eitaa logo
هیئت قرآن و ولایت
1.9هزار دنبال‌کننده
571 عکس
256 ویدیو
113 فایل
محلی برای پاسخ کاربردی به مسائل روزمره؛ مبتنی بر معارف تدبری قرآن و عترت علیهم‌السلام ارتباط با مدیر کانال: @hosseinzarghami
مشاهده در ایتا
دانلود
📽 فیلم سخنرانی حجت الاسلام علی صبوحی در مراسم رونمایی از *«قرارگاه حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* ✅ به منظور تجمیع و مدیریت حمایت ها از جریان تدبر در کشور، قرارگاه حمایت از نهضت مردمی تدبر در حجسته میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام رونمایی شد. در این فایل استاد علی صبوحی با رونمایی از این قرارگاه، فعالیت ها و نحوه کار این قرارگاه را توضیح می دهد. 🌐 http://alisaboohi.com/?p=2600 @alisaboohi_com | علی صبوحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط (۲۶) *نعمت حقیقی* برای بهره‌مندی از ویدئوی کامل به آدرس زیر مراجعه فرمایید:👇 https://www.aparat.com/v/P8Iie #تدبر_در_قرآن‌ #علی_صبوحی #هیأت_قرآن_و_ولايت #سوره_فسطاط_جلسه_سی_و_سوم_آیه_۲۱۱ @heyat_quran
مگر تقسیم‌بردار است؟ یکی از معانی ، غیرقابل تقسیم بودن شئون تولّی و است. اینکه کسی بگوید: «من در 10 مسأله، و پیغمبرش را قبول دارم، اما اینجا که می‌گویند بروید بجنگید، چون من عقلم تشخیص داده که الآن نباید با جنگید، قبول نمی‌کنم. چرا سری که درد نمی‌کند دستمال ببندیم؟ این چه کاری است که هر روز در خیابان برویم و بگوییم مرگ بر آن، مرگ بر این؟ این یک مورد را؛ یعنی و مرگ گفتن و جنگیدن را، جدا هستیم، اما با بقیه‌ی دین همراهیم؛ به می‌رویم، می‌خوانیم، نماز مستحبی هم می‌خوانیم، اما وقتی بخواهند بگویند ، ، ما سرمان را می‌اندازیم پایین و ذکرمان را می‌گوییم، به ما چه مرگ بر کی! دعایمان را می‌کنیم، نمازمان را می‌خوانیم، کاری به نداریم، این‌ها می‌خواهند باهم بجنگند، بجنگند، می‌خواهند صلح کنند، صلح کنند، بر سر قدرت در دنیا با هم می‌جنگند!» این به این معناست که چنین فردی در بعضی مسائل از ولایت‌پذیری عقب‌نشینی کرده است؛ خداوند می‌گوید اینان سایر اعمالشان نیز حبط می‌شود: *«ذلِک بِاَنَّهُمُ اتَّبَعوا مَا اَسخَطَ اللهَ وَکرِهوا رِضوانَهُ فَاَحبَطَ اَعمالَهُم»* (سوره 47، آیه 28) دین و اطاعت از خدا تبعیض‌بردار نیست، اگر خدا را تکلیف کرده، برای همه تکلیف کرده است. بخشی از صلی الله علیه و آله علی صبوحی @alisaboohi_com | علی صبوحی
قرارگاه حمایت از نهضت تدبرآموزی در نظر دارد با عقد قرارداد با مؤسسات آموزشی تدبر، از برگزاری کلاس‌های آموزشی تدبر پشتیبانی مالی داشته باشد تا مؤسسات بتوانند کلاس‌های آموزشی را به صورت رایگان برگزار کنند. برای گسترش و ادامۀ کلاس‌های رایگان تدبر نیاز به حمایت مالی شما بزرگواران است. جهت مشارکت در این طرح به نشانی زیر مراجعه مراجعه فرمایید: http://nehzattadabor.com و یا کمک‌های خود را به حساب زیر‌ نزد بانک ملی بنام مؤسسه تدبر در کلام وحی واریز کنید: شماره حساب: 0112433273004 شماره کارت: 6037997599010387 شماره شبا: IR100170000000112433273004
