🔴 وقتی انجمن ناچار شد دخالت در سیاست را یکی از شروط صحّت تبلیغ بداند❗️
(پرسشهای آیت الله جنّتی، قسمت هفتم)
پیش از این، سومین پرسش آیت الله جنتی در خطبه های نماز جمعه سال 60 و بیانیه ای که انجمن در پاسخ آن منتشر کرد، تقدیم شد:
https://eitaa.com/hojjatiye/208
در بخشی از پاسخ انجمن اینگونه آمده بود:
🖋« لازم به تذکر است که چون یک حرکت تبلیغی صحیح اسلامی نمیتواند نسبت به مسائل سیاسی بیتفاوت باشد، انجمن در فعالیتهای فرهنگی خود، موضعگیریهای رهبر کبیر انقلاب را به عنوان خطّ سیاسی خویش انتخاب کرده و به دور از خودسریها و خودخواهیها، سعی بر تبعیّت دقیق از این خط را دارد.»
✅ دو نکته در این عبارت انجمن قابل توجّه است:
1- انجمن با ذکر این مطلب، اعتراف نموده که پیش از پیروزی انقلاب، "حرکت تبلیغی صحیح اسلامی" نداشته است. چرا که نه تنها عملا نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت بود، بلکه یکی از عبارات اساسنامه اش که به آن عمل می نمود، این عبارت بود: « انجمن به هيچ وجه در امور سياسی مداخله نخواهد کرد و مسؤوليت هر نوع دخالتی را که در زمينه های سياسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گيرد، به عهده نخواهد گرفت.»❗️
2- اعتراف دوم انجمن پیرامون این مسئله است که پیش از پیروزی انقلاب، از امام تبعیّت نداشته است. انجمن به خوبی میدانست که عدم همراهیش با نهضت و مواضع امام، بر همه روشن و آشکار است. لذا ناچار بود که متعهد شود که "موضعگیریهای رهبر کبیر انقلاب را به عنوان خطّ سیاسی خویش انتخاب کرده و به دور از خودسریها و خودخواهیها، سعی بر تبعیّت دقیق از این خط را دارد."
❓دو پرسش:
1. آیا انجمن حقیقتاً به این نتیجه رسیده بود یا از باب همراهی ظاهری با نظام، چنین مواضعی اتّخاذ میکرد؟
2. آیا انجمن در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب، سعی بر تبعیّت دقیق از موضعگیریهای
امام و رهبری داشته است!؟
🆔 @hojjatiye
🏴 یکی از فعالان و اساتید قدیمی انجمن حجتیه درگذشت. از درگاه ایزد منان برایش طلب مغفرت مینماییم.
🆔 @hojjatiye
🔴 جلسات انجمن از نظر تبلیغ عقاید قوی بود، اما روحیه ی ستیز را ایجاد نمی کرد.
من هیچ گاه عضو آن نشدم اما در دو مقطع در کلاس های اصول عقاید آنها شرکت کردم. در هر دو مقطع نیز به یک دلیل آن جلسات را ترک کردم.
🔹بار اول در سال ۱۳۵۳ یا ۱۳۵۴ بود؛ زمانی که سر تا پا شور مبارزه بودم. با دعوت آقای علیرضا علیرضا زاده و به اتفاق محمدرضا سنگری و احمد آذرباد و احمد موذن به خانه ی نسبتا بزرگ در کیان پارس اهواز متعلق به یکی از بازاریان متدین اهواز به نام آهنگران، رفتیم و در جلسات اصول عقاید استادی به نام آقای قنواتی شرکت کردیم. آقای قنواتی یکی از اساتید دانشگاه جندی شاپور و اهل بهبهان بود؛ آدم باسوادی بود. ایشان جوانان مستعد را به فراگرفتن معارف اسلامی دعوت می کرد. دو سه جلسه ای در کلاس های او شرکت کردم.
