eitaa logo
هیات حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقایی
137 دنبال‌کننده
3هزار عکس
532 ویدیو
151 فایل
انتشار مطالب و نکات اخلاقی بزرگان و برنامه های هیات عزاداران حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقائی.
مشاهده در ایتا
دانلود
نگاه درست به جریانات سیاسی نگاه درست به سیاست جهان و جریانات سیاسی دنیا لازم است. روحانی امروز باید بداند در کجا واقع شده و کجا قرار گرفته، تا بتواند درست دفاع کند. باید بدانید سنگر شما کجاست، باید بدانید آن جبهه‏ای که در مقابل شما قرار گرفته، کی است و چیست. بدون آشنایی با سیاست جهان، با جریانات سیاسی نمی‌شود. امام خامنه ای « مدظله العالی»، 1387/2/11 پذیرش حوزه های علمیه(برادران) Paziresh.Ismc.Ir
سفره پر برکت ماه ضیافت الهی است و سفره‌ ضیافت الهی پهن است محتویات این سفره که من و شما باید از آن استفاده کنیم، یکی‌اش روزه است؛ یکی‌اش فضیلت قرآن است، قرآن را گذاشتند در این سفره‌ با فضیلتِ زیاد، بیش از ایام دیگر؛ و به ما گفتند که تلاوت قرآن کنید؛ یکی‌اش همین دعاهایی است که می‌خوانیم؛ «یا علی و یا عظیم، دعای افتتاح، دعای ابوحمزه» 1384/7/17 - رهبرانقلاب 📚معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
✅به خدا پناه ببریم به خدا پناه ببریم، از خدا بخواهیم، برای خدا کار کنیم و قدم برداریم و دل‌ها را به خدا بسپریم. صفای دل‌هایمان را با یاد خدا روزافزون کنیم. رهبر انقلاب، 76/10/26 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
♨️ به نظر می رسد، با نزدیک شدن به ، مریم رجوی این بار بایستی رخت سیاهی سفارش دهد؛ چرا که نه گران سبز و نه اعتدالیون بنفش، هیچ کدام نتوانستند را به آمال و آرزوهای خود برسانند و به فضل الهی و با هوشیاری مردم انقلاب به دست باز خواهد گشت.
❓پرسش اگر سهوا سجده واجب تلاوت آیات سجده دار قرآن را انجام ندهیم چه باید کرد؟ ✅ پاسخ آیه هاى 15 سوره سجده و 37 سوره فصلت و 62 سوره نجم و 19 سوره علق، آیات سجده واجب است، که اگر انسان بخواند یا گوش به آن دهد، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فوراً سجده کند، ولی اگر سهوا انجام ندهد و فراموش کند، هر وقت یادش آمد باید سجده نماید.
