eitaa logo
هیات حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقایی
138 دنبال‌کننده
3هزار عکس
532 ویدیو
151 فایل
انتشار مطالب و نکات اخلاقی بزرگان و برنامه های هیات عزاداران حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقائی.
مشاهده در ایتا
دانلود
📿📖 پوشیدن لباس غصبی جایز نیست و شرعا حرام است و نماز در آن نیز باطل است. کسانی که خمس بدهکار هستند هر لباسی را که با عین پول خمس نداده بخرند غصبی است و پوشیدن آن جایز نیست و نماز در آن نیز باطل است. مگر آنکه از حاکم شرع یا نماینده او اجازه گرفته باشند."
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 42 سوره نساء 🌸 يَوْمَئِذٍ يَوَدُّ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَعَصَوُاْ الرَّسُولَ لَوْ تُسَوَّى بِهمْ الْأَرْضُ وَلَا يَكْتُمُونَ اللَّهَ حَدِيثا ً 🍀 ترجمه: در آن روز، كسانى كه كفر ورزیده اند و پیامبر را نافرمانى كردند، آرزو مى كنند كه اى كاش با زمین یكسان مى شدند و هیچ سخنى را نمى توانند از خدا كتمان كنند. 🌷 : آرزو می کنند 🌷 : کفر ورزیده اند 🌷 : نافرمانی کردند 🌷 : از سوی به معنای مساوات و یکسان است 🌷 : کتمان نمی کنند 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. کافران معصیت كار، پیش از اقامه ى ، منكر گناه و فساد خود مى شوند و در پى راه فرارند ولى وقتى گواهان حقایق را گفتند، دیگر جایى براى كتمان نیست. در آیات ، آرزوهاى حسرت بار گناهكاران به این گونه مطرح است: كاش خاک بودم. كاش در خاک محو بودم. كاش با فلانى دوست نمى شدم. كاش در دنیا اهل تعقّل و فكر بودم. كاش با همان مرگ، فانى شده بودم... 🌸 در این آیه به آرزوهای حسرت بار آنها اشاره کرده آنهایی که کافر شدند و با فرستاده پروردگار به مخالفت برخاستند وقتی در روز قیامت دادگاه عدل خدا را می بینند و شهود و گواهان را مشاهده می کنند ، آن چنان از کار خود می شوند که آرزوی می کنند که ای کاش با خاک یکسان می شدند که می فرماید: یومئذ یود الذین کفروا و عصوا الرسول لو تسوی بهم الأرض و لا يكتمون الله حديثا: در آن روز کسانی که کفر ورزیده اند و را نافرمانی کردند، آرزو می کنند که ای کاش با زمین یکسان می شدند و هیچ سخنی را نمی توانند از کتمان کنند. چرا نمی توانند کتمان کنند؟ زیرا با آن همه شهود و گواهان راهی برای انکار نیست. 🔹 پيام های آیه 42 سوره نساء 🔹 ✅ نافرمانى از دستورهاى ، در ردیف كفر به خداست. ✅ روز ، روز حسرت و آرزوست. ✅ روز ، هیچ سخن و مطلبى پوشیده نمى ماند 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 44 سوره نساء 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الذَّيِنَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّن الكِتَابِ يَشْتَرُونَ الضَّلاَلَةَ وَ يُرِيدُونَ أَن تَضِلُّواْ السَّبِيل (44) َ 🍀 ترجمه: آیا ندیدى کسانی را كه بهره اى از كتاب خدا به آنان داده شده بود (به جاى آنكه هدایت كسب كنند) گمراهى را مى خرند و مى خواهند شما نیز گمراه شوید. 