✅ در این جلسات هیچ بحثی درباره ی بهاییت و افکار رایج در انجمن حجتیه مطرح نشد. آقای قنواتی صرفا درباره ی اصول دین سخن می گفت. دلیل ترک این جلسات، بسنده کردن آنها به مباحث عقیدتی و عدم ورودشان به حیطه ی امور سیاسی و مبارزاتی بود. همان جا نظراتی دادم و بعد هم به اتفاق برخی همراهان از رفتن به جلسات امتناع کردم. محمدرضا سنگری هم به فضای غیر انقلابی جلسات معترض بود، ولی محتوای اعتقادی آنها را که مشتمل بر آموزش معارف اسلامی بود تایید می کرد.
🔹بار دوم سال ۱۳۵۵ بود؛ زمانی که برای تدریس به دزفول برگشته بودم. آقای «ت» یک خیاط متدین بود که جلساتی را در منزل خود برگزار می کرد. در آن جلسات آقای غلامعلی . خ، از دبیران متدین و باسواد دزفول ، با استناد به آیات و روایات، درباره ی عقاید اسلامی درس می داد. از من و احمد آذرباد دعوت شد، ما هم چند جلسه ای شرکت کردیم.
✅ جلسات انجمن از نظر تبلیغ عقاید قوی بود، اما روحیه ی ستیز را ایجاد نمی کرد. لذا این بار نیز ضرورت حرکت از اصول عقاید به سمت مسائل سیاسی و اجتماعی و مبارزه با استبداد و کوتاه کردن دست آمریکا و اسرائیل را مطرح کردیم. ایرادی که به این جلسات در هر دو مقطع داشتیم بی اعتنایی آنها به عرصه ی سیاسی بود.
📚 منبع: به سوی روشنایی(خاطرات سید احمد زرهانی)، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص۶۹
🆔 @hojjatiye
🔴 مسیح مهاجری: برخی از اعضای حلقه اصلی روحانی، عضو انجمن حجتیه هستند❗️
حجت الاسلام مسیح مهاجری در گفتگویی تفصیلی با "انتخاب"، اعترافی مهم ڪرد:
http://jvan.me/1A8S
«🔹حاج آقا! در مورد حلقه اصلی آقای روحانی و اطرافيان ايشان مباحثی وجود دارد. برخی معتقدند ڪه اينها حتی به جريان انجمن حجتيه منتسب هستند. احتمالا بتوانيد تشخيص دهيد ڪه منظورم مشخصا چه ڪسی است. اين بحث را چقدر جدی میدانيد؟
🔻مهاجری: بله، بدون اينڪه انجمنی بودن خودشان را مطرح ڪنند و خودشان را به آن عنوان بشناسانند، وجود دارند و هستند. ... من از اول اين را با خود آقای روحانی هم مطرح ڪردم ولی ايشان به راحتی از ڪنارش گذشتند. بعضی از بزرگان ڪشور هم اين مسئله را مطرح ڪردند ولی عملا گوش ندادند. البته آقای روحانی خودش انجمن حجتيهای نيست ولی برخی از مسئولين ما گرفتار اين چيزها میشوند.»
✅ این ڪه در حلقه اصلی اطرافیان آقای روحانی و برخی از وزرای دولت قبل و فعلی، از اعضای انجمن و یا حدّاقل از مرتبطین و ارادتمندان به انجمن وجود دارد، آنقدر عیان شده ڪه مسیح مهاجری نیز ناچار به اعتراف گشته است. چه ڪسی میتواند منڪر ارتباط و ارادت افرادی همچون #نهاوندیان ، #ظریف و #نعمت_زاده به انجمن شود؟
امّا حال ڪه آقای روحانی به این تذڪّر توجّه ننموده و "به راحتی از ڪنارش گذشتند"، برای مدافعی همچون مسیح مهاجری ڪه بنا دارد همچنان چشم بر روی شڪست برجام ببندد، چاره ای نمی ماند جز ترسیم یڪ دشمن فرضی و البته خطرناڪتر از انجمن تا اذهان را بدان سو منحرف ڪند. لذا در ادامه میگوید:
