📚 معرفی کتاب پیشوای صادق
🎙کتابی است که توصیه می کنم برادران گرامی مطالعه بفرمایند ...گاهی #مستشرقان در مورد امامان ما قضاوتهای نابجا داشته اند مثلا درباره امام صادق علیه السلام تحلیل هایشان به گونه ای است که تلاش علمی او را به جای نقطه قوت او، نقطه ضعف قلمداد می کنند... تلاش او را تلاش یک انسان عافیت طلب، منهای جامعه، چشم پوشیده از وقایع اجتماعی نشان می دهند.
در بین سالهای ۴۵ تا ۵۰ متفکرجوانی که تقریبا سی سال داشت به میدان آمد و با سخنرانی های خود سعی کرد نه تنها آن شبهه را دفع کند بلکه دو هدف بزرگ را برای امام صادق ع نشان دهد: یکی؛ رسواکردن جریان خلافت که بی نصیب است از هرآنچه که می توانیم برآن نام علم بنهیم. دو؛ فقه حقیقی واقعی را ترویج کند درمقابل فقه رسمی درباری...آن عالم جوان #آیت_الله_خامنه_ای بود.
آن سخنرانیها بعدها در سال ۵۸ در روزنامه جمهوری اسلامی به صورت چند یادداشت چاپ شد و قبل از سال ۶۰ توسط نشر سید جمال بصورت یک کتاب ۱۱۱ صفحه ای در قطع رقعی با عنوان #پیشوای_صادق چاپ شد.
در سالهای اخیر چاپهای بهتری توسط موسسه انقلاب اسلامی و نشر آستان قدس رضوی و دفترنشرفرهنگ اسلامی ارائه شده است.
پیشوای صادق را بخوانید... انسان را از این مطالب جسته وگریخته ای که درباره امامان در ذهن دارد نجات می دهدو یک نظام و ساختار درستی می دهد.
📌سخنرانی استاد رضا حیدری/ ۱۳۹۸/۴/۰۸/ سالروز شهادت امام صادق ع در مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع اهواز با حضور علما، مدرسین ،طلاب و عموم مردم
@Heydari_org
🔸منابع استفاده شده در تأليف شرح روان مغنی
📚عمده نکته ها و مطالب از « اوضح المسالک الی الفیة ابن مالك» و « قطر النّدی و بلّ الصّدی» و شرح آن و نیز « شذور الذهب فی معرفة كلام العرب» و شرح آن، که همگی از آثار ابن هشام می باشند، بوده است و در شرح شواهد و مثالها از کتاب《 شرح شواهد المغنی 》اثر جلال الدین سیوطی و《شرح ابیات مغنی اللبیب》 اثر عبدالقادر عمر البغدادی و《جامع الشواهد》 نوشته محمدباقر الشریف بهره برده شد.
🔻بخشی از مقدمه کتاب #شرح_روان_مغنی اثر رضا حیدری، چاپ ۱۳۹۴، تهران.
http://eitaa.com/Heydari_org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 القواعد الفقهية
💠 قاعده 《احسان》۱
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
۱) تقریر قاعده:
۱- الف) بیان موارد تطبیق قاعده
۱- ب) بیان تفاوت موارد تطبیق
۱- ج) بیان تاریخچه اجرای قاعده
۱-د) بیان شرایط اجرای قاعده
۲) بررسی دلالت آیات بر قاعده
۲- الف) کیفیت استدلال به آیه ۹۱ سوره توبه
۲- ب) شروع نقد بر استدلال به آیه
بیان شان نزول آیه
جلسه سی و یکم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
🔍نقد کتاب #ملت_عشق؛
پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران
📚...کتابی با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی با محتوای تصوف و در قالب رمان ترجمه میشود و ظرف پنج سال(از سال ۹۴ تا ۹۸)، نود و پنج بار تجدید چاپ میشود... دوباره این جریان #تصوف شکل می گیرد و می آید و از عطش و بی خبری جوانان و حس معنویت گرایی آنان نهایت استفاده را می کنند...
#معنویت_گرایی در طول تاریخ همواره در معرض آسیب بوده است چه بسیار بودهاند انسانهایی که در پی معنویت بودند اما در پی راه به بیراه رفتند و برای گریز از چاله ها به چاه ها افتادند... تزریق معنویت منهای دین به مخاطب، تصویرسازی ناهوشیار دینداری و عرفان بدون قیود فقه و الزامات عقیدتی فضایی است که جانمایه #کتاب و درونمایه های داستان این رمان برای ذهن مخاطب نا آشنا با عرفان ناب ایجاد می کند و دور شدن چنین مخاطبین از آموزه های اصیل و مذهبی و دینی نباید دور از انتظار باشد.
