eitaa logo
حکمتانه. #سخنان_گهر_بار / #حکمت_زندگي
2هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
3.6هزار ویدیو
69 فایل
✨🌸🌿🌟 به نام الله که حکمت را در اختیار ما قرار داد . ☀️✨🌟🌿🌸🌿 🌿 @hekmatkhoban 🌸
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 *توضیحات وزارت کشور درباره نحوه مسمومیت دانش‌آموزان* ✍بیانیه شماره ۳ وزارت کشور: 🔹پیرو بیانیه‌های قبلی در مورد برخی رخدادها و مسایل پیش آمده در تعدادی از مدارس کشور، باستحضار مردم شریف و مومن ایران می‌رساند در سایه تلاش‌ها و مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان (ع) در واجا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فراجا در ۶ استان خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز، تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن در بین دانش‌آموزان عزیز اقدام کرده بودند که به بروز عوارض و ناراحتی برای دانش آموزان منجر شده است، شناسایی و دستگیر شدند. 🔸برابر اطلاع واصله در مورد یکی از تیم‌های چهار نفره، سه نفر از آنان دارای سوء سابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند، محرز شده است. 🔹یکی از اعضای این تیم ضمن انتقال مواد تحریک کننده از طریق فرزند خود به داخل مدرسه و انتشار آن در بین دانش آموزان، پس از بروز بدحالی تعدادی از عزیزان دانش آموز بلافاصله به تهیه فیلم از آنان در داخل مدرسه و بیمارستان اقدام کرده و صحنه بدحالی دانش آموزان را برای رسانه های معاند ارسال می‌کند تا در راستای سناریوی ایجاد هراس و دلهره در ملت عزیز و دانش آموزان و به تعطیلی کشاندن مدارس بهره برداری شود که اطلاعات تکمیلی از این دستگیری ها پس از پایان تحقیقات توسط سازمان های ذیربط به اطلاع خواهد رسید. 🔸به اولیای محترم دانش آموزان هم تاکید می‌کنیم که توصیه‌های لازم را به فرزندان خود برای رفع نگرانی و اضطراب و همچنین همکاری لازم با مدیران، کارکنان و معلمان شریف مدارس داشته باشند.
📚 احکام نموداری مبطلات روزه ۱. اگر ارتکاب مبطلات روزه از روی عمد و به جهت عذر شرعی و به جهت: الف: بیماری باشد: ✅ کفاره افطار عمدی بر عهدۀ او نمی آید ولی اگر تا ماه رمضان سال بعد بیماری بر طرف شود، لازم است قضای روزه ها را انجام دهد وگرنه علاوه بر قضا، کفارۀ تاخیر بر عهده او می آید و اگر بیماری برطرف نشود، فقط باید یک مد طعام پرداخت شود. ب: فراموشی باشد: ☑️ اگر روزه دار بر اثر فراموشی، مبطلی انجام دهد، روزه باطل نمی شود و قضا و یا کفاره بر عهده او نمی آید. ج: ضرورت باشد: 🔷 اگر به دلیلی باطل کردن روزه، جایز یا واجب شود، مانند اینکه او را مجبور کنند کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد یا برای نجات جان غریق، خود را در آب بیندازد، در این صورت، کفاره بر او واجب نیست ولی باید قضای آن روز را بگیرد. د: جهل باشد: 🔶 اگر به دلیل بی اطلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می کند مانند اینکه نداند خوردن دارو نیز مثل سایر خوردنی ها، روزه را باطل می کند و دارو بخورد روزه اش باطل می شود و باید آن را قضا کند ولی کفاره واجب نیست. ۲. اگر ارتکاب مبطلات روزه از روی عمد و بدون عذر شرعی باشد: ✅ هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می کند از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر اینکه روزه باطل می شود و قضا دارد، کفارۀ عمد نیز واجب می شود، چه بداند کفاره دارد وچه نداند، البته غیر از خواب جنب که اگر عمدا بدون غسل وارد صبح شود، کفاره ندارد. ۳. اگر ارتکاب مبطلات روزه، غیر عمدی باشد: ☑️ روزه، باطل نیست و قضا یا کفاره هم بر عهدۀ این شخص نمی آید؛ البته اگر روزه دار هنگام وضو با اطمینان به فرو نرفتن آب، مضمضه کند و آب بی اختیار فرو رود، در صورتی که این کار برای وضوی نمازِ واجب باشد، روزه اش صحیح است ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بی اختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد. ✍️ ملاحظات: ‼️کفارۀ افطار عمدی روزۀ ماه مبارک رمضان عبارت است از گرفتن دو ماه روزه که باید یک ماه تمام و حداقل یک روز از ماه دوم را پی در پی روزه بگیرد و یا غذا دادن به شصت فقیر. ⁉️کفارۀ تاخیر یک مد طعام است؛ یعنی 750گرم گندم، آرد، نان، برنج یا سایر مواد غذایی که باید به فقیر داده شود.
