eitaa logo
حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
163 ویدیو
422 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اساتیدی که از فیوضاتشان بهره مند خواهیم بود به همراه عناوین مباحث : ❇️۱) استاد مهدی گرامی پور 🔻فقه خانواده ❇️۲) استاد اصغری 🔻احکام نماز ❇️۳) استاد غلامی طهرانی 🔻جریان شناسی تاریخی حق و باطل از آدم تا خاتم 🔻کارگاه تاریخ تحلیلی اسلام و تشیع 🔻مبانی نظری تمدن سازی اسلامی ❇️۴) استاد مجید محمدی 🔻براهین اثبات خدا 🔻دوره اجمالی آشنایی با آراء متفکرین تاریخ پیرامون دین و انسان ❇️۵) استاد تهرانی پویا 🔻اخلاق سرداری 🔻بعثت خمینی 🔻انقلابی تراز 🔻الگوی دینی تربیت ❇️۶) استاد علی دنیایی 🔻خدایا اجازه 🔻فرهنگنامه سبک زندگی ❇️۷) استاد حسین نیاز آبادی 🔻همسرداری ❇️۸) استاد حسین نصیری 🔻زیست متعهدانه در آموزه های دینی ❇️۹) استاد عباس تاجیک 🔻مبانی نظریه ولایت فقیه ❇️۱۰) استاد مهدی تخاوری 🔻تاریخ تحلیلی امام حسین علیه السلام 🔻حکومت امیرالمومنین علیه السلام ❇️۱۱) استاد مهدی دهبان 🔻ظهور و سقوط یک تمدن 🔻حکومت امام زمان 🔻شرح چهل حدیث 🔻تفسیر سوره نجم ❇️۱۲) استاد علی پژمان 🔻سنت ابتلا 🔻عطر ملکوت ❇️۱۳) استاد یاسین نوراهان 🔻مسئله حجاب ❇️۱۴) استاد خوبانفرد 🔻درسهای نهج البلاغه 🔻آشنایی با گناهان مبتلا به ❇️۱۵) استاد نادرعلی 🔻نگین آفرینش 🔻منشور بندگی ❇️۱۶) استاد پاشایی 🔻همنشین ❇️۱۷) استاد اباذری 🔻مبانی سبک زندگی ❇️۱۸) استاد لواسانی 🔻دانشگاه امام صادق علیه السلام ❇️۱۹) استاد مخدومی 🔻حیات طیبه با تمرکز بر فرزند پروری و والد گری در قرآن و روایات ❇️ ۲۰) استاد محمود زرین پر 🔻 معراج السعاده 🔻 آداب الصلاه 🔻 مواعظ آیت الله حق شناس ره 🔻 شرح زیارت جامعه کبیره 🔻 اصول کافی
جلسه ۴. روزه (مسأله ۸۰۵ تا ۸۱۶، رساله نماز و روزه، واجبات روزه، ۱. نیّت). ۱۹ مهر ۱۴۰۳ .mp3
7.35M
🔈 استاد:حجت‌الإسلام 📆 جلسه چهارم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۴: «نگاه به پايين‌تر از خود در امور دنیوی» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «اُنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ تَحْتَكَ، وَ لاَتَنْظُرْ إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكَ؛ (فَإِنَّهُ أَجْدَرُ أَنْ لاَتَزْدَرِيَ نِعْمَةَ اَلله عَلَيْكَ)» ◀️ در مسائل دنيوی و شخصی، به آن كسى كه پايين‌تر از توست نگاه كن، و به كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! زیرا زمینه‌ساز این‌است که نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری. 🖊 شرح حدیث: ✳️ ابوذر از شنيدن حِكَم و تعاليم نبي مكرّم (صلّی الله عليه‌ و آله) سير نمى‏شود، در ذيل اين روايت طولانى عرض مى‌كند: زدني! 🍃 اين، يک دستور عامّی است كه در مرحله اول آرامش و آسايش خيال براى انسان به وجود می‌آورد، و در مرحله دوم او را از شحّ، كه عبارت از حرص و بخل است، مصون و محفوظ می‌دارد: «و مَن يوقَ شُحَّ نفسِه فأولئك هم المُفلحون» (سوره مبارکه تغابن - آیه ۱۶). 