eitaa logo
هیات حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقایی
137 دنبال‌کننده
3هزار عکس
531 ویدیو
151 فایل
انتشار مطالب و نکات اخلاقی بزرگان و برنامه های هیات عزاداران حضرت ابوالفضل علیه السلام چلقائی.
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 ° بعضیا ميگن: ‌بابا دلت پاک باشه! ° جواب از قرآن ؛ اون کسی که تو رو خلق کرده ، اگر دل پاک براش کافی بود فقط میگفت " آمنوا " در حالیکه گفته : « آمَُنوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات » یعنی هم دلت پاک باشه ، هم کارت درست باشه ... ° اگرتخمه کدو رو بشکنی و مغزش رو بکاری سبز نمیشه. پوستش رو هم بکاری سبز نمیشه. مغز و پوست باید با هم باشه. ♡هم دل ؛ هم عمل ! #
🌷 امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) فرمودند : ☘ در آخرالزمان برکت از سال و ماه و روز و هفته و ساعت برداشته می‌شود.هر سالی به قدرت یک ماه هر ماهی به قدر یک هفته، هر هفته ای به اندازه یک روز و هر روزی به قدر یک ساعت می‌گذرد. و در آن زمان سختیها بسیار شده و عمرها کوتاه می‌گردد. 📚 کنز العمال ج۱۴ ص۲۴۴
🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸🌺🌸 بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 آيه 151 سوره آل عمران 🌸 سَنُلْقِى فِى قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُواْ الرُّعْبَ بِمَآ أَشْرَكُواْ بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاَناً وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئسَ مَثْوَى الْظاَّلِمِين َ 🍀 ترجمه: به زودى در دل هاى كسانى كه كفر ورزیدند، نهایت ترس خواهیم افكند به خاطر اینکه چیزى را برای خدا شریک قرار داده ‏اند كه بر (حقّانیّت) آن (خداوند) دلیلى نازل نكرده است و جایگاه آنان ، آتش است و چه بد است جایگاه ظالمان 🌷 : به زودی می افکنیم 🌷 : نهایت ترس 🌷 : دلیل ، حجت 🌷 : جايگاه 🌷 : چه بد است 🌷 : جایگاه 🌸 مؤمنان واقعى سرشار از و هستند وقتی فردی همنشین آنها شود اضطراب ها و نگرانی هایش تبدیل به و امنیت می شود زیرا مؤمنان به وصل هستند به این خاطر ديدن آنها و یا همنشينی با آنها انسان را به یاد خدا می اندازد. اما دل های کافران سرشار از نگرانی و ترس و اضطراب است وقتی کسی با آنها همنشين شد دچار نگرانی و ترس و اضطراب می شود. 🌸 بعد از آیه 151 نازل شد که سنلقی فی قلوب الذین کفروا الرعب: به زودی در دل های کسانی که ورزیدند نهایت ترس خواهیم افکند. این آیه به وقوع پیوست پس از شكست مسلمانان در جنگ اُحد، ابوسفیان و لشكریانش كه هنوز در اطراف مدینه بودند، گفتند: مسلمان‏ها نابود شدند و باقیمانده آنان فرار کردند، خوب است بازگردیم وآنها را ریشه‏ كن كنیم. ولى آنچنان ترس و رعبى در دل آنان افكند كه مانند شكست ‏خوردگان به مكّه بازگشتند، چون نگران حمله مسلمانان بودند. 🌸 اگر کسی کفر ورزد او سرشار از نگرانی ها، ترس ها ، آشوب و اضطراب خواهد شد. علت ایجاد ترس و وحشت در دل های کافران در ادامه آیه بیان می شود بمآ أشركوا بالله ما لم ينزل به سلطاناً: به خاطر اینکه چیزهایی را برای شریک قرار داده اند که بر حقانیت آن خداوند دلیلی نازل نکرده است. در پایان آیه به سرنوشت این افراد اشاره کرده، می فرماید: و مأواهم النار و بئس مثوى الظالمين: و جايگاه آنان، آتش است و چه بد است جایگاه ظالمان. 🔹 پيام های آیه151سوره آل عمران ✅ ، مسلمانان را با القاى ترس بر قلب دشمن یارى مى‏ كند. ✅ تكیه به غیر خدا، و عامل ترس است. همان گونه كه ایمان و یاد خدا عامل اطمینان مى‏ باشد. ✅ اصول باید بر اساس منطق و استدلال باشد. ✅ ، نورى الهى است كه بر دلها نازل مى‏ شود و مشركین این نور را ندارند. ✅ ، ظلم است. لذا پایان آیه مى‏ فرماید: «بئس مثوى الظالمین»