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه سی و هشتم* (31 اردیبهشت 99- بیست و ششم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/026784 📽 تصویر: https://aparat.com/v/WH0rC ✅ *جلسه سی و نهم* (1 خرداد 99- بیست و هفتم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/805366 📽 تصویر: https://aparat.com/v/tqAOy 🕋اگر از محصولات فوق استفاده کردید، در قالب انواع حمایت ها، از قبیل پرداخت نقدی، نذر، وجوهات شرعی، قرض الحسنه، وقف و... در ثواب *«حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* سهیم باشید: 👇 👇 👇 http://nehzattadabor.com @heyat_quran
📽🎵 *صوت و تصویر جلسات سورۀ مبارک بقره (فسطاط)* ✅ *جلسه چهلم* (3 خرداد 99- بیست و نهم رمضان المبارک- پخش زنده): 🎵 صوت: https://b2n.ir/892973 📽 تصویر: https://www.aparat.com/v/xJ3h4 🕋اگر از محصولات فوق استفاده کردید، در قالب انواع حمایت ها، از قبیل پرداخت نقدی، نذر، وجوهات شرعی، قرض الحسنه، وقف و... در ثواب *«حمایت از نهضت مردمی تدبرآموزی»* سهیم باشید: 👇 👇 👇 http://nehzattadabor.com @heyat_quran
هدایت شده از هیئت قرآن و ولایت
مهلت شرکت در مسابقه کتابخوانی تدبر؛ زندگی تا تاریخ ۱۸ خردادماه تمدید شد. به دلیل تراکم فعالیت های متدبرین در ماه مبارک رمضان و برنامه های روزانه هیئت قرآن و ولایت، خواسته شد تا مهلت شرکت در مسابقه، برای دو هفته دیگر تمدید شود تا متدبرین علاقه مند به شرکت در مسابقه که به دلیل مذکور مجال شرکت در مسابقه را نیافته اند، فرصت دیگری برای مطالعه کتاب ارزشمند درس‌گفتار تدبر در سوره مبارکه حدید و شرکت در مسابقه بیابند. sapp.ir/tadabborzendegi_ir https://tadabborzendegi.ir
1⃣ سوره مبارکه فسطاط *چرا سوره بقره را فسطاط القرآن میگوییم* 🔰 💠 سوره مبارکه ای که به عنوان بلندترین سوره قرآن شناخته میشود، یعنی سوره ای که در آن کلمه بقره آمده، به لحاظ حجم و همینطور به لحاظ مباحثی که در این سوره آمده، در قرآن کریم ویژه است. ❇️ در بعضی از روایات ما گفته شده که این سوره فسطاط القرآن است.فسطاط یعنی خیمه، یعنی مانند یک خیمه ای است که سایر سوره های قرآن زیر این خیمه جمع هستند. یک پوششی دارد نسبت به کلیه مباحثی که در قرآن کریم آمده. ◀️ مفهوم اینکه خیمه است و پوشش دارد، لزوماً این نیست که هر چه در قرآن آمده، خلاصه اش در سوره بقره باشد، خیر، لزوما مفهومش این نیست، میتواند مفهومش این باشد سوره بقره هدفی را دنبال می کند، معنایی را دنبال میکند که آن هدف و آن معنا مانند یک سقفی است بالای سر کل قرآن. گویا اگر این نباشد مثل یک بنایی است که این بنا سقف نداشته باشد. یک چنین حالتی در این سوره وجود دارد. در بعضی از روایات ما فرمودند این سوره سنام القرآن است، سنام یعنی قله، اگر قرآن را به یک کوهی تشبیه کنیم، این سوره به مثابه قله این کوه است. آن اوج این کوه است میشود، به یک معنایی این سوره را اوجی در قرآن کریم تلقی کرد. ✳️ در بعضی از روایات گفته شده که این سوره و سوره آل عمران با همدیگر زهراوان یا زهراءان؛ یعنی هر کدام را یک زهرایی برای قرآن دانستهاند. زهرا هم یعنی ستاره درخشنده، یعنی دو تا ستاره درخشنده در آسمان قرآن وجود دارد یکی هم همین سوره است و روایات فراوان دیگری در توصیف سوره بقره ذکر شده. @heyat_quran
🎵 *لینک دانلود صوت سورۀ مبارک فسطاط (بقره)- جلسات اول و دوم* *جلسۀ اول: bayanbox.ir/download/4831926050129627158 *جلسۀ دوم: bayanbox.ir/download/6859862072622440901