🍃 حضرت (صلّی الله‌عليه‌وآله) مى‏فرمايند: در مسائل دنيوی، در امور زندگى، به آن كسى كه بالاتر از توست نگاه نكن! به آن كسى كه پايين‌تر از توست نگاه كن! 🌱 چون نفس انسان سیری‌ناپذیر است، اين هم يكى از رازهای الهى است كه در هيچ مرحله‌اى نفس انسان قانع نيست. ❇️ اين خصوصيت نفس انسانى اگر درست هدايت بشود حركت او به سوى كمال هيچ‌وقت متوقف نخواهد شد، به هر نقطه‌اى كه می‌رسد، بالاترش را می‌خواهد، ولی وقتی صحيح هدايت نشد، محصور به امور مادى خواهد شد، و اين چيز خطرناكی است. 🌱 كسى كه در منزل اجاره‌اى زندگى مى‌كند، مايل است يک منزل ملكی داشته باشد، اگرچه يک اتاق داشته باشد. 🌱 منزل ملكی را تهيه مى‌كند، بعد كه آن شور و عطش اوليه فرو نشست، نگاه مى‌كند، می‌بيند منزل رفقايش سه اتاق يا چهار اتاق دارد، می‌رود سراغ تبديل آن به احسن، مى‌گويد: اگر اين تهيه بشود، من هيچ مشكلى ندارم، 🌱 آن كه تهيه شد، بيشترش را می‌خواهد. 🍃 اين نفس انسانى است، در همه‌ی امور همين‌طور است، در امور مادّى محسوس و نامحسوس، نامحسوس مثل مقام و شأن، هميشه يک چيزى بالاتر و پست عالی‌تر را طلب مى‌كند. ❇️ البته در مسائل معنوى اين عطش و غريزه سیری‌ناپذیر خوب است. در تحصيل علم، تقوا، تخلّق به مكارم اخلاقى، و در مسير توحيد و سلوک إلى الله، خوب و پسنديده است كه انسان به بالاتر از خود نگاه كند، بگويد كم است، عطش او بيشتر بشود، از اين غريزه در آنجا استفاده كردن خوب است. اين موتور را در آن راه و مسير به كار انداختن بسيار مطلوب است. ❌ امّا در مسائل مادى به حرص منتهى می‌شود. اگر جلوى اين حس زياده‌خواهى را نگيريد، به هر چه برسيد، سيری ندارد. اين حس را بايد در درون سركوب كرد، راهش هم همين است، نگاه كنيد به مادون خودتان. 🌱 شما الآن خانه اجاره‌اى می‌نشینید، نگاه كنيد به آن كسى كه، در به در، دنبال خانه اجاره‌اى مى‌گردد، پيدا نمى‌كند. پس شما خيلى وضع بهترى داريد، 🌱 يا خانه‌اى ملكی داراى دو اتاق داريد، نگاه كنيد به آن كسى كه در خانه اجاره‌اى است، صاحب‌خانه‌اش مرتّب مى‌گويد يا بايد اجاره را زياد كنی، يا بايد تخليه كنی! 🍃 به او نگاه كنيد تا نعمت و لطف خدا را بر خودتان، احساس كنيد تا بدانيد آنچه داريد كم نيست. ⛔️ البته بعضى از ما مسلمان‌ها اشتباه كرديم، عده‌اى هم از دشمنان ما همين اشتباه را أخذ كردند، كه: قناعت موجب شده مسلمانان به جاهاى بالا نرسند. ❌ نه، اين، مربوط به مسائل شخصی است. آن هم مسائل دنيوی شخصى، كه هرچه قانع‌تر، هرچه كم‌خواه‌تر بهتر، ✅ نه در مسائل عمومى، نه در مسائل علمى، نه در مقامات اُخروی، در كسب علم به هيچ حدّش قانع نشويد! در تحقيق به هيچ حد قانع نشويد. كسى جلوى اين‌ها را نگرفته است. ❌ جلوى زياده‌خواهى مادى براى خود را گرفته، يعنى همان چيزى كه امروز منشأ همه فسادها و همه جنگ‌هاى دنيا است كه براى خود می‌خواهند. 