eitaa logo
حکمتانه. #سخنان_گهر_بار / #حکمت_زندگي
2هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.6هزار ویدیو
68 فایل
✨🌸🌿🌟 به نام الله که حکمت را در اختیار ما قرار داد . ☀️✨🌟🌿🌸🌿 🌿 @hekmatkhoban 🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃🌸🍃🌸 اگر پیامبر هم باشد از مردم آسوده نیست، زیرا: 🔸اگر بسیار کار کند، می‌گویند احمق است. 🔸اگر کم کار کند، می‌گویند تنبل است. 🔸اگر بخشش کند، می‌گویند افراط می‌کند. 🔸اگر جمع گرا باشد، می‌گویند بخیل است. 🔸اگر ساکت و خاموش باشد می‌گویند لال است. 🔸اگر زبان‌آوری کند، می‌گویند ورّاج و پرگوست. 🔸اگر روزه برآرد و شب‌ها نماز بخواند می‌گویند ریاکار است. 🔸و اگر نکند میگویند کافر است و بی‌دین. 🛑لذا نباید بر حمد و ثنای مردم اعتنا کرد. ❎و جز ازخداوند نباید ازکسی ترسید. ✅پس آنچه باشید که دوست دارید... « شیخ بهائی » 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🚩. تقدیر به آن معنا نیست که مسیر از پیش تعیین شده. به همین سبب این که انسان گردن خم کند و بگوید: «چه کنم، تقدیرم این بوده»، نشانه ى است. تقدیر همه ى راه نیست، فقط تا سر دو راهی هاست. گذرگاه مشخص است، اما انتخاب گردش ها و راه های فرعی در دست مسافر است. پس نه بر زندگی ات حاکمی و نه محکوم آن... 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
✨✨✨✨✨✨✨✨ 🚩 هروقت خواستی «پارچه‌ای» بخری آن را در دست «مچاله كن» و بعد رهايش كن اگر «چروك» برنداشت «جنس خوبی» دارد. آدم‌ها نیز همينطورند !! آدمهايی كه بر اثر و مشكلات اخلاق و رفتارشان عوض می‌شود و چروك برمیدارند اينها جنس خوبی ندارند. و برای رفاقت، معاشرت، مشارکت، ازدواج و اعطای به ایشان به هیچ وجه «گزینهٔ مناسبی» نخواهند بود. 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰〰〰🌸🍃 استاد حفظه الله : سوره ،آیه 185 شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‌ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَرِيضاً أَوْ عَلى‌ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‌ ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‌ (روزه در) ماه رمضان، ماهى است كه قرآن در آن نازل شده است. (و قرآن كتابى است كه) هدايتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدايت و وسيله تشخيص حقّ از باطل است، پس هر كس از شما كه اين ماه را دريابد، بايد روزه بگيرد. و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد، روزهاى ديگرى را به همان تعداد روزه بگيرد. خداوند براى شما آسانى مى‌خواهد و براى شما دشوارى نمى‌خواهد (اين قضاى روزه) براى آن است كه شماره مقرّر روزها را تكميل كنيد و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده، به بزرگى ياد كنيد، باشد كه شكرگزار گرديد. 🍃🌸 نکته ها : ماه رمضان، بهترين ماه خدا است. آن حضرت در جمعه آخر ماه شعبان، خطبه مفصلى در ماه رمضان ايراد كرده‌اند كه در بعضى از تفاسير وكتب روايى آمده است. همچنين در صحيفه سجاديه، امام سجاد عليه السلام در وداع ماه رمضان مناجات جان سوزى دارند. اسلام دين آسان و بناى آن بر سهولت و عدم‌سخت‌گيرى است. هر كس مريض يا مسافر بود روزه نگيرد و قضاى آن را انجام دهد. اگر وضو گرفتن مشكل است، تيمّم را جايگزين مى‌كند. اگر ايستادن در نماز مشكل است، اجازه‌ى نشسته نماز خواندن را مى‌دهد. كه اين قانون به نام «قاعده لاحرج» در فقه مشهور است . در وسائل الشيعه‌ براى اخلاق روزه‌دار در ضمن روايت مفصلى مى‌خوانيم: روزه‌دار، از دروغ، گناه، مجادله، حسادت، غيبت، مخالفت با حقّ، فحش و سرزنش و خشم، طعنه و ظلم و مردم آزارى، غفلت، معاشرت با فاسدان، سخن‌چينى و حرام‌خوارى، دورى كند و نسبت به نماز، صبر و صداقت و ياد قيامت توجّه خاصّ داشته باشد. شرط حضور در اين مهمانى، فقط تحمّل گرسنگى نيست. در حديث آمده است: آن كس كه از اطاعت رهبران آسمانى، سرباز زند ويا در مسائل خانوادگى و شخصى با همسر خود بدرفتار و نامهربان باشد ويا از تأمين خواسته‌هاى مشروع او خوددارى كند و يا والدين از او ناراضى باشند، روزه او قبول نيست وشرايط اين ضيافت را به جاى نياورده است. روزه گرچه فوائد ومنافع طبّى از قبيل دفع وبرطرف شدن مواد زايد بدن در اثر گرسنگى را دارد، امّا سحرخيزى ولطافت روح واستجابت دعا در ماه رمضان چيز ديگرى است ومحروم واقعى كسى است كه از اين همه خير وبركت محروم باشد. 