eitaa logo
چرا حجاب؟!
1.2هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
159 فایل
..::بسم الله الرحمن الرحیم 👣قدمی در راستای جهاد تبیین با رنگ و بوی حجاب🧕 🌐ارتباط با ادمین: @MAHDAWi_110 تبادلات: 👨‍💻 @Allahisgreat18 @mobin_norozi914
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم‌خداۍمهدۍ(؏-ج)!🖐
4_5958672411963428202.mp3
9.29M
🛑📖 جزء یازدهم قرآن کریم ⏳زمان: ۳۸ دقیقه 🎙قاری: احمد دباغ 🌿
سلام آماده اید ادامه بحثمون رو شروع کنیم؟
چرا حجاب؟!
🔸دور نمایی از آیاتِ "سوره نور" ▫️مفاد آیه ۲۷ و ۲۸، این است که مؤمنین نباید سرزده و بدون اجازه به خ
🔴 استیذان 🔹اگر یادتان باشد گفتیم یکی از آیات مربوط به حجاب آیه ۳۱ سوره مبارکه نور است. و چون از چند آیه قبلش مباحثی مربوط به حجاب مطرح شده، توضیح آن را از چند آیه قبل شروع کردیم. 🔸 طبق آیه ۲۷ و ۲۸ سوره مبارکه نور، هیچکس حق ندارد بدون اطلاع دادن و اجازه گرفتن قبلی به خانه دیگری‌ داخل شود. 🔸در بین اعراب، یعنی در محیطی که قرآن در آن نازل شد، معمول و رایج نبود که کسی‌ برای ورود به منزل دیگران اجازه بخواهد. ظاهرا در خانه‌ها باز بوده؛ همانطوری که‌ الان هم در بعضی دهات ها دیده می‌شود که رسم نیست که درها را ببندند. زیرا بستن درها غالباً از ترس دزد است و در آنجاها چنین‌ ترسی وجود نداشته است. 🔻 به هر حال چون درِ خانه‌ها همیشه باز بود و اجازه گرفتن هم بین عرب ها متداول نبود و حتی اجازه خواستن را نوعی اهانت نسبت به خود می‌دانستند، سرزده و بی اطلاع قبلی وارد خانه‌های یکدیگر می‌شدند. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 اسلام این رسم غلط را منسوخ کرد، و دستور داد سرزده و بی اجازه داخل خانه‌های مورد سکونت دیگران نشوند. 🔴 روشن است که فلسفه این حکم دو چیز است: یکی موضوع ناموس؛ یعنی پوشیده بودن زن. و از همین جهت این‌ دستور با آیات پوشش یک جا ذکر شده است. دیگر اینکه هر کسی در محل‌ سکونت خود اسراری دارد و مایل نیست دیگران بفهمند. حتی دو نفر رفیق‌ صمیمی هم باید این نکته را رعایت کنند؛ زیرا ممکن است دو دوست یکرنگ‌ در عین یگانگی و یکرنگی ، هر کدام از نظر زندگی خصوصی اسراری داشته باشند که نخواهند دیگری بفهمد. 🔻بنابراین نباید فکر کرد که دستور استیذان (اجازه خواستن) اختصاص دارد به خانه‌هایی که‌ در آنها زن زندگی می‌کند. این وظیفه مطلق و عام است‌. مردان و زنانی که‌ مقید به پوشش هم نیستند، ممکن است در خانه خود، وضعی داشته باشند که‌ نخواهند دیگران آنان را به آن حال ببینند. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 به هر حال این دستور (اجازه گرفتن) دستوری است‌ کلی‌تر از حجاب؛ فلسفه‌اش هم کلی‌تر از فلسفه حجاب است. ✅ جمله "« حتی تستأنسوا »" که به معنی این است که: تا استعلام نکرده‌اید وارد نشوید، به عیب سرزده وارد شدن اشعار دارد. این کلمه از ماده " اُنس " است که نقطه مقابل وحشت و فزع است. این کلمه می‌فهماند که‌ ورود شما به خانه‌ای که دیگران در آن سکونت دارند می‌باید با اعلام و جلب اُنس باشد ، نباید سرزده وارد شوید که موجب وحشت و فزع و ناراحتی‌ گردد . 🟢 روایاتی وارد شده که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله دستور فرمودند : برای اعلام حضور، ذکر خدا گفته شود: مانند سبحان الله ، یا الله اکبر و ... . در بین ما معمول است "یا الله" می‌گوییم ، که این رسم از همین دستور الهام می‌گیرد. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 رسول اکرم، شخصاً این دستور را اجراء می‌کردند و به اصحاب خویش هم توصیه‌ و تأکید می‌کردند. 🔻دانشمندان شیعه و سنی نقل کرده‌اند که رسم پیغمبر اکرم‌ این بود که پشت در خانه می‌ایستاد و می‌فرمود : " « السلام علیکم یا اهل‌ البیت » " . اگر اجازه ورود می‌دادند وارد می‌شد و اگر جواب نمی‌شنید نوبت دوم و سوم سلام را تکرار می‌فرمود، زیرا واقعا امکان دارد شخصی که‌ در خانه است در نوبت اول یا دوم صدا را نشنیده باشد ولی اگر در نوبت‌ سوم هم جواب نمی‌شنید مراجعت می‌کرد و می‌فرمود یا در خانه نیستند و یا آنکه میل ندارند ما وارد بشویم. 🟢 این دستور را در مورد خانه دخترش زهرا علیه السلام نیز اجرا می‌فرمود. 🔻در پایان آیه می‌فرماید: " « ذلکم خیر لکم لعلکم تذکرون »" یعنی این‌ برای شما بهتر است، یعنی این دستوری که به شما دادیم بی دلیل نیست، فلسفه‌ دارد، مصلحت شما در آن است. باشد که متوجه شوید و مصلحت آن را دریابید. 🔹 @hijab213 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹سپس در آیه ۲۸ می‌فرماید: اگر پس از استعلام و طلب اجازه، دریافتید که‌ کسی در خانه نیست ، وارد نشوید مگر اینکه به شما اجازه داده شود، مثلا صاحب خانه کلید خانه را به شما بدهد یا خودش حضور داشته باشد و اجازه‌ بدهد. 🔸بعد می‌فرماید: "« و ان قیل لکم ارجعوا فارجعوا»" اگر صاحب خانه‌ به شما گفت برگردید نمی‌توانیم شما را بپذیریم، شما هم برگردید و ناراحت نشوید. قبلا گفتیم اعراب اجازه خواستن را ننگ می‌شمردند. و این از نادانی‌ آنها بود، کما اینکه الان هم در اجتماع ما نپذیرفتن مهمان سرزده، هر چند به‌ خاطر عذری باشد ، اهانت به او تلقی می‌شود، و این از نادانی ما است. اگر کسی به در خانه‌ای برود و صاحب خانه بگوید من الان وقت ندارم شما را بپذیرم به او بر می‌خورد، و چه بسا قهر کند و هر جا بنشیند بگوید من رفتم به در منزل فلانی ، مرا راه نداد . این هم یک‌ نادانی و جهالت است. ما باید دستور قرآن را در این باره به کار ببندیم. به کار بستن این‌ دستور ، تکلفات و ناراحتی های زیادی را از ما دور می‌سازد. یک سلسله‌ دروغها معلول همین رفتار نادرست و توقع های نابجا است که‌ در بین ما رایج می‌باشد. لهذا می‌فرماید : " « هو ازکی لکم » " یعنی این روش که به‌ شما یاد دادیم برای شما پاکیزه‌تر است. 🔹 @hijab213 🔹