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۲۲۱ ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ 📜 : (پس از خواندن آيه ۱ و٢ سوره تكاثر، « افزون طلبی شما را به خود مشغول داشته تا آنجا كه به ديدار قبرها رفتيد؟» ، فرمود:) {قسمت اول} 1⃣ هشدار از غفلت زدگی ها 🔻شگفتا چه مقصد بسيار دوری و چه زيارت كنندگان بيخبری و چه كار دشوار و مرگباری، پنداشتند كه جای مردگان خالی است، آنها كه سخت مايه عبرتند و از دور با ياد گذشتگان فخر می فروشند، آيا به گورهای پدران خويش می نازند؟ و يا به تعداد فراوانی كه در كام مرگ فرو رفته اند؟ آيا خواهان بازگشت اجسادی هستند كه پوسيده شد؟ و حركاتشان به سكون تبديل گشت؟ آنها مايه عبرت باشند سزاوارتر است تا تفاخر، اگر با مشاهده وضع آنان به فروتنی روی آورند عاقلانه تر است تا آنان را وسيله فخرفروشی قرار دهند. اما بدانها با ديده های كم سو نگريستند و با كوته بينی در امواج نادانی فرو رفته اند، اگر حال آنان را از ورای خانه های ويران و سرزمينهای خالی از زندگان می پرسيدند، هرآينه می گفتند: آنان با گمراهی در زمين فرو خفتند و شما ناآگاهانه دنباله روی آنان شديد بر روی كاسه های سر آنها راه می رويد و بر روی جسدهايشان زراعت می كنيد؟ و آنچه به جا گذاشته اند می خوريد و در خانه های ويران آنها مسكن گرفتيد و روزگاری كه ميان آنها و شماست بر شما زاری می كند، آنها پيش از شما به كام مرگ فرو رفتند و برای رسیدن به آبشخور از شما پیشی گرفتند. 2⃣ شرح حالات رفتگان 🔻 آنها دارای عزّتی پايدار و درجات والای افتخار بودند، پادشاهان حاكم يا رعيت سرفراز بودند كه سرانجام راه به درون برزخ پيمودند و زمين آنها را در خود گرفت و از گوشت بدن های آنان خورد و از خون آنان نوشيد. پس در شكاف گورها بی جان و بدون حرکت پنهان مانده اند. نه از دگرگونيها اندوهناك و نه از زلزله ها ترسناك و نه از فريادهای سخت هراسناكند، غائب شدگانی كه كسی انتظار آنان را نمی كشد و حاضرانی كه حضور نمی يابند، اجتماعی داشتند و پراكنده شدند، با يكديگر مهربان بودند و جدا گرديدند. اگر يادشان فراموش گشت يا ديارشان ساكت شد، برای درازی زمان و دوری مكان نيست، بلكه جام مرگ نوشيدند، گويا بودند و لال شدند، شنوا بودند و كر گشتند و حركاتشان به سكون تبديل شد، چنان آرميدند كه گويا بيهوش بر خاك افتاده و در خواب فرو رفته اند. همسايگانی كه با يكديگر انس نمی گيرند، دوستانی كه به ديدار يكديگر نمی روند، پيوندهای شناسایی در ميانشان پوسيده و اسباب برادری قطع گرديده است، با اينكه در يك جا گرد آمدند تنهايند، رفيقان يكديگرند و از هم دورند، نه برای شب صبحگاهی می شناسند و نه برای روز شامگاهی، شب يا روزی كه به سفر مرگ رفته اند برای آنها جاويدان است. خطرات آن جهان را وحشتناك تر از آنچه می ترسيدند يافتند و نشانه های آن را بزرگ تر از آن چه می پنداشتند مشاهده كردند و برای رسيدن به بهشت يا جهنّم تا قرارگاه اصلی شان مهلت داده شدند و جهانی از بيم و اميد برايشان فراهم آمد، اگر می خواستند آنچه را كه ديدند توصيف كنند، زبانشان عاجز می شد. حال اگر آثارشان نابود شد و اخبارشان فراموش، اما چشمهای عبرت بين، آنها را می نگرد و گوش جان اخبارشان را می شنود، كه با زبان ديگری با ما حرف می زنند و می گويند:.. ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء دوازدهم استاد معتز آقایی