🌱 براى پيشرفت علم كه جنگى وجود ندارد. ❌ برای تصرف منابع نفتی و بازارهاى تسليحاتی به نفع فلان كمپانی است كه جنگ پيش مى‌آيد، برای مسائل شخصی است. ✅ بنابراين، آن‌چه در اين روايت، و در روايات مشابه در باب قناعت گفته شده، فقط در مسائل شخصی است. آن هم بخش مادى قضيه. در بخش معنوى مطلقاً چنين چيزى نيست. ❇️ اين، نگاه به ما دون، نه ما فوق، زمينه‌ساز اين است كه: "نعمت خدا را بر خودت كوچک نشماری." 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۴ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۴ (نکات تکمیلی) 🌺 نیّت روزه ◀️ تعریف نیّت: النّية هي الدّاعي القلبي 🌱 لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود بگذراند (اخطاری نیست)، يا مثلًا بگويد: فردا را روزه مى‌گيرم (لسانی نیست)، ✅ بلكه همين قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام ندهد كافى است (النّیة هي الدّاعي القلبي). 🕰 زمان نیّت (موارد اختلافی) ◀️ نیّت روزه واجب معیّن (مثل روزه ماه مبارک رمضان، یا نذر معیّن، مثلاً نیمه شعبان) ⏳ زمان نیّت در حالت اختیار و توجّه تا قبل از اذان صبح است. 🍃 ولی اگر نداند يا فراموش كند كه ماه رمضان است، 🌱 و پيش از ظهر ملتفت شود، چنان‌چه كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام نداده باشد، بايد نيت كند و روزه‌ی او صحيح است. (حضرت امام (رحمه‌الله)) (🍃 حضرت آقا (حفظه‌الله): در خصوص روزه ماه مبارک رمضان بنابر احتياط واجب نيت روزه نمايد، و بعداً روزه‌ی آن روز را هم قضا كند.) 🌱 و اگر كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام داده باشد، يا بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است روزه‌ی او باطل مى‌باشد، ولى بايد تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى‌كند انجام ندهد، و بعد از رمضان هم آن روزه را قضا نمايد. (🍃 آیت‌الله سيستانى (حفظه‌الله): و اگر بعد از ظهر ملتفت شود كه ماه رمضان است بنابر احتياط واجب نيت روزه كند رجاءً، و بعد از رمضان هم آن را قضا كند.) ◀️ استدامه نیّت روزه اگر در روزه‌ی واجب معيّنى مثل روزه‌ی ماه مبارک رمضان 1⃣ از نيّت روزه گرفتن برگردد (نیّت قطع): روزه‌اش باطل می‌شود، و قصد دوباره برای ادامه روزه فایده‌‌ای ندارد، البته تا اذان مغرب باید از مبطلات روزه خودداری کند. 2⃣ مردّد باشد که روزه‌دار بماند یا نه: 🍃 روزه‌اش باطل است. [امام خمینی (رحمه‌الله) و آیت‌الله مکارم] 🍃 در فرض تردید بنابر احتیاط واجب تمام کند، و بعد قضا کند. [حضرت آقا (حفظه‌الله]) 3⃣ ولى چنان‌چه نيّت كند كه چيزى را كه روزه را باطل مى‌كند به جا آورد، در صورتى كه آن را انجام ندهد (نیّت قاطع): 🍃 روزه‌اش باطل نمى‌شود. (امام (رحمه‌الله)) 🍃 روزه‌اش باطل است. (آیت‌الله مكارم (حفظه‌الله)) 🍃 بنابر احتیاط واجب تمام کند، و بعد قضا کند. (حضرات آیات آقا و سیستانی (حفظهما الله)) (🍃 آیت‌الله سیستانی: اگر دو مرتبه نيت روزه كند احتیاط واجب است، و إلا فتوی به بطلان می دهند))