💌به به چه ثوابی‼️ 💎 پاداش عجیب خواندن در زمان و خوردن 💞عن أَبِي يَحْيَى الصَّنْعَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنٍ صَامَ فَقَرَأَ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقِدْرِ عِنْدَ سَحُورِهِ وَ عِنْدَ إِفْطَارِهِ إِلَّا كَانَ فِيمَا بَيْنَهُمَا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ. 💞 ➿🦋حضرت صادق علیه السلام فرمود: هیچ مؤمن روزه داری نیست که در هنگام خوردن سحری و افطارش سوره قدر را بخواند، مگرآنکه بین این دو زمان ثواب کسی را خواهد داشت که در راه خدا در خون خود غلطیده باشد.🦋➿ ( 📚بحارالأنوار، ج97، ص344
💠 حدیث روز 💠 🌘 ارزش ماه مبارک رمضان 🔻پيامبر خدا صلي‌الله‌عليه‌وآله: لَو يَعلَمُ العَبدُ ما في رَمَضانَ لَوَدَّ أن يكونَ رَمَضانُ السَّنَةَ ❗️اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو می‌كند كه سراسر سال، رمضان باشد. بحارالأنوار، 96/346/12
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیات 140و141سوره آل عمران 🌹 بخش اول 🌸 إِن يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ الْنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَآءَ وَ اللَّهُ لَا يُحِبُّ الْظَّالِمِينَ (140) و لیمحص الله الذين ءامنوا و يمحق الكافرين (141) ‏ 🍀 ترجمه: اگر (در جنگ احد) به شما جراحتى رسيد، پس قطعاً به آن قوم نیز (در جنگ بدر) جراحتی همانند آن رسیده است. و ما آن روزها (شكست و پیروزى) را در میان مردم مى گردانیم تا خداوند كسانى كه ایمان آورده ‏اند را مشخص کند و از میان شما شاهدانی بگیرد و خداوند ظالمان را دوست نمى‏ دارد. (140) و تا خداوند کسانی که ایمان آورده اند را خالص گرداند و کافران را به تدریج نابود گرداند. (141) 🌷 : از مس می آید و به معنای رساندن است. یمسسکم یعنی به شما برسد. 🌷 : آن چیزی که بر اساس زخم در بدن پدیدار می شود. 🌷 : روزها 🌷 : از دول به معنای گرداندن و دست به دست شدن است دولت هم از همین می آید یعنی دست به دست شدن است نداولها یعنی آن را می گردانیم. 🌷 : هم به معنای شناختن است و هم به معنای شناساندن است در این آیه به معنای شناساندن و معلوم کردن و معرفی کردن است. 🌷 : از اتخاذ به معنی گرفتن و انتخاب کردن است. 🌷 : جمع شهید ، شهید یعنی شاهد، شاهد یعنی تماشاگر 🌷 : خالص گرداند 🌷 : به تدریج نابود گرداند 🔴 : این آیه به همراه آیه قبلی و سه آیه بعد بعد از جنگ احد نازل شد. بعد از جنگ احد که مسلمانان شکست خوردند و عده ای شهید و عده ای زخمی شده بودند نازل شد تا اهل ایمان آرامش یابند. 🌸 إن يمسسكم قرح فقد مس القوم مثله: اگر به شما جراحتی رسید، پس قطعاً به آن قوم نیز جراحتی همانند آن رسیده است. شما به منظور و براى هدفى الهى متحمّل ضرر جانى شده ‏اید، دشمنان شما نیز كشته و مجروح داده ‏اند. اگر شما در پیروز نشده ‏اید، دشمنان شما نیز یک سال پیش در بدر شكست خورده‏ اند و شما بر آنها پیروز شدید. پس در سختى‏ ها بردبار باشید. اگر امروز در بدن های شما جراحت هایی است یک روز همین ماجرا برای دشمن شما در جنگ بدر اتفاق افتاد و آنها شکست سنگینی خوردند. سپس می فرماید: و تلک الأيام نداولها بين الناس: و ما آن روزها را در میان می گردانیم. در زندگی انسان روزهای خوشی و ناخوشی اتفاق می افتد که هیچ کدام پایدار نیست در حقیقت مثل چرخ و فلک است یک روز بالا هستیم یک روز پایین هستم و خداوند روزها را بطور مداوم می گرداند. 🔴 در جنگ احد چیست؟ 1⃣ در میان کسانی بودند که ادعای ایمان داشتند در حالی که در باطن بودند ولی فقط در ظاهر مسلمان بودند به این خاطر تعدادی در میدان جنگ از دستور سرپیچی کردند لذا یکی از دلایل این بود که افراد با ایمان از افراد منافق معلوم شوند به این خاطر می فرماید: و لیعلم الله الذین ءامنوا: و تا خداوند کسانی که ایمان آورده اند را مشخص کند. و آنها معرفی شوند. 2⃣ و در مورد دو معنا است يکی آنهایی که لیاقت تماشای حق دارند در کنار پیامبر بمانند و معنای دوم شهدآء هم تعدادی در راه خدا شوند. و یتخذ منکم شهدآء: و تا از ميان شما شاهدانی بگیرد. اصولا تا زمانی که یک در راه اهداف مقدس خود شهید ندهد همیشه آنها را کوچک می شمرد اما به هنگامی که تعدادی شهید شدند هم این ملت و هم نسل های آینده این ملت به دیده عظمت به آن می نگرند. گاهی خوشی ها را دست به دست می کند و آدمی و می کند خداوند هم به آن آدمی مقامات بالاتری می دهد و چیزهایی را می بیند که دیگران نمی بینند. و یتخذ منکم شهدآء: و تا شاهدانى از شما بگیرند. و الله لا یحب الظالمین: و ظالمان را دوست نمی دارد. 3⃣ يکی از دلایل دیگر این است که افراد با ايمان را خالص گرداند. و لیمحص الله الذین ءامنوا و يمحق الکافرین: و تا خداوند کسانی را که ایمان آورده اند را خالص گرداند و کافران را نابود گرداند.
