〰〰〰〰🌼🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره نساء
يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَ لا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَ هُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ ما لا يَرْضى مِنَ الْقَوْلِ وَ كانَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطاً «108»
(آنان خيانت خود را) از مردم پنهان مىكنند، ولى نمىتوانند از خداوند پنهان دارند، در حالى كه او آنگاه كه شبانه، سخنان غير خداپسندانه مىگويند (و توطئههاى پنهانى مىكنند) با آنان است وخداوند همواره به آنچه انجام مىدهند، احاطه دارد.
🍃🌼 پیام ها :
1- بهرهگيرى از جلسات مخفى شبانه براى توطئه، از شيوههاى كار منافقان خائن است. «يَسْتَخْفُونَ، يُبَيِّتُونَ»
2- مهمترين عامل تقوا، ايمان به حضور و آگاهى خداوند و احاطهى او به همهى گفتهها و كارهاست. «هُوَ مَعَهُمْ، مُحِيطاً»
3- خداوند از نزديك، ناظر بر اعمال ماست. «هُوَ مَعَهُمْ»
4- گفتار نيز، جزء اعمال است. با اين كه آيه دربارهى گفتارهاى ناپسند سخن مىگويد، ولى تعبير «بِما يَعْمَلُونَ» مىكند
🍃🌼〰〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
امام علی عليه السلام :
بِكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ وَ بِالنَّصَفَةِ يَكْثُرُ الْمُوَاصِلُونَ وَ بِالْإِفْضَالِ تَعْظُمُ الْأَقْدَارُ وَ بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ وَ بِاحْتِمَالِ الْمُؤَنِ يَجِبُ السُّؤْدُدُ وَ بِالسِّيرَةِ الْعَادِلَةِ يُقْهَرُ الْمُنَاوِئُ وَ بِالْحِلْمِ عَنِ السَّفِيهِ تَكْثُرُ الْأَنْصَارُ عَلَيْهِ
با سكوت بسيار ، شكوه انسان بيشتر شود ، و باانصاف بودن ، دوستان را فراوان كند ، و با بخشش، قدر و منزلت انسان بالا رود، و با فروتني ، نعمت كامل شود ، و با پرداخت هزينه ها ، بزرگي و سروري ثابت گردد، و روش عادلانه، مخالفان را درهم شكند، و با شكيبايي برابر بي خرد ، ياران انسان زياد گردند.
نهج البلاغه ، حکمت۲۲۴
🍃🌼🍃
سکوت باشکـوه کند انسـان را
انصـاف زیـاد کند دوستـان را
منزلت بـا بخشش زیــاد شود
فروتنـی زیاد می کنـد نعمت را
با سخاوت سـروری می کند فرد
رفتار عادلانه از بین برد دشمن را
شکیبایی در مقابل بـی خردان
هر روز زیادتر می کند یـاران را
همه ی اینها درست است امـّا
فَلِلَّـــهِ الْعــــِزَّةُ جَمِیــــــعاً
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
☘✨☘✨☘
مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَالَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَ مَکْرُ أُوْلَئِکَ هُوَ یَبُورُ
هر کس خواهان عزّت است، پس عزّت، همه از آن اوست (و به هر که بخواهد مى دهد.) تنها سخن (و عقیده پاک به سوى او بالا مى رود، و کار شایسته آن را بالا مى برد، و کسانى که براى انجام بدىها نقشه مى کشند، برایشان عذاب سختى است و نیرنگ آنان است که تباه مى شود.
🍃🌼نکته ها :
«الکلم الطیّب» همان شهادت به توحید و رسالت و ولایت است که در روایات مصادیق آن، اذکارى چون «لا اله الاّ اللّه و سبحان اللّه و...» مطرح شده است.
«یبور» از «بوار» و «بائر» به معناى کسادى زیاد و هلاکت است.
براى این آیه شریفه معانى دیگرى نیز قابل بیان است:
۱- کلام نیکو به سوى خدا بالا مىرود، ولى عمل صالح به آن رفعت و درجه مى بخشد.
۲- سخن نیکو هم خودش بالا مىرود و هم کارهاى خوب را بالا مىکشد.
