هدایت شده از چرا حجاب؟!
🔴برای دسترسی راحت تر شما عزیزان به "سلسله مباحث مسئله حجاب" که در این کانال بارگزاری شده است، لینک پست ها را تقدیم میکنیم:
🔹تاریخچه حجاب
https://eitaa.com/hijab213/26089
🔹تاریخچه حجاب ۲
https://eitaa.com/hijab213/26104
🔹علت پیدایش حجاب ۱
https://eitaa.com/hijab213/26207
🔹نقد علت اول
https://eitaa.com/hijab213/26224
🔹علت پیدایش حجاب ۲
https://eitaa.com/hijab213/26301
🔹نقد علت دوم
https://eitaa.com/hijab213/26369
🔹علت پیدایش حجاب ۳
https://eitaa.com/hijab213/26565
🔹نقد علت سوم
https://eitaa.com/hijab213/26566
🔹علت پیدایش ۴
https://eitaa.com/hijab213/26614
🔹نقد علت چهارم
https://eitaa.com/hijab213/26617
🔹علت پیدایش حجاب ۵
https://eitaa.com/hijab213/26670
🔹نقد علت پنجم
https://eitaa.com/hijab213/26672
🔹علت پیدایش حجاب ۶
https://eitaa.com/hijab213/26737
🔹جمع بندی علل گذشته
https://eitaa.com/hijab213/26848
🔹معنای لغوی حجاب
https://eitaa.com/hijab213/26852
🔹حجاب در قرآن
https://eitaa.com/hijab213/26916
🔹سیمای حقیقی مسئله حجاب
https://eitaa.com/hijab213/26922
🔹چهار فائده برنامه اسلام
https://eitaa.com/hijab213/26947
🔹۱. آرامش روانی
https://eitaa.com/hijab213/26948
🔹توضیحات جنبه روانی
https://eitaa.com/hijab213/26995
🔹۲. استحکام پیوند خانوادگی
https://eitaa.com/hijab213/27010
🔹۳. استواری اجتماع
https://eitaa.com/hijab213/27036
🔹۴. ارزش و احترام زن
https://eitaa.com/hijab213/27057
🔸ایراد ها و اشکالات
https://eitaa.com/hijab213/27166
🔸۱. حجاب؛ کاری بی منطق.
https://eitaa.com/hijab213/27167
🔸۲. حجاب؛ منافی اصل آزادی
https://eitaa.com/hijab213/27170
🔸۳. حجاب؛ موجب رکود فعالیت های زن
https://eitaa.com/hijab213/27245
🔹 @hijab213 🔹
4⃣ حجاب؛ موجب افزایش التهاب ها
🔴 ایراد دیگری که به مسئله حجاب گرفتهاند، این است که ایجاد حریم میان زن و مرد، بر اشتیاق ها و التهاب ها میافزاید. و طبق اصل "الانسان حریص علی ما منع منه" ، حجاب، حرص و ولع نسبت به اعمال جنسی را در زن و مرد بیشتر میکند.
🟣 بعلاوه، سرکوب کردن غرائز، موجب انواع اختلال های روانی و بیماری های روحی میگردد.
در روانشناسی جدید و مخصوصا در مکتب روانکاوی فروید روی محرومیت ها و ناکامی ها بسیار تکیه شده است.
فروید میگوید : ناکامی ها معلول قیود اجتماعی است و پیشنهاد میکند که تا ممکن است باید غریزه را آزاد گذاشت تا ناکامی و عوارض ناشی از آن پیش نیاید.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
🔵 #پاسخ این ایراد این است که اگرچه ناکامی، بخصوص ناکامی جنسی، عوارض وخیم و ناگواری دارد و مبارزه با اقتضاء غرائز در حدودی که مورد نیاز طبیعت و ذات انسان است غلط است، ولی برداشتن قیود اجتماعی مشکل را حل نمیکند، بلکه بر آن میافزاید.
🔵 در مورد غریزه جنسی و برخی غرائز دیگر، برداشتن قیود، عشق به مفهوم واقعی را میمیراند، ولی طبیعت انسان را هرزه و بیبند و بار میکند.
در این مورد هر چه عرضه بیشتر گردد هوس و میل به تنوع افزایش مییابد.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
⚫️ اینکه راسل میگوید : "اگر پخش عکس های منافی عفت مجاز بشود، پس از مدتی مردم خسته خواهند شد و نگاه نخواهند کرد"، درباره یک عکس بخصوص و یک نوع بی عفتی بخصوص درست است ، ولی در مورد مطلق بی عفتیها درست نیست.
یعنی از یک نوعِ خاصِ بی عفتی خستگی پیدا میشود ولی نه بدین معنی که تمایل به عفاف جانشین آن شود؛ بلکه بدین معنی که آتش و عطش روحی زبانه میکشد و نوعی دیگر را تقاضا میکند . و این تقاضاها و تنوع طلبی ها هرگز تمام شدنی نیست.
⚫️ خود راسل در کتاب زناشوئی و اخلاق اعتراف میکند که عطش روحی در مسائل جنسی غیر از حرارت جسمی است. آنچه با ارضاء تسکین مییابد حرارت جسمی است نه عطش روحی.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
⚪️ به این نکته باید توجه کرد که آزادی در مسائل جنسی سبب شعله ور شدن شهوات به صورت حرص و آز میگردد ، از نوع حرص و آز هایی که در صاحبان حرمسراهای رومی و ایرانی و عرب سراغ داریم.
ولی ممنوعیت و حریم ، نیروی عشق را به صورت یک احساس عالی و رقیق و لطیف و انسانی تحریک میکند و رشد میدهد.
⚪️ آنگاه میان آنچه "عشق" یا به قول ابن سینا "عشق عفیف" نامیده میشود، و آنچه به صورت هوس و حرص و آز و حس تملک در میآید - با اینکه هر دو روحی و پایان ناپذیر است - تفاوت بسیار است.
🔴 عشق ، عمیق و متمرکز کننده نیروها و یگانه پرست است. اما هوس ، سطحی و پخش کننده نیرو و متمایل به تنوع و هرزه صفت است.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹
⚪️ نیازهای طبیعی انسان دو نوع است:
یک نوع نیازها، محدود و سطحی است؛ مثل خوردن و خوابیدن. در این نوع از نیازها همینکه ظرفیت غریزه اشباع و حاجت جسمانی مرتفع شود، رغبت انسان هم از بین میرود و حتی ممکن است به تنفر و انزجار مبدل گردد.
ولی نوع دیگر از نیازهای طبیعی، عمیق و دریا صفت و هیجان پذیر است؛ مانند پول پرستی و جاهطلبی و حتی علم دوستی.
🟡 غریزه جنسی دارای دو جنبه جسمی و روحی است. از نظر حرارت جسمی از جنس نیازهای اول است ولی از نظر تمایل و عطش روحی دو جنس به یکدیگر، از جنس نیازهای دوم.
#حجاب
🔹 @hijab213 🔹