eitaa logo
هیات حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقایی
137 دنبال‌کننده
3هزار عکس
533 ویدیو
151 فایل
انتشار مطالب و نکات اخلاقی بزرگان و برنامه های هیات عزاداران حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقائی.
مشاهده در ایتا
دانلود
مرگ خوب / مرگ بد ◀️محمّد بن‌ مُنكدِر که صوفی مسلک بود، امام باقر ع را دید که در هوای گرم‌ به‌ سوی نخلستان‌ ميرود. ▫️پيش‌ آمد و گفت‌: در اين‌ هوای گرم‌، طلب دنيا سزاوار نيست‌! ❓اگر در اينحال‌ مرگت‌ فرا رسد در پيشگاه‌ پروردگار چه‌ خواهی گفت‌؟ ✅حضرت‌ گفتند: اگر مرگم‌ در اينحال‌ برسد، در راه‌ انجام‌ وظيفه‌ و كسب‌ مال‌ حلال‌ برای خود و عيال‌ و حفظ‌ آبرو و زندگيِ كفاف‌ بوده است‌ و در پيشگاه‌ خداوند مأجور‌ خواهم‌ بود. من‌ از مرگ‌ بيم‌ دارم‌ در صورتيكه‌ در حال‌ معصيتی از معاصی خدا بمیرم. 📕اعلام الوری ص 263‌
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیات 49 و 50 سوره نساء 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنفُسَهُم بَلِ اللَّهُ يُزَكّىِ مَن يَشَآءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً (49) انظر کیف یفترون علی الله الکذب و کفی به إثما مبينا(50) 🍀 ترجمه: آیا به كسانى كه خود را به پاکی می ستایند، ننگریستی؟ بلكه خداوند، هر كسی را بخواهد پاک مى گرداند و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ظلم قرار نمى گیرند. (49) بنگر چگونه بر خدا دروغ می بندند! و همین گناه آشکار برای آنان بس است. (50) 🌷 : آیا ننگریستی 🌷 : خود را به پاکى مى ستايند 🌷 : پاک می گرداند 🌷 : رشته میان هسته خرما 🌷 : نگاه کن، بنگر 🌷 : دروغ می بندند 🌷 : دروغ 🌷 : کافی است، بس است 🌷 : گناه- به چیزی گفته می شود که انسان را از صلاح و ثواب باز دارد. 🌷 : آشکار 🔴 : این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. جمعی از مى گفتند: ما پسران خدا و دوستان او هستیم و اطفال خود را نزد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آوردند و گفتند: یا محمد آیا اینان دارای گناه می باشند؟ پیامبر فرمود:نه ، سپس گفتند: ما نیز مانند این ها هیچ گناهی نداشته و پاک می باشیم زیرا هر گناهی که در روز مرتکب شویم در شب از طرف چشم پوشی می شود و هر گناهی که در شب مرتکب شویم. در روز چشم پوشی می گردد سپس این آیه و آیه بعدی نازل شد. 🌸 در این آیه به یکی از صفات ناپسند اشاره شده که گریبانگیر بسیاری از افراد و ملت ها می شود و آن و خود را پاک نشان دادن و فضیلت برای خود ساختن است که قرآن به پیامبر می فرماید: ألم تر إلى الذين يزكون أنفسهم: آیا به کسانی که خود را به پاکی می ستایند، ننگریستی؟ سپس می فرماید: بل الله یزکی من یشاء: بلکه خداوند، هر کسی را بخواهد پاک می گرداند. و تنها اوست که از روی بدون کم و زیاد، افراد را طبق شایستگی هایی که دارند، مدح و ستایش می کند و هرگز به هیچ کسی ذره ای نخواهد شد که می فرماید: و لا یظلمون فتیلا: و به اندازه رشته میان هسته خرما مورد ظلم قرار نمی گیرند. در حقیقت فضیلت چیزی است که آن را فضیلت بداند نه آنچه خودستایان برای خود از روی خودخواهی قائل می شوند و به خود و دیگران ستم می کنند. 