کفّار، یا عزّت را در دلبستگى به اشیاى مادّى مى جویند، «و اتّخذوا من دون اللّه آلهة لیکونوا لهم عزّا»
و یا آن را از وابستگى به این و آن طلب مىکنند. «أیبتغون عندهم العزّة»
و حال آنکه عزّت تنها نزد خداوند است. «فللّه العزّة جمیعاً»
🍃🌼 پیام ها :
۱- عزّت واقعى، نزد خداست، نه پیش مردم. «فللّه العزّة جمیعا»
۲- عزّت واقعى، در سایهى ایمان و عمل صالح است. «فللّه العزّة جمیعا... الکلم الطیّب و العمل الصالح»
۳- میان عقیده با عمل رابطه تنگاتنگ است و در یکدیگر اثر مىگذارند. «العمل الصالح یرفعه»
۴- راه مؤمنان که عزّت را از طریق ایمان و عمل صالح مى جویند، راه رشد و تکامل است. «یصعد - یرفع» و راه دیگران که عزّت را از طریق فریب و نیرنگ مى خواهند محو و هلاکت است. «یبور»
۵ - هیچ کس با نیرنگ و گناه به عزّت نمى رسد. «هو یبور»
🍃🌼〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🌴بسم الله الرحمن الرحیم
📢 پانزده تذکر مهم برای راهپیمایان اربعین حسینی(علیه السلام)
◾◾◾
💠قابل نشر در همه گروه ها💠
🍃باعرض سلام و ادب خدمت کلیه عزیزان و داوطلبان راهپیمایی بزرگ اربعین سید و سالار شهیدان ؛
⬅ احتراما با توجه به نزدیک بودن زمان شروع راهپیمایی اربعین, بهتر است همه افراد حتی افرادی که جوان و دارای آمادگی بدنی هستند نسبت به تمرین پیاده روی اقدام نمایند.
۱_ از امروز تمرین و ممارست روزانه داشته باشید و از نیم ساعت پیاده روی شروع کرده و روزانه بر آن بیفزایید.
👈این تمرین موجب آمادگی واستحکام استخوانها,مفاصل عروق پا ,کمر و لگن میگردد و قلب واعضای رییسه شما را تقویت و آماده ,جهت پیاده روی های طولانی مدت روزانه مینماید.
۲_ بهتر است هرچه زودتر نسبت به فراهم کردن کفش مناسب و البسه مناسب اقدام نمایید.
کفش مناسب باید طوری باشد که:
🔹سنگین نباشد.
🔹کف آن در تماس مداوم پای شما با زمین به کمر و مفاصل شما فشار نیاورد.
🔹مستحکم باشد.
🔹تنگ وگشاد نباشد.
۳_ حتما یک پارچه تنظیف یا چفیه جهت خشک کردن عرق و حایل کردن بین نور خورشید به عنوان خنک کننده و... همراه خود داشته باشید.
۴_ باتوجه به اینکه خوراک شما در طی راه, توسط موکب داران و عاشقان اباعبدالله تامین میشود ,تا حد امکان کوله بار خود را سبک نموده و از حمل بار اضافی پرهیز کنید.
۵_ مقدار راه پیمایی را به صورت واقع بینانه, بسته به توان جسمی خود لحاظ کنید و قبل از غلبه خستگی, حتما استراحت کنید.
بالاخص افرادیکه سن و سالی از آنهاگذشته یا کسالت دارند, نباید تحت تاثیر جو یا جوانان قرار بگیرند.
۶_ در هر مکانی که جهت استراحت توقف کردید ,پاها را از کفش و جوراب خارج نمایید و با کمی آب پا را شستشو دهید سپس بعد از عادی شدن ضربان قلب, دراز کشیده پاها را حدود ۳۰_۴۰ سانت بالاتر از سطح بدن قرار دهید, فشار گردش خون از پاها برداشته شود.
۷_ اگر سابقه بیماری دارید حتما داروهای خود را همراه خود ببرید.
حتی افرادی که دارای فشار خون و مشکلات قلبی می باشند در این خصوص با پزشک خود مشورت نمایند.
۸_ به محض توقف جهت استراحت بعد از عادی شدن ضربان قلب ,اقدام به خشک کردن تعرق خود نمایید و دقت کنید در معرض هوا و باد سرد نباشید.
۹_ به علت گرمی مداوم بدن در طی حرکت و راهپیمایی, با وسواس زیاد از نوشیدن آب و شربتهایی که یخ در آن حل شده یا نوشیدنیهای سرد و... جدا پرهیز و خودداری نمایید.
۱۰_ جهت تامین بهداشت روانی در طی این راهپیمایی مقدس, همواره با اطرافیان و همراهانتان خوشرو باشید و به آنها تا حد امکان محبت و خدمت کنید.