2⃣ سوره مبارکه فسطاط *کدام غیب نجات بخش است * 🔰 💠تمام دعواها در سوره فسطاط با این شروع میشود؛ موضعت در مقابل کتاب چیست؟ اگر میگویی من با تقوا هستم، با تقوا کسی هست که ایمان به غیب و اقامه نماز و انفاق را داشته باشد. ولی با تکیه به چه چیزی اینها را داشته باشد؟ از خودش؟ براساس آنچه که خودش صلاح میداند به غیب ایمان داشته باشد، اقامه نماز کند و انفاق کند؟ یا براساس وحی؟ وحی. براساس وحی به اینها عمل کند. ایمان به غیبی که وحی به تو گفته است نه ایمان به غیب مَن درآوردی. هزار جور ایمان به غیب است که خرافات است، وجود ندارد و ما معتقد میشویم. 💠ایمان به غیب معنایش ایمان به موهومات و ایمان به خرافات نیست. آن غیبی را که من نمیبینم، غیبی را که من نمیشنوم، لمس نمیکنم، نمیبویم،‌ نمیچشم چه راه دسترسی به آن غیب دارم؟ وحی. ❇️وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ... @heyat_quran
3⃣ سوره مبارکه فسطاط *یقین نداشتن به قیامت دلیل رویگردانی از قرآن* 🔰 💠تمام دعواها در سوره فسطاط با این شروع میشود؛ موضعت درمواجهه با کتاب چیست؟... 💠اگر زکات هم میدهی اگر انفاق هم میکنی، بر اساس آنچه که وحی به تو آموخته رفتار کن. مگر شما عالمی که چه طور انفاقی به درد میخورد و چه طور انفاقی به درد نمیخورد؟ پس باید طبق وحی باشد. ایمان به غیب بر اساس وحی، اقامه صلاة براساس وحی، انفاق از رزق الهی براساس وحی. 💠 حالا میخواهیم براساس وحی جلو برویم. آقا تورات هم وحی است دیگر! من میخواهم با تورات جلو بروم. تورات به وقت خودش معتبر بود، وحی هم بود، همه چیز درست، حرفی نیست. حالا قرآن آمده است. نه، من تا توراتش هستم انجیل و قرآن را نه! من تا تورات را قبول دارم! انجیل را چه کسی آورده؟ قرآن را چه کسی گفته؟ پس چطور شد که تو ماندی در تورات؟! 💠 مگر خدا عهد نگرفته از مومنانِ به انبیاء الهی که هر وقت پیامبری آمد که تصدیق کننده کتاب شما بود به او ایمان آورید و او را یاری کنید؟ پس چطور شد که تو میگویی تورات را قبول دارم، انجیل را نه؟ انجیل را قبول دارم قرآن را نه؟ پس معلوم است یک جای کار دارد میلنگد. آن چیست؟ یقین به آخرت ندارند. ❇️ وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) @heyat_quran
5️⃣ تبیین مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط *ایمان به همه وحی شاخص ایمان به آخرت* 🔰 💠تمام دعواها در سوره فسطاط با این شروع میشود؛ موضعت درمواجهه با کتاب چیست؟... ◀️ می‌دانید چه کسانی اهل یقین به آخرت هستند؟ چه کسانی باور کردند غیبی وجود دارد، آخرتی وجود دارد و اهل یقین به او هستند؟ کسانی که از وحی الهی هیچ گونه شانه خالی نکنند. نگویند من تا تورات را هستم، انجیل را نیستم، تا انجیل را هستم، قرآن را نیستم! «يُوْمِنُونَ بِمَا اُنْزِلَ اِلَيْكَ وَمَا اُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ ﴿۴)» 💠در سوره ی مبارکه ی فسطاط بارها خواهید دید که خدا می‌خواهد بفرماید ما نباید بین وحی الهی، بین این وحی و آن وحی فرق بگذاریم. به همه‌ی کتابها ایمان داریم، به کل وحی ایمان داریم، به تمام انبیاء ایمان داریم، ما اهل توقف در مسیر نیستیم. یک مقصدی داشته این مسیر، اهل ایستادن در مسیر نیستیم. باید برویم تا مقصد؛ انبیاء الهی آمدند دست به دست وحی الهی را منتقل کردند تا به مقصدش برسد. ❇️دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
sabuhi.mp3
4.11M