🌷 : آیا ندیدی 🌷 : بهره، سهم 🌷 : می خرند 🌷 : گمراهی 🌷 : می خواهند 🌷 : گمراه می شوید، راه را گم می کنید 🔴 : اين آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. شيخ طوسی می گوید: ابن عباس و قتادة و عکرمة گویند: این آیه درباره قومی از یهودیان نازل شده که هدایت را به گمراهی مبدل گردانیدند تا این که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم را به جای تصدیق تکذیب نمایند. 🌸 در این آیه خطاب به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: 《ألم تر إلى الذين أوتوا نصيبا من الكتاب يشترون الضلالة و يريدون أن تضلوا السبيل: آیا ندیدی کسانی را که بهره ای از کتاب خدا به آنان داده شده بود (به جای آنکه هدایت کسب کنند) گمراهی را می خرند و می خواهند شما نیز گمراه شوید.》منظور از کتاب خدا اینجا کتاب یهود است که بر حضرت موسی نازل شده بود. که گروهی از یهودیان را تکذیب می کردند و دستورات خدا را کنار می گذاشتند و به این ترتیب آنچه وسیله هدایت خود و دیگران بود بر اثر سوء نيت های آنها تبدیل به وسیله گمراه شدن و گمراه کردن گشت، زیرا که آنها هیچ گاه دنبال حقیقت نبودند، بلکه به همه چیز با نفاق و حسد و مادیگری نگاه می کردند. 🔹 پیام های آیه44سوره نساء 🔹 ✅ به کتاب آسمانی، به تنهایی برای هدایت کافی نیست. ✅ آگاهی علمای اهل کتاب از تعالیم الهی است و همین نقص زمینه ی انحراف می شود. ✅ دانشمندان ، از علم و مقام خود سوء استفاده كرده و مى خواهند ديگران را گمراه کنند. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🔰 دلایل اثبات ولایت امیرالمومنین یکی از دلایل اثبات امامت امیرالمومنین(علیه السلام) برتری و افضلیت ایشان بر دیگران است. 👈 یعنی بر فرض که بپذیریم هیچ متنی بر خلافت و جانشینی امیرالمومنین(ع) از ناحیه‌ی پیامبر اکرم اکرم(ص) وجود ندارد؛ باز خلافت و امامت حق امیرالمومنین(علیه‌السلام) بود، زیرا بدون شک ایشان بعد از نبی گرامی اسلام(ص) افضل امت بود و هیچ صحابی از حیث فضائل به گرد پای ایشان نمی‌رسید و عقل حکم می‌کند که افضل مردم در رأس باشد. ✅ به طور مثال: «ابن ابی‌الحدید معتزلی» 24 روایت درباره افضلیت امیرالمومنین(ع) نقل کرده است که ما در این‌جا تنها چند مورد از آن‌ها را نقل می‌کنیم: 1⃣1. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «اى على، خداوند تو را به چیزی زينت کرده است كه احدی از بندگان خود را به آن، زينت نکرده است؛ اين زينت، «زهد در دنيا» است. خداوند متعال تو را طورى قرار داده است كه چيزى از دنيا را نمى‌‏گيرى و به خود نمى‏‌بندى...». 2⃣ 2. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «... خداوند متعال به من فرمود: على بن ابی‌طالب(ع) لوا و پرچم هدايت است، و امام و پيشواى اولياى من است، نور كسى است كه از من پيروى كند، اوست كلمه من، كه از حقايق و اسرار آگاه است». 3⃣ 3. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اى انس براى من مقداری آب آماده كن تا وضو بگیرم؛ سپس رسول خدا(ص) برخاست، و دو ركعت نماز خواند و فرمود: اولين كسى كه از اين در داخل ‏شود امام متّقيان، سيّد و سرور مسلمانان، رئيس و بزرگ دين، خاتم وصيّين، رهبر و جلودار سفيدرویان است». 