جلسه هشتم جایگاه زنان در اسلام_1.m4a
10.56M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه هشتم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
عطر ملکوت ۲۱.mp3
40.65M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و یکم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 📿 ۲۱ 🍀 فصل دوم :《سیری در ملکوت》 🔻چه کسانی میتوانند اهل جهاد باشند؟ [01:10]
جلسه هشتم انسان شناسی _1.m4a
9.83M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه هشتم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه چهلم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
Hokumate Amir (A) -24-Farhangi 3-4030719.MP3
35.73M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و چهارم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
بسم الله الرحمن الرحیم 📌 مباحث مطرح شده در جلسه بیست و چهارم سلسله مباحث حکومت امیرالمومنین(ع) 💢موضوع بحث:سیاست‌های فرهنگی حکومت امیرالمومنین(بخش سوم) ✅ ادامه سیاست‌های فرهنگی حکومت امیرالمومنین علیه السلام ✅ علم اخلاق امیرالمومنین علیه السلام ✅ تشبیه دنیا در کلام امیرالمومنین علیه السلام ✅ ارزش انسان فقط بهشت است ✅ علم فیزیک و شیمی در کلام امیرالمومنین علیه السلام ✅ قدرت بینایی انسان و حیوانات در مقابل قدرت مطلق خداوند متعال ✅ علم قضاوت امیرالمومنین علیه السلام ✅ مصادیق حد زدن در قضاوت امیرالمومنین علیه السلام ✅ ارزش اقرار در محضر امام ✅ ارزش توبه در خلوت ✅ ارزش بزرگ بودن گناه در نزد گنهکار ✅ ارزش پشیمانی از گناه ✅ نشانه مومن و کافر در کلام امیرالمومنین علیه السلام ✅ علم امیرالمومنین نسبت به آینده ✅ فرمایش امیرالمومنین عليه‌السلام در مورد امام حسین علیه السلام ✅ فرمایش امیرالمومنین علیه السلام در مورد امام رضا علیه السلام ✅ فرمایش امیرالمومنین علیه السلام در مورد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ✅ ثواب زیارت امام رضا علیه السلام در کلام امیرالمومنین علیه السلام ✅ راه محشور شدن با اهل بیت در کلام امام عسکری علیه السلام 📎همچنین در این جلسه در مورد شخصیتهای زیر نکاتی بیان شده است: ✔️امیرالمومنین علیه السلام ✔️امام حسین علیه السلام ✔️امام رضا علیه السلام ✔️امام حسن عسکری علیه السلام ✔️امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ✔️عبدالله جدل ✔️شیخ مهدی مازندرانی ✔️عمر ✔️اشعث بن قیس 💐هدیه روح مقدس امیرالمومنین علی بن ابی طالب و حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیهما و علی آلهما صلوات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷کلاس های حوزه مجازی اخلاق 📌خواهران و برادران 🔸به حول قوه الهی برگزار می شود https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