یقینا در این سفر با افرادی مواجهه میشوید که روحیات و خلقیات آنها بسته به فرهنگها,سنن و... متغییر است.
لذا صبر و مهربانی را با الگو برداری از اباعبدالله الحسین سرلوحه خویش قرار دهید.
۱۱_ بهتر است مقداری از گیاه ودارو ومواد سنتی را در طی این پیاده روی ,همراه خویش داشته باشید.
مانند آویشن,روغن زیتون و...در حجم ومقدار کم.
۱۲_ درصورتیکه سرمایی هستید پاهای خود را با روغن زیتون یا کنجد چرب کنید و در طی مسیر مقدار کمی کندر در دهان خود بگذارید وبجوید.
وافرادیکه سرمایی هستند در طی مسیر از مصرف چای, مرغ. ماهی,سرکه و ترشی پرهیز داشته باشند و در مصرف مابقی خوراکیهای سردمزاج افراط نکنند.
۱۳_ در طی راه شاید مزاج شما بابرخی غذاها سازگار نباشد ودر نتیجه به حالت سقل و سنگینی و مسمومیت دچار شوید.
👈 در اینحالت بهتر است ریسک نکنید و مراحل ذیل را انجام دهید:
دو تا سه لیوان آبگرم که مقدار کمی نمک در آن حل شده بنوشید وسپس با فرو کردن انگشت دست در گلو خود را به قی تحریک کنید ,تا معده شما تخلیه شود.
بعد ازآن دوقاشق روغن زیتون یاکنجد با آبگرم بخورید و نیم ساعت بعد نیز تا چند مرحله جوشانده نعنا یا آویشن میل کنید.
۱۴_ بهتر است کیسه های خواب کوچک جهت اطمینان خاطر همراه خود داشته باشید.
۱۵_ عزیزانی که در طی حرکت وپیاده روی دچار خستگی زودرس میشوند, بهتر است در طی این سفر ,مقداری عسل و خرما همراه خود داشته باشند.
⬅ مصرف عسل یا خرما بهترین خوراکی مختصر ومفیدی است که انرژی لازم بدن شما را تامین میکند وبشما توان وقدرت بدنی لازم را میدهد.
🌺لطفا قربهً إلی الله، نـشـر دهید🌺
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🔹إلهی، حقّ محمد و آل محمد بر ما عظیم است؛ «اللهم صلّ علی محمّدٍ وَ آل محمّد»
🔸الهی نامه علامه حسن زاده آملی.
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
🍃☘🍃☘🍃☘🍃
ضیق وقت و اولویت نماز مغرب یا عشاء
کسی که در وقت مخصوص نماز عشاء فقط به اندازه 5 رکعت وقت دارد، ابتدا باید نماز مغرب را بخواند.
سوال:
اگر در وقت مخصوص نماز عشا، فقط به اندازه 5 رکعت وقت باشد، ابتدا نماز مغرب را باید خواند یا نماز عشاء؟
پاسخ:
مقام معظم رهبری: اول مغرب را بخواند. [1]
آیت الله مکارم: در فرض سوال که به اندازه پنج رکعت به قضا شدن وقت باقی مانده است ابتدا نماز مغرب را بخواند بعد نماز عشا را بخواند. [2]
آیت الله سیستانی: مغرب را بخواند. [3]
آیت الله شبیری زنجانی: در فرض مذکور اول نماز مغرب را بخواند و بعد نماز عشا را بخواند. [4]
آیت الله فاضل: اگر تا آخر وقت نماز مغرب و عشا به مقدار پنج رکعت وقت نماز مانده باشد اول باید سه رکعت نماز مغرب را بخواند و سپس نماز عشا را بخواند و اگر دو رکعت نماز عشا را قبل از اتمام وقت بخواند بقیه آن در خارج از وقت خوانده شود اشکال ندارد. [5]
پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: kNQCd3Xi2U8.
[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم، کد رهگیری: 9609280001.
[3]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیستانی، کد استفتا: 687032.
[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 48583.
[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612974.
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
مولای متقیان حضرت علی علیه السلام :
كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا ابْتَلَي اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ .
با احسان پياپي خدا، گناهكار را گرفتار كند و پرده پوشي خدا او را مغرور سازد، و با ستايش مردم فريب خورد و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد.