💢 انس مى‌‏گويد: من با خودم گفتم: بار پروردگارا، اين مرد را مردى از طایفه انصار قرار بده. در اين‌حال على(ع) وارد شد. رسول خدا(ص) فرمود: اى انس، چه كسى آمد؟ من گفتم: على(ع) آمد، حضرت با بشاشت و خوش‌حالى برخاست، و علی(ع) را در آغوش گرفت و عرق چهره او را با دست خود پاک کرد. 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/79608 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠 امام علی(علیه السلام) فرمودند: 🍃 رُبَّ قَوْلٍ أَنْفَذُ مِنْ صَوْلٍ: چه بسيار سخن هايى كه از حمله كردن (و اعمال قدرت) نافذتر است. 📚 نهج البلاغه حکمت 394 📎 📎 📎 🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
▪️تیرماه 1314 در مسجد گوهرشاد مشهد، بدستور صدها نفر بخاطر اعتراض به کشته شدند. 🗓 21 تیر سالروز قیام مسجد گوهرشاد و روز «حجاب و عفاف» 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 ازدواج با هم کُفو 💠 فاطمه علیهاالسلام، برترین بانوی زمان خود بود؛ او نه فقط دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود بلکه در پاکی، عصمت، علم و حیا، الگویی برای همگان محسوب میشد. افراد بسیاری بودند که آرزوی همسری او را داشتند. امّا روشن بود که او همتای آنان نبود و اینک کسی به طلب ریحانه نبی آمده که خود آینه عقل، حکمت، علم، شجاعت و معنویت است. این هم کفو بودن، زیبایی این ازدواج را برای دوست داران ایشان، زیبا تر و دلنشین تر می کند. 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💠🔹🔸🔹🔸🔹🔸..ا﷽ا..🔸🔹🔸🔹🔸🔹💠 ⚫️ عکس‌العمل علیه السلام به موسیقی 🔻عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الرَّیَّانِ قَالَ: احْتَالَ الْمَأْمُونُ عَلَی أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) بِکُلِّ حِیلَةٍ فَلَمْ یُمْکِنْهُ فِیهِ شَیْ ءٌ فَلَمَّا اعْتَلَّ وَ أَرَادَ أَنْ یَبْنِیَ عَلَیْهِ ابْنَتَهُ دَفَعَ إِلَی مِائَتَیْ وَصِیفَةٍ مِنْ أَجْمَلِ مَا یَکُونُ إِلَی کُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ جَاماً فِیهِ جَوْهَرٌ یَسْتَقْبِلْنَ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) إِذَا قَعَدَ فِی مَوْضِعِ الْأَخْیَارِ فَلَمْ یَلْتَفِتْ إِلَیْهِنَّ وَ کَانَ رَجُلٌ یُقَالُ لَهُ- مُخَارِقٌ صَاحِبُ صَوْتٍ وَ عُودٍ وَ ضَرْبٍ طَوِیلُ اللِّحْیَةِ فَدَعَاهُ الْمَأْمُونُ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ إِنْ کَانَ فِی شَیْءٍ مِنْ أَمْرِ الدُّنْیَا فَأَنَا أَکْفِیکَ أَمْرَهُ فَقَعَدَ بَیْنَ یَدَیْ أَبِی جَعْفَرٍ (علیه السلام) فَشَهَقَ مُخَارِقٌ شَهْقَةً اجْتَمَعَ عَلَیْهِ أَهْلُ الدَّارِ وَ جَعَلَ یَضْرِبُ بِعُودِهِ وَ یُغَنِّی فَلَمَّا فَعَلَ سَاعَةً وَ إِذَا أَبُو جَعْفَرٍ لَا یَلْتَفِتُ إِلَیْهِ لَا یَمِیناً وَ لَا شِمَالًا ثُمَّ رَفَعَ إِلَیْهِ رَأْسَهُ وَ قَالَ اتَّقِ اللَّهَ یَا ذَا الْعُثْنُونِ قَالَ فَسَقَطَ الْمِضْرَابُ مِنْ یَدِهِ وَ الْعُودُ فَلَمْ یَنْتَفِعْ بِیَدَیْهِ إِلَی أَنْ مَاتَ قَالَ فَسَأَلَهُ الْمَأْمُونُ عَنْ حَالِهِ قَالَ لَمَّا صَاحَ بِی أَبُو جَعْفَرٍ فَزِعْتُ فَزْعَةً لَا أُفِیقُ مِنْهَا