«🔻مهاجری: الان يڪ جريان خطرناڪتری پيش آمده ڪه البته جديد است. اين میتواند به همان مطلبی ڪه شما گفتيد و من تأييد ڪردم، منضم شود. و آن اينڪه اخيرا بعضی از انجمن حجتيهایهای مارڪدار و سابقهدار شروع به سخنرانی در اين طرف و آن طرف میڪنند و در سخنرانی هايشان دقيقا حرفهای گروه مقابل دولت و دلواپسان را در مورد برجام مطرح میڪنند و اينهايی ڪه هستند میگفتند ما در سياست هيچ دخالت نمیڪنيم. پايه اصلی انجمن حجتيه عدم دخالت در سياست بود. شاه به اين دليل اينها را پذيرفته بود. اینها با امام مخالف بودند به دليل اينڪه چرا اصلا امام ڪار سياسی میڪند و وارد سياست شده است. حالا آمدهاند برجام را با استدلالهای اين شڪلی خودشان رد میڪنند. عين استدلالهای همان دلواپسان و بقيه ڪسانی ڪه مخالف با دولت هستند. با گوش دادن سخنرانی برخی از اينها احساس ڪردم يڪ پيوندی بين اين دو جريان انجمن حجتيه و مخالفين دولت برقرار شده ڪه میخواهند هرطور شده برجام را از بين ببرند، دولت را زمين بزنند و در دولت بعدی سهيم باشند. اين خطرناڪ است يعنی همان انجمن حجتيهای ڪه میگفت ما اصلا با سياست ڪاری نداريم شما چرا اصلا وارد سياست میشويد، حالا با حربه سياسی آمده و عناصرش با سخنرانی هايشان با دولت برخورد میڪنند تا بعدا در دولت سهيم شوند و قدرت بگيرند ڪه خيلی خطرناڪ است.»
✅ همانگونه ڪه آقای مهاجری به وجود پيوندی بين جريان انجمن حجتيه و مخالفين دولت، برپایه "احساس" پی برده است، ما نیز احساس میڪنیم ڪه ایشان همچنان به استنادات پوسیده و باطل شده ی دوستانش همچون آقای محتشمی پور، دلخوش است:
http://jvan.me/1A8V
🆔 @hojjatiye
📸 دڪتر #ظریف در ڪنار دڪتر #بنیهاشمی (یڪی از اساتید انجمن حجتیه) در دبیرستان #علوی
🔴 این ڪه در حلقه اصلی اطرافیان آقای روحانی و برخی از وزرای دولت قبل و فعلی، از اعضای انجمن حجتیه و یا حدّاقل از مرتبطین و ارادتمندان به انجمن وجود دارد، آنقدر عیان شده ڪه مسیح مهاجری نیز ناچار به اعتراف گشته است. چه ڪسی میتواند منڪر ارتباط و ارادت افرادی همچون #نهاوندیان ، #ظریف و #نعمت_زاده به انجمن شود⁉️
متن ڪامل را اینجا بخوانید:👇
jvan.me/1A8Y
🆔 @hojjatiye
🔴 این ڪه در حلقه اصلی اطرافیان آقای روحانی و برخی از وزرای دولت قبل و فعلی، از اعضای انجمن حجتیه و یا حدّاقل از مرتبطین و ارادتمندان به انجمن وجود دارد، آنقدر عیان شده ڪه مسیح مهاجری نیز ناچار به اعتراف گشته است. چه ڪسی میتواند منڪر ارتباط و ارادت افرادی همچون #نهاوندیان ، #ظریف و #نعمت_زاده به انجمن شود⁉️
متن ڪامل را اینجا بخوانید:👇
jvan.me/1A8Y
🆔 @hojjatiye
🔴 اگر امام باقر(ع) یڪ گوشه مینشستند و چند نفر دور خودشان جمع میڪردند و فقط یڪ مسألهی شرعی میگفتند، ڪسی به ایشان ڪاری نداشت.
💠 به مناسبت سالروز میلاد با سعادت امام باقر (علیه السلام)💐
🔹مقام معظم رهبری:
اقامهی دین، وظیفه است. حاڪمیت دین، هدف مهم همهی ادیان است؛ «لیقوم النّاس بالقسط». قیام به قسط، قیام به عدل و حاڪمیت الهی، هدف بزرگ ادیان است. اصلاً ائمهی ما(علیهمالصّلاةوالسّلام) تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود ڪه دنبال حاڪمیت الهی بودند؛ والّا اگر امام صادق و امام باقر(صلواتاللَّهعلیهما) یڪ گوشه مینشستند و چندنفر دور خودشان جمع میڪردند و فقط یڪ مسألهی شرعی میگفتند، ڪسی به آنها ڪاری نداشت.