🍃🌸 پیام ها : 1- ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسان‌ها نيز مى‌تواند به مقدارى باشد كه قرآن در آنها نفوذ كرده باشد. «الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» 2- وجوب روزه، بعد از يقين به حلول ماه رمضان است. «فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ» 3- قضاى روزه بر مريض و مسافر واجب است. «فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ» 4- روزه‌ى قضا، مشروط به زمان خاصّى نيست. «أَيَّامٍ أُخَرَ» 5- احكام خداوند بر اساس آسانى و مطابق طاقت انسان است. «يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ» 6- عسر وحرج، واجبات را از دوش انسان برمى‌دارد. «لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ» 7- روزه‌ى قضا بايد به تعداد روزهايى باشد كه عذر داشته است. «لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ» 8- هدايت و توفيق انجام عبادات، از طرف خداست. تكبير، نشان بزرگداشت‌ خدا و عدم توجّه به خود و ديگران است. «لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‌ ما هَداكُمْ» 9- روزه، زمينه‌ساز هدايت انسان و سپاسگزارى اوست. «لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‌ ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ «اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللهُ أَکْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ الْحَمْدُلِلَّهِ عَلَی مَا هَدَانَا وَلَهُ الشُّکْرُ عَلَی مَا أَوْلانَا» 🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
امام عليه السلام : كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ در ها، چونان شتر دوساله باش، نه دارد كه سواري دهد، و نه پستاني تا او را بدوشند. 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
امام خمینی رضوان الله تعالی علیه : «مجموعه اسلامی در مسائل هنگامی که در کل پیکره اسلام بصورت یک مکتب ملاحظه شود و همه جانبه پیاده شود بهترین شکل ممکن خواهد بود هم مشکل فقر را از میان می برد و هم از فاسد شدن یک عده بوسیله تصاحب ثروت جلوگیری می کند.» «ص. ن_ج 4_ ص 176 _ 18/10/1357» «این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه های سازنده و در برگیرنده منافع محرومین و پابرهنه ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت بدر آورند.» 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
5cd0fbe6afd43015169b7400_6415026218367296683.mp3
1.29M
💠 روز دوم ماه 1440 🔹 الهی 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰〰🌸🍃 استاد حفظه الله : سوره ، آیه 19 «وَ فی اَمْوالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ » و در اموالشان،برای سائل و محروم حقی بود. 🍃🌸 نکته ها :  امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند: مراد از محروم در آیه،کسی است که مشکل عقلی ندارد ولی رزق او توسعه نیافته است. «لیس بعقله بأس و لم یبسط له فی الرزق»  گویا این حدیث،پاسخ کسانی است که گمان می کنند رزق وسیع آنان به خاطر علم و تدبیر و زرنگی و تخصص و عقلشان است،لذا امام فرمود:افراد عاقلی هستند که علی رغم تلاش و کوشش،باز هم چرخ زندگی آنان نمی چرخد. 🍃🌸 پیام ها : 1. لازمه ی تقوا ، احسان و نیکوکاری که در آ یات قبل ذکر شده است. اَلْمُتَّقِینَ ... مُحْسِنِینَ 2. پاداش الهی،با عملکرد انسان همگون است. پاداش نیکی به دیگران در امروز سبب دریافت نیکی در فرداست. 3. نیکوکاری باید سیره دائمی انسان باشد. کانُوا ... 