آموزه های دینی و مخالف صریح آیات قرآن کریم است. قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ (سوره الزمر، آیه 9) این استفهام تقریری است یعنی می خواهد بگوید که کسانی که می دانند با کسانیی که علم ندارند برابر نیست. این اطلاق شامل تمام اقشار و تمام اصناف و تمام مردم می شود، تقیید آیه به خصوص مردان، بر خلاف ظاهر صریح آیه است. بنا به اظهار برخی محققین قرآن کریم، ماده علم بیش 500 بار در قرآن کریم با اشتقاقات مختلف آمده است، این در حالی است که ماده تدبر، تعقل، تفکر، که بدون تعلم معنای درست ندارند، نیز بارها در قرآن کریم ذکر شده است. بنابراین مخالت با تحصیل زنان با انگیزه دینی هیچ مبنائی ندارد. به خصوص ابراز چنین نظری از اهل علم بسیار قبح دارد. همه انسان ها به خصوص زنان حق دارند در پی دانش باشند به خصوص علوم دینی. حق همه است که دین را به تحقیق بیاموزند و یاد بگیرند و این غرض بدون تحصیل حاصل نمی شود. کاش در دنیای اسلام زمینه‌ای فراهم می شد که در هر خانه یک نفر تا دو نفر محصل دینی می بود، هر مقدار آگاهی دینی مردم بالا روند، به همان میزان خرافات، جهالت و نادانی از جامعه رخت بر می بندند. البته آگاهی دینی که مبتنی با خرد انسانی به دور از تحجر و بد فهمی گزاره های دینی باشد. تحجر گرایی مانع بزرگ برای پیشرفت اسلام و گرایش جوانان به اسلام است. میان تحجر و روشنفکری مرز دقیقی است که تشخیص آن کار هرکسی نیست تنها کسانی می توانند در مسیر درست بدور از تحجر و روشنفکری، به معنای عبور از نصوص دینی و مسلمات دینی، گام بردارند که سالها در حوزه و دانشگاه خون دل خورده باشند و مدتی طولانی را با تلاش مضاعف وقت صرف کرده باشند و استاده دیده باشند.
عربستان سرزمین بسیار داغ است تابستان داغ این کشور با بسیاری از کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست، در این گرمای داغ مسلمانان درصدر اسلام و نیز در طول تارریخ هم روزه شان را می گرفته اند، و هم کار مشقت بار مانند کشاورزی، دام داری و شتر داری و... را در بیابانها بی نهایت داغ شبهه جزیره انجام می دادند، اما این مسلمانان هیچ گاه برای روزه نگرفتن به قاعده عسر و حرج و نیز قاعده لاضرر متمسک نشدند تا نفی روزه داری کنند، با این حال چطور می توان برای نفی روزه در هوای گرمی مانند هوای تهران یا کابل یا اصفهان و...از قاعده عسر حرج یا قاعده نفی ضرر استمداد جست و نفی روزه کرد؟! خداوند به برخی افراد کمی عقل و درایت فقهی بدهند تا برخی جوانان ناآگاه را بیش از این گیچ نکنند!
در ماه خداوند را فراموش نکنیم! ++++ مرحوم صدوق در روایت مسند از امام صادق (ع) نقل می کند که هشام بن حکم از حکمت روزه داری از امام صادق (ع) می پرسد. حضرت در پاسخ می فرماید: روزه برای این است که غنی و فقیر مساوی شوند، زیرا در نبود روزه غنی هر وقت چیزی را بخواهد می تواند فراهم کند لذا طعم تلخ گرسنگی را نمی چشد، اما خداوند با جعل وجوب اراده کرده است که بین بندگانش تساوی بر قرار کند تا انسان غنی طعم گرسنگی را بچشد و از این طریق نیازمند را خوب درک کند و به وی طعام بدهد. حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِیَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ قَالَ حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ الْحَکَمِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَنْ عِلَّةِ الصِّیَامِ قَالَ الْعِلَّةُ فِی الصِّیَامِ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْغَنِیُّ وَ . وَ ذَلِکَ أَنَّ الْغَنِیَّ لَمْ یَکُنْ لِیَجِدَ مَسَّ الْجُوعِ فَیَرْحَمَ الْفَقِیرَ لِأَنَّ الْغَنِیَّ کُلَّمَا أَرَادَ شَیْئاً قَدَرَ عَلَیْه،ِ فَأَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ یُسَوِّیَ بَیْنَ خَلْقِهِ وَ أَنْ یُذِیقَ الْغَنِیَّ مَسَّ الْجُوعِ وَ الْأَلَمِ لِیُحْسِنَ عَلَی الضَّعِیفِ وَ یُطْعِمَ الْجَائِعَ.  📚مرحوم صدوق، فضایل الاشهر الثلاثه ( رجب ، شعبان ، رمضان )، ص۱۰۲ توضیح: ۱. این روایت از نظر سند تمام است راویان سند همه از بزرگان شیعه و توثیق شده اند. علی و ابراهیم، پدر و پسر از بزرگان شیعه اند و نیز هشام و ابن ابی عمیر از علما و فقهای جلیل القدر اند، احمد ابن زیاد نیز توثیق شده است. بنا بر این سند روایت صحیحه و در نهایت اعتبار است. ۲. گرچه در متن روایت تعبیر به علت شده است، ولی مراد حکمت روزه است. در روایت یکی از حکمت های روزه بیان شده است. ۳. تمایز اصلی حکمت و علت این است که در علت، حکم دایر مدار علت است اگر علت بود حکم هست ولی اگر علت نبود حکم نیز منتفی است. اما در حکمت، حکم دایر مدار حکمت نیست، در نبود حکمت باز حکم موجود است، گرچه غالبا هرجا حکمت باشد حکم نیز وجود دارد. درک گرسنگی ثروتمندان در ماه مبارک رمضان، علت وجوب روزه نیست بلکه حکمت آن است. ۴. ماه رمضان ماه رحمت و عبادت است همه وظیفه داریم، به خصوص اغنیا و سرمایه داران وظیفه مضاعف دارند که در ماه مبارک از انفاق به نیازمندان غفلت نکنند، نگذارند سفره های نیازمندان در این ماه رحمت خالی باشند. در کنار عبودیت و طاعت خداوند از کمک به هم نوعان غفلت نکنیم، روزه داری مان را با انفاق در راه خدا با کیفیت تر و مقبول تر در کنیم. ۱۴۰۱.۰۱.۱۶ 🔰لینک کانال 👇 💙 تلگرام👇 🆔t.me/hekmati12 🧡ایتا👇 🆔eitaa.com/hekmati12 🔹سروش👇 🆔splus.ir/hekmati12