أَبَداً. ✍🏻 محمّد ریّان گوید: مأمون ملعون انواع حیله‌ها را برای تخریب حضرت جواد علیه السّلام بکار بست و از آن‌ها چیزی بدست نیاورد. چون درمانده شد و خواست دخترش را به ازدواج ایشان درآورَد، به دویست دختر از زیباترین‌هاشان، به هرکدام جامی که گوهری در آن بود داد تا به پیشواز حضرت جواد علیه السّلام به هنگام نشستن در جایگاه بروند. حضرت به آنان توجّهی نکرد. در این میان مردی بود که به او «مخارق» می‌گفتند. آوازه خوان و تار و ضرب نواز بود و ریشی دراز داشت. مأمون او را دعوت کرد. او گفت: ای امیرالمؤمنین، اگر در چیزی از کار دنیا باشد، موضوع را درست می‌کنم. آنگاه در برابر حضرت جواد علیه السّلام نشست. سپس از گلویش صدایی درآورد که اهل خانه گٍرد آمدند و به نواختن و آوازخوانی آغاز کرد. ساعتی چنین کرد و حضرت جواد علیه السّلام توجهی به او نداشت و نه به چپ و نه به راست اصلا نگاهی نمی‌کرد. سپس حضرت بسوی او سر بلند کرده و فرمودند: ای ریش دراز، از خدا پروا کن! سپس ضرب و تار از دست او افتاد و تا زمانی که مُرد دیگر دستش به کار نرفت و از کار افتاد. مأمون از حالش پرسید. او گفت: وقتی محمد بن علی (علیهم السلام) بر من فریاد کشید چنان هراسیدم که هرگز از آن بهبود نمی‌یابم. 📚 الکافی، ط_الاسلامیه، ۱/۴۹۴ ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ 💠 @basershiea 💠 eitaa.com/basershiea 💠 عضویت در کانال👇 ┏━⊰✾✿✾⊱━━━━━━━─━━┓ https://eitaa.com/joinchat/3425632329C51b55e51f7 ┗━━━━━━━─━━⊰✾✿✾⊱━┛
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 46 سوره نساء 🌸 مِنَ الَّذِينَ هَادُواْ يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِه وَيَقُولُونَ سَمِعْنَا وَ عَصَيْنَا وَاسْمَعْ غَيْرَ مُسْمَعٍ وَرَاعِنَا لَيّاً بِأَلْسِنَتِهِمْ وَطَعْناً فِى الدِّينِ وَلَوْ أَنَّهُمْ قَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاسْمَعْ وَانُظرْنَا لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ وَأَقْوَمَ وَلَكِن لَّعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِيلا (46) ً 🍀 ترجمه: بعضى از کسانی که یهودی هستند، سخنان را از جایگاه هایشان تحریف مى ‏كنند و مى‏ گویند:شنیدیم و نافرمانى كردیم (و بى ‏ادبانه به پیامبر اسلام مى‏ گویند:) بشنو كه هرگز نشنوى و ما را تحمیق كن، تا با زبان خود حقایق را بگردانند و در دین طعنه زنند و اگر مى‏ گفتند: شنیدیم و اطاعت كردیم و بشنو و به حال ما بنگر (تا حقایق را بهتر درک كنیم) برایشان بهتر و درست تر بود ولى خداوند آنان را به خاطر كفرشان، از رحمت خود دور ساخته است پس جز اندكى ایمان نمی آورند. 🌷 : یهودی شدند 🌷 : تحریف می کنند 🌷 : کلمات 🌷 : جایگاه های اصلی 🌷 : شنیدیم 🌷 : نافرمانی کردیم 🌷 : بشنو که هرگز نشنوی 🌷 : تا با زبان خود حقايق را بگردانند 🌷 : طعنه زدن 🌷 : درست تر 🌷 : آنها را لعنت کرد: یعنی آنها را از رحمت خود دور ساخته است. 