❓این که گفته می شود خداوند سریع الحساب هست به چه معنا می باشد؟ ✍️ یکی از اوصافی که در قرآن کریم برای خداوند متعال ذکر شده است «سریع‌الحساب» بودن خداوند است؛ قرآن در این باره می‌فرماید: «وَ اللَّهُ سَرِيعُ الْحِساب؛ [بقره/202] سريع الحساب است». ❓ حال باید دید معنای این سرعت در حساب که از اوصاف الهی است چیست؟ 👈 مفسرین معتقداند جمله «وَ اللَّهُ سَرِيعُ الْحِساب» اشاره به اين است كه خداوند متعال هم با سرعت به حساب بندگان رسیدگی می‌کند و هم پاداش‌ها و كيفرهايى را كه وعده داده به زودى به آن‌ها می‌دهد؛ لذا همه وعده‌های الهی نقد و سريع است و نسيه و همراه با تاخير نيست. 🔰 اين مطلب به این خاطر است كه علم خداوند، همانند مخلوقات نيست، كه محدوديت آن سبب شود، مطلبى او را از مطلبى ديگر غافل سازد. از اين گذشته محاسبه پروردگار، زمان لازم ندارد، زيرا اعمال ما بر جسم و جان ما، بلكه بر موجودات اطراف ما اثر می‌گذارد و از اين نظر می‌توان وجود انسان را به یک ماشین تشبیه كرد كه با داشتن دستگاه كيلومترشمار، هميشه ميزان كاركرد خود را در هر لحظه به طور روشن و مشخص نشان می‌دهد و ديگر نيازى به حساب و كتاب مسافت‌هايى را كه اتومبيل در طول عمرش پيموده است نيست. 💢 اما این حساب‌رسی برای برخی، بدون هیچ درنگی صورت گرفته و به سرعت وارد بهشت می‌شوند و برای برخی طول خواهد کشید؛ حال اگر کسی از حیث دارایی و اموال، ثروت کمتری داشته باشد، درنگ او در روز قیامت، بسیار کمتر از کسانی خواهد بود که دارایی بیشتری دارند. 💠 امام صادق(عليه‌السلام)در حدیثی نورانی در این باره فرمودند: «چون روز قيامت فرا رسد، در موقف حساب، دو بنده مومن كه هر دو از اهل بهشتند را نگه می‌دارند؛ يكى از آن دو در دنيا فقیر بوده و دیگری غنى و ثروت‌مند. فقير می‌گويد: پروردگارا، براى چه من در اين‌جا متوقف شده‏‌ام؟ تو می‌دانى كه به من در دنيا، حكومت و ولايتى ندادى تا من در آن به عدل رفتار كنم يا به ظلم و ستم و مالى را به من ندادى تا به واسطه آن، حقى را ادا كنم يا منع نمايم و در دنيا، روزىِ من، به من نمی‌رسيد، مگر به قدر كفایت. پس خداوند(جل‌جلالُه) می‌فرماید: اين بنده من، صادقانه سخن گفت، پس دست از او بداريد تا داخل بهشت شود. اما آن مرد غنى، همين‌طور در آن‌جا باقى می‌ماند و آن اندازه‌اى عرق از او جارى می‌شود كه اگر چهل شتر تشنه بياشامند برايشان كافى باشد. سپس داخل بهشت می‌شود. 🍃 آن مرد فقير، به او می‌گويد: علت توقف تو چه بود؟ مرد غنى می‌گويد: طول حساب؛ پيوسته از من نسبت به اموالی که در دنیا داشتم سوال می‌شد؛ يكى پس از ديگرى می‌آمد و خداوند از من می‌گذشت و می‌آمرزيد، سپس از چيز ديگر مورد بازپرسى قرار می‌گرفتم؛ بگو ببينم تو كيستى؟ فقير می‌گويد: من همان فقير هستم كه در موقف حساب با تو بودم. غنى می‌گويد: اما بعد از آن‌كه تو به بهشت آمدى، نعمت‏‌هاى خداوند چنان تو را تغيير داده و موجب دگرگونى تو گرديده است كه تو را نشناختم». 