🌸 و خویشتن را بى عیب دانستن و خود را برگزیده و ممتاز دیدن، مورد نكوهش قرآن است، چنانكه مى فرماید: «فلا تزكّوا انفسكم هو اعلم بمن اتّقى» از خود ستایش نكنید، داناتر است كه متّقى كیست. حضرت على علیه السلام در خطبه ى «همام» یكى از نشانه هاى متّقین را این مى داند كه هرگاه ستایش شوند، مى ترسند. خود برتربینی که خود را نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا می دانستند بزرگترین افترا بر خداست چون خداوند هیچ فرزندی ندارد و همه در نزد خداوند برابرند و امتیاز تقواست. در آیه بعد برتری طلبی ها را یک نوع افترا و دروغ به خدا بستن و گناه بزرگ و آشکار معرفی می کند که می فرماید: انظر کیف یفترون علی الله الکذب و کفی به إثما مبينا: بنگر چگونه بر خدا دروغ می بندند! و همین گناه آشکار برای آنان بس است. 🔹 پيام های آیات49و50سوره نساء 🔹 ✅ موظف به شناخت و ارزیابی اعمال و عقاید اهل کتاب است. ✅ تزکیه ی نابجای نفس و خود را مقرب درگاه خدا دانستن، افترا بر و مانع رشد است. ✅ كه برخاسته از غرور و بزرگ بینى است، جایز نیست. ✅ تزكیه اى ارزش دارد كه بر اساس دستورات الهى باشد، نه ارشادات بشرى. ✅ كیفرهاى ، نتیجه اعمال ناپسند انسان است، نه ظلم خدا. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💢 شب عرفه را قدر بدانيد! ♦️ حاج آقا مجتبی تهرانی (ره): 💠 از غروبِ شبِ عرفه تا غروبِ روزِ عرفه، زمان بسيار بزرگی است. اين را گفتم تا امشب كه به حسبِ ظاهر، شب عرفه است و موقعيت بسيار خوبی است، هم دعا كنيد و هم به اعمال صالحه مشغول شويد! اين را هم بدانيد دعاهايی كه می كنيد اگر برای ديگران باشد، چيز بيشتری نصيبتان می شود. خدا كند يكی از آن كسانی كه شما دعا می كنيد من باشم. 📎 📎 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🌷امام باقر علیه السلام: ✅«الکمال کل الکمال،التفقه فی الدین والصبر علی النائبه وتقدیرالمعیشه» (بحار ج ۷۸ ص ۱۷۲) 🌷کل کمال انسان به این است 🌷۱. دین را بفهمد، 🌷۲.درسختیهاصبور باشد 🌷۳. بابرنامه،واندازه گیری زندگی کند، به قدر درآمدش، خرج کند ♠️شهادت امام باقر ع تسلیت باد.♠️ 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
💠 اعمال شب و روز عرفه 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 دعا در شب عرفه مقبول و مستجاب است. ♦️ حاج آقا مجتبی تهرانی (ره): 💠 در روايت نقل شده است كه شب عرفه هر دعای خيری كه انسان بكند، به اجابت می رسد؛ و برای كسی كه در شب عرفه، اطاعت الهی را بكند و اعمال صالحه انجام دهد، معادل 170 سال اطاعت و عبادت است؛ يعنی از نظر پاداش، چنين چيزی به او داده می شود. 📎 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 انس با دعای عرفه از اوایل نوجوانی... 💠 آنچه که آن وقت برای من مطرح بود و عملاً وجود داشت، این بود که اهل دعا و ذکر و دعاهای مأثور و اعمالی که وارد شده بود، بودم. مثلاً یادم است هنوز بالغ نبودم که اعمال روز عرفه را بجا آوردم. اعمال آن روز، طولانی هم هست - لابد آشنا هستید؛ خیلی از جوانان با آن اعمال آشنا هستند - چند ساعت طول می کشد. اعمال، از بعد از نماز ظهر و عصر شروع می شود و اگر انسان بخواهد به همه آن اعمال برسد، شاید تا نزدیک غروب - روزهای نه چندان بلند - به طول می انجامد. 