امام خمینی رضوان الله تعالی علیه :
«مجموعه #قواعد اسلامی در مسائل #اقتصادی هنگامی که در کل پیکره اسلام بصورت یک مکتب #منسجم ملاحظه شود و همه جانبه پیاده شود بهترین شکل ممکن خواهد بود هم مشکل فقر را از میان می برد و هم از فاسد شدن یک عده بوسیله تصاحب ثروت جلوگیری می کند.»
«ص. ن_ج 4_ ص 176 _ 18/10/1357»
«این به عهده علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام، طرحها و برنامه های سازنده و در برگیرنده منافع محرومین و پابرهنه ها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگنا و فقر معیشت بدر آورند.»
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
5cd0fbe6afd43015169b7400_6415026218367296683.mp3
1.29M
💠 روز دوم ماه #شوال 1440
🔹 #رضای الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰〰🌸🍃
استاد #قرائتی حفظه الله :
سوره #ذاریات ، آیه 19
«وَ فی اَمْوالِهِم حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ »
و در اموالشان،برای سائل و محروم حقی بود.
🍃🌸 نکته ها :
امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند: مراد از محروم در آیه،کسی است که مشکل عقلی ندارد ولی رزق او توسعه نیافته است. «لیس بعقله بأس و لم یبسط له فی الرزق»
گویا این حدیث،پاسخ کسانی است که گمان می کنند رزق وسیع آنان به خاطر علم و تدبیر و زرنگی و تخصص و عقلشان است،لذا امام فرمود:افراد عاقلی هستند که علی رغم تلاش و کوشش،باز هم چرخ زندگی آنان نمی چرخد.
🍃🌸 پیام ها :
1. لازمه ی تقوا ، احسان و نیکوکاری که در آ یات قبل ذکر شده است. اَلْمُتَّقِینَ ... مُحْسِنِینَ
2. پاداش الهی،با عملکرد انسان همگون است. پاداش نیکی به دیگران در امروز سبب دریافت نیکی در فرداست.
3. نیکوکاری باید سیره دائمی انسان باشد. کانُوا ...
4. گروهی از مردم،محروم اند امّا سؤال نمی کنند،باید به آنان نیز توجّه شود.
«لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ»
5. کمکی که به سائل و محروم می کنید،حق خودشان را می دهید،زیرا خداوند در اموال مردم حقی برای آنان قرار داده است،پس بر آنان منّت نگذارید.
«حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ»
6. نباید منتظر ماند تا محرومان سؤال خود را مطرح کنند و بعد ما اقدام کنیم، باید آبرو و حرمت افراد حفظ شود. وَ فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ ... اَلْمَحْرُومِ
7. لازمه ی تقوا،فقر و ناداری نیست و می توان متّقی ثروتمند بود. زیرا قرآن می فرماید: در #اموال آنان،حقّی برای محرومان است. پس آنان باید به قدری درآمد و ثروت داشته باشند که علاوه بر تأمین نیازهای زندگی خود،به دیگران نیز کمک کنند. اَلْمُتَّقِینَ ... فِی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ
🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰🌸🍃
استاد #قرائتی حفظه الله
سوره #توبه ، آیه 60
إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَالْمَسَکِینَ وَالْعَمِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِى الرِّقَابِ وَالْغَرِمِینَ وَ فِى سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ
همانا #صدقات (زکات)، براى نیازمندان و درمانده گان و کارگزارانِ زکات و جلب دلها و آزادى بردگان و اداى بدهى بدهکاران و (هزینه جهاد) در راه خدا و تأمین در راه مانده است، این دستور، فرمانى است از جانب خدا و خداوند، دانا و حکیم است
🍃🌸 نکته ها :
تقسیم زکات در موارد هشت گانه، لازم نیست یکسان باشد؛ بلکه زیر نظر حاکم اسلامى و به مقدار نیاز و ضرورت تقسیم مى شود.
زکات، عامل تعدیل ثروت است.
زکات، تشکّر عملى از داده هاى الهى است.
زکات، فاصله طبقاتى را کاسته، کینه میان فقرا و ثروتمندان را مى زداید.
زکات، روح سخاوت و رحمت را در انسان زنده ساخته، از دنیا طلبى و وابستگى مادّى مى کاهد.