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/33167 ✅ آیدی دریافت سوالات 👇👇 @pasokhgo313 🔹 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔴 چرا برخی مدعیان اصلاحات به دنبال کاندیداتوری نوه حضرت امام (ره) بودند؟ ✍️ بعد از کناره‌گیری حجت‌الاسلام سید حسن خمینی از رقابت‌های پرداختند، برخی از فعالان رادیکال اصلاح‌طلب روز گذشته از این تصمیم، عصبانی شده و در همنوایی با رسانه‌های اپوزیسیون، نوک پیکان خود را متوجه کردند و سعی کردند این‌گونه القا کنند که آمدن یا نیامدن کاندیداها وابسته به نظر نظام و رهبری است! ➖ این در حالی است که اولاً «مشورت گرفتن از رهبری» یک رویه معمول از سوی برخی از چهره‌های دارای قصد نامزدی از جمله سید حسن خمینی است و نکته دیگر آنکه توصیه‌های به کسانی که وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوند، به‌ویژه در بحث «منع» کاندیداتوری، رویه‌ای مسبوق به سابق بوده و ربطی به «امر و نهی» نداشته و ندارد چه آنکه برای نمونه در سال 88 و 96 نیز توصیه‌های مشابهی را بیان داشتند.
✳️ 💠 آقای ما وقتی میاد خونه اصلا سر گوشی نمیره ولی سریع کنترل رو برمیداره و تلویزیون📺 رو روشن میکنه. منم یه بار یه کاغذ📃زدم روی کنترل و روش نوشتم: 👈 "من شاهدم که کنترل و تلویزیون اصلا منتظر اومدنت نبودن! غذای 🍝امروز و شربت🍹 و چای ☕️اماده و لباس روی👗تنم هم شاهد انتظار و دلتنگی بی حد خانومتون هستن !😁 قضاوت با حضرت یار.... "بوس بوس" خداییش کنترل رو پرت کرد و دویید بغلم کرد 😁 تا بعد از ظهر از کنارم تکون نخورد. هر یه دقیقه یک بارم بوسم میکرد😘 🔹 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدارای خداوند در قبض روح 📚معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
📌 بازی سیاسی در ماجرای هواپیمای اوکراینی ✍️ یادآوری مصیبت حادثه‌ی تلخ هواپیمای اوکراینی در تهران، هنوز هم موجب غصه و نارحتی می‌شود و مقامات اوکراینی، بر این ناراحتی می‌افزاید. ➖ با وجود برخورد صادقانه‌ و همکاری گسترده‌ی اما مقامات اوکراینی تصور می‌کنند فرصت خوبی را به دست آورده‌اند تا به برخی تسویه‌حساب‌های خود بپردازند؛ از این رو، به ایران گفتند که حادثه را به وجود اشکال فنی در سامانه پدافند هوایی روسیه ربط دهد!
🔆دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان بسم الله الرحمن الرحیم 🍃اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَهَ الخائِفین. خدایا، مرا در این ماه به پوشش و پاک دامنی زینت ده و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما و مرا در این ماه از هرچه می ترسم ایمنی ده، به نگهداری ات ای نگهدارنده هراسندگان. 📚معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
ما افتخار می‌کنیم که اسممان پهلوی عکس این بچه‌ها (شهدا) باشد. امام خامنه‌ای مدظله‌العالی؛ 11/8/1395 🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
احکام - ماهنامه مبلغان رمضان المبارک 1442.pdf
1.08M
بر هر انسانی لازم است که فضایل اخلاقی، منکرات و گناهان را شناخته و از احکام شرعی آن‌ها نیز آگاه باشد؛ در مبلغان شماره 251 احکام «گناهان» بیان شد و در این شماره 263 احکام «فضایل اخلاقی و عبادی» مطرح می‌شود. 🕌دانلود سایر مقالات ماهنامه مبلغان در نشر این نمونه‌ها سهیم شوید.