🔸آن وقت من یادم است که با مادرم - چون مادرم هم خیلی اهل دعا و توجّه و اعمال مستحبّی بود – می رفتیم یک گوشه حیاط که سایه بود - منزل ما حیاط کوچکی داشت - آنجا فرش پهن می کردیم - چون مستحب است که زیر آسمان باشد - هوا گرم بود؛ آن سال هایی که الآن در ذهنم مانده، یا تابستان بود، یا شاید پاییز بود، روزها نسبتاً بلند بود. در آن سایه می ‌نشستیم و ساعت های متمادی، اعمال روز عرفه را انجام می دادیم. هم دعا داشت، هم ذکر و هم نماز. مادرم می خواند، من و بعضی از برادر و خواهرها هم بودند، می‌ خواندیم. دوره جوانی و نوجوانی من اینگونه بود؛ دوره اُنس با معنویات و با دعا و نیایش. 📚مقام معظم رهبری 14/ 11/ 1376 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
💢 روز عرفه فرصتی برای اعتراف به گناه نزد پروردگار است 💠 روز عرفه را قدر بدانید. در روایتی دیدم که «عرفه و عرفات را بدین خاطر چنین اسمی داده اند که در این روز و آن مکان، موقعیّتی برای اعتراف به گناه در نزد پروردگار پیش می آید.» اسلام، اعتراف به گناه را در پیش بندگان، مجاز نمی داند. کسی نباید گناهی را که انجام داده است بر زبان آورد و پیش کسی به آن اعتراف کند. اما پیش خدا، چرا؛ بین خودتان و خدا، بین خودمان و خدا، خلوت کنیم و به قصورهایمان، به تقصیرهایمان، به خطاهایمان و به گناهانمان که مایه روسیاهی ما، مایه بسته شدن پر و بال ما و مانع پرواز ماست، اعتراف نماییم و از آنها توبه کنیم. 🔸اگر فردی بخواهد اصلاح شود، باید گناه و عیب خود را بپذیرد و در پیش خود و خدا، به آن عیب و گناه اعتراف کند. کسانی که برای خودشان هیچ عیب و خطایی قائل نیستند، هرگز اصلاح نخواهند شد. یک ملت هم، اگر بخواهد به راه راست برود، باید بفهمد که کجاها اشتباه کرده است و خطاهای او چیست و به گناه خود اعتراف کند. امروز هم اگر آحاد امّت عظیم اسلامی قبول کنند که در مقابل اسلام کوتاهی کرده‌اند...، اگر مسلمانان عالم تصدیق و اعتراف کنند که در دنباله رَوی از قدرت های اسلامی، راه را اشتباه پیموده اند و در پذیرش فرهنگ مفسدِ اغوا کننده غرب، به‌ خطا رفته اند، راهشان باز خواهد شد و خواهند توانست خودشان را اصلاح کنند. 📚مقام معظم رهبری . 28/ 02/ 1373 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 55 سوره نساء 🌸 فَمِنْهُم مَّنْ ءَامَنَ بِهِ وَمِنْهُم مَّن صَدَّ عَنْهُ و کفَى بِجَهَنَّمَ سَعِيراً (55) ً 🍀 ترجمه: پس بعضى از آنها (یهودیان ) به او (پیامبر اسلام) ایمان آوردند و بعضى از ایمان آوردن مردم جلوگیرى كردند که آتش افروخته جهنم، براى آنها کافی است. 🌷 : پس بعضی از آنها 🌷 : به معنی اعراض ، منع کردن و برگردان است 🌷 : کافی است 🌷 : آتش افروخته شده 🌸 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. موضوع اين آیه در ادامه آیات قبلی است. جمعی از مردم گذشته به کتاب آسمانی که بر خاندان حضرت ابراهیم علیه السلام نازل شده بود آوردند و بعضی دیگر نه تنها خودشان ایمان نیاوردند بلکه در راه پیشرفت آن ایجاد مانع کردند برای عذاب آنها آتش شعله ور جهنم کافی است. 