eitaa logo
حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
163 ویدیو
426 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بعثت خمینی _کار تشکیلاتی.m4a
32.91M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه پنجم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
❗️❗️❗️❗️❗️سوالات دروس آفلاین👇👇👇👇👇👇 لطفا پاسخ را به مدیران مقاطع ارسال بفرمایید. با تشکر
🛑 احکام نماز 🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری ۱. "اگر چیزی بین پیشانی و مهر حائل شود، نماز باطل است" کدام عبارت گویای مطلب فوق است؟ الف) یجب مساواة موضع الجبهة للموقف ب) یجب طهارة محلّ وضع الجبهة ج) يشترط مباشرة الجبهة لما يصحّ السجود عليه د) یجب المحافظة على العربيّة و الترتيب و الموالاة في الذكر. ۲. حکم ترک عمدی جلسه استراحت چیست؟ الف) حرام قطعی است، و نماز باطل است. ب) حرام نیست، اما نماز باطل است. ج) بنابر احتیاط واجب نباید ترک کند، ولی نماز صحیح است. د) ایرادی ندارد، و نماز صحیح است.
🛑 دانشگاه امام صادق (تاملی در احادیث فضل علم کافی) 🔶 استاد: حجت الاسلام لواسانی ۱.معنای حفظ در روایت شریفه "من حفظ من احادیثنا اربعین حدیثا" چیست؟ ۲.امام باقر علیه السلام چه توضیح در مورد آیه شریفه "فلینظر الانسان الی طعامه" بیان فرمودند؟
🛑 همنشین 🔶 استاد: حجت الاسلام پاشایی ۱. دوست داشتن های انسان از کجا سرچشمه میگیرد؟ ۲. قلب انسان از چه چیزهایی تاثیر میپذیزد؟
🛑 فرهنگ نامه سبک زندگی 🔶 استاد: حجت الاسلام دنیائی ۱. اگر دعای ما مستجاب نشود آیا به این معنا هست که فایده‌ای نداشته است لطفاً توضیح دهید. ۲. خداوند درباره دعا به حضرت موسی علیه السلام چه فرمود
🛑 خدایا اجازه 🔶 استاد: حجت الاسلام دنیائی ۱. کبوتران با صدایشان به خدا چه می‌گویند؟ ۲. سوال ۲ آیا خدا خواسته ما شاد نباشیم
🛑 روش شناسی فریب و مغالطه در سخن 🔶 استاد: حجت الاسلام عبادی ۱. روش عوام فریبی به چه نحوی سبب فریب مخاطب می شود؟ ۲. مغالطه آرزو اندیشی را بیان کرده و راه کار مقابله با آن را بیان کنید.
🛑 زیست متهدانه در آموزه های دینی 🔶 استاد: حجت الاسلام نصیری ۱.انواع دین داری را نام ببرید و مختصری توضیح دهید. ۲.منظور از الامانه در سوره احزاب آیه ۷۲ چیست؟
🛑 سنت ابتلا 🔶 استاد: حجت الاسلام پژمان ۱. طبق نقل ضحاک بن عبدالله ؛ امام حسین کدام آیه را شب عاشورا زمزمه میکرد؟ ۲. یکی از امتحانات حر را بنویسید
🛑 تاریخ تحلیلی امام حسین علیه السلام 🔶 استاد: حجت الاسلام تخاوری ۱. چرا امام حسین در ذی حسم در مورد رغبت مؤمن به لقاء الله صحبت فرمودند؟ ۲. هدف از قیام سید الشهداء چه بود؟
🛑 مسئله حجاب 🔶 استاد: آقای نورآهان ۱. مجسمه های باستانی باقی مانده و نقاشی ها و عکس ها، نشان می دهند حجاب در دوران باستان جهان چگونه بوده است؟ مثال هایی ذکر کنید. ۲. از چه دوره ای و با چه هدفی بی حجابی به طور عمومی رایج شد؟
🛑 اخلاق سرداری 🔶 استاد: حجت الاسلام تهرانی پویا ۱.همسر یزید چه خوابی دید؟ ۲. کدام زن شمشیر کشید و قیام کرد قضیه آن ها را بیان کنید.
