همسرداری۷.mp3
43.73M
🔈 استاد: حجت الاسلام #نیاز_آبادی
#همسرداری
📆 جلسه هفتم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
❗️❗️❗️❗️❗️سوالات دروس آفلاین👇👇👇👇👇👇
لطفا پاسخ را به مدیران مقاطع ارسال بفرمایید.
با تشکر
🛑 احکام نماز
🔶 استاد: حجت الاسلام اصغری
۱. اگر در بین نماز بچهای مهر را بردارد چه باید کرد؟
الف) اگر وقت وسعت داشته باشد، باید نماز شکسته شود
ب) اگر وقت وسعت نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب بر پشت دست خود سجده کند
ج) اگر میتواند بر سنگ مرمر، یا کاغذ و امثال آن سجده کند باید اینکار انجام گیرد
د) نماز را با سجده بر لباس خود تمام کند، و بعد مجدّد اعاده کند
۲. کدام گزینه از مستحبات سجده نیست؟
الف) سجده بر خاک صورت گیرد
ب) ختم اذکار به تعداد فرد
ج) قرآن خواندن
د) دست را هنگام ایستان باز کند، و مشت نکند
🛑 حیات طیبه
🔶 استاد: حجت الاسلام مخدومی
۱. اثر مولفه ی «جهل» را در حیات طیبه تبیین فرمایید.
۲. ملزومات تبیین و ارشاد جاهل را توضیح دهید.
🛑 همسرداری
🔶 استاد: حجت الاسلام نیازآبادی
۱. کم بودن مهریه و جهیزیه حضرت صدیقه سلام الله علیها به دلیل فقر رسول اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) بود یا چیز دیگری؟ به طور مختصر توضیح دهید.
۲. چرا رهبر معظم انقلاب مهریه زیاد را توهین و بی احترامی به دختران می دانند؟ همچنین بفرمایید ایشان فرمودند از چه کسانی ناراضی هستند؟
🛑 فرهنگ نامه سبک زندگی
🔶 استاد: حجت الاسلام دنیائی
۱. کسانی که مشتاق دیدار پیامبر و اهل بیت هستند برای این هدف چه کاری میتوانند انجام دهند.
۲. پرنورترین انسان در روز قیامت چه کسی است.
🛑 خدایا اجازه
🔶 استاد: حجت الاسلام دنیائی
۱. دعا کردن دقیقاً به چه معناست.
۲. چرا بعضی از دعاها اجابت نمیشود.
🛑 زیست متهدانه در آموزه های دینی
🔶 استاد: حجت الاسلام نصیری
۱. لا اکراه فی الدین به چه معناست؟
۲. در بیان امیرالمومنین عاقل به چه کسی گفته می شود؟
🛑 درس های نهج البلاغه
🔶 استاد: حجت الاسلام خوبانفرد
۱. ویژگی های مشاور شایسته چیست؟
۲. آداب مشاوره را بیان کنید.
🛑 آشنایی با گناهان مبتلی به
🔶 استاد: حجت الاسلام خوبانفرد
۱. تعریف کذب از دیدگاه مقام معظم رهبری را با توضیح دقیق مولفه ها، بیان کنید.
۲. حکم دروغ به شوخی را بیان کنید.
🛑 روش شناسی فریب و مغالطه در سخن
🔶 استاد: حجت الاسلام عبادی
۱. روش استناد به مرجع کاذب به چه طریقهایی سبب فریب می شود؟
۲. مغالطه تجسم را بیان کرده و راه کار مقابله با آن را بیان کنید.
🛑 تاریخ تحلیلی امام حسین علیه السلام
🔶 استاد: حجت الاسلام تخاوری
۱. نام فرزند حضرت مسلم چه بود و عاقبت ایشان چه شد؟
۲. یک نکته در فضیلت حضرت علی اکبر بیان بفرمائید.
🛑 مسئله حجاب
🔶 استاد: آقای نورآهان
۱. یکی از جریان هایی که در غرب، علیه بی عفتی اعتراض میکند را بگویید. درباره خانم وندی شلیت چند خط بنویسید.
۲. در ایران بی حجابی از چه زمانی به طور رسمی شروع شد و در چه زمانی به اوج خود رسید؟
مبانی سبک زندگی اسلامی جلسه ۴.mp3
9.41M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اباذری
#مبانی_سبک_زندگی
📆 جلسه چهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
🛑 مبانی سبک زندگی
🔶 استاد: حجت الاسلام اباذری
۱. صنعت ورزش چیست؟
۲. مصرفی گرایی یعنی چه ؟
مبانی نظریه ولایت فقیه ج۱۶.mp3
16.23M
🔈 استاد:حجت الاسلام #تاجیک
#مبانی_نظریه_ولایت_فقیه
📆 جلسه شانزدهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
🛑 مبانی نظری ولایت فقیه
🔶 استاد: حجت الاسلام تاجیک
۱. منظور از غیبت چیست؟ هرسه مورد نام ببرید.