🌸 همچنین بعضی از افراد مانند بعضی از به قرآن که بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد ایمان می آورند و بعضی کفر می ورزند و به و ایمان نمی آورند و دیگران را از ایمان آوردن به آن جلوگیری می کنند اینگونه افراد به همان سرنوشت گرفتار خواهند شد. که آیه 55 سوره نساء مى فرمايد: فمنهم من ءامن به و منهم من صد عنه و كفى بجهنم سعيرا: پس بعضی از آنها به او ایمان آوردند و بعضی از ایمان آوردن مردم جلوگیری کردند که آتش افروخته برای آنها کافی است. 🔹 پيام های آیه 55 سوره نساء 🔹 ✅ بعضی افراد ایمان می آورند و بعضی کفر می ورزند. ✅ افرادی که می ورزند و از ایمان مردم جلوگیری می کنند آتش شعله ور جهنم برای آنان کافی است. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
💠از فرصت عرفه برای تطهیر روح و صفا دادن به نفس استفاده کنید 🍃عرفه روز بزرگی است. تطهیر روح و صفا دادن به نفس، برای یکایک ما در هر جا که هستیم مسأله اساسی و مهمّی است. این فرصتها را کوچک نشمارید و این مسائل را ناچیز ندانید. 📚مقام معظم رهبری، 1373/02/28 📎 📎 📎 📎 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 59 سوره نساء 🌸 يَا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ أَطِيعُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِى الْأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَناَزَعْتُمْ فِى شَىْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهَ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً 🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید! خدا را اطاعت كنید و از پیامبر و صاحبان امر خود (جانشینان پیامبر) اطاعت كنید. پس اگر درباره چیزى نزاع كردید آن را به حكم خدا و پیامبر ارجاع دهید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این بهتر و سرانجامش نیكوتر است. 🌷 : اطاعت کنید 🌷 : جانشینان پیامبر كه امامان هستند 🌷 : نزاع کردید 🌷 : آن را ارجاع دهید، بازگردانید 🌷 : نيکوتر 🌷 : پایان، عاقبت، سرانجام 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. در تفسیر نمونه به نقل از ابن عباس آمده است که پیامبر اسلام هنگام عزیمت به تبوک، حضرت علی علیه السلام را در مدینه به جای خود نهاد و فرمود: تو برای من به منزله هارون برای موسی هستی که این آیه نازل شد. 🌸 این آیه به وظیفه ‏ى مردم در برابر خدا و پیامبر و اولی الأمر اشاره مى کند با وجود سه مرجع « »، « » و « الامر » هرگز مردم در بن ‏بست قرار نمى ‏گیرند. آمدن این سه مرجع براى اطاعت، با توحید قرآنى منافات ندارد، چون اطاعت از پیامبر و اولى الامر نیز، شعاعى از اطاعت و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از این دو لازم است. که می فرماید: یا أيها الذين ءامنوا أطيعوا الله و أطيعوا الرسول و أولى الأمر منكم: اى کسانی که ایمان آورده اید! خدا را اطاعت کنید و از پیامبر و صاحبان امر اطاعت کنید. تكرار فرمانِ «اطیعوا» رمز تنوّع دستورهاست. 🌸 گاهى بیان احكام الهى مى ‏كرد، گاهى دستور حكومتى مى ‏داد و دو منصب «رسالت» و «حكومت» داشت. گاهى خطاب به پیامبر مى ‏فرماید: «انزلنا الیك الذّكر لتبیّن للناس ما نزل الیهم» آنچه را نازل كرده ‏ایم براى مردم بیان كن. و گاهى مى‏ فرماید: «لتحكم بین الناس بما اراك اللّه» میان مردم بر اساس قوانین الهى، حكومت و قضاوت كن. درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لاتطع» و «لاتتّبع» مى‏دهد. بنابراین موارد « » باید كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان در تضادّ با دستورات خدا و رسول قرار نگیرد. 🌸 سپس می فرماید: فإن تنازعتم فى شىء فردوه إلى الله و الرسول إن كنتم تؤمنون بالله و اليوم الأخر ذلك خير و أحسن تأويلا: پس اگر درباره چیزی نزاع کردید آن را به حکم و ارجاع دهید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید. این بهتر و سرانجامش نیکوتر است. در آیه اطاعت از اولى‏ الامر مطرح شده است، ولى به هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده، بلكه تنها مرجع حلّ نزاع، و معرفى شده ‏اند. و این نشانه آن است كه اگر در شناخت اولى ‏الامر و مصداق آن نیز نزاع شد به خدا و رسول مراجعه كنید كه در روایات نبوى، اولى ‏الامر یعنی ‏_بیت علیهم السلام معرفى شده ‏اند. 🔹 پيام های آیه 59 سوره نساء 🔹 ✅ باید نظام اسلامى را بپذیرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتیبانى كنند. ✅ مكتبى است كه عقاید و سیاستش به هم آمیخته است. اطاعت از رسول و اولى‏ الامر كه امرى سیاسى است، به ایمان به خدا و قیامت كه امرى اعتقادى است، آمیخته است. ✅ اولى الامر باید همچون معصوم باشند، تا اطاعت از آنها در ردیف اطاعت پیامبر، بى‏ چون و چرا باشد. ✅ از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ایمان باشد. ✅ نام اولى الامر در كنار نام و رسول، همراه با اطاعت مطلق، نشان آن است كه مسئول حكومت و نظام اسلامى باید از قداست والایى برخوردار باشد. ✅ نشانه ‏ى ایمان ، مراجعه به خدا و رسول، هنگام تنازع و بالا گرفتن درگیرى‏ هاست و اطاعت در شرایط عادّى كار مهمّى نیست. ✅ یكى از وظایف حكومت اسلامى ایجاد و حل تنازعات است. ✅ باید براى همه ‏ى اختلاف ‏ها، راه حل داشته باشد. ✅ مخالفان با احکام خدا و رسول و اولی الأمر بايد در خود شک 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آیه 60 سوره نساء 🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ ءَامَنُواْ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَالاً بَعِيدا (60) ً 🍀 ترجمه: آیا به كسانى كه گمان مى کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی كه مى خواهند داورى را نزد طاغوت ببرند، در حالى كه فرمان یافته اند به طاغوت، كفر ورزند و شیطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند. 🌷 : آیا ننگریستی 🌷 : گمان می کنند 🌷 : می خواهند 🌷 : داوری کنند 🌷 : طغیانگر 🌷 : آنها را گمراه می کند 🌷 : گمراهی 🌷 : دور 🔴 : این آیه همانند ساير آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و در انتقاد از كسانى است كه مرجع نزاع خود را قرار مى دهند. میان یک منافق مسلمان و یک یهودى نزاع شد. بنا بر داورى گذاشتند. پیامبر را به خاطر امانت و عدالت به داورى قبول كرد، ولى آن گفت: من به داورى كعب بن اشرف (كه از بزرگان یهود بود) راضیم، زیرا مى دانست كه با هدایایى مى تواند نظر كعب را به نفع خود جلب كند. که آیه 60 سوره نساء نازل شد. 