نهج البلاغه ، حکمت ۲۶۰
🍃🌼🍃
با احسان پیاپی گرفتار می کند خدا
با ستایش مردم فریب می خورد چرا؟
گنهکار را با مهلت دادن آزمایش کرد
پـرده پوشی خـدا مغـرور کرده او را
این سنت استــدراج خداونـد است
سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ،امّا
وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ، هشـدار
تدبیر محکم و قطعی آماده کرده خدا
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰〰🌼🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره اعراف
وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ «182»
و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج، آنان را از جايى كه ندانند، گرفتار خواهيم كرد.
وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ «183»
و به آنان مهلت مىدهم (تا پيمانه پر شود،) همانا تدبير من محكم و استوار است (و هيچ كس را قدرت فرار از آن نيست).
🍃🌼 نکته ها :
«استدراج» كه يكى از سنّتهاى الهى نسبت به مكذّبان و مُترفان است، از «دَرَجَةٌ» به معناى درهم پيچيدن تدريجى است. اين سنّت در آيهى 44 سورهى قلم هم آمده است.
حضرت على عليه السلام فرمود: «آنان كه در رفاه و آسايش زندگى مىكنند، به فكر خطر استدراج باشند، مبادا نعمتها وسيلهى خواب و غفلت آنان شود». همچنين فرمودند: «كسى كه در مواهب و امكانات بسيار زندگى كند و شكر نعمت را بجا نمىآورد و آن را مجازات استدراجى نداند، از نشانههاى خطر غافل مانده است». آرى، خداوند مهلت مىدهد، امّا اهمال نمىكند. چنانكه بزرگان گفتهاند: «انّ اللّه يمهل و لا يهمل»
حضرت على عليه السلام فرمود: «هنگامى كه خداوند اراده خيرى براى بندهاى كند، به هنگام انجام گناه او را گوشمالى مىدهد تا توبه كند، ولى هنگامى كه بر اثر اعمالش، بدى و شرى مقدّر شود، هنگام گناه نعمتى به او مىبخشد تا توبه و استغفار را فراموش كند و به گناه ادامه دهد كه در واقع نوعى عذاب مخفيانه و به تدريج است. چنانكه خداوند مىفرمايد: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»
كيد الهى و مهلت و طول عمر دادن به عنوان «استدراج»، بارها در آيات قرآن آمده است، مثل اين آيات: «لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً» «5» كفّار گمان نكنند كه مهلتى كه به آنان مىدهيم، خير آنهاست بلكه ما از اين جهت به آنان مهلت مىدهيم تا بر گناهانشان بيافزايند، «فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّى حِينٍ» «6»، پس ايشان را در غفلتشان واگذار. و نيز آيات: 196 سورهى آلعمران، 44 سورهى انعام، 55 سورهى توبه و 55 و 56 سورهى مؤمنون.
گاهى نعمتهاى الهى، پردهپوشىهاى خداوند و ستايشهاى مردمى، همه و همه، از وسائل غرور و سرگرمى و به نحوى استدراج است.
حضرت على عليه السلام فرمود: «تحريفگران توجيهكار كه هر روز مطيع طاغوتى هستند، مشمول قانون استدراج مىباشند».
امام صادق عليه السلام فرمود: «خداوند، دوستان خود را با تلخىها هشدار مىدهد و نااهلان را در رفاه، رها مىكند».
از امام سؤال شد از كجا بفهميم نعمتهاى موجود در اختيار ما استدراج است يا نه؟ امام در جواب فرمود: اگر شكر نعمت به جاى آورى نگران نباش استدراج نيست.
🍃🌼 پیام ها :
1- تكذيب آيات روشن الهى، به سقوط تدريجى وهلاكت مخفى مىانجامد. «وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» (چوب خدا، صدا ندارد)
2- مهلت دادن به مردم، از سنّتهاى خداست، تا هر كس در راهى كه برگزيده، به نتيجه برسد و درها به روى همه باز باشد، هم فرصت طغيان داشته باشند، هم مجال توبه و جبران. «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ»
3- غالباً سقوط انسان، پلّه پله و آرام آرام است. «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»
4- عمر و زندگى، به دست خداست و گنهكار را از قدرت خدا گريزى نيست. «وَ أُمْلِي لَهُمْ»
5- خداوند فرصت توبه و جبران به كافران مىدهد، ولى آنان لايق نيستند. «وَ أُمْلِي لَهُمْ»
6- هميشه نعمتها نشانهى لطف خدا نيست، گاهى زمينهاى براى قهر ناگهانى خداوند است. «أُمْلِي- كَيْدِي»
7- مرفّهان غافل، با تدبير خدا طرفند. «أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي» (همان گونه كه كيد، عملى پنهانى است، استدراج نيز عذابى مخفيانه مىباشد)
8- خطر غرور و غفلت تا حدّى است كه خداوند با سه تعبير پياپى آن را مطرح كرده است. «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ- أُمْلِي لَهُمْ- كَيْدِي»
9- طرح و تدبير الهى، شكست ناپذير است. «إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»
🍃🌼〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰🇮🇷🌼🍃
السلام علیک یا ابا عبدالله
〰〰〰〰〰〰〰
قسمتی از دلنوشته شهید دکتر مصطفی چمران :
تو را شکر میکنم
که از پوچی ها و ناپایداریها و خوشیها و قید و بندها آزادم نمودی
و مرا در توفانهای خطرناک حوادث رها کردی و در غوغای حیات در مبارزه ی با ظلم و کفر غرقم نمودی و مفهوم واقعی حیات را به من فهماندی.