✅آخرش به چه کنم چه کنم نمیفتیم اگه از اولش به جای در به دری اینجا و اونجا صاف بریم در خونه خودِ خدا؛ 😊که جایی که همه دست رد به سینه ت میزنن فقط اونه که دستتُ میگیره!😊 ❇️یه روزی اقا محمدخان دستور میده یه نفرو ببندش به چوب و فلکش كنن وقتی طرف رو میبندن یارو یواشكى یه چیزی در گوش اون كه قرار بوده فلکش کنه پچ پچ میکنه آقا محمد خان میکشش کنار و میگه طرف چی بت گفت؟ اونم میگه قربان گفت بیس سكه میدمت جان مادرت یواشتر بزن! آقا محمد خان به طرف میگه آخه اسکل ،به جا اینکه بیس سکه بدی به این پنج سكه میدادی به خودم میگفتم اصلا نزننت که هیچ یه قلیونم بدن بکشی! 💠آره عزیزم تا شاه شاهان هست که آدم دمِ مَلیجک دربارُ نمیبینه! 🔥شاهُ دریاب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
امروز ﻇﻬﺮ ﮔﺸﻨﻪ ﺍﻡ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ😋😋 ﺯﻧﮓ ﺯﺩﻡ ﺭﺍﺩﯾﻮ ﻭﺍﺳﻪ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺘﯽ ﻣﺠﺮﯼ ﺑﻬﻢ ﻣﯿﮕﻪ ﺩﻭﺱ ﺩﺍﺭﯼ ﭼﯽ ﮔﻮﺵ ﺑﺪﯼ؟؟ ﮔﻔﺘﻢ ﺍﺫﺍﻥ ﻣﻐﺮﺏ😌😌 ﻧﻤﯿﺪﻭﻧﻢ ﭼﺮﺍ ﻗﻄﻊ ﮐﺮﺩ😨😨😨😂😂😂 اینم جوک امروز 😍
هدایت شده از استاد فاطمی‌نیا
استاد فاطمی نیا: جمله اي بين بعضي از مردم معروف است كه بايد ترك شود چرا كه بي ادبي به ساحت خداوند است. و آن جمله اين است كه كسي كه قادر به گرفتن روزه نيست و به دستور خدا روزه نميگيرد ، به ديگران ميگويد سعادت روزه گرفتن نداشته! اين چه جمله اي است ؟! تو به دستور خدا روزه نگرفته اي ! اين جمله يعني خداوند با فرمانش مرا بي سعادت كرده است ! اين بي ادبي به درگاه خداست. همانطور كه روزه دار به امر خدا عمل ميكند ، كسي هم كه به سبب مريضي روزه نميگيرد ، به فرمان خداوند عمل ميكند. @fateminiya_ir
✅پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مَن صامَ شَهرَ رَمَضانَ فَحَفِظَ فَرجَهُ ولِسانَهُ وكَفَّ أذاهُ عَنِ النّاسِ، غَفَرَ اللّهُ لَهُ ذُنوبَهُ ما تَقَدَّمَ مِنها وما تَأَخَّرَ، وأعتَقَهُ مِنَ النّار، وأحَلَّهُ دارَ القَرارِ، وقَبِلَ شَفاعَتَهُ في عَدَدِ رَملِ عالِجٍ مِن مُذنِبي أهلِ التَّوحيدِ . 🌸هر كس ماه رمضان را روزه بدارد و پاك دامنى ورزد و زبانش را حفظ كند و آزارش را به مردم نرساند، خداوند گناهان گذشته و آينده او را مى‌آمرزد و از آتش آزادش مى‌كند و در سراى ابدى جايش مى‌دهد و شفاعت او را درباره موحّدان گنهكار به تعداد كوه هاى به هم پيوسته، مى پذيرد .🌸 الأمالي للصدوق ص 71 / 38