4. گروهی از مردم،محروم اند امّا سؤال نمی کنند،باید به آنان نیز توجّه شود. «لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ» 5. کمکی که به سائل و محروم می کنید،حق خودشان را می دهید،زیرا خداوند در اموال مردم حقی برای آنان قرار داده است،پس بر آنان منّت نگذارید. «حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ» 6. نباید منتظر ماند تا محرومان سؤال خود را مطرح کنند و بعد ما اقدام کنیم، باید آبرو و حرمت افراد حفظ شود. وَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ ... اَلْمَحْرُومِ 7. لازمه ی تقوا،فقر و ناداری نیست و می توان متّقی ثروتمند بود. زیرا قرآن می فرماید: در آنان،حقّی برای محرومان است. پس آنان باید به قدری درآمد و ثروت داشته باشند که علاوه بر تأمین نیازهای زندگی خود،به دیگران نیز کمک کنند. اَلْمُتَّقِینَ ... فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ 🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰🌸🍃 استاد حفظه الله سوره ، آیه 60 إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَالْمَسَکِینَ وَالْعَمِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى الرِّقَابِ وَالْغَرِمِینَ وَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ همانا (زکات)، براى نیازمندان و درمانده گان و کارگزارانِ زکات و جلب دلها و آزادى بردگان و اداى بدهى بدهکاران و (هزینه جهاد) در راه خدا و تأمین در راه مانده است، این دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حکیم است 🍃🌸 نکته ها : تقسیم زکات در موارد هشت گانه، لازم نیست یکسان باشد؛ بلکه زیر نظر حاکم اسلامى و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم مى شود.  زکات، عامل تعدیل ثروت است.  زکات، تشکّر عملى از داده هاى الهى است.  زکات، فاصله طبقاتى را کاسته، کینه میان فقرا و ثروتمندان را مى زداید.  زکات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبى و وابستگى مادّى مى کاهد.  زکات، پشتوانه تأمین اجتماعى محرومان است. به فقیر مى گوید: نگران نباش، به ورشکسته مى گوید: تلاش مجدّد کن، به مسافر مى گوید: از ماندن در راه نترس، به کارمند مى گوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده آزادى مى دهد، بازار خدمات الهى را رونق مى بخشد و دل هاى دیگران را به اسلام جذب مى کند.  غفلت از یاد خدا، بهره کشى از مردم، سنگدلى، طغیان و عیّاشى، ثمره تکاثر و ثروت اندوزى است و زکات، داروى این بیمارى است.  زکات، علاوه بر محرومیت زدایى، گرایش به اسلام را مى افزاید و یا لااقل موجب ترک همکارى افراد با دشمنان اسلام مى گردد. چنانکه در روایات آمده است که گاهى افرادى که ایمان ضعیفى دارند، با کمک هاى مالى و نزدیک شدن به اسلام، ایمانشان استوار مى شود.  زکات که نمودارى از نظام اسلامى است زمینه ساز عدالت اجتماعى، فقرزدایى، تأمین کارمندان، محبوبیت بین المللى، آزادى بردگان و افراد در بند، به حرکت درآوردن نیروها، حفظ آیین و کیان مسلمانان و گسترش خدمات عمومى است.  🍃🌸 پیام ها : ۱- زکات، نشانه صداقت در اظهار ایمان است. «انّما الصدقات»  ۲- تقسیم زکات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عیبجویى منافقان، فرمود: «انّما الصدقات للفقراء و...»  ۳- مصرف زکات در غیر موارد هشت گانه این آیه، جایز نیست. «انّما الصدقات»  ۴- یکى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بیمه و تأمین زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء»  ۵ - همه دارایى هاى انسان از خودش نیست، دیگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...»  ۶- پرداخت کنندگان زکات، نباید بر فقیران منّت بگذارند، چون سهم زکات، ملک خودشان است. «للفقراء»  ۷- فقرزدایى باید در رأس برنامه هاى نظام اسلامى باشد. «فریضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد دیگر.  ۸ - تأمین زندگى کسانى که به دنبال اقامه احکام و فرائض دینى هستند، لازم است. «والعالمین علیها»  ۹- هر کارى بها و ارزشى دارد، خواه کارگر و کنندهى آن نیازمند باشد، یا غنى. «العاملین علیها»  ۱۰- همچنان که قاضى باید تأمین شود تا به فکر رشوه نیفتد، دست اندرکاران زکات هم باید تأمین شوند تا به فکر رشوه و اختلاس نیفتند. «العاملین علیها»  ۱۱- براى جمع آورى زکات، باید کسانى از سوى حکومت اسلامى مأمور شوند. «العاملین علیها»  ۱۲- مسائل مادى و معنوى، به هم آمیخته است. «والمؤلفة قلوبهم»  ۱۳- اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو و لاف زن، با حلّ مشکلات اقتصادى جامعه ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مکتب خود را توسعه مى دهد. «المؤلفة قلوبهم»  ۱۴- از وظایف دولت اسلامى آن است که مال را وسیله جذب دل ها قرار دهد. «والمؤلفة قلوبهم»  ۱۵- اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب»  ۱۶- مخارج تشکیلات زکات، بر دولت تحمیل نمى