فهمیدم : سعادت حیات در خوشی و آرامش و آسایش نیست
بلکه در درد و رنج و مصیبت و مبارزه با کفر و ظلم
و بلاخره شهادت است.
خدایا تو را شکر میکنم که اشک را آفریدی که عصاره ی حیات انسان است
آنگاه که در آتش عشق میسوزم
یا در شدت درد میگدازم
یا در شوق زیبائی و ذوق عرفانی آب میشوم و سراپای وجودم ،روح میشود ،لطف میشود ،عشق میشود، سوز میشود
و عصاره ی وجودم بصورت اشک آب میشود
و بعنوان زیبا ترین محصول حیات که وجهی به عشق و ذوق دارد و وجهی دیگر به غم و درد در دامان وجود فرو میچکد.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
امام خامنه ای حفظه الله تعالی :
«راه ما نه سوسیالیستی است نه متکی بر لیبرال دمکراسی»
تقلید از دیگران، نوزایی و نشاط حقیقی علمی را هم از بین میبرد. راه ما نه سوسیالیستی است نه متکی بر لیبرال دمکراسی؛ ما به برکت اسلام راه سومی را به ملّتها ارائه کردهایم که باید بیش از پیش با سخن منطقی و عمل خود، دل ها را به این راه سودمند برای بشریت جذب کنیم و ملتها را از نفوذ روزافزون فرهنگ منحط غرب نجات دهیم.
دیدار با نخبگان علمی_۱۷ مهر ۱۳۹۸
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
آیت الله العظمی بهجت قدس سره :
سوال : به نظر جنابعالی در چه شرایطی دعا مستجاب است؟
جواب: بسمهتعالی، شرط استجابت دعا، ترک معصیت است. «أَوفُوا بِعَهدي أُوفِ بِعَهْدِکُمْ»، [بقره:۴٠] «فَاذْکُرُوني أَذْکُرکُمْ»، [بقره:١۵٢] «أُدْعُوني أَستَجِبْ لَکُمْ» [مؤمن:۶٠]. گاهی مصلحت در غیر تعجیل است، و گاهی مصلحت در تبدیل به احسن است. داعی خیال میکند مستجاب نشده است و اهل یقین میفهمند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
حدیث روز :
مولای متقیان حضرت علی علیه السلام :
كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ وَ مَا ابْتَلَي اللَّهُ سُبْحَانَهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ .
با احسان پياپي خدا، گناهكار را گرفتار كند و پرده پوشي خدا او را مغرور سازد، و با ستايش مردم فريب خورد و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، مورد آزمايش قرار نداد.
نهج البلاغه ، حکمت ۲۶۰
🍃🌼🍃
با احسان پیاپی گرفتار می کند خدا
با ستایش مردم فریب می خورد چرا؟
گنهکار را با مهلت دادن آزمایش کرد
پـرده پوشی خـدا مغـرور کرده او را
این سنت استــدراج خداونـد است
سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ،امّا
وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ، هشـدار
تدبیر محکم و قطعی آماده کرده خدا
〰〰〰〰〰🇮🇷🌼🍃
اَللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وال مُحَمَّدٍ
وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
〰〰〰〰🌼🍃
استاد قرائتی حفظه الله
سوره فجر
فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ «15» وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ «16» كَلَّا بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ «17» وَ لا تَحَاضُّونَ عَلى طَعامِ الْمِسْكِينِ «18» وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلًا لَمًّا «19» وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّا جَمًّا «20»
«15» امّا انسان، (طبعش چنين است كه) هرگاه پروردگارش او را بيازمايد و گراميش داشته و نعمتش دهد، (مغرور گشته و) مىگويد: پروردگارم مرا گرامى داشته است. «16» ولى هرگاه او را بيازمايد و روزى او را تنگ سازد، مىگويد: پروردگارم مرا خوار كرده است. «17» اين چنين نيست؛
بلكه شما يتيم را گرامى نمىداريد. «18» و يكديگر را بر اطعام بينوايان ترغيب نمىكنيد. «19» و ميراث را (به حق و ناحق) يكجا مىخوريد. «20» و مال را بسيار دوست داريد.