زکات، پشتوانه تأمین اجتماعى محرومان است. به فقیر مى گوید: نگران نباش، به ورشکسته مى گوید: تلاش مجدّد کن، به مسافر مى گوید: از ماندن در راه نترس، به کارمند مى گوید: سهم تو محفوظ است، به بردگان وعده آزادى مى دهد، بازار خدمات الهى را رونق مى بخشد و دل هاى دیگران را به اسلام جذب مى کند.
غفلت از یاد خدا، بهره کشى از مردم، سنگدلى، طغیان و عیّاشى، ثمره تکاثر و ثروت اندوزى است و زکات، داروى این بیمارى است.
زکات، علاوه بر محرومیت زدایى، گرایش به اسلام را مى افزاید و یا لااقل موجب ترک همکارى افراد با دشمنان اسلام مى گردد. چنانکه در روایات آمده است که گاهى افرادى که ایمان ضعیفى دارند، با کمک هاى مالى و نزدیک شدن به اسلام، ایمانشان استوار مى شود.
زکات که نمودارى از نظام اسلامى است زمینه ساز عدالت اجتماعى، فقرزدایى، تأمین کارمندان، محبوبیت بین المللى، آزادى بردگان و افراد در بند، به حرکت درآوردن نیروها، حفظ آیین و کیان مسلمانان و گسترش خدمات عمومى است.
🍃🌸 پیام ها :
۱- زکات، نشانه صداقت در اظهار ایمان است. «انّما الصدقات»
۲- تقسیم زکات براساس وحى است، نه توقّعات. در مقابل عیبجویى منافقان، فرمود: «انّما الصدقات للفقراء و...»
۳- مصرف زکات در غیر موارد هشت گانه این آیه، جایز نیست. «انّما الصدقات»
۴- یکى از اصول عدالت اجتماعى اسلامى، بیمه و تأمین زندگى محرومان است.«انّما الصدقات للفقراء»
۵ - همه دارایى هاى انسان از خودش نیست، دیگران هم در آن سهم دارند. «للفقراء و ...»
۶- پرداخت کنندگان زکات، نباید بر فقیران منّت بگذارند، چون سهم زکات، ملک خودشان است. «للفقراء»
۷- فقرزدایى باید در رأس برنامه هاى نظام اسلامى باشد. «فریضة من اللَّه» ابتدا «للفقراء» مطرح شد و سپس موارد دیگر.
۸ - تأمین زندگى کسانى که به دنبال اقامه احکام و فرائض دینى هستند، لازم است. «والعالمین علیها»
۹- هر کارى بها و ارزشى دارد، خواه کارگر و کنندهى آن نیازمند باشد، یا غنى. «العاملین علیها»
۱۰- همچنان که قاضى باید تأمین شود تا به فکر رشوه نیفتد، دست اندرکاران زکات هم باید تأمین شوند تا به فکر رشوه و اختلاس نیفتند. «العاملین علیها»
۱۱- براى جمع آورى زکات، باید کسانى از سوى حکومت اسلامى مأمور شوند. «العاملین علیها»
۱۲- مسائل مادى و معنوى، به هم آمیخته است. «والمؤلفة قلوبهم»
۱۳- اسلام، برخلاف استعمارگران دروغگو و لاف زن، با حلّ مشکلات اقتصادى جامعه ها و به قصد قربت، همراه با برهان و ارشاد، مکتب خود را توسعه مى دهد. «المؤلفة قلوبهم»
۱۴- از وظایف دولت اسلامى آن است که مال را وسیله جذب دل ها قرار دهد. «والمؤلفة قلوبهم»
۱۵- اسلام براى آزادى بردگان، بودجه قرار داده است. «وفى الرقاب»
۱۶- مخارج تشکیلات زکات، بر دولت تحمیل نمى شود، بلکه خودکفاست. «العاملین علیها»
۱۷- حکومت اسلامى، مسئول گرفتن زکات و پرداختِ بجاى آن است، تا فقرا، خود مستقیماً نزد اغنیا نروند و احساس حقارت نکنند. «العاملین علیها»
۱۸- بودجه جهاد و دفاع از سرزمین اسلامى از زکات و به دوش مردم است. «فى سبیل اللَّه»
۱۹- مال، باید وسیله قرب به خدا باشد. «فى سبیل اللَّه»
۲۰- اسلام با تأمین بودجه براى واماندگان در سفر، به مسأله سفر، تجارت و سیاحت بها داده است. «ابن السبیل»
۲۱- قانون زکات، قانونى حساب شده و حکیمانه است. «انمّا الزکاة... فریضةً... علیم حکیم»
۲۲- اسلام، تنها دین عبادت نیست، قوانین اقتصادى هم دارد. «فریضةً»
در اسلام، مسائلى همچون هدیه، سوغات و اطعام، به عنوان اهرمى جهت جذب قلوب است .
🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰〰🌸🍃
استاد #قرائتی حفظه الله :
سوره #احزاب ، آیه 21
لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُواْ اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیراً
همانا برای شما در (سیره ی) رسول خدا الگو و سرمشقی نیکوست، (البتّه) برای کسانی که به خدا و روز قیامت امید دارند و خدا را بسیار یاد می کنند.
🍃🌸 نکته ها :
«اُسوة» در مورد تأسّی و پیروی کردن از دیگران در کارهای خوب به کار می رود. در قرآن دوبار این کلمه درباره ی دو پیامبر عظیم الشّأن آمده است: یکی درباره حضرت ابراهیم علیه السلام و دیگری درباره پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله. جالب آن که اُسوه بودن حضرت ابراهیم در #برائت از شرک و مشرکان است و اسوه بودن پیامبر اسلام در آیات مربوط به ایستادگی در برابر دشمن مطرح شده است.
نقش پیامبر در جنگ احزاب، الگوی فرماندهان است: هدایت لشکر، امید دادن، خندق کندن، شعار حماسی دادن، به دشمن نزدیک بودن و استقامت نمودن. حضرت علی علیه السلام فرمود: در هنگامه ی نبرد، خود را در پناه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله قرار می دادیم و آن حضرت از همه ی ما به دشمن نزدیک تر بود. «اتّقینا برسول اللّه صلی الله علیه وآله فلم یکن منّا اقرب الی العدوّ منه»**نهج البلاغه، حکمت 260.***
این آیه در میان آیات جنگ احزاب است؛ امّا الگو بودن پیامبر، اختصاص به مورد جنگ ندارد و پیامبر در همه ی زمینه ها، بهترین الگو برای مؤمنان است.
🍃🌸 پیام ها :
1- در الگو بودن پیامبر شک نکنید. «لقد»
2- الگو بودن پیامبر، دائمی است. «کان»
3- گفتار، رفتار و سکوت معنادار پیامبر حجّت است. «لکم فی رسول اللّه اسوة حسنة»
4- معرّفی الگو، یکی از شیوه های تربیت است. «لکم - اسوة»
5 - باید الگوی خوب معرّفی کنیم، تا مردم به سراغ الگوهای بَدَلی نروند. «رسول اللّه اسوة»
6- بهترین شیوه ی تبلیغ، دعوت عملی است. «اُسوة»
7- کسانی می توانند پیامبر اکرم را الگو قرار دهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد. «لمن کان یرجوا اللّه ...»
8 - الگوها هر چه عزیز باشند؛ امّا نباید انسان خدا را فراموش کند. «رسول اللّه اُسوة - ذکر اللّه کثیرا»
🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🔻 امام حسن(علیهالسلام) شجاعترین چهره تاریخ اسلام است
رهبرانقلاب:
🔹من معتقدم امام حسن مجتبى شجاعترین چهرهى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاعتر است، از برادرش حسین هم شجاعتر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟
🔸 بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجههى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند.
🔹 آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه میگذارد، خون خود را میریزد، براى ابقای فکر و ایدهاى که به آن احترام میگذارد؛ این شهید است.
🔺 امام حسن اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانهى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند.
📖 منبع: کتاب دو امام مجاهد، صص۴۲-۴۴
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
5cd0fbe6afd43015169b7400_-6819700568877648665.mp3
898.3K
🎵درسی که صلح امام حسن(ع) به ما یاد داد ..