✅ خود امام صادق در یڪ حدیث میفرماید: «هذا ابوحنیفة له اصحاب و هذا الحسن البصری له اصحاب» ابوحنیفه اصحاب دارد، حسن بصری اصحاب دارد. پس، چرا به آنها ڪاری ندارند؟ چون میدانند ڪه آن حضرت داعیهی امامت دارد؛ اما آنها داعیهی امامت نداشتند. ابوحنیفه داعیهی امامت نداشت. این علمای معروف اهل سنت - محدثان و فقهایشان - داعیهی امامت نداشتند. اینها امام زمان را ڪه هارون، منصور و عبدالملڪ بود، قبول داشتند....
🔸اینها ادعای امامت نداشتند؛ ڪسی ڪه ادعای امامت داشت، او همین امام مظلوم و عزیز ما بود؛ امام صادق(علیهالسّلام)، امام باقر(علیهالسّلام)، امام موسی بنجعفر (علیهالسّلام). آنها این را میفهمیدند؛ یعنی واضح بود. البته گاهی در مقابل خلفا تقیه میڪردند، اما معلوم بود ڪه داعیهی امامت داشتند. شیعیان آنان در همهجا تعبیر این معنا را میڪردند....
پس درست توجه ڪنید، مسأله، مسألهی داعیهی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمهی ما ڪشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین ڪه مسأله بگویی، و دنیا را دیگری اداره ڪند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قایل نیست؛ چهطور من و شمای شیعه میتوانیم به این معنا قایل باشیم؟ امام صادق دنبال امامت بود - یعنی ریاست دین و دنیا - منتها شرایط جور نمیآمد؛ اما ادعا ڪه بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را ڪشتند.
پس، این معنای حاڪمیت دین است ڪه پیامبران برایش مجاهدت ڪردند، و ائمه برایش ڪشته شدند. ⚡️حالا حاڪمیت دین، در بلد و در وطن خود ما - نه آن سر دنیا - به وجود آمده است؛ آیا میشود یڪ نفر بگوید من دیندارم، من آخوندم، اما خودش را سرباز این دین نداند؟❗️ مگر چنین چیزی میشود؟❗️ هر ڪسی ڪه ادعای دینداری ڪند و حاڪمیتی را ڪه بر مبنای دین است، از خود نداند و دفاع از آن را وظیفهی خود نشمارد، دروغ میگوید. وقتی ڪه میگوییم دروغ میگوید، یعنی اشتباه میڪند و خلاف واقع میگوید؛ ولی نمیفهمد. بعضیها ملتفت نیستند، تشخیصشان چیز دیگر است و منڪرند ڪه این برنامهها بر اساس دین است.
۱۳۷۰/۰۵/۳۰
🆔 @hojjatiye
🔴 نه تنها به درد نمی خورند، بلکه خیانت می کنند‼️
مقام معظم رهبری:
✅ طلبهی ما، استاد ما، فاضل ما، عالِم ما، مرجع ما اگر چنانچه معتقد به این تحوّل عظیمی که اسمش انقلاب است، بود، به درد این کشور خواهد خورد. اگر معتقد به این نبود، ⚡️به درد کشور نمیخورد، به درد جمهوری اسلامی نمیخورد؛ باید معتقد باشد... مهم این است که عمیقاً از بن دندان معتقد باشد که این تحوّلی که در این کشور اتفاق افتاده، باید همچنان ادامه پیدا بکند. ... دنیای اسلام، امروز نیاز دارد به این حرکت انقلابی ما. این کسانی که در داخل حرف میزنند، کار میکنند، اظهاراتی میکنند که با گرایش انقلابی مغایر است، ولو متضاد هم نباشد، امّا همین قدر که مغایر با گرایش انقلابی است، دارند ضربهی به امید امّت اسلامی میزنند، این ضربهی به آنها است و ⚡️خیانت میکنند. بنابراین حرکتتان حرکت انقلابی باشد و کار انقلابی.