از فرصت دعا و نماز شب در شب‌های ماه رمضان استفاده کنید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «از خدا بخواهید؛ واقعاً کمک بخواهید! ماه رمضان در پیش است؛ روزه فرصت است، دعا فرصت است، بیداری شبها فرصت است، نماز شبی که قاعدتاً مؤمنین در این‌جور شبها بیشتر توفیق پیدا می کنند بخوانند، فرصت است؛ دعا کنید، تضرّع کنید و از خدا بخواهید که شما را موفّق کند»1395/3/16 📚معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
♨️💞💞💞💞 🔔احکام شرعی ‼️ زخم معده یک بیماری رایج در ایران که دو روز قبل ماه‌ رمضان شروع میشه و با عید فطر تموم میشه😁😁 ♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️♨️ نظر مقام معظم رهبری 💠سوال 🌸بعضی از پزشکان که به مسائل شرعی ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‏کنند، آیا گفته این پزشکان حجت است یا خیر؟ 🌸اگر پزشک امين نباشد و گفته او هم اطمينان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و در غير اين صورت نبايد روزه بگيرد
💠📖🕋📖💠 ⭐️قرار روزانه- هر روز، قرائت یک صفحه از قرآن کریم⭐️ ☘🌸🌸🌸🌸🌸☘ ✨صفحه 303✨ أعوذُ باِللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا ﴿84﴾ فَأَتْبَعَ سَبَبًا ﴿85﴾ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِنْدَهَا قَوْمًا ۗ قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنًا ﴿86﴾ قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَىٰ رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَابًا نُكْرًا ﴿87﴾ وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُ جَزَاءً الْحُسْنَىٰ ۖ وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْرًا ﴿88﴾ ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا ﴿89﴾ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَطْلُعُ عَلَىٰ قَوْمٍ لَمْ نَجْعَلْ لَهُمْ مِنْ دُونِهَا سِتْرًا ﴿90﴾ كَذَٰلِكَ وَقَدْ أَحَطْنَا بِمَا لَدَيْهِ خُبْرًا ﴿91﴾ ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبًا ﴿92﴾ حَتَّىٰ إِذَا بَلَغَ بَيْنَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمَا قَوْمًا لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلًا ﴿93﴾ قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَىٰ أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا ﴿94﴾ قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا ﴿95﴾ آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا سَاوَىٰ بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا ﴿96﴾ فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا ﴿97﴾ 💠ترجمه💠 ما به او در زمین، قدرت و تمکّن دادیم و از هر چیزی [که برای رسیدن به هدف هایش نیازمند به آن بود] وسیله ای به او عطا کردیم. ﴿84﴾ پس [با توسل به وسیله،] راهی را [برای سفر به غرب] دنبال کرد. ﴿85﴾ تا زمانی که به محل غروب خورشید رسید [منظره غروب] خورشید را چنین یافت که در چشمه ای گرم و لجن آلود غروب می کند، و نزد آن قومی را یافت [که فساد و ستم می کردند]. گفتیم: ای ذوالقرنین! یا [این قوم را به کیفر فساد و ستمشان] عذاب می کنی و یا در میانشان شیوه ای نیک در پیش می گیری. ﴿86﴾ ذوالقرنین گفت: اما هر که [با کفر، فساد و گناه] ستم کرده، عذابش می کنیم، آن گاه به سوی پروردگارش بازگردانده می شود، پس او را عذابی سخت خواهد کرد. ﴿87﴾ و اما هر که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده است، پس بهترین پاداش برای اوست، و ما هم از سوی خود تکلیفی آسان به او خواهیم داد. ﴿88﴾ پس [باز هم با توسل به وسیله] راهی را [برای سفر به شرق] دنبال کرد. ﴿89﴾ تا زمانی که به محل طلوع خورشید رسید، آن را یافت که بر قومی طلوع می کند که در برابر آن پوششی [از مسکن و لباس] برای آنان قرار نداده ایم. ﴿90﴾ [سرگذشت ذوالقرنین و ملت ها] این گونه [بود]، و یقیناً ما به آنچه [از وسایل و امکانات مادی و معنوی] نزد او بود، احاطه [علمی] داشتیم. ﴿91﴾ سپس [با توسل به وسیله،] راهی را [برای سفر دیگر] دنبال کرد. ﴿92﴾ تا زمانی که میان دو کوه رسید، نزد آن دو کوه، قومی را یافت که هیچ سخنی را به آسانی نمی فهمیدند. ﴿93﴾ [آنان با رمز، اشاره و با هر وسیله ای که ممکن بود] گفتند: ای ذوالقرنین! یأجوج و مأجوج [با کشتن و غارت و تخریب] در این سرزمین فساد می کنند؛ آیا می پذیری که ما مزدی برایت قرار دهیم تا میان ما و آنان سدّی بسازی؟ ﴿94﴾ گفت: آنچه پروردگارم مرا در آن تمکّن و قدرت داده [از مزد شما] بهتر است؛ پس شما مرا با نیرویی یاری دهید [تا] میان شما و آنان سدّی سخت و استوار قرار دهم. ﴿95﴾ برای من قطعه های [بزرگ] آهن بیاورید [و در شکاف این دو کوه بریزید، پس آوردند و ریختند] تا زمانی که میان آن دو کوه را هم سطح و برابر کرد، گفت: [در کوره ها] بدمید تا وقتی که آن [قطعه های آهن] را چون آتش سرخ کرد. گفت: برایم مس گداخته شده بیاورید تا روی آن بریزم. ﴿96﴾ [هنگامی که سد ساخته شد] یأجوج و مأجوج نتوانستند بر آن بالا روند، و نتوانستند در آن رخنه ای وارد کنند. ﴿97﴾ _._.___.___.___.___
امام على عليه السلام: مَن أفنى ،عُمرَهُ في غَيرِ ما يُنجيهِ، فقَد أضاعَ مَطلَبَهُ . هر كه عمر خود را در راه چيزى جز آنچه او را نجات مى دهد صرف كند، مطلوب خود را از دست داده است غررالحكم حدیث۸۵۳۲ ما فقط يك بار حق و فرصت زيستن داريم و ديگر فرصت دومی برايمان نخواهد بود! عُمر، نعمت بى نظيری است كه فقط يك بار به انسان عنايت مى شود و دراين نعمت، انسان يا دچار ضرر فراوان مى شود، يا سود فراوانی می برد... خیلی تعجب داره که مردم برای خرید یک جنس نگاه می کنند ببینند اون جنسی که می خرند از جای دیگه یا از قیمت روی محصول هزار تومن گرون تر نباشه! ولی دو ساعت وقتشون رو به راحتی برای یک کار یا یک برنامه تلف می کنند و اصلا پیش خود فکر نمی کنند که آیا می ارزید این مقدار وقتم رو یا بهتره بگیم عُمرم رو دادم رفت یا نه؟! آیا می ارزید دیشب تا ساعت 2 نشستم فلان برنامه رو نگاه کردم ولی از اون طرف سحرخیزی رو از دست دادم؟؟؟ و هزاران مثال دیگر... که وقتی عُمر به سر آید انسان اگر کل دنیا برای او باشد حاضر است آن را بدهد تا فقط چند دقیقه دیگر زنده باشد و عبادتی و کار خیری و توبه ای را انجام دهد ولی...