🌷امام صادق علیه السلام: ایمان همان انجام دادن واجبات و دوری کردن از گناهان بزرگ است. 📗خصال ص۶۰۹
✨﷽✨ 🔸عادت به گناه، اختیار انسان را از بین می‌برد ✍ آیت الله العظمی جوادی آملی: یک سلسله مسائلی است که اگر کسب کرد خودش در اختیار آن مکسوب قرار می‌گیرد؛ اینکه در سوره مبارکه مؤمنون و مانند آن فرمود: ﴿لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾ اگر کسی معاذ الله بیراهه رفت، گناهی را کسب کرد، به یک اخلاق بد عادت کرد، به دروغ، به خیانت، به حرام، به اعتیاد معاذ الله عادت کرد، این را کسب کرد، قبلاً که نداشت این صفت را بعد کسب کرد، این خُلق را کسب کرد، وقتی که به دنیا آمد که این خُلق را نداشت، این صفت را که نداشت الآن که این صفت را کسب کرد، خود این کاسب در اختیار این مکسوب است، به هر سَمتی که این صفت بخواهد ببرد می‌رود چون عادت کرد. اگر خدای ناکرده به حرام عادت کردیم به گناه عادت کردیم چشممان، گوشمان، زبانمان در اختیار مکسوب است. کاسب اختیار دارد، مال در اختیار کاسب است ولی اگر خدای ناکرده صفت بدی را کسب کرد این کاسب در اختیار مکسوب است که در سوره مؤمنون فرمود: ﴿لِکُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾. بنابراین ما دو نحو کسب داریم: یک کسبی که کاسب مسلّط است، یک کسبی که آن مکسوب مسلّط بر این کاسب است و اگر کسی خدای ناکرده یک کسب حرامی داشت به وصف بدی عادت کرد راه برای توبه باز است.
وَ قالَ عليه السلام: لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هَذَا عَلى أَنْ يُبْغِضَنِي مَا أَبْغَضَنِي، وَلَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَا عَلَى الْمُنَافِقِ عَلى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِى. وَذَلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ فَانْقَضى عَلى لِسَانِ النَّبِيِّ الاُْمِّيِّ (صلى الله عليه وآله وسلم) أَنَّهُ قَالَ: يَا عَلِيُّ! لاَيُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ، وَلاَ يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ. (موضوع: راه شناخت مؤمن و منافق) امام علیه السلام فرمودند: اگر با شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه دشمن من شود، با من دشمنی نخواهد کرد، و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و این بدان جهت است که قضای الهی جاری شد، و بر زبان پيامبر اُمّی (ص) گذشت كه فرمودند: اى على!مؤمن تو را دشمن نگیرد، و منافق تو را دوست نخواهد داشت. ✍️ شرح حکمت: امام (عليه السلام) مى فرمايند: (اگر نوک بينى مؤمن را با شمشير بزنم مرا مبغوض نخواهد داشت) براى اين است كه مؤمن مى داند به يقين در آن مصلحتى بوده... (و اگر تمام دنيا را بر منافق بريزم كه مرا دوست بدارد دوست نمى‌دارد!) مفهومش اين است كه منافقان به قدرى تعصب و كينه و عداوت دارند كه تمام دنيا را هم اگر به آنها بدهند دست از راه و روش زشت و انحرافى خود بر نمى دارند... آن گاه امام (ع) به گفتارى از پيغمبر اكرم (ص) در اين زمينه استناد مى جويند و مى فرمايند: اين بدليل آن است كه مقدر شده و بر زبان پيامبرِ درس نخوانده جارى شده كه فرمودند: اى على! هيچ مؤمنى تو را دشمن نمى دارد و هيچ منافقى تو را دوست نخواهد داشت. 💓 بنابراین محبت شاه ولایت "علی بن ابی طالب علیه‌السلام" یکی از معیارهای سنجش ايمان و نفاق‌ است... ❗️بخوانیم دو نمونه از این سخن حضرت را در طول تاريخ زندگی شان: 👇 ✅ مرحوم كلينى در كتاب كافى نقل مى كند كه مرد سياه پوستى از اهل حبشه (شیعه) انگشتان يك دستش قطع شده بود، و درحالیکه به طرف قبرستان می رفت تا انگشتان بریده ی خود را دفن کند، شخصی با تمسخر از او پرسید: چه كسى انگشتان تو را قطع كرده؟ گفت: (بهترينِ خلق خدا...) ❤️ سپس افزود: ما هشت نفر بوديم كه دست به سرقتى زديم، ما را دستگير كردند و خدمت على بن ابی طالب بردند و بعد از اعتراف، به دستور ایشان انگشتان چهار نفر از ما که آگاهانه این دزدی را انجام داده بودیم را قطع کردند... این شخص با سخنانش معرکه ای در بازار بوجود آورد و با وجود چنین اتفاقی از علی علیه‏السلام دفاع میکرد، و بالعكس: ❌ ابن ملجم قاتل اميرالمؤمنين (ع) هنگامى كه ضربه اى بر سر مبارك آن حضرت وارد ساخت، او را خدمت حضرت آوردند، و آقا به او فرمودند: اى دشمن خدا، مگر من به تو نيكى نكردم؟ گفت: آرى به من نيكى كردى. فرمودند: پس چه چيزى باعث شد كه اين جنايت را انجام دهى؟ گفت: چهل روز شمشير خود را تيز كردم و از خدا خواستم كه به وسيله ی آن بدترين خلق خدا را به قتل برسانم، امام (ع) فرمودند: دعاى تو مستجاب شده است، زيرا تو را با همين شمشير خواهند كشت و تو بدترين خلق خدايى...