#کلیپ_صوتی
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
فرازی از وصیت نامه
شهید سید عباس جولایی
....برادرانم! به ریسمان الهی اعتصام کنید و آن را رها نسازید، هرچه به کلاس بالاتری از ایمان برویم درسهایمان مشکل می شود و درس امتحانات مشکل تر و شیطان هم تلاشش بیشتر می شود. مبادا پس از چند صباحی تحمل درد و رنج و زحمت در راه خدای بزرگ به دره نیستی سقوط کنیم، قرآن زیاد بخوانید و سعی کنید زمانیکه خداوند با شما صحبت می کند ترجمه تحت اللفظی آن را بدانید. تقوا تقوا اساس کار است اگر تقوا نباشد اکثر عبادات به خاطر غیر خدا می شود، نماز را طوری بخوانید که بدانید با خدا چه می گویید مبادا عباداتمان بندی باشد که ما را از راه سعادت بازدار بدین واسطه که فکر کنیم خیلی آدم خوبی هستیم عبادات ما باید پله ای برای صعود ما به درجات و کلاسهای بالاتر باشد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
امام خامنه ای حفظه الله تعالی :
از جملهی جاهایی که تقوا باید خودش را نشان بدهد اینجا است؛ یکی مسئلهی رعایت بیتالمال است، یکی مسئلهی خویشتنداری در برابر طغیان نفْس است؛ مالاندوزی، مشکلات اخلاقی، میل به زندگی تجمّلاتی و اشرافیّت؛ اینها چیزهایی است که ما مسئولین جمهوری اسلامی باید خیلی مراقب باشیم. وَ سَکَنتُم فی مَساکِنِ الَّذینَ ظَلَموِّا؛ خب، اینکه ما در همان ساختمانی که آن طاغوت حکمرانی میکرد حکمرانی کنیم، مثل او هم عمل بکنیم که نشد، [در این صورت] ما با او فرقی نداریم. روشمان بایستی با روش بندگان شیطان و اَتباع شیطان متفاوت باشد.
کسانی که مسئولیّتی دارند در نظام جمهوری اسلامی، یکی از چیزهایی که باید واقعاً به آن اهتمام داشته باشند و لازمهی تقوا است، این است که دنبال زندگی تجمّلاتی و تشریفاتی و مانند اینها نروند. زندگی معمولی داشته باشند، اسراف و مانند اینها نداشته باشند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
آیت الله العظمی بهجت قدس سره :
در پاسخ به سوال یکی از شاگردان جهت رفع مشکلات مادی و جلب رزق و روزی در پایان درس میفرمایند، اینکه به قدری این ختم مهم هست که میتوان آنرا بدون شرایط ذکر شده نیز به نیت «رجاءمطلوبیت» به جای آورد؛ شرایطی مثل شروع از روز دوشنبه اول ماه، یا اینکه در چهارده روز باشد، یا سایر مطالب، بلکه میتوان بدون لحاظ هیچ یک از این ضوابط این ختم را به جای آورد، به طور مثال حتی میتوان در یک روز با تلاوت مجموع سورهها (١٠۵ بار) و خواندن دعاهای آن بجا آورده شود و تمام گردد.
🔻ختم چهارده روزه سوره واقعه
به کانال آیت بهجت مراجعه شود.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
حدیث روز :
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله :
أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب؛
مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم.
بحار الأنوار : ج۴۳ ، ص۱۳۱
🍃🍃🍃
مثل خدیجه دیگر هرگز نیست برای ما
وقتی که مـردم تکذیب می کردند مـرا
تصدیق نمـود و با ثروتـش یـاری کـرد
پس خدا داد به او اجـر رنـج و زحمتها
إِنَّ أَصْحـابَ الْجَنَّـةِ الْيـَوْمَ فـِي شُغـُلٍ
در بهشـت قصـری زمـردیــن ، زیبــا
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
اَللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وال مُحَمَّدٍ
وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰〰🌸🍃
استاد #قرائتی حفظه الله تعالی :
سوره #یس
إِنَّ أَصْحابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ «55»
بى شك اهل بهشت در آن روز به خوشى مشغولند.
هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ «56»
آنان و همسرانشان در زير سايهها بر #تختهاى زينتى تكيه مىزنند.
لَهُمْ فِيها فاكِهَةٌ وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ «57» سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ «58»
در آن جا (هر گونه) ميوه براى آنان مهيّا است و هر آن چه بخواهند برايشان موجود است. سلام، سخن پروردگار مهربان به آنان است.
🍃🌸 نکته ها :
«شُغُلٍ» به معناى امرى است كه انسان را به خود مشغول كند. «فاكِهُونَ» از «فكاهة» به معناى سخن مسرّتآميز است.
«ارائك» جمع «اريكة» به معناى تخت مزيّن در حجله عروس است.
در بهشت از هر سو سلام است؛
خداوند به آنان سلام مىكند: «سَلامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِيمٍ»
فرشتگان سلام مىكنند: «وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ سَلامٌ عَلَيْكُمْ»
اهل بهشت نيز به يكديگر سلام مىكنند.