🔻اساتیدی که از فیوضاتشان بهره مند خواهیم بود به همراه عناوین مباحث : ❇️۱) استاد مهدی گرامی پور 🔻فقه خانواده ❇️۲) استاد اصغری 🔻احکام نماز ❇️۳) استاد غلامی طهرانی 🔻جریان شناسی تاریخی حق و باطل از آدم تا خاتم 🔻کارگاه تاریخ تحلیلی اسلام و تشیع 🔻مبانی نظری تمدن سازی اسلامی ❇️۴) استاد مجید محمدی 🔻براهین اثبات خدا 🔻دوره اجمالی آشنایی با آراء متفکرین تاریخ پیرامون دین و انسان ❇️۵) استاد تهرانی پویا 🔻اخلاق سرداری 🔻بعثت خمینی 🔻انقلابی تراز 🔻الگوی دینی تربیت ❇️۶) استاد علی دنیایی 🔻خدایا اجازه 🔻فرهنگنامه سبک زندگی ❇️۷) استاد حسین نیاز آبادی 🔻همسرداری ❇️۸) استاد حسین نصیری 🔻زیست متعهدانه در آموزه های دینی ❇️۹) استاد عباس تاجیک 🔻مبانی نظریه ولایت فقیه ❇️۱۰) استاد مهدی تخاوری 🔻تاریخ تحلیلی امام حسین علیه السلام 🔻حکومت امیرالمومنین علیه السلام ❇️۱۱) استاد مهدی دهبان 🔻ظهور و سقوط یک تمدن 🔻حکومت امام زمان 🔻شرح چهل حدیث 🔻تفسیر سوره نجم ❇️۱۲) استاد علی پژمان 🔻سنت ابتلا 🔻عطر ملکوت ❇️۱۳) استاد یاسین نوراهان 🔻مسئله حجاب ❇️۱۴) استاد خوبانفرد 🔻درسهای نهج البلاغه 🔻آشنایی با گناهان مبتلا به ❇️۱۵) استاد نادرعلی 🔻نگین آفرینش 🔻منشور بندگی ❇️۱۶) استاد پاشایی 🔻همنشین ❇️۱۷) استاد اباذری 🔻مبانی سبک زندگی ❇️۱۸) استاد لواسانی 🔻دانشگاه امام صادق علیه السلام ❇️۱۹) استاد مخدومی 🔻حیات طیبه با تمرکز بر فرزند پروری و والد گری در قرآن و روایات ❇️ ۲۰) استاد محمود زرین پر 🔻 معراج السعاده 🔻 آداب الصلاه 🔻 مواعظ آیت الله حق شناس ره 🔻 شرح زیارت جامعه کبیره 🔻 اصول کافی
🌺 حدیث جلسه ۵: «صله رحم، دوستی و مجالست با مساکین» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «صِلْ قَرَابَتَكَ وَ إِنْ قَطَعُوكَ؛ وَ أَحِبَّ اَلْمَسَاكِينَ؛ وَ أَكْثِرْ مُجَالَسَتَهُمْ» 🖊 شرح حدیث: ✳️ در ادامه درخواست ابوذر براى بيشتر دانستن، حضرت (صلّی الله عليه‌وآله) مى‏فرمايند: 1⃣ «صِلْ قَرَابَتَكَ» با نزديكان و خويشاوندان خود ارتباط خود را محفوظ بدار! 🍃 يكى از اسرار ماندگاری فرهنگ اسلامى و تبادل نسل به نسل معارف الهی، مسأله صله رحم است. يعنى كانون گرم خویشاوندى و خانوادگى بايد باقى بماند، بهترين وسيله ارتباط تفكّرات صحيح و سُنَن صحيح اسلامى به نسل‌هاى بعد همين محيط‌هاى خانوادگى است. اين يكى از علل و حِكَم توصيه به صله رحم است كه قطع رحم از محرّمات است. 🌱 «وَ إِنْ قَطَعُوكَ»؛ هرچند از طرف مقابل پاسخ مناسبی داده نمی‌شود، اما تو ارتباط را قطع نكن! ارتباط را حفظ كن! 🍃 شايد رازش اين است كه بالأخره در اكثر موارد اين ارتباط يک جانبه به ارتباط دوجانبه خواهد انجاميد، البته حِكَم و منافع گوناگون ديگرى هم می‌شود تصور كرد. 2⃣ «وَ أَحِبَّ اَلْمَسَاكِينَ» مستمندان را دوست بدار! 🍃 اين يک احساس خيلى مفيدی است، به عدالت كمک مى‌كند، به دورى از محيط‌هاى إسراف و تجمّل و تُرَف و تعدّی از حدود كه مخصوص برخورداران از ثروت است، به دورى از اين‌ها كمک مى‌كند. 3⃣ «وَ أَكْثِرْ مُجَالَسَتَهُمْ» با آن‌ها نشست و برخاست كن! 