❇️ ای عزیز، قدری از حال غفلت بیدار شو و در امر خود تفکر کن و صفحه اعمال خود را نگاه کن، ✅بترس از آنکه اعمالی را که به خیال خودت عمل صالح است، از قبیل نماز و روزه و حج و غیر آن، خود این ها اسباب گرفتاری و ذلت شوند در آن عالم. سپس، حساب خودت را در این عالم تا فرصت داری بکش و خودت میزان اعمالت را بر پا کن و در میان شریعت و ولایت اهل بیت اعمال خود را بسنج و صحت و فساد و کمال و نقص آن را معلوم کن و آنها را جبران کن تا فرصت هست و مهلت داری. اگر در این جا خود را محاسبه نکنی و حساب خودت را درست نکنی، در آن جا که به حسابت رسیدگی می شود و میزان اعمال برپا می شود مبتلابه معصیت های بزرگ می شوی. 🔵بترس از میزان عـدل الهی و به هـیچ وجه مغرور مباش و جدّ و جهد را از دسـت مده، قـدری به صحیفه اعمال اهل بیت پیغمبر صلی الله علیه و آله ، که معصوم از گناه و خطا بودند مراجعه کن و تفکر در آنها کن. 🔹 [ امام خمینی(ره) ، چهل حدیث ص441-443
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ لَمّا سَألَهُ عبدُ الأعلى: عَلِّمْني عِظَةً أتَّعِظُ بِها ـ : إنَّ رسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله أتاهُ رجُلٌ فَقالَ لَهُ: يا رسولَ اللّهِ، عَلِّمْني عِظَةً أتَّعِظُ بِها ، فقالَ لَهُ: اِنطَلِقْ ولا تَغضَبْ، ثُمّ أعادَ إلَيهِ فقالَ لَهُ: اِنطَلِقْ ولا تَغضَبْ ـ ثلاثَ مَرَّاتٍ ـ . امام صادق عليه السلام ـ خطاب به عبد الأعلى، وقتى به ايشان گفت: مرا اندرزى بياموز كه آن را به كار بندم ـ : مردى خدمت پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله آمد و گفت: اى پيامبر خدا! مرا اندرزى بياموز كه آن را به كار بندم. به او فرمود: «برو و خشمگين مشو». مرد، سخن خود را تكرار كرد. پيامبر باز فرمود: «برو و خشمگين مشو». اين پرسش و پاسخ، سه بار تكرار شد الكافی جلد2 صفحه303
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸برنامه ناجوانمردانه پدر و دانش آموز برای رهاسازی گاز در مدارس و تهیه فیلم 🔹این فرد که از کارکنان بیمارستان لارستان است با رهاسازی گاز در مدارس لارستان برای شبکه سعودی فارسی زبان فیلم تهیه می کرد
⭐ برای اینکه قدر برادر مومن خود را بدانید و حق این نعمت را ادا کنید بسیاری از مواقع باید مطابق دل او عمل کنید. 💛 وقتی باهم همسفر هستید حق این است که نسبت به مسائل اختلافی کوتاه بیایید چون این اتحاد قلوب است که کار انجام میدهد و اتحاد قلوب وقتی کار انجام میدهد که نفوس باهمدیگر همراهی داشته و نسبت به هم گذشت داشته باشند و دل ها با همدیگر اتحاد داشته باشد. 🗯 اگر بخواهیم در اختلافات مدام باهم بحث کنیم دلها از هم جدا می شوند ووقتی دلها از هم جدا شد آن اثر حاصل نمی شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 الهـی ✨بهترین آغازها آن است 🌸که با تکیه بر نام و حضور تو باشد 🌸با توکل به اسم اعظمت ✨آغاز می‌کنیم روزمان را 🌸الهـی ✨هر جا که تو باشی 🌸نگاه‌ها ، مهربان ✨کلام‌ها ، محبت آمیز 🌸رفتارها ، سرشار از مهر می‌شوند ✨الهی تو باش تا همه چیز سامان یابد 🌸 بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم ✨ الــهـــی بــه امــیــد تـــو
📚 فراموش کردن قنوت 💠 سؤال: اگر نمازگزار، قنوت را فراموش کند آیا جبران آن ممکن است؟ ✅ جواب: می‌تواند بعد از سر برداشتن از رکوع، قنوت را انجام دهد سپس به سجده برود اما اگر در مراحل بعدی (مثلاً پیش از سجده) به یاد آورد، پس از سلامِ نماز، قنوت را انجام دهد؛ همچنین پس از نماز، هر موقع به یاد آورد می تواند قنوت را انجام دهد.