📣📣📣 راهبردی قرآنی دیدگاه های قرآنی استاد صبوحی درباره انتخابات در پایان جلسه مورخ ۱ اسفند تدبر سوره مبارکه فسطاط(بقره)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۶) *ضرورت شب زنده داری برای تفهم سوره فسطاط * 🔰 برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://www.aparat.com/v/IOfVn?playlist=293314 @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۵) *روال نام گذاری سوره های قرآن* برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://www.aparat.com/v/IOfVn?playlist=293314 @heyat_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۶) *نماز جمعه کلاس درس اسلام است* به مناسبت اولین جمعه ماه شعبان برای مشاهده ویدئوهای بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید👇 https://www.aparat.com/v/IOfVn?playlist=293314 @heyat_quran
-552395007_-212928.mp3
1.17M
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(10) *بیان منسجم آیات یک تا پنج* 💠الم ﴿١﴾ ذَلِکَ الْکِتَابُ لا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ ﴿٢﴾ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنْفِقُونَ ﴿٣﴾ وَالَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَبِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ ﴿٤﴾ أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿٥﴾ دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
-395895038_-212885.mp3
1.39M
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۹) *تبیین وجوه هدایت متقین* 💠أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵) دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۷) *نقطه انذار ناپذیری* 🔰 🔹«خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى اَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿۷)» 💠نقطه انذارناپذیری، یعنی در این نقطه دیگر کسی حرف در او اثر نمیکند. 💠دیگر چه بگوییم؟ هر آنچه باید به تو می‌گفتیم، برایت آن مقداری که می‌شد گفت، گفتیم. دیگر تا بالاترین حد ممکن که می‌شود تو را ترساند از جهنم، ما خرج کردیم برایت. تو مقاومت کردی، همچنان هم مقاومت می کنی. خب هر چه بیشتر مقاومت می‌کند بیشتر انذارناپذیر میشود و این می‌رسد به نقطه‌ای که به آن میگویند نقطه «خَتَمَ» تمام. مهر میخورد. این نقطه، نقطه‌ی بدی است. این نقطه وحشتناک است. 🔹«خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ». خداوند مهر زد. ختم فرآیند هدایت پذیری، ختم فرآیند امکان نجات، طرف به اختیار خودش به این نقطه رسیده است. نه اینکه خداوند خواسته که او به این نقطه برسد. خداوند عالم را طوری طراحی کرده که اگر مقاومت می‌کنی به نقطه تاثیر ناپذیری می‌رسی. مگر از تو چه میخواهند؟ به دنبال این انذارها. از تو می خواهند خدا پرست باشی، از تو می‌خواهند عادل باشی، از تو می‌خواهند انسان شایسته ای باشی، به نیکی‌ها گرایش پیدا کنی، از بدی‌ها دوری کنی، مگر چه از تو می‌خواهند که اینقدر از خودت مقاومت نشان می دهی؟! خدا میفرماید: بر قلبهایشان مهر زد، 🔹«وَعَلَى سَمْعِهِمْ» و بر قوت شنوایی آنها، نه اینکه نمی شنوند، می شنوند اما نمی شنوند. یک صدایی می‌شنوند، پیامبر اکرم(ص) مدام داد میزند، این اصلاً از گوش او گویا به جان او نفوذ نمی‌کند. مسدود شده است. می‌شنود، ولی می‌گویند این گوش در، این گوش دروازه است. نفوذ به جانش نمی‌کند. گوش مجرایی است که از آن سخن به قلب می‌رسد. وقتی رسید به قلب تحلیل می شود؛ یا پذیرفته بشود یا رد شود. خدا اول می‌فرماید قلبشان مسدود شده است، بعد می‌فرماید گوش هم بسته شده است؛ یعنی دیگر از این مجرا چیزی عبور نمی‌کند تا برسد به قلبش، بلکه این قلب مسدود را باز کند، نه، آن هم بسته شده است! 