🌸 شأن نزول اين آیه در جلسه قبلی به همراه آیه 45 سوره نساء بيان شد. یکی از کارهای بعضی از ، تحریف حقایق و تغییر دستورات خداوند بوده که آیه می فرماید: من الذین هادوا یحرفون الکلم عن مواضعه: بعضی از کسانی که یهودی هستند، را از جایگاه هایشان تحریف می کنند. و یقولون سمعنا و عصینا: یهودیان می گویند: شنیدیم و نافرمانی کردیم. یعنی به جای اینکه بگویند شنیدیم و اطاعت کردیم می گویند شنیدیم و مخالفیم. در ادامه به سخنان آنها که از روی دشمنی و آمیخته با جسارت و بی ادبی بوده اشاره نموده و می فرماید: آنها می گویند: و اسمع غیر مسمع: و بشنو که هرگز نشنوی. علاوه بر این از روی تمسخر می گفتند: : ما را تحمیق کن. 🌸 تمام این ها به منظور این بود که حقایق را تغییر دهند و را مورد تمسخر قرار دهند که می فرماید: لیا بألسنتهم و طعنا فى الدين: تا با زبان خود حقايق را بگردانند و در دین طعنه زنند. اگر یهودی ها به جای این همه لحاجت و بی ادبی و دشمنی با حق، راه راست پیش می گرفتند و سخنان می زدند و بی ادبی نمی کردند به نفع آنها بود که اين آیه می فرماید: و لو أنهم قالوا سمعنا و أطعنا و اسمع و أنظرنا لکان خیرا لهم و أقوم: و اگر می گفتند: شنیدیم و اطاعت کردیم و بشنو و به حال ما بنگر تا حقایق را بهتر درک کنیم برایشان بهتر و درست تر بود. 🌸 اما یهودیان بر اثر و سرکشی و طغیان از رحمت خدا به دور افتاده اند و دلهای آنها آن چنان مرده است که به این زودی در برابر حق ، زنده و بیدار نمی گردد. فقط دسته کوچکی از آنها افراد پاکدلی هستند که آمادگی پذیرش حقایق را دارند و سخنان حق را می شنوند و می آورند. ولکن لعنهم الله بکفرهم فلا یؤمنون إلا قليلا: ولى خداوند آنان را به خاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته است پس جز اندکی ایمان نمی آورند. 🔹 پيام های آیه 46 سوره نساء 🔹 ✅ در مفاهیم لغات و فرهنگ، از گناهان كلیدى و زمینه ‏ساز گناهان دیگر و تضعیف مكتب است. ✅ توهین به مقدّسات و شكستن حریم‏ ها، حربه ‏ى همیشگى كافران است. ✅ اجابت دعوت ، مایه‏ ى نیكى و استوارى است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💠امام صادق علیه‌السلام: 🍃«مَنْ حَسُنَتْ نِيَّتُهُ زِيدَ فِي رِزْقِه ‏وَ مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِهِ زِيدَ فِي عُمُرِه.» ‏ هر كه نيتش خير باشد، رزقش زياد گردد و هر كه با خانواده خود خوشرفتارى كند، عمرش طولانی شود. 📚تحف العقول‏، ص295 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 48 سوره نساء 🌸 إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَآءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْماً عَظِيما ً 🍀 ترجمه: قطعا خداوند، این كه به او شرک ورزیده شود نمى بخشد، ولى هر چه پایین تر باشد، براى هر كه بخواهد مى بخشد. و هر كسی به خداوند شرک ورزد همانا دروغی ساخته و گناه بزرگی را مرتکب شده است. 🌷 : نمی آمرزد، نمی بخشد 🌷 : شرک ورزیده می شود 🌷 : کمتر از 🌷 : دروغی ساخته و مرتکب شده است 🌷 : گناه بزرگی 🌸 به گل ها، گیاهان ، درختان علاوه بر اینکه شادابی و طراوات می بخشد گرد و غبارهایی هم که بر آنها نشسته را می زداید. انجام خوبی ها هم مثال همین را دارد کارهای نیک به دل و جان آدمی شادابی و طراوات می بخشد و گرد و غبارهای گناه را هم از بین می برد و سبب بخشیدن گناهان می شود. علاوه بر انجام نیکی ها، دوری از گناهان کبیره سبب می شود که گناهان دیگری که قبلا مرتکب شده ایم را ببخشد. اما تنها گناهی که هر چقدر خوبی انجام دهیم بخشیده نمی شود گناه شرک است مگر آنکه شود. 