۲. مناصب امام از طرف خدا سه مورد است؟ نام ببرید.
🛑 سنت ابتلاء
🔶 استاد: حجت الاسلام پژمان
۱. منظور از صداقت چیست؟
۲. در آیات ابتدایی سوره عنکبوت فلسفه ابتلا رو چه چیزی معرفی میکند ؟
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق
📌خواهران و برادران
🔸به حول قوه الهی برگزار می شود
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
🛑 دروس آفلاین حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره
جلسه ۲۰. نماز، واجبات نماز. ۶. سجود؛ ۷. تشهد (مسأله ۲۸۱ تا ۲۹۳ رساله نماز و روزه). ۲۷ مهر ۱۴۰۲ .mp3
8.67M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه بیستم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۲۰ : «نجات از ايمان عاریتی، من مقصّرم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الكافي [ابُو عَلِيٍّ اَلْأَشْعَرِيُّ عَنْ عِيسَى بْنِ أَيُّوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ يُونُسَ] عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ قَالَ:
«أَكْثِرْ مِنْ أَنْ تَقُولَ: "اَللَّهُمَّ لاَتَجْعَلْنِي مِنَ اَلْمُعَارِينَ وَ لاَتُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ"»
[قَالَ: قُلْتُ: «أَمَّا اَلْمُعَارُونَ فَقَدْ عَرَفْتُ أَنَّ اَلرَّجُلَ يُعَارُ اَلدِّينَ، ثُمَّ يَخْرُجُ مِنْهُ»؛
فَمَا مَعْنَى لاَتُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ؟
فَقَالَ: «كُلُّ عَمَلٍ تُرِيدُ بِهِ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَكُنْ فِيهِ مُقَصِّراً عِنْدَ نَفْسِكَ؛ فَإِنَّ اَلنَّاسَ كُلَّهُمْ فِي أَعْمَالِهِم فِيمَا بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ اَللهِ مُقَصِّرُونَ إِلّا مَنْ عَصَمَهُ اَللهُ عَزَّ وَ جَلَّ.»]
🖊 شرح حدیث:
🍃 فرمودند: اين دعا و درخواست را از خداى متعال زياد بكن!
1⃣ اولاً: بگو! «اَللَّهُمَّ لاَتَجْعَلْنِي مِنَ اَلْمُعَارِينَ!»
پروردگارا مرا از كسانی كه ايمان آنها عاريتی است قرار مده!
2⃣ «وَ لاَتُخْرِجْنِي مِنَ اَلتَّقْصِيرِ»
من را از حدّ تقصير خارج نكن.
🌱 «قيل: امّا المعارون فقدعرفت»،
شخصى به حضرت عرض كرد:
اينكه فرموديد: «لاتجعلني من المعارين»، معناى معارون را فهميديم.
🌱 «انَّ الرجل يعار الدين ثمّ يخرج منه».
معناى معارين اين است كه دين او عاريتی است،
اصيل و ريشه دار نيست، عميق نيست، مثل سَرِبار ماشين بارى كه بار را از همه طرف ريسمان كشی میكنند، گاهى چمدانی را بالاى بار میگذارند، اين را مىگويند سَرِبار،
در اولين دست انداز كه ماشين تكان خورد آن چمدان پايين مىافتد،
دين عاريتی اینطوری است، وقتی مشكلى پيش بيايد، به گردنهها، به دست اندازها كه انسان میرسد، دين او سرازير میشود، اين دين عاريتی است.
❓سپس میپرسد: «فما معنا لاتخرجني من التقصير؟»
✅ حضرت میفرماید: «كلُّ عملٍ تريد به الله تعالی فكن فيه مقصّراً عند نفسك»،
هر كارى كه براى خدا انجام میدهید، خود را در قبال پروردگار مقصر بدانيد،
اعتقاد پيدا نكنيد كه حقّ عبادت را، حقّ اطاعات را بهجا آورديد.
🌱 «فانّ الناس كلّهم في اعمالهم فيما بينهم و بين الله مقصّرون الاّ من عصمه الله (تعالى)».
جز اهل عصمت، همه مردم در قبال پروردگار مقصّرند، قادر به شكر نعمتهای الهى نيستند.
🍃 «فان تعدّوا نعمة الله لاتحصوها».
كثرت نعم الهى به قدرى است كه از ميزان درک و ظرفيت فهم ما بيرون است، اگر انسان بخواهد شكر اين نعمتها را بكند، همه عمر را هم كه مشغول باشد باز كم میآورد.