۱۳۹۷/۱۲/۱۳
🆔 @hojjatiye
🗿 میدانید؛ اساسا یکی از هزاران ایراد اهل عرفان (البته در حقیقت متصوفه) ادعای #کشف_و_شهود است. یک ادعایی میکنند که راه باطل خود را توجیه کنند. چه معنی دارد کسی ادعایی خارج از این چهار دانه حدیثی که ما قبول داریم، داشته باشد!
اساتید بزرگوار ما دو ریال اینها را قبول نداشتند.
میپرسید چه کسی گفته حرف اساتید ما درست باشد؟!
یک دلیل رو میکنم تا به اساتید ما ایمان بیاورید. مثلا همین جناب علامه کرباسچیان خودمان؛ #خواب ایشان را دیدهاند که کنار حضرت رسول صلی الله علیه و آله نشسته است.
خب... پس چرا ایمان نمیآورید؟!
🔺 فرمایشات یک #سنگمخ
@sangmokh ☄
🔴 معرفی اولین ڪانال ضد تحجر طنز‼️😉😁😂
اندڪ زمانی است ڪه یڪی از نڪته سنجان خوش قلم، ڪه از نزدیڪ با برخی انجمنیها و شبه انجمنیها و انجمن زدگان و انجمن دوستان و انجمن همڪاران و انجمن غش ڪنندگان و... آشناست و حشر و نشر دارد، بر آن شده تا بابی جدید را برای معرفی این تفڪر بگشاید.
✅ طنز ‼️
و حتما خوانندگان محترم این سطور ملتفتند ڪه طنز، ویژگیهای خاصی دارد. از ظرافتهای ملیحانه گرفته تا ڪنایه هایی تلختر از "قهوه تلخ"!
برخی از مطالبش آنقدر شیرین است ڪه روزی چندبار میخوانم و برخی آنقدر تلخ ڪه لبم به فنجان نخورده، آن را زمین میگذارم.⚠️ چه باید ڪرد ڪه آنچه ڪه او از این جماعت دیده و می بیند، من نمی بینم! آنچه ڪه دیده آنقدر تلخ بوده ڪه خواب از چشمش ربوده و حال در قالب قهوه ای تلخ به ما تعارف می ڪند تا ما هم خوابمان نبرد (البته اگر بیداریم!).☕️
و حتما مستحضرید ڪه بعضا برای چشم گشودن بعضی ڪه خود را به خواب زده اند، قهوه اڪتفا نمی ڪند و ناچار باید فریاد ڪشید و ڪمی تندروی ڪرد!⚡️
خلاصه خود دانید. اگر تحمل تلخی قهوه اش را دارید، امتحان ڪنید.☕️ روی فنجان قهوه اش، آدرس زیر را زده و اینگونه خود را معرفی ڪرده:
@sangmokh☄
☄«اینجا جای آنهایی ست ڪه یا می خواهند موجوداتی به نام سنگ مخ را بهتر بشناسند یا اینڪه مخ خودشان از سنگ است!»☄
🆔 @hojjatiye
🔴 آیت اللّه جنّتی: علّت اصرار شما بر اینکه در مرکز اطلاعاتی نفوذ کنید، چیست؟
(پرسشهای آیت الله جنّتی، قسمت هشتم)
پیش از این، سومین پرسش آیت الله جنتی از انجمن حجتیّه در خطبه های نماز جمعه سال ۶۰ و بیانیه ای که انجمن در پاسخ آن منتشر کرد، و نکات مربوطه تقدیم شد:
https://t.me/hojjatiyeh/627
💠 امّا پرسش چهارم و پاسخ انجمن بدین شرح بود:
❓آیت اللّه جنّتی: علّت اصرار شما بر اینکه در مرکز اطلاعاتی نفوذ کنید و اطلاعات را جمع آوری نمائید برای چیست؟ به چه مناسبت می خواهید در قسمت فرهنگی یا سیاسی فعالیّت نمائید؟
منبع: روزنامه کیهان، ۶۰/۸/۱۰
⚜پاسخ انجمن: افراد انجمن که هیچ یک در حال حاضر جنبه استخدامی ندارند، همچون دیگر آحاد ملت بر مبنای لیاقتها و کارآئی های شخصی، مشاغل گوناگون را پذیرفته و یا به قبول مسئولیت هائی دعوت شده اند و انجمن در این موضوع، یعنی تعیین شغل و مسئولیّت مشروع اجتماعی افراد خود، دخالت و اعمال نظری نمی کند و بالطبع در قبال عملکرد آنان نیز مسئول نمی باشد (ماده ۶ متمم اساسنامه انجمن). بنابراین تصور نفوذ، به صرف قبول شغل یا مسئولیّت از طرف یک فرد انجمنی، تصوری نابجا خواهد بود. شکی نیست که اعضاء انجمن، همانند دیگر افراد امت متعهد و مسلمان ایران، در صورت احساس اهلیّت و صلاحیّت، دعوت مقامات مسئول و مدیران مملکت را در به دوش گرفتن بار وظیفه رد نخواهند نمود بلکه عبادت دینی به حساب خواهند آورد.