شود، بلکه خودکفاست. «العاملین علیها»  ۱۷- حکومت اسلامى، مسئول گرفتن زکات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقیماً نزد اغنیا نروند و احساس حقارت نکنند. «العاملین علیها»  ۱۸- بودجه جهاد و دفاع از سرزمین اسلامى از زکات و به دوش مردم است. «فى سبیل اللَّه»  ۱۹- مال، باید وسیله قرب به خدا باشد. «فى سبیل اللَّه»  ۲۰- اسلام با تأمین بودجه براى واماندگان در سفر، به مسأله سفر، تجارت و سیاحت بها داده است. «ابن السبیل»  ۲۱- قانون زکات، قانونى حساب شده و حکیمانه است. «انمّا الزکاة... فریضةً... علیم حکیم»  ۲۲- اسلام، تنها دین عبادت نیست، قوانین اقتصادى هم دارد. «فریضةً»  در اسلام، مسائلى همچون هدیه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب است . 🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰〰🌸🍃 استاد حفظه الله : سوره ، آیه 21 لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُواْ اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً همانا برای شما در (سیره ی) رسول خدا الگو و سرمشقی نیکوست، (البتّه) برای کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد می کنند. 🍃🌸 نکته ها : «اُسوة» در مورد تأسّی و پیروی کردن از دیگران در کارهای خوب به کار می رود. در قرآن دوبار این کلمه درباره ی دو پیامبر عظیم الشّأن آمده است: یکی درباره حضرت ابراهیم علیه السلام و دیگری درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله. جالب آن که اُسوه بودن حضرت ابراهیم در از شرک و مشرکان است و اسوه بودن پیامبر اسلام در آیات مربوط به ایستادگی در برابر دشمن مطرح شده است. نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوی فرماندهان است: هدایت لشکر، امید دادن، خندق کندن، شعار حماسی دادن، به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن. حضرت علی علیه السلام فرمود: در هنگامه ی نبرد، خود را در پناه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله قرار می دادیم و آن حضرت از همه ی ما به دشمن نزدیک تر بود. «اتّقینا برسول اللّه صلی الله علیه وآله فلم یکن منّا اقرب الی العدوّ منه»**نهج البلاغه، حکمت 260.*** این آیه در میان آیات جنگ احزاب است؛ امّا الگو بودن پیامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد و پیامبر در همه ی زمینه ها، بهترین الگو برای مؤمنان است.  🍃🌸 پیام ها : 1- در الگو بودن پیامبر شک نکنید. «لقد» 2- الگو بودن پیامبر، دائمی است. «کان» 3- گفتار، رفتار و سکوت معنادار پیامبر حجّت است. «لکم فی رسول اللّه اسوة حسنة» 4- معرّفی الگو، یکی از شیوه های تربیت است. «لکم - اسوة» 5 - باید الگوی خوب معرّفی کنیم، تا مردم به سراغ الگوهای بَدَلی نروند. «رسول اللّه اسوة» 6- بهترین شیوه ی تبلیغ، دعوت عملی است. «اُسوة» 7- کسانی می توانند پیامبر اکرم را الگو قرار دهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. «لمن کان یرجوا اللّه ...» 8 - الگوها هر چه عزیز باشند؛ امّا نباید انسان خدا را فراموش کند. «رسول اللّه اُسوة - ذکر اللّه کثیرا» 🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🔻 امام حسن(علیه‌السلام) شجاع‌ترین چهره تاریخ اسلام است رهبرانقلاب: 🔹من معتقدم امام حسن مجتبى شجاع‌ترین چهره‌ى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاع‌تر است، از برادرش حسین هم شجاع‌تر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟ 🔸 بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجهه‌ى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند. 🔹 آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه میگذارد، خون خود را می‌ریزد، براى ابقای فکر و ایده‌اى که به آن احترام میگذارد؛ این شهید است. 🔺 امام حسن اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانه‌ى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند. 📖 منبع: کتاب دو امام مجاهد، صص۴۲-۴۴ 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
5cd0fbe6afd43015169b7400_-6819700568877648665.mp3
898.3K
🎵درسی که صلح امام حسن(ع) به ما یاد داد .. 🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇 🌸🍃 ✨🍃 🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