🛑 بعثت خمینی ره 🔶 استاد: حجت الاسلام تهرانی پویا ۱.چه نکته هایی در کار تشکیلاتی باید رعایت شود تیتر وار بیان کنید . ۲.هدف از ارسال بینات در بیان امام خمینی را بیان کنید.
🛑 همسرداری 🔶 استاد: حجت الاسلام نیازآبادی ۱. در مجموع سه روایتی که بیان شد، اهل بیت چه ویژگی هایی را برای همسر خوب بیان کردند؟ ۲. وقتی اهل بیت فرمودند دین ملاک همسر است چرا پس ما به بیان معیار های دیگر می پردازیم؟( دو پاسخ)
انا لله و انا الیه راجعون 🌷مجلس ترحیم والده مکرمه استادمعظم حضرت آیت الله تحریری (حفظه الله تعالی) 📆روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه 🕑از نماز ظهر و عصر 🕌مسجد امین الدوله 📌حوزه علمیه حضرت آیت الله حق شناس رضوان الله تعالی علیه (امین الدوله- فیلسوف الدوله)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق 📌خواهران و برادران 🔸به حول قوه الهی برگزار می شود https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
✅ برنامه کلاس های برخط حوزه مجازی برادران ❗️لینک کلاس های فضای قرار، ارسال خواهد شد. 🔹 صوت کلاس های آفلاین از ظهر به بعد بارگذاری خواهد شد.
🛑 دروس آفلاین حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره
جلسه ۱۹. نماز، واجبات نماز. ۶. سجود (مسأله ۲۶۴ تا ۲۸۰ رساله نماز و روزه). ۲۰ مهر ۱۴۰۲ .mp3
9.54M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه نوزدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۱۹: "حدود خوف و رجاء" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الكافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ عَنِ اَلْحَارِثِ بْنِ اَلْمُغِيرَةِ أَوْ أَبِيهِ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: قُلْتُ لَهُ: مَا كَانَ فِي وَصِيَّةِ لُقْمَانَ؟! قَالَ كَانَ فِيهَا اَلْأَعَاجِيبُ؛ وَ كَانَ أَعْجَبَ مَا كَانَ فِيهَا أَنْ قَالَ لاِبْنِهِ: «خَفِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خِيفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ اَلثَّقَلَيْنِ لَعَذَّبَكَ، وَ اُرْجُ اَللهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ اَلثَّقَلَيْنِ لَرَحِمَكَ» [ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ): كَانَ أَبِي يَقُولُ: إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ عَبْدٍ مُؤْمِنٍ إِلاَّ [وَ] فِي قَلْبِهِ نُورَانِ؛ نُورُ خِيفَةٍ، وَ نُورُ رَجَاءٍ؛ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هَذَا، وَ لَوْ وُزِنَ هَذَا لَمْ يَزِدْ عَلَى هَذَا.] 🖊 شرح حدیث: 🍃 مى‌فرمايند:‌ در وصايای جناب لقمان سخنان شگفت آوری بود، از جمله اين‌كه: 🌕 خَفِ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خِيفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ اَلثَّقَلَيْنِ لَعَذَّبَكَ 🍃 پسرم! خوف تو در برابر پروردگار بايد خوفی باشد كه اگر نيكی جنّ و انس را هم همراه خودت قيامت پيش پروردگار ببری، ممكن است تو را عذاب كند. ❌ گاهى ما خيال مى‏كنيم كه همۀ جهات حسن را داريم. ايمان كه داريم،‌ عمل صالح هم داريم، نماز می‌خوانیم، روزه مى‌‌گيريم. مسئوليّتی در تشكيلات نظام اسلامى داريم، بهتر از اين چه می‌خواهيم؟ انسان محاسباتش اين چنين است. توجه نمى‌كند كه گاهى يک خُلق سيّئه در انسان مانند: بخل، شحّ، بدخواهی برای ديگران، بی‌اهتمامی نسبت به اهداف الهى، بی‌مهری و بی‌اعتنایی نسبت به بندگان خدا و امثال اين‌ها، تمام حسنات را ساقط و بى اجر مى‏كند. ❌ معمولاً انسان عيوب ديگران را مى‌بيند، ولى عيوب خود را نمی‌بیند، يا آن را حمل بر صحت مى‏كند، يا قابل تحمّل می‌داند، در حالى كه نظير آن يا كمتر از آن را در ديگرى تحمّل نمى‌كند. ✅ لذا هميشه اين حالت بايد در انسان باشد كه اگر همه نيكی‌هاى جنّ و انس را، ثقلين را، پيش خداوند متعال ببرد ممكن است يک نقطه ضعفی در وجود او باشد كه همۀ اين‌ها را ساقط كند. خوف بايد اين‌قدر باشد، خوف بايد مانع از غرور شود. 🍃 طرف مقابل خوف هم رجاء است. 🌕 وَ اُرْجُ اَللهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ اَلثَّقَلَيْنِ لَرَحِمَكَ 🍃 انسان بايد اميد را در دل خودش هميشه نگه بدارد، آن چنان كه اگر با گناه جن و انس هم به پيشگاه خداى متعال برود، احتمال بدهد كه، رحمت و مغفرت خداى متعال شامل حال او بشود. 🌱 به خاطر يک كار خوبى كه با نيّتی خالص انجام داده است، يا يک خصلت خوبى كه در او بوده است، اين خوف و رجاء بايد هر دو باشد. ✅ مهم اين است كه رجاء به غرور نكشد. 🌱 غرور به همان معناى لغوی، يعنی دچار بدفهمی و كج فهمی و جهالت شدن، اغترار بالله، كه در روايات و در دعاها آمده است: "ويلٌ لمن اغترّ بك"، تصوّر كند خدا به ما كه كارى ندارد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۸؛ فیض کاشانی 📆 ۶ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۸۳ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۱۹ (نکات تکمیلی) 🌺 مستحبات سجده ❇️ فصل في مستحبّات السجود، و هي امور: الأوّل: التكبير حال الانتصاب من الركوع قائماً أو قاعداً. الثاني: رفع اليدين حال التكبير. الثالث: السبق باليدين إلى الأرض عند الهويّ إلى السجود. الرابع: استيعاب الجبهة على ما يصحّ السجود عليه، بل استيعاب جميع المساجد. الخامس: الإرغام بالأنف على ما يصحّ السجود عليه. السادس: بسط اليدين مضمومتي الأصابع حتّى الإبهام حذاء الاذنين، متوجّهاً بهما إلى القبلة. السابع: شغل النظر إلى طرف الأنف حال السجود. الثامن: الدعاء قبل الشروع في الذكر، بأن يقول: «اللّهم لك سجدت و بك آمنت و لك أسلمت و عليك توكّلت، و أنت ربّي، سجد وجهي للّذي خلقه و شقّ سمعه و بصره، و الحمد للّه ربّ العالمين، تبارك اللّه أحسن الخالقين». التاسع: تكرار الذكر. العاشر: الختم على الوتر. الحادي عشر: اختيار التسبيح من الذكر، و الكبرى من التسبيح، و تثليثها أو تخميسها أو تسبيعها. الثاني عشر: أن يسجد على الأرض، بل التراب؛ دون مثل الحجر و الخشب. الثالث عشر: مساواة موضع الجبهة مع الموقف، بل مساواة جميع المساجد. الرابع عشر: الدعاء في السجود أو الأخير، بما يريد من حاجات الدنيا و الآخرة، و خصوص طلب الرزق الحلال، بأن يقول: «يا خير المسئولين و يا خير المعطين ارزقني و ارزق عيالي من فضلك فإنّك ذو الفضل العظيم». الخامس عشر: التورّك في الجلوس بين السجدتين و بعدهما، و هو أن يجلس على فخذه الأيسر جاعلًا ظهر القدم اليمنى في بطن اليسرى. السادس عشر: أن يقول في