«وَتَحِیَّتُهُمْ فیها سَلامٌ »
🍃🌸 پیام ها :
1- در بهشت، بيكار نيست. «فِي شُغُلٍ» ( «شُغُلٍ» كه با تنوين و به اصطلاح نكره آمده به معناى مشغلهاى است كه كنه و عمق آن ناشناخته و وصفناپذير است.)
2- در بهشت، غم و اندوه نيست. «فاكِهُونَ»
3- در بهشت، زندگى بدون مرگ، سلامتى بى مرض، جوانى بى پيرى، عزّت بىذلّت، نعمت بى محنت، بقا بىفنا، خشنودى بى خشم و انس بى وحشت است. «فِي شُغُلٍ فاكِهُونَ»
4- در بهشت، تنهايى نيست. «هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ»
5- مسكن بهشتى آرامش بخش است. «فِي ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ»
6- نشستن بر تخت و صندلى، به نشستن روى زمين برترى دارد. «عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ»
7- در بهشت بهترين تغذيه است. «لَهُمْ فِيها فاكِهَةٌ» (فاكهة به صورت نكره آمده تا علامت آن باشد كه با ميوههاى آن چنانى پذيرايى مىشوند)
8- در بهشت محدوديّت نيست. «وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ» ( «يَدَّعُونَ» به معناى آن است كه هر چه مىخواهى بخواه و تمنّا كن.)
9- معاد جسمانى است. (كلمات ميوه و همسر و تخت نشانهى آن است كه در قيامت با همين جسم زندگى خواهيم كرد).
10- در بهشت رضا و سلامى با عظمت از خدا دريافت مىشود. سَلامٌ قَوْلًا ...
11- دريافت سلام الهى، آرزو و خواسته بهشتيان است. وَ لَهُمْ ما يَدَّعُونَ سَلامٌ ...
تفسير نور(10جلدى)، ج7، ص: 550
🍃🌸〰〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
#نكات_قراني
آيه ١٧٣ سوره مباركه آل عمران
الذين قال لهم الناس ان الناس قد جمعا لكم.....
آن مومناني كه چون مردم #منافق به آنها گفتند : لشگري بسيار بر عليه شما مومنان فراهم شده (ابوسفيان)
از آنان در انديشه #برحذر باشيد
اين تبليغات بر ايمانشان بيفزود و گفتند: تنها خدا ما را كفايت كند و او نيكو وكيل و كارسازي است.
تفسير آيه :
١- ابوسفيان به گروهي پول داد كه تبليغات و جوسازي كنند و قدرت و شوكت او را به رخ مومنين بكشند تا روحيه مومنين را تضعيف كنند (چون تازه جنگ بدر تمام شده بود و مردم خسته بودند)
اما دسته ايي از مومنين نه تنها نگران نشدند بلكه ترديدي كه در جنگ احد داشتند تبديل به يقين شد و پيوست بيشتري به پيامبر پيدا كردند و گفتند اعتقادات حقه ما با قدرت بيشتري جلوه گر شده است و آنرا اعلام مي كنيم .
٢-چون دو عامل به ميدان آمد
افزايش ايمان
اظهار اعتقادات
لذا كمترين آسيبي نديدند و دشمن مجبور به بازگشت شد و سود مادي فراواني هم نصيب مومنين شد
(هم از جهت مادي سود كردند و هم به رضوان حق دست يافتند و هم آسيبي نديدند و هم به نعمت تبعيت از پيامبر دست يافتند)
٣- اگر انسان محسن و خدابين باشد تهديدهاي دشمن در او كوچكترين اثرسوئي ندارد بلكه تهديدها تبديل به فرصت ميشود
٤- دشمن در طول تاريخ از رسانه هاي مختلف جهت تضعيف مومنين استفاده نموده است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٢/١٤
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
5cd0fbe6afd43015169b7400_-4100725793057248184.mp3
6.49M
🎙 بشنوید | مثل زنبور عسل
🔺️ پادکستی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره وضعیت دیروز و امروز حوزههای علمیه کشور. ۹۸/۲/۱۸
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
5cd0fbe6afd43015169b7400_4076999548544288709.mp3
1.87M
🔒بارز ترین جلوه #شخصیتی حضرت #زهرا س در #ولایتمداری چیست ؟
🔓 پاسخ توسط استاد : محمد انتصاری
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