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 142 سوره آل عمران 🌸 أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الْصَّابِرِينَ 🍀 ترجمه: آیا گمان دارید كه وارد بهشت می شوید، در حالى كه هنوز خداوند کسانی از شما را که جهاد کردند و صابران را معلوم نساخته است؟ 🌷 : آیا 🌷 : گمان برده اید 🌷 : وارد می شوید 🌷 : بهشت 🌷 : دو معنا دارد يکی می داند و دیگری معلوم کند که در اینجا معنای دومی مورد نظر است. 🔴 : این آیه، همانند آیات 139تا141 سوره آل عمران بعد از جنگ احد نازل شده است. این آیه خطاب به آنهایی است که هیچ تلاشی نکردند و توقع رفتن به بهشت دارند نازل شده است. 🌸 أم حسبتم أن تدخلوا الجنة و لما يعلم الله الذين جاهدوا منكم و يعلم الصابرين: آيا گمان برده اید که وارد بهشت می شوید، در حالی که هنوز کسانی از شما را که جهاد کردند و صابران را معلوم نساخته است؟ حاصل تلاش و صبر و مقاومت در سختی ها است. آدمی برای رسیدن به هدف خود ابتدا باید در مسیر درست تلاش کند و سپس بطور مداوم به تلاش خود ادامه دهد و سپس در مقابل سختی های مسیر صبر و مقاومت کند. بر اساس این آیه راه بهشت از طریق و است. در آیه دیگر قرآن مى فرماید: «سلام علیكم بما صبرتم» سلام بر شما اهل بهشت، به خاطر صبر و مقاومتى كه داشتید. منظور از صبر، صبر در مقابل سختی ها و مشکلات ، صبر در برابر گناهان ، صبر در برابر مصیبت و صبر در برابر عبادت منظور از جهاد چه جهاد اصغر باشد که نبرد در مقابل دشمن است و چه جهاد اکبر یعنی مبارزه با هواهای نفسانی است. 🔹 پيام های آیه142سوره آل عمران ✅ از خواسته ها و هدف های دست برداریم. ✅ كافى نیست، تلاش و عمل نیز لازم است. بهشت را به بها دهند نه بهانه. ✅ ، صبر و جهاد است. صبر در برابر مصیبت، معصیت و انجام عبادت و حضور در جبهه ى جهاد اكبر و جهاد اصغر. ✅ و ، همراه با جهاد لازم است. زیرا شروع جنگ و ادامه ى آن و عوارض و آثار بعد از جنگ، همه و همه نیازمند صبر و بردبارى است.