الجلوس بين السجدتين: «أستغفر اللّه ربّي و أتوب إليه». السابع عشر: التكبير بعد الرفع من السجدة الاولى بعد الجلوس مطمئنّاً، و التكبير للسجدة الثانية و هو قاعد. الثامن عشر: التكبير بعد الرفع من الثانية كذلك. التاسع عشر: رفع اليدين حال التكبيرات. العشرون: وضع اليدين على الفخذين حال الجلوس، اليمنى على اليمنى و اليسرى على اليسرى. الحادي و العشرون: التجافي حال السجود، بمعنى رفع البطن عن الأرض. الثاني و العشرون: التجنّح، بمعنى تجافي الأعضاء حال السجود، بأن يرفع مرفقيه عن الأرض مفرّجاً بين عضديه و جنبيه و مبعداً يديه عن بدنه جاعلًا يديه كالجناحين. الثالث و العشرون: أن يصلّي على النبيّ و آله في السجدتين. الرابع و العشرون: أن يقوم سابقاً برفع ركبتيه قبل يديه. الخامس و العشرون: أن يقول بين السجدتين: «اللّهم اغفر لي و ارحمني و أجرني و ادفع عنّي فإنّي لما أنزلت إلىّ من خير فقير تبارك اللّه ربّ العالمين». السادس و العشرون: أن يقول عند النهوض للقيام: «بحول اللّه و قوّته أقوم و أقعد» أو يقول: «اللّهم بحولك و قوّتك أقوم و أقعد». السابع و العشرون: أن لا يعجن بيديه عند إرادة النهوض، أي لا يقبضهما، بل يبسطهما‌ على الأرض معتمداً عليهما للنهوض. الثامن و العشرون: وضع الركبتين قبل اليدين للمرأة، عكس الرجل، عند الهويّ للسجود؛ و كذا يستحبّ عدم تجافيها حاله، بل تفترش ذراعيها و تلصق بطنها بالأرض و تضمّ أعضائها؛ و كذا عدم رفع عجيزتها حال النهوض للقيام، بل تنهض و تنتصب عدلًا. التاسع و العشرون: إطالة السجود و الإكثار فيه من التسبيح و الذكر. الثلاثون: مباشرة الأرض بالكفّين. الواحد و الثلاثون: زيادة تمكين الجبهة و سائر المساجد في السجود. 📚 العروة الوثقى. 🌺 تفاوت مسجود له و مسجود علیه 🍃 مسأله ۱۰۹۰ - سجده كردن براى غير خداوند متعال حرام مى‌باشد، و بعضى از مردم عوام كه مقابل قبر امامان (عليهم‌السّلام) پيشانى را به زمين مى‌گذارند، اگر به قصد سجده براى امام (عليه‌السّلام) باشد فعل حرام است؛ و اگر براى شكر خدا‌ باشد، اشكال ندارد. (🌱 مکارم: ولى اگر در نظر بينندگان، چنين نشان دهد كه سجده براى امام (عليهم‌السّلام) است يا بهانه به دست دشمنان دهد اشكال دارد.) 🍃 مسألة ۲۴: يحرم السجود لغير الله تعالى؛ فإنّه غاية الخضوع فيختصّ بمن هو في غاية الكبرياء و العظمة؛ و سجدة الملائكة لم تكن لآدم، بل كان قبلة لهم (۱)، كما أنّ سجدة يعقوب و ولده لم تكن ليوسف، بل للّه تعالى شكراً، حيث رأوا ما أعطاه اللّه من الملك؛ فما يفعله سواد الشيعة من صورة السجدة عند قبر أمير المؤمنين و غيره من الأئمّة: مشكل، إلّا أن يقصدوا به سجدة الشكر لتوفيق اللّه تعالى لهم (۲) لإدراك الزيارة؛ نعم، لا يبعد جواز تقبيل العتبة الشريفة (۳). ______________________ (۱). مكارم الشيرازي: و هنا بعض تفاسير اخر، ذكرناه في محلّه‌ (۲). مكارم الشيرازي: إذا كان بحيث يحسبه الناظر في ظاهر الأمر أنّه يسجد قبر الإمام، كان مشكلًا جدّاً و إن كان من نيّته الشكر للّه‌ (۳). مكارم الشيرازي: الأحوط لو لا الأقوى، وجوب تركه‌ 📚 العروة الوثقی مع التعليقات
جلسه هفدهم همنشین.m4a
22.26M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه هفدهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi