معنای لگو انجمن علمی تاریخ تمدن و ملل اسلامی دانشگاه قم:
ما برای طراحی لوگو، ویژگیهای معماری به عنوان مهمترین شاخصه و محل بروز و ظهور یک تمدن را مد نظر قرار دادیم.
و برای نشان دادن تمدن اسلامی از «محراب» به عنوان یکی از اِلِمانهای اصلی معماری اسلامی استفاده کردیم.
شکل و اندازه محرابها ، بر اساس دوره های تمدن اسلامی و عمق و ماندگاری آنها، در لوگو آمده است.
محراب بزرگتر مربوط به معماری اسلامی_ ایرانی است و محراب دوم، ویژگی معماری اسلامی در شبه قاره هند را نشان میدهد.
محراب سوم مربوط به سبک معماری دوره عثمانی و شمال آفریقا و محراب چهارم مربوط به دوره های اولیه معماری عربی _اسلامی است.
🆔 @hican_qom
◻️انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه قم با همکاری انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران برگزار می کند:
🔶تمدن اسلامی با رویکرد تربیت نسل حسینی
🔵سخنران:
سرکار خانم دکتر زهرا فخر روحانی
استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس
محترم رسانه ملی
🔆سرفصل ها:
اهمیت معرفی بانوان عاشورایی
پیامد حضور بانوان بر واقعه
پاسداشت جایگاه بانوان در تمدن مهدوی
آسیبها و موانع حضور اجتماعی بانوان
📅تاریخ برگزاری:
۱۳شهریور،ساعت ۱۶:۰۰ الی۱۷:۰۰
🟢برای شرکت در این وبینار رایگان به لینک زیر مراجعه کنید.
https://online.qom.ac.ir/scientific_associations/
🟣آدرس کانال ایتا انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه قم:
@hican_qom
🔴آدرس پیج اینستاگرام انجمن تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه تهران
@hcin_uy
سلام علیکم دوستان.
با عرض پوزش بسيار براي سيستم استاد مشکلي پيش آمده، ان شاء الله اين کلاس در اسرع وقت اطلاع رساني و برگزار خواهد شد
💠فلسفه پیادهروی اربعین💠
پیاده روی اربعین با دو هدف انجام میشود :
اول، زیارت حضرت امام حسين عليه السلام
دوم، نشان دادن قدرت و عظمت شیعیان در یک اجتماع بزرگ و باشکوه و در عین حال، سراسر صلح و دوستی.
در مورد هدف دوم واضح و روشن است که نشان از عزم و اراده و اقتدار شیعیان با تشکیل یک اجتماع چند ده میلیونی همراه با مسالمت و آرامش و همدلی دارد.
اما در مورد هدف اول باید گفت که : در روایات ما به زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین سفارش شده است.
حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، یکی از نشانههای مؤمن را زیارت حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روز اربعین بیان کرده اند.
ممکن است بپرسید که چرا پیاده؟
اصلا شاید پیاده رفتن برای زیارت، مربوط به زمان گذشته است که امکانات محدود بود و معمولاً افراد با پای پیاده مسافرت میکردند.
در جواب این سؤال باید گفت:
در همان زمان گذشته هم با آنکه امکانات سواره رفتن وجود داشت، اما برای رفتن پیاده به زیارت، ثوابی بسیار زیادی بیان شده که باعث تمایل شیعیان به طی این مسیر به صورت پیاده شده است.
این تأکید بزرگان دین بر پیاده رفتن به زیارت حضرت اباعبدالله علیهالسلام بهاندازهای بود که در طول تاریخ حتی افرادی که قدرت بر رفتن به زیارت بهصورت سواره را داشتند، بازهم سعی میکردند حتیالامکان این مسیر را پیاده طی کنند تا از ثواب فراوان آن بهرهمند گردند.
امام صادق علیهالسلام به یکی از اصحابشان فرمودند: «کسی که بهقصد زیارت امام حسین علیهالسلام از منزلش خارج شود، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت ایشان برمیدارد، یک حسنه برایش مینویسد و یک سیئه(گناه) از او محو میکند. وقتیکه به حرم میرسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده مینویسد. وقتی مناسک (اعمال) او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین(رستگاران) مینویسد. وقتی میخواهد بازگردد یک فرشته الهی در مقابل او قرار میگیرد و میگوید: رسول خدا صلیالله علیه و آله به شما سلام میرساند، و پیغام میدهد که عمل را از سرگیر که گذشتهات بخشیده شده است.»
ضمن اینکه اگر یک عمل عبادی به دو صورت و به دو شکل قابل انجام باشد که یکی ساده و دیگری سخت باشد، قطعاً اگر فرد راه سخت را انتخاب کند، ثواب بیشتری هم خواهد برد. در مورد زیارت حضرت اباعبدالله علیهالسلام نیز ازآنجاکه پیاده رفتن بهطور مشخص مشکلات و سختیهای زیادی را به همراه دارد، زائران امید دارند که خداوند به خاطر این سختیها به ایشان ثواب بیشتری را عنایت نماید. در متون دینی نیز در مورد سختی دیدن در مسیر زیارت و ثوابی که خداوند به این سختی دیدنها خواهد داد، مطالب و شواهد فراوانی را میتوان یافت. بهعنوان نمونه حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام در مورد زیارت جدشان حضرت امام رضا علیهالسلام میفرمایند: «بدانید هر که او را زیارت کند و در راه زیارت او قطرهی بارانی (کوچکترین سختی) به او برسد، خداوند بدن او را بر آتش حرام خواهد کرد.»
💠کوتاه سخن آن که:
پیادهروی، تنها کسب آمادگی جسمی نیست، روحِ انسان در جریان این پیادهروی، تمرین میکند و آمادهتر میشود. پیادهروی یک فرصت عجیب و استثنایی است که نباید آن را از دست داد، هر یکقدمی که انسان در این مسیر نورانی برمیدارد، پاککننده آلودگیهای روحِ انسان است و زمینه ساز و آمادگی بخش برای دوران ظهور و دولت کریمه حضرت منجی عالم بشریت، قائم آل محمّد عجّل اللّه تعالی فرجه الشّریف.
منابع:
طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، تحقیق حسن خرسان، تهران، دار الکتب العلمیه، چ 4، 1365 ش، ج 6، ص 52.
ابن قولویه قمی، ابوالقاسم جعفر بن محمد، کامل الزّیارات، تهران، مکتبه الصدوق، بیتا، ج1 ص143.
بهعنوان نمونه: فیض کاشانی، ملامحسن، المحجّه البیضاء، قم، موسسه النشر الاسلامی، چ4، 1417 ق، ج4 ص220.
مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار،بیروت، مؤسسه الوفاء، ط2، 1403ق،ج60 ص231.
صدا ۰۲۵.m4a
20.07M
#پادکست
🔶 تمدن اسلامی با رویکرد تربیت نسل حسینی 🔶
🎙سخنران :
سرکار خانم دکتر زهرا فخر روحانی
( استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس رسانه ملی )
🔆سرفصل ها:
» اهمیت معرفی بانوان عاشورایی
» پیامد حضور بانوان در واقعه
» پاسداشت جایگاه بانوان در تمدن مهدوی
» آسیبها و موانع حضور اجتماعی بانوان
🌐 انجمن علمی و دانشجویی
تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه قم
🆔 @hican_qom
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه بین المللی قم به مناسبت ولادت امام جعفر صادق ( ع) برگزار می کنند:
🔵نشست علمی_ تخصصی با عنوان:
🔷نقش علمی امام صادق علیه السلام در تمدن اسلامی
👤با حضور: جناب آقای سید محسن شریفی
استاد حوزه و دانشگاه
⏰زمان: ۱۱ مهرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷
لینک برگزاری نشست 👇🏻
http://online.mazaheb.ac.ir/ch/history
🆔 @hican_qom
صوت وبینار.mp3
48.75M
☝️☝️☝️☝️☝️
صوت وبینار نقش علمی امام صادق علیهالسلام در تمدن اسلامی
🆔 @hican_qom
🔰انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه قم برگزار میکند :
💠 نشست علمی تخصصی با موضوع ( جایگاه ژئوپلتیک و دینی فلسطین در تمدن اسلامی )
🎙 با حضور سرور ارجمند ، دکتر نجف لک زایی ( معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی )
مکان برگزاری: تالار شهید بهشتی
🗓تاریخ : سه شنبه ، ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۲
🕛ساعت : ۱۰ الی ۱۲
🆔️@hican_qom
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
🔻انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه قم برگزار میکند
🔹نشست علمی تخصصی با موضوع ( جایگاه ژئوپلتیک و دینی فلسطین در تمدن اسلامی )
#ویژه_خواهران
🔻با حضور حجتالاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی ( معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی )
🔻مکان برگزاری تالار شهید بهشتی
⏰سه شنبه ۱۶ آبانماه | ساعت ١٠ الی ۱۲
🔸روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom
هدایت شده از انجمن علمی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه قم
🔰انجمن علمی تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی با همکاری انجمن های علمی تاریخ تمدن ملل اسلامی دانشگاه قم ،امام صادق (ع) و دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار می کنند:
🔶سلسله نشست های صهیونیسم شناسی
🔸نشست اول با عنوان: نماد های دشمنی صهیونیسم با جهان اسلام
👤با حضور: حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی جدید بناب
دکتری تاریخ اسلام و پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی
🕰زمان: سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹
✅به همراه اعطای #گواهی حضور
🔗بصورت مجازی و در پلتفرم اسکای روم
ثبت نام از طریق لینک زیر👇🏻
https://kad.mazaheb.ac.ir/1263
Audio_830343.mp3
15.8M
🔰صوت نشست صهیونیسم شناسی👆
-حجت السلام والمسلمین دکتر علی جدید بناب
🆔 @hican_qom
▪️پرسشهای پرتکرار درباره شهادت حضرت زهرا (س) و پاسخ استاد یوسفی غروی
(قسمت اول: تاریخ شهادت، چگونگی آن و زمان خطبۀ فدکیه)
1. شهادت حضرت زهرا (س) در فاطمیۀ اول است یا دوم؟
🔹فاطمیۀ اول سیزدهم ماه جمادی الاول و فاطمیۀ دوم سوم ماه جمادی الثانی است؛ این دو فاطمیه به این دلیل است که در فاطمیۀ اول حوادث، و در فاطمیۀ دوم شهادت حضرت واقع شده و فاصلۀ بین این دو فاطمیه سه هفته است که این سه هفته زمان بستری حضرت زهرا (س) است. در فاطمیۀ اول سبب شهادت پیش آمده و در فاطمیۀ دوم شهادت واقع شده است. در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران فاطمیه دوم به رسمیت شناخته شده چون تأییدهای متعددی دارد.
2. آیا حضرت زهرا (س) با دندۀ آسیبدیده و جراحات واردشده بر بدن ایشان به مسجد رفت و خطبۀ فدکیه خواند؟
🔹ابن ابی الحدید معتزلی شافعی بغدادی درباره تاریخ غصب فدک در کتاب «شرح نهج البلاغه» از یکی از علمای شیعه در یکی از روستاهای اطراف شهر شیعهنشین حلّۀ عراق نقل میکند که حدود ۱۰ روز بعد از رحلت پیامبر (ص)، فدک را از دست حضرت زهرا (س) یا از دست وکلای حضرت زهرا (س) در آوردند و خطبهخوانی حضرت زهرا (ع) در مسجد، حدود ۱۰ روز بعد از رحلت پیامبر(ص) و قبل از حوادث بوده، نه اینکه حضرت زهرا (س) با دندۀ آسیبدیده و سقط جنین به مسجد رفته و خطبه خوانده باشد. آن حوادث حدود ۵۰ روز بعد از این جریان واقع شده است.