📚 بخشی از کتاب #صبح_صادق اثر استاد رضا حیدری
@Heydari_org
🔍نقدی بر رمان #ملت_عشق
پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران
📚این رمان با دستمایه قرار دادن شمس و مولوی و موضوع عشق با نقش آفرینی ۱۸ شخصیت نوشته شده است. رمان دو بخش دارد؛
یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس...
بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت 《 الا》 و 《عزیز》به تصویر کشیده میشوند...
آنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ساییده کردن مرز عرفان و #تصوف و کمرنگ کردن خط تمایز این دو در کنار بهره گیری سلیقهای از آیات قرآن است که به نوبه خود ذهن مخاطب را از مفاهیم ناب دینی دور میکند. چنانکه خلط بحث های حق و غیر حق، یکی دیگر از آسیبهایی است که مخاطب ناآشنا با ظرائف علمی در معرض آن است؛ مثلاً هرچند همزیستی مذاهب و ادیان و صلح بین پیروان کیش ها و آیین های مختلف پسندیده است اما نباید با تکثرگرایی دینی ( #پلورالیسم ) اشتباه گرفته شود.
📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب #صبح_صادق اثر استاد شیخ رضا حیدری
@Heydari_org
🔍نقدی بر رمان #ملت_عشق
پرفروش ترین کتاب تاریخ ترکیه و از پرتیراژترین کتابهای چاپ شده در ایران
📚.. رمان دو بخش دارد؛
یک بخش که حکایت کننده از وقایع تاریخی قونیه قرن سیزدهم میلادی (قرن هشتم قمری) است و ۱۶ شخصیت در مقابل دیدگان مخاطب قرار می گیرند، از جمله؛ مولوی و شمس، هرچند انطباق کامل با تاریخ و واقعیتهای تاریخی ندارد اما به هرحال با مهارت داستان پردازی توانسته با جابجایی وقایع و تقدیم و تاخیر، جذابیت ایجاد کند...
بخش دیگر کتاب کاملاً ساخته و پرداخته خیال و ذهن نویسنده است و در بوستون سال ۲۰۰۸ میلادی می گذرد و دو شخصیت 《 الا 》 و 《 عزیز》 به تصویر کشیده میشوند. 《 عزیز 》مردی است که آفریننده آن داستان ۱۶شخصیتی تاریخ نماست و 《 الا 》 زنی است که ویراستار آن داستان است. رفته رفته این دو، مخاطب را به خود جذب می کنند و داستان شمس و مولوی به حاشیه می رود.
در مقام بررسی اجمالی کتاب باید گفت: در بخش داستان واقعی با تکثیر شخصیتها اولا؛ ذهن مخاطب روی شمس و مولوی متمرکز نمی شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن شخصیت مولوی و شمس از منظرو عینک دیگر شخصیت ها، نقدها و خرده هایی نسبت به این دو به ذهن مخاطب القا میشود و در برخی موارد تحریفاتی به این دو نسبت داده میشود. ولی در بخش داستان تخیلی با تقلیل شخصیتها اولا؛ ذهن مخاطب روی "عزیز" و "الا" متمرکز می شود و ثانیا؛ با به تصویر کشیدن قصه فقط از عینک و نگاه آن دو، بویژه "الا" و نه خانواده او و سایرین، مخاطب را به فضایی می برد که حق را به "الا"می دهد و هیچگونه خرده ای بر او نمی گیرد بلکه گاهی با او همزاد پنداری می کند و این احتمال الگوسازی را بالا می برد . اگر با دقت به تقویت جانب #فیمینیستی آن دقت شود این اقدام حساب شده نویسنده، بیشتر خود را می نمایاند.
وآنچه در هر دو بخش، خود را نشان می دهد ...
📚پی نوشت شماره ۴۶ کتاب #صبح_صادق اثر استاد شیخ رضا حیدری
@Heydari_org
🎙از عصر که اخبار منتشر شد نگران تندرستی رئیس جمهور محترم کشورمان هستیم.
از خدای متعال در شب ولادت حضرت رضا علیه آلاف التحیة و الثناء، سلامتی ایشان و همراهان را مسألت می کنم.
📌سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری پیش از شروع درس القواعد الفقهیه/ اهواز ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
🎙مجاهد راه خدا، فاتح است. برای او حرکت در مسیر، رسیدن به هدف است. در نگاه قرآن و دین، مومن مجاهد هیچگاه خسران و ضرر ندارد.《 إحدی الحُسنَيین》 در انتظار اوست؛ يا به پیروزی می رسد و بر دشمن، غالب می شود که این یک نیکویی است و یا در این مسیر جان خود را از دست می دهد خب #شهید است که این هم یک نیکویی است.
