.
خلاف پارسال شدّهها را زیاد جلونبردند و مراسم خاص پارسال با شدّهها برگزارنشد.
بعد از مدتی که شدهها در تیمسار فلاحی جلو رفت، همه را جمع کردند.
.
.
پارسال نذری فست فود بود، امسال نبود.
فقط شربت آبلیمو 🙁
به قول یزدیها: چشتهخور بدتر از میراثخوره
.
محرم در صفائیه با حضور انصار
قسمت هفدهم
آنها سنّ ننهی مادربزرگ من را دارند. مادربزرگ من از بیست سال پیش هرروز میگوید که "امروز هَسّم و فردا نیسّم"
اما آن ننه بزرگهایی که میآیند به مسجد حظیره یزد چنان آرایش غلیظِ گُهِ مرغی دارند که اگر همین آرایش را شبِ عروسیشان کردهبودند، شوهرها همان فردایش سهطلاقهشان میکردند.
شاید هم ضعف بینایی باعث شده که نبینند چه کردهاند ولی ما که کور نیستیم.
دقایقی میروم گوشه مسجد و چادر را روی صورتم میکشم.
یک نفر میپرسد: "خوابی؟"
میخواهم بگویم از بس زیبایی دیدم بیهوش شدم.
اوضاع در قسمت زنانه مسجد حظیره آنقدر بد است که یک خانم غیریزدی میگوید: "برای یزد واقعاً زشت است!"
یکی از خانمهای فامیل هم که جای دیگری روضه رفته تعریف میکند:
"از اول تا آخر که مداح داشته روضه میخوانده، چندنفر حلقه درست کردهبودند، دبّه ماستموسیر را گذاشته بودند وسطشان و شام میخوردند مثل موقعیت پیک نیک و گردش در پارک. انگار نه انگار چند قدم آنطرفتر مداح دارد ذکر مصیبت سیدالشهدا میکند."
واقعاً عجیب است که بعضیها نمیدانند به کجا میآیند، برای چه میآیند و از همه مهمتر اینکه به کجا میروند!
البته اوضاع در صفائیه به نسبت پارسالِ صفائیه خیلی بهتر است. حجم و غلظتِ خوددرگیریها کمتر شده.
در حسینیه ملافرجالله هم دو خانم با تیپ عجیب آمدند و میخواستند ردیف اول بنشینند ولی آنقدر نگاه جمع رویشان سنگین بود که همان وسطها نشستند.
******
عاشورا و تاسوعا که گذشت و چنین توقع کمکاری در مورد فلسطین نمیرفت ولی خواستهشده برای مراسم سیزدهم محرم در یزد ( مراسم پُرسه) در مورد مسئله فلسطین با هیئات عزاداری هماهنگیهای لازم را بکنند.
مثلا در دعای پایانی هیئت نام فلسطین را ببرند و نشانههای فلسطین مثل پرچم و چفیه حاضر باشد.
ادامه دارد
.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم شام غریبان محله صفائیه یزد، ۱۴۰۳
13.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مراسم سیزدهم در یزد
🚩 میزبانی روحانیون یزد از عزاداران حسینی
🏴 روحانیون یزد در روز سیزدهم محرم در مراسم منحصر به فرد کشور که قدمتی صد ساله دارد از عزاداران حسینی در مسجد آخوند ملااسماعیل میزبانی می کنند.
#یزد_حسینیه_ایران
#روایت_محرم
#خبر
محرم در صفائیه با حضور انصار
قسمت هجدهم
در مورد مراسم صفائیه اطلاعاتی به دستم رسیده که باورناپذیر بهنظر میرسد و کسی هم صحت اطلاعات را تاکنون تائید نکرده.
فقط یک مورد بهنظر درست میآید که دوستانم میگویند این شدّه نیست و علم است.
به هرحال من مستندنویس نیستم.
شده، علم یا کتل برایم آنقدرها مهم نیست.
ما داستاننویسها امانتدار خوبی نیستیم، همانطور که رازنگهدار خوبی نیستیم.
در مجموعه "محرم در صفائیه با حضور انصار" بارها زمان جابهجا شده، اسامی تغییر کرده و اغراق هم که ابزار طنزنویسان است.
امروز سیزدهم محرم و روز پرسه در یزد بود.
مادرم تعریف میکند که زمان کودکی یکبار با پدربزرگم به مراسم سیزدهم در مسجد ملااسماعیل رفتهاند.
عدهای بیل و کلنگ در دست داشتند که نشانه این بوده که برای مراسم تدفین شهدای کربلا آمدهاند.
روز قبل وقتی بهطور ناگهانی از اخبار سراسری تلوزیون به گوشم میخورد که دوازه محرم، روز سوم شهدای کربلاست تعجب میکنم.
مادرم میگوید که آنها برای اموات خودشان هم همین طوری روز سوم را محاسبه میکنند.