🌸 این آیه در مدینه نازل شده است و اعلام می کند که گناهان ممکن است مورد عفو و بخشش واقع شوند ولی گناه شرک را نمی بخشد که این آیه می فرماید: إن الله لا يغفر أن يشرك به و يغفر ما دون ذلك لمن يشآء: قطعا خداوند، اين که به او شرک ورزیده شود نمی بخشد، ولی هر چه پایین تر باشد، برای هر که بخواهد می بخشد. ارتباط این آیه با آیات قبلی از این نظر است که یهود و نصارا هر یک به نوعی بودند و قرآن به وسیله این آیه به آنها اعلام خطر می کند که این عقیده را ترک گویند که گناه غیر قابل بخشش است. آدمی اگر آلوده به گناه شرک باشد یعنی اگر دیگران را کنار قرار دهد مرتکب گناه بسیار بزرگی شده است که این آیه در ادامه می فرماید: و من یشرك بالله فقد افترى إثما عظيما: و هر کسی به خداوند شرک ورزد همانا دروغی ساخته و گناه بزرگی را مرتکب شده است. 🌸 موضوع ، بیش از دویست بار در قرآن مطرح شده و از هر گونه توجّه به غیرخدا، تحت هر عنوان (بت پرستى، ریاكارى، گرایش هاى غیر الهى، مادّه گرایى و...) انتقاد شده است. مضمون این آیه، عیناً در آیه 116 همین سوره نساء تكرار شده است و تكرار، عامل است. از آنجا كه شرک، خروج از مدار حقّ و بریدن از خدا و پیوستن به دیگرى است، بدون توبه آمرزیده نمى شود، ولى اگر مشرک، دست از بردارد و توبه ی واقعى كند، خداوند مى آمرزد. در آیه 54 سوره ى زمر، مى فرماید: خداوند، همه گناهان را مى آمرزد، پس از رحمت او مأیوس نباشید و به درگاهش توبه كنید. چون هیچ كس نمى داند نظر رحمت حكیمانه ى متوجه چه كسى خواهد شد، پس جایى براى غرور و جرأت به ، باقى نمى ماند. 🔹 پیام های آیه 48 سوره نساء 🔹 ✅ ، منفورترین گناه و مانع بخشایش الهى است. ✅ بخشایش ، مربوط به اراده ى حكیمانه خداست. ✅ ، ادّعایى بى دلیل و دروغى بزرگ است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
مرگ خوب / مرگ بد ◀️محمّد بن‌ مُنكدِر که صوفی مسلک بود، امام باقر ع را دید که در هوای گرم‌ به‌ سوی نخلستان‌ ميرود. ▫️پيش‌ آمد و گفت‌: در اين‌ هوای گرم‌، طلب دنيا سزاوار نيست‌! ❓اگر در اينحال‌ مرگت‌ فرا رسد در پيشگاه‌ پروردگار چه‌ خواهی گفت‌؟ ✅حضرت‌ گفتند: اگر مرگم‌ در اينحال‌ برسد، در راه‌ انجام‌ وظيفه‌ و كسب‌ مال‌ حلال‌ برای خود و عيال‌ و حفظ‌ آبرو و زندگيِ كفاف‌ بوده است‌ و در پيشگاه‌ خداوند مأجور‌ خواهم‌ بود. من‌ از مرگ‌ بيم‌ دارم‌ در صورتيكه‌ در حال‌ معصيتی از معاصی خدا بمیرم. 📕اعلام الوری ص 263‌