🍃 حضرت سيد الشهداء (سلام الله عليه) در دعای عرفه میفرماید: "اگر من يک نعمت از نعم تو را هم بخواهم شكر كنم تا آخر عمر نمیتوانم"،
يک نعمت را در نظر بگيريد، فقط سلامتى امروزتان را، نه فردا، و نه ديروز، همين را بخواهيد شكر كنيد نمىتوانيد؛
چون اين شكری كه میكنيد خودش يک نعمت و توفيق الهى است،
همه كس موفّق به شكر، ذكر و توجّه به خدا، نمیشوند،
موفق شديد، اين شد نعمت خدا، حالا اين نعمت را شكر كنيد.
اگر آنرا شكر كرديد باز يک نعمت ديگر است،
همينطور هلّم جرّاً تا آخر عمر،
چه برسد به همه نعمتهای الهی.
🛑 پس شكر نعم الهى ممكن نيست،
اين، اقلّ تقصيری است كه انسان ممكن است كرده باشد.
❌ حالا تقصير در رفتار، توجّه به غير خدا، طلب مطامع و حطام دنيا، تخلّف ها، زورگوئی ها، بد اخلاقی ها، كه ما خودمان توجّهى به آنها نمیکنيم، چه بسا از ما سر زده است،
پس ما هميشه مقصّريم، اين را فراموش نكنيم،
تا اگر نمازی خوانديد، شبى را به احياء گذرانديد، توسّل و گريه خوبى داشتيد، فوراً خوشحال شويد،
به اين عبادات مغرور نشويد، كه اغترار بالله از مهالک عظیمى است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۵۰۱؛ فیض کاشانی
📆 ۲۷ آبان ۱۳۸۶ (جلسه ۱۸۸ مکاسب محرّمه).
📜 ۱. جزوه جلسه ۲۰ (نکات تکمیلی)
🌺 تفاوت مسجود له و مسجود علیه
❇️ حرمت سجده بر غیر خدا
🍃 وَ فِي خَبَرٍ بَيْنَمَا هُوَ جَالِسٌ، إِذَا هُوَ بِجَمَلٍ، قَدْ أَقْبَلَ لَهُ رُغَاءٌ (صوت البعیر و ضجّته)؛
فَقَالَ ع: أَ تَدْرُونَ مَا يَقُولُ؟ يَقُولُ: إِنِّي لِآلِ فُلَانٍ الْحَيِّ مِنَ الْخَزْرَجِ، اسْتَعْمَلُونِي وَ كَدُّونِي حَتَّى كَبِرْتُ وَ ضَعُفْتُ، فَلَمَّا لَمْ يَجِدُوا فِيَّ حِيلَةً يُرِيدُونَ نَحْرِي، وَ أَنَا مُسْتَغِيثٌ بِكَ مِنْهُ.
فَأَوْقَفَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص، إِذَا جَاءَ أَصْحَابُهُ يَطْلُبُونَهُ، فَحَكَى النَّبِيُّ ص؛
فَقَالُوا: فَشَأْنَكَ بِهِ، يَا رَسُولَ اللَّهِ ص.
قَالَ: فَسَرِّحُوهُ، يَرْتَعْ حَيْثُ شَاءَ. قَالَ: فَسَرَّحُوهُ؛
فَتَبَاعَدَ الْجَمَلُ قَلِيلًا ثُمَّ خَرَّ لِرَسُولِ اللَّهِ ص سَاجِداً
فَقَالَتِ الصَّحَابَةُ: هَذِهِ بَهِيمَةٌ سَجَدَتْ لَكَ، فَنَحْنُ أَحَقُّ بِالسُّجُودِ مِنْهُ
فَقَالَ ع: لَا يَنْبَغِي لِأَحَدٍ أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ،
وَ لَوْ أَمَرْتُ أَحَداً أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا لِعِظَمِ حَقِّهِ عَلَيْهَا.
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج۱ ؛ ص۹۶
❇️ سجده تلاوت مستحب
🍃 يستحبّ في أحد عشر (۱۱) موضعاً:
في الأعراف عند قوله: «وَ لَهُ يَسْجُدُونَ»
و في الرعد عند قوله: «وَ ظِلالُهُمْ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ»
و في النحل عند قوله: «وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ»
و في بني إسرائيل عند قوله: «وَ يَزِيدُهُمْ خُشُوعاً»
و في مريم عند قوله: «خَرُّوا سُجَّداً وَ بُكِيًّا»
و في سورة الحجّ في موضعين؛ عند قوله: «يَفْعَلُ ما يَشاءُ» و عند قوله:
«افْعَلُوا الْخَيْرَ»
و في الفرقان عند قوله: «وَ زادَهُمْ نُفُوراً»
و في النمل عند قوله: «رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ»
و في «ص» عند قوله: «وَ خَرَّ راكِعاً وَ أَنابَ»
و في الانشقاق عند قوله: «وَ إِذا قُرِئَ»
بل الأولى السجود عند كلّ آية فيها أمر بالسجود.
📚 العروة الوثقى.