💬سوال آیا خلط جزو خبائث بوده و فرو بردن آن در صورتی‌که به فضای دهان برسد حرام است؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا با فرو بردن عمدی خلطی که در حال روزه به دهان آمده (از باب اینکه با حرام افطار کرده‌ایم) کفاره جمع بر ما واجب می‌شود؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍پاسخ 1. فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، نباید آن را فرو برد. البته برخی مراجع [ ] احتیاط مستحب را در فرو نبردن آن دانسته‌اند. 2. اگر شخص روزه‌دار، خلطی را که داخل فضاى دهان شده عمداً ببلعد، روزه‌اش باطل است، ولی از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌ است، کفاره ندارد. با این حال، برخی فقها [سیستانی] روزه‌ی چنین شخصی را باطل نشمرده و برخی دیگر [ ]، علاوه بر قضا، کفاره جمع را(بنابر احتیاط) واجب دانسته‌اند. 🔹ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1] - حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بى‌اختیار فرو رود، اشکال ندارد و اگر داخل فضاى دهان شده و عمداً بلعیده شده، روزه باطل است و از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته‌اید، کفاره ندارد. - حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): در فرض سوال خوردن آن جزء خبائث است اما موجب کفاره جمع نمی‌شود. - حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی): فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند. - حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله العالی): بنابر احتیاط از فرو بردن آن خودداری شود و کفاره جمع در فرض سوال مبنی بر احتیاط است. پی نوشت: [1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)
💠📖🕋📖💠 ⭐️قرار روزانه- هر روز، قرائت یک صفحه از قرآن کریم⭐️ ☘🌸🌸🌸🌸🌸☘ ✨صفحه 279✨ أعوذُ باِللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ ﴿103﴾ إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ لَا يَهْدِيهِمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿104﴾ إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ ﴿105﴾ مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ وَلَٰكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿106﴾ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿107﴾ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿108﴾ لَا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿109﴾ ثُمَّ إِنَّ رَبَّكَ لِلَّذِينَ هَاجَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا فُتِنُوا ثُمَّ جَاهَدُوا وَصَبَرُوا إِنَّ رَبَّكَ مِنْ بَعْدِهَا لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿110﴾ 💠ترجمه💠 و ما می دانیم که آنان می گویند: یقیناً این آیات را بشری به او می آموزد!! [چنین نیست که می گویند، زیرا] زبان کسی که [آموختن قرآن را به پیامبر] به او نسبت می دهید، غیر عربی است و این قرآن به زبان عربی فصیح و روشن است. ﴿103﴾ قطعاً کسانی که به آیات خدا ایمان ندارند، خدا هدایتشان نمی کند، و برای آنان عذابی دردناک است. ﴿104﴾ فقط کسانی [به خدا و پیامبر] دروغ می بندند که به آیات خدا ایمان ندارند، و اینانند که دروغگوی واقعی اند. ﴿105﴾ هر کس پس از ایمان آوردنش به خدا کافر شود [به عذاب خدا گرفتار آید]؛ مگر کسی که به کفر مجبور شده [امّا] دلش مطمئن به ایمان است، ولی آنان که سینه برای پذیرفتن کفر گشاده اند، خشمی سخت از سوی خدا بر آنان است و آنان را عذابی بزرگ خواهد بود. ﴿106﴾ این [خشم و عذاب بزرگ] به سبب آن است که زندگی دنیا [یِ زودگذر] را بر آخرت ترجیح دادند، و مسلماً خدا مردم کفر پیشه را هدایت نمی کند. ﴿107﴾ اینان کسانی هستند که خدا بر دل و گوش و چشمشان مُهر [شقاوت] زده، و اینان بی خبران واقعی اند. ﴿108﴾ ثابت و یقینی است که آنان در آخرت زیانکارند. ﴿109﴾ آن گاه یقیناً پروردگارت نسبت به کسانی که پس از آزار دیدنِ [از مشرکان، سرزمین شرک را رها کرده] هجرت نمودند، سپس جهاد کردند، و [برای حفظ دینشان] شکیبایی ورزیدند، آری، پروردگارت [نسبت به آنان] پس از این [همه بلا] بسیار آمرزنده و مهربان است. ﴿110﴾