📚✍توصیف لحظه ی مرگ از زبان حضرت علی علیه السلام: درلحظه ی مرگ اطراف بدن شل می شود،رنگ می پرد. مرگ می آید.زبان می گیرد.انسان هنوزمی بیند و می شنود ولی قدرت حرف زدن ندارد. فکرش کارمی کند. باخود فکر می کندکه عمرش را در چه راهی صرف وتباه کرده و ایامش راچگونه سپری کرده است؟درآن لحظه از اموال و ثروت هایی که درطول عمرش جمع کرده یاد می کند و باخودمی گوید:این اموال را از چه راهی بدست آورده ام و فکر حلال و حرام آن نبودم اکنون گناه و حسابش بامن است ولذت وبهره اش بادیگران... ولی مامور مرگ همچنان روح او را ازاعضای اوجدامی کند تا زبان وگوش هم از کارمی افتد و فقط چشمانش می بیند وبه اطراف خودنگاه می کند و تلاش و وحشت حرکت اطرافیان خود رامشاهده می کند. دیگر نمی شنود و حرفی هم نمی زند. درلحظه آخر روح ازچشم هم گرفته می شود و او مانند مرداری درمیان دوستان و بستگان می افتد و همه از او می ترسند و از کنارش فرار می کنند. پس از اندکی او را به خاک سپرده از او دور می شوند و او را به دست عملش می سپارند و برای همیشه از دیدارش چشم می پوشند.. در روایات آمده: جان کندن انسان گنه کارشبیه کندن پوست از بدن حیوان زنده است. و هنگام مرگ خوبان بشارتی به آنها داده می شود که چشمانشان روشن شده(جایگاهشان را در آن دنیا می بینند)به مرگ علاقه پیدامی کنند و راحت جان می دهند.
سهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۲۱۶ ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 📜 : از سخنرانیهای امام (علیه السلام) در صحرای صفين {قسمت اول} 1⃣ حقوق اجتماعی 🔻پس از ستايش پروردگار، خداوند سبحان برای من بر شما به جهت سرپرستی حكومت حقی قرار داده و برای شما همانند حق من، حقی تعيين فرموده است. پس حق گسترده تر از آن است كه وصفش كنند، ولی به هنگام عمل تنگنایی بی مانند دارد. حق اگر به سود كسی اجراء شود، ناگزير به زيان او نيز روزی به كار رود و چون به زيان كسی اجرا شود روزی به سود او جريان خواهد داشت. اگر بنا باشد حق به سود كسی اجرا شود و زيانی نداشته باشد، اين مخصوص خدای سبحان است نه ديگر آفريده ها، به خاطر قدرت الهی بر بندگان و عدالت او بر تمام موجوداتی كه فرمانش بر آنها جاری است. لكن خداوند حق خود را بر بندگان، اطاعت خويش قرار داده و پاداش آن را دوچندان كرده است، از روی بخشندگی و گشايشی كه خواسته به بندگان عطا فرمايد. 2⃣ حقوق متقابل رهبری و مردم 🔻پس خدای سبحان برخی از حقوق خود را برای بعضی از مردم واجب كرد و آن حقوق را در برابر هم گذاشت كه برخی از حقوق برخی ديگر را واجب گرداند و حقّی بر كسی واجب نمی شود مگر همانند آن را انجام دهد. و در ميان حقوق الهی بزرگترين حق، حق رهبر بر مردم و حق مردم بر رهبر است ؛ حقّ واجبی كه خدای سبحان بر هر دو گروه لازم شمرد و آن را عامل پايداری پيوند ملت و رهبر و عزّت دين قرار داد. پس امور مردم اصلاح نمی شود مگر به وسیله کارگزاران صالح و کارگزاران هم نمی توانند امور را اصلاح کنند مگر به شرط استقامت مردم و آنگاه كه مردم حقّ رهبری را ادا كنند و زمامدار حق مردم را بپردازد، حق در آن جامعه عزت يابد و راههای دين پايدار و نشانه های عدالت برقرار و سنّت پيامبر (صلی الله علیه واله وسلم) پايدار گردد. پس روزگار اصلاح شود و مردم در تداوم حكومت اميدوار و دشمن در آرزوهايش مأيوس می شود. اما اگر مردم بر حكومت چيره شوند، يا زمامدار بر رعيّت ستم كند، وحدت كلمه از بين می رود، نشانه های ستم آشكار و نيرنگبازی در دين فراوان می گردد و راه گسترده سنت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) متروك، هواپرستی فراوان، احكام دين تعطيل و بيماريهای دل فراوان گردد، مردم از اينكه حق بزرگی فراموش می شود يا باطل خطرناكی در جامعه رواج می يابد، احساس نگرانی نمی كنند، پس در آن زمان نيكان خوار و بدان قدرتمند می شوند و كيفر الهی بر بندگان بزرگ و دردناك خواهد بود. پس بر شماست كه يكديگر را نصيحت كنيد و نيكو همكاری نماييد. درست است كه هيچ كس نمی تواند حق اطاعت خداوندی را چنانكه بايد بگذارد؛ هر چند در به دست آوردن رضای خدا حريص باشد و در كار بندگی تلاش فراوان نمايد، لكن بايد به مقدار توان، حقوق الهی را رعايت كند كه يكی از واجبات الهی، يكديگر را به اندازه توان نصيحت كردن و برپا داشتن حق و ياری دادن به يكديگر است. هيچ كس هر چند قدر او در حق بزرگ و ارزش او در دين بيشتر باشد، بی نياز نيست كه او را در انجام حق ياری رسانند و هيچ كس گرچه مردم او را خوار شمارند و در ديده ها بی ارزش باشد، كوچكتر از آن نيست كه كسی را در انجام حق ياری كند يا ديگری به ياری او برخيزد. (پس يكی از ياران به پا خواست و با سخنی طولانی امام را ستود، حرف شنوایی و اطاعت از امام را اعلام داشت آنگاه امام فرمود:) كسی كه عظمت خدا در جانش بزرگ و منزلت او در قلبش والاست، سزاوار است كه هر چه جز خدا را كوچك شمارد و از او سزاوارتر كسی كه نعمتهای خدا را فراوان در اختيار دارد و بر خان احسان خدا نشسته است، زيرا نعمت خدا بر كسی بسيار نگردد جز آنكه حقوق الهی بر
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جزء سیزدهم استاد محمد صدیق منشاوی
🔴 محمدجواد لاریجانی: روند مذاکرات وین موضع دقیق ایران را هدر می‌دهد 🔹 انتظارات بیان شده توسط مسئولان مانند آقایان روحانی و ظریف و صالحی درباره مذاکرات وین، با قرائن میدانی تناسب ندارد. می‌توانم بگویم: {پیش‌بینی آنها} "زیادی خوب است" و عالم واقع نشانه‌های دیگری را می‌فرستد! 🔹 موضع ایران در مورد بازگشت به آمریکا توسط حکومت خوب بیان شد ولی بد عمل شد! وقتی که گفته شد "نیاز به جلسه و گفتگو نداریم ـ آمریکا عمل کند ـ راستایی آزمایی شود ـ بعد جلسه بگذارند" درست و دقیق بود. اما مذاکرات وین تمام این مبنا را هدر داده و می‌دهد! 🔹 سیاست فعلی آمریکا و متحدان اروپایی او این است که با تطمیع و ارعاب ایران را در این مذاکرات سرگرم نگه دارند و پس از مدتی جلسات اصلی با حضور آمریکا و پنج عضو تشکیل می‌شود و ایران هم مصاحبه‌های مطبوعاتی خود را دارد! 🔹 احیای برجام در چنین مسیری، راه را برای قانونی کردن تمام تحریم ها هموار می‌نماید. زیرا متن برجام دقیقاً جاده صاف کن است: تخلف از برجام توسط ایران و مکانیزم معروف به ماشه! و بازگشت تحریم‌ها بدون نیاز به طرح مجدد در شورای امنیت! 🔹 🔹 🔹 🔰 معاونت تبليغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org
🔰صحرای تفسیر می‌کند 📌آمریکایی ها قصد داشتند از پشت به ما خنجر بزنند، 💥 غافل از آنکه اگر خدا بخواهد نه تنها را خنثی می کند بلکه در مقابل آن، به کار خواهد برد که برای جبرانش همیشه دیر است. 🍃این بار طبس، تفسیر این آیه شد: «وَ مَکَروا وَ مَکَرَ اللهُ وَ اللهُ خَیرُ الماکِرینَ» 📚آل‌عمران؛ 54 📚معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه 🌐 btid.org