🔹«عَلىَ اَبْصَرِهِمْ غِشَاوَةٌ» چشم هم یک مجرای دیگری است تا انسان با آن ببیند، با دیدن متأثر شود. آن هم رویش پرده افتاده است. می‌بیند ولی انگار نمی‌بینند! آیات را می بیند، نشانه‌ها را می بیند، قدرت خدا را می بیند، حقیقت داشتن نظام جزا را می بیند، به چشم در همین عالم، ولی دیگر اثری در وجود او نمی‌کند. 🔹«وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (۷)» و برای آنها عذابی با عظمت در نظر گرفته شده. دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۸) *خدعه کنندگان* 🔹«خَتَمَ اللَّهُ َعلىَ قُلُوبِهِمْ» 💠کسانی هستند که دیگر امیدی به نجاتشان نیست. اما چرا درباره آنها بحث میکنیم؟ چون مسئله شدند برای امروز سوره. اینها یک دیوار سختی هستند. یکبار این بود کسانی به پیامبر صل الله علیه و اله کفر بورزند و ادعای خدا و قیامت نکنند، برخورد با آنها یک مدل بود، راحتتر بود، راحتتر میشد بطلانشان را ثابت کرد. یکبار کسانی به پیامبر صل الله علیه و اله کفر می‌ورزند که دَم از خدا می زنند، دَم از قیامت می زنند، دَم از دین می زنند. مردم و سایرین را دچار تردید میکنند؛ پیامبر صل الله علیه و اله راست می گوید؟ این‌ها راست می گویند؟ این‌ها هم که می‌گویند خدا! این‌ها هم که می‌گویند قیامت! لذا می‌گوید: «يُخادِعُونَ اللَّهَ». چرا اسم «خدعه» روی آن میگذارد؟ چون اینها دارند کار را برای بقیه سخت میکنند، امر را مشتبه میکنند. 🔹 يُخادِعونَ اللَّهَ وَالَّذينَ آمَنوا وَما يَخدَعونَ إِلّا أَنفُسَهُم وَما يَشعُرونَ﴿۹﴾ دسترسی به صوت کامل جلسات از طریق آدرس زیر 👇 http://ganjineh-tadabbor.ir @heyat_quran
انتشار مستدل تدبر در سوره مبارکه فسطاط(۱۲) *مسخره کنندگان مومنان* 🔹«اِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ (۱۴)» 💠 می گویند ما داریم مسخره میکنیم «ءَامَنَّا» «ءَامَنَّا» میگوییم. یعنی خودمان میدانیم «ءَامَنَّا»ی که میگوییم حقیقتی پشتش نیست. ما میخواهیم اینها را یک طورایی دستپاچه کنیم، این مومنین دستپاچه شوند، مسخره شان میکنیم. طرف با خودش میگوید: یعنی چی؟ بالاخره او خدا را قبول دارد، کتاب را قبول دارد. 💠 سهل نپندارید این مساله «ءَامَنَّا» گفتن را، استهزاء بودنش را، خدعه بودنش را. جز کسانی‌که چشمان بازی دارند، بقیه دچار مشکل می‌شوند. 💠در ماجرای صفین چه شد؟ قرآن‌هایی بلند کردند سر نیزه، یک عده گفتند این‌ها قرآن را قبول دارند! یک چیزی هست که دیگر! شمشیرها از دستشان افتاد، نتوانستند شمشیر بزنند. چه نقطه حساسی هم بود در تاریخ! آنجا اگر خیمه معاویه فرود آمده بود، الان کجا بودیم؟ در نقطه‌های حساس تاریخ مردم فریب همین ظاهر را خوردند، نتوانستند بین حق و باطل تفکیک کنند، بصیرت کافی نداشتند. لذا وقتی می‌گوییم آنها با دیدن مومنان می‌گویند «ءَامَنَّا» و این استهزاء آنها است، دستپاچه کردن آنهاست، مسخره کردن آنهاست، یا در تعبیر قبلی میگوید خدعه گری آنهاست، یعنی واقعاً یک تاکتیکی است که دارند از آن استفاده میکنند، دارند سودش را میبرند. 🔹 وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ ﴿١٤﴾ @heyat_quran