به هرحال مراسم آئینی سیزدهم محرم در یزد، ثبت ملی شده.
پایان مجموعهی سال ۱۴۰۳

«نقاشی روی مخمل» یک سبک از هنرهای آیینی در حوزه نقاشی است که با نمایش صحنههایی از واقعه عاشورا روی علم هیاتهای عزاداری توسط هنرمند یزدی، بنیان گذاشته شده و اکنون با توجه به علاقمندی هیاتهای سراسر کشور رونق دیگری به خود گرفته است.
«سید علی چیتی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با هنر گرانبهای نقاشی عاشورایی، تصریح میکند: قبل از این که پدرم مرحوم «سید مهدی چیتی»، واقعه کربلا را روی پردههای هیئات عزاداری یزد به تصویر بکشد، این پردهها عمدتاً با گلدوزی یا پولکدوزی متون مرتبط با واقعه کربلا بر سر در این هیاتها قرار میگرفت.
وی اظهار میکند: در واقع پدرم که شاگردان «علی اکبر صنعتی» بوده و عمدتاً در حوزه نقاشی و مجسمهسازی فعالیت داشت، به خاطر به کار بردن سبک نقاشی روی مخمل برای علمهای عزاداری و این هنرهای آیینی که خود بنیانگذار آن بود، مشهور شد.
این نقاش عاشورایی معتقد است که نقاشی برای سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) چنان لذتبخش است که خالق اثر در هنگام نقشآفرینی آن نمیتواند به مادیات بیاندیشد و عمدتاً هنگامی که برای کربلا نقاشی میکشم به هیچ چیز جز به تصویر کشیدن به موقع واقعه کربلا و تحویل آن به مشتری، فکر نمیکنم.
وی خطاب به علاقمندان این هنر نیز بیان میکند: هنردوستان باید به دنبال بار معنوی این پیشه باشند و به این رشته معنوی دیدگاه درآمدزایی نداشته باشند چرا که این موضوع از معنویت آثارشان خواهد کاست.
وی از عمده مشکلات در این رشته هنری را نبود پارچه مناسب ذکر میکند و میگوید: نبود مخمل خوب و با کیفیت در بازار ایران، دوام نقوش روی پردههای هیاتها را کاهش و از طول عمر آنها میکاهد.
چیتی که متولد شهریورماه 1340 است با یاداوری خاطرات پدر مرحومش «سید مهدی چیتی» بیان میکند: پدرم چنان با شوق و علاقه، نقاشی میکشید که من نیز به حرفه او علاقهمند شدم.
وی میگوید: پدر 106 سالهاش تا سن 82 سالگی در عرصه نقاشی عاشورایی فعالیت داشته و برکت عمرش را همیشه مدیون ابا عبدالله (ع) میدانسته است.
این هنرمند برجسته یزدی با اشاره به این که اولین قلمش بر پرده هیات کوی علیا شهر یزد در سال 1360 نقش بسته است، اظهار میکند: از سال 1360 زیر نظر پدرم به طور جدی کار خود را شروع کردم اما اولین بار در سال 1367 با طراحی پرده هیئت علی(ع) یزد در این حرفه با جدیت تمام وارد شدم.
وی با اشاره به استقبال هیاتهای عزاداری سراسر کشور از این نوع نقاشی، میگوید: مرغوبیت، کیفیت و زیبایی خاص پردههای عاشورایی یزدیها مورد توجه هیئتهای سراسر ایران قرار گرفته و به دنبال آن ارائه درخواست و سفارش از شهرهایی مانند بندرعباس، کرمان، اصفهان و حتی اردبیل شده است.
چیتی در پایان نیز یادآور میشود: در حال حاضر آنهایی که در این عرصه در استان فعالیت میکنند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، این هنر را از بنیانگذار این هنر آموختهاند.
.
.
تعمید ناقص
با تو کشیش دل صادق نبودهام
اقرار میکنم عاشق نبودهام
انجیل عشق را تحریف کردهام
هرچند در ازل خالق نبودهام
من بر صلیب مو عیسی نمیشدم
من در وصال او لایق نبودهام
چون مریمِ دلم فهمیده کافرم
در رد اتهام ناطق نبودهام
بیت المقدسی در شعر من نماند
در طرح عشق او حاذق نبودهام
تزویر عاشقان، بدرود گفتن است
من شام آخرم، عاشق نبودهام
شاعر: سجاد دهنوی
عضو گروه حرفههنر
🔻🔻🔻🔻
فوروارد بالینک کانال حرفههنر
https://eitaa.com/herfeyehonar
📌
این اطلاعات از طرف یکی از اعضای کانال رسیده به دستم.
نه ردّ و نه تائید میکنم ولی گویا این مسئله توی ذهن خیلیها سوال ایجاد کرده
ما توی گروه حرفههنر ساعتها در موردش حرف زدیم
👇👇👇