🌸 این آیه از اطاعت و پیروی و داوری ، نهی می کند و از افرادی که مرجع نزاع و اختلاف و درگیری خود را طاغوت قرار می دهند انتقاد می کند که می فرماید: ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم ءامنوا بمآ أنزل إليك و مآ أنزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت و قد أمروا أن يكفروا به: آیا به کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی که می خواهند داوری را نزد طاغوت ببرند، در حالی که فرمان یافته اند به طاغوت ، کفر ورزند. امام صادق علیه السلام فرمودند: ، كسى است كه به حقّ حكم نكند و در مقابل فرمان خدا، دستور دهد و اطاعت شود. و یرید الشیطان أن يضلهم ضلالا بعيدا: و شيطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند. 🔹 پيام های آیه 60 سوره نساء 🔹 ✅ بدون تبرّى از طاغوت، ایمان نیست، خیال ایمان است. ✅ سازش با ، حرام است. ✅ ابتدا راه را نشان دهید، سپس راه باطل را نفى كنید. ✅ حتّى فكر و اراده ى مراجعه به طاغوت مورد انتقاد است. ✅ ، و در یک خط و در برابر پیامبرانند. ✅ كفر به و حرام بودن مراجعه به دادگاه هاى طاغوتى، فرمان همه ادیان آسمانى است. ✅ در حل اختلافات داخلى، سراغ بیگانگان رفتن، خواست شیطان و ممنوع است. ✅ ، تحت اراده ی شیطانند و طاغوتها دامها و ابزار كار شیطانند. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیات 9 و 10 سوره مائده 🌸 وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصاَّلِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ (۹) وَالَّذِينَ كَفَرُواْ وَكَذَّبُواْ بَِايَاتِنَآ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ ألجَحِيم (۱۰) ِ 🍀 ترجمه: خداوند به كسانى كه ایمان آورده اند و كارهاى شایسته انجام داده اند، وعده داده است که برای آنان آمرزش و پاداشى بزرگ است. (۹) و کسانی که کافر شدند و آیات ما را تكذیب کردند، آنان اهل جهنم هستند. (۱۰) 🌷 : پاداشی بزرگ 🌷 : تکذیب کردند 🌷 : اهل جهنم- جحیم به معنای شدت بر افروختگی آتش است. 🌸 در آيه ۹ سوره مائده طبق سنّت قرآن كه پس از خاصّى براى تأكيد و تكميل آن اشاره به قوانين و اصول كلى مى‌ كند در آیه ۹ سوره مائده براى تأكيد مسأله اجراى و گواهى به حقّ که در آیه قبل بیان شد چنين مى ‌فرمايد: وَعَدَ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ: خداوند به کسانی که ایمان آورده اند و کارهای شایسته انجام داده اند وعده داده است که برای آنان آمرزش و‌پاداشی بزرگ است. در چند نوع أجر به كار رفته است: «اجر عظیم»، «اجر كبیر» «اجر كریم» «اجر غیر ممنون» بنابراین پاداش هاى الهى داراى درجاتى است. 🌸 وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ الْجَحِيمِ: و‌ کسانی که کافر شدند و آیات ما را تکذیب کردند، آنان اهل جهنم هستند. قابل توجّه اين كه آمرزش و اجر عظيم به عنوان يک وعده در آيه ذكر شده و فرموده: وعد اللّه. . . ولى كيفر دوزخ به صورت نتيجه عمل بيان شده و كسانى كه داراى چنين اعمالى باشند، چنان سرنوشتى خواهند داشت. 