منبع: روزنامه کیهان، ۶۰/۸/۱۴
✅ پیرامون این پرسش و پاسخ، نکات بسیار مهمی وجود دارد که در قسمت های بعدی این مطلب، تقدیم خواهد شد.
🆔 @hojjatiye
🔴 نقدی بر استاد بیابانی و سایت "مباحثات"
🖋اخیراً سایت "مباحثات" مصاحبه ای از استاد بیابانی منتشر نمود ڪه حاوی نڪات قابل تأمّلی بود. بخش اعظمی از این گفتگو به مباحثی پیرامون نقد برخی مبانی اعتقادی فلاسفه و عرفا اختصاص یافته است. امّا به اقتضای بحث، اشاراتی هم به شیخ محمود #حلبی و انجمن حجتیّه شده ڪه نوشتاری در سایت #رجانیوز به تفصیل به نقد این بخش از مصاحبه پرداخته است:
🔹استاد بیابانی نه در این پاسخ بلڪه تا آخر مصاحبه تصریح نمی فرمایند ڪه بالاخره مڪتب تفڪیڪ، الگویی برای حاڪمیّت اسلامی در عصر غیبت دارد یا خیر؟
🔸اصلاً شیخ محمود حلبی تا چه میزان از علوم حوزوی بهره داشته؟ آیا او مجتهد مسلّم بوده است ڪه برای خود مبانی فقهی داشته باشد؟
🔹اگر شما میتوانید برخی از اعضای درجه یڪ انجمن ڪه مخبر ساواڪ بوده و اسم مستعار و ڪد داشته اند را انقلابی بدانید، صاحب این قلم به خودش چنین جرأتی نمیدهد!
🔸حرڪت توّابین نیز باید مایه عبرت باشد ڪه اگر هزاران نیرو هم داشته باشی ولی به موقع، به ڪار نگیری، اثر خودش را نداشته و چه بسا فاجعه بیافریند.
🔹مصاحبه ڪننده سایت "مباحثات" عامدانه یا جاهلانه، تمام قد از نسل قدیم انجمن دفاع نموده و میگوید: « بالاخره حرڪتی داشتند و درست هم بود.»!! همینجا از دست اندرڪاران محترم این سایت تقاضامندیم تا فقط عبارات امام و مقام معظم رهبری پیرامون انجمن حجتیّه را به عنوان یڪ مطلب منتشر نمایند تا حدّاقل برای ڪادر خودشان یادآوری شود.
🔸انشاءاللّه حتماً منظور ایشان این نبوده است ڪه میان فرزندان این انقلاب و مملڪت با امام زمان(عج) رابطه ای نیست و حال این نسل جدید انجمن است ڪه میخواهد پیوند ایجاد نماید.
🔹نسل جدید انجمن، به مراتب راحت تر از نسل سابق به دشمنی و مخالفت برمی خیزد.
✅ متن ڪامل این نقد را در سایت رجا نیوز بخوانید:👇
http://jvan.me/1AtM
🆔 @hojjatiye