3. حضرت زهرا (س) چگونه به شهادت رسید؟
🔹در این زمینه دو روایت موجود است. روایت اول از سلمان است و روایت دوم از عبدالله بن عباس. در روایت دوم چنین توضیحاتی آمده که حضرت زهرا (س) باردار بودند و سقط جنین رخ داد، البته نه به طور طبیعی بلکه به دلیل آسیبرسانی به حضرت، جنین سقط شد. اصل این مسئله مسلم است. اما در کیفیت سقط جنین دو روایت داریم، یکی همین نقل معروفی که در خبر سُلیم از سلمان فارسی است که میگوید که حضرت بین دَر و دیوار واقع و فشار داده شد و بر اثر فشار همان جا سقط جنین رخ داد، یعنی در حین حمله به خانۀ امیرالمؤمنین (ع) و بیرون بُردن امیرالمؤمنین (ع)؛ در صورتی که خبر منحصر به این نیست و خبر دیگر این است که از امام صادق (ع) پرسیدند: حضرت زهرا (س) چه زمانی رحلت کردند؟ و حضرت صادق (ع) تعبیر فرمودند: تاریخ وفات جدم فاطمهٔ زهرا سوم ماه جماد الثانی است یعنی سه ماه بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و سبب وفات ایشان این بود که فلان شخص به دستور خلیفۀ دوم با سر غلاف شمشیر به دو پهلوی حضرت زد و این موجب سقط جنین و منتهی به شهادت شد.
🔹در این خبر گفته نمیشود که سقط جنین در همان لحظه رخ داد، بلکه ظاهراً مثل هر بانوی دیگری که باردار باشد و چنین ضربههایی برایش پیش بیاید، طبعاً ممکن است که سقط با فاصلهٔ اندک یا کمی بیشتر بعد از ضربه روی دهد. برای ضربه زدن به حضرت خبر معتبری که داریم در «اصول کافی» است که گفته شده: «ضربت فَاطِمَه (زده شد)» کیفیت زدن و تفصیل آنجا نیست.
🔗 برگرفته از مصاحبۀ استاد با شفقنا
🆔 @hican_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎قالت فاطمةالزهراء«سلام الله علیها»:
📘اَصْبَحْتُ بَیْنَ کَمَدٍ وَکَرْبٍ، فُقِدَ النَّبِیُّ
وَظُلِمَ الْوَصِیُّ، هُتِکَ وَاللّه ِ حِجابُهُ ...؛
🌴روزی ام سلمه برای عیادت حضرت فاطمه (علیهاالسلام) آمد وپرسید:
ای دختر پیامبر شب را چگونه به صبح آوردی (شب و روزت چگونه می گذرد)؟
🖤حضرت «علیهاالسلام» فرمود:
به صبح آوردم در حالی که تاریکی غم و اندوه مرا فراگرفته است، پیامبر از دست رفت و وصی او مظلوم واقع شد، حَریم و حرمت پیامبر شکسته شد.»
📚مناقب آل ابی طالب جلد 2
صفحه 205
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
سالروزرشهادت أم ابیها همسر مولا امیرالمؤمنین علی و مادر حسنین و زینبین«صلوات الله علیهم اجمیعن»
تسلیت و تعزیت باد
🖤التماس دعا
🆔 @hican_qom
🌙حلول ماه رجب، ماه هدایت و نبوت، و ولادت باسعادت پنجمین اختر آسمان امامت مبارک باد.
حضرت امام کاظم(ع):
🔹️ #ماه_رجب، ماه بزرگى است که خداوند در آن [پاداش]کارهای نیک را چند برابر میکند و گناهان را در آن میآمرزد.
🔹️کسى که یک روز در ماه #رجب روزه بگیرد، آتش جهنّم به اندازه مسیر یک ساله از او فاصله میگیرد، و کسى که سه روز روزه بگیرد، بهشت براى او واجب میشود. (من لا یحضره الفقیه ج۲. ص ۹۲)
🆔 @hican_qom
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا
◾شهادت امام رضا (علیه السلام) را تسلیت میگوییم.
🤝روابطعمومی دانشگاه قم🤝
@university_of_qom
روبیکا ا آپارات
#سرآمدی_علمی_تربیت_ولایی_نشاط_معنوی