🔹 پيام های آیات۹و۱۰سوره مائده 🔹 ✅ از عمل جدا نیست. ✅ و ، هم جبران كننده ى گذشته است و هم تأمین كننده آینده. ✅ توجّه به عاقبت كارها، در تصمیم هاى نقش مهمى دارد. ✅ ، مقدّمه ى دریافت پاداش است. ✅ كیفر و تكذیب كنندگان، دوزخ ابدى است. ✅ ، انگیزه ى عمل است. همان گونه كه هشدار، از روش هاى تربیتى است 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیه 64 سوره نساء 🌸 وَمَآ أَرْسَلْنَا مِنْ رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ جَآءُوكَ فَاسْتَغْفَرَوُاْ اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللَّهَ تَوَّاباً رَّحِيما ً 🍀 ترجمه: و ما هیچ پیامبرى را نفرستادیم مگر براى آنكه با اذن خداوند اطاعت شود و اگر آنان وقتى كه به خود ستم كردند نزد تو مى آمدند و از خداوند مغفرت مى خواستند و پیامبر هم براى آنان استغفار مى كرد قطعاً خداوند را توبه پذیر و مهربان مى یافتند. 🌷 : فرستاديم 🌷 : خودشان 🌷 : می آمدند 🌷 : می یافتند 🌷 : توبه پذیر 🌷 : مهربان 🌸 اگر ما با انبیا و اولیای همراه و همدل باشیم حقیقتا از برکات آنها بهره مند می شویم و زندگی ما عطر دل انگیزتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر ارتباط عاطفی در عمل هم باید از آنها پیروی کرد و این اطاعت هم خواسته ی خود خداوند است. در آیات گذشته مراجعه به داوران طاغوت را محکوم نمود و در این آیه می فرماید: و ما أرسلنا من رسول ليطاع بإذن الله: و ما هيچ پیامبری را نفرستادیم مگر برای آنکه با اذن خداوند اطاعت شود. زیرا انبیا فرستاده خداوند هستند بنابراین موظف هستند هم از نظر بیان احکام خداوند و هم از نظر چگونگی اجرای آن از آنها پیروی کنند و تنها به ادعای ایمان قناعت نکنند. 🌸 سپس در ادامه آیه راه بازگشت را به روی گناهکاران و آنهایی که به طاغوت مراجعه کردند باز می کند و می فرماید: و لو أنهم اذ ظلموا أنفسهم جآءوك: و اگر آنان وقتی که به خود ستم کردند نزد تو می آمدند. با توجه به اين جمله یعنی به خود ظلم و ستم کردن است. سپس می فرماید: فاستغفروا الله و استغفر لهم الرسول لوجدوا الله توابا رحيما: و از خداوند مغفرت می خواستند و پیامبر هم برای آنان استغفار می کرد قطعا را توبه پذیر و مهربان می یافتند. 🌸 از این آیه پاسخ بعضی افراد که از روی بهانه جویی می گویند به پیامبر و یا امام شرک است را می دهد زیرا این آیه به روشنی و کاملا واضح می گوید که آمدن به سراغ پیامبر و او را بر درگاه شفیع قرار دادن و وساطت و او برای گناهکاران مؤثر است و موجب پذیرش توبه و رحمت الهی است و به هیچ وجه شرک نیست. توابا رحیما است یعنی کسی که با زیبایی تمام و با مهربانی توبه را می پذیرد. 🔹 پيام های آیه 64 سوره نساء 🔹 ✅ هدف از فرستادن ، هدایت مردم از طریق اطاعت از آنان است. ✅ مخصوص خداست. حتّى اطاعت از پیامبران باید با اذن خدا باشد. ✅ رها كردن و رجوع به ، ظلم به مقام انسانى خود است. ✅ پیوند همه مردم با رسول اللّه باید محكم باشد. چه مؤمن چه فاسق. براى كسب فیض و براى درک شفاعت. ✅ راه بازگشت و براى خطاكاران و حتّى منافقان باز است. ✅ رهبران آسمانى و استمداد و توسل از طریق آن عزیزان، مورد تأیید قرآن است. ✅ بخشنده ى گناه نیست، پیامبر واسطه ى عفو الهى است. ✅ خطاكار، ابتدا باید شود و به سوى حقّ برگردد، سپس براى استحكام رابطه با خدا، از مقام رسالت كمک بگیرد. ✅ گناهكاران نباید مأیوس شوند، ، توبه و زیارت اولیاى خدا، وسیله اى براى بازسازى روحى آنان است. ✅ در زیارت رسول خدا و اقرار به لغزش و استغفار خود احساس سبک شدن از گناه به دست مى ‌دهد. ✅ اگر خطاكاران را بخشیدید به آنان نیز بكنید. 🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