🔻بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در جمع نیروهای پایور و وظیفه سپاه به مناسبت شهادت رئیس جمهور و همراهان / اهواز ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
#شهدای_راه_خدمت
@Heydari_org
🔴 جهاد خدمترسانی
🔹به هر تلاشی جهاد گفته نمی شود حتی به هر تلاش پسندیده و مثبت هم جهاد گفته نمی شود بلکه این مفهوم با قیود و لوازمی همراه است...
🔹در هر ساحتی که دشمن نقشه و اقدام داشته باشد مجاهد حضور پیدا می کند لذا نوعی توسعه در جهاد شاهد خواهیم بود...
🔍 مشروح سخنان حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری در بزرگداشت #شهیدان_خدمت را در پایگاه خبری خوزستان بخوانید:
http://www.khoozna.ir/view/201427/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 بشنوید
القواعد الفقهية
💠 قاعده 《احسان》۲- پایانی
حجت الاسلام و المسلمین استاد رضا حیدری
🔻محورهای بحث:
ادامه ۲) بررسی دلالت آیات بر قاعده
مروری بر کیفیت استدلال به آیه ۹۱ سوره توبه
۲- ب) نقد بر استدلال به آیه ۹۱ سوره توبه
* آیه مربوط به جنگ تبوک است و ارتباطی به بحث ما ندارد
- رد اشکال
-- تحلیل و بررسی دلالت آیه بر محل بحث و رد دلالت آیه
* مفاد آیه نفی عموم است نه عموم نفی
- رد اشکال
برخی بحثهای تکمیلی در استدلال به آیه
۲- ج) استدلال به آیه ۶۰ سوره الرحمن
- تحلیل و بررسی
۳- استدلال به حکم عقل
-نقد و بررسی
*قاعده احسان در قانون مدنی و قانون مجازات اسلامی
*بحثی درباره قاعده #عدالت
*بحثی درباره اینکه محسن چه کسی است؟
۴- استدلال به اجماع
- نقد و بررسی
*بحث پایانی در رد دلالت آیه ۹۱ سوره توبه به قرینه مقابله با آیه ۹۳
جلسه سی و دوم از دوره جدید / تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳
#القواعدالفقهية
#قواعد
@Heydari_org
🔰ابونواس اهوازی و امام رضا ع
🎙شعری از ابونُواس اهوازی درباره #امام_رضا علیه السلام برای شما بخوانم. نام اصلی این شاعر پر آوازه؛ حسن بن هانی حَکَمی است. گفته شده پدرش دمشقی و مادرش اهوازی بود و خودش هم در اهواز به دنیا آمده و در بصره رشد کرده و در بغداد مدفون است. #ابونواس از بزرگترین شعرای کلاسیک عربی است. البته عمده سروده های او تغزّل و شعر عاشقانه است در وصف خد و خال و خمر و... خلاصه اینکه شاعر آئینی سرا و مذهبی نیست. حیات او همدوره حیات امام رضا علیه السلام بوده و ظاهرا از او خواسته شده که در مدح امام شعری بگوید. در قالب ابیاتی اینطور نقل می کند که به من گفته شد که تو شاعر یکه تازی هستی و در و گوهر از شعرت می ریزد...
《فعلی م تَرکتَ مَدحَ ابنموسی
و الخصال التی تجمعن فیه》
چرا مدح و ستایش علی بن موسی را ترک کرده ای!؟ چرا خصلت های خوبی که در او جمع شده اند را بیان نمی کنی!؟
《قلتُ لا استطیعُ مدحَ امام
کان جبریل خادماً لأبیه》
ابو نواس می گوید من به آنها پاسخ دادم من توان ستایش امامی را ندارم که جبرئیل امین خادمِ پدر او بوده است. با ادب جواب می دهد و با معرفت. گرچه عذر آورده برای مدح نکردن اما بالاترین مدح را گفته.
📌سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رضا حیدری خرداد ۱۴۰۲
انتشار به مناسبت ۲۳ ذی القعده روز زیارتی مخصوص امام رضا علیه السلام
@Heydari_org
🔴 اهواز همپای قم در قیام پانزدهم خرداد۴۲
🎙همزمان با قیام مردم قم در پانزدهم خرداد ۴۲، منزل آیت الله العظمی بهبهانی در اهواز به کانون تجمع علما، بازاری ها و شخصیت های موثر تبدیل شد. ایشان با حضور علمای شهر، مصوب کردند که بازار اهواز از ۱۶خرداد به نشانه اعتراض تعطیل شود. همچنین دستور دادند که جمعیت زیادی از تمام استان در ۱۷خرداد دعوت شوند تا در مراسمی در مسجد جامع اهواز برضد رژیم و در حمایت از امام شرکت کنند که البته ساواک مانع برگزاری آن شد...
📌بخشی از سخنرانی حجت الاسلام استاد رضا حیدری در سالگرد قیام پانزدهم خرداد/ اهواز ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
@Heydari_org