🍃 طبيعت مادّیِ انسان به سمت اين است كه به سوى ثروت و اهل ثروت و غنا برود. در محيط مادّی چون معيار مادّه است، انسان هرجا پول بود به سمت او كُرنش مى‌كند، لذا ميل به همنشيني با أغنياء و ثروتمندان به وجود مى‌آيد. 🍃 نقطه مقابلش اين است كه انسان به سمت كسانى كه برخورداری‌شان از ثروت كم است يا برخوردار نيستند اصلاً به اين سمت توجه كند، 🌱 نشست و برخاست با اين‌ها انسان را از آن محيط دور مى‌كند، از آن دلبستگی‌ها دور مى‌كند. به نِعَم و الطاف الهى كه در اوست، آشنا مى‌كند. 🛑 يكى از عيوب بعضى از ما همين است. در فلان شهر يا فلان روستا وقتى غنی‌ای به طرف ما مى‌آيد، نشست و برخاست با او را مغتنم می‌شماریم، اين، ما را از آن حقيقتی كه اسلام ما را به آن دعوت مى‌كند، دور مى‌كند، 🌱 روحانى در هر سِمتى كه باشد يكى از بزرگ‌ترين محسّناتش اين است كه به اين دستور عمل كند، مجالست با فقرا كند، با آن‌ها بنشيند، برخيزد، آن‌ها را دوست بدارد، با آن‌ها صميمی باشد، اين خيلى كار بزرگى است. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📜 جزوه جلسه ۵ (نکات تکمیلی) 🌺 مبطلات روزه: ۱. خوردن و آشامیدن 🍀 ۱. اگر مسواك را از دهان بيرون آورد و دوباره به دهان ببرد، یا نخ را با آب دهانش تر كند و دوباره به دهانش ببرد، یا لبش را با زبان تر کند، و رطوبت آن را فرو برد روزه‌ی او باطل مى‌شود، مگر آن‌كه رطوبت مسواک یا نخ یا لب در آب دهان به طورى از بين برود كه رطوبت خارج به آن گفته نشود. 🍀 ۲. اگر روزه‌دار سهواً چيزى بخورد يا بياشامد، روزه‌اش باطل نمى‌شود. 🍃 إِنَّمَا هُوَ شَيْ‏ءٌ رَزَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَلْيُتِمَّ صَوْمَهُ 🍀 ۳. رطوبت مسواک را اگر فرو نبرد ایرادی ندارد، اما اگر سهواً هم فرو برود باطل است، اما باید تا مغرب امساک کند، و بعد قضای آن را به جا آورد. 🍀 ۴. مضمضه کردن آب در دهان 🍃 امام (رحمه‌الله): اگر روزه‌دار آب را بدون قصد آشامیدن وارد دهان کرده و مضمضه کند، و بعد بدون اختیار آب وارد حلق بشود و پایین برود، روزه‌اش باطل می‌شود؛ مگر این‌که مضمضه‌ی او برای وضو یا غسل بوده باشد. فرقی هم ندارد هدف از وضو ادای نماز واجب بوده، یا ادای نماز مستحب، یا به قصد مطلق طهارت وضو گرفته شده‌ باشد. البته اگر روزه باطل شود (مضمضه برای غیر وضو و غسل)، باید در ادامه‌ی روز از انجام مبطلات روزه اجتناب کند؛ و پس از ماه رمضان هم قضای آن را بجا آورد، ولی کفاره لازم نیست. 🍃 حضرت آقا (حفظه‌الله): در غیر مضمضه برای وضوی نماز واجب، اگر آب بی‌اختیار فرو رود، بنا بر احتیاط واجب مکلف روزه‌ی آن روز را قضا نماید. 🍃 آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله): فقط کسی که آب را برای رفع تشنگی مضمضه کند و آب بی‌اختیار فرو رود، باید روزه‌اش را قضا کند، و اگر مضمضه‌ی او جهت دیگری داشته باشد، و آب بدون اختیار پایین برود، روزه صحیح است. 