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیات 49 و 50 سوره نساء 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنفُسَهُم بَلِ اللَّهُ يُزَكّىِ مَن يَشَآءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً (49) انظر کیف یفترون علی الله الکذب و کفی به إثما مبينا(50) 🍀 ترجمه: آیا به كسانى كه خود را به پاکی می ستایند، ننگریستی؟ بلكه خداوند، هر كسی را بخواهد پاک مى گرداند و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ظلم قرار نمى گیرند. (49) بنگر چگونه بر خدا دروغ می بندند! و همین گناه آشکار برای آنان بس است. (50) 🌷 : آیا ننگریستی 🌷 : خود را به پاکى مى ستايند 🌷 : پاک می گرداند 🌷 : رشته میان هسته خرما 🌷 : نگاه کن، بنگر 🌷 : دروغ می بندند 🌷 : دروغ 🌷 : کافی است، بس است 🌷 : گناه- به چیزی گفته می شود که انسان را از صلاح و ثواب باز دارد. 🌷 : آشکار 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. جمعی از مى گفتند: ما پسران خدا و دوستان او هستیم و اطفال خود را نزد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آوردند و گفتند: یا محمد آیا اینان دارای گناه می باشند؟ پیامبر فرمود:نه ، سپس گفتند: ما نیز مانند این ها هیچ گناهی نداشته و پاک می باشیم زیرا هر گناهی که در روز مرتکب شویم در شب از طرف چشم پوشی می شود و هر گناهی که در شب مرتکب شویم. در روز چشم پوشی می گردد سپس این آیه و آیه بعدی نازل شد. 🌸 در این آیه به یکی از صفات ناپسند اشاره شده که گریبانگیر بسیاری از افراد و ملت ها می شود و آن و خود را پاک نشان دادن و فضیلت برای خود ساختن است که قرآن به پیامبر می فرماید: ألم تر إلى الذين يزكون أنفسهم: آیا به کسانی که خود را به پاکی می ستایند، ننگریستی؟ سپس می فرماید: بل الله یزکی من یشاء: بلکه خداوند، هر کسی را بخواهد پاک می گرداند. و تنها اوست که از روی بدون کم و زیاد، افراد را طبق شایستگی هایی که دارند، مدح و ستایش می کند و هرگز به هیچ کسی ذره ای نخواهد شد که می فرماید: و لا یظلمون فتیلا: و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ظلم قرار نمی گیرند. در حقیقت فضیلت چیزی است که آن را فضیلت بداند نه آنچه خودستایان برای خود از روی خودخواهی قائل می شوند و به خود و دیگران ستم می کنند. 🌸 و خویشتن را بى عیب دانستن و خود را برگزیده و ممتاز دیدن، مورد نكوهش قرآن است، چنانكه مى فرماید: «فلا تزكّوا انفسكم هو اعلم بمن اتّقى» از خود ستایش نكنید، داناتر است كه متّقى كیست. حضرت على علیه السلام در خطبه ى «همام» یكى از نشانه هاى متّقین را این مى داند كه هرگاه ستایش شوند، مى ترسند. خود برتربینی که خود را نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا می دانستند بزرگترین افترا بر خداست چون خداوند هیچ فرزندی ندارد و همه در نزد خداوند برابرند و امتیاز تقواست. در آیه بعد برتری طلبی ها را یک نوع افترا و دروغ به خدا بستن و گناه بزرگ و آشکار معرفی می کند که می فرماید: انظر کیف یفترون علی الله الکذب و کفی به إثما مبينا: بنگر چگونه بر خدا دروغ می بندند! و همین گناه آشکار برای آنان بس است. 🔹 پيام های آیات49و50سوره نساء 🔹 ✅ موظف به شناخت و ارزیابی اعمال و عقاید اهل کتاب است. ✅ تزکیه ی نابجای نفس و خود را مقرب درگاه خدا دانستن، افترا بر و مانع رشد است. ✅ كه برخاسته از غرور و بزرگ بینى است، جایز نیست. ✅ تزكیه اى ارزش دارد كه بر اساس دستورات الهى باشد، نه ارشادات بشرى. ✅ كیفرهاى ، نتیجه اعمال ناپسند انسان است، نه ظلم خدا. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