🍃🌼 نکته ها :
«أَكْلًا لَمًّا» يعنى يكجا خوردن، بدون دقت در اين كه حلال است يا حرام و آيا مال ديگران به آن اضافه شده يا نه. «لَمًّا» مصدر «لممت» به معناى جمع و ضميمه كردن است.
«جَمًّا» به معناى زياد و انباشته است.
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: من و هر كسى كه يتيمى را تحت تكفّل خود قرار دهد، در بهشت در كنار هم هستيم.
يكى از سنّتها و برنامههاى قطعى خداوند، آزمايش مردم است؛ البتّه نه براى شناختن، بلكه براى ظهور خصلتها و بروز تلاشها تا بر اساس آن اجر و پاداش دهد.
آزمايشهاى الهى گوناگون است، گاهى با رفاه و ثروت انسان را آزمايش مىكند و گاهى با تنگدستى و مشكلات. ولى انسان عجول كه از آزمايش الهى و اهداف آن غافل است، دست به قضاوتها و تحليلها و تفسيرهاى غلط زده و از خداوند گلايه مىكند.
🍃🌼 پیام ها :
1- آزمايشهاى الهى، جلوهاى از در كمين بودن پروردگار نسبت به انسان است.
إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ ...
2- آزمايش، وسيله تربيت و رشد انسان است. «الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ
3- دريافتهاى انسان بر اساس لطف اوست نه استحقاق ما. پس گرفتار غرور و عجب نشده و از آزمايش غفلت نكنيد. «فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ»
4- نه فقر نشانه اهانت است و نه دارايى نشانه كرامت؛ بلكه هر دو وسيله آزمايش است. ابْتَلاهُ ... فَأَكْرَمَهُ، ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ
5- مهمتر از جسم يتيم روح اوست كه بايد گرامى داشته شود. «تُكْرِمُونَ»
6- كمبودهاى روحى را با احترام و محبت جبران كنيد. (اولين انتظار يتيمان احترام به شخصيّت آنان است) «تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ»
7- در مورد كارهاى خداوند، قضاوت نابجا نكنيد. دليل تنگى رزق را بىاعتنائى خداوند نپندازيد، بلكه نتيجه عملكرد خودتان بدانيد. «كَلَّا بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ»
8- احسان به ديگران، در رزق و روزى انسان نقش مهمى دارد. «لا تُكْرِمُونَ- فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ»
9- بينوايان نبايد گرسنه بمانند. با انفاق خود، با تشويق ديگران بايد به آنان رسيدگى كرد. «تَحَاضُّونَ عَلى طَعامِ الْمِسْكِينِ»
10- در درآمدهاى خود دقّت كنيد؛ هر نانى مصرف كردنى نيست. «أَكْلًا لَمًّا»
11- علاقه به مال فطرى است، آنچه مذموم است، علاقه شديد است «حُبًّا جَمًّا»
12- تكريم خداوند از شما، بايد سبب تكريم شما از يتيمان باشد. فَأَكْرَمَهُ ....
🍃🌼〰〰〰〰〰〰〰〰
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘
مولای متقیان حضرت علی علیه السلام :
وَ سُئِلَ عَنِ الْإِيمَانِ فَقَالَ الْإِيمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْكَانِ
ايمان، بر شناخت با قلب، اقرار با زبان، و عمل با اعضا و جوارح استوار است.
نهج البلاغه ، حکمت۲۲۷
🍃🌼🍃
ایمـان شناخت با قلب، اقـرار زبـانها
عمل کردن واقعی با جـوارح و اعضـا
وقتی عمل با دستور خدا مخالف شد
قُلْ لَمْ تُؤْمِنُـوا وَ لكـِنْ قُولُـوا أَسْلَمْنـا
🌿✨ با ما همراه باشید در👇👇
🌸🍃 #حکمت_خوبان ✨🍃
🌿✳️ @hekmatkhoban 🌾☘