🍃 آیت‌الله مکارم (حفظه‌الله): اگر براى وضو آب در دهان کند، و بی‌اختیار فرو رود قضا بر او واجب نیست. ✅ نکته: این مسئله اولاً فقط برای آب است نه برای غذا و چیزهای دیگر؛ و ثانیاً مربوط به مضمضمه است نه استنشاق. 🍀 ۵. فرو بردن آب دهان، اگر چه به واسطه‌ی خيال كردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمى‌كند. 🍀 ۶. مضمضه ی زياد براى روزه دار مكروه است، و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، یک مرتبه خالی کردن کافی است، و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بيرون بريزد. 🍀 ۷. فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده اشكال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد. (آیت‌الله سيستانى: احتياط مستحب آن است كه آن را فرو نبرد.) 🍀 ۸. تزریق آمپول و سرم 🍃 امام (رحمه‌الله): احتياط واجب آن است كه روزه‌دار از استعمال آمپولى كه به جاى غذا به كار مى‌رود خوددارى كند، ولى تزريق آمپولى كه عضو را بى‌حس مى‌كند يا به جاى دوا استعمال مى‌شود اشكال ندارد. 🍃 آيت‌الله خامنه‌ای: علاوه بر آمپول مغذّی، آمپولی که در رگ تزریق می شود، و انواع سرم هم اشکال دارد. 🍃 آیت‌الله مکارم: آمپولی که در رگ تزریق می شود، و انواع سرم جایز نیست. 🍃 آیت‌الله سیستانی: هیچ نوع آمپولی مبطل روزه نیست. 🍃 تزریق واکسن (واکسن کرونا و...) چون عضلانی و دارویی است، به نظر هیچ یک از مراجع اشکالی ندارد، و روزه صحیح است. 🍀 ۹. خون گرفتن مبطل روزه نیست، و اگر باعث ضعف شود مکروه است. 🍀 ۱۰. اگر دوايى را در جراحت يا گوش يا دیگر منافذ خود بريزد، و به درون او فرو رود مبطل نیست، چون صدق خوردن نمی‌کند. اما اگر از راه بينى چيزى را عمداً فرو برد، مبطل است. 🍀 ۱۱. اگر چیزی به زور در دهان روزه‌دار بریزند مبطل نیست، اما اگر خود او با اجبار و تهدید چیزی بخورد روزه‌اش باطل است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه چهل و یکم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
بیاتیه گام دوم _حدیث دیگران.mp3
32.91M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه سی و چهارم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه نهم جایگاه زن در اسلام.m4a
13.83M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه نهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi
جلسه نهم انسان شناسی _1.m4a
10.47M
استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه نهم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره @hhaghshenasmajazi
عطر ملکوت ۲۲.mp3
16.6M
🔈 استاد:حجت الاسلام 📆 جلسه بیست و دوم 🔹حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس ره 🔹 @hhaghshenasmajazi 📿 ۲۲ 🍀 فصل دوم :《سیری در ملکوت》 🔻مشاهدات محتضر ⬅️ملک الموت [00:42] ⬅️ملائکه [02:10] ⬅️شیاطین [02:14] ⬅️اعمال [05:18]
جلسه 13.pptx
1.52M
🛑